Самооцінка підлітків вихованців інтернатних закладів з боку психологічних особливостей
Автор(ка)
Крутій Марія Андріївна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
231 Практична психологія
Кафедра
Кафедра практичної психології
Анотація
На сьогоднішній день питання самооцінки є актуальною темою дослідження та дискусій оскільки немає єдиної думки про природу утворення процесу самосприйняття та самооцінки. В умовах економiчної кризи, полiтичної i соцiальної нестабiльностi, радикальної соцiально-культурної трансформацiї нашого суспiльства постає проблема щодо необхідності розробки нових форм утримання та виховання дiтей, якi перебувають у особливо складних умовах. Це стосується, зокрема, дітей, які навчаються в умовах інтернатних закладів. Окремі аспекти соціального становлення дітей-вихованців інтернатних закладів розроблялися багатьма вченими. Так, особливості виховання таких дітей в умовах школи-інтернату вивчали Л.С.Дробот, Б.С.Кобзар, В.С.Яковенко; на підставі аналізу психодіагностики і педагогічних досліджень визначалися особистісні якості дітей (М.П.Аралова, І.В.Дубровіна, А.М.Прихожан). Низкою науковців (Г.М. Бевз, Л.С.Волинець, Я.О. Гошовський, М. І. Лісіна, В.С. Мухіна, І.В. Пєша та ін.) доведено, що умови життя і виховання в інтернатному закладі та відсутність повноцінних дитячо-батьківських стосунків деструктивно впливають на особистісний розвиток вихованців. Але дослідження такого особистісного утворення як самооцінка залишається недостатньо розробленою, що обумовило тему нашого дослідження.
Метою роботи є дослідження особливостей самооцінки підлітків, які перебувають у інтернатних закладах, та розробка психологічно обґрунтованих рекомендації щодо гармонізації особистості вихованців.
Об’єкт – самооцінка особистості.
Предмет – особливості самооцінки підлітків-вихованців інтернат них закладів..
Гіпотеза: самооцінка учнів школи-інтернат є нижчою ніж у учнів зі звичайної школи.
Відповідно до мети магістерської роботи були визначені завдання дослідження:
1. Проаналізувати сучасний стан теоретичних досліджень щодо процесу формування самооцінки людини;
2. Визначити особливості становлення самооцінки в підлітковому віці;
3. Проаналізувати чинники, що впливають на самооцінку підлітків, що навчаються в умовах школи-інтернату
4. Емпірично дослідити особливості самооцінки підлітків, що навчаються у інтернатному закладі та дітей із загальноосвітньої школи;
5. Розробити психологічно обґрунтовані рекомендації для співробітників школи-інтернату щодо формування гармонійної особистості вихованців.
Методи дослідження:
• теоретичні (аналіз, узагальнення, систематизація);
• емпіричні (Методика дослідження самооцінки "Дембо-Рубінштейн";Методика «Самооцінка особистості» О.І. Моткова; Методика діагностики міжособистісних відносин Т. Лірі);
• статистичні (первинний статистичний аналіз, Т-критерій Стьюдента).
Вибіркова сукупність склала 56 чоловік (серед них - 28 осіб зі школи – інтернат, 14 дівчат та 14 хлопців. Вік респондентів - від 13 до 15 років та 28 осіб з загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів дівчат -17, а хлопців - 11).
Для проведення дослідження була використана стратегія поперечного зрізу, що являє собою одночасне дослідження великої групи людей.
Обсяг і структура роботи. Робота складається з трьох розділів, висновку, списку використаної літератури та додатків. Загальний обсяг складає 114 сторінок, основний текст викладено на 97 сторінках.
Теоретико - методологічною основою дослідження є роботи вітчизняних і зарубіжних авторів, що вивчали поняття самосприйняття, самооцінки та Я - концепції: Б.Г. Ананьев, Л.І. Божович, О.М. Леонтьев, С.Л. Рубінштейн, І.І. Часнокова, В.В. Столин, О.Г. Спиркін, К. Роджерса.
Метою роботи є дослідження особливостей самооцінки підлітків, які перебувають у інтернатних закладах, та розробка психологічно обґрунтованих рекомендації щодо гармонізації особистості вихованців.
Об’єкт – самооцінка особистості.
Предмет – особливості самооцінки підлітків-вихованців інтернат них закладів..
Гіпотеза: самооцінка учнів школи-інтернат є нижчою ніж у учнів зі звичайної школи.
Відповідно до мети магістерської роботи були визначені завдання дослідження:
1. Проаналізувати сучасний стан теоретичних досліджень щодо процесу формування самооцінки людини;
2. Визначити особливості становлення самооцінки в підлітковому віці;
3. Проаналізувати чинники, що впливають на самооцінку підлітків, що навчаються в умовах школи-інтернату
4. Емпірично дослідити особливості самооцінки підлітків, що навчаються у інтернатному закладі та дітей із загальноосвітньої школи;
5. Розробити психологічно обґрунтовані рекомендації для співробітників школи-інтернату щодо формування гармонійної особистості вихованців.
Методи дослідження:
• теоретичні (аналіз, узагальнення, систематизація);
• емпіричні (Методика дослідження самооцінки "Дембо-Рубінштейн";Методика «Самооцінка особистості» О.І. Моткова; Методика діагностики міжособистісних відносин Т. Лірі);
• статистичні (первинний статистичний аналіз, Т-критерій Стьюдента).
Вибіркова сукупність склала 56 чоловік (серед них - 28 осіб зі школи – інтернат, 14 дівчат та 14 хлопців. Вік респондентів - від 13 до 15 років та 28 осіб з загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів дівчат -17, а хлопців - 11).
Для проведення дослідження була використана стратегія поперечного зрізу, що являє собою одночасне дослідження великої групи людей.
Обсяг і структура роботи. Робота складається з трьох розділів, висновку, списку використаної літератури та додатків. Загальний обсяг складає 114 сторінок, основний текст викладено на 97 сторінках.
Теоретико - методологічною основою дослідження є роботи вітчизняних і зарубіжних авторів, що вивчали поняття самосприйняття, самооцінки та Я - концепції: Б.Г. Ананьев, Л.І. Божович, О.М. Леонтьев, С.Л. Рубінштейн, І.І. Часнокова, В.В. Столин, О.Г. Спиркін, К. Роджерса.
Зміст
Розділ 1. Теоретичні засади дослідження самооцінки людини як психічного феномену 4
1.1. Зарубіжні та вітчизняні підходи до розуміння категорії самооцінки 4
1.2. Чинники, що впливають на процес формування самооцінки 13
1.3. Особливості формування самооцінки в підлітковому віці 19
Розділ 2. Організація емпіричного дослідження особливостей самооцінки дітей вихованців інтернату 26
2.1 Особливості дослідження самосприйняття у дітей вихованців інтернату 26
2.2 Організація емпіричного дослідження самооцінки підлітків 34
2.3 Результати емпіричного дослідження особливостей самооцінки підлітків 45
Розділ 3. Зміст та форми профілактично-корекційної роботи з вихованцями інтернатних закладів 64
3.1. Психокорекційна програма тренінгу підвищення самооцінки підлітків 64
3.2. Рекомендації щодо гармонізації особистості вихованців інтернатного закладу 76
Загальні висновки 83
Список використаних джерел 86
Додатки 95
1.1. Зарубіжні та вітчизняні підходи до розуміння категорії самооцінки 4
1.2. Чинники, що впливають на процес формування самооцінки 13
1.3. Особливості формування самооцінки в підлітковому віці 19
Розділ 2. Організація емпіричного дослідження особливостей самооцінки дітей вихованців інтернату 26
2.1 Особливості дослідження самосприйняття у дітей вихованців інтернату 26
2.2 Організація емпіричного дослідження самооцінки підлітків 34
2.3 Результати емпіричного дослідження особливостей самооцінки підлітків 45
Розділ 3. Зміст та форми профілактично-корекційної роботи з вихованцями інтернатних закладів 64
3.1. Психокорекційна програма тренінгу підвищення самооцінки підлітків 64
3.2. Рекомендації щодо гармонізації особистості вихованців інтернатного закладу 76
Загальні висновки 83
Список використаних джерел 86
Додатки 95
Покликання
1. Андреева Г.М. Психология социального познания. / Андреева Г.М. -М.: Аспект Пресс, 1997.- с. 239-391.
2. Асмолов А.Г. Психология личности. Принцыпы общепсихологического анализа / Асмолов А.Г. -М., Смысл 2001 – 416 с.
3. Адлер А. Индивидуальная психология как путь к познанию и самопознанию человека – // Наука жить. – Киев. – С. 204-230.
4. Алексєєва М.І. Взаємодія батьків і дітей як фактор соціалізації підростаючої особистості // Актуальні проблеми психології: традиції і сучасність: Тези міжнар. наук. Костюк. читань, 9-11 червня 1992 р. − К., 1992. − Т. І. − 234 с.
5. Аралова М. П. Психологические особенности общения со взрослыми сверстниками выпускников школ-интернатов: Дис. канд. психол. наук. − М., 1991. − 174 с.
6. Басина Е.З. Становлення самооцінки й образа Я. / Басина Е.З. // Особливості психічного розвитку дітей 6-7-літнього віку під ред. Д.Б. Ельконіна, А.Л. Венгера. - К.: Педагогіка, 1988. - С.56-65.
7. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. / Бернс Р. -М., Москва 1986. - 422с.
8. Безпалько О. В. Соціальна робота в громаді: [навч. посібник] / О.В. Безпалько. - К.: Центр навчальної літератури, 2005. - 176 с.
9. Боцманова М.Л., Захарова А.В., Чи Чан Те Оань. Самооцінка як фактор моральної саморегуляції в молодшому шкільному віці / Боцманова М.Л., Захарова А.В., Чи Чан Те Оань // Нові дослідження в психології. - 1988. - №2. - С.27-30.
10. Божович Л.И. Проблеми формирования личности / Божович Л.И. — К.: М. Просвещение, 1995. - 352с.
11. Возрастная и педагогика / Давыдов В. В., Драгунова Т. В., Ительсон Л. Б., Петровский А.В.] — К.: М.: Просвещение, 1979. - 288с/
12. Бодальов A.A. Восприятие и понимание человека человеком. / Бодальов A.A. -М., 1982.- 199 с. 249.
13. Бодальов A. A. Общая психодиагностика. / Бодальов A. A. М., 1987. - 199 с.
14. Бодальов A. A. Формирование понятия о другом человеке как личности. Л., 1970. С. 41.
15. Боришевский М.И. Теоретические вопросы самосознания личности // Психологические особенности самосознания подростка. / Боришевский М.И. — К.:. Вища школа, 1980 – с. 5-38.
16. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском воздасте / Божович Л.И. − М.: Просвещение, 1988. − 226 с;
17. Брахман Р.Б. Преодоление замкнутости (госпитализма) в жизни и работе дошкольного детского дома: автореф. дис. канд. пед. наук / Брахман Р.Б. − М., 1996. − 16 с.
18. Буянов М.И. Ребенок из неблагополучной семьи: Записки детского психіатра / Буянов М.И. − М.: Просвещение, 1988. − 208 с.
19. Василькова M.M. Проблеми виховання в дитячих будинках сімейного типу // Ін-т змісту і методів навчання / Василькова M.M. − К.,1997, − 144 с.
20. Воскобойникова С.А. Нет чужих детей. Раздумья о проблемах современного сиротства: Кн. для учителя. / Воскобойникова С.А. − М.: Просвещение, 1989. − 175с.
21. Виготський JI. C. История развития высших психических функцій / Виготський JI. C. // Собр. соч., 1983. Т.З. , с. 241
22. Вихованці інтернатів про себе і своє життя / О. М. Балакірєва (кер. авт. кол.), О. О. Яременко, Н. П. Дудар. − К.: УІСД, 2000. − Кн.1. − 134 с. − (Сер. На порозі самостійного життя)
23. Вчимося жити самостійно: Навч.-метод. посіб. для роботи з учнями випускних класів інтернатних закладів / Ж. В. Петрочко, О.В. Безпалько, О.М. Денисюк та ін. – К.: ДІПСМ, 2002. – 203 с.
24. Галузинский В.М. Исследование особенностей развития детского коллектива в школе-интернате: Автореф. дис. канд. пед. наук: спец: 13.00.01. / Галузинский В.М. − К., 1963. − 19 с.
25. Гуменюк О. Є. Психологія Я- концепції — К.: Т. Економічна думка / Гуменюк О. Є. –К., 2002- 186 с.
26. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник І С.У. Гончаренко / Гончаренко С. У. - К.: Либідь, 1997. - 376 с.
27. Гошовський Я. О. Становлення образу "Я" у підлітків школи-інтернату: Дис. канд. психол. наук. / Гошовський Я. О. − К, 1996. − 167с.
28. Дилова М. Самооценка и компетентность личности. Актуальные вопросы психологии личности. / Дилова М. //Сб. науч. тр. М. 1988.
29. Дробот Л.С. Повернути дітям рідний дім // Проблеми виховання в дитячих будинках сімейного типу / Дробот Л.С. − К.: 13МН, 1997. − С.3-5.
30. Дубровина И.В., Лисина М.И. Особенности психического развития детей в семье и в домах ребенка: Возрастные особенности психического развития детей / Дубровина И.В., Лисина М.И − М„ 1982. − 192 с.
31. Дмитрова Т. В. Образ "Я" як регулятор міжособистісних стосунків у ранній юності: дис. кандидата психологічних наук.: 19.00. 01. / Дмитрова Т. В.- К., 1993. – 187с.
32. Евграфова Л.И. Формирование родственных взаимоотношений детей-сирот (на материалах дошкольных отделений школ-интернатов для детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей в Укранской ССР): Дис. ... канд. пед. наук. / Евграфова Л.И. − К., 1987. − 157 с.
33. Зак Д. С. Оптимальные условия организации педагогической работы школьных интернатов при сельских школах / Зак Д. С. − М. 1972, − 15 с.
34. Залисіна И. А. Потребность в сопереживании у старших дошкольников, воспитывающихся в семье и вне семи // Возрастные особенности психического развития детей. / Залисіна И. А. – - М., 1982 с. 60-76.
35. Захарова А. В. Генезис самооценки: автореф. дис. доктора психологических наук.: спец: 19.00. 07. АПН СССР инст. общей и педагогической психологии. / Захарова А. В. - М., 1980. - 44с.
36. Звєрєва І. Д. Впровадження программ з формування життєвих навичок //Практична психологія та соціальна робота.– 2004. – № 4. / Звєрєва І. Д. – С. 43–48.
37. Землянухина Т. М., Лисіна М.И Особенности общения и любознательности у воспитанников закрытых детских учреждений в раннем воздасте // Возрастные особенности психического развития детей / Землянухина Т. М., Лисіна М.И –М., 1982 С. 36-59.
38. Знайти себе: життєві історії випускників інтернатів − К.: УІСД, 2001. − 201с.
39. Канішевська Л. В. Педагогічні основи виховання соціальної зрілості учнів старших класів шкіл-інтернатів для дітей-сиріт, які залишилися без піклування батьків − К.: Стилос, 1998, − 164 с.
40. Канішевська Л.В. Формування гуманних відносин учнів I-IV класів шкіл-інтернатів для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, у позаурочній діяльності: Дис. ... канд. пед. наук. − К., 1995. − 81 с.
41. Келеси М. Развитие самопознания личности в раннем юношеском воздасте. / Київський університет ім. Т. Г. Шевченка фак. соціології і психології. - К., 1996. - 26с.
42. Кузьмина З.В. Исследование особенностей самооценки личности в условиях успеха и неудачи: автореф. дис. кандидата психологических наук.: спец: 19.00. 01– «Общая психология, психология личности, история психологии». - K., 1973. - 17с.
43. Кобзар Б.С. Управління виховною роботою у школі-інтернаті / Кобзар Б.С. − К.: Ін-т педагогіки АПН України, 1996. − 260 с.
44. Кобзар Б. С. Адаптація дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, до умов школи- інтернату / Б. С. Кобзар // ІІ Довіра і надія. - 1996. - № 2. - С. 16-22.
45. Кон И. С. Какими они себя видят. / Кон И. С.- М., 1975.
46. Кон И. С. Открытие Я. / Кон И. С. - М., 1978. 360 с.
47. Кон И. С. В поисках себя: Личность и её самосознание. / Кон И. С. - М., 1987, 366 с.
48. Конєва И. А. Особенности образа Я младших подростков с задержкой психического развития : автореф. к. п. н., / Конєва И. А. Н. Новгород, 2002.
49. Кон И.С. Ребенок и общество: Историко-этнографическая перспектива. / Кон И.С. − М., Изд-ва «Наука», 1988. − 224 с.
50. Культура життєвого самовизначення: Методичний комплекс для загальноосвітніх навчальних закладів / Наук. керівн. та ред. І. Д. Звєрєвої. – К.: Златограф, 2004. – 1127 с.
51. Лангмейер Й., Матейчек 3. Психическая депривация в детском воздасте / Лангмейер Й., Матейчек 3. – К., Прага: Авиценум, 1984. − 334 с.
52. Лисина М.И. Проблемы онтогенеза общения / Лисина М.И. − М.: Педагогика, 1986. − 144 с.
53. Лисина М.И. Психология самосознания у дошкольников. / Лисина М.И., Сильвестру A.A. - K., Кишинёв, 1983.
54. Липкина А.И. Психология самооценки школьника: автореф. дис. доктора психологических наук: 19.00. 07 / Липкина А.И. – М., 1974.
55. Луценко В.Ю. Під тягарем недитячої ноші: Збірник «Школа життєтворчості особистості» Ін-т систематичних досліджень освіти / Луценко В.Ю. – К., 1995. − 480 с.
56. Маслоу А. Самоактуализация личности / Маслоу А. // Психология личности. Тексты. М., 1982.
57. Миньковский Г.М. Неблагополучная семья и противоправное поведение подростков / Миньковский Г.М. // Социол.исслед. − 1982. − №2. − С.23-28.
58. Методичні рекомендації соціальним працівникам щодо підготовки прийомних батьків // Упорядники та авторський колектив: Н. М. Комарова, Л.С. Волинець, Н. В. Салабай, І.В. Пєша, Г.М. Бевз. − К., 1998. − 128 с.
59. Методичні рекомендації щодо удосконалення утримання та виховання дітей у дитячих інтернатних закладах на принципах, що базуються на Конвенції ООН про права дитини // Упорядники та авторський колектив: Л.С.Волинець, О.Г.Антонова-Турченко, І.Б.Іванова, Н.М.Комарова, І.В.Пєша, С.М. Трусова − К., −191 с.
60. Меднікова Г. І. Самооцінка та рівень домагань особистості як динамічна система: дис. кандидата психологічних наук.: 19.00. 01. / Меднікова Г. І. Харківський державний педагогічний університет ім.. Г. С. Сковороди. – Х., 2002. – 194 арк.
61. Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах (Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді). − Збірник наукових праць. − К.: Пед. думка, 2000. − Кн. 1. − 340 с.
62. Мосейчук Ю. Ю. Особливості соціально-психологічної адаптації студентської молоді (Том 1) / Ю.Ю. Мосейчук // Фізична культура,спорт та здоров’я нації. Збірн.наукових праць.-К., Вінниця,2009.-Вип.8.-с.229-234
63. Мудзыбаев К. Стратегия совладания с жизненными трудностями. Теоретический анализ / К. Мудзыбаев // Социология и социальная антропология. - 1998. - Т.1, №2, с.100-111
64. На допомогу батькам, що мають дітей з особливими потребами: методичні рекомендації / Л.В. Борщевська, Л.В. Зіборова, І.Б. Іванова та ін. − К., 1999. − 79 с.
65. Налчаджан А.О. Соціально-психологічна адаптація особистості. / Налчаджан А.О. –К., Єреван: Вид-во АН Арм. ССР,1998.-263 с.
66. Огренич Н.М. Педагогічні умови формування соціальної відповідальності учнів шкіл-інтернатів для дітей-сиріт: Дис. ... канд.пед.наук. − Миколаїв, 1997. − 164 с.
67. Оржеховська В.М. Соціально-педагогічні основи профілактики правопорушень важковиховуваних учнів: Дис. ... д-р пед.наук. − К., 1995. − 246 с.
68. Особенности развития личности ребенка, лишенного родительского попечительства. Дети с отклоняющимся поведением / Под. ред. В.С.Мухиной. − М., 1989. −325 с.
69. Пантилєєв С.Р. Самоотношение как эмоционально- оценочная система: (спецкурс) / Пантилєєв С.Р. МГУ им. Ломоносова М. В., фак. психологии. - М.: изд. МГУ, - 1991. - 108 с.
70. Петруліте А.Р. Когнитивный и эмоциональный компоненты в структире образа Я у студентов.: автореф. кандидата психологических наук.: 19.00. 01 / Петруліте А.Р. - Л., 1984. - 16с.
71. Пєша І.В. Соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (проблеми реформування) / Пєша І.В. − К., 2000. − 87 с.
72. Підборський Ю.Г. Педагогічні умови використання українських народних традицій у моральному вихованні учнів 5-9 класів шкіл-інтернатів у позауроч- ний час: Дис. канд. пед. наук: спец: 13.00.01. − К., 1996. − 190 с.
73. Прихожан A.M., Толстых М.Н. Исследование психического развития младших школьников, воспитывающихся в детских учреждениях / A. M. Прихожан, М. Н. Толстых // Возрастные особенности психического развития детей. −М., 1982. −С. 94-111.
74. Проблемні сім'ї: діти і батьки / Ю.М. Якубова, О. Г. Антонова- Турченко, Г. В.Святненко, М.М. Московка. − К., 1998. − 137 с
75. Психическое развитие воспитанников детского дома / Под ред. И.В. Дубровиной, Г. Рузской.− М.: Педагогика, 1990. − 264 с.
76. Психологічні особливості дитини в умовах интернатного закладу: Метод. рек. / Упоряд. О.І. Антонова-Турченко. – К. РИМК,1992. − 264 с.
77. Райгородский Д.Я. Психология самосознания. Хрестоматия. / Райгородский Д.Я - K., Сост.. - Самара: «Бахрах-М», 2000. - 672 с.
78. Ремшмидт Х. Подростковый и юношеский возраст: проблемы становлення личности.: пер. с нем. / Ремшмидт Х. – М.: Мир, 1994 – 320с.
79. Рогозов В. І. Психологічний аналіз адаптивності в екстремальних умовах. - Автореф. дис. канд. психол. наук / Ін-т психології. − К., 1993. − 20с.
80. Рогов Є.І. «Настільна книга практичного психолога в освіті»: Навчальний посібник. / Рогов Є.І. - М.: ВЛАДОС, 1995. - 529 с.
81. Сарджвеладзе Н.И. Личность и её взаимодействие с социальной средой. / Сарджвеладзе Н.И.- К., Тбилиси, 1989.
82. Cисоєва О. С. Основи педагогічної творчості вчителя / Cисоєва О. С. −К.:Ін-т системних досліджень освіти України 1994. – 111с.
83. Словник-довідник для соціальних педагогів та соціальних працівників / За заг. ред. А.Й.Капської, І.М.Пінчук, С.В.Толстоухової. − К., 2000. − 260 с.
84. Слюсаренко В. Г. Соціально-педагогічні функції і перспективи розвитку установ інтернатного та напівінтернатного типу в Україні / Слюсаренко В. Г. − К., 1996. − 412 с.
85. Собчик Л. Н. «Методы психологической диагностики». Вып. 3.Диагностика межличностных отношений. Модифицированный вариант интерперсональной диагностики Т. Лири. Метод. Руководство / Собчик Л. Н. М., 1990.
86. Сосновський Б.А. Лабораторний практикум з загальної психології / Сосновський Б.А. М.: Просвещение, 1979, с. 87-91
87. Столин В. В. Самосознание личности. / Столин В. В. -М., Издательство Московского Университета 1983, 288с.
88. Соціальне сирітство в Україні: експертна оцінка та аналіз існуючої в Україні системи утримання та виховання дітей, позбавлених батьківського піклування / Л.С. Волинець, Н.М.Комарова, О.Г. Антонова-Турченко, І. Б. Іванова, І. В.Пєша. − К., 1998. − 120 с.
89. Сухомлинский В.А. Избр. произведения: В 5 т. / Редкол.: .Г.Дзеверин (пред.) и др. −К.: Рад.шк., 1979. − Т.2. − 431 с.
90. Харчев А.Г. Социология воспитания // О некоторых актуальных социальных проблемах воспитания личности. / Харчев А.Г. − M.: Политиздат, 1990. – 112 с.
91. Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологи. / Чеснокова И.И. -М., 1977. C. 23
92. Шатохіна Т.В. Формування гуманних відносин учнів Х-ХІ класів шкіл-інтернатів для дітей-сиріт та дітей, які залишилися без піклування батьків у поза- урочній діяльності : Дис. ... канд. пед. наук. / Шатохіна Т.В.− К.. 1996. −161 с.
93. Шевандрин Н.И. Психодиагностика, коррекция и развитие личности. Ч. 1. / Шевандрин Н.И.- М.: Владос, 1999. - 512 с .
94. Шевандрин Н.И. Социальная психология в образовании. / Шевандрин Н.И. М.: Владос, 1995. - 544 с.
95. Шевченко А. В. Особенности самосознания и условия его формирования у дошкольников с задержкой психического развития. / Шевченко А. В. Автореферат...к.п.н., М., 2008
96. Юферова Т. Н. Особенности формирования психологического пола у подростков, воспитывающихся в семье и в интернате / Юферова Т.Н. // Возрастные особенности психического развития детей. −М., 1982. −С. 164-171.
2. Асмолов А.Г. Психология личности. Принцыпы общепсихологического анализа / Асмолов А.Г. -М., Смысл 2001 – 416 с.
3. Адлер А. Индивидуальная психология как путь к познанию и самопознанию человека – // Наука жить. – Киев. – С. 204-230.
4. Алексєєва М.І. Взаємодія батьків і дітей як фактор соціалізації підростаючої особистості // Актуальні проблеми психології: традиції і сучасність: Тези міжнар. наук. Костюк. читань, 9-11 червня 1992 р. − К., 1992. − Т. І. − 234 с.
5. Аралова М. П. Психологические особенности общения со взрослыми сверстниками выпускников школ-интернатов: Дис. канд. психол. наук. − М., 1991. − 174 с.
6. Басина Е.З. Становлення самооцінки й образа Я. / Басина Е.З. // Особливості психічного розвитку дітей 6-7-літнього віку під ред. Д.Б. Ельконіна, А.Л. Венгера. - К.: Педагогіка, 1988. - С.56-65.
7. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. / Бернс Р. -М., Москва 1986. - 422с.
8. Безпалько О. В. Соціальна робота в громаді: [навч. посібник] / О.В. Безпалько. - К.: Центр навчальної літератури, 2005. - 176 с.
9. Боцманова М.Л., Захарова А.В., Чи Чан Те Оань. Самооцінка як фактор моральної саморегуляції в молодшому шкільному віці / Боцманова М.Л., Захарова А.В., Чи Чан Те Оань // Нові дослідження в психології. - 1988. - №2. - С.27-30.
10. Божович Л.И. Проблеми формирования личности / Божович Л.И. — К.: М. Просвещение, 1995. - 352с.
11. Возрастная и педагогика / Давыдов В. В., Драгунова Т. В., Ительсон Л. Б., Петровский А.В.] — К.: М.: Просвещение, 1979. - 288с/
12. Бодальов A.A. Восприятие и понимание человека человеком. / Бодальов A.A. -М., 1982.- 199 с. 249.
13. Бодальов A. A. Общая психодиагностика. / Бодальов A. A. М., 1987. - 199 с.
14. Бодальов A. A. Формирование понятия о другом человеке как личности. Л., 1970. С. 41.
15. Боришевский М.И. Теоретические вопросы самосознания личности // Психологические особенности самосознания подростка. / Боришевский М.И. — К.:. Вища школа, 1980 – с. 5-38.
16. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском воздасте / Божович Л.И. − М.: Просвещение, 1988. − 226 с;
17. Брахман Р.Б. Преодоление замкнутости (госпитализма) в жизни и работе дошкольного детского дома: автореф. дис. канд. пед. наук / Брахман Р.Б. − М., 1996. − 16 с.
18. Буянов М.И. Ребенок из неблагополучной семьи: Записки детского психіатра / Буянов М.И. − М.: Просвещение, 1988. − 208 с.
19. Василькова M.M. Проблеми виховання в дитячих будинках сімейного типу // Ін-т змісту і методів навчання / Василькова M.M. − К.,1997, − 144 с.
20. Воскобойникова С.А. Нет чужих детей. Раздумья о проблемах современного сиротства: Кн. для учителя. / Воскобойникова С.А. − М.: Просвещение, 1989. − 175с.
21. Виготський JI. C. История развития высших психических функцій / Виготський JI. C. // Собр. соч., 1983. Т.З. , с. 241
22. Вихованці інтернатів про себе і своє життя / О. М. Балакірєва (кер. авт. кол.), О. О. Яременко, Н. П. Дудар. − К.: УІСД, 2000. − Кн.1. − 134 с. − (Сер. На порозі самостійного життя)
23. Вчимося жити самостійно: Навч.-метод. посіб. для роботи з учнями випускних класів інтернатних закладів / Ж. В. Петрочко, О.В. Безпалько, О.М. Денисюк та ін. – К.: ДІПСМ, 2002. – 203 с.
24. Галузинский В.М. Исследование особенностей развития детского коллектива в школе-интернате: Автореф. дис. канд. пед. наук: спец: 13.00.01. / Галузинский В.М. − К., 1963. − 19 с.
25. Гуменюк О. Є. Психологія Я- концепції — К.: Т. Економічна думка / Гуменюк О. Є. –К., 2002- 186 с.
26. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник І С.У. Гончаренко / Гончаренко С. У. - К.: Либідь, 1997. - 376 с.
27. Гошовський Я. О. Становлення образу "Я" у підлітків школи-інтернату: Дис. канд. психол. наук. / Гошовський Я. О. − К, 1996. − 167с.
28. Дилова М. Самооценка и компетентность личности. Актуальные вопросы психологии личности. / Дилова М. //Сб. науч. тр. М. 1988.
29. Дробот Л.С. Повернути дітям рідний дім // Проблеми виховання в дитячих будинках сімейного типу / Дробот Л.С. − К.: 13МН, 1997. − С.3-5.
30. Дубровина И.В., Лисина М.И. Особенности психического развития детей в семье и в домах ребенка: Возрастные особенности психического развития детей / Дубровина И.В., Лисина М.И − М„ 1982. − 192 с.
31. Дмитрова Т. В. Образ "Я" як регулятор міжособистісних стосунків у ранній юності: дис. кандидата психологічних наук.: 19.00. 01. / Дмитрова Т. В.- К., 1993. – 187с.
32. Евграфова Л.И. Формирование родственных взаимоотношений детей-сирот (на материалах дошкольных отделений школ-интернатов для детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей в Укранской ССР): Дис. ... канд. пед. наук. / Евграфова Л.И. − К., 1987. − 157 с.
33. Зак Д. С. Оптимальные условия организации педагогической работы школьных интернатов при сельских школах / Зак Д. С. − М. 1972, − 15 с.
34. Залисіна И. А. Потребность в сопереживании у старших дошкольников, воспитывающихся в семье и вне семи // Возрастные особенности психического развития детей. / Залисіна И. А. – - М., 1982 с. 60-76.
35. Захарова А. В. Генезис самооценки: автореф. дис. доктора психологических наук.: спец: 19.00. 07. АПН СССР инст. общей и педагогической психологии. / Захарова А. В. - М., 1980. - 44с.
36. Звєрєва І. Д. Впровадження программ з формування життєвих навичок //Практична психологія та соціальна робота.– 2004. – № 4. / Звєрєва І. Д. – С. 43–48.
37. Землянухина Т. М., Лисіна М.И Особенности общения и любознательности у воспитанников закрытых детских учреждений в раннем воздасте // Возрастные особенности психического развития детей / Землянухина Т. М., Лисіна М.И –М., 1982 С. 36-59.
38. Знайти себе: життєві історії випускників інтернатів − К.: УІСД, 2001. − 201с.
39. Канішевська Л. В. Педагогічні основи виховання соціальної зрілості учнів старших класів шкіл-інтернатів для дітей-сиріт, які залишилися без піклування батьків − К.: Стилос, 1998, − 164 с.
40. Канішевська Л.В. Формування гуманних відносин учнів I-IV класів шкіл-інтернатів для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, у позаурочній діяльності: Дис. ... канд. пед. наук. − К., 1995. − 81 с.
41. Келеси М. Развитие самопознания личности в раннем юношеском воздасте. / Київський університет ім. Т. Г. Шевченка фак. соціології і психології. - К., 1996. - 26с.
42. Кузьмина З.В. Исследование особенностей самооценки личности в условиях успеха и неудачи: автореф. дис. кандидата психологических наук.: спец: 19.00. 01– «Общая психология, психология личности, история психологии». - K., 1973. - 17с.
43. Кобзар Б.С. Управління виховною роботою у школі-інтернаті / Кобзар Б.С. − К.: Ін-т педагогіки АПН України, 1996. − 260 с.
44. Кобзар Б. С. Адаптація дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків, до умов школи- інтернату / Б. С. Кобзар // ІІ Довіра і надія. - 1996. - № 2. - С. 16-22.
45. Кон И. С. Какими они себя видят. / Кон И. С.- М., 1975.
46. Кон И. С. Открытие Я. / Кон И. С. - М., 1978. 360 с.
47. Кон И. С. В поисках себя: Личность и её самосознание. / Кон И. С. - М., 1987, 366 с.
48. Конєва И. А. Особенности образа Я младших подростков с задержкой психического развития : автореф. к. п. н., / Конєва И. А. Н. Новгород, 2002.
49. Кон И.С. Ребенок и общество: Историко-этнографическая перспектива. / Кон И.С. − М., Изд-ва «Наука», 1988. − 224 с.
50. Культура життєвого самовизначення: Методичний комплекс для загальноосвітніх навчальних закладів / Наук. керівн. та ред. І. Д. Звєрєвої. – К.: Златограф, 2004. – 1127 с.
51. Лангмейер Й., Матейчек 3. Психическая депривация в детском воздасте / Лангмейер Й., Матейчек 3. – К., Прага: Авиценум, 1984. − 334 с.
52. Лисина М.И. Проблемы онтогенеза общения / Лисина М.И. − М.: Педагогика, 1986. − 144 с.
53. Лисина М.И. Психология самосознания у дошкольников. / Лисина М.И., Сильвестру A.A. - K., Кишинёв, 1983.
54. Липкина А.И. Психология самооценки школьника: автореф. дис. доктора психологических наук: 19.00. 07 / Липкина А.И. – М., 1974.
55. Луценко В.Ю. Під тягарем недитячої ноші: Збірник «Школа життєтворчості особистості» Ін-т систематичних досліджень освіти / Луценко В.Ю. – К., 1995. − 480 с.
56. Маслоу А. Самоактуализация личности / Маслоу А. // Психология личности. Тексты. М., 1982.
57. Миньковский Г.М. Неблагополучная семья и противоправное поведение подростков / Миньковский Г.М. // Социол.исслед. − 1982. − №2. − С.23-28.
58. Методичні рекомендації соціальним працівникам щодо підготовки прийомних батьків // Упорядники та авторський колектив: Н. М. Комарова, Л.С. Волинець, Н. В. Салабай, І.В. Пєша, Г.М. Бевз. − К., 1998. − 128 с.
59. Методичні рекомендації щодо удосконалення утримання та виховання дітей у дитячих інтернатних закладах на принципах, що базуються на Конвенції ООН про права дитини // Упорядники та авторський колектив: Л.С.Волинець, О.Г.Антонова-Турченко, І.Б.Іванова, Н.М.Комарова, І.В.Пєша, С.М. Трусова − К., −191 с.
60. Меднікова Г. І. Самооцінка та рівень домагань особистості як динамічна система: дис. кандидата психологічних наук.: 19.00. 01. / Меднікова Г. І. Харківський державний педагогічний університет ім.. Г. С. Сковороди. – Х., 2002. – 194 арк.
61. Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах (Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді). − Збірник наукових праць. − К.: Пед. думка, 2000. − Кн. 1. − 340 с.
62. Мосейчук Ю. Ю. Особливості соціально-психологічної адаптації студентської молоді (Том 1) / Ю.Ю. Мосейчук // Фізична культура,спорт та здоров’я нації. Збірн.наукових праць.-К., Вінниця,2009.-Вип.8.-с.229-234
63. Мудзыбаев К. Стратегия совладания с жизненными трудностями. Теоретический анализ / К. Мудзыбаев // Социология и социальная антропология. - 1998. - Т.1, №2, с.100-111
64. На допомогу батькам, що мають дітей з особливими потребами: методичні рекомендації / Л.В. Борщевська, Л.В. Зіборова, І.Б. Іванова та ін. − К., 1999. − 79 с.
65. Налчаджан А.О. Соціально-психологічна адаптація особистості. / Налчаджан А.О. –К., Єреван: Вид-во АН Арм. ССР,1998.-263 с.
66. Огренич Н.М. Педагогічні умови формування соціальної відповідальності учнів шкіл-інтернатів для дітей-сиріт: Дис. ... канд.пед.наук. − Миколаїв, 1997. − 164 с.
67. Оржеховська В.М. Соціально-педагогічні основи профілактики правопорушень важковиховуваних учнів: Дис. ... д-р пед.наук. − К., 1995. − 246 с.
68. Особенности развития личности ребенка, лишенного родительского попечительства. Дети с отклоняющимся поведением / Под. ред. В.С.Мухиной. − М., 1989. −325 с.
69. Пантилєєв С.Р. Самоотношение как эмоционально- оценочная система: (спецкурс) / Пантилєєв С.Р. МГУ им. Ломоносова М. В., фак. психологии. - М.: изд. МГУ, - 1991. - 108 с.
70. Петруліте А.Р. Когнитивный и эмоциональный компоненты в структире образа Я у студентов.: автореф. кандидата психологических наук.: 19.00. 01 / Петруліте А.Р. - Л., 1984. - 16с.
71. Пєша І.В. Соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (проблеми реформування) / Пєша І.В. − К., 2000. − 87 с.
72. Підборський Ю.Г. Педагогічні умови використання українських народних традицій у моральному вихованні учнів 5-9 класів шкіл-інтернатів у позауроч- ний час: Дис. канд. пед. наук: спец: 13.00.01. − К., 1996. − 190 с.
73. Прихожан A.M., Толстых М.Н. Исследование психического развития младших школьников, воспитывающихся в детских учреждениях / A. M. Прихожан, М. Н. Толстых // Возрастные особенности психического развития детей. −М., 1982. −С. 94-111.
74. Проблемні сім'ї: діти і батьки / Ю.М. Якубова, О. Г. Антонова- Турченко, Г. В.Святненко, М.М. Московка. − К., 1998. − 137 с
75. Психическое развитие воспитанников детского дома / Под ред. И.В. Дубровиной, Г. Рузской.− М.: Педагогика, 1990. − 264 с.
76. Психологічні особливості дитини в умовах интернатного закладу: Метод. рек. / Упоряд. О.І. Антонова-Турченко. – К. РИМК,1992. − 264 с.
77. Райгородский Д.Я. Психология самосознания. Хрестоматия. / Райгородский Д.Я - K., Сост.. - Самара: «Бахрах-М», 2000. - 672 с.
78. Ремшмидт Х. Подростковый и юношеский возраст: проблемы становлення личности.: пер. с нем. / Ремшмидт Х. – М.: Мир, 1994 – 320с.
79. Рогозов В. І. Психологічний аналіз адаптивності в екстремальних умовах. - Автореф. дис. канд. психол. наук / Ін-т психології. − К., 1993. − 20с.
80. Рогов Є.І. «Настільна книга практичного психолога в освіті»: Навчальний посібник. / Рогов Є.І. - М.: ВЛАДОС, 1995. - 529 с.
81. Сарджвеладзе Н.И. Личность и её взаимодействие с социальной средой. / Сарджвеладзе Н.И.- К., Тбилиси, 1989.
82. Cисоєва О. С. Основи педагогічної творчості вчителя / Cисоєва О. С. −К.:Ін-т системних досліджень освіти України 1994. – 111с.
83. Словник-довідник для соціальних педагогів та соціальних працівників / За заг. ред. А.Й.Капської, І.М.Пінчук, С.В.Толстоухової. − К., 2000. − 260 с.
84. Слюсаренко В. Г. Соціально-педагогічні функції і перспективи розвитку установ інтернатного та напівінтернатного типу в Україні / Слюсаренко В. Г. − К., 1996. − 412 с.
85. Собчик Л. Н. «Методы психологической диагностики». Вып. 3.Диагностика межличностных отношений. Модифицированный вариант интерперсональной диагностики Т. Лири. Метод. Руководство / Собчик Л. Н. М., 1990.
86. Сосновський Б.А. Лабораторний практикум з загальної психології / Сосновський Б.А. М.: Просвещение, 1979, с. 87-91
87. Столин В. В. Самосознание личности. / Столин В. В. -М., Издательство Московского Университета 1983, 288с.
88. Соціальне сирітство в Україні: експертна оцінка та аналіз існуючої в Україні системи утримання та виховання дітей, позбавлених батьківського піклування / Л.С. Волинець, Н.М.Комарова, О.Г. Антонова-Турченко, І. Б. Іванова, І. В.Пєша. − К., 1998. − 120 с.
89. Сухомлинский В.А. Избр. произведения: В 5 т. / Редкол.: .Г.Дзеверин (пред.) и др. −К.: Рад.шк., 1979. − Т.2. − 431 с.
90. Харчев А.Г. Социология воспитания // О некоторых актуальных социальных проблемах воспитания личности. / Харчев А.Г. − M.: Политиздат, 1990. – 112 с.
91. Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологи. / Чеснокова И.И. -М., 1977. C. 23
92. Шатохіна Т.В. Формування гуманних відносин учнів Х-ХІ класів шкіл-інтернатів для дітей-сиріт та дітей, які залишилися без піклування батьків у поза- урочній діяльності : Дис. ... канд. пед. наук. / Шатохіна Т.В.− К.. 1996. −161 с.
93. Шевандрин Н.И. Психодиагностика, коррекция и развитие личности. Ч. 1. / Шевандрин Н.И.- М.: Владос, 1999. - 512 с .
94. Шевандрин Н.И. Социальная психология в образовании. / Шевандрин Н.И. М.: Владос, 1995. - 544 с.
95. Шевченко А. В. Особенности самосознания и условия его формирования у дошкольников с задержкой психического развития. / Шевченко А. В. Автореферат...к.п.н., М., 2008
96. Юферова Т. Н. Особенности формирования психологического пола у подростков, воспитывающихся в семье и в интернате / Юферова Т.Н. // Возрастные особенности психического развития детей. −М., 1982. −С. 164-171.