Формування мовленнєвої активності у дітей з тяжкими порушеннями мовлення молодшого шкільного віку
Автор(ка)
Філіпенко Дар'я Петрівна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра спеціальної психології, корекційної та інклюзивної освіти
Анотація
Актуальність дослідження. За допомогою мовлення людина спілкується з іншими людьми, передає інформацію, отримує нові знання. Процес мовлення передбачає, з однієї сторони, формування і формулювання думок мовленнєвими (мовними) засобами, а з іншої сторони, сприйняття мовних конструкцій та їх розуміння. До теперішнього часу накопичено чимало теоретичних і експериментальних робіт у вітчизняній та зарубіжній психології з дослідження питань загальної природи мови та мовлення, її видів, функцій, механізмів, її ролі в загальному психічному розвитку (Е. Бейтс, Ш. Бутон, Л. Виготський, М. Жинкін, О. Леонтьєв, О. Лурія, Ж. Піаже, С. Рубінштейн, Д. Слобін, Т. Ушакова та ін.) Стрімкий розвиток суспільства ставить перед системою освіти завдання виховання всебічно розвиненого покоління. Важливі роль та місце в розвитку особистості займає мовленнєва активність, що визначає її успішність у загальному психічному розвитку, пізнавальній діяльності, у становленні соціальних взаємовідносин, самореалізації, входженні в соціокультурну сферу, тобто пронизує усе людське буття. Сьогодні вчитель початкової школи, відповідно до освітньої галузі «Мова і література», Державних стандартів початкової освіти, а також програм з рідної мови, повинен виробити в учнів комунікативні уміння, навички, які включають мовленнєву діяльність, яка, у свою чергу, не може відбуватися без достатнього рівня мовленнєвої активності. Процес оволодіння мовленнєвими навичками значно ускладнений у дітей з тяжкими мовленнєвими порушеннями. Поняття «тяжкі порушення мовлення» (ТПМ) використовується для позначення мовленнєвих порушень первинного характеру без відхилень у стані фізичного слуху та інтелекту, що характеризуються своєрідністю структури порушення (патогенезу) і особливостями клінічної симптоматики. Мовленнєвий досвід дітей із ТПМ досить обмежений, мовні засоби, які вони використовують, є недосконалими і далеко не повністю задовольняють потребу усного спілкування. На фоні складного симптомокомплексу мовленнєвих і немовленнєвих порушень у таких дітей відзначається низька мовленнєва активність. Спостереження за динамікою наукових досліджень дали можливість зробити висновок щодо посиленої уваги науковців до проблеми тяжких мовленнєвих порушень. Теоретичний аналіз та узагальнення наукових досліджень із проблеми вивчення порушень комунікативної діяльності у дітей з психофізичними вадами свідчить про особливу значущість питання формування сфери спілкування у дітей з тяжкими мовленнєвими порушеннями (Л. Виготський, П. Гальперін, О. Гвоздєва, В. Давидова, Н. Жинкіна, Р. Лєвіна, М. Лисіної, Л. Лопатіна, О. Астюкова, О. Ушакової та ін.) Наукові здобутки студентів Інституту людини. Спецвипуск. Магістерські дослідження Тематичний огляд та анотації магістерських робіт за освітнм рівнем «магістр» 2018р. 49 Але попри всебічне вивчення дитини з тяжкими мовленнєвими порушеннями, дослідження безпосередньо формування мовленнєвої активності залишилося поза увагою науковців. Аналіз спеціальної психолого-педагогічної науково-методичної літератури засвідчує відсутність визначення і обґрунтування теоретико-методичних засад та психологопедагогічних умов формування мовленнєвої активності у дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Звідси, проблема формування мовленнєвої активності у дітей з тяжкими порушеннями мовлення молодшого шкільного віку потребує подальшого спеціального дослідження. Мета дослідження полягає у виявленні особливостей формування мовленнєвої активності молодших школярів з ТПМ та створенні науково-обґрунтованої та експериментально перевіреної методики формування мовленнєвої активності у дітей з ТПМ. Для реалізації поставленої мети дослідження було окреслено такі завдання: 1. Проаналізувати і узагальнити науково-теоретичні дані про трактування поняття «активності» у працях науковців; феномен «мовленнєвої активності», її характеристики, показники, умови розвитку та формування; 2. Визначити критерії та компоненти мовленнєвої активності у молодших школярів з ТПМ; 3. Розробити діагностичну методику вивчення мовленнєвої активності дітей молодшого шкільного віку з ТПМ; 4. Проаналізувати результати щодо стану сформованості мовленнєвої активності дітей молодшого шкільного віку з ТПМ; 5. Удосконалити корекційно-розвивальну методику формування мовленнєвої активності дітей молодшого шкільного віку з ТПМ та експериментально перевірити її ефективність. Шляхи реалізації мети та завдань дослідження. Для вирішення поставлених завдань було застосовано комплекс взаємопов’язаних методів, зокрема, теоретичні: аналіз, систематизація та узагальнення даних загальної і спеціальної психолого-педагогічної літератури з метою виявлення стану досліджуваної проблеми; аналіз навчальних програм, корекційних методик та методичних посібників з метою з’ясування сучасних підходів до корекційної роботи з дітьми молодшого шкільного віку з ТПМ; синтез, абстрагування й конкретизація з метою теоретичного обґрунтування методики формування мовленнєвої активності; емпіричні: спостереження за навчально-виховним процесом та ігровою діяльністю дітей молодшого шкільного віку з ТПМ, бесіди з дітьми, їхніми батьками, вчителями початкової ланки, логопедами, психологом та вихователями; психологопедагогічний експеримент констатувального та формувального характеру; статистичні: кількісна та якісна обробка результатів обстеження та навчання дітей.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………………...…………..…….............................3
РОЗДІЛ І. Нaуково-теоретичні зaсади формування мовленнєвої активності у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку
1.1.Нaуковий зміст поняття «мовленнєва активність», наукове підґрунтя формування мовленнєвої активності та процес її формування у дітей молодшого шкільного віку…………………………………………………………………………............................................7
1.2.Тяжкі порушення мовлення у системaтиці мовленнєвих порушень………......................15
1.3.Анaліз наукових досліджень психолого-педагогічних особливостей молодших школярів з ТПМ……………………………………………………………………….............................................22
Висновки до першого розділу…………………………………………………….............................24
РОЗДІЛ ІІ. Стан сформовaності мовленнєвої aктивності у дітей молодшого шкільного віку з ТПМ
2.1. Мета, завдання та зміст діагностичного комплексу дослідження стану мовленнєвої aктивності у дітей з ТПМ.…………………….… …………………….26
2.2. Порівняльний aналіз стану сформовaності мовленнєвої активності у дітей молодшого шкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення та із нормативним розвитком……………………………………………………………………………….........................43
Висновки до другого розділу……………………………………………………….........................48
РОЗДІЛ ІІІ. Формувaння мовленнєвої активності в учнів молодшого шкільного віку з ТПМ
3.1.Організація та зміст навчального експерименту……………………...................................51
3.2.Аналіз результатів навчального експерименту……………………………….......................62
Висновки до третього розділу…………………………………………………….............................67
ВИСНОВКИ………………………………………………………………………...................................70
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………………......................................72
ДОДАТКИ…………………………………………………………………………..................................78
ВСТУП……………………………………………………………...…………..…….............................3
РОЗДІЛ І. Нaуково-теоретичні зaсади формування мовленнєвої активності у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку
1.1.Нaуковий зміст поняття «мовленнєва активність», наукове підґрунтя формування мовленнєвої активності та процес її формування у дітей молодшого шкільного віку…………………………………………………………………………............................................7
1.2.Тяжкі порушення мовлення у системaтиці мовленнєвих порушень………......................15
1.3.Анaліз наукових досліджень психолого-педагогічних особливостей молодших школярів з ТПМ……………………………………………………………………….............................................22
Висновки до першого розділу…………………………………………………….............................24
РОЗДІЛ ІІ. Стан сформовaності мовленнєвої aктивності у дітей молодшого шкільного віку з ТПМ
2.1. Мета, завдання та зміст діагностичного комплексу дослідження стану мовленнєвої aктивності у дітей з ТПМ.…………………….… …………………….26
2.2. Порівняльний aналіз стану сформовaності мовленнєвої активності у дітей молодшого шкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення та із нормативним розвитком……………………………………………………………………………….........................43
Висновки до другого розділу……………………………………………………….........................48
РОЗДІЛ ІІІ. Формувaння мовленнєвої активності в учнів молодшого шкільного віку з ТПМ
3.1.Організація та зміст навчального експерименту……………………...................................51
3.2.Аналіз результатів навчального експерименту……………………………….......................62
Висновки до третього розділу…………………………………………………….............................67
ВИСНОВКИ………………………………………………………………………...................................70
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………………......................................72
ДОДАТКИ…………………………………………………………………………..................................78
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. - М.: Мысль, 1991.- 299с.
2. Алексеева Л. Ф. Психология активности личности. - Новосибирск: Изд-во НГПУ, 1996.-148с.
3. Андрусишина Л. До питання про диференційну діагностику в логопсихології/ Л. Андрусишина//Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. – 2013. -№4.- С.23-27
4. Арендарук А. О. Науково-теоретичне обгрунтування та зміст методики психолінгвістичного вивчення стану усного мовлення молодших школярів з ТПМ / А. О. Арендарук // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія: Зб. наук. праць. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - № 26. - C. 5-8
5. Базима Н. В. Породження мовленнєвого висловлювання / Н. В. Базима // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологіям : зб. наук. праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. − № 15. – С. 27-31.
6. Базима Н. В. Формування мотивації мовленнєвої активності у дітей з аутистичними порушеннями / Н. В. Базима // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. − № 23. – С. 10-14.
7. Брушлинский А.В. Психология субъекта и его деятельности// Психология XXI века: Учебник для вузов / Под ред. В.Н. Дружинина. - М: ПЕР СЭ, 2003,с.441-459.
8. Вікова психологія: підруч. для студ. вищ. навч. закл./ Р.В. Павелків. – К.: Кондор, 2011. – 468с.
9. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте. - СПб.: СОЮЗ, 1997.-96 с.
10. Выготский Л.С. Избранные психологические исследования. - М.: АПН РСФСР, 1956.-519с.
11. Выготский Л.С. Мышление и речь. Психологические исследования. - М., Лабиринт, 1996.-416 с.
12. Гальперин П.Я. Формирование знаний и умений на основе поэтапного усвоения умственных действий / П.Я.Гальперин, Н.Ф.Талызина. – М.: Моск. ун-т, 1968. – 115 с.
13. Глущенко І.І. Корекція лексичної сторони мовлення на логопедичних заняттях у молодших школярів із ЗПР: дис….канд. пед. наук: 13.00.03/ І.І. Глущенко; М-о освіти і науки України, Херсонський держ. ун-т. – Київ, 2010.- 288с
14. Джидарьян И.А. Категория активности и ее место в системе психологического знания // Категории материалистической диалектики в психологии. - М.: Наука, 1988, с. 56-88.
15. Жинкин Н.И. Механизмы речи. – М., 1958. – 456 с.
16. Жинкин Н.И. Язык - речь - творчество. (Избранные труды). - М.: «Лабиринт», 1998. - 368 с.
17. Игнатьева С. А. Коммуникативная деятельность детей с тяжелыми нарушениями речи/ С. А. Игнатьева// Дефектология, 2005. - № 6 – С.21-
18. Конопляста С. Ю. До проблеми мовленнєвої активності дітей дошкільного віку з аутистичними проявами / С. Ю. Конопляста, В. О. Косинкіна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія: зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2013. - Вип. 24. - C. 134-137.
19. Леонтьев A.M. Категория деятельности в современной психологии. -Вопросы психологии, 1979, №3.
20. Леонтьев А. А. Эвристический принцип в восприятии, порождении и усвоении речи // Вопросы психологии, 1974, № 5, с. 61-79.
21. Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. - М.: Смысл, 1999. - 287 с.
22. Леонтьев А.А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания. - М.: Наука, 1969а. - 307 с.
23. Леонтьев А.А. Функции и формы речи//Основы теории речевой деятельности. - М: Изд-во «Наука», 1974, с.241-254.
24. Леонтьев А.А. Язык, речь, речевая деятельность. - М: Просвещение, 19696.-214с.
25. Леонтьев А.А., Носенко Э.Л. Некоторые психолингвистические характеристики спонтанной речи в состоянии эмоционального напряжения/Юбщая и прикладная психолингвистика [Сб. статей. Отв. ред. А.А.Леонтьев, А.М.Шахнарович]. - М., 1973, с.88-113.
26. Леонтьев А.П. Избранные психологические произведения: В 2-х т. Т. I. -М.: Педагогика, 1983.-392 с.
27. Леонтьев В.Г. Активность человека //Активность личности: Сборник научных трудов. Часть 1. - Новосибирск: Изд-во НГПУ, 1998, с.3-11.
28. Логопедия: учеб. пособие для студ. пед. ин-тов по спец. «Дефектология» / под ред. Л.С.Волковой. – М.: Просвещение, 1989. – 528 с.
29. Логопедія. Підручник, друге видання, перероблене та доповнене. За ред. М.
К. Шеремет. - К.: Видавничий дім «Слово», 2010. – 672с
30. Луцько К.В. Розвиток акустичної складової мовлення та її проекція на попередження та подолання мовленнєвих порушень у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку,2016 . - 2с
31. Львов М.Р. Основы теории речи: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб, заведений. - М.: Издательский центр «Академия», 2000. - 248 с. С. 196-197.
32. Львов М.Р. Школа творческого мышления. Учебное пособие. - М.: Дидакт, 1993.- 183с.
33. Орлянська Р.Р. МОВНА АКТИВНІСТЬ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ ЯК УМОВА ЇХ РОЗВИТКУ //Сучасні проблеми науки та освіти. - 2015. - № 1-1.
34. Матюх И. В. Логопедическая характеристика детей с тяжелым речевым недоразвитием в работах отечественных исследователей/ И. В. Матюх// Педагогические науки. – 2012. - № 3. – С. 87-92
35. Павлова А.А. Проблемы диагностики речевого развития // Психологические и психофизиологические исследования речи /Ответств. ред. Т.Н. Ушакова. - М.: Наука, 1985, с.202-224.
36. Павлова А.А., Шустова Л.А. Методика выявления особенностей речевого развития детей. - Вопросы психологии, 1987, № 6, с.123-129.
37. Павлова Н.Д. Коммуникативная функция речи: интенциональная и интерактивная составляющие. Дисс. доктора психол. наук. М., 2000-295с.
38. Парасоцький О. В. Стан сформованості лексичної сторони мовлення у молодших школярів із НЗНМ у її семантико-морфологічній ланці/ О. В. Парасоцький// Український логопедичний вісник: Збірник наукових праць/ Ін-т спец. педагогіки АПН України.- К.: Актуальна освіта, 2010. – Випуск 1. – С. 42-46
39. Петровский В.А. Категория деятельности// Петровский А.В., Ярошевский М.Г. Основы теоретической психологии. - М.: ИНФРА-М, 1998, с.270-291.
40. Петровский В.А. Личность в психологии: Парадигма субъектности. Ростов-на-Дону: Феникс, 1996-512с.
41. Петровский В.А. Феномен активности в развитии личности. - Самара, 1997.-102с.
42. Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка / Пер. с франц. и англ.; Сост., комм., ред. перевода Вал. А. Лукова, Вл. А. Лукова. - М.: Педагогика-Пресс, 1994.-528 с.
43. Понятийно-терминологический словарь логопеда/ под ред. В. И Селиверствова. – Москва: Гуманитарний издательский центр ВЛАДОС, 1997. – 400с.
44. Психология развития: Учеб. для студ. высш. психол. учеб. заведений / Т.Д.Марцинковская, Т.М.Марютина, Т.Г.Стефаненко и др.; Под ред. Т.Д.Марцинковской. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Издательский центр «Академия», 2005. - 528 с.
45. Пугакова В. Ф. Порушення лексичної та граматичної сторони мовлення в дітей із ЗНМ/ В. Ф. Пугакова// Логопед.- 2011. -№5. – С. 17-22.
46. Рібцун Ю. В. Урахування класифікацій мовленнєвих порушень у диференційній діагностиці / Ю. В. Рібцун // Український логопедичний вісник : зб. наук. пр. – Вип. 3. – 2012. – С. 51–58
47. Рылеева Е.В. Программа развития самосознания дощкольников в речевой активности «Открой себя».-М.: «ГНОМ-ПРЕСС, 1999.-48с.
48. Соботович Е. Ф. Психолингвистическая структура речевой деятельности и механизмы её формирования.-К.:ИЗМН,1997.-44с.
49. Соботович Е.Ф. Методика выявлений речевых нарушений у детей и диагностика их готовности к школьному обучению.-К.,1998. (25стор -80)
50. Соботович Є. Ф Структура мовленнєвої діяльності і механізми її формування: науково-метод. посіб./ Є. Ф. Соботович.- К. : ІЗМН, 1997. – 44с.
51. Соботович Є. Ф., Трофименко Л. І. Особливості засвоєння дітьми із НЗНМ узагальненого лексичного значення слова та його понятійної співвіднесеності // Дефектологія. - 2000.- №1. - С.16-19.
52. Соботович Є.Ф. Порушення мовного розвитку в дітей та шляхи їх корекції: навчально методичний посібник. – К.: ІОДО, 1995.– 204 с.
53. Ткач О. М. Формування синтаксичної структури речення в онтогенезі/ О. М. Ткач// Логопедія. -2011.- №1.- С. 83-86
54. Український дефектологічний словник : навчальний посібник / за ред. В. І. Бондаря, – К. : Вид-во "Милосердя України", 2001. – 211 с.
55. Фульга Р.Т. Активизация речевой деятельности и успешность обучения //Психология и методика обучения устной речи в языковом вузе: Сборник научных трудов. Выпуск 142.- М.: МГПИИЯ, 1979, с. С.78-87.
56. Хайкин В. Л. Активность (характеристики и развитие). - М: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2000. - 448 с.
57. Шеремет М. К., Кондукова С. В. Нейрофізіологічні засади мовленнєвої діяльності у дітей старшого дошкільного віку з моторною алалією/ М. К. Шеремет, С. В. Кондукова// Логопедія. – 2012. -№ 2. – С. 3-5
58. Шеремет М. К. Психо-мовленнєвий розвиток дітей із мовленнєвими порушеннями / М. К. Шеремет, Ю. В. Коломієць, В. В. Апухтіна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Зб. наукових праць – Київ.:НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. – № 26. - С. 268-272 .
1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. - М.: Мысль, 1991.- 299с.
2. Алексеева Л. Ф. Психология активности личности. - Новосибирск: Изд-во НГПУ, 1996.-148с.
3. Андрусишина Л. До питання про диференційну діагностику в логопсихології/ Л. Андрусишина//Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. – 2013. -№4.- С.23-27
4. Арендарук А. О. Науково-теоретичне обгрунтування та зміст методики психолінгвістичного вивчення стану усного мовлення молодших школярів з ТПМ / А. О. Арендарук // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія: Зб. наук. праць. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - № 26. - C. 5-8
5. Базима Н. В. Породження мовленнєвого висловлювання / Н. В. Базима // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологіям : зб. наук. праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. − № 15. – С. 27-31.
6. Базима Н. В. Формування мотивації мовленнєвої активності у дітей з аутистичними порушеннями / Н. В. Базима // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. − № 23. – С. 10-14.
7. Брушлинский А.В. Психология субъекта и его деятельности// Психология XXI века: Учебник для вузов / Под ред. В.Н. Дружинина. - М: ПЕР СЭ, 2003,с.441-459.
8. Вікова психологія: підруч. для студ. вищ. навч. закл./ Р.В. Павелків. – К.: Кондор, 2011. – 468с.
9. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте. - СПб.: СОЮЗ, 1997.-96 с.
10. Выготский Л.С. Избранные психологические исследования. - М.: АПН РСФСР, 1956.-519с.
11. Выготский Л.С. Мышление и речь. Психологические исследования. - М., Лабиринт, 1996.-416 с.
12. Гальперин П.Я. Формирование знаний и умений на основе поэтапного усвоения умственных действий / П.Я.Гальперин, Н.Ф.Талызина. – М.: Моск. ун-т, 1968. – 115 с.
13. Глущенко І.І. Корекція лексичної сторони мовлення на логопедичних заняттях у молодших школярів із ЗПР: дис….канд. пед. наук: 13.00.03/ І.І. Глущенко; М-о освіти і науки України, Херсонський держ. ун-т. – Київ, 2010.- 288с
14. Джидарьян И.А. Категория активности и ее место в системе психологического знания // Категории материалистической диалектики в психологии. - М.: Наука, 1988, с. 56-88.
15. Жинкин Н.И. Механизмы речи. – М., 1958. – 456 с.
16. Жинкин Н.И. Язык - речь - творчество. (Избранные труды). - М.: «Лабиринт», 1998. - 368 с.
17. Игнатьева С. А. Коммуникативная деятельность детей с тяжелыми нарушениями речи/ С. А. Игнатьева// Дефектология, 2005. - № 6 – С.21-
18. Конопляста С. Ю. До проблеми мовленнєвої активності дітей дошкільного віку з аутистичними проявами / С. Ю. Конопляста, В. О. Косинкіна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія: зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2013. - Вип. 24. - C. 134-137.
19. Леонтьев A.M. Категория деятельности в современной психологии. -Вопросы психологии, 1979, №3.
20. Леонтьев А. А. Эвристический принцип в восприятии, порождении и усвоении речи // Вопросы психологии, 1974, № 5, с. 61-79.
21. Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. - М.: Смысл, 1999. - 287 с.
22. Леонтьев А.А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания. - М.: Наука, 1969а. - 307 с.
23. Леонтьев А.А. Функции и формы речи//Основы теории речевой деятельности. - М: Изд-во «Наука», 1974, с.241-254.
24. Леонтьев А.А. Язык, речь, речевая деятельность. - М: Просвещение, 19696.-214с.
25. Леонтьев А.А., Носенко Э.Л. Некоторые психолингвистические характеристики спонтанной речи в состоянии эмоционального напряжения/Юбщая и прикладная психолингвистика [Сб. статей. Отв. ред. А.А.Леонтьев, А.М.Шахнарович]. - М., 1973, с.88-113.
26. Леонтьев А.П. Избранные психологические произведения: В 2-х т. Т. I. -М.: Педагогика, 1983.-392 с.
27. Леонтьев В.Г. Активность человека //Активность личности: Сборник научных трудов. Часть 1. - Новосибирск: Изд-во НГПУ, 1998, с.3-11.
28. Логопедия: учеб. пособие для студ. пед. ин-тов по спец. «Дефектология» / под ред. Л.С.Волковой. – М.: Просвещение, 1989. – 528 с.
29. Логопедія. Підручник, друге видання, перероблене та доповнене. За ред. М.
К. Шеремет. - К.: Видавничий дім «Слово», 2010. – 672с
30. Луцько К.В. Розвиток акустичної складової мовлення та її проекція на попередження та подолання мовленнєвих порушень у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку,2016 . - 2с
31. Львов М.Р. Основы теории речи: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб, заведений. - М.: Издательский центр «Академия», 2000. - 248 с. С. 196-197.
32. Львов М.Р. Школа творческого мышления. Учебное пособие. - М.: Дидакт, 1993.- 183с.
33. Орлянська Р.Р. МОВНА АКТИВНІСТЬ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ ЯК УМОВА ЇХ РОЗВИТКУ //Сучасні проблеми науки та освіти. - 2015. - № 1-1.
34. Матюх И. В. Логопедическая характеристика детей с тяжелым речевым недоразвитием в работах отечественных исследователей/ И. В. Матюх// Педагогические науки. – 2012. - № 3. – С. 87-92
35. Павлова А.А. Проблемы диагностики речевого развития // Психологические и психофизиологические исследования речи /Ответств. ред. Т.Н. Ушакова. - М.: Наука, 1985, с.202-224.
36. Павлова А.А., Шустова Л.А. Методика выявления особенностей речевого развития детей. - Вопросы психологии, 1987, № 6, с.123-129.
37. Павлова Н.Д. Коммуникативная функция речи: интенциональная и интерактивная составляющие. Дисс. доктора психол. наук. М., 2000-295с.
38. Парасоцький О. В. Стан сформованості лексичної сторони мовлення у молодших школярів із НЗНМ у її семантико-морфологічній ланці/ О. В. Парасоцький// Український логопедичний вісник: Збірник наукових праць/ Ін-т спец. педагогіки АПН України.- К.: Актуальна освіта, 2010. – Випуск 1. – С. 42-46
39. Петровский В.А. Категория деятельности// Петровский А.В., Ярошевский М.Г. Основы теоретической психологии. - М.: ИНФРА-М, 1998, с.270-291.
40. Петровский В.А. Личность в психологии: Парадигма субъектности. Ростов-на-Дону: Феникс, 1996-512с.
41. Петровский В.А. Феномен активности в развитии личности. - Самара, 1997.-102с.
42. Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка / Пер. с франц. и англ.; Сост., комм., ред. перевода Вал. А. Лукова, Вл. А. Лукова. - М.: Педагогика-Пресс, 1994.-528 с.
43. Понятийно-терминологический словарь логопеда/ под ред. В. И Селиверствова. – Москва: Гуманитарний издательский центр ВЛАДОС, 1997. – 400с.
44. Психология развития: Учеб. для студ. высш. психол. учеб. заведений / Т.Д.Марцинковская, Т.М.Марютина, Т.Г.Стефаненко и др.; Под ред. Т.Д.Марцинковской. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Издательский центр «Академия», 2005. - 528 с.
45. Пугакова В. Ф. Порушення лексичної та граматичної сторони мовлення в дітей із ЗНМ/ В. Ф. Пугакова// Логопед.- 2011. -№5. – С. 17-22.
46. Рібцун Ю. В. Урахування класифікацій мовленнєвих порушень у диференційній діагностиці / Ю. В. Рібцун // Український логопедичний вісник : зб. наук. пр. – Вип. 3. – 2012. – С. 51–58
47. Рылеева Е.В. Программа развития самосознания дощкольников в речевой активности «Открой себя».-М.: «ГНОМ-ПРЕСС, 1999.-48с.
48. Соботович Е. Ф. Психолингвистическая структура речевой деятельности и механизмы её формирования.-К.:ИЗМН,1997.-44с.
49. Соботович Е.Ф. Методика выявлений речевых нарушений у детей и диагностика их готовности к школьному обучению.-К.,1998. (25стор -80)
50. Соботович Є. Ф Структура мовленнєвої діяльності і механізми її формування: науково-метод. посіб./ Є. Ф. Соботович.- К. : ІЗМН, 1997. – 44с.
51. Соботович Є. Ф., Трофименко Л. І. Особливості засвоєння дітьми із НЗНМ узагальненого лексичного значення слова та його понятійної співвіднесеності // Дефектологія. - 2000.- №1. - С.16-19.
52. Соботович Є.Ф. Порушення мовного розвитку в дітей та шляхи їх корекції: навчально методичний посібник. – К.: ІОДО, 1995.– 204 с.
53. Ткач О. М. Формування синтаксичної структури речення в онтогенезі/ О. М. Ткач// Логопедія. -2011.- №1.- С. 83-86
54. Український дефектологічний словник : навчальний посібник / за ред. В. І. Бондаря, – К. : Вид-во "Милосердя України", 2001. – 211 с.
55. Фульга Р.Т. Активизация речевой деятельности и успешность обучения //Психология и методика обучения устной речи в языковом вузе: Сборник научных трудов. Выпуск 142.- М.: МГПИИЯ, 1979, с. С.78-87.
56. Хайкин В. Л. Активность (характеристики и развитие). - М: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2000. - 448 с.
57. Шеремет М. К., Кондукова С. В. Нейрофізіологічні засади мовленнєвої діяльності у дітей старшого дошкільного віку з моторною алалією/ М. К. Шеремет, С. В. Кондукова// Логопедія. – 2012. -№ 2. – С. 3-5
58. Шеремет М. К. Психо-мовленнєвий розвиток дітей із мовленнєвими порушеннями / М. К. Шеремет, Ю. В. Коломієць, В. В. Апухтіна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Зб. наукових праць – Київ.:НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. – № 26. - С. 268-272 .