ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
Автор(ка)
Петрук Вікторія Володимирівна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
013 Початкова освіта
Кафедра
Педагогічний інститут
Анотація
Актуальність дослідження. Наразі дослідження феномену емоційного інтелекту є одним з найактуальніших напрямків в психологічній науці. Цей конструкт вивчається у зв'язку з тим, що багато вчених, а також фахівців-практиків вважають емоційний інтелект основою соціальної успішності особистості.
Розвиток емоційного інтелекту дитини впливає на її пізнавальні процеси, ефективність міжособистісної взаємодії, підвищує культуру спілкування, сприяє розвитку емпатійної поведінки і рефлексії, що обумовлює загальну успішність дитини в майбутньому.
Сучасна школа, незважаючи на інноваційну спрямованість освіти, фактично не в змозі забезпечити повноцінне вдосконалення емоційної сфери дітей, розвиток їх емоційних здібностей. Сформована система навчання і виховання підростаючого покоління в малому ступені створює сприятливі умови для соціальної успішності, адаптованості до життя, здатності до особистісного і професійного самовизначення, постановці цілей і їх успішному досягненню. З моменту, коли дитина починає відвідувати школу і до періоду закінчення закладу вищої освіти їй дається великий обсяг знань для розвитку академічного інтелекту, цілеспрямована робота в сфері емоцій не отримує належної уваги.
На жаль, шкільна практика більшою мірою спрямована на формування у школяра світогляду, фундаментом якого є переважно наукові знання. Однією з причин розриву, який існує сьогодні між навчанням і вихованням, можна вважати недостатній рівень осмислення й обґрунтування теоретико-методологічних засад сучасної педагогічної психології.
На даний час немає загальновизнаного чіткого, логічно структурованого уявлення про необхідну систему рис, особистісних якостей молодшого школяра, які варто проектувати, формувати і за рівнем розвитку яких визначати виховний ефект.
Феномен «емоційний інтелект» знайшов своє відображення у працях І. Андрєєвої, Г. Березюка, Г. Гарскової, Е. Носенко, Д. Люсіна, О. Чебикіна, Ю. Черножука, Д. Гоулмена, Дж. Майєра, П. Саловей, Д. Карузо, Г. Орме та багатьох інших дослідників. Водночас недостатня кількість наукових та практичних розробок, присвячених проблемі емоційного інтелекту у молодших школярів, мають лише фрагментарний характер.
Виникає протиріччя між усвідомленням того, що молодший шкільний вік є найбільш сенситивним для розвитку емоційного інтелекту та відсутністю системних програм та методик розвитку емоційного інтелекту в освітньому процесі та в процесі психологічного супроводу молодших школярів. Недостатність теоретичних і експериментальних розробок даної проблеми та актуальність її вивчення обумовили вибір теми дослідження.
Мета дослідження – визначити психолого-педагогічні умови формування емоційного інтелекту у молодших школярів.
Об’єкт дослідження – емоційний інтелект молодшого школяра.
Предмет дослідження – психолого-педагогічні умови формування емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку.
Завдання дослідження:
1. Розглянути теоретичні підходи до поняття емоційного інтелекту в контексті розвитку особистості.
2. Визначити особливості емоційного інтелекту дітей молодшого шкільного віку.
3. Провести емпіричне дослідження розвитку емоційного інтелекту у молодших школярів.
4. Розробити програму формування емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку та проаналізувати результати її впровадження.
Для реалізації поставлених завдань були використані методи дослідження:
теоретичні – аналіз психолого-педагогічних джерел, синтез, порівняння, абстрагування, узагальнення і систематизація, теоретичне моделювання;
емпіричні – спостереження, бесіда, опитування, анкетування, тестування, інтерв’ю;
математичні – кількісна обробка даних та визначення статистичної значущості отриманих під час дослідження результатів (t-критерій Стьюдента).
В дослідженні застосовано наступні методики:
1. Для виявлення особливостей ідентифікації емоцій різної модальності у дітей молодшого шкільного віку, індивідуальних особливостей емоційного розвитку, а також можливостей дітей у відтворенні основних емоційних станів та їх вербалізації був використаний комплекс методик: «Емоційна ідентифікація» (Є. Ізотова) та «Емоційна піктограма» (Є. Ізотова).
2. Для діагностики різних аспектів емоційного інтелекту, зокрема, міжособистісного, внутрішньо-особистісного емоційного інтелекту, у тому числі, здатності до розуміння власних емоцій та емоцій інших людей, а також управління емоціями, ми використали опитувальник емоційного інтелекту (Д. Люсін, дитячий варіант).
3. Для виявлення домінуючого емоційного стану за допомогою шкали значущості емоцій нами був використаний тест «Диференційна шкала емоцій» (К. Ізард).
Розвиток емоційного інтелекту дитини впливає на її пізнавальні процеси, ефективність міжособистісної взаємодії, підвищує культуру спілкування, сприяє розвитку емпатійної поведінки і рефлексії, що обумовлює загальну успішність дитини в майбутньому.
Сучасна школа, незважаючи на інноваційну спрямованість освіти, фактично не в змозі забезпечити повноцінне вдосконалення емоційної сфери дітей, розвиток їх емоційних здібностей. Сформована система навчання і виховання підростаючого покоління в малому ступені створює сприятливі умови для соціальної успішності, адаптованості до життя, здатності до особистісного і професійного самовизначення, постановці цілей і їх успішному досягненню. З моменту, коли дитина починає відвідувати школу і до періоду закінчення закладу вищої освіти їй дається великий обсяг знань для розвитку академічного інтелекту, цілеспрямована робота в сфері емоцій не отримує належної уваги.
На жаль, шкільна практика більшою мірою спрямована на формування у школяра світогляду, фундаментом якого є переважно наукові знання. Однією з причин розриву, який існує сьогодні між навчанням і вихованням, можна вважати недостатній рівень осмислення й обґрунтування теоретико-методологічних засад сучасної педагогічної психології.
На даний час немає загальновизнаного чіткого, логічно структурованого уявлення про необхідну систему рис, особистісних якостей молодшого школяра, які варто проектувати, формувати і за рівнем розвитку яких визначати виховний ефект.
Феномен «емоційний інтелект» знайшов своє відображення у працях І. Андрєєвої, Г. Березюка, Г. Гарскової, Е. Носенко, Д. Люсіна, О. Чебикіна, Ю. Черножука, Д. Гоулмена, Дж. Майєра, П. Саловей, Д. Карузо, Г. Орме та багатьох інших дослідників. Водночас недостатня кількість наукових та практичних розробок, присвячених проблемі емоційного інтелекту у молодших школярів, мають лише фрагментарний характер.
Виникає протиріччя між усвідомленням того, що молодший шкільний вік є найбільш сенситивним для розвитку емоційного інтелекту та відсутністю системних програм та методик розвитку емоційного інтелекту в освітньому процесі та в процесі психологічного супроводу молодших школярів. Недостатність теоретичних і експериментальних розробок даної проблеми та актуальність її вивчення обумовили вибір теми дослідження.
Мета дослідження – визначити психолого-педагогічні умови формування емоційного інтелекту у молодших школярів.
Об’єкт дослідження – емоційний інтелект молодшого школяра.
Предмет дослідження – психолого-педагогічні умови формування емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку.
Завдання дослідження:
1. Розглянути теоретичні підходи до поняття емоційного інтелекту в контексті розвитку особистості.
2. Визначити особливості емоційного інтелекту дітей молодшого шкільного віку.
3. Провести емпіричне дослідження розвитку емоційного інтелекту у молодших школярів.
4. Розробити програму формування емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку та проаналізувати результати її впровадження.
Для реалізації поставлених завдань були використані методи дослідження:
теоретичні – аналіз психолого-педагогічних джерел, синтез, порівняння, абстрагування, узагальнення і систематизація, теоретичне моделювання;
емпіричні – спостереження, бесіда, опитування, анкетування, тестування, інтерв’ю;
математичні – кількісна обробка даних та визначення статистичної значущості отриманих під час дослідження результатів (t-критерій Стьюдента).
В дослідженні застосовано наступні методики:
1. Для виявлення особливостей ідентифікації емоцій різної модальності у дітей молодшого шкільного віку, індивідуальних особливостей емоційного розвитку, а також можливостей дітей у відтворенні основних емоційних станів та їх вербалізації був використаний комплекс методик: «Емоційна ідентифікація» (Є. Ізотова) та «Емоційна піктограма» (Є. Ізотова).
2. Для діагностики різних аспектів емоційного інтелекту, зокрема, міжособистісного, внутрішньо-особистісного емоційного інтелекту, у тому числі, здатності до розуміння власних емоцій та емоцій інших людей, а також управління емоціями, ми використали опитувальник емоційного інтелекту (Д. Люсін, дитячий варіант).
3. Для виявлення домінуючого емоційного стану за допомогою шкали значущості емоцій нами був використаний тест «Диференційна шкала емоцій» (К. Ізард).
Зміст
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО–МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 6
1.1. Емоційний інтелект у контексті розвитку особистості 6
1.2. Особливості емоційного інтелекту дітей молодшого шкільного віку 27
Висновки до розділу 1 37
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ВИВЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 39
2.1. Методика вивчення емоційного інтелекту молодших школярів 39
2.2. Результати вивчення емоційного інтелекту молодших школярів 46
Висновки до розділу 2 55
РОЗДІЛ 3. РЕЗУЛЬТАТИ АПРОБАЦІЇ ПРОГРАМИ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 57
3.1 Програма формування емоційного інтелекту молодших школярів 57
3.2. Ефективність способів оптимізації формування емоційного інтелекту молодших школярів 67
Висновки до розділу 3 71
ВИСНОВКИ 73
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 75
ДОДАТКИ 84
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО–МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 6
1.1. Емоційний інтелект у контексті розвитку особистості 6
1.2. Особливості емоційного інтелекту дітей молодшого шкільного віку 27
Висновки до розділу 1 37
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ВИВЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 39
2.1. Методика вивчення емоційного інтелекту молодших школярів 39
2.2. Результати вивчення емоційного інтелекту молодших школярів 46
Висновки до розділу 2 55
РОЗДІЛ 3. РЕЗУЛЬТАТИ АПРОБАЦІЇ ПРОГРАМИ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 57
3.1 Програма формування емоційного інтелекту молодших школярів 57
3.2. Ефективність способів оптимізації формування емоційного інтелекту молодших школярів 67
Висновки до розділу 3 71
ВИСНОВКИ 73
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 75
ДОДАТКИ 84
Покликання
1. Адаптация теста Дж. Мейера, П. Сэловея и Д. Карузо «Эмоциональный интеллект» на русскоязычной выборке / Е.А. Сергиенко и др. // Психологический журнал. – 2010. – Т.31. - №1. – С. 55-73.
2. Айгунова О.А. Особенности базовых компонентов эмоционального интеллекта математически одаренных юношей с разной учебной успешностью: дис. ... канд. пси-хол. наук / Моск. гос. пед. ун-т. – М., 2011. – 156 с.
3. Алешина А. В. Эмоциональный интеллект для достижения успеха / А. В. Алешина, С.Т. Шабанов. – СПб. : Речь, 2012. – 336 с.
4. Алешина А. В. Эмоциональный интеллект / А. В. Алешина, С.Т. Шабанов. – М.: «Манн, Иванов и Фербер». – 2014. – 429 с.
5. Александровская Э. М. Психологическое сопровождение школьников / Э. М. Александровская, Н. И. Кокуркина, Н. В. Куренкова. – М.: Академия, 2013. – 208 с.
6. Андреева И. Н. Азбука эмоционального интеллекта / И. Н. Андреева. – СПб.: Речь, 2013. – 288 с.
7. Андреева И.Н. Об истории развития понятия «эмоциональный интеллект» / И. Н. Андреева // Вопросы психологии. – 2008. – №5. – С. 83-95.
8. Андреева И. Н. Предпосылки развития эмоционального интеллекта / И. Н. Андреева // Вопросы психологии. – 2015. – № 5. – С. 57-65.
9. Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект: исследование феномена / И. Н. Андреева // Вопросы психологии. - 2006. - № 3. - С. 78 - 86.
10. Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии / И. Н. Андреева. – Новополоцк : ПГУ, 2014. – 388 с.
11. Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект: непонимание, приводящее к «исчезновению» / И. Н. Андреева // Психологический журнал. - Минск, 2006. - № 1. - С. 28 - 32.
12. Арушанова А. Г. Развитие коммуникативных способностей школьника: методическое пособие / А. Г. Арушанова. – М.: Сфера, 2013. – 80 с.
13. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. (Психологическое исследование). – М.: Прогресс, 2007. – 464 с.
14. Валлон А. Психическое развитие ребенка/пер. с фр. Л. И. Анцыферовой. СПб: Питер, 2001. – 208 с.
15. Брушлинский А.В. Психология субъекта в изменяющемся обществе /А.В. Брушлинский // Психологический журнал. – 1997. – Т. 18. – №2. – С. 18-32.
16. Вайсбах Х. Эмоциональный интеллект / Х. Вайсбах, У. Дакс. - М. : Лик пресс, 1998. - 160 с.
17. Величковский Б.М. Современная когнитивная психология. - М.: Наука, 1982. – 167 с.
18. Вилюнас В. Психология эмоций /В. Вилюнас - СПб.: Питер, 2007. – 496 с.
19. Власова О.І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку: моногр. / О.І. Власова. – Київ: Видавничо-поліграф. Центр «Київський університет», 2005. – 308 с.
20. Водолазська Т. В. Формування емоційного благополуччя дітей молодшого шкільного віку / Т. В. Водолазська // Постметодика. – 2010. – № 6. – С. 26–31. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2010_6_6
21. Выготский Л.С. Педагогическая психология/ Под ред. В.В.Давыдова. – М.: Педагогика, 1991. – 480 с.
22. Горскова Г.Г. Введение понятия «эмоциональный интеллект» в психологическую теорию // Тез. науч.-практ. конф. «Ананьевские чтения». – СПб., 1999. – С. 25-26.
23. Гуськова А.В. К вопросу об эмоциональном интеллекте /А.В. Гуськова // Вопросы психологии – 2008. – № 1. – С. 26.
24. Гоулман Д. Эмоциональное лидерство: искусство управления людьми на основе ЭИ / Д. Гоулмен, Р. Бояцис, Э. Макки; пер. с англ. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. - 301 с.
25. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект / Д. Гоулман. – М.: АСТ, 2013. – 478 с.
26. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. Почему он может значить больше, чем IQ / Д. Гоулман. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013. – 560 c.
27. Гоулман, Д., Бояцис, Г., Макки, Э. Эмоциональное лидерство: Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта / Д. Гоулман, Г. Бояцис, Э. Макки. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2008. - 301 с.
28. Грозина В.А. Возможности игровых и рисуночных техник для развития эмоционального интеллекта старших дошкольников // Научный диалог. 2012. №6. С.85-93.
29. Данилина Т. А. В мире детских эмоций / Т. А. Данилина, В. Я. Зедгенидзе, Н. М. Степина. – М.: Айрис-пресс, 2014. – 160 с.
30. Дарвин Ч. Выражение эмоций у человека и животных // Хрестоматия по психологии / под ред. А.В. Петровского. - М.: Наука, 1987. - С. 287-292.
31. Житарюк В.І. Психологічні передумови розвитку моральності молодших школярів. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук /В.І. Житарюк. – Івано-Франківськ, 2008. – 171 с.
32. Иванова Е. С. Автономность опознания и вербализации эмоций в структуре эмоционального интеллекта / Е. С. Иванова // В мире научных открытий. — 2010. — № 6.2 (12). — С. 258—260.
33. Изард К. Э. Психология эмоций / К. Э. Изард. – СПб.: Питер, 2013. – 464 с.
34. Изотова Е. И. Амплификация эмоционального развития детей в условиях дошкольного учреждения / Е. И. Изотова // Психолог в детском саду. – 2007. – № 1. – С. 57-74.
35. Ильин Е. П. Эмоции и чувства / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2011. – 752 с.
36. Истратова О. Н. Справочник психолога начальной школы / О. Н. Истратова. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2014. – 448 с.
37. Кабаченко Т. С. Психология управления / Т. С. Кабаченко. – М.: Педагогическое общество Росии, 2012. – 384 с.
38. Карпов А. В. Проблемы эмоционального интеллекта в парадигме современного метакогнитивизма / А. В. Карпов, А. С. Петровская // Вестник интегративной психологии. - Вып. 4. - 2006. - С. 42 -47.
39. Карпов А.В., Петровская А.С. Психология эмоционального интеллекта: теория, диагностика, практика. -Ярославль, 2008.- 246 с.
40. Ковалев А.Г. Воспитание чувств / А.Е. Ковалев. – М.: Педагогика, 1971. – 195 с.
41. Ковалев А.Г. Воспитание ума, воли и чувств у детей / А.Е. Ковалев. – Минск, 1974. – 142 с.
42. Коробицына Е. В. Формирование позитивных взаимоотношений родителей и детей 5-7 лет. Диагностика, тренинг, занятия / Е.В. Коробицина. – Волгоград: Издательство «Учитель», 2012. – 133 с.
43. Кравченко Ю.Е. Психология эмоций: классические и современные теории и исследования. - М., 2012.
44. Кравчук Л. Розвиток емоційно-вольового компоненту соціальної сфери культури мислення молодшого школяра /Л.Кравчук // Початкова школа. - 2008. - №7. – С.43-44.
45. Крюкова С.В., Слободняк Н.П. Удивляюсь, злюсь, боюсь, хвастаюсь и радуюсь: программы эмоционального развития детей дошкольного и младшего школьного возраста: практ. пособие. М., 2011.
46. Кряжева Н. Л. Развитие эмоционального мира детей / Н. Л. Кряжева. – Ярославль: «Академия развития» , 2016. – 208 с.
47. Куницына Н. В. Эмоциональный интеллект и межличностное общение / Н.В. Куницына, Н. В. Казаринова, В. Н. Поголына. – СПб.: Речь, 2013. – 544 с.
48. Лапченко І. О. Емоційний інтелект як предмет психології / І. О. Лапченко // Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету : матеріали звітної науково-практичної конференції викладачів, докторантів та аспірантів, 14-18 березня 2016 року / ред. рада : В. П. Андрущенко (голова) [та ін.]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – C. 61-62.
49. Леонтьев А.А. Психология общения /А.А. Леонтьев. – М.: Смысл, 2008. – 368 с.
50. Локалова Н.П. 120 уроков психологического развития младших школьников /Н.П. Локалова – М.: Ось-89, 2006. – 224 с.
51. Люсин Д. В. Современные представления об эмоциональном интеллекте / Люсин Д. В. // Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. – М.: Издательство «Институт психологии РАН», 2014. – 329 с.
52. Люсин Д.В. Способность к пониманию эмоций: Психометрический и когнитивный аспекты // Г.А. Емельянов (ред.), Социальное познание в эпоху быстрых политических и экономических перемен. М.: Смысл, 2000. – С.29 - 36.
53. Лютова Е. К. Тренинг общения с ребенком / Е. К. Лютова, Г. Б. Монина. – СПб.: Речь, 2012. – 176 с. Мухина, В. С. Возрастная психология. Феменология развития / В. С. Мухина. – М.: Академия, 2008. – 608 с.
54. Лящ О. П. Детермінанти та можливості формування емоційного інтелекту особистості / О. П. Лящ // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. - Серія 12: Психологічні науки, Вип. 1 (46). – С. 210-216.
55. Майер Г. Психология эмоционального мышления // Хрестоматия по общей психологии. Психология мышления / под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, В.В. Петухова. – М., 1981. – С. 123-129.
56. Максименко С.Д. Соловієнко В.О. Загальна психологія. – К.: МАУП, 2000. – 256 с.
57. Митник О. Дисципліна розуму – складова мистецтва мислення молодшого школяра // Початкова школа. – 2007. - № 4. – С. 55 – 59.
58. Моргун В. Ф. Емоційний інтелект у багатовимірній структурі особистості / В. Ф. Моргун // Постметодика. – 2010. – № 6. – С. 2-14. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2010_6_3.
59. Мухина В. С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество : учебник для студентов вузов / В. С. Мухина. — 4-е изд., стереотип. — Москва : Академия, 1999. — 456 с.
60. Нгуен М. А. Развитие эмоционального интеллекта / М. А. Нгуен // Начальная школа. – 2013. – № 5. – С. 80-87.
61. Нгуен М. А. Эмоциональный интеллект или новый взгляд на проблему толерантности / М. А. Нгуен // Психология образования сегодня: теория и практика / под ред. С. И. Коптевой, А. П. Лобанова Н. В. Дроздовой. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2014. – 273 с.
62. Никитина Н. Б. Коррекционно-развивающая работа психолога с эмоциональной сферой ребенка дошкольного и младшего школьного возраста / Н. Б. Никитина // Гуманитарный вектор. – 2015. – № 1. – С. 134 - 140.
63. Носенко Е.Л. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції / Е. Л. Носенко, Н. В. Коврига. – К.: Вища шк., 2003. – 126 с.
64. Носенко Е. Л., Коврига Н. В. Емоційний інтелект як інтегральна особистісна властивість / Е. Л. Носенко, Н. В. Коврига // Практична психологія і соціальна робота. – 2008. – № 9. – С. 22-27.
65. Овчарова Р. В. Практическая психология образования / Р. В. Овчарова. – М.: Юрайт, 2016. – 448 с. Осипова А. А. Общая психокоррекция / А.А. Осипова. – М.: Сфера, 2012. – 510 с.
66. Орме Г. Эмоциональное мышление как инструмент достижения успеха / Г. Орме. – Москва : КСП+, 2003. – 272 с
67. Панферов В.Н. Психология человека. Душа и тело. Организм и психика. Функции психики. Структура: Учебное пособие. СПб.: Михайлов, 2000. – 154 с.
68. Парыгин Б. Д. Проблема эмоционального интеллекта в социальной психологии / Б. Д. Парыгин // Динамика социально-психологический явлений в изменяющемся обществе / под ред. А. Л. Журавлева. – М.: Сфера, 2013. – 532 с.
69. Пиаже Ж. Психология интеллекта / Ж. Пиаже. – СПб.: Питер, 2004. – 192 с.
70. Пилипенко О. М. До проблеми дослідження емоційного інтелекту молодших школярів з порушеннями мовленнєвого розвитку / О.М. Пилипенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Вип. 29. - С. 234-239.
71. Практический интеллект / под ред. Р. Стернберга. - СПб.: Питер, 2002. - 265 с.
72. Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О. М. Степанов. – К. : Академвидав, 2006. – 423 с.
73. Развитие нравственных убеждений школьников /Под ред. М.И. Боришевского. – К.: Рад. шк., 1986. – 181 с.
74. Робертс Р. Д. Эмоциональный интеллект: проблемы теории, измерения и применения на практике / Р. Д. Робертс, Дж. Мэттьюс, М. Зайднер, Д. В. Люсин // Психология. Журнал высшей школы экономики. – 2014. – № 4. – С. 3-26.
75. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. – М.: Владос, 2004.– 590 с.
76. Рыжов Д. В. Младший школьный возраст как сенситивный период развития эмоционального интеллекта / Д. В. Рыжов // Среднее профессиональное образование. – 2013. – № 2. – С. 29-37.
77. Савенков А.И. Эмоциональный и социальный интеллект как предикторы жизненного успеха // Вестн. практ. психол. образования. - 2006. - №1(6). - С. 30 - 38.
78. Сергиенко Е. А. Тест Дж. Мэйера, П. Сэловея, Д. Карузо «Эмоциональный интеллект»: руководство / Е. А. Сергиенко, И. И. Ветрова. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2015. – 176 с.
79. Социальный и эмоциональный интеллект. От процессов к измерениям / под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. - М.: Изд во «Институт психологии РАН», 2004. — 176 с.
80. Степанов И.С. Психологические условия формирования эмоционального интеллекта личности: автореф. дис. ... канд. психол. наук / Новосибирский гос. пед. ун-т. -Новосибирск, 2010. – 22 с.
81. Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. - 2-е изд. — СПб.: Питер, 2002. – 272 с.
82. Хухлаева О. В. Тропинка к своему Я : как сохранить психологическое здоровье дошкольников / О. В. Хухлаева. Москва : Генезис, 2004. - 175 с.
83. Цукерман Г. В. Психологическое обследование младших школьников / Г.В. Цукерман, М. И. Венгер. – М.: Владос-Пресс, 2013. – 160 с.
84. Bar-On R. The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Technical Manual. Toronto: Multi-Health Systems, 1997.
85. Goleman D. Emotional intelligence. New York: Bantam Books, 1995.
86. Mayer J.D. A field guide to emotional intelligence // Ciarrochi J.D., Forgas J.P., Mayer J.D. (eds.) Emotional intelligence in everyday life. - Philadelphia, P.A., 2001. -P. 3 - 24.
87. Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. Models of Emotional Intelligence // Sternberg R. Handbook of Intelligence. - Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2000. - P. 396 - 420.
88. Salovey, P. Emotional intelligence / P. Salovey, D. Mayer, // Imagination, Cognition and Personality. - 1990. - V. 9.-P. 185-211.
2. Айгунова О.А. Особенности базовых компонентов эмоционального интеллекта математически одаренных юношей с разной учебной успешностью: дис. ... канд. пси-хол. наук / Моск. гос. пед. ун-т. – М., 2011. – 156 с.
3. Алешина А. В. Эмоциональный интеллект для достижения успеха / А. В. Алешина, С.Т. Шабанов. – СПб. : Речь, 2012. – 336 с.
4. Алешина А. В. Эмоциональный интеллект / А. В. Алешина, С.Т. Шабанов. – М.: «Манн, Иванов и Фербер». – 2014. – 429 с.
5. Александровская Э. М. Психологическое сопровождение школьников / Э. М. Александровская, Н. И. Кокуркина, Н. В. Куренкова. – М.: Академия, 2013. – 208 с.
6. Андреева И. Н. Азбука эмоционального интеллекта / И. Н. Андреева. – СПб.: Речь, 2013. – 288 с.
7. Андреева И.Н. Об истории развития понятия «эмоциональный интеллект» / И. Н. Андреева // Вопросы психологии. – 2008. – №5. – С. 83-95.
8. Андреева И. Н. Предпосылки развития эмоционального интеллекта / И. Н. Андреева // Вопросы психологии. – 2015. – № 5. – С. 57-65.
9. Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект: исследование феномена / И. Н. Андреева // Вопросы психологии. - 2006. - № 3. - С. 78 - 86.
10. Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии / И. Н. Андреева. – Новополоцк : ПГУ, 2014. – 388 с.
11. Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект: непонимание, приводящее к «исчезновению» / И. Н. Андреева // Психологический журнал. - Минск, 2006. - № 1. - С. 28 - 32.
12. Арушанова А. Г. Развитие коммуникативных способностей школьника: методическое пособие / А. Г. Арушанова. – М.: Сфера, 2013. – 80 с.
13. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. (Психологическое исследование). – М.: Прогресс, 2007. – 464 с.
14. Валлон А. Психическое развитие ребенка/пер. с фр. Л. И. Анцыферовой. СПб: Питер, 2001. – 208 с.
15. Брушлинский А.В. Психология субъекта в изменяющемся обществе /А.В. Брушлинский // Психологический журнал. – 1997. – Т. 18. – №2. – С. 18-32.
16. Вайсбах Х. Эмоциональный интеллект / Х. Вайсбах, У. Дакс. - М. : Лик пресс, 1998. - 160 с.
17. Величковский Б.М. Современная когнитивная психология. - М.: Наука, 1982. – 167 с.
18. Вилюнас В. Психология эмоций /В. Вилюнас - СПб.: Питер, 2007. – 496 с.
19. Власова О.І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку: моногр. / О.І. Власова. – Київ: Видавничо-поліграф. Центр «Київський університет», 2005. – 308 с.
20. Водолазська Т. В. Формування емоційного благополуччя дітей молодшого шкільного віку / Т. В. Водолазська // Постметодика. – 2010. – № 6. – С. 26–31. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2010_6_6
21. Выготский Л.С. Педагогическая психология/ Под ред. В.В.Давыдова. – М.: Педагогика, 1991. – 480 с.
22. Горскова Г.Г. Введение понятия «эмоциональный интеллект» в психологическую теорию // Тез. науч.-практ. конф. «Ананьевские чтения». – СПб., 1999. – С. 25-26.
23. Гуськова А.В. К вопросу об эмоциональном интеллекте /А.В. Гуськова // Вопросы психологии – 2008. – № 1. – С. 26.
24. Гоулман Д. Эмоциональное лидерство: искусство управления людьми на основе ЭИ / Д. Гоулмен, Р. Бояцис, Э. Макки; пер. с англ. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. - 301 с.
25. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект / Д. Гоулман. – М.: АСТ, 2013. – 478 с.
26. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. Почему он может значить больше, чем IQ / Д. Гоулман. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013. – 560 c.
27. Гоулман, Д., Бояцис, Г., Макки, Э. Эмоциональное лидерство: Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта / Д. Гоулман, Г. Бояцис, Э. Макки. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2008. - 301 с.
28. Грозина В.А. Возможности игровых и рисуночных техник для развития эмоционального интеллекта старших дошкольников // Научный диалог. 2012. №6. С.85-93.
29. Данилина Т. А. В мире детских эмоций / Т. А. Данилина, В. Я. Зедгенидзе, Н. М. Степина. – М.: Айрис-пресс, 2014. – 160 с.
30. Дарвин Ч. Выражение эмоций у человека и животных // Хрестоматия по психологии / под ред. А.В. Петровского. - М.: Наука, 1987. - С. 287-292.
31. Житарюк В.І. Психологічні передумови розвитку моральності молодших школярів. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук /В.І. Житарюк. – Івано-Франківськ, 2008. – 171 с.
32. Иванова Е. С. Автономность опознания и вербализации эмоций в структуре эмоционального интеллекта / Е. С. Иванова // В мире научных открытий. — 2010. — № 6.2 (12). — С. 258—260.
33. Изард К. Э. Психология эмоций / К. Э. Изард. – СПб.: Питер, 2013. – 464 с.
34. Изотова Е. И. Амплификация эмоционального развития детей в условиях дошкольного учреждения / Е. И. Изотова // Психолог в детском саду. – 2007. – № 1. – С. 57-74.
35. Ильин Е. П. Эмоции и чувства / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2011. – 752 с.
36. Истратова О. Н. Справочник психолога начальной школы / О. Н. Истратова. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2014. – 448 с.
37. Кабаченко Т. С. Психология управления / Т. С. Кабаченко. – М.: Педагогическое общество Росии, 2012. – 384 с.
38. Карпов А. В. Проблемы эмоционального интеллекта в парадигме современного метакогнитивизма / А. В. Карпов, А. С. Петровская // Вестник интегративной психологии. - Вып. 4. - 2006. - С. 42 -47.
39. Карпов А.В., Петровская А.С. Психология эмоционального интеллекта: теория, диагностика, практика. -Ярославль, 2008.- 246 с.
40. Ковалев А.Г. Воспитание чувств / А.Е. Ковалев. – М.: Педагогика, 1971. – 195 с.
41. Ковалев А.Г. Воспитание ума, воли и чувств у детей / А.Е. Ковалев. – Минск, 1974. – 142 с.
42. Коробицына Е. В. Формирование позитивных взаимоотношений родителей и детей 5-7 лет. Диагностика, тренинг, занятия / Е.В. Коробицина. – Волгоград: Издательство «Учитель», 2012. – 133 с.
43. Кравченко Ю.Е. Психология эмоций: классические и современные теории и исследования. - М., 2012.
44. Кравчук Л. Розвиток емоційно-вольового компоненту соціальної сфери культури мислення молодшого школяра /Л.Кравчук // Початкова школа. - 2008. - №7. – С.43-44.
45. Крюкова С.В., Слободняк Н.П. Удивляюсь, злюсь, боюсь, хвастаюсь и радуюсь: программы эмоционального развития детей дошкольного и младшего школьного возраста: практ. пособие. М., 2011.
46. Кряжева Н. Л. Развитие эмоционального мира детей / Н. Л. Кряжева. – Ярославль: «Академия развития» , 2016. – 208 с.
47. Куницына Н. В. Эмоциональный интеллект и межличностное общение / Н.В. Куницына, Н. В. Казаринова, В. Н. Поголына. – СПб.: Речь, 2013. – 544 с.
48. Лапченко І. О. Емоційний інтелект як предмет психології / І. О. Лапченко // Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету : матеріали звітної науково-практичної конференції викладачів, докторантів та аспірантів, 14-18 березня 2016 року / ред. рада : В. П. Андрущенко (голова) [та ін.]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – C. 61-62.
49. Леонтьев А.А. Психология общения /А.А. Леонтьев. – М.: Смысл, 2008. – 368 с.
50. Локалова Н.П. 120 уроков психологического развития младших школьников /Н.П. Локалова – М.: Ось-89, 2006. – 224 с.
51. Люсин Д. В. Современные представления об эмоциональном интеллекте / Люсин Д. В. // Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. – М.: Издательство «Институт психологии РАН», 2014. – 329 с.
52. Люсин Д.В. Способность к пониманию эмоций: Психометрический и когнитивный аспекты // Г.А. Емельянов (ред.), Социальное познание в эпоху быстрых политических и экономических перемен. М.: Смысл, 2000. – С.29 - 36.
53. Лютова Е. К. Тренинг общения с ребенком / Е. К. Лютова, Г. Б. Монина. – СПб.: Речь, 2012. – 176 с. Мухина, В. С. Возрастная психология. Феменология развития / В. С. Мухина. – М.: Академия, 2008. – 608 с.
54. Лящ О. П. Детермінанти та можливості формування емоційного інтелекту особистості / О. П. Лящ // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. - Серія 12: Психологічні науки, Вип. 1 (46). – С. 210-216.
55. Майер Г. Психология эмоционального мышления // Хрестоматия по общей психологии. Психология мышления / под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, В.В. Петухова. – М., 1981. – С. 123-129.
56. Максименко С.Д. Соловієнко В.О. Загальна психологія. – К.: МАУП, 2000. – 256 с.
57. Митник О. Дисципліна розуму – складова мистецтва мислення молодшого школяра // Початкова школа. – 2007. - № 4. – С. 55 – 59.
58. Моргун В. Ф. Емоційний інтелект у багатовимірній структурі особистості / В. Ф. Моргун // Постметодика. – 2010. – № 6. – С. 2-14. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2010_6_3.
59. Мухина В. С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество : учебник для студентов вузов / В. С. Мухина. — 4-е изд., стереотип. — Москва : Академия, 1999. — 456 с.
60. Нгуен М. А. Развитие эмоционального интеллекта / М. А. Нгуен // Начальная школа. – 2013. – № 5. – С. 80-87.
61. Нгуен М. А. Эмоциональный интеллект или новый взгляд на проблему толерантности / М. А. Нгуен // Психология образования сегодня: теория и практика / под ред. С. И. Коптевой, А. П. Лобанова Н. В. Дроздовой. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2014. – 273 с.
62. Никитина Н. Б. Коррекционно-развивающая работа психолога с эмоциональной сферой ребенка дошкольного и младшего школьного возраста / Н. Б. Никитина // Гуманитарный вектор. – 2015. – № 1. – С. 134 - 140.
63. Носенко Е.Л. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції / Е. Л. Носенко, Н. В. Коврига. – К.: Вища шк., 2003. – 126 с.
64. Носенко Е. Л., Коврига Н. В. Емоційний інтелект як інтегральна особистісна властивість / Е. Л. Носенко, Н. В. Коврига // Практична психологія і соціальна робота. – 2008. – № 9. – С. 22-27.
65. Овчарова Р. В. Практическая психология образования / Р. В. Овчарова. – М.: Юрайт, 2016. – 448 с. Осипова А. А. Общая психокоррекция / А.А. Осипова. – М.: Сфера, 2012. – 510 с.
66. Орме Г. Эмоциональное мышление как инструмент достижения успеха / Г. Орме. – Москва : КСП+, 2003. – 272 с
67. Панферов В.Н. Психология человека. Душа и тело. Организм и психика. Функции психики. Структура: Учебное пособие. СПб.: Михайлов, 2000. – 154 с.
68. Парыгин Б. Д. Проблема эмоционального интеллекта в социальной психологии / Б. Д. Парыгин // Динамика социально-психологический явлений в изменяющемся обществе / под ред. А. Л. Журавлева. – М.: Сфера, 2013. – 532 с.
69. Пиаже Ж. Психология интеллекта / Ж. Пиаже. – СПб.: Питер, 2004. – 192 с.
70. Пилипенко О. М. До проблеми дослідження емоційного інтелекту молодших школярів з порушеннями мовленнєвого розвитку / О.М. Пилипенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Вип. 29. - С. 234-239.
71. Практический интеллект / под ред. Р. Стернберга. - СПб.: Питер, 2002. - 265 с.
72. Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О. М. Степанов. – К. : Академвидав, 2006. – 423 с.
73. Развитие нравственных убеждений школьников /Под ред. М.И. Боришевского. – К.: Рад. шк., 1986. – 181 с.
74. Робертс Р. Д. Эмоциональный интеллект: проблемы теории, измерения и применения на практике / Р. Д. Робертс, Дж. Мэттьюс, М. Зайднер, Д. В. Люсин // Психология. Журнал высшей школы экономики. – 2014. – № 4. – С. 3-26.
75. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. – М.: Владос, 2004.– 590 с.
76. Рыжов Д. В. Младший школьный возраст как сенситивный период развития эмоционального интеллекта / Д. В. Рыжов // Среднее профессиональное образование. – 2013. – № 2. – С. 29-37.
77. Савенков А.И. Эмоциональный и социальный интеллект как предикторы жизненного успеха // Вестн. практ. психол. образования. - 2006. - №1(6). - С. 30 - 38.
78. Сергиенко Е. А. Тест Дж. Мэйера, П. Сэловея, Д. Карузо «Эмоциональный интеллект»: руководство / Е. А. Сергиенко, И. И. Ветрова. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2015. – 176 с.
79. Социальный и эмоциональный интеллект. От процессов к измерениям / под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. - М.: Изд во «Институт психологии РАН», 2004. — 176 с.
80. Степанов И.С. Психологические условия формирования эмоционального интеллекта личности: автореф. дис. ... канд. психол. наук / Новосибирский гос. пед. ун-т. -Новосибирск, 2010. – 22 с.
81. Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. - 2-е изд. — СПб.: Питер, 2002. – 272 с.
82. Хухлаева О. В. Тропинка к своему Я : как сохранить психологическое здоровье дошкольников / О. В. Хухлаева. Москва : Генезис, 2004. - 175 с.
83. Цукерман Г. В. Психологическое обследование младших школьников / Г.В. Цукерман, М. И. Венгер. – М.: Владос-Пресс, 2013. – 160 с.
84. Bar-On R. The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Technical Manual. Toronto: Multi-Health Systems, 1997.
85. Goleman D. Emotional intelligence. New York: Bantam Books, 1995.
86. Mayer J.D. A field guide to emotional intelligence // Ciarrochi J.D., Forgas J.P., Mayer J.D. (eds.) Emotional intelligence in everyday life. - Philadelphia, P.A., 2001. -P. 3 - 24.
87. Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. Models of Emotional Intelligence // Sternberg R. Handbook of Intelligence. - Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2000. - P. 396 - 420.
88. Salovey, P. Emotional intelligence / P. Salovey, D. Mayer, // Imagination, Cognition and Personality. - 1990. - V. 9.-P. 185-211.