СУПЕРВІЗІЯ У ПРАКТИЧНІЙ СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ЯК ЗАСІБ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ
Автор(ка)
Піцура Тетяна Юріївна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
231 Соціальна робота
Кафедра
Інститут людини
Анотація
Соціальна робота це один із видів діяльності із підвищеним рівнем психологічного навантеження. Оскільки, соціальний праівник може піддатись професійним ризикам, які в свою чергу можуть привести до стресової ситуації, то для вирішення такого роду проблем необхідний такий спеціаліст як супервізор, який допоможе у професійному зростанню соціального працівника та уникненню різного роду ризиків.
Супервізія – це надання професійної допомоги працівнику або закладу, яка спрямована на забезпечення належної якості соціальної роботи, запобігання професійним ризикам шляхом навчання соціальних працівників, наставництва та професійної підтримки на робочому місці. Така форма роботи необхідна для підтримки як початківців, так і професійних фахівців, для розуміння динаміки процесу та його удосконадення.
Супервізія є досить малодослідженою сферою у нашому суспільстві, проте у зарубіжній практиці соціальних працівників істотне місце займає саме супервізорство, в основі якого лежить ідея активного використання досвіду, що був накопичений у процесі практичної діяльності. Тому, вона заслуговує на серйозну увагу в нашій країні, адже поряд з інноваційними організаційними та змістовними формами соціальної роботи, які вже використовуються, вона може стати результативним засобом діяльності.
В Україні питання впровадження супервізії в соціальній роботі набуло особливої актуальності впродовж останніх десяти років. Прикладом зацікавленості на законодавчому рівні є: Закон України "Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю" (2001 р.); Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про соціальну роботу з дітьми та молоддю" (2009 р.); Наказ "Про затвердження Тимчасових стандартів надання медичної допомоги підліткам та молоді" (2009 р.); Наказ "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо проведення супервізії у соціальних службах" (2015 р.).
Супервізія – це надання професійної допомоги працівнику або закладу, яка спрямована на забезпечення належної якості соціальної роботи, запобігання професійним ризикам шляхом навчання соціальних працівників, наставництва та професійної підтримки на робочому місці. Така форма роботи необхідна для підтримки як початківців, так і професійних фахівців, для розуміння динаміки процесу та його удосконадення.
Супервізія є досить малодослідженою сферою у нашому суспільстві, проте у зарубіжній практиці соціальних працівників істотне місце займає саме супервізорство, в основі якого лежить ідея активного використання досвіду, що був накопичений у процесі практичної діяльності. Тому, вона заслуговує на серйозну увагу в нашій країні, адже поряд з інноваційними організаційними та змістовними формами соціальної роботи, які вже використовуються, вона може стати результативним засобом діяльності.
В Україні питання впровадження супервізії в соціальній роботі набуло особливої актуальності впродовж останніх десяти років. Прикладом зацікавленості на законодавчому рівні є: Закон України "Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю" (2001 р.); Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про соціальну роботу з дітьми та молоддю" (2009 р.); Наказ "Про затвердження Тимчасових стандартів надання медичної допомоги підліткам та молоді" (2009 р.); Наказ "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо проведення супервізії у соціальних службах" (2015 р.).
Зміст
ВСТУП………...………………………………………………………………… 3
РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ СУПЕРВІЗІЇ В ПРАКТИЧНІЙ СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ЯК ЗАСІБ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ………...…………………………………………………………...6
1.1 Характеристика системоутворювальних понять дослідження……………..……………………………………………………6
1.2 Основні методи та прийоми супервізії у практичній діяльності соціальних працівників як засіб професійного зростання.…………….........………………………………………………..21
Висновки до І розділу…………………………………………………………...52
РОЗДІЛ ІІ. ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ СУПЕРВІЗІЇ В ПРАКТИЧНІЙ СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ЯК ЗАСІБ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ…55
2.1 Досвід здійснення супервізії в практичній соціальній роботі…………….55
2.2 Визначення стану здійснення супервізії у практичній діяльності соціальних працівників………………………………………………………65
Висновки до ІІ розділу…………………………………………………………..80
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ………………………………………………………83
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………….85
ДОДАТКИ……………………………………………………………………….94
РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ СУПЕРВІЗІЇ В ПРАКТИЧНІЙ СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ЯК ЗАСІБ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ………...…………………………………………………………...6
1.1 Характеристика системоутворювальних понять дослідження……………..……………………………………………………6
1.2 Основні методи та прийоми супервізії у практичній діяльності соціальних працівників як засіб професійного зростання.…………….........………………………………………………..21
Висновки до І розділу…………………………………………………………...52
РОЗДІЛ ІІ. ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ СУПЕРВІЗІЇ В ПРАКТИЧНІЙ СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ЯК ЗАСІБ ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ…55
2.1 Досвід здійснення супервізії в практичній соціальній роботі…………….55
2.2 Визначення стану здійснення супервізії у практичній діяльності соціальних працівників………………………………………………………65
Висновки до ІІ розділу…………………………………………………………..80
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ………………………………………………………83
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………….85
ДОДАТКИ……………………………………………………………………….94
Покликання
1. Барабанова М. В. Вивчення психологічного змісту синдрому «емоційного вигорання» // Вісник МГУ. – сер. 14, Психологія. – 2010. №1. – с. 54-58.
2. Бернацька О. Професійне вигорання психологів / О.Бернацька // Психолог. – 2010. – № 38. – С. 22 25.
3. Божок Н. Стрес та альтернативні стратегії його послаблення [Текст] / Н. Божок // Психолог. – 2011. – № 1. – С. 3–6.
4. Браун А. Супервізор у соціальній роботі: Супервізія догляду в громаді, денних та стаціонарних установах / А. Браун, А. Боурн ; [пер. з англ. Т. Семигіної]. – К. : Унів. вид-во «Пульсари», 2005. – 240 с.
5. Будник А. П. Супервізія і кураторство в соціальних службах: Роздуми про запровадження нових форм підвищення якості послуг / А. П. Будник // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. – 2003. – № 1.
2. Бернацька О. Професійне вигорання психологів / О.Бернацька // Психолог. – 2010. – № 38. – С. 22 25.
3. Божок Н. Стрес та альтернативні стратегії його послаблення [Текст] / Н. Божок // Психолог. – 2011. – № 1. – С. 3–6.
4. Браун А. Супервізор у соціальній роботі: Супервізія догляду в громаді, денних та стаціонарних установах / А. Браун, А. Боурн ; [пер. з англ. Т. Семигіної]. – К. : Унів. вид-во «Пульсари», 2005. – 240 с.
5. Будник А. П. Супервізія і кураторство в соціальних службах: Роздуми про запровадження нових форм підвищення якості послуг / А. П. Будник // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. – 2003. – № 1.