СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОФІЛАКТИКА КОМП’ЮТЕРНО-ІГРОВОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ
Автор(ка)
Сіроштан Карина Андріївна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
231 Соціальна педагогіка
Кафедра
Інститут людини
Анотація
Актуальність дослідження. Сучасний світ наповнений різноманітними гаджетами, комп’ютерними технологіями які забирають досить багато часу у нашому житті. Разом з комп’ютеризацією з’явилися негативні наслідки цього процесу, особливо під цей плив підпадають діти та підлітки, які швидко занурюються у світ комп’ютера та комп’ютерних ігор, замість спілкування з реальними друзями, вони спілкуються лише у соціальних мережах, а ігри на комп’ютері замінюють їм рухливі ігри, спілкування з однолітками, прогулянки на свіжому повітрі. Граючи в комп’ютерні ігри, можна втрачати зв'язок з реальним життям та через надмірне захоплення виникає комп'ютерна залежність, яку подолати дуже тяжко.
Проблема комп'ютерно-ігрової залежності підлітків досліджувалася багатьма філософами, педагогами, соціологами та соціальними педагогами. В перше термін «комп’ютерна залежність» з’явився в 1990 році, яку класифікували як шкідливу звичку. На думку науковців, комп'ютерна залежність - нав'язлива гра в комп'ютерні ігри або програмування та інші види комп'ютерної діяльності по Мережі. Дослідники характеризують комп’ютерно-ігрову залежність, як поведінку особистості, яка намагається відвернутися від реально світу.
Вивченню комп'ютерно-ігрової залежності та їх впливу на підлітків присвячені праці І. Болонова, І. Бурлакова, О. Войскунського, А. Гордєєвої, Г. Петрусь, С. Шапкіна та ін. Проводячи час за комп’ютерними іграми існує багато небезпек, на які підлітки не звертають увагу. Адже, погіршується здоров’я, зір, емоційна сфера особистості, дитина менше спілкується з однолітками, стає нервовою та агресивно. Отже, тема комп'ютерно-ігрової залежності підлітків є важливою для суспільства, яку слід розглядати.
Об’єкт: профілактика комп'ютерно-ігрової залежності підлітків.
Предмет: технології профілактики комп'ютерно-ігрової залежності підлітків .
Мета: визначити шляхи соціально-педагогічної профілактики комп'ютерно-ігрової залежності підлітків.
Завдання:
1. здійснити теоретиком-метологічний аналіз комп'ютерно-ігрової залежності підлітків.
2. визначити причини виникнення комп'ютерно-ігрової залежності підлітків.
3. розробити ігрову програму щодо профілактики комп'ютерно-ігрової залежності підлітків.
Шляхи реалізації мети та завдання дослідження. Шляхи реалізації мети та завдання дослідження необхідно зробити ґрунтовний аналіз соціальної, педагогічної, соціально-педагогічної, психологічної, медичної літератури; визначити причини виникнення комп’ютерна-ігрової залежності підлітків; провести анкетування для виявлення залежності підлітків від комп’ютерних ігор; створення ігрової програми, яка реалізовуватиметься в загальноосвітніх навчальних закладах.
Базою дослідження виступила: Миронівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Миронівської районної ради Київської області.
Публікація. Сіроштан К. А. Соціально-педагогічна профілактика комп’ютерно-ігрової залежності підлітків / Сіроштан Карина Андріївна. // Магістерські дослідження. Тематичний огляд та анотації магістерських робіт за освітнім рівнем «магістр» 2017р. / Наукові здобутки студентів Інституту людини : ел. зб. наук. пр. студентів. – 2017. – Спецвипуск. – 89 с.
Малков Д. Ю. Соціально-педагогічна профілактика комп’ютерно-ігрової залежності підлітків / Д. Ю. Малков, К. А. Сіроштан. // Дослідження молодих вчених: від ідеї до реалізації: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 16 берез. 2018 р., м. Київ. – 2018. – С. 67–69
Малков Д. Ю. Теоритичні засади комп’ютерно-ігрової залежності підлітків / Д. Ю. Малков, К. А. Сіроштан. // Науковий огляд. – 2018.
Структура магістерської роботи обумовлена логікою дослідження і складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків. Робота містить 24 рисунків та 15 таблиць. Повний обсяг магістерської роботи становить 134 сторінок, з них 81 сторінка повного тексту.
Проблема комп'ютерно-ігрової залежності підлітків досліджувалася багатьма філософами, педагогами, соціологами та соціальними педагогами. В перше термін «комп’ютерна залежність» з’явився в 1990 році, яку класифікували як шкідливу звичку. На думку науковців, комп'ютерна залежність - нав'язлива гра в комп'ютерні ігри або програмування та інші види комп'ютерної діяльності по Мережі. Дослідники характеризують комп’ютерно-ігрову залежність, як поведінку особистості, яка намагається відвернутися від реально світу.
Вивченню комп'ютерно-ігрової залежності та їх впливу на підлітків присвячені праці І. Болонова, І. Бурлакова, О. Войскунського, А. Гордєєвої, Г. Петрусь, С. Шапкіна та ін. Проводячи час за комп’ютерними іграми існує багато небезпек, на які підлітки не звертають увагу. Адже, погіршується здоров’я, зір, емоційна сфера особистості, дитина менше спілкується з однолітками, стає нервовою та агресивно. Отже, тема комп'ютерно-ігрової залежності підлітків є важливою для суспільства, яку слід розглядати.
Об’єкт: профілактика комп'ютерно-ігрової залежності підлітків.
Предмет: технології профілактики комп'ютерно-ігрової залежності підлітків .
Мета: визначити шляхи соціально-педагогічної профілактики комп'ютерно-ігрової залежності підлітків.
Завдання:
1. здійснити теоретиком-метологічний аналіз комп'ютерно-ігрової залежності підлітків.
2. визначити причини виникнення комп'ютерно-ігрової залежності підлітків.
3. розробити ігрову програму щодо профілактики комп'ютерно-ігрової залежності підлітків.
Шляхи реалізації мети та завдання дослідження. Шляхи реалізації мети та завдання дослідження необхідно зробити ґрунтовний аналіз соціальної, педагогічної, соціально-педагогічної, психологічної, медичної літератури; визначити причини виникнення комп’ютерна-ігрової залежності підлітків; провести анкетування для виявлення залежності підлітків від комп’ютерних ігор; створення ігрової програми, яка реалізовуватиметься в загальноосвітніх навчальних закладах.
Базою дослідження виступила: Миронівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Миронівської районної ради Київської області.
Публікація. Сіроштан К. А. Соціально-педагогічна профілактика комп’ютерно-ігрової залежності підлітків / Сіроштан Карина Андріївна. // Магістерські дослідження. Тематичний огляд та анотації магістерських робіт за освітнім рівнем «магістр» 2017р. / Наукові здобутки студентів Інституту людини : ел. зб. наук. пр. студентів. – 2017. – Спецвипуск. – 89 с.
Малков Д. Ю. Соціально-педагогічна профілактика комп’ютерно-ігрової залежності підлітків / Д. Ю. Малков, К. А. Сіроштан. // Дослідження молодих вчених: від ідеї до реалізації: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 16 берез. 2018 р., м. Київ. – 2018. – С. 67–69
Малков Д. Ю. Теоритичні засади комп’ютерно-ігрової залежності підлітків / Д. Ю. Малков, К. А. Сіроштан. // Науковий огляд. – 2018.
Структура магістерської роботи обумовлена логікою дослідження і складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків. Робота містить 24 рисунків та 15 таблиць. Повний обсяг магістерської роботи становить 134 сторінок, з них 81 сторінка повного тексту.
Зміст
ВСТУП……………………………………………………………………….……..3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ КОМП’ЮТЕРНО –ІГРОВОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ.
1.1. Наукові підходи до визначення основних понять теми «Соціально-педагогічна профілактика комп'ютерно-ігрової залежності підлітків»………...6
1.2. Аналіз причин виникнення комп'ютерно-ігрової залежності підлітків…..18
1.3. Наслідки комп'ютерно-ігрової залежності підлітків……………………….26
ВИСНОВКИ ДО ІРОЗДІЛУ……………………………………………………32
РОЗДІЛ 2. ЗМІСТОВНО-ТЕХНОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОФІЛАКТИКИ КОМП’ЮТЕРНО-ІГРОВОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ.
2.1. Експериментальне дослідження комп'ютерно-ігрової залежності підлітків……………………………………………………………………………35
2.2. Зміст ігрової програми, спрямованої на профілактику комп'ютерно-ігрової діяльності підлітків…………………………………………………….…60
2.3. Впровадження та оцінка ефективності ігрової програми………………….64
ВИСНОВКИ ДО ІІ РОЗДІЛУ………………………………………….……….78
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ……………………………………………………..…80
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………...…82
ДОДАТКИ……………………………………………………………….….…….91
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ КОМП’ЮТЕРНО –ІГРОВОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ.
1.1. Наукові підходи до визначення основних понять теми «Соціально-педагогічна профілактика комп'ютерно-ігрової залежності підлітків»………...6
1.2. Аналіз причин виникнення комп'ютерно-ігрової залежності підлітків…..18
1.3. Наслідки комп'ютерно-ігрової залежності підлітків……………………….26
ВИСНОВКИ ДО ІРОЗДІЛУ……………………………………………………32
РОЗДІЛ 2. ЗМІСТОВНО-ТЕХНОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОФІЛАКТИКИ КОМП’ЮТЕРНО-ІГРОВОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ.
2.1. Експериментальне дослідження комп'ютерно-ігрової залежності підлітків……………………………………………………………………………35
2.2. Зміст ігрової програми, спрямованої на профілактику комп'ютерно-ігрової діяльності підлітків…………………………………………………….…60
2.3. Впровадження та оцінка ефективності ігрової програми………………….64
ВИСНОВКИ ДО ІІ РОЗДІЛУ………………………………………….……….78
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ……………………………………………………..…80
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………...…82
ДОДАТКИ……………………………………………………………….….…….91
Покликання
1. Алексєєнко, Т. Ф. Вплив інформаційних технологій на стан і вирішення актуальних соціально-педагогічних проблем суспільства / Т. Ф. Алексєєнко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка / гол. ред. Г. Терещук ; заст. гол. ред. В. Чайка ; редкол.: І. Задорожна, В. Кравець, Л. Морська [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2013. – № 3. – С. 3–8.
2. Бакушев М. Л. Исследование компьютерной зависимости младших подростков в психолого-педагогической литературе [Електронний ресурс] / М. Л. Бакушев – Режим доступу до ресурсу: https://www.scienceforum.ru/2016/1636/18068.
3. Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі : навч посіб. [для студ. вищ. навч.зал.] / Ольга Володимирівна Безпалько. – К. : Центр учбової літератури, 2009. – 208 с.
4. Бєлоусов Ю. Л. Інституціоналізація профілактики наркотизму в Україні : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. соціол. наук: спец. 22.00.03 «Соціальні структури та соціальні відносини» / Ю. Л. Бєлоусов. – Х., 2003. – 21 с.
5. Большая советская энциклопедия. – М.: Советская энциклопедия, 1975. – Т. 21. – 604 с с.156.
6. Бурлаков И. В. Психология компьютерных игр / Игорь Владимирович Бурлаков. – 1999. – №5. – С. 88–92.
7. Бушай, І. М. Образ світу старшокласників із аддиктивною поведінкою / І. М. Бушай, О. В. Гудима // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Кам'янець-Подільського нац. ун-ту ім. І. Огієнка, Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України / Кам'янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка. - Кам'янець-Подільський : Аксіома, 2013. - Вип. 19. - С. 76-85. - Бібліогр.: с. 85 (7 назв)
8. Вінтюк Ю. В. Узалежнення від комп’ютера: формування і можливості протидії / Юрій Володимирович Вінтюк. // Вісник Львівського університету. – 2010. – №13. – С. 215–226.
9. Власенко Ф. П. Віртуальна реальність як простір соціалізації індивіда / Федір Павлович Власенко // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. - 2014. - Вип. 56. - С. 208-217. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2014_56_24
10. Возрастная психология: Учеб. пособие для высш. учеб, заведений / Под ред. В.Е. Клочко. Изд - во ВЛАДОС - ПРЕСС, 2003. - 264 с. (ст. 88)
11. Волков О. В. Проблеми розвитку інтернет-залежності підлітків у просторі комп’ютерних ігор / Володимир Олександрович Волков. // Видавництво Державного закладу « Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. – 2009. – №9. – С. 298
12. Воронов Д. И. Социально-психологические детерминанты компьютерной зависимости и ее профилактика средствами физической рекреации и психокоррекции: дис. канд. псих. наук: 13.00.04 / Воронов Дмитрий Игоревич [Место защиты: Национальный государственный Университет физической культуры, спорта и здоровья имени П.Ф.Лесгафта], 2016.- 266 с.
13. Гірченко О. Л. Комп'ютерні ігри як фактор впливу на тривожність дітей молодшого шкільного віку: автореф. Дис. канд. психол. наук / Гірченко Олена Леонідівна. – Київ : б. в., 2010 . – 18 с.
14. Голубинская О. И. Комплексная профилактика компьютерной игровой зависимости у учащихся общеобразовательных учреждений (московская область) : дис. канд. мед. наук: 14.01.27 / Голубинская Ольга Ивановна [Место защиты: «Федеральный медицинский исследовательский центр психиатрии и наркологии имени В.П. Сербского» Министерства здравоохранения Российской Федерации], 2016.- 293 с.
15. Гришина А. В. Психологические факторы формирования игровой компьютерной зависимости в младшем подростковом возрасте / Наталья Владимировна Гришина // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. – 2008. – № 88. – С. 77–81.
16. Гузьман О. А. Ляшенко Н. О. Бібліографічний опис для цитування: Гузьман О. А. Комп'ютерна залежність підлітків: соціологічні аспекти дослідження / О. А. Гузьман, Н. О. Ляшенко // Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. - 2011. - № 1. - С. 369-380.
17. Гребенникова Н. В. Характерологические особенности старших подростков, склонных к компьютерно-игровой зависимости [Электронный ресурс] // Научные тру¬ды Московского гуманитарного университета. 2017, № 3. URL: http://journals.mosgu.ru/trudy/article/view/498 (дата обращения: дд.мм.гг.). DOI: 10.17805/trudy.2017.3.4
18. Дідик Н. М. Соціально-педагогічна профілактика ігрової залежності [Електронний ресурс] / Н. М. Дідик // Молодий вчений. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2015/2/345.pdf.
19. Друзин В. Н. Педагогическая профилактика игровой компьютерной аддикции подростков : дис. канд. пед. наук : 13.00.01 / Друзин Владимир Николаевич – Ярославль, 2010. – 254 с.
20. Ефимова М. В. Психологические аспекты формирования компьютерной зависимости // Молодой ученый. — 2015. — №7. — С. 678-680. — URL https://moluch.ru/archive/87/16866/ )
21. Євдокимова І. А. Ігрова комп'ютерна залежність як вид адиктивної поведінки // Молодий вчений. - 2014. - №4. - С. 956-958. - URL https://moluch.ru/archive/63/10075/
22. Єременко Т. Б. Психоматичні прояви агресії в юнацькому віці : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.04 "медична психологія" / Єременко Тетяна Борисівна – Київ, 2017. – 25 с.
23. Єщенко А. В. Влив інформаційних технологій на здоров'я підлітка [Електронний ресурс] / А. В. Єщенко. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://www.mif-ua.com/archive/article/36202.
24. Журавель Т.В. Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності / Т. В. Журавель // Соціальна педагогіка : навч. посібник / За заг. ред. О. В. Безпалько; Авт.-кол. О. В. Безпалько, І. Д. Звєрєва, Т. Г. Веретенко та ін. : – К. : Академвидав, 2013. – 312 с.; С. 85 –101.
25. Журавльова Л. П. Чинники та механізми інтернет-залежності від онлайн-ігор / Л. П. Журавльова, О. В. Камінська. // Наука і освіта. – 2013. – №7. – С. 44–48.
26. Запорожец А. В. Педагогическая профилактика аддиктивного поведения школьников в сфере информационно-коммуникационных технологий: дис. кан. пед. наук: 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки»/ Антон Вячеславович Запорожец. – Челябинск, 2010. – 172 с.
27. Зимина К. И. Положительное влияние компьютерных игр на развитие подростков [Текст] // Современная психология: материалы II Междунар. науч. конф. (г. Пермь, июль 2014 г.). — Пермь: Меркурий, 2014. — С. 43-45.
28. Иванов М.С. Психологические аспекты негативного влияния игровой компьютерной зависимости на личность человека // Психология зависимости / Сост. К.В. Сельчонок. Минск: Харвест.-2005. (ст. 205-222.)
29. Ігнатович А.О. Методи підвищення ефективності компонентів безпеки комп’ютерних систем з використанням маскуючих елементів текстових та біометричних даних: дис. канд.тех.наук: 05.13.05 / Анатолій Олександрович Ігнатович. – Львів, 2016. – 145 с.
30. Камінська О. В. Вплив інтернет-залежності на формування ціннісних орієнтацій молоді [Електронний ресурс] / Ольга Володимирівна Камінська // Психологія: реальність і перспективи. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prp_2017_8_23.
31. Керделлан К. Дети процессора. Как Интернет и видеоигры формируют завтрашних взрослых / К. Керделлан, Г. Грезийон., 2015. – 269 с. – (2006). – (Психология детства).
32. Ким В. С. Компьютерные игры и виртуальные миры / Владимир Сергеевич Ким. // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика.. – 2011. – №4. – С. 166–172.
33. Кирницький О. В. Віртуальний вимір соціального конструювання. : дис. канд. філос. наук : 09.00.03 / Кирницький Олег Володимирович – Вінниця, 2017. – 247 с.
34. Клочко О.О. Підготовка майбутніх соціальних педагогів до профілактики адиктивної поведінки дітей підліткового віку : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Олексій Олександрович Клочко ; наук. керівник – Яресько Катерина Вікторівна. – Суми, 2016. – 244 с.
35. Компьютерная игромания в структуре аддиктивного поведения [Електронний ресурс] // Мир науки. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://mir-nauki.com/PDF/07PSMN416.pdf.
36. Козак Н. Г. Здоров'я збережувальне виховання підлітків основної школи в навчально-виховному процесі : дис. канд. пед. наук : 13.00.07 / Козак Наталія Григорівна – Полтава, 2016. – 240 с.
37. Колесникова Л. И. Педагогические условия профилактики игровой зависимости среди подростков : дис. канд. пед. наук : 13.00.01 / Колесникова Лариса Игоревна – Нижний Новгород, 2009. – 228 с.
38. Курт Б. Психология криминального поведения /Б. Курт. — М.:Прайм-Еврознак, 2006.
39. Ляпін В. П. Засоби первинної профілактики негативних явищ у студентському середовищі / В. П. Ляпін, К. В. Яковлєва. – K., 2009. – 115 с.
40. Максимов А. А. Особенности развития личности людей с компьютерно-игровой зависимостью / Максимов, Антон Алексеевич// Вестник РГГУ. - 2009. - N 7 : Серия "Психология". - С. 85-96.
41. Мартинюк Т. А. Теоретичні засади проблеми формування комп’ютерної залежності серед дітей та підлітків. / Тетяна Анатоліївна Мартинюк. // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. – 2014. – С. 155–159.
42. Мойсеєва О. Є. Психологія агресивності підлітків : дис. докт. псих. наук : 19.00.07 / Мойсеєва Олена Євгенівна – Київ, 2011. – 377 с.
43. Мудрий Я. П. Комп’ютерні ігри та їх класифікація. Актуальні питання сучасної інформатики [Електронний ресурс] / Я. П. Мудрий. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/22025.
44. Мушинська О. В. Психологічні особливості підлітків з ігровою Інтернет-залежністю / Мушинська О.В., Христюк М.В. // Вісн. Харків. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Сер. Психологія ; вип. 51. - 2013. - № 1065. - С. 149-152. - Библиогр.: с. 152 (9 назв.).
45. Ніколаєв Л. О. Розвиток асертивності підлітків у різних умовах соціалізації : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.07 / Ніколаєв Леонід Олегович – Київ, 2016. – 22 с.
46. Новикова О. Н. Виртуальная игра как средство формирования личностной идентичности детей и подростков / Оксана Николаевна Новикова. // Научный журнал: Педагогическое образование в России. – 2014. – №2. – С. 146–151.
47. Орлов Ю. Ю. Вплив комп’ютерних ігор, що містять сцени насильства та жорстокості, на психіку дитини / Орлов Ю. Ю., Ірхін Ю. Б. // Криміналістичний вісник. - 2014. - № 1. - С. 17-25. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/krvis_2014_1_4
48. Пасічник І.Д. Інформатизація та психічний розвиток // Наукові записки Національного університету "Острозька академія". - Острог, 2004.-Вип. 5.-С. 8-16.
49. Пілецький В. С. Комп’ютерна залежність та її вплив на сучасних підлітків / Віктор Сидорович Пілецький. // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – 2011. – С. 46–58.
50. Психология зависимостей (аддиктология): Учебное пособие / Мандель Б. Р. - М.: Вузовский учебник, НИЦ ИНФРА – М., 2015. - 320 с. (ст 137 ).
51. Пугачов Д. Л. Комунікативні аспекти формування образу "Я" підлітків у віртуальному комп'ютерному світі / Дмитрій Леонідович Пугачов // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. - 2016. - № 1. - С. 166-170.
52. Рашковська І. В. Психолого-педагогічні умови становлення ідеально "Я" підлітка : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.07 / Рашковська Ілона Владіславівна – Київ, 2015. – 23 с.
53. Русакова Т. М. Комп'ютерні ігри як соціально-педагогічний феномен, що впливає напроцес розвитку мислення підлітка [Електронний ресурс] / Т. М. Русакова – Режим доступу до ресурсу: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-09/08rtmdtt
54. Сергеєва К. В. Профілактика агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації : дис. канд. пед. наук : 13.00.05 / Сергеєва Катерина Володимирівна – Київ, 2016. – 368 с.
55. Сергєєва Н. В. Соціально-педагогічні умови профілактики комп’ютерної адикції підлітків : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13. 00.02 / Сергєєва Наталія Володимирівна – Київ, 2010. – 19 с.
56. Сидорова С. Н., Єльчанінов В. С., Габдулхакова Н. К. Особливості впливу комп'ютерних ігор на особистість // Молодий вчений. - 2014. - №7. - С. 294-296. - URL https://moluch.ru/archive/66/10972/
57. Сыщикова В. С., Быкова С. С. Профилактика игровой компьютерной зависимости в младшем подростковом возрасте // Научно-методический электронный журнал «Концепт». – 2016. – Т. 32. – С. 61–65. – URL: http://e-koncept.ru/2015/95549.htm.
58. Словарь иностранных слов современного русского языка. —М.:«Аделант»,2014.—800с.
59. Соціальна педагогіка: Підручник / [за ред. А.Й. Капської]. – Київ : Центр навчальної літератури, 2003. – 256 с.
60. Торохтий В.С. Социальная педагогика. Учебник и практикум для академического бакалавриата / Владимир Свиридович Торохтий . – Москва: ЮРАЙТ, 2016. – 451 с. – (Бакалавр. Академический курс)
61. Федорченко Т.Є. Профілактика девіантної поведінки школярів в умовах соціокультурного середовища: соціально-педагогічний аспект : монографія / Т.Є.Федорченко. – Черкаси : ФОБ Чабаненко Ю.А., 2011. – 492 с.
62. Чайка Г. В. Психологічні особливості Я-концепції комп'ютерних гравців : дис. канд. псих. наук : 19.00.01 / Чайка Галина Василівна – Київ, 2017. – 212 с.
63. Чарушникова В. М. Комп’ютерна залежність. Вигадка чи реальна загроза /Чарушникова В. М., Гарагуля М. В. // Психологічна служба Харківщинини. Соціологічне дослідження, 2006. № 2. C. 25–33.
64. Чорна В. В. Вплив комп’ютерних ігор на психофункціональний стан дітей / Вікторі Вікторівна Чорна // Довкілля та здоров’я. — 2009. — N 1. — С. 54-58.
65. Шевців З.М. Основи соціально-педагогічної діяльності [Текст] : навч. посіб. / З. М Шевців ; [рец.: Р. В. Павелків, С. В. Лісова, М. М. Філоненко]. — К. : Центр учб. л-ри, 2012. — 246 с.
66. Шендрик В. В. Аналіз співвідношення понять профілактика, попередження, припинення та запобігання злочинів / В. В. Шендрик, І. О. Крєпаков. // Харківський національний університет внутрішніх справ. – 2011. – №1. – С. 1129–1139.
67. Шерман О. М. Комп'ютерні ігри як засіб впровадження політичних стереотипів / Шерман О. М. // Українська національна ідея та перспективи розвитку. – Львів, 2008. – Вип.20. – С.150–154
68. Шмігельська Н. О. Адміністративно-правове регулювання профілактики правопорушень у сфері економіки. : дис. канд. юр. наук : 12.00.07 / Шмігельська Наталя Олександрівна – Львів, 2016. – 173 с.
69. Юрчик О. М. Психологічна профілактика шкільного насильства в початкових класах : дис. канд. псих. наук : 19.00.07 / Юрчик Оксана Миколаївна – Івано - Франківськ, 2016. – 328 с.
70. Young K. Internet Addiction: The emergence of a new clinical disorder / CyberPsychol. Behavior. 1996. Vol. 1, No 3. P. 237-244.: 237-244)
71. Entertainment Software Rating Board: Official Cite. URL: http://www.esrb.org/index-js.jsp
2. Бакушев М. Л. Исследование компьютерной зависимости младших подростков в психолого-педагогической литературе [Електронний ресурс] / М. Л. Бакушев – Режим доступу до ресурсу: https://www.scienceforum.ru/2016/1636/18068.
3. Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі : навч посіб. [для студ. вищ. навч.зал.] / Ольга Володимирівна Безпалько. – К. : Центр учбової літератури, 2009. – 208 с.
4. Бєлоусов Ю. Л. Інституціоналізація профілактики наркотизму в Україні : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. соціол. наук: спец. 22.00.03 «Соціальні структури та соціальні відносини» / Ю. Л. Бєлоусов. – Х., 2003. – 21 с.
5. Большая советская энциклопедия. – М.: Советская энциклопедия, 1975. – Т. 21. – 604 с с.156.
6. Бурлаков И. В. Психология компьютерных игр / Игорь Владимирович Бурлаков. – 1999. – №5. – С. 88–92.
7. Бушай, І. М. Образ світу старшокласників із аддиктивною поведінкою / І. М. Бушай, О. В. Гудима // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Кам'янець-Подільського нац. ун-ту ім. І. Огієнка, Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України / Кам'янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка. - Кам'янець-Подільський : Аксіома, 2013. - Вип. 19. - С. 76-85. - Бібліогр.: с. 85 (7 назв)
8. Вінтюк Ю. В. Узалежнення від комп’ютера: формування і можливості протидії / Юрій Володимирович Вінтюк. // Вісник Львівського університету. – 2010. – №13. – С. 215–226.
9. Власенко Ф. П. Віртуальна реальність як простір соціалізації індивіда / Федір Павлович Власенко // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. - 2014. - Вип. 56. - С. 208-217. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2014_56_24
10. Возрастная психология: Учеб. пособие для высш. учеб, заведений / Под ред. В.Е. Клочко. Изд - во ВЛАДОС - ПРЕСС, 2003. - 264 с. (ст. 88)
11. Волков О. В. Проблеми розвитку інтернет-залежності підлітків у просторі комп’ютерних ігор / Володимир Олександрович Волков. // Видавництво Державного закладу « Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. – 2009. – №9. – С. 298
12. Воронов Д. И. Социально-психологические детерминанты компьютерной зависимости и ее профилактика средствами физической рекреации и психокоррекции: дис. канд. псих. наук: 13.00.04 / Воронов Дмитрий Игоревич [Место защиты: Национальный государственный Университет физической культуры, спорта и здоровья имени П.Ф.Лесгафта], 2016.- 266 с.
13. Гірченко О. Л. Комп'ютерні ігри як фактор впливу на тривожність дітей молодшого шкільного віку: автореф. Дис. канд. психол. наук / Гірченко Олена Леонідівна. – Київ : б. в., 2010 . – 18 с.
14. Голубинская О. И. Комплексная профилактика компьютерной игровой зависимости у учащихся общеобразовательных учреждений (московская область) : дис. канд. мед. наук: 14.01.27 / Голубинская Ольга Ивановна [Место защиты: «Федеральный медицинский исследовательский центр психиатрии и наркологии имени В.П. Сербского» Министерства здравоохранения Российской Федерации], 2016.- 293 с.
15. Гришина А. В. Психологические факторы формирования игровой компьютерной зависимости в младшем подростковом возрасте / Наталья Владимировна Гришина // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. – 2008. – № 88. – С. 77–81.
16. Гузьман О. А. Ляшенко Н. О. Бібліографічний опис для цитування: Гузьман О. А. Комп'ютерна залежність підлітків: соціологічні аспекти дослідження / О. А. Гузьман, Н. О. Ляшенко // Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. - 2011. - № 1. - С. 369-380.
17. Гребенникова Н. В. Характерологические особенности старших подростков, склонных к компьютерно-игровой зависимости [Электронный ресурс] // Научные тру¬ды Московского гуманитарного университета. 2017, № 3. URL: http://journals.mosgu.ru/trudy/article/view/498 (дата обращения: дд.мм.гг.). DOI: 10.17805/trudy.2017.3.4
18. Дідик Н. М. Соціально-педагогічна профілактика ігрової залежності [Електронний ресурс] / Н. М. Дідик // Молодий вчений. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2015/2/345.pdf.
19. Друзин В. Н. Педагогическая профилактика игровой компьютерной аддикции подростков : дис. канд. пед. наук : 13.00.01 / Друзин Владимир Николаевич – Ярославль, 2010. – 254 с.
20. Ефимова М. В. Психологические аспекты формирования компьютерной зависимости // Молодой ученый. — 2015. — №7. — С. 678-680. — URL https://moluch.ru/archive/87/16866/ )
21. Євдокимова І. А. Ігрова комп'ютерна залежність як вид адиктивної поведінки // Молодий вчений. - 2014. - №4. - С. 956-958. - URL https://moluch.ru/archive/63/10075/
22. Єременко Т. Б. Психоматичні прояви агресії в юнацькому віці : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.04 "медична психологія" / Єременко Тетяна Борисівна – Київ, 2017. – 25 с.
23. Єщенко А. В. Влив інформаційних технологій на здоров'я підлітка [Електронний ресурс] / А. В. Єщенко. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://www.mif-ua.com/archive/article/36202.
24. Журавель Т.В. Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності / Т. В. Журавель // Соціальна педагогіка : навч. посібник / За заг. ред. О. В. Безпалько; Авт.-кол. О. В. Безпалько, І. Д. Звєрєва, Т. Г. Веретенко та ін. : – К. : Академвидав, 2013. – 312 с.; С. 85 –101.
25. Журавльова Л. П. Чинники та механізми інтернет-залежності від онлайн-ігор / Л. П. Журавльова, О. В. Камінська. // Наука і освіта. – 2013. – №7. – С. 44–48.
26. Запорожец А. В. Педагогическая профилактика аддиктивного поведения школьников в сфере информационно-коммуникационных технологий: дис. кан. пед. наук: 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки»/ Антон Вячеславович Запорожец. – Челябинск, 2010. – 172 с.
27. Зимина К. И. Положительное влияние компьютерных игр на развитие подростков [Текст] // Современная психология: материалы II Междунар. науч. конф. (г. Пермь, июль 2014 г.). — Пермь: Меркурий, 2014. — С. 43-45.
28. Иванов М.С. Психологические аспекты негативного влияния игровой компьютерной зависимости на личность человека // Психология зависимости / Сост. К.В. Сельчонок. Минск: Харвест.-2005. (ст. 205-222.)
29. Ігнатович А.О. Методи підвищення ефективності компонентів безпеки комп’ютерних систем з використанням маскуючих елементів текстових та біометричних даних: дис. канд.тех.наук: 05.13.05 / Анатолій Олександрович Ігнатович. – Львів, 2016. – 145 с.
30. Камінська О. В. Вплив інтернет-залежності на формування ціннісних орієнтацій молоді [Електронний ресурс] / Ольга Володимирівна Камінська // Психологія: реальність і перспективи. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prp_2017_8_23.
31. Керделлан К. Дети процессора. Как Интернет и видеоигры формируют завтрашних взрослых / К. Керделлан, Г. Грезийон., 2015. – 269 с. – (2006). – (Психология детства).
32. Ким В. С. Компьютерные игры и виртуальные миры / Владимир Сергеевич Ким. // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика.. – 2011. – №4. – С. 166–172.
33. Кирницький О. В. Віртуальний вимір соціального конструювання. : дис. канд. філос. наук : 09.00.03 / Кирницький Олег Володимирович – Вінниця, 2017. – 247 с.
34. Клочко О.О. Підготовка майбутніх соціальних педагогів до профілактики адиктивної поведінки дітей підліткового віку : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Олексій Олександрович Клочко ; наук. керівник – Яресько Катерина Вікторівна. – Суми, 2016. – 244 с.
35. Компьютерная игромания в структуре аддиктивного поведения [Електронний ресурс] // Мир науки. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://mir-nauki.com/PDF/07PSMN416.pdf.
36. Козак Н. Г. Здоров'я збережувальне виховання підлітків основної школи в навчально-виховному процесі : дис. канд. пед. наук : 13.00.07 / Козак Наталія Григорівна – Полтава, 2016. – 240 с.
37. Колесникова Л. И. Педагогические условия профилактики игровой зависимости среди подростков : дис. канд. пед. наук : 13.00.01 / Колесникова Лариса Игоревна – Нижний Новгород, 2009. – 228 с.
38. Курт Б. Психология криминального поведения /Б. Курт. — М.:Прайм-Еврознак, 2006.
39. Ляпін В. П. Засоби первинної профілактики негативних явищ у студентському середовищі / В. П. Ляпін, К. В. Яковлєва. – K., 2009. – 115 с.
40. Максимов А. А. Особенности развития личности людей с компьютерно-игровой зависимостью / Максимов, Антон Алексеевич// Вестник РГГУ. - 2009. - N 7 : Серия "Психология". - С. 85-96.
41. Мартинюк Т. А. Теоретичні засади проблеми формування комп’ютерної залежності серед дітей та підлітків. / Тетяна Анатоліївна Мартинюк. // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. – 2014. – С. 155–159.
42. Мойсеєва О. Є. Психологія агресивності підлітків : дис. докт. псих. наук : 19.00.07 / Мойсеєва Олена Євгенівна – Київ, 2011. – 377 с.
43. Мудрий Я. П. Комп’ютерні ігри та їх класифікація. Актуальні питання сучасної інформатики [Електронний ресурс] / Я. П. Мудрий. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/22025.
44. Мушинська О. В. Психологічні особливості підлітків з ігровою Інтернет-залежністю / Мушинська О.В., Христюк М.В. // Вісн. Харків. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. Сер. Психологія ; вип. 51. - 2013. - № 1065. - С. 149-152. - Библиогр.: с. 152 (9 назв.).
45. Ніколаєв Л. О. Розвиток асертивності підлітків у різних умовах соціалізації : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.07 / Ніколаєв Леонід Олегович – Київ, 2016. – 22 с.
46. Новикова О. Н. Виртуальная игра как средство формирования личностной идентичности детей и подростков / Оксана Николаевна Новикова. // Научный журнал: Педагогическое образование в России. – 2014. – №2. – С. 146–151.
47. Орлов Ю. Ю. Вплив комп’ютерних ігор, що містять сцени насильства та жорстокості, на психіку дитини / Орлов Ю. Ю., Ірхін Ю. Б. // Криміналістичний вісник. - 2014. - № 1. - С. 17-25. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/krvis_2014_1_4
48. Пасічник І.Д. Інформатизація та психічний розвиток // Наукові записки Національного університету "Острозька академія". - Острог, 2004.-Вип. 5.-С. 8-16.
49. Пілецький В. С. Комп’ютерна залежність та її вплив на сучасних підлітків / Віктор Сидорович Пілецький. // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – 2011. – С. 46–58.
50. Психология зависимостей (аддиктология): Учебное пособие / Мандель Б. Р. - М.: Вузовский учебник, НИЦ ИНФРА – М., 2015. - 320 с. (ст 137 ).
51. Пугачов Д. Л. Комунікативні аспекти формування образу "Я" підлітків у віртуальному комп'ютерному світі / Дмитрій Леонідович Пугачов // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. - 2016. - № 1. - С. 166-170.
52. Рашковська І. В. Психолого-педагогічні умови становлення ідеально "Я" підлітка : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.07 / Рашковська Ілона Владіславівна – Київ, 2015. – 23 с.
53. Русакова Т. М. Комп'ютерні ігри як соціально-педагогічний феномен, що впливає напроцес розвитку мислення підлітка [Електронний ресурс] / Т. М. Русакова – Режим доступу до ресурсу: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-09/08rtmdtt
54. Сергеєва К. В. Профілактика агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації : дис. канд. пед. наук : 13.00.05 / Сергеєва Катерина Володимирівна – Київ, 2016. – 368 с.
55. Сергєєва Н. В. Соціально-педагогічні умови профілактики комп’ютерної адикції підлітків : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13. 00.02 / Сергєєва Наталія Володимирівна – Київ, 2010. – 19 с.
56. Сидорова С. Н., Єльчанінов В. С., Габдулхакова Н. К. Особливості впливу комп'ютерних ігор на особистість // Молодий вчений. - 2014. - №7. - С. 294-296. - URL https://moluch.ru/archive/66/10972/
57. Сыщикова В. С., Быкова С. С. Профилактика игровой компьютерной зависимости в младшем подростковом возрасте // Научно-методический электронный журнал «Концепт». – 2016. – Т. 32. – С. 61–65. – URL: http://e-koncept.ru/2015/95549.htm.
58. Словарь иностранных слов современного русского языка. —М.:«Аделант»,2014.—800с.
59. Соціальна педагогіка: Підручник / [за ред. А.Й. Капської]. – Київ : Центр навчальної літератури, 2003. – 256 с.
60. Торохтий В.С. Социальная педагогика. Учебник и практикум для академического бакалавриата / Владимир Свиридович Торохтий . – Москва: ЮРАЙТ, 2016. – 451 с. – (Бакалавр. Академический курс)
61. Федорченко Т.Є. Профілактика девіантної поведінки школярів в умовах соціокультурного середовища: соціально-педагогічний аспект : монографія / Т.Є.Федорченко. – Черкаси : ФОБ Чабаненко Ю.А., 2011. – 492 с.
62. Чайка Г. В. Психологічні особливості Я-концепції комп'ютерних гравців : дис. канд. псих. наук : 19.00.01 / Чайка Галина Василівна – Київ, 2017. – 212 с.
63. Чарушникова В. М. Комп’ютерна залежність. Вигадка чи реальна загроза /Чарушникова В. М., Гарагуля М. В. // Психологічна служба Харківщинини. Соціологічне дослідження, 2006. № 2. C. 25–33.
64. Чорна В. В. Вплив комп’ютерних ігор на психофункціональний стан дітей / Вікторі Вікторівна Чорна // Довкілля та здоров’я. — 2009. — N 1. — С. 54-58.
65. Шевців З.М. Основи соціально-педагогічної діяльності [Текст] : навч. посіб. / З. М Шевців ; [рец.: Р. В. Павелків, С. В. Лісова, М. М. Філоненко]. — К. : Центр учб. л-ри, 2012. — 246 с.
66. Шендрик В. В. Аналіз співвідношення понять профілактика, попередження, припинення та запобігання злочинів / В. В. Шендрик, І. О. Крєпаков. // Харківський національний університет внутрішніх справ. – 2011. – №1. – С. 1129–1139.
67. Шерман О. М. Комп'ютерні ігри як засіб впровадження політичних стереотипів / Шерман О. М. // Українська національна ідея та перспективи розвитку. – Львів, 2008. – Вип.20. – С.150–154
68. Шмігельська Н. О. Адміністративно-правове регулювання профілактики правопорушень у сфері економіки. : дис. канд. юр. наук : 12.00.07 / Шмігельська Наталя Олександрівна – Львів, 2016. – 173 с.
69. Юрчик О. М. Психологічна профілактика шкільного насильства в початкових класах : дис. канд. псих. наук : 19.00.07 / Юрчик Оксана Миколаївна – Івано - Франківськ, 2016. – 328 с.
70. Young K. Internet Addiction: The emergence of a new clinical disorder / CyberPsychol. Behavior. 1996. Vol. 1, No 3. P. 237-244.: 237-244)
71. Entertainment Software Rating Board: Official Cite. URL: http://www.esrb.org/index-js.jsp