ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Автор(ка)
Яцюта Оксана Олексіївна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
013 Початкова освіта
Кафедра
Кафедра педагогіки та психології
Анотація
Актуальність теми дослідження. Реформування освіти в Україні спрямоване на забезпечення переходу до гуманістично-інноваційної моделі, що сприятиме відчутному зростанню інтелектуального, культурного, духовно-морального потенціалу суспільства.
Суспільству майбутнього потрібні люди зі знаннями, відповідними вимогам часу, гнучкістю і критичністю мислення, високими адаптаційними можливостями.
В умовах уведення оновлених Державних стандартів початкової загальної освіти особливо актуальною є проблема формування комунікативної компетентності школярів, а саме: здатності особистості володіти мовою, способами взаємодії з оточенням, навичками роботи у групі, володіння різними соціальними ролями.
Реалізація Національної стратегії освіти в Україні на період до 2021 року передбачає пошук ефективних шляхів підвищення якості й конкурентоспроможності освіти. Маємо запит суспільства та держави на всебічне формування особистості й розвиток конкурентоспроможності майбутніх фахівців, особистості школяра як суб’єкта навчальної діяльності з високим рівнем розвитку інтелектуального та творчого потенціалу, потребою в досяганні успіху, розвиненою здібністю приймати відповідальні рішення. Чи не найважливішою складовою цієї особистісної якості є комунікативна компетентність. У Державному стандарті початкової загальної освіти зазначено, що комунікативна компетентність містить три складові: мовну, мовленнєву і соціокультурну, має за мету формування культури усного та писемного мовлення як засобу вільного спілкування та самовираження.
На практиці це означає, що успішний випускник початкової школи вміє співпрацювати з однолітками та знаходити порозуміння з дорослими, навчений працювати в команді, має розвинені лідерські якості, толерантний і, головне, комунікативний. Це – носій рідної мови, що з повагою ставиться до традицій та звичаїв свого народу, поважає представників інших національностей.
Проблема формування комунікативної компетентності завжди була актуальною і цікавою представникам як вітчизняної, так і світової психолого-педагогічної думки. Серед наукових досліджень у цій галузі варто назвати роботи І. Беха, Н. Гез, І. Ґудзик, І. Зимньої, Д. Ізаренкова, О. Леонтьєва, М. Львова, Г. Рурік, С. Савіньон, Л. Петровської, І. Родигіної, Ю. Жукова, М. Вятютнєва та інших.
Педагогічні й методичні питання формування мовленнєвої компетенції розробляли вчені: К. Ушинський, В. Сухомлинський, О. Хорошковська, М. Вашуленко та інші.
Проблемі компетентнісного підходу в навчанні мові присвячено наукові праці А. Богуш, Н. Бібік, О. Пометун, О. Савченко, Н. Побірченко, О. Пометун, О. Овчарук, А. Хуторського, Дж. Равена, Д. Хаймса та інші.
Актуальність теми обумовлена сучасними тенденціями в освіті. Сьогодні школа повинна забезпечити формування і розвиток інтелектуальної, творчої та ініціативної особистості, здатної жити за принципово нових умов, реалізувати себе у житті, бути успішною і сприяти розвитку суспільства. Нині початкова школа – це школа самореалізації й самоактивізації особистості, а завдання вчителя – не лише дати учням певний обсяг знань і вмінь, а й навчити їх спілкуватися, сформувати людину, здатну творчо мислити, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми, мати свою позицію, брати на себе відповідальність, адаптуватися до умов життя, здатну до мобільності, швидкої зміни соціальних ролей, тобто бути людиною компетентною.
Ефективність розв’язання порушеної проблеми полягає в тому, щоб трансформувати найновіші досягнення науки до потреб практики, оптимально дібрати та застосувати в роботі педагогічні технології, що забезпечуватимуть досягнення передбачуваного результату, а саме: сформованість комунікативної компетентності як важливої складової конкурентоспроможного школяра.
Актуальність піднятої проблеми зумовила вибір теми нашого магістерського дослідження: «Формування комунікативної компетентності учнів в освітньому процесі початкової школи».
Суспільству майбутнього потрібні люди зі знаннями, відповідними вимогам часу, гнучкістю і критичністю мислення, високими адаптаційними можливостями.
В умовах уведення оновлених Державних стандартів початкової загальної освіти особливо актуальною є проблема формування комунікативної компетентності школярів, а саме: здатності особистості володіти мовою, способами взаємодії з оточенням, навичками роботи у групі, володіння різними соціальними ролями.
Реалізація Національної стратегії освіти в Україні на період до 2021 року передбачає пошук ефективних шляхів підвищення якості й конкурентоспроможності освіти. Маємо запит суспільства та держави на всебічне формування особистості й розвиток конкурентоспроможності майбутніх фахівців, особистості школяра як суб’єкта навчальної діяльності з високим рівнем розвитку інтелектуального та творчого потенціалу, потребою в досяганні успіху, розвиненою здібністю приймати відповідальні рішення. Чи не найважливішою складовою цієї особистісної якості є комунікативна компетентність. У Державному стандарті початкової загальної освіти зазначено, що комунікативна компетентність містить три складові: мовну, мовленнєву і соціокультурну, має за мету формування культури усного та писемного мовлення як засобу вільного спілкування та самовираження.
На практиці це означає, що успішний випускник початкової школи вміє співпрацювати з однолітками та знаходити порозуміння з дорослими, навчений працювати в команді, має розвинені лідерські якості, толерантний і, головне, комунікативний. Це – носій рідної мови, що з повагою ставиться до традицій та звичаїв свого народу, поважає представників інших національностей.
Проблема формування комунікативної компетентності завжди була актуальною і цікавою представникам як вітчизняної, так і світової психолого-педагогічної думки. Серед наукових досліджень у цій галузі варто назвати роботи І. Беха, Н. Гез, І. Ґудзик, І. Зимньої, Д. Ізаренкова, О. Леонтьєва, М. Львова, Г. Рурік, С. Савіньон, Л. Петровської, І. Родигіної, Ю. Жукова, М. Вятютнєва та інших.
Педагогічні й методичні питання формування мовленнєвої компетенції розробляли вчені: К. Ушинський, В. Сухомлинський, О. Хорошковська, М. Вашуленко та інші.
Проблемі компетентнісного підходу в навчанні мові присвячено наукові праці А. Богуш, Н. Бібік, О. Пометун, О. Савченко, Н. Побірченко, О. Пометун, О. Овчарук, А. Хуторського, Дж. Равена, Д. Хаймса та інші.
Актуальність теми обумовлена сучасними тенденціями в освіті. Сьогодні школа повинна забезпечити формування і розвиток інтелектуальної, творчої та ініціативної особистості, здатної жити за принципово нових умов, реалізувати себе у житті, бути успішною і сприяти розвитку суспільства. Нині початкова школа – це школа самореалізації й самоактивізації особистості, а завдання вчителя – не лише дати учням певний обсяг знань і вмінь, а й навчити їх спілкуватися, сформувати людину, здатну творчо мислити, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми, мати свою позицію, брати на себе відповідальність, адаптуватися до умов життя, здатну до мобільності, швидкої зміни соціальних ролей, тобто бути людиною компетентною.
Ефективність розв’язання порушеної проблеми полягає в тому, щоб трансформувати найновіші досягнення науки до потреб практики, оптимально дібрати та застосувати в роботі педагогічні технології, що забезпечуватимуть досягнення передбачуваного результату, а саме: сформованість комунікативної компетентності як важливої складової конкурентоспроможного школяра.
Актуальність піднятої проблеми зумовила вибір теми нашого магістерського дослідження: «Формування комунікативної компетентності учнів в освітньому процесі початкової школи».
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 8
1.1. Сутність понять «комунікативна компетентність» і «комунікативні компетенції». 8
1.2. Формування комунікативної компетентності молодших школярів як психолого-педагогічна проблема 21
Висновки до першого розділу 29
РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 31
2.1. Формування комунікативної компетентності учнів початкової школи на уроках 31
2.2. Змістовно-технологічне забезпечення формування комунікативної компетентності молодших школярів 46
Висновки до другого розділу 58
РОЗДІЛ 3. ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 60
3.1. Аналіз рівнів сформованості комунікативної компетентності дітей третього класу (за даними констатувального експерименту) 60
3.2. Система роботи з формування комунікативної компетентності молодших школярів в освітньому процесі початкової школи 67
3.3. Динаміка рівнів сформованості комунікативної компетентності учнів третього класу (за даними контрольного експерименту) 91
Висновки до третього розділу 95
ВИСНОВКИ 97
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 101
ДОДАТКИ 110
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 8
1.1. Сутність понять «комунікативна компетентність» і «комунікативні компетенції». 8
1.2. Формування комунікативної компетентності молодших школярів як психолого-педагогічна проблема 21
Висновки до першого розділу 29
РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 31
2.1. Формування комунікативної компетентності учнів початкової школи на уроках 31
2.2. Змістовно-технологічне забезпечення формування комунікативної компетентності молодших школярів 46
Висновки до другого розділу 58
РОЗДІЛ 3. ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 60
3.1. Аналіз рівнів сформованості комунікативної компетентності дітей третього класу (за даними констатувального експерименту) 60
3.2. Система роботи з формування комунікативної компетентності молодших школярів в освітньому процесі початкової школи 67
3.3. Динаміка рівнів сформованості комунікативної компетентності учнів третього класу (за даними контрольного експерименту) 91
Висновки до третього розділу 95
ВИСНОВКИ 97
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 101
ДОДАТКИ 110
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Абрамович С.Д. Мовленнєва комунікація : підручн. / С.Д. Абрамович, М.Ю. Чікарьова. – К. : Центр навчальної літератури, 2004. – 472 с.
2. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э.Г. Азимов, А.Н. Щукин. – М. : ИКАР, 2009. – 448 с.
3. Аксенова Г.И. Формирование субъектной позиции учителя в процессе профессиональной подготовки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01, 19.00.07 / Аксенова Галина Ивановна. – М., 1998. – 411 с.
4. Алтухова А.А. Формирование субъект-субъектных отношений учителя и учащихся в учебном процессе общеобразовательной школы : автореф. дисс. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Анна Анатольевна Алтухова. – Барнаул, 2004. – 22 с.
5. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики : підруч. для студ. вищ. навч. закл. / Ф.С. Бацевич. – К. : Академія, 2004. – 344 с.
6. Бех І.Д. Спілкування як загальна психологічна основа виховання особистості / І.Д. Бех // Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах : зб. наук. пр. – К. : Педагогічна думка, 2000. – С. 10–18.
7. Бех І.Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці / І.Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2009. – № 2 (63). – С. 26–31.
8. Бєлєнька Г.В. Вихователі, дітей дошкільного віку: становлення фахівця в умовах навчання : [монографія] / Г.В. Бєлєнька. – К. : Світич, 2006. – 304 с.
9. Бібік Н.М. Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти / Н.М. Бібік // Початкова школа. – 2010. – № 9. – С. 1–4.
10. Бірюк Л.Я. Комунікативна культура як передумова формування й розвитку комунікативної компетентності з російської мови майбутнього вчителя початкових класів / Л.Я. Бірюк // матеріали третьої всеукр. наук.-практ. конф. «Актуальні проблеми формування творчої особистості вчителя початкових класів». – Вінниця : ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2005. – С. 120–124.
11. Богуш A.M. Компетентнісний підхід до мовленнєвого розвитку дошкільників / А.М. Богуш // Педагогічна і психологічна науки в Україні. Дидактика, методика, інформаційні технології. – К. : Педагогічна думка, 2007. – С. 155–170.
12. Богуш А.М. Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх фахівців дошкільної освіти у вищому навчальному закладі / А.М. Богуш // Реалізація європейського досвіду компетентнісного підходу у вищій школі України: матеріали методологічного семінару. – К. : Педагогічна думка, 2009. – С. 271–287.
13. Брильова І.В. Формування комунікативної компетентності молодших школярів / І.В. Брильова // Таврійський вісник освіти. – 2010. – № 3 (31) – С. 154–162.
14. Бутенко Н.Ю. Комунікативні процеси у навчанні : підручник / Н.Ю. Бутенко. – К. : КНЕУ, 2006. – 384 с.
15. Васильєва О.В. Комунікативний підхід на уроках літературного читання в початковій школі / О.В. Васильєва // Педагогічний альманах : Збірник наукових праць / редкол. В.В. Кузьменко та ін. – Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2015. – Вип. 25. – С. 69–74.
16. Васильченко І.В. Екологічне виховання у початковій школі / І.В. Васильченко // Початкова школа. – 2005. – № 11. – С. 36–48.
17. Вашуленко М.С. Державний стандарт з української мови // Початкова школа. – 1997. – № 2. – С. 2–6.
18. Великий тлумачний словник сучасної української мови / [уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел]. – К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. – 1440 с.
19. Віденко В.І. Творча робота школярів на уроках мови, читання, риторики / В.І. Віденко // Початкова школа. – 2009. – № 7. – С. 48–50.
20. Волков Ю.Г., Поликарпов В.С. Человек : энциклопедический словарь / Ю.Г. Волков, В.С. Поликарпов. – М. : Гардарики, 2002. – 520 с.
21. Вольфовська Т.О. Комунікативна ком¬петентність молоді як одна з передумов досягнення життєвої мети / Т.О. Вольфовська // Шлях освіти. – 2001. № 3. – С. 13–16.
22. Вятютнев М.Н. Коммуникативная направленность обучения русскому языку в зарубежных школах / М.Н. Вятютнев // Русский язык за рубежом. – 1977. – № 6. – С. 38–45.
23. Вятютнев М.Н. Традиции и новации в современной методике преподавания русского языка / М.Н. Вятютнев // Научные традиции и новые направления в преподавании русского языка и литературы. – М., 1986. – 34 с.
24. Гез Н.И. Формирование коммуникативной компетенции как объект зарубежных методических исследований / Н.И. Гез // Иностранные язики в школе. – 1985. – № 2. – С. 17–24.
25. Ґудзик И.Ф. Компетентсостно-ориенгированное обучение русскому языку в начальных классах (в школе с украинским языком обучения) / И.Ф. Ґудзик. – Черновцы : ВУК РЕК, 2007. – 496 с.
26. Дахин А.Н. Компетенция и компетентность: сколько их у российского школьника? / А.Н. Дахин // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2004. – № 2. – С. 42–47.
27. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. – 2011. – № 18 (594). – 43 с.
28. Джерри Д. Большой толковый социологический словарь / Д. Джерри, Дж. Джерри. – Москва : Вече-ACT, 1999. – Т. 1. – 544 с.
29. Діти і соціум: особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку : [монографія] / А.М. Богуш, Л.О. Варяниця, Н.В. Гавриш та ін.; наук. ред. А.М. Богуш; за заг. ред. Н.В. Гавриш. – Луганськ, 2006. – 368 с.
30. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В.Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
31. Жуков Ю.М. Диагностика и развитие компетентности в общении / Ю.М. Жуков, Л.А. Петровская, П.В. Растянников. – М., 1990. – 104 с.
32. Закон України «Про вищу освіту» // Голос України. – 2014. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-vii.
33. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И.А. Зимняя // Высшее образование сегодня. – 2003. – № 5. – С. 18–21.
34. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентносного похода в образовании / И.А. Зимняя. – М., 2004. – 320 с.
35. Зимняя И.А. Педагогическая психология : учеб. для вузов / И.А. Зимняя. – М. : Логос, 2002. – 384 с.
36. Изаренков Д.И. Базисные составляющие коммуникативной компетенции и их формирование на продвинутом этапе обучения студентов-нефилологов / Д.И. Изаренков // Русский язык за рубежом. – 1990. – № 4. – С. 54–60.
37. Изаренков Д.И. Речевая ситуация и обучение диалогической речи / Д.И. Изаренков. – М., 1974. – С. 8–26.
38. Казарцева М.О. Культура речевого общения: теория и практика обучения : учеб. пособ. / О.М. Казарцева. – М. : Флинт, Наука, 1999. – 499 с.
39. Кобзар Т.Л. Комунікативна компетентність: психологічний підхід до проблеми / Т.Л. Кобзар // Вісник Житомирського державного гуманітарного університету ім. І. Франка. – 1998. – № 1. – С. 46–49.
40. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.psylib.org.ua/books/leona01/txt03.htm.
41. Ліннік О.О. Система підготовки майбутнього вчителя до організації суб’єкт-суб’єктної взаємодії з учнями початкової школи : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 / Ліннік Олена Олегівна ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка». – Старобільськ, 2016. – 520 с.
42. Луговий В.І. Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні / В.І. Луговий // Педагогіка і психологія. – 2009. – № 2 (63). – С. 13–25.
43. Львов М.Р. Основы теории речи : уч. пособие для студ. высш. учеб. заведений / М.Р. Львов. – М. : Академия, 2000. – 248 с.
44. Максименко Н.Б. Формування комунікативно-мовленнєвої компетентності в учнів початкової школи на уроках української мови / Н.Б. Максименко // Рідне слово в етнокультурному вимірі. – 2015. – С. 487–492.
45. Методика навчання української мови в початковій школі : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М.С. Вашуленка. – К. : Літера ЛТД, 2010. – 364 с.
46. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / Колектив авторів : М.І. Пентилюк, С.О. Караман, О.В. Караман, О.М. Горошкіна, З.П. Бакум, М.М. Барахтян, І.В. Гайдаєнко, А.Г. Галетова, Т.В. Коршун, A.B. Нікітіна, Т.Г. Окуневич, О.М. Решетилова : [за ред. М.І. Пентилюк]. – К. : Ленвіт, 2004. – 400 с.
47. Митрофанов К.Г. Учительское ученичество / К.Г. Митрофанов. – М., 1991. – С. 55–56.
48. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. – К. : Шк. світ, 2001. – 16 с.
49. Новак М. Теоретичні основи формування комунікативної компетентності молодших школярів / М. Новак // Початкова школа : Науково-методичний журнал. – 2014. – № 2. – С. 56–58.
50. Новий тлумачний словник української мови. 42 000 слів : У 4 т. : Для студ. вищих та серед. навч. закл. / уклад. В.В. Яременко, О.М. Сліпушко. – К. : Аконіт, 1998. – С. 305.
51. Парыгин Б.Д. Основы социально-психологической теории / Б.Д. Парыгин. – М. : Мысль, 1971. – 348 с.
52. Педагогіка: Велика сучасна енциклопедія / Сост. Є.З. Рапацевич –Мн. : Сучасне слово, 2005. – 720 с.
53. Пікуліна Т.Л. Формування комунікативної компетентності молодших школярів / Т.Л. Пікуліна // Таврійський вісник освіти. – 2011. № 1. – С. 36–43.
54. Побірченко Н.С. Компетентнісний підхід у вищій освіті: теоретичний аспект / Н.С. Побірченко // Реалізація компетентнісного підходу у вищій школі України : матеріали методологічного семінару. – К., 2009. – С. 33–45.
55. Побочна О.В. Формування комунікативної компетентності молодших школярів: з досвіду роботи / О.В. Побочна // Почат. навчання та виховання : наук.-метод. журн. – 2013. – № 29. – С. 2–7.
56. Пометун О.І. Теорія і практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О.І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О.В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – С. 16–25.
57. Попович Л.М. Формування комунікативної компетентності молодших школярів / Л.М. Попович // Початкова школа : науково-методичний журнал. – 2015. – №1. – С. 52–54.
58. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация (пер. с англ.) / Дж. Равен. – М. : Когито-Центр, 2002. – 396 с.
59. Родигіна I.B. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання / І.В. Родигіна. – X. : Основа, 2005. – Вип. 8 (32). – 96 с.
60. Рурік Г.Л. Комунікативна компетентність як складова професійної майстерності учителя та засіб побудови гуманних взаємин між учасниками навчально-виховного процесу / Г.Л. Рурік // Формування професійної компетентності майбутнього вчителя в умовах вищого навчального закладу: наук. посіб. – К. : Слово, 2011. – С. 344–380.
61. Савченко О.Я. Мета і результат уроку в контексті компетентнісного підходу / О.Я. Савченко // Початкова школа. – 2015. – № 3. – С. 10–16.
62. Савченко О.Я. Сучасний урок в початковій школі / О.Я. Савченко. – К. : Ґенеза, 2001. – № 13–14. – С. 3–6.
63. Селиванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : підручник / О.О. Селіванова. – Полтава : Довкілля-К, 2008. – 712 с.
64. Сенько Ю.В. Педагогика понимания / Ю.В. Сенько, М.Н. Фроловская. – М. : Дрофа, 2007. – 128 с.
65. Слюсаренко Н.В. Суб’єкт-суб’єктний підхід до організації педагогічного процесу / Н.В. Слюсаренко, М.В. Кульбацька // Людинознавчі студії : зб. наук. праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогіка» / ред. кол. М. Чепіль (головний редактор) та ін. – Дрогобич : Видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2015. – Вип. 1 (33). – С. 194–201.
66. Столяренко Л.Д. Основы психологи / Л.Д. Столяренко. – Ростов-на-Дону, 1997. – 327 с.
67. Сухомлинский В.А. Вибрані твори : В 5-ти т. – Т. 3 / В.А. Сухомлинский. – К. : Рад. школа, 1977. – С. 417.
68. Сучасний тлумачний психологічний словник: Близько 2500 термінів / В.Б. Шапар. – Х. : Прапор, 2005. – 640 с.
69. Толкачова А.С. Комунікативна компетентність особистості як психолого-педагогічна проблема / А.С. Толкачова // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки) / Бердян. держ. пед. ун-т. – Бердянськ : БДПУ, 2013. – № 1. – С. 252–257.
70. Трифонова О.С. Домінанти визначення сутності понять «компетенція» і «компетентність» / О.С. Трифонова // Наука і освіта : наук.-практ. журн. Півд. наук. Центру АПН України. – 2010. – № 8. – С. 108–111.
71. Ушинський К.Д. Твори в шести томах / К.Д. Ушинський. – К. : Радянська школа, 1954. – Т. 2. – С. 427.
72. Федоренко Ю.П. Формування у старшокласників комунікативної компетенції в процесі вивчення іноземної мови: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / Ю.П. Федоренко. – Полтава, 2005. – 212 с.
73. Хорошковська О.Н. Теоретико-методичні основи навчання української мови і мовлення у школах І ступеня національних меншин України : монографія / О.Н. Хорошковська. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 160 с.
74. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования / А.В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.
75. Хуторской А.В. Компетентность как дидактическое понятие: содержание, структура и модели конструирования / А.В. Хуторской, Л.Н. Хуторская // Проектирование и организация самостоятельной работы студентов в контексте компетентностного подхода : межвузов. сб. науч. тр. / под ред. А.А. Орлова. – Тула : Изд-во Тул. гос. пед. ун-та им. Л.Н. Толстого, 2008. – Вып. 1. – С. 117–137.
76. Юрченко В.І. Формування в учнів комунікативної компетентності – важливе завдання початкової школи / В.І. Юрченко // Імідж сучас. педагога : наук.-практ. освіт.-попул. часопис. – 2013. – № 4. – С. 59–62.
77. Янжула О.В. Основні підходи до розуміння поняття «комунікативна компетентність» / О.В. Янжула // Гуманіт. науки : наук.-практ. журн. – 2013. – № 1. – С. 164–168.
78. Яцюта О.О. Особливості формування комунікативної компетентності молодших школярів на уроках / О.О. Яцюта // Наукові студії: міжнародний полілог студентської молоді. – 2017.
79. Яцюта О.О. Особливості формування комунікативної компетентності молодших школярів на уроках / О.О. Яцюта // Розвиток особистості молодшого школяра: сучасні реалії та перспективи: тези доповіді III Всеукр. наук.-практ. конф., 22-24 бер. 2017 р. – Івано-Франківськ, 2017.
80. Яцюта О.О. Формування комунікативної компетентності молодших школярів на уроках природознавства / О.О. Яцюта // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2017. – № 2.
81. Council Conclusion on a strategic framework for European cooperation in education and training («ET 2020»). 1941 th education, youth and culture Council meeting, Brussels, 2009. – 12 May. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/107622.pdf.
82. Hymes D. On Communicative Competence / D. Hymes // Sociolinguistics / ed. by J. B. Pride, J. Holmes. – Harmondsworth : Penguin, 1972. – P. 269–293.
83. Savignon S. Evolution of Communicative Competence The ACTFL Provisional Proficiency Guidelines / S. Savignon // The Modern Language Journal. – 1995. Vol. 95. – P. 129–134.
84. UNESCO-IBE. Zhou Nanzhao. Competencies in Curriculum Development, 2006. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ibe.unesco.org/cops/Competencies/CompetCurDevZhou.pdf.
1. Абрамович С.Д. Мовленнєва комунікація : підручн. / С.Д. Абрамович, М.Ю. Чікарьова. – К. : Центр навчальної літератури, 2004. – 472 с.
2. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э.Г. Азимов, А.Н. Щукин. – М. : ИКАР, 2009. – 448 с.
3. Аксенова Г.И. Формирование субъектной позиции учителя в процессе профессиональной подготовки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01, 19.00.07 / Аксенова Галина Ивановна. – М., 1998. – 411 с.
4. Алтухова А.А. Формирование субъект-субъектных отношений учителя и учащихся в учебном процессе общеобразовательной школы : автореф. дисс. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Анна Анатольевна Алтухова. – Барнаул, 2004. – 22 с.
5. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики : підруч. для студ. вищ. навч. закл. / Ф.С. Бацевич. – К. : Академія, 2004. – 344 с.
6. Бех І.Д. Спілкування як загальна психологічна основа виховання особистості / І.Д. Бех // Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах : зб. наук. пр. – К. : Педагогічна думка, 2000. – С. 10–18.
7. Бех І.Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці / І.Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2009. – № 2 (63). – С. 26–31.
8. Бєлєнька Г.В. Вихователі, дітей дошкільного віку: становлення фахівця в умовах навчання : [монографія] / Г.В. Бєлєнька. – К. : Світич, 2006. – 304 с.
9. Бібік Н.М. Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти / Н.М. Бібік // Початкова школа. – 2010. – № 9. – С. 1–4.
10. Бірюк Л.Я. Комунікативна культура як передумова формування й розвитку комунікативної компетентності з російської мови майбутнього вчителя початкових класів / Л.Я. Бірюк // матеріали третьої всеукр. наук.-практ. конф. «Актуальні проблеми формування творчої особистості вчителя початкових класів». – Вінниця : ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2005. – С. 120–124.
11. Богуш A.M. Компетентнісний підхід до мовленнєвого розвитку дошкільників / А.М. Богуш // Педагогічна і психологічна науки в Україні. Дидактика, методика, інформаційні технології. – К. : Педагогічна думка, 2007. – С. 155–170.
12. Богуш А.М. Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх фахівців дошкільної освіти у вищому навчальному закладі / А.М. Богуш // Реалізація європейського досвіду компетентнісного підходу у вищій школі України: матеріали методологічного семінару. – К. : Педагогічна думка, 2009. – С. 271–287.
13. Брильова І.В. Формування комунікативної компетентності молодших школярів / І.В. Брильова // Таврійський вісник освіти. – 2010. – № 3 (31) – С. 154–162.
14. Бутенко Н.Ю. Комунікативні процеси у навчанні : підручник / Н.Ю. Бутенко. – К. : КНЕУ, 2006. – 384 с.
15. Васильєва О.В. Комунікативний підхід на уроках літературного читання в початковій школі / О.В. Васильєва // Педагогічний альманах : Збірник наукових праць / редкол. В.В. Кузьменко та ін. – Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2015. – Вип. 25. – С. 69–74.
16. Васильченко І.В. Екологічне виховання у початковій школі / І.В. Васильченко // Початкова школа. – 2005. – № 11. – С. 36–48.
17. Вашуленко М.С. Державний стандарт з української мови // Початкова школа. – 1997. – № 2. – С. 2–6.
18. Великий тлумачний словник сучасної української мови / [уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел]. – К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. – 1440 с.
19. Віденко В.І. Творча робота школярів на уроках мови, читання, риторики / В.І. Віденко // Початкова школа. – 2009. – № 7. – С. 48–50.
20. Волков Ю.Г., Поликарпов В.С. Человек : энциклопедический словарь / Ю.Г. Волков, В.С. Поликарпов. – М. : Гардарики, 2002. – 520 с.
21. Вольфовська Т.О. Комунікативна ком¬петентність молоді як одна з передумов досягнення життєвої мети / Т.О. Вольфовська // Шлях освіти. – 2001. № 3. – С. 13–16.
22. Вятютнев М.Н. Коммуникативная направленность обучения русскому языку в зарубежных школах / М.Н. Вятютнев // Русский язык за рубежом. – 1977. – № 6. – С. 38–45.
23. Вятютнев М.Н. Традиции и новации в современной методике преподавания русского языка / М.Н. Вятютнев // Научные традиции и новые направления в преподавании русского языка и литературы. – М., 1986. – 34 с.
24. Гез Н.И. Формирование коммуникативной компетенции как объект зарубежных методических исследований / Н.И. Гез // Иностранные язики в школе. – 1985. – № 2. – С. 17–24.
25. Ґудзик И.Ф. Компетентсостно-ориенгированное обучение русскому языку в начальных классах (в школе с украинским языком обучения) / И.Ф. Ґудзик. – Черновцы : ВУК РЕК, 2007. – 496 с.
26. Дахин А.Н. Компетенция и компетентность: сколько их у российского школьника? / А.Н. Дахин // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2004. – № 2. – С. 42–47.
27. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. – 2011. – № 18 (594). – 43 с.
28. Джерри Д. Большой толковый социологический словарь / Д. Джерри, Дж. Джерри. – Москва : Вече-ACT, 1999. – Т. 1. – 544 с.
29. Діти і соціум: особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку : [монографія] / А.М. Богуш, Л.О. Варяниця, Н.В. Гавриш та ін.; наук. ред. А.М. Богуш; за заг. ред. Н.В. Гавриш. – Луганськ, 2006. – 368 с.
30. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; голов. ред. В.Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
31. Жуков Ю.М. Диагностика и развитие компетентности в общении / Ю.М. Жуков, Л.А. Петровская, П.В. Растянников. – М., 1990. – 104 с.
32. Закон України «Про вищу освіту» // Голос України. – 2014. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-vii.
33. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И.А. Зимняя // Высшее образование сегодня. – 2003. – № 5. – С. 18–21.
34. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентносного похода в образовании / И.А. Зимняя. – М., 2004. – 320 с.
35. Зимняя И.А. Педагогическая психология : учеб. для вузов / И.А. Зимняя. – М. : Логос, 2002. – 384 с.
36. Изаренков Д.И. Базисные составляющие коммуникативной компетенции и их формирование на продвинутом этапе обучения студентов-нефилологов / Д.И. Изаренков // Русский язык за рубежом. – 1990. – № 4. – С. 54–60.
37. Изаренков Д.И. Речевая ситуация и обучение диалогической речи / Д.И. Изаренков. – М., 1974. – С. 8–26.
38. Казарцева М.О. Культура речевого общения: теория и практика обучения : учеб. пособ. / О.М. Казарцева. – М. : Флинт, Наука, 1999. – 499 с.
39. Кобзар Т.Л. Комунікативна компетентність: психологічний підхід до проблеми / Т.Л. Кобзар // Вісник Житомирського державного гуманітарного університету ім. І. Франка. – 1998. – № 1. – С. 46–49.
40. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.psylib.org.ua/books/leona01/txt03.htm.
41. Ліннік О.О. Система підготовки майбутнього вчителя до організації суб’єкт-суб’єктної взаємодії з учнями початкової школи : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 / Ліннік Олена Олегівна ; Держ. закл. «Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка». – Старобільськ, 2016. – 520 с.
42. Луговий В.І. Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні / В.І. Луговий // Педагогіка і психологія. – 2009. – № 2 (63). – С. 13–25.
43. Львов М.Р. Основы теории речи : уч. пособие для студ. высш. учеб. заведений / М.Р. Львов. – М. : Академия, 2000. – 248 с.
44. Максименко Н.Б. Формування комунікативно-мовленнєвої компетентності в учнів початкової школи на уроках української мови / Н.Б. Максименко // Рідне слово в етнокультурному вимірі. – 2015. – С. 487–492.
45. Методика навчання української мови в початковій школі : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М.С. Вашуленка. – К. : Літера ЛТД, 2010. – 364 с.
46. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / Колектив авторів : М.І. Пентилюк, С.О. Караман, О.В. Караман, О.М. Горошкіна, З.П. Бакум, М.М. Барахтян, І.В. Гайдаєнко, А.Г. Галетова, Т.В. Коршун, A.B. Нікітіна, Т.Г. Окуневич, О.М. Решетилова : [за ред. М.І. Пентилюк]. – К. : Ленвіт, 2004. – 400 с.
47. Митрофанов К.Г. Учительское ученичество / К.Г. Митрофанов. – М., 1991. – С. 55–56.
48. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. – К. : Шк. світ, 2001. – 16 с.
49. Новак М. Теоретичні основи формування комунікативної компетентності молодших школярів / М. Новак // Початкова школа : Науково-методичний журнал. – 2014. – № 2. – С. 56–58.
50. Новий тлумачний словник української мови. 42 000 слів : У 4 т. : Для студ. вищих та серед. навч. закл. / уклад. В.В. Яременко, О.М. Сліпушко. – К. : Аконіт, 1998. – С. 305.
51. Парыгин Б.Д. Основы социально-психологической теории / Б.Д. Парыгин. – М. : Мысль, 1971. – 348 с.
52. Педагогіка: Велика сучасна енциклопедія / Сост. Є.З. Рапацевич –Мн. : Сучасне слово, 2005. – 720 с.
53. Пікуліна Т.Л. Формування комунікативної компетентності молодших школярів / Т.Л. Пікуліна // Таврійський вісник освіти. – 2011. № 1. – С. 36–43.
54. Побірченко Н.С. Компетентнісний підхід у вищій освіті: теоретичний аспект / Н.С. Побірченко // Реалізація компетентнісного підходу у вищій школі України : матеріали методологічного семінару. – К., 2009. – С. 33–45.
55. Побочна О.В. Формування комунікативної компетентності молодших школярів: з досвіду роботи / О.В. Побочна // Почат. навчання та виховання : наук.-метод. журн. – 2013. – № 29. – С. 2–7.
56. Пометун О.І. Теорія і практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О.І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О.В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – С. 16–25.
57. Попович Л.М. Формування комунікативної компетентності молодших школярів / Л.М. Попович // Початкова школа : науково-методичний журнал. – 2015. – №1. – С. 52–54.
58. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация (пер. с англ.) / Дж. Равен. – М. : Когито-Центр, 2002. – 396 с.
59. Родигіна I.B. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання / І.В. Родигіна. – X. : Основа, 2005. – Вип. 8 (32). – 96 с.
60. Рурік Г.Л. Комунікативна компетентність як складова професійної майстерності учителя та засіб побудови гуманних взаємин між учасниками навчально-виховного процесу / Г.Л. Рурік // Формування професійної компетентності майбутнього вчителя в умовах вищого навчального закладу: наук. посіб. – К. : Слово, 2011. – С. 344–380.
61. Савченко О.Я. Мета і результат уроку в контексті компетентнісного підходу / О.Я. Савченко // Початкова школа. – 2015. – № 3. – С. 10–16.
62. Савченко О.Я. Сучасний урок в початковій школі / О.Я. Савченко. – К. : Ґенеза, 2001. – № 13–14. – С. 3–6.
63. Селиванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : підручник / О.О. Селіванова. – Полтава : Довкілля-К, 2008. – 712 с.
64. Сенько Ю.В. Педагогика понимания / Ю.В. Сенько, М.Н. Фроловская. – М. : Дрофа, 2007. – 128 с.
65. Слюсаренко Н.В. Суб’єкт-суб’єктний підхід до організації педагогічного процесу / Н.В. Слюсаренко, М.В. Кульбацька // Людинознавчі студії : зб. наук. праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогіка» / ред. кол. М. Чепіль (головний редактор) та ін. – Дрогобич : Видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2015. – Вип. 1 (33). – С. 194–201.
66. Столяренко Л.Д. Основы психологи / Л.Д. Столяренко. – Ростов-на-Дону, 1997. – 327 с.
67. Сухомлинский В.А. Вибрані твори : В 5-ти т. – Т. 3 / В.А. Сухомлинский. – К. : Рад. школа, 1977. – С. 417.
68. Сучасний тлумачний психологічний словник: Близько 2500 термінів / В.Б. Шапар. – Х. : Прапор, 2005. – 640 с.
69. Толкачова А.С. Комунікативна компетентність особистості як психолого-педагогічна проблема / А.С. Толкачова // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки) / Бердян. держ. пед. ун-т. – Бердянськ : БДПУ, 2013. – № 1. – С. 252–257.
70. Трифонова О.С. Домінанти визначення сутності понять «компетенція» і «компетентність» / О.С. Трифонова // Наука і освіта : наук.-практ. журн. Півд. наук. Центру АПН України. – 2010. – № 8. – С. 108–111.
71. Ушинський К.Д. Твори в шести томах / К.Д. Ушинський. – К. : Радянська школа, 1954. – Т. 2. – С. 427.
72. Федоренко Ю.П. Формування у старшокласників комунікативної компетенції в процесі вивчення іноземної мови: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / Ю.П. Федоренко. – Полтава, 2005. – 212 с.
73. Хорошковська О.Н. Теоретико-методичні основи навчання української мови і мовлення у школах І ступеня національних меншин України : монографія / О.Н. Хорошковська. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 160 с.
74. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования / А.В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.
75. Хуторской А.В. Компетентность как дидактическое понятие: содержание, структура и модели конструирования / А.В. Хуторской, Л.Н. Хуторская // Проектирование и организация самостоятельной работы студентов в контексте компетентностного подхода : межвузов. сб. науч. тр. / под ред. А.А. Орлова. – Тула : Изд-во Тул. гос. пед. ун-та им. Л.Н. Толстого, 2008. – Вып. 1. – С. 117–137.
76. Юрченко В.І. Формування в учнів комунікативної компетентності – важливе завдання початкової школи / В.І. Юрченко // Імідж сучас. педагога : наук.-практ. освіт.-попул. часопис. – 2013. – № 4. – С. 59–62.
77. Янжула О.В. Основні підходи до розуміння поняття «комунікативна компетентність» / О.В. Янжула // Гуманіт. науки : наук.-практ. журн. – 2013. – № 1. – С. 164–168.
78. Яцюта О.О. Особливості формування комунікативної компетентності молодших школярів на уроках / О.О. Яцюта // Наукові студії: міжнародний полілог студентської молоді. – 2017.
79. Яцюта О.О. Особливості формування комунікативної компетентності молодших школярів на уроках / О.О. Яцюта // Розвиток особистості молодшого школяра: сучасні реалії та перспективи: тези доповіді III Всеукр. наук.-практ. конф., 22-24 бер. 2017 р. – Івано-Франківськ, 2017.
80. Яцюта О.О. Формування комунікативної компетентності молодших школярів на уроках природознавства / О.О. Яцюта // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2017. – № 2.
81. Council Conclusion on a strategic framework for European cooperation in education and training («ET 2020»). 1941 th education, youth and culture Council meeting, Brussels, 2009. – 12 May. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/107622.pdf.
82. Hymes D. On Communicative Competence / D. Hymes // Sociolinguistics / ed. by J. B. Pride, J. Holmes. – Harmondsworth : Penguin, 1972. – P. 269–293.
83. Savignon S. Evolution of Communicative Competence The ACTFL Provisional Proficiency Guidelines / S. Savignon // The Modern Language Journal. – 1995. Vol. 95. – P. 129–134.
84. UNESCO-IBE. Zhou Nanzhao. Competencies in Curriculum Development, 2006. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ibe.unesco.org/cops/Competencies/CompetCurDevZhou.pdf.