ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЖІНОК
Автор(ка)
Левченко Анна Олексіївна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
053 Практична психологія
Кафедра
Інститут людини
Анотація
Актуальність дослідження. В період трансформаційної невизначеності актуальною постає проблема дослідження гендерної ідентичності особистості. Досліджуване питання походить з трансформації поглядів на жіночу роль в сучасному світі, що обумовлено соціальними умовами. Зокрема, спостерігаються зміни у цьому питанні і в Україні. Вони пов’язані з процесом становлення креативної, цілеспрямованої, самодостатньої, незалежної від статі андрогенної особистості. Зазначений факт обумовлений появою нових життєвих стандартів, моделей поведінки та моральних норм. Він визначає зміни поглядів на гендерну ідентичність жінки, яка, зазвичай, базувалася на феміністичному образі матері.
Аналіз обраної проблеми дослідження в наукових працях здійснювався в різних аспектах. Так, І. Кон наголошував на тому, що гендерна ідентичність виступає базовою структурою соціальної ідентичності, яка характеризує людину з точки зору її належності до чоловічої або жіночої групи. При цьому найбільш значущим фактом виступає те, як людина сама себе визначає.
Проблему гендерної ідентичності, в якості об’єкту своїх досліджень вивчали як зарубіжні дослідники (С. Бем, Т. Бендас, Ш. Бурн, Е. Еріксон, М. Мід, Б. Фрідан, З. Фройд, К. Хорні, Н. Ходороу, К. Юнг), так і вітчизняні науковці (Г. Андреева, Т. Говорун, Є. Ільїн, В. Каган, О. Кікінеджи, А. Кочарян, І. Кльоцина, І. Кон, М. Ткалич, Л. Шевченко та ін.).
Дослідники Д. Аубе, Р. Коснер, Д. Спенс в своїх працях наголошували на тому, що гендерний підхід спирається на розумінні гендерної ідентичності як мультиполярного конструкту.
В гендерній психології розглядається гендерна ідентичність, як аспект самосвідомості, представлений багаторівневою системою співвіднесення особистості з тілесними, психофізіологічними, психологічними та соціокультурними значеннями маскулінності та фемінінності як незалежних вимірів.
С. Бем вважає, що гендерна ідентичність може мати певну ступінь, з якою кожний індивід ідентифікує себе в якості чоловіка, жінки або певного сполучення того й іншого. Так, за даними С. Бем, деякі чоловіки та жінки постійно відслідковують значну кількість аспектів власної поведінки з точки зору її мужності або жіночності, в той час як для інших це не є надто значущим параметром, і вони просто намагаються реагувати на можливості або обмеження, що існують в певній ситуації.
Гендерна індетичність включає притаманність особистості до маскулінності, фемінності та андрогінності; ці якості – вираження гендерних, в рівній мірі як біологічних, так і соціальних, впливів, що здійснюються з розвитком особистості з дитинства.
На нашу думку, дослідження гендерної ідентичності жінок недостатньо представлені в сучасному науковому дискурсі. Саме тому цей факт обумовив вибір теми нашого дослідження.
Метою роботи є теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження психологічних особливостей гендерної ідентичності жінок різновікових груп.
Відповідно до мети сформульовані завдання:
1. Здійснити теоретико-методологічний аналіз проблеми гендерної ідентичності.
2. Емпірично дослідити гендерну ідентичність жінок різновікових груп.
3. Проаналізувати особливості прояву гендерної ідентичності у жінок.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: аналіз наукових джерел, присвячених проблемі дослідження, з метою визначення науково-теоретичного підґрунтя психологічних особливостей прояву гендерної ідентичності жінок; синтез, узагальнення, порівняння; анкетування, опитувальник «Хто Я?» М. Куна та Т. Макпартленда, опитувальник «Маскулінність-фемінінність» С. Бема, Фрайбурзький особистісний опитувальник FPI; кількісні та якісні методи обробки даних; математично-статистичні методи, спрямовані на визначення значущості отриманих під час дослідження результатів, обрахунок коефіцієнту кореляції.
Ключові слова: гендер, гендерна ідентичність, фемінність, маскулінність, андрогінність.
Аналіз обраної проблеми дослідження в наукових працях здійснювався в різних аспектах. Так, І. Кон наголошував на тому, що гендерна ідентичність виступає базовою структурою соціальної ідентичності, яка характеризує людину з точки зору її належності до чоловічої або жіночої групи. При цьому найбільш значущим фактом виступає те, як людина сама себе визначає.
Проблему гендерної ідентичності, в якості об’єкту своїх досліджень вивчали як зарубіжні дослідники (С. Бем, Т. Бендас, Ш. Бурн, Е. Еріксон, М. Мід, Б. Фрідан, З. Фройд, К. Хорні, Н. Ходороу, К. Юнг), так і вітчизняні науковці (Г. Андреева, Т. Говорун, Є. Ільїн, В. Каган, О. Кікінеджи, А. Кочарян, І. Кльоцина, І. Кон, М. Ткалич, Л. Шевченко та ін.).
Дослідники Д. Аубе, Р. Коснер, Д. Спенс в своїх працях наголошували на тому, що гендерний підхід спирається на розумінні гендерної ідентичності як мультиполярного конструкту.
В гендерній психології розглядається гендерна ідентичність, як аспект самосвідомості, представлений багаторівневою системою співвіднесення особистості з тілесними, психофізіологічними, психологічними та соціокультурними значеннями маскулінності та фемінінності як незалежних вимірів.
С. Бем вважає, що гендерна ідентичність може мати певну ступінь, з якою кожний індивід ідентифікує себе в якості чоловіка, жінки або певного сполучення того й іншого. Так, за даними С. Бем, деякі чоловіки та жінки постійно відслідковують значну кількість аспектів власної поведінки з точки зору її мужності або жіночності, в той час як для інших це не є надто значущим параметром, і вони просто намагаються реагувати на можливості або обмеження, що існують в певній ситуації.
Гендерна індетичність включає притаманність особистості до маскулінності, фемінності та андрогінності; ці якості – вираження гендерних, в рівній мірі як біологічних, так і соціальних, впливів, що здійснюються з розвитком особистості з дитинства.
На нашу думку, дослідження гендерної ідентичності жінок недостатньо представлені в сучасному науковому дискурсі. Саме тому цей факт обумовив вибір теми нашого дослідження.
Метою роботи є теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження психологічних особливостей гендерної ідентичності жінок різновікових груп.
Відповідно до мети сформульовані завдання:
1. Здійснити теоретико-методологічний аналіз проблеми гендерної ідентичності.
2. Емпірично дослідити гендерну ідентичність жінок різновікових груп.
3. Проаналізувати особливості прояву гендерної ідентичності у жінок.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: аналіз наукових джерел, присвячених проблемі дослідження, з метою визначення науково-теоретичного підґрунтя психологічних особливостей прояву гендерної ідентичності жінок; синтез, узагальнення, порівняння; анкетування, опитувальник «Хто Я?» М. Куна та Т. Макпартленда, опитувальник «Маскулінність-фемінінність» С. Бема, Фрайбурзький особистісний опитувальник FPI; кількісні та якісні методи обробки даних; математично-статистичні методи, спрямовані на визначення значущості отриманих під час дослідження результатів, обрахунок коефіцієнту кореляції.
Ключові слова: гендер, гендерна ідентичність, фемінність, маскулінність, андрогінність.
Зміст
Зміст
Вступ…………………………………………………………………………………3
Розділ 1. Теоретико-методологічні засади дослідження проблеми гендерної ідентичності жінок……………………………………………………………………….6
1.1. Розгляд проблеми ідентичності в науковому контексті………………….6
1.2. Особливості гендерної ідентичності та її основні типи………………....15
1.3. Теоретична модель гендерної ідентичності………………………….…...25
Висновки до 1 розділу……………………………………………………………...31
Розділ 2. Емпіричне дослідження проблеми гендерної ідентичності жінок...................................................................................................................................32
2.1. Організація та методичне забезпечення дослідження проблеми гендерної ідентичності жінок……………………………………………………………………….32
2.2. Обробка та порівняльний аналіз результатів дослідження гендерної ідентичності жінок……………………………………………………………………….39
Висновки до 2 розділу…………………………………………………………..…56
Загальні висновки………………………………………………………………...54
Список використаних джерел…………………………………………………...57
Додатки……………………………………………………………………………..64
Вступ…………………………………………………………………………………3
Розділ 1. Теоретико-методологічні засади дослідження проблеми гендерної ідентичності жінок……………………………………………………………………….6
1.1. Розгляд проблеми ідентичності в науковому контексті………………….6
1.2. Особливості гендерної ідентичності та її основні типи………………....15
1.3. Теоретична модель гендерної ідентичності………………………….…...25
Висновки до 1 розділу……………………………………………………………...31
Розділ 2. Емпіричне дослідження проблеми гендерної ідентичності жінок...................................................................................................................................32
2.1. Організація та методичне забезпечення дослідження проблеми гендерної ідентичності жінок……………………………………………………………………….32
2.2. Обробка та порівняльний аналіз результатів дослідження гендерної ідентичності жінок……………………………………………………………………….39
Висновки до 2 розділу…………………………………………………………..…56
Загальні висновки………………………………………………………………...54
Список використаних джерел…………………………………………………...57
Додатки……………………………………………………………………………..64
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Алєксєєва А. В. Психологічна стать як чинник становленняособистісної ідентичності у юнацькому віці : автореф. дис… канд.психол. наук : 19.00.07 / А.В. Алєксєєва. – Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника, 2006. – 20 с, с.13.
2. Алексеев Б.Е. Полоролевое поведение и его акцентуации / Б.Е. Алексеев. – СПб: Речь, 2006. – 144с.
3. Антонова Н.В. Проблема личностной идентичности в интерпретации современного психоанализа, интеракционизма и когнитивной психологии [Электронний ресурс] / Н.В.Антонова. – Режим доступа: http://www.elib.org.ua.].
4. Базика Є. Л. Особливості впливу кризи пізньої зрілості на ідентичність жінки / Є. Л. Базика // Актуальні проблеми психології : [зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / наук. ред. С. Д. Максименко]. –К. : Главник, 2008. – Т.X, Ч.8. – С. 57–65.
5. Базика Є.Л. Особливості жіночої ідентичності періоду пізньої зрілості в залежності від їх соціального статусу / Є.Л.Базика // Вісник Одеського національного університету / Серія: Психологія. – 2009. – Т.14, Вип. 5. – С.12-20
6. Байбурин А. К. Обрядовые формы половой идентификации детей // Этнические стереоти¬пы мужского и женского поведения. – СПб., 1991. – С. 257–266.
7. Бем С. Линзы гендера. Трансформация взглядов на проблему нера- венства полов / С. Бем. – М.: РОССПЭН, 2004. – 329 с.
8. Бендас Т. В.. Гендерна психологія: Навчальний посібник. - СПб.: Пітер. - 431 с: ил. - (Серія «Навчальний посібник»)., 2006.
9. Болотська О. Формування сучасного світогляду жінок і чоловіків щодо необхідності гендерних перетворень у суспільстві // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2005. – № 3. – С. 56-60.
10. Бондаревська І. О. Гендерна ідентичність як детермінанта міжособистісної атракції / І. О. Бондаревська // Актуальні проблеми психології : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименко, Л. М. Карамушки. – К. : Міленіум, 2003. – Т.1, ч.9. – С. 10 – 13.
11. Боровцова М.С. Ґендерна ідентичність особистості: теоретичний аналіз/ М. С. Боровцова //Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2011.– Т.16, Вип.17. – С.19-29.
12. Бутковская С.А. Становление гендерной идентичности в процессе профессионального самоопределения / С. А. Бутковская. - диссер... канд. психол. наук. - Хабаровск, 2007. - 202 с.
13. Варій М. Й. Загальна психологія : підручник /для студ. психол. і педагог. спец. - 2-ге вид., випр. і доп. / М. Й. Варій. – К. : ЦУЛ, 2007. – 968 с..
14. Власова Т. Вплив ґендерного дискурсу на процес
соціокультурних трансформацій у сучасній Україні. / Т. Власова // Пошуки ґендерної паритетності: український контекст. [Монографія / упорядник та загальна редакція: Грабовська І]. – Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2007. – С. 7-14
15. Воронина О. Теоретико-методологические основы гендерных исследований / О. Воронина // Теория и методология гендерных исследований : [курс лекций ; под общ.ред. О. А. Ворониной]. – М. : МЦГИ – МВШСЭН-МФФ, 2001. – С. 13–106.
16. Воропаєва Т. С. Трансформація гендерної ідентичності в Україні / Т. С. Воропаєва // Особистісні виміри становлення нової парадигми су- часної української освіти. Колективна монографія / За заг. ред. Т. І. Вла- сової та Т. М. Талько. – Дніпропетровськ :Вид-во Маковецький, 2010. – С. 150-158.
17. Гендерна соціалізація // Гендерна педагогіка: Хрестоматія: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. В.Гайденко. – Суми: Університетська книга, 2006. – С. 131-190.
18. Гендерні стереотипи як протиставлення маскулінності і фемінності // Москаленко В.В. Соціальна психологія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – С. 333-342.
19. Гендерні студії: Освітні перспективи: навчально-методичні матеріали. — К., 2003. – 80 с.
20. Гендерная интеграция: возможности и пределы социальных инноваций / Ред.-сост. О.Б.Савинская, Е.В.Кочкина, Л.Н.Федорова. – СПб.: Алетейя, 2004
21. Говорун Т.В. Гендерна психологія : [навчальній посібник] / Т. В. Говорун, О. Кікінежді. – К. : Видавничий центр «Академія», 2004. – 308 с.
22. Говорун Т.В. Психічні та поведінкові розлади: гендерний аспект // Журнал практикующего психолога. – 2002. –№ 8. – С. 87-95.
23. Головньова І.В., Найдовська І.В. Жіноча самореалізація: гендерно-рольовий аспект // Вісник Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. Психологія. – 2001. –Вип. 7. – С. 37-43.
24. Горностай П.П. Гендерна соціалізація та становлення гендерної ідентичності // Основи теорії гендера: Навчальний посібник. – К.: “К.І.С.”, 2004. – С. 132-156.]
25. Эриксон Э. Трагедия личности : [текст] / Э. Эриксон. – М. : Алгоритм, Эксмо, 2008. – 256 с
26. Жаде З. А. Многоуровневая идентичность / З. А. Жаде, Е. С. Куква, А. Ю. Шадже. – Майкоп : Качество, 2006. – 245 с.
27. Іванченко С.М. Багатовимірна модель гендерa / С.М. Іванченко // Соціальна психологія. - 2007. - №4. - С. 157-173.
28. Иванова Н.Л. Самоопределение женщин с различными типами ген- дерной идентичности / Н.Л. Иванова, Е.В. Кулаева // Вопросы психологии. – 2011. – № 1. – С. 105–115.
29. Ижванова Е. Развитие полоролевой идентичности в юношескоми зрелом возрасте : дис… канд. психол. наук : 19.00.13 /Е.М.Ижванова. – М.: МГУ им.М.В. Ломоносова, 2004. – 215 с.
30. Кіммел М. Гендероване суспільство. – К.: Сфера, 2003. – Розділ 1. Вступ, Розділ 2. Заповідано природою: Біологія формує статі (С. 1-68).
31. Клецина И.С. Психология гендерных отношений: теория и практика / И.С. Клецина. – СПб.: Алетейя, 2004. – 363 с.
32. Кукарцева М. А. Идентичность / М. А. Кукарцева // Энциклопедия эпистемологии и философии науки. – М. : Канон+, 2009. – С. 265–266.
33. Кулаева Е.В. Иванова Н.Л. Гендерная идентичность в социальном самоопределении женщин / Е.В. Кулаева, Н.Л. Иванова // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. – 2008. - Т. 14. - №2. - С. 149-154.
34. Кун Д. Основы психологии: все тайны поведения человека. Гендер и сексуальность / Д. Кун. –СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2002. – Гл. 16.– С. 674- 697.
35. Крутікова О.О. Психологічні чинники конституювання жіночої ідентичності / О.О. Крутикова // Наукові записки Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. – К.: Міленіум, 2007. – Вип. 33. – С.48
36. Лабунская В. Гендерная идентичность и гендерная интерпретация парфюмерных запахов / В. А. Лабунская, О. В. Герасимова // Мир психологии. - 2004. – №2. – С. 175-184, с.178.
37. Літвінова О. В. Гендерна психологія : [навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів]. / О. В. Літвінова. – Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2010. – 236 с.
38. Лупенко Н. Н. Взаимосвязь гендерного и профессионального образов Я в структуре самосознания личности руководителя: Автореферат дис. ...канд.психол.наук. - Краснодар, 2008.
39. Малахов В.С. Неудобство с идентичностью : [текст] / В.С. Малахов // Вопросы философии. – 1998. – №2. – С. 43–53
40. Маєрчик М. Гендер і стать: від бінарності до багатоманіття (Розділ 1) // Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / за ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової. – К.: Критика, 2013. – С. 11-27.
41. Маєрчик М. Розвиток теорій гендеру і статі (Розділ 3) // Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / за ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової. – К.: Критика, 2013. – С. 41-58.
42. Малкина-Пых И. Г. Гендерная терапия / И. Г. Малкина-Пых. – М.: ЭКСМО, 2006. – 928 с.
43. Маскулінність і фемінізм у культурі // Гендерна педагогіка: Хрестоматія: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. В.Гайденко. – Суми: Університетська книга, 2006. – С. 257-281.
44. Машовець М. А. Особливості гендерної соціалізації і ідентифікації у дошкільному дитинстві // Матеріали Міжнародної науковопрактичної конференції «Формування гендерного паритету в контексті сучасних соціальоо-економічних перетворень». – К., 2002.
45. Микляева А.В. Социальная идентичность личности: содержание, структура, механизмы формирования: монография / А.В. Микляева, П.В. Румянцева. – СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2008. – 312 с.
46. Мойсюк Р.А. Проблеми засвоєння гендерних ролей // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський. – К.: Науково-методичний центр вищої освіти, 2003. – Вип. 30. – С. 262-270.
47. Москаленко В. Особливості статеворольової соціалізації в умовах трансформації суспільства / В. Москаленко, В.Романова // Соціальна психологія. - 2003. - №1. - С.107-115.
48. Мухтарова З.Ш.Маскулинность - фемининность личности как фактор развития самореализации в процессе подготовки будущих психологов:дисс…канд.психолнаук; спец-ть: 19.00.13 (Психология развития, акмеология)/ Зульфия Шакировна Мухтарова.–Астрахань,2007. –153с.
49. Найдовська І.В. Особливості життєвого стилю жінок у залежності від типу їх гендерної ідентичності: автореф.дис…канд.психол.наук: 19.00.01 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. / І.В.Найдовська. – К., 2004. –16 с.
50. Невмержицький О.А. Гендерна культура суспільства як основа соціалізації жіноцтва // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський. – К.: Науково-методичний центр вищої освіти, 2002. – Вип. 29. – С. 50-57.
51. Основи практичної психології: підручник для студ. ВНЗ / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін.; 3-те вид., стер. – К.: Либідь, 2006. – 536 с.
52. Основи теорії гендеру: Навчальний посібник / Авт.: В.П.Агєєва, В.В.Близнюк, І.О.Головашенко та ін. – К.: Видавництво "К.І.С.", 2004. – 536 с.
53. Павлов О. Н. Идентичность: история формирования взглядов и ее структурные особенности / О. Н. Павлов. – М. : Идея-Пресс, 2001. – 38 с.
54. Психология личности: Словарь справочник / Под ред. П. П. Горностая и Т. М. Титаренко. - К.: Рута, 2001. - 320 с.
55. Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие. / Д. Райгородский – Самара. : БАХРАХ-М, 2002. – 672 с.
56. Романов И.В. Особенности половой идентичности подростков / И.В.Романов // Вопросы психологии. - 1997. -№ 4. –С. 39 –47.
57. Середняцька І. Психологічний аналіз кризи ідентичності у студентської молоді. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук. – Одеса, 2005. – 16 с.
58. Скворцова Е.А. Индивидные и психофизиологические предпосылки становления гендерной идентичности девушек и юношей / Е.А. Скворцова // Молодой ученый. – 2011. – № 7. – Т. 2. – С. 64–70.
59. Скутнева С.В. Гендерные аспекты жизненного самоопределения молодёжи // СОЦИС. – 2003. – № 11. – С. 73-78.
60. Собещанська О.П. Ресоціалізація жінок після кризових ситуацій як аспект державного управління // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський. – К.: Науково- методичний центр вищої освіти, 2003. – Вип. 30. – С. 270-281.
61. Сорочинська В.С. Особливості статеворольової ідентифікації в підлітковому віці // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / Ред. кол.: В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський та ін. – К.: Науково- методичний центр вищої освіти, 2002. – Вип. 27. – С. 250-257.
62. Срібна О.В.Ціннісне ставлення до власної статі як основа становлення жіночої ідентичності / О.В.Срібна // Науковий вісник Чернівецького університету. – Вип. 743. – Педагогіка та психологія. – Чернівці: Вид-во Чернівецького національного університету, 2015. –С. 165 –174
63. Тайсон Ф. Психоаналитические теории развития / Ф.Тайсон,Р.Тайсон. – М.: “Когито Центр”, 2006. – 407 с., с. 56.
64. Тест Куна. Тест «Кто Я?» (М.Кун, Т.Макпартленд; модификация Т.В.Румянцевой)/ Румянцева Т.В. Психологическое консультирование:диагностика отношений в паре – СПб., 2006. С.82-103.
65. Ткалич М.Г. Ґендерна психологія :[навч. посіб]/ М.Г.Ткалич – К.: Академвидав, 2011. – 248 с.
66. Формування у молоді ґендерно-відповідальної поведінки (на прикладі українських ВНЗ): [навч. посіб.]/ [за заг. ред. Н.Світайло]. – Суми: РА «Хорошие люди», 2013. – 210 с.
67. Хорни К. Позитивный психоанализ женщины // Теория и история феминизма / З.Баблоян, Т.Булавина, И.Жеребкина, Т.Журженко, Е.Карпенко, Е.Луценко, В.Старовойт, М.Прокопенко, М.Шаповаленко, Н.Шелковая; Под ред. И.Жеребкиной. – Х.: Харьковский Центр Гендерных Исследований, Ф-Пресс, 1996. – С. 234-240.
68. Чекалина А. О влиянии родительских установок на формирование гендерной идентичности ребёнка / А.А.Чекалина //Мир психологии. – Москва Воронеж, 2004. – №2(38) – С.106-113.]
69. Чухим Н.Д. Гендер та гендерні дослідження в ХХ столітті // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / Ред. кол.: В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський та ін. – К.: Науково-методичний центр вищої освіти, 2003. – Вип. 36. – С. 48-53.
70. Чухим Н.Д. Проблема жіночої суб’єктивності в ХХ столітті // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / Ред. кол.: В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський та ін. – К.: Науково-методичний центр вищої освіти, 2003. – Вип. 36. – С. 59-66.
71. Шапар, В. Психологічний тлумачний словник [Текст] : Близько 2500 термінів / В. Шапар. - Х. : Прапор, 2004. - 640 с.
72. Mark R. Leary. Handbook of Self and Identity / Mark R. Leary, June Price Tangney., 2003. – 703 с.
1. Алєксєєва А. В. Психологічна стать як чинник становленняособистісної ідентичності у юнацькому віці : автореф. дис… канд.психол. наук : 19.00.07 / А.В. Алєксєєва. – Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника, 2006. – 20 с, с.13.
2. Алексеев Б.Е. Полоролевое поведение и его акцентуации / Б.Е. Алексеев. – СПб: Речь, 2006. – 144с.
3. Антонова Н.В. Проблема личностной идентичности в интерпретации современного психоанализа, интеракционизма и когнитивной психологии [Электронний ресурс] / Н.В.Антонова. – Режим доступа: http://www.elib.org.ua.].
4. Базика Є. Л. Особливості впливу кризи пізньої зрілості на ідентичність жінки / Є. Л. Базика // Актуальні проблеми психології : [зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / наук. ред. С. Д. Максименко]. –К. : Главник, 2008. – Т.X, Ч.8. – С. 57–65.
5. Базика Є.Л. Особливості жіночої ідентичності періоду пізньої зрілості в залежності від їх соціального статусу / Є.Л.Базика // Вісник Одеського національного університету / Серія: Психологія. – 2009. – Т.14, Вип. 5. – С.12-20
6. Байбурин А. К. Обрядовые формы половой идентификации детей // Этнические стереоти¬пы мужского и женского поведения. – СПб., 1991. – С. 257–266.
7. Бем С. Линзы гендера. Трансформация взглядов на проблему нера- венства полов / С. Бем. – М.: РОССПЭН, 2004. – 329 с.
8. Бендас Т. В.. Гендерна психологія: Навчальний посібник. - СПб.: Пітер. - 431 с: ил. - (Серія «Навчальний посібник»)., 2006.
9. Болотська О. Формування сучасного світогляду жінок і чоловіків щодо необхідності гендерних перетворень у суспільстві // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2005. – № 3. – С. 56-60.
10. Бондаревська І. О. Гендерна ідентичність як детермінанта міжособистісної атракції / І. О. Бондаревська // Актуальні проблеми психології : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименко, Л. М. Карамушки. – К. : Міленіум, 2003. – Т.1, ч.9. – С. 10 – 13.
11. Боровцова М.С. Ґендерна ідентичність особистості: теоретичний аналіз/ М. С. Боровцова //Вісник Одеського національного університету. Психологія. – 2011.– Т.16, Вип.17. – С.19-29.
12. Бутковская С.А. Становление гендерной идентичности в процессе профессионального самоопределения / С. А. Бутковская. - диссер... канд. психол. наук. - Хабаровск, 2007. - 202 с.
13. Варій М. Й. Загальна психологія : підручник /для студ. психол. і педагог. спец. - 2-ге вид., випр. і доп. / М. Й. Варій. – К. : ЦУЛ, 2007. – 968 с..
14. Власова Т. Вплив ґендерного дискурсу на процес
соціокультурних трансформацій у сучасній Україні. / Т. Власова // Пошуки ґендерної паритетності: український контекст. [Монографія / упорядник та загальна редакція: Грабовська І]. – Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2007. – С. 7-14
15. Воронина О. Теоретико-методологические основы гендерных исследований / О. Воронина // Теория и методология гендерных исследований : [курс лекций ; под общ.ред. О. А. Ворониной]. – М. : МЦГИ – МВШСЭН-МФФ, 2001. – С. 13–106.
16. Воропаєва Т. С. Трансформація гендерної ідентичності в Україні / Т. С. Воропаєва // Особистісні виміри становлення нової парадигми су- часної української освіти. Колективна монографія / За заг. ред. Т. І. Вла- сової та Т. М. Талько. – Дніпропетровськ :Вид-во Маковецький, 2010. – С. 150-158.
17. Гендерна соціалізація // Гендерна педагогіка: Хрестоматія: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. В.Гайденко. – Суми: Університетська книга, 2006. – С. 131-190.
18. Гендерні стереотипи як протиставлення маскулінності і фемінності // Москаленко В.В. Соціальна психологія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – С. 333-342.
19. Гендерні студії: Освітні перспективи: навчально-методичні матеріали. — К., 2003. – 80 с.
20. Гендерная интеграция: возможности и пределы социальных инноваций / Ред.-сост. О.Б.Савинская, Е.В.Кочкина, Л.Н.Федорова. – СПб.: Алетейя, 2004
21. Говорун Т.В. Гендерна психологія : [навчальній посібник] / Т. В. Говорун, О. Кікінежді. – К. : Видавничий центр «Академія», 2004. – 308 с.
22. Говорун Т.В. Психічні та поведінкові розлади: гендерний аспект // Журнал практикующего психолога. – 2002. –№ 8. – С. 87-95.
23. Головньова І.В., Найдовська І.В. Жіноча самореалізація: гендерно-рольовий аспект // Вісник Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. Психологія. – 2001. –Вип. 7. – С. 37-43.
24. Горностай П.П. Гендерна соціалізація та становлення гендерної ідентичності // Основи теорії гендера: Навчальний посібник. – К.: “К.І.С.”, 2004. – С. 132-156.]
25. Эриксон Э. Трагедия личности : [текст] / Э. Эриксон. – М. : Алгоритм, Эксмо, 2008. – 256 с
26. Жаде З. А. Многоуровневая идентичность / З. А. Жаде, Е. С. Куква, А. Ю. Шадже. – Майкоп : Качество, 2006. – 245 с.
27. Іванченко С.М. Багатовимірна модель гендерa / С.М. Іванченко // Соціальна психологія. - 2007. - №4. - С. 157-173.
28. Иванова Н.Л. Самоопределение женщин с различными типами ген- дерной идентичности / Н.Л. Иванова, Е.В. Кулаева // Вопросы психологии. – 2011. – № 1. – С. 105–115.
29. Ижванова Е. Развитие полоролевой идентичности в юношескоми зрелом возрасте : дис… канд. психол. наук : 19.00.13 /Е.М.Ижванова. – М.: МГУ им.М.В. Ломоносова, 2004. – 215 с.
30. Кіммел М. Гендероване суспільство. – К.: Сфера, 2003. – Розділ 1. Вступ, Розділ 2. Заповідано природою: Біологія формує статі (С. 1-68).
31. Клецина И.С. Психология гендерных отношений: теория и практика / И.С. Клецина. – СПб.: Алетейя, 2004. – 363 с.
32. Кукарцева М. А. Идентичность / М. А. Кукарцева // Энциклопедия эпистемологии и философии науки. – М. : Канон+, 2009. – С. 265–266.
33. Кулаева Е.В. Иванова Н.Л. Гендерная идентичность в социальном самоопределении женщин / Е.В. Кулаева, Н.Л. Иванова // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. – 2008. - Т. 14. - №2. - С. 149-154.
34. Кун Д. Основы психологии: все тайны поведения человека. Гендер и сексуальность / Д. Кун. –СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2002. – Гл. 16.– С. 674- 697.
35. Крутікова О.О. Психологічні чинники конституювання жіночої ідентичності / О.О. Крутикова // Наукові записки Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. – К.: Міленіум, 2007. – Вип. 33. – С.48
36. Лабунская В. Гендерная идентичность и гендерная интерпретация парфюмерных запахов / В. А. Лабунская, О. В. Герасимова // Мир психологии. - 2004. – №2. – С. 175-184, с.178.
37. Літвінова О. В. Гендерна психологія : [навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів]. / О. В. Літвінова. – Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2010. – 236 с.
38. Лупенко Н. Н. Взаимосвязь гендерного и профессионального образов Я в структуре самосознания личности руководителя: Автореферат дис. ...канд.психол.наук. - Краснодар, 2008.
39. Малахов В.С. Неудобство с идентичностью : [текст] / В.С. Малахов // Вопросы философии. – 1998. – №2. – С. 43–53
40. Маєрчик М. Гендер і стать: від бінарності до багатоманіття (Розділ 1) // Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / за ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової. – К.: Критика, 2013. – С. 11-27.
41. Маєрчик М. Розвиток теорій гендеру і статі (Розділ 3) // Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / за ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової. – К.: Критика, 2013. – С. 41-58.
42. Малкина-Пых И. Г. Гендерная терапия / И. Г. Малкина-Пых. – М.: ЭКСМО, 2006. – 928 с.
43. Маскулінність і фемінізм у культурі // Гендерна педагогіка: Хрестоматія: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. В.Гайденко. – Суми: Університетська книга, 2006. – С. 257-281.
44. Машовець М. А. Особливості гендерної соціалізації і ідентифікації у дошкільному дитинстві // Матеріали Міжнародної науковопрактичної конференції «Формування гендерного паритету в контексті сучасних соціальоо-економічних перетворень». – К., 2002.
45. Микляева А.В. Социальная идентичность личности: содержание, структура, механизмы формирования: монография / А.В. Микляева, П.В. Румянцева. – СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2008. – 312 с.
46. Мойсюк Р.А. Проблеми засвоєння гендерних ролей // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський. – К.: Науково-методичний центр вищої освіти, 2003. – Вип. 30. – С. 262-270.
47. Москаленко В. Особливості статеворольової соціалізації в умовах трансформації суспільства / В. Москаленко, В.Романова // Соціальна психологія. - 2003. - №1. - С.107-115.
48. Мухтарова З.Ш.Маскулинность - фемининность личности как фактор развития самореализации в процессе подготовки будущих психологов:дисс…канд.психолнаук; спец-ть: 19.00.13 (Психология развития, акмеология)/ Зульфия Шакировна Мухтарова.–Астрахань,2007. –153с.
49. Найдовська І.В. Особливості життєвого стилю жінок у залежності від типу їх гендерної ідентичності: автореф.дис…канд.психол.наук: 19.00.01 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. / І.В.Найдовська. – К., 2004. –16 с.
50. Невмержицький О.А. Гендерна культура суспільства як основа соціалізації жіноцтва // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський. – К.: Науково-методичний центр вищої освіти, 2002. – Вип. 29. – С. 50-57.
51. Основи практичної психології: підручник для студ. ВНЗ / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін.; 3-те вид., стер. – К.: Либідь, 2006. – 536 с.
52. Основи теорії гендеру: Навчальний посібник / Авт.: В.П.Агєєва, В.В.Близнюк, І.О.Головашенко та ін. – К.: Видавництво "К.І.С.", 2004. – 536 с.
53. Павлов О. Н. Идентичность: история формирования взглядов и ее структурные особенности / О. Н. Павлов. – М. : Идея-Пресс, 2001. – 38 с.
54. Психология личности: Словарь справочник / Под ред. П. П. Горностая и Т. М. Титаренко. - К.: Рута, 2001. - 320 с.
55. Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие. / Д. Райгородский – Самара. : БАХРАХ-М, 2002. – 672 с.
56. Романов И.В. Особенности половой идентичности подростков / И.В.Романов // Вопросы психологии. - 1997. -№ 4. –С. 39 –47.
57. Середняцька І. Психологічний аналіз кризи ідентичності у студентської молоді. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук. – Одеса, 2005. – 16 с.
58. Скворцова Е.А. Индивидные и психофизиологические предпосылки становления гендерной идентичности девушек и юношей / Е.А. Скворцова // Молодой ученый. – 2011. – № 7. – Т. 2. – С. 64–70.
59. Скутнева С.В. Гендерные аспекты жизненного самоопределения молодёжи // СОЦИС. – 2003. – № 11. – С. 73-78.
60. Собещанська О.П. Ресоціалізація жінок після кризових ситуацій як аспект державного управління // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський. – К.: Науково- методичний центр вищої освіти, 2003. – Вип. 30. – С. 270-281.
61. Сорочинська В.С. Особливості статеворольової ідентифікації в підлітковому віці // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / Ред. кол.: В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський та ін. – К.: Науково- методичний центр вищої освіти, 2002. – Вип. 27. – С. 250-257.
62. Срібна О.В.Ціннісне ставлення до власної статі як основа становлення жіночої ідентичності / О.В.Срібна // Науковий вісник Чернівецького університету. – Вип. 743. – Педагогіка та психологія. – Чернівці: Вид-во Чернівецького національного університету, 2015. –С. 165 –174
63. Тайсон Ф. Психоаналитические теории развития / Ф.Тайсон,Р.Тайсон. – М.: “Когито Центр”, 2006. – 407 с., с. 56.
64. Тест Куна. Тест «Кто Я?» (М.Кун, Т.Макпартленд; модификация Т.В.Румянцевой)/ Румянцева Т.В. Психологическое консультирование:диагностика отношений в паре – СПб., 2006. С.82-103.
65. Ткалич М.Г. Ґендерна психологія :[навч. посіб]/ М.Г.Ткалич – К.: Академвидав, 2011. – 248 с.
66. Формування у молоді ґендерно-відповідальної поведінки (на прикладі українських ВНЗ): [навч. посіб.]/ [за заг. ред. Н.Світайло]. – Суми: РА «Хорошие люди», 2013. – 210 с.
67. Хорни К. Позитивный психоанализ женщины // Теория и история феминизма / З.Баблоян, Т.Булавина, И.Жеребкина, Т.Журженко, Е.Карпенко, Е.Луценко, В.Старовойт, М.Прокопенко, М.Шаповаленко, Н.Шелковая; Под ред. И.Жеребкиной. – Х.: Харьковский Центр Гендерных Исследований, Ф-Пресс, 1996. – С. 234-240.
68. Чекалина А. О влиянии родительских установок на формирование гендерной идентичности ребёнка / А.А.Чекалина //Мир психологии. – Москва Воронеж, 2004. – №2(38) – С.106-113.]
69. Чухим Н.Д. Гендер та гендерні дослідження в ХХ столітті // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / Ред. кол.: В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський та ін. – К.: Науково-методичний центр вищої освіти, 2003. – Вип. 36. – С. 48-53.
70. Чухим Н.Д. Проблема жіночої суб’єктивності в ХХ столітті // Проблеми освіти: Науково-методичний збірник / Ред. кол.: В.Г.Кремень, М.Ф.Степко, К.М.Левківський та ін. – К.: Науково-методичний центр вищої освіти, 2003. – Вип. 36. – С. 59-66.
71. Шапар, В. Психологічний тлумачний словник [Текст] : Близько 2500 термінів / В. Шапар. - Х. : Прапор, 2004. - 640 с.
72. Mark R. Leary. Handbook of Self and Identity / Mark R. Leary, June Price Tangney., 2003. – 703 с.