ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ПРИРОДНИЧОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ЕКОЛОГІЧНІЙ СТЕЖИНІ


Автор(ка)
Меркотун Оксана Анатоліївна

Ступінь
Магістр

Група
не вказано

Спеціальність
012 Дошкільна освіта

Кафедра
Кафедра дошкільної освіти


Анотація

Актуальність теми. Глобальною проблемою людства нині є проблема екології навколишнього середовища. Зростання промислового виробництва зі шкідливими для здоров´я людини наслідками, недбале ставлення до природи, коли людина забуває, що вона сама є її складовою, висувають на передній план завдання екологічного виховання, починаючи з раннього віку.
Екологічне виховання дітей дошкільного віку в умовах модернізації системи дошкільної освіти України задекларована у таких основних державних документах, як Закон України «Про дошкільну освіту» (2001), Базовий компонент дошкільної освіти (2012), де формування еколого-природничої компетенції дитини визначені пріоритетними цінностями.
Теоретичні засади дослідження екологічного виховання дошкільників у вітчизняній науці представлено працями багатьох учених: формування екологічної культури у дітей різних вікових груп (Н. Єфіменко, І. Костицька, Л. Лук’янова, В. Маршицька, О. Пруцакова, Н. Пустовіт, С. Совгіра, Г. Тарасенко та ін.); загальнопедагогічні підходи до екологічної компетентності як складової життєвої компетентності (С. Бондар, С. Головіна, К. Корсак, А. Маркової Дж. Равена, В. Стрельнікова, В. Подоляка, А. Хуторського, Л. Хоружої, І. Ящук).
Аналіз наукового фонду з досліджуваної проблеми засвідчив, що формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку на екологічній стежині в Україні комплексно й системно не вивчалися. Певною мірою її торкалися вчені в руслі досліджуваних ними питань: формування початкових екологічних уявлень у дітей дошкільного віку (Я. Коменський, Й. Песталоцці. Д. Локк, Ж. Руссо, С. Русова, Л. Міщик, С. Ніколаєва, 3. Плохій, Н. Поддьяков, Н. Рижова, П. Саморукова, О. Терентьєва, І. Хайдурова та ін.); екологічного виховання дітей дошкільного віку (А. Волкова, Н. Горопаха, О. Захлєбний, І. Звєрев, Н. Кот, О. Кудрявцева, Н. Лисенко, В. Маршицька, С. Ніколаєва, 3. Плохій, Г. Пустовіт, Н. Пустовіт. Н. Рижова, І. Суравєгіна, Н. Яришева та ін.). Водночас екологічна стежина, як засіб формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку не було предметом наукового дослідження. Вважаємо, що саме екологічна стежина є унікальною формою природоохоронної пропаганди та навчальною лабораторією в природних умовах.
Отже, актуальність проблеми, наукова доцільність її вивчення зумовили вибір теми дослідження: «Формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку на екологічній стежині».
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність педагогічних умов формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку на екологічній стежині.
Завдання дослідження:
1. Здійснити теоретичний аналіз стану проблеми дослідження у психолого-педагогічній літературі;
2. Розкрити сутність впливу екологічної стежини на формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку;
3. З’ясувати рівень сформованості еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку в умовах ДНЗ;
4. Розробити та експериментально перевірити методику з формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку на екологічній стежині.
Об`єкт дослідження: екологічне виховання дітей старшого дошкільного віку.
Предмет дослідження – педагогічні умови та методика формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку на екологічній стежині.
Методи дослідження:
- теоретичні: аналіз, синтез, індукція, дедукція, узагальнення, конкретизація, класифікація, моделювання;
- емпіричні: педагогічний констатувальний, формувальний та контрольний експерименти, анкетне опитування;
- статистичні: методи теорії ймовірності.
Практичне значення полягає в розробці та апробації, в ході експериментального дослідження, методики формування еколого-природничої компетенції у дітей старшого дошкільного віку. Результати дослідження можуть бути використані в педагогічній практиці ДНЗ.
Структура і обсяг роботи. Магістерська робота складається із вступу, трьох розділів, висновків до розділів, загальних висновків, списку використаних джерел і додатків. Основний зміст роботи викладено на 121 сторінках. Список використаних джерел містить 64 найменування.

Зміст

ЗМІСТ
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ПРИРОДНИЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 6
1.1. Стан дослідження проблеми формування еколого-природничої компетентності дітей дошкільного віку в психолого-педагогічній літературі 6
1.2. Характеристика програмово-методичного забезпечення формування еколого-природничої компетенції 20
Висновки до першого розділу 33
РОЗДІЛ 2. МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД ЕКОЛОГІЧНОЇ СТЕЖИНИ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ПРИРОДНИЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 35
2.1. Екологічна стежина як засіб формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку 35
2.2. Діагностика сформованості еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку (констатувальний експеримент) 53
Висновки до другого розділу 83
РОЗДІЛ 3. ЕСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ З ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ПРИРОДНИЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ЕКОЛОГІЧНІЙ СТЕЖИНІ 86
3.1. Методика формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку на екологічній стежині (формувальний експеримент) 86
3.2. Перевірка ефективності запропонованої методики формування еколого-природничої компетенції дітей старшого дошкільного віку на екологічній стежині (контрольний експеримент) 98
Висновки до третього розділу 112
ВИСНОВКИ 115
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 124
ДОДАТКИ 132

Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Базовий компонент дошкільної освіти (Нова редакція) / Наук. кер.: А. М. Богуш; Авт. кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Гавриш Н. В., Долинна О. П., Ільченко Т. С., Коваленко О. В., Лисенко Г. М., Машовець М. А., Низковська О. В., Панасюк Т. В., Піроженко Т. О., Поніманська Т. І., Сідєльнікова О. Д., Шевчук А. С., Якименко Л. Ю. ― К.: Видавництво, 2012. – 26 с.
2. Бех І.Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці / І.Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2010. – № 2. – С.26–31.
3. Бєлєнька Г.В., Половіна О.А. Дошкільнятам про світ природи: діти п’ятого року життя. / Ганна Бєлєнька, Олена Половіна. – Київ: Генеза, 2016. – 96 с.
4. Бєлєнька Г.В. Віконечко в природу: методичний посібник для вихователів дітей дошкільного віку / Г.В. Бєлєнька. – К.: Сім кольорів, 2014. – 56 с.
5. Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і практика / А.М. Богуш. – Запоріжжя: Просвіта, 2002. – 216 с.
6. Богуш А. Наступність і перспектива державних стандартів початкової та дошкільної освіти / А. Богуш //Вісн. Ін-ту розвитку дитини. Вип. 23. Серія: Філософія. Педагогіка. Психологія: зб.наук.пр. К.: Вид-во Нац. пед. ун-ту ім. М.П. Драгоманова, 2012.– С.51–54.
7. Богуш А. М., Гавриш Н. В. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: Підручник / За ред. А. М. Богуш. – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
8. Богуш А., Гавриш Н. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі. Підручник для ВНЗ. - К.: Видавничий Дім «Слово», 2008. - 408 с.
9. Бондаренко Т.М. Экологические занятия с детьми 6-7 лет: Практическое пособие для воспитателей и методистов ДОУ / Т. М. Бондаренко. - Воронеж: ТЦ «Учитель», 2009. – 190 с.
10. Гладченко О.М. Ознайомлення дошкільників із навколишнім світом. До Базової програми «Я у Світі» / О.М. Гладченко. – Харків : Видавнича група «Основа», 2011. – 191 с.
11. Голубова Л.Ф. Формування природничої компетентності дошкільників [Текст] : з досвіду роботи / Л.Ф. Голубова // Дошкільний навчальний заклад : Практичний журнал вихователя. - 2012. - N 6. - С. 23-28.
12. Гончарова Е.В. Теория и методика экологического образования детей дошкольного возраста: Курс лекций для студентов высших педагогических учебных заведений / Е.В. Гончарова. - Нижневартовск: Изд-во Нижневарт. гуманит, ун-та, 2008. - 326 с.
13. Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»): Постанова Кабінету міністрів України 3 лист . 1993 р. // Кабінет Міністрів України. – 1993. - № 896.
14. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проекту В.О. Огнев’юк ; авт. кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, Н.І. Богданець-Білоскаленко [та ін.]; наук, ред.: Г.В. Бєлєнька, М.А. Машовець ; Мін. осв. і науки України, Київ, ун-т ім. Б. Грінченка. - К.: Київ, ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. - 304с.
15. Дитина в дошкільні роки : комплексна освітня програма / наук. керівник К.Л. Крутій; автор. колектив А.М. Богуш, Т.І. Грицишина, О.Є. Дем`яненко [та ін.]. – Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2016. – 160 с.
16. Дошкільнятам про світ природи: Старший дошкільний вік: навч.-метод. посіб. / Г.В. Бєлєнька, Т.С. Науменко, О.А. Половіна. – К.: Генеза, 2014. – 112 с. – (Настільна книжка вихователя).
17. Иванова А.И. Экологическая тропа как средство экологического образования дошкольников/ А.И. Иванова, Н.В. Уманская, Г.А. Карпухина. - Преемственность дошкольного и начального образования: опыт, проблемы, перспективы: Материалы региональной научно-практической конференции, проходившей 23 – 24 октября 2001 г в г. Новокузнецке. - Новокузнецк: Изд. ИПК, 2002. – С. 110 – 119.
18. Калуська Л.В. Комплексна програма розвитку, навчання та виховання дітей дошкільного віку «Соняшник» / Л.В. Калуська. - Тернопіль: Мандрівець, 2014. —144 с.
19. Карабаєва І. Активно-пізнавальне ставлення дитини до навколишнього світу [Текст] / І. Карабаєва // Вихователь-методист дошкільного закладу : спеціаліз. журн. - 2012. - № 1. - С. 43-48.
20. Карабаєва І.І. Вивчення ставлення дітей старшого дошкільного віку до навколишнього світу /І.І. Карабаєва // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інститутупсихології імені Г.С. Косттока НАПН України. - К.: «Срібна Хвиля», 2012.Том IV. Психологія розвитку дошкільника. Випуск 8. 320с. c.111-123.
21. Конституція України: Основний Закон України, 28 черв. 1996р. // Відомості Верховної Ради України. – 1996. - № 30. – С. 141.
22. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. Світовий досвід та українські перспективи (Бібліотека з освітньої політики) : [колективна монографія] / [Н.М.Бібік, Л.С.Вашуленко, О.І.Локшина та ін. ; під заг. ред. О.В.Овчарук]. – К.: «К.І.С», 2004.-112с.
23. Кот Н. Про мету, завдання та врахування вікових особливостей в екологічному вихованні дошкільників / Н. Кот // Вісн.Ін-ту розвитку дитини. Вип. 5. Серія: Філософія. Педагогіка. Психологія: Збірник наукових праць. К.: Видавництво Національного педагогічного університету ім.М.П.Драгоманова,, 2009. – 198с. С.104–108.
24. Лисенко Н.В. Еко-око: дошкільник пізнає світ природи [Текст] : навчально-методичний посібник / Н.В. Лисенко. - К. : Видавничий дім «Слово», 2015. – 352с.
25. Лисенко Н.В. Екологічне виховання дітей дошкільного віку: Навчальний посібник.- Львів: Світ. 1994.- 144 с.
26. Лисенко Н.В. Теорія і практика екологічної освіти: педагог-дошкільник [Текст] : навч.-метод. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Н. В. Лисенко. – К. : Слово, 2009. – 400 с.
27. Любарова В. Куточок природи в дитячому садку / В. Любарова. – К.: Редакції газет з дошкільної та початкової освіти, 2013. – 112с.
28. Мандруємо екологічною стежиною: дослідницько-експериментальна діяльність дітей дошкільного віку в природі / авт.-упоряд.: С.Ю. Павлюк, Л.С. Русан, Г.І Колосінська. – Тернопіль: Мандрівець, 2014. – 168с.
29. Методика ознайомлення дітей з природою [Текст] : Хрестоматія / Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України ; уклад. Н.М. Горопаха. - К.: Видавничий дім «Слово», 2012.
30. Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» / наук. кер. проекту: В.О. Огнев’юк; наук. ред. Г.Г. Бєлєнька; авт.кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, В.М. Вертугіна [та ін.]. - К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. - 352с.
31. Методичні рекомендації до Програми виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина» / наук. кер. проекту: В.О. Огнев’юк; наук. ред. Н.В. Кудикіна, В.У. Кузьменко; авт. кол. Е.В. Бєлкіна, Н.І. Богданець-Білоскаленко, О.Л. Богініч, З.Н. Борисова, М.С. Вашуленко [та ін.] / Мін. осв. і наук., мол. та спорту України, Головн. упр. осв. і наук. викон. орг. Київміськради (КМДА), Київ, ун-т ім. Б. Грінченка. - 3-є вид., доопр.та доп. - К.: Київ, ун-т ім. Б. Грінченка, 2012. - 400 с.
32. Мобільність, креативність, творчість. Освітня лінія «Дитина у природному довкіллі» : посібник для вихователя дошкільного навчального закладу /упор. І.О. Антонюк. - Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 2012. — 128 с.
33. Науменко Т. Авторська казка, що має наукову основу, як засіб екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку / Т. Науменко // Вісник Інституту розвитку дитини. Вип. 3. Серія: Філософія, педагогіка, психологія: Збірник наукових праць. – К.: Видавництво Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова, 2009. - 142с. С. 69-74.
34. Науменко Т.С. Екологічне виховання дітей старшого дошкільного віку засобами авторської казки автореф. дис. на здобуття наук, ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Дошкільна педагогіка» / Т.С. Науменко. - К., 2008. - 22 с.
35. Науменко Т. Формування природничо-екологічної компетентності дошкільників засобами авторської казки / Т. Науменко // Вихователь-методист дошкіл. закл. : щомісяч. спеціаліз. журн. - 2012. - № 7. - С. 25-33.
36. Николаева С.Н. Теория и методика экологического образования детей: Учебное пособие для студентов высших педагогических учебных заведений / С.Н. Николаева. – М. : Академия, 2002. – 249с.
37. Ніколаєнко В.М. Екологічне виховання в ДНЗ. 2—6 років / В.М. Ніколаєнко. — X. : Вид. група «Основа», 2011. — 207с. — (Серія «ДНЗ. Вихователю»).
38. Перелік чинних освітніх програм для використання у 2016/2017 навчальному році у дошкільних начальних закладах (За додатком 2 до листа МОН України від 16.06.2016р. N9 1/9-315) / Міністерство освіти і науки України // Дошкільне виховання. – 2016. - № 7. С.10-12.
39. Плохій З. Еколого-розвивальне середовище дошкільного навчального закладу (інноваційні підходи) / З. Плохій. // Дошкільне виховання.– 2010. – №7.– С. 6-10.
40. Плохій З. Екологічне світобачення дошкільнят / З. Плохій. // Дитячий садок. - 2009. – №27(507). – С.15-18.
41. Подольська Є.А. Філософія. Підручник / Є.А. Подольська. - К.: Фірма «Інкос», Центр навчальної літератури, 2006. - 704 с.
42. Положення про дошкільний навчальний заклад: Постанова Кабінету міністрів Ураїни № 305 від 12.03.2003 р. // Кабінет міністрів України. – 2003.
43. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Т.І. Поніманська. – К. : Академвидав, 2004. – 456 с
44. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка : практикум: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл., спец. «Дошкільне виховання» / Т.І. Поніманська, І.М. Дичківська / М-во освіти і науки України. – К. : Слово, 2004. – 352 с.
45. Про дошкільну освіту: Закон України, 11 лип. 2001 р. // Відомості Верховної Ради України. – 2001. - № 49. - С. 259.
46. Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році Інструктивно-методичні рекомендації (Додаток 1 до листа МОН України від 16.06 2016р. № 1/9-315) / Міністерство освіти і науки України // Дошкільне виховання. – 2016. - № 7. С.8-10.
47. Про освіту: Закон України 23 трав. 1991р. // Відомості Верховної Ради УРСР. – 1991. - № 34, С. 451.
48. Про охорону дитинства: Закон України 26 квіт. 2001 р. // Відомості Верховної Ради України. – 2001. - № 30. - С.142.
49. Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року: Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, N 26, ст.218
50. Про охорону навколишнього природного середовища: Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1991, № 41, ст.546.
51. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / О.І. Білан, Л.М. Возна, О.Л. Максименко [та ін.]. – Тернопіль: Мандрівець, 2012. – 264с.
52. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція). У 2 ч. Ч. II. Від трьох до шести (семи) років / О.П. Аксьонова. А.М. Анішук, Л.В. Артемова [та ін.]; наук. кер. О.Л. Кононко. — Київ : ТОВ «МЦФЕР-Україна», 2014. — 452 с.
53. Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» / О.О. Андрієтті, О.П. Голубович, О.П. Долинна, Т.В. Дяченко, Т.С. Ільченко [та ін.]. - Тернопіль: Мандрівець, 2013. - 104 с.
54. П'янковська І.В. «Компетенція» та «компетентність» як провідні поняття компетентнісного підходу / І.В. П'янковська // Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». - 2010. - Вип. 15. - С. 202-211.
55. Сажина С. В. Экологическая тропа как форма экологического образования дошкольников: Консультация для воспитателей / С.В. Сажина. - МБДОУ г. Владимира «Центр развития ребенка – детский сад № 114». – 2013.
56. Світ дитинства: комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів / упоряд.: О.М. Байєр, Л.В. Батліна, А.М. Богуш та ін.; наук. керівник акад. А.М. Богуш; за заг. ред. Л.В. Батліної. – Тернопіль: Мандрівець, 2015. – 200с.
57. Теорія і практика екологічної освіти: педагог-дошкільник [Текст] : Навчально-методичний посібник для ВНЗ / Н.В. Лисенко ; Міністерство освіти і науки України. - К. : Видавничий дім «Слово», 2009. - 400 с.
58. Трембак К.С. Екологічне виховання в ДНЗ / К.С. Трембак, О.А. Шевцова. - X.: Вид. група «Основа», 2016. - 223с. (Серія «ДНЗ. Вихователю»).
59. Формування екологічної компетентності школярів: [наук.-метод. посібник] / Н.А. Пустовіт, О.Л. Пруцакова, Л.Д. Руденко, О.О. Колонькова. - К.: Педагогічна думка, 2008. - 64 с.
60. Формуємо у старших дошкільників цілісне світобачення: навчально-методичний посібник / [Авт. кол-в: О.Л. Колонко, В.О. Луценко, С.П. Нечай, З.П. Плохій, О.Д. Сидельникова та ін.].— К.: «Імекс-ЛТД». — 260 с.
61. Шишкина В.А. Прогулки в природу / В.А. Шишкина, М.Н. Дедулевич. – М. : Просвещение, 2002. – 112 с.
62. Экологическая тропа – как одна из форм учебно-воспитательного процесса: методические рекомендации / МОУ ДОД СЮН. – Бирюч: МОУ ДОД СЮН, 2011. – 54 с.
63. Яришева Н.Ф. Методика ознайомлення дітей з природою: Навч. посібник / Н.Ф. Яришева. - К.: Вища шк., 1993 - 255 с.
64. Яришева Н.Ф. Основи природознавства: Природа України: підручник для ВНЗ / Н.Ф. Яришева. – К.: Вища школа, 1995. – 260с.

Електронні ресурси
Міністерство освіти і науки України: Офіційний веб-сайт [http://www.mon.gov.ua/ua/news/archive-news/88/ba...]