РОЗВИТОК КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ЮНАКІВ ЗАСОБАМИ ДЗЮДО
Автор(ка)
Кузьменко Євген Олександрович
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
017 Фізична культура і спорт
Кафедра
Кафедра фізичного виховання і педагогіки спорту
Анотація
Актуальність. Побудова тренування в спортивних єдиноборствах і її реалізація завжди привертали увагу фахівців, які працюють в дитячо-юнацьких спортивних школах і в спорті вищих досягнень. В даний час в спортивних єдиноборствах накопичено досить великий експериментальний матеріал і великий практичний досвід, який обумовлює можливість більш ґрунтовної і детальної розробки цієї проблеми [2; 32, 48].
В останнє десятиліття істотно змінюється методика тренування, удосконалюється технічна і тактична майстерність борців, підвищується рівень розвитку фізичних і психічних якостей. Боротьба стає більш агресивною і темповою, що вимагає підвищення техніко-тактичної, психологічної та фізичної підготовленості спортсменів. Особливу увагу при цьому слід приділити рівню розвитку координаційних здібностей [18, 36].
Розвиток і вдосконалення координаційних здібностей слід розглядати як один з важливих розділів підготовки спортсменів різного рівня майстерності, що обумовлено зміною діяльності у єдиноборствах, рівнем опору, який чиниться суперником, значними перешкодами у здійсненні технічних дій. Під час спортивного поєдинку атакуючі і захисні дії можуть бути використані в різних комбінаціях і послідовності, тому саме єдиноборство вимагає високого рівня розвитку координаційних здібностей [11, 42]. Координаційне тренування являє собою складний педагогічний процес, який забезпечується функціями різних систем організму і розділів підготовки. Особливе значення має вибір спрямованості педагогічних впливів і підбору засобів тренування. Питання засобів тренування при розвитку координаційних здібностей в спортивних видах єдиноборств вивчалися багатьма фахівцями [13, 24, 39]. Однак спрямованість педагогічних впливів тренування при розвитку координаційних здібностей у дзюдоїстів-студентів вивчена недостатньо.
На сьогоднішній день недостатньо науково обґрунтована спрямованість педагогічних впливів при розвитку координаційних здібностей в дзюдо, відсутнє наукове і методичне забезпечення тренерів з дзюдо щодо методики розвитку координаційних здібностей у юнаків. Саме тому є актуальним підбір ефективних засобів і методів тренування для розвитку координаційних здібностей у дзюдоїстів-юнаків.
Мета дослідження – розробка і експериментальне обґрунтування методики навчально-тренувального процесу у дзюдоїстів-юнаків, спрямованої на розвиток їх координаційних здібностей.
Завдання:
1. За даними літератури вивчити особливості розвитку координаційних здібностей, критерії їх оцінки та фактори, що впливають на рівень їх розвитку.
2. Здійснити аналіз програм занять студентів, які займаються у секції «Спортивні єдиноборства» та спортсменів-дзюдоїстів.
3. Охарактеризувати рівень розвитку координаційних здібностей у юнаків, які займаються дзюдо за різними видами програм.
4. Надати практичні рекомендації щодо розвитку координаційних здібностей у юнаків 17-19 років, які займаються дзюдо.
Гіпотеза дослідження – передбачається, що підвищення фізичної підготовленості та ефективності навчально-тренувального процесу у юнаків-борців сприятиме методика, що включає в себе спеціалізовані вправи для розвитку координаційних здібностей у дзюдоїстів.
Об'єкт дослідження – навчально-тренувальний процес у дзюдоїстів 17-19 років.
Предмет дослідження – методика розвитку координаційних здібностей у юнаків, що займаються дзюдо.
Практична значимість полягає в тому, що розроблена методика розвитку координаційних здібностей юнаків, які займаються дзюдо в групах, може застосовуватися в навчально-тренувальному процесі дзюдоїстів різних вікових груп.
Структура роботи. Магістерська робота викладена на 57 сторінках комп’ютерної верстки, містить вступ, три розділи, висновки, практичні рекомендації, список використаних джерел, 10 таблиць та 2 рисунки.
В останнє десятиліття істотно змінюється методика тренування, удосконалюється технічна і тактична майстерність борців, підвищується рівень розвитку фізичних і психічних якостей. Боротьба стає більш агресивною і темповою, що вимагає підвищення техніко-тактичної, психологічної та фізичної підготовленості спортсменів. Особливу увагу при цьому слід приділити рівню розвитку координаційних здібностей [18, 36].
Розвиток і вдосконалення координаційних здібностей слід розглядати як один з важливих розділів підготовки спортсменів різного рівня майстерності, що обумовлено зміною діяльності у єдиноборствах, рівнем опору, який чиниться суперником, значними перешкодами у здійсненні технічних дій. Під час спортивного поєдинку атакуючі і захисні дії можуть бути використані в різних комбінаціях і послідовності, тому саме єдиноборство вимагає високого рівня розвитку координаційних здібностей [11, 42]. Координаційне тренування являє собою складний педагогічний процес, який забезпечується функціями різних систем організму і розділів підготовки. Особливе значення має вибір спрямованості педагогічних впливів і підбору засобів тренування. Питання засобів тренування при розвитку координаційних здібностей в спортивних видах єдиноборств вивчалися багатьма фахівцями [13, 24, 39]. Однак спрямованість педагогічних впливів тренування при розвитку координаційних здібностей у дзюдоїстів-студентів вивчена недостатньо.
На сьогоднішній день недостатньо науково обґрунтована спрямованість педагогічних впливів при розвитку координаційних здібностей в дзюдо, відсутнє наукове і методичне забезпечення тренерів з дзюдо щодо методики розвитку координаційних здібностей у юнаків. Саме тому є актуальним підбір ефективних засобів і методів тренування для розвитку координаційних здібностей у дзюдоїстів-юнаків.
Мета дослідження – розробка і експериментальне обґрунтування методики навчально-тренувального процесу у дзюдоїстів-юнаків, спрямованої на розвиток їх координаційних здібностей.
Завдання:
1. За даними літератури вивчити особливості розвитку координаційних здібностей, критерії їх оцінки та фактори, що впливають на рівень їх розвитку.
2. Здійснити аналіз програм занять студентів, які займаються у секції «Спортивні єдиноборства» та спортсменів-дзюдоїстів.
3. Охарактеризувати рівень розвитку координаційних здібностей у юнаків, які займаються дзюдо за різними видами програм.
4. Надати практичні рекомендації щодо розвитку координаційних здібностей у юнаків 17-19 років, які займаються дзюдо.
Гіпотеза дослідження – передбачається, що підвищення фізичної підготовленості та ефективності навчально-тренувального процесу у юнаків-борців сприятиме методика, що включає в себе спеціалізовані вправи для розвитку координаційних здібностей у дзюдоїстів.
Об'єкт дослідження – навчально-тренувальний процес у дзюдоїстів 17-19 років.
Предмет дослідження – методика розвитку координаційних здібностей у юнаків, що займаються дзюдо.
Практична значимість полягає в тому, що розроблена методика розвитку координаційних здібностей юнаків, які займаються дзюдо в групах, може застосовуватися в навчально-тренувальному процесі дзюдоїстів різних вікових груп.
Структура роботи. Магістерська робота викладена на 57 сторінках комп’ютерної верстки, містить вступ, три розділи, висновки, практичні рекомендації, список використаних джерел, 10 таблиць та 2 рисунки.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП…………………………………………………………………………. 4
Розділ 1 ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАЛЬНО-ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ЮНАКІВ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ ДЗЮДО………………………...
7
1.1. Підготовка юнаків – дзюдоїстів протягом року…………………. 7
1.2.
Основи розвитку координаційних здібностей у юнаків-дзюдоїстів…………………………………………………………..
8
1.3.
Вплив рівня розвитку координаційних здібностей на технічну підготовку юнаків-дзюдоїстів …………………………………….
13
1.4. Оцінка координаційних здібностей юнаків-дзюдоїстів…………. 15
Висновки до розділу 1………………………………………………………… 18
Розділ 2 МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ…………………. 20
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.1.4.
2.1.5. Методи дослідження……………………………………………….
Аналіз літературних джерел ………………………………………
Педагогічне спостереження………………………………………..
Педагогічний експеримент…………………………………………
Педагогічне тестування…………………………………………….
Методи математичної статистики…………………………………. 20
20
20
21
21
22
2.2. Організація дослідження………………………………………….. 22
Розділ 3 РЕЗУЛЬТАТИ ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ РОЗВИТКУ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ЮНАКІВ 17-19 РОКІВ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ ДЗЮДО ЗА РІЗНИМИ ПРОГРАМАМИ …
24
3.1. Аналіз результатів анкетування тренерів та викладачів щодо ролі та місця координаційного тренування у спортивній підготовці юнаків-дзюдоїстів……………………………………………………
25
3.2. Аналіз програм занять студентів-дзюдоїстів та спортсменів…… 27
3.3. Порівняльна характеристика розвитку координаційних здібностей студентів та спортсменів-дзюдоїстів …......................
32
Висновки до розділу 3…………………………………………………………. 42
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………. 43
ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ………………………………………………. 46
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………… 52
ВСТУП…………………………………………………………………………. 4
Розділ 1 ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАЛЬНО-ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ЮНАКІВ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ ДЗЮДО………………………...
7
1.1. Підготовка юнаків – дзюдоїстів протягом року…………………. 7
1.2.
Основи розвитку координаційних здібностей у юнаків-дзюдоїстів…………………………………………………………..
8
1.3.
Вплив рівня розвитку координаційних здібностей на технічну підготовку юнаків-дзюдоїстів …………………………………….
13
1.4. Оцінка координаційних здібностей юнаків-дзюдоїстів…………. 15
Висновки до розділу 1………………………………………………………… 18
Розділ 2 МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ…………………. 20
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.1.4.
2.1.5. Методи дослідження……………………………………………….
Аналіз літературних джерел ………………………………………
Педагогічне спостереження………………………………………..
Педагогічний експеримент…………………………………………
Педагогічне тестування…………………………………………….
Методи математичної статистики…………………………………. 20
20
20
21
21
22
2.2. Організація дослідження………………………………………….. 22
Розділ 3 РЕЗУЛЬТАТИ ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ РОЗВИТКУ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ЮНАКІВ 17-19 РОКІВ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ ДЗЮДО ЗА РІЗНИМИ ПРОГРАМАМИ …
24
3.1. Аналіз результатів анкетування тренерів та викладачів щодо ролі та місця координаційного тренування у спортивній підготовці юнаків-дзюдоїстів……………………………………………………
25
3.2. Аналіз програм занять студентів-дзюдоїстів та спортсменів…… 27
3.3. Порівняльна характеристика розвитку координаційних здібностей студентів та спортсменів-дзюдоїстів …......................
32
Висновки до розділу 3…………………………………………………………. 42
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………. 43
ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ………………………………………………. 46
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………… 52
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Алексєєв А. Ф. Правила змагань з дзюдо /А. Ф. Алексєєв. – Харків, 2013. – 56 с.
2. Бойко В. Ф. Физическая подготовка борцов /В. Ф. Бойко, Г. В. Данько. – К.: Олимпийская литература, 2004. – 224 с.
3. Бойченко С.Д. Про деякі аспекти концепції координації і координаційних здібностей у фізичному вихованні та спортивному тренуванні / Бойченко С.Д., Карсеко Є.М., Леонов В.В., Смотрицький А.А. // Теорія і практика фізичної культури. - 2003. - № 8. - С. 15-18.
4. Булатова М. М. Теоретико-методические основы реализации функциональных резервов спортсменами в тренировочной и соревновательной деятельности: дис. .докт. пед. наук / М. М. Булатова. – К., 1996. – 50 с.
5. Васьков Ю. В. Теорія і методика дидактичних основ фізичного виховання в загально¬освітніх навчальних закладах: монографія / Ю. В. Васьков. – X. : Вид-во «Ранок», 2011. – 392 с.
6. Волков Л. В. Теория и методика детского и юношеского спорта. / Л. В. Волков. – К. : Олимпийская литература, 2002. – 296 с.
7. Волков Л. В. Теория спортивного отбора: способности, одаренность, талант. / Л. В. Волков – К.: Вежа, 1997. – 128 с.
8. Гений дзюдо: Захваты, заломы и удушающие приемы. Применение и эффективная самозащита. 300 "убойных" приемов / Под редакцией Киддо Билла. – Прайм-Еврознак, АСТ, 2009. - 128 c.
9. Гольберт Н. Д. Питание юных спортсменов. / Н. Д Гольберт, Р. Р. Дондуковская. – М. : Советский спорт, 2009. – 240 с.
10. Де Ля Тай, Жерар. Дзюдо / Де Ля Тай, Жерар. – М.: АСТ, 2005. – 179 c.
11. Демінський О. Ц. Дидактичні основи оптимізації спортивного тренування: Монографія. /О. Ц. Демінський. – К.: Вища школа, 2001. – 238 с.
12. Запорожанов В. А. Основы управления спортивной тренировкой / В. А. Запорожанов // Современная система спортивной подготовки : сб. научн. тр. М. : СААМ, 1995. – С. 213- 225.
13. Зациорский В. М. Физические качества спортсмена: основы теории и методики воспитания /В. М. Зациорский. – 3-е изд. – М.: Физкультура и спорт, 2009. – 200 с.
14. Киддо Б. 33 лучших приема дзюдо для защиты от ножа и пистолета / Киддо Б. –М.: АСТ, 2012. - 573 c.
15. Киддо Б. 33 простых защитных приема дзюдо, чтобы отбиться от хулигана (набор из 33 карточек) / Киддо Б.–М.: АСТ, 2012. - 468 c.
16. Киддо, Билл 600 "убойных" приемов Дзюдо. Секреты подготовки бойцов-разведчиков / Киддо Б.– М.: АСТ, 2007. - 224 c.
17. Кобля Я.К. та ін Підготовка дзюдоїстів / Под ред. Я.К. Коблево, І.А. Письменська, К.Д. Чермен. - Майкоп: краснодарського. кн. вид-во.Адигейське відділення. 1990. - 446 с.
18. Левадня С. А. Исторический аспект системы подготовки спортивных резервов. / С. А. Левадня // Науковий часопис : збірник наукових праць, за ред. О. В. Тимошенка. К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – № 2. – С. 117-120.
19. Лях В.І. Координаційні здібності школярів / Лях В.І. - Мн.: Полум'я, 1989. – 110 с.
20. Лях В.І. Координаційно-рухове вдосконалення у фізичному вихованні та спорті: історія, теорія, експериментальні дослідження / Лях В.І. // Теорія і практика фізичної культури. - 1995, № 11. - С. 16-24.
21. Лях В.І. Найважливіші для різних видів спорту координаційні здібності і їх значимість в технічному і техніко-тактичному вдосконаленні / Лях В.І. // Теорія і практика фізичної культури. - 1988, № 2. - С. 57-59.
22. Лях В.І. Факторна структура спритності з позицій багаторівневої системи управління довільними рухами / Лях В.І. // Теорія і практика фізичної культури. - 1979, № 5. - С. 51-53.
23. Лях В.І. Про концепціях, завданнях, місце і основних положеннях координаційної підготовки в спорті / Лях В.І., Садовські Є. // Теорія і практика фізичної культури. - 1999, № 5. - С. 40-47.
24. Минаев Борис. Гений дзюдо / Минаев Борис. – М.: КомпасГид, 2011. - 408 c.
25. Педро Д. Дзюдо. Техника и тактика / Педро, Д.; Дарбин, У. –М.: Эксмо, 2005. - 192 c.
26. Платонов В. Н. Физическая подготовка спортсмена. /В. Н. Платонов, М. М. Булатова, – К : Олимпийская литература, 1995. – 320 с.
27. Платонов В. Н, Концептуальные положения развития юношеского спорта в Украине. / В. Н Платонов, К. П. Сахновский // Молодежь наука олим-пизм: II Международный форум : матеріали – М : Современный спорт, 2002. – С. 173-176.
28. Платонов В. Н. Периодизация спортивной тренировки. Общая теория ее практическое применение / В. Н. Платонов. – К. : Олимп. лит., 2013. – 624 с.
29. Платонов В. Н. Подготовка юного спортсмена / В. Н. Платонов, К. П. Сахновський. – К. : Радянська школа, 1988. – 288 с.
30. Платонов В. Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения / В. Н. Платонов, – К : Олимпийская литература, 2015. – 1548 с.
31. Платонов В.М., Булатова М.М Фізична підготовка спортсменів. – К.: Олімпійська література, 1995. – 317 с.
32. Положення «Про дитячо-юнацьку спортивну школу». - [Електронний ресурс]. – Режим – доступу: http://zakon.rada.gov.ua
33. Приходько И. И. Организация медицинского обеспечения в процессе подготовки спортивного резерва / И. И Приходько, Е. Л. Лысик // Здоров'я нації і вдосконалення фізкультурно-спортивної освіти в. Україні: тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції, (27-28 вересня 2010 р.), – Харків : НТУ «ХПІ», 2010. – С. 178-181.
34. Руководство по лечебному питанию детей / Под ред. К. С. Ладодо. – М. : Медицина,2000. – 384 с.
35. Садовский Е. О концепциях координационной подготовки в единоборствах // Человек вмире спорта: новые идеи, технологии, перспективы / Тез. межд. конгресса. – М., 1998. – Т 1. – С. 240 – 241.
36. Садовский Е. Структура координационных способностей спортсменов, специализирующихся в спортивных единоборствах // Наука в олимпийском спорте. – Киев, 2000. - №2. – С. 5 – 9.
37. Сергиенко Л., Мацевич О. Комплексное тестирование координационных способностей детей // Олімпійський спорт і спорт для всіх: Проблеми здоров”я, рекреації, спортивної медицини та реабілітації / Четвертий міжнародний науковий конгрес. – Київ, Україна, 2000. – С. 120.
38. Сергиенко Л.П. Педагогический контроль развития координационных способностей и подростков // Наука в олимпийском спорте. – 2002. - № 1. – С. 47-53.
39. Сергієнко Л.П. Комплексне тестування рухливих здібностей людини : Навчальний посібник. – Миколаїв: УДМГУ, 2001. – 360 с.
40. Сергієнко Л.П. Тестування рухових здібностей школярів: Навчальний посібник. – К.: Олімпійська література, 2001. – 440 с.
41. Спиричев В. Б. Обеспеченность витаминами детей среднего школьного возраста, занимающихся плаванием, и ее коррекция / В. Б. Спиричев, О. А. Вржесинская, В. М. Коденцова др.// Вопросы детской диетологии. – 2011. – Т. 9, № 4. – С, 39-45.
42. Стадник С. Оптимізація управління діяльністю училищ фізичної культури України на основі програмно-цільового методу управління. / С. Стадник // Молода спортивна наука України : зб.наук.праць з галузі фізичного виховання, спорту і здоров'я людини. – Л. : ЛДУФК, 2012. – Вип. 16, т. 4 – С 156-162.
43. Староста В. Способ измерения и оценки двигательной координации / В. Староста // Технологии в физической культуре и спорте / под ред. А.Д. Скрипко, М.Б. Юспа. – Минск, 2001. – С. 21-27.
44. Староста В. Способ измерения и оценки двигательной координации / В. Староста // Технологии в физической культуре и спорте // под ред. А.Д. Скрипко, М.Б. Юспа. – Минск, 2001. – С.21-27.
45. Столяр С. Специальная физическая подготовка юных спортсменов в видах единоборств с учетом требований соревновательной деятельности: Автореф. дис. …. канд. пед. наук. – М., 1995. – 21 с.
46. Тараканов Б. И. Педагогические аспекты подготовки женщин, занимающихся спортивной борьбой. / Б. И. Тараканов //Теория и практика физической культуры. – 1999. № 6. – С. 12-15.
47. Туманян Г. С. Спортивная борьба: теория, методика, организация тренировки. Кн. 4: Планирование и контроль [учебное пособие] в 4 кн. / Г. С. Туманян. – М.: Советский спорт, 2000. – 383 с.
48. Туманян Г.С. Настольная книга тренера. – М.: Советский спорт, 2006. – 494 с.
49. Уилмор Дж.Х., Костил Д.Л. Физиология спорта и двигательной активности. – К.: Олимпийская литература, 1997. – 502 с.
50. Уэйнбер г Р.С., Гоулд Д. Основы психологии спорта и физической культуры. – К.: Олимпийская литература, 1998. – 334 с.
51. Шулика Ю. А., Коблев Я. К., Маслов А. А. Борьба дзюдо. Первые уроки; Феникс, 2006. - 160 c.
52. Шулика Ю.А., Коблев Я. К., Схаляхо Ю. М., Подоруев Ю. В. Дзюдо. Базовая технико-тактическая подготовка для начинающих; Феникс, 2006. - 240 c.
53. http://judo.in.ua Дзюдо в Украине информационный блог
54. http://judoinfo.kiev.ua "Дзюдо в Украине"информационное агенство
55. http://wrestlingua/com -вольная борьба, греко-римская борьба, самбо, дзюдо, сумо.
56. www.judoinfo.kiev/ua
57. www.sportpedagogi/jrg.ua
1. Алексєєв А. Ф. Правила змагань з дзюдо /А. Ф. Алексєєв. – Харків, 2013. – 56 с.
2. Бойко В. Ф. Физическая подготовка борцов /В. Ф. Бойко, Г. В. Данько. – К.: Олимпийская литература, 2004. – 224 с.
3. Бойченко С.Д. Про деякі аспекти концепції координації і координаційних здібностей у фізичному вихованні та спортивному тренуванні / Бойченко С.Д., Карсеко Є.М., Леонов В.В., Смотрицький А.А. // Теорія і практика фізичної культури. - 2003. - № 8. - С. 15-18.
4. Булатова М. М. Теоретико-методические основы реализации функциональных резервов спортсменами в тренировочной и соревновательной деятельности: дис. .докт. пед. наук / М. М. Булатова. – К., 1996. – 50 с.
5. Васьков Ю. В. Теорія і методика дидактичних основ фізичного виховання в загально¬освітніх навчальних закладах: монографія / Ю. В. Васьков. – X. : Вид-во «Ранок», 2011. – 392 с.
6. Волков Л. В. Теория и методика детского и юношеского спорта. / Л. В. Волков. – К. : Олимпийская литература, 2002. – 296 с.
7. Волков Л. В. Теория спортивного отбора: способности, одаренность, талант. / Л. В. Волков – К.: Вежа, 1997. – 128 с.
8. Гений дзюдо: Захваты, заломы и удушающие приемы. Применение и эффективная самозащита. 300 "убойных" приемов / Под редакцией Киддо Билла. – Прайм-Еврознак, АСТ, 2009. - 128 c.
9. Гольберт Н. Д. Питание юных спортсменов. / Н. Д Гольберт, Р. Р. Дондуковская. – М. : Советский спорт, 2009. – 240 с.
10. Де Ля Тай, Жерар. Дзюдо / Де Ля Тай, Жерар. – М.: АСТ, 2005. – 179 c.
11. Демінський О. Ц. Дидактичні основи оптимізації спортивного тренування: Монографія. /О. Ц. Демінський. – К.: Вища школа, 2001. – 238 с.
12. Запорожанов В. А. Основы управления спортивной тренировкой / В. А. Запорожанов // Современная система спортивной подготовки : сб. научн. тр. М. : СААМ, 1995. – С. 213- 225.
13. Зациорский В. М. Физические качества спортсмена: основы теории и методики воспитания /В. М. Зациорский. – 3-е изд. – М.: Физкультура и спорт, 2009. – 200 с.
14. Киддо Б. 33 лучших приема дзюдо для защиты от ножа и пистолета / Киддо Б. –М.: АСТ, 2012. - 573 c.
15. Киддо Б. 33 простых защитных приема дзюдо, чтобы отбиться от хулигана (набор из 33 карточек) / Киддо Б.–М.: АСТ, 2012. - 468 c.
16. Киддо, Билл 600 "убойных" приемов Дзюдо. Секреты подготовки бойцов-разведчиков / Киддо Б.– М.: АСТ, 2007. - 224 c.
17. Кобля Я.К. та ін Підготовка дзюдоїстів / Под ред. Я.К. Коблево, І.А. Письменська, К.Д. Чермен. - Майкоп: краснодарського. кн. вид-во.Адигейське відділення. 1990. - 446 с.
18. Левадня С. А. Исторический аспект системы подготовки спортивных резервов. / С. А. Левадня // Науковий часопис : збірник наукових праць, за ред. О. В. Тимошенка. К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – № 2. – С. 117-120.
19. Лях В.І. Координаційні здібності школярів / Лях В.І. - Мн.: Полум'я, 1989. – 110 с.
20. Лях В.І. Координаційно-рухове вдосконалення у фізичному вихованні та спорті: історія, теорія, експериментальні дослідження / Лях В.І. // Теорія і практика фізичної культури. - 1995, № 11. - С. 16-24.
21. Лях В.І. Найважливіші для різних видів спорту координаційні здібності і їх значимість в технічному і техніко-тактичному вдосконаленні / Лях В.І. // Теорія і практика фізичної культури. - 1988, № 2. - С. 57-59.
22. Лях В.І. Факторна структура спритності з позицій багаторівневої системи управління довільними рухами / Лях В.І. // Теорія і практика фізичної культури. - 1979, № 5. - С. 51-53.
23. Лях В.І. Про концепціях, завданнях, місце і основних положеннях координаційної підготовки в спорті / Лях В.І., Садовські Є. // Теорія і практика фізичної культури. - 1999, № 5. - С. 40-47.
24. Минаев Борис. Гений дзюдо / Минаев Борис. – М.: КомпасГид, 2011. - 408 c.
25. Педро Д. Дзюдо. Техника и тактика / Педро, Д.; Дарбин, У. –М.: Эксмо, 2005. - 192 c.
26. Платонов В. Н. Физическая подготовка спортсмена. /В. Н. Платонов, М. М. Булатова, – К : Олимпийская литература, 1995. – 320 с.
27. Платонов В. Н, Концептуальные положения развития юношеского спорта в Украине. / В. Н Платонов, К. П. Сахновский // Молодежь наука олим-пизм: II Международный форум : матеріали – М : Современный спорт, 2002. – С. 173-176.
28. Платонов В. Н. Периодизация спортивной тренировки. Общая теория ее практическое применение / В. Н. Платонов. – К. : Олимп. лит., 2013. – 624 с.
29. Платонов В. Н. Подготовка юного спортсмена / В. Н. Платонов, К. П. Сахновський. – К. : Радянська школа, 1988. – 288 с.
30. Платонов В. Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения / В. Н. Платонов, – К : Олимпийская литература, 2015. – 1548 с.
31. Платонов В.М., Булатова М.М Фізична підготовка спортсменів. – К.: Олімпійська література, 1995. – 317 с.
32. Положення «Про дитячо-юнацьку спортивну школу». - [Електронний ресурс]. – Режим – доступу: http://zakon.rada.gov.ua
33. Приходько И. И. Организация медицинского обеспечения в процессе подготовки спортивного резерва / И. И Приходько, Е. Л. Лысик // Здоров'я нації і вдосконалення фізкультурно-спортивної освіти в. Україні: тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції, (27-28 вересня 2010 р.), – Харків : НТУ «ХПІ», 2010. – С. 178-181.
34. Руководство по лечебному питанию детей / Под ред. К. С. Ладодо. – М. : Медицина,2000. – 384 с.
35. Садовский Е. О концепциях координационной подготовки в единоборствах // Человек вмире спорта: новые идеи, технологии, перспективы / Тез. межд. конгресса. – М., 1998. – Т 1. – С. 240 – 241.
36. Садовский Е. Структура координационных способностей спортсменов, специализирующихся в спортивных единоборствах // Наука в олимпийском спорте. – Киев, 2000. - №2. – С. 5 – 9.
37. Сергиенко Л., Мацевич О. Комплексное тестирование координационных способностей детей // Олімпійський спорт і спорт для всіх: Проблеми здоров”я, рекреації, спортивної медицини та реабілітації / Четвертий міжнародний науковий конгрес. – Київ, Україна, 2000. – С. 120.
38. Сергиенко Л.П. Педагогический контроль развития координационных способностей и подростков // Наука в олимпийском спорте. – 2002. - № 1. – С. 47-53.
39. Сергієнко Л.П. Комплексне тестування рухливих здібностей людини : Навчальний посібник. – Миколаїв: УДМГУ, 2001. – 360 с.
40. Сергієнко Л.П. Тестування рухових здібностей школярів: Навчальний посібник. – К.: Олімпійська література, 2001. – 440 с.
41. Спиричев В. Б. Обеспеченность витаминами детей среднего школьного возраста, занимающихся плаванием, и ее коррекция / В. Б. Спиричев, О. А. Вржесинская, В. М. Коденцова др.// Вопросы детской диетологии. – 2011. – Т. 9, № 4. – С, 39-45.
42. Стадник С. Оптимізація управління діяльністю училищ фізичної культури України на основі програмно-цільового методу управління. / С. Стадник // Молода спортивна наука України : зб.наук.праць з галузі фізичного виховання, спорту і здоров'я людини. – Л. : ЛДУФК, 2012. – Вип. 16, т. 4 – С 156-162.
43. Староста В. Способ измерения и оценки двигательной координации / В. Староста // Технологии в физической культуре и спорте / под ред. А.Д. Скрипко, М.Б. Юспа. – Минск, 2001. – С. 21-27.
44. Староста В. Способ измерения и оценки двигательной координации / В. Староста // Технологии в физической культуре и спорте // под ред. А.Д. Скрипко, М.Б. Юспа. – Минск, 2001. – С.21-27.
45. Столяр С. Специальная физическая подготовка юных спортсменов в видах единоборств с учетом требований соревновательной деятельности: Автореф. дис. …. канд. пед. наук. – М., 1995. – 21 с.
46. Тараканов Б. И. Педагогические аспекты подготовки женщин, занимающихся спортивной борьбой. / Б. И. Тараканов //Теория и практика физической культуры. – 1999. № 6. – С. 12-15.
47. Туманян Г. С. Спортивная борьба: теория, методика, организация тренировки. Кн. 4: Планирование и контроль [учебное пособие] в 4 кн. / Г. С. Туманян. – М.: Советский спорт, 2000. – 383 с.
48. Туманян Г.С. Настольная книга тренера. – М.: Советский спорт, 2006. – 494 с.
49. Уилмор Дж.Х., Костил Д.Л. Физиология спорта и двигательной активности. – К.: Олимпийская литература, 1997. – 502 с.
50. Уэйнбер г Р.С., Гоулд Д. Основы психологии спорта и физической культуры. – К.: Олимпийская литература, 1998. – 334 с.
51. Шулика Ю. А., Коблев Я. К., Маслов А. А. Борьба дзюдо. Первые уроки; Феникс, 2006. - 160 c.
52. Шулика Ю.А., Коблев Я. К., Схаляхо Ю. М., Подоруев Ю. В. Дзюдо. Базовая технико-тактическая подготовка для начинающих; Феникс, 2006. - 240 c.
53. http://judo.in.ua Дзюдо в Украине информационный блог
54. http://judoinfo.kiev.ua "Дзюдо в Украине"информационное агенство
55. http://wrestlingua/com -вольная борьба, греко-римская борьба, самбо, дзюдо, сумо.
56. www.judoinfo.kiev/ua
57. www.sportpedagogi/jrg.ua