МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД ІНДИВІДУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ


Автор(ка)
Жукова Юлія Анатоліївна

Ступінь
Магістр

Група
не вказано

Спеціальність
012 Дошкільна освіта

Кафедра
Кафедра педагогіки та психології


Анотація

Нині гуманізація системи освіти є пріоритетом державної політики України, про що зазначено у «Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» та підтримано низкою законодавчо-нор¬мативних документ¬ів. Внесення змін до Законів України: «Про освіту» щодо особ¬ли¬вос¬тей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх пос¬луг (2017 р.); «Про дошкільну освіту» (2014 р.) законодавчо визначило право дітей з особливими освітніми потребами дошкільного віку здобувати освіту в інклюзивних групах закладу дошкільної освіти.
Відтак, трансформаційні зміни у політиці держави по відношенню до дітей з особливими освітніми потребами актуалізує проблему готовності педагогічних кадрів щодо забезпечення ефективного освітнього процесу закладу дошкільної освіти. За таких умов сучасні вихователі повинні бути готовими до суспільних запитів, відповідати вимогам часу та бути здатними до саморозвитку для здійснення інклюзивного навчання дітей.
Як зазначено у нормативних документах: «Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» [2]. Отже, першочергове завдання вихователів, що працюють у групах в яких впроваджується інклюзивне навчання, – надання індивідуально зорієнтованої педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами. Це вимагає глибокого розуміння вихователями індивідуальних відмінностей дітей дошкільного віку, сформованість умінь їхнього діагностування для розроблення індивідуальних програм розвитку.
Розроблення індивідуальної програми є командною роботою, яка передбачає етапи розробки завдань і змісту програми, мультидисциплінарне вивчення можливостей дитини, визначення її потреб і необхідних адаптацій та, за потреби, модифікацію програми. Відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти» (від 08.06.2018 № 609) індивідуальну програму розвитку дитини розробляє група фахівців індивідуального супроводу дитини (вихователь-методист, вихователі, асистент вихователя, практичний психолог, спеціальний педагог, медична сестра та інші) із обов’язковим залученням батьків дитини, або осіб, які їх заміняють [4].
Аналіз наукових досліджень Байди Л.Ю., Бондара В.І., Колупаєвої А.А., Синьова В.М., Савчук Л.О., Найди Ю.М., Юхимець І.В. та інших визначає основні напрямки організаційно-метологічних засад навчання дітей з особливими освітніми потребами. Зокрема А.А. Колупаєва, розробила методичні рекомендації щодо методичного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в навчальному середовищі та наголошує на нагальній необхідності підготовки педагогів до інклюзивної освіти [5, 96 с].
Оскільки педагог є найважливішою ланкою в організації інклюзивного навчання дітей він повинен володіти глибокими знаннями змісту, методик і технологій дошкільної освіти, а також вміти реалізовувати індивідуальних підхід до дітей загалом, та у роботі з дітьми з особливостями психофізичного розвитку, зокрема. Нажаль, велика кількість вихователів відчувають труднощі, тому що не володіють відповідними знаннями, не мають досвіду роботи в організації освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами. Тому, дуже важливо підготувати вихователів до інклюзивної освіти, надати їм основні знання спеціальної педагогіки, забезпечити інструментарієм.
За даних обставин особливої актуальності набуває проблема методичної допомоги вихователям щодо індивідуального розвитку дитини з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти. Вивчення науково-теоретичних джерел, нормативно-правових актів та досвіду роботи закладів дошкільної освіти до роботи з дітьми з особливими потребами дало змогу виокремити певні суперечності між: сучасною тенденцією в Україні до впровадження інклюзивного навчання в дошкільну освіту, та недостатнім методичним забезпеченням педагогічного супроводу індивідуального розвитку дітей з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти й готовністю самих вихователів.
Зважаючи на актуальність та недостатню розробленість проблеми, тему магістерської роботи «Методичний супровід індивідуального розвитку дитини з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти» вважаємо актуальною.
Мета дослідження – розкрити особливості методичного супроводу індивідуального розвитку дитини з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти; розробити індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами і методичні рекомендації до її реалізації та перевірити їх ефективність.
Завдання дослідження:
1) проаналізувати нормативно-правове забезпечення процесу навчання дітей з особливими освітніми потребами в дошкільній освіті;
2) розкрити особливості індивідуалізації освітнього процесу в інклюзивних групах закладу дошкільної освіти;
3) розробити індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами і методичні рекомендації до її реалізації та перевірити їх ефективність.
Об’єкт дослідження: організація і методичний супровід індивідуального розвитку дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти.
Предмет дослідження: зміст, форми і методи індивідуального розвитку дитини з особливими освітніми потреба у закладі дошкільної освіти.
Для реалізації поставлених завдань використовувалися методи дослідження:
теоретичні: аналіз, систематизація й узагальнення нормативно-правової, психологічної, педагогічної, методичної літератури – з метою вивчення особливостей організації методичного супроводу індивідуального розвитку дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання в закладі дошкільної освіти; емпіричні: педагогічне спостереження, опитування з метою вивчення практики дошкільної освіти щодо застосування інклюзивного навчання вихователями закладу дошкільної освіти; проектування, з метою розробки індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами та методичних рекомендацій до її супроводу вихователями в освітньому процесі закладу дошкільної освіти.
Вид проекту – практико-зорієнтований, створений з метою удосконалення методичної роботи щодо супроводу індивідуального розвитку дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі закладу дошкільної освіти. Проект розроблено у формі методичного посібника, який містить розроблену індивідуальну програму розвитку дитини дошкільного віку з особливими освітніми потребами та методичні рекомендації щодо її складання та реалізації.
База дослідження заклад дошкільної освіти №280 м. Києва.
Новизна та практичне значення одержаних результатів полягає в розкриттi сутності методичної роботи в закладі дошкільної освіти щодо супроводу індивідуального розвитку дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі; вивченні готовності вихователів закладу дошкільної освіти до реалізації інклюзивної освіти; розробленнi індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами та методичних рекомендацій до її супроводу для практичного використання вихователями та вихователями-методистами.
Отримані теоретичні та практичні результати дослiдження можуть бути використанні вихователями дошкільних навчальних закладів, викладачами вищих навчальних закладів та студентами педагогічних спеціальностей для проектування та виконання інтерактивних завдань самостійної роботи, IНДЗ, навчальних проектів у процесі професiйної підготовки.
Структура і обсяг роботи. Магістерський проект складається зі вступу; інформаційного блоку, де здійснено аналіз ключових понять що розкриваються у проекті: «інклюзивна освіта», «інклюзивне навчання», «діти з особливими освітніми потребами» та нормативно-правового забезпечення інклюзивного навчання в сучасних закладах дошкільної освіти; дидактико-методичного блоку, де розкрито зміст та напрямки методичної роботи щодо індивідуалізації освітнього процесу закладу дошкільної освіти в умовах інклюзивного навчання; здійснено аналіз практики дошкільної освіти щодо готовності вихователів до індивідуального розвитку дітей з особливими освітніми потребами; технологічного блоку, де здійснено опис проекту – розробленого методичного посібника у якому міститься індивідуальна програм розвитку дитини дошкільного віку з особливими освітніми потребами та методичні рекомендації до її супроводу на допомогу вихователям та вихователям методистам закладу дошкільної освіти; контрольно-оцінного блоку, де зазначено проміжні та очікувані результати реалізації проекту, висновки й узагальнення; списку використаних джерел, який охоплює 50 найменувань, додатків. Загальний обсяг роботи становить 66 сторінок, із них – 38 сторінок описової частини.
  

Зміст

ЗМІСТ

ВСТУП…………………………………………………………………………… 3
РОЗДІЛ 1. СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ДОШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ …………………………………………………………………………

8
1.1. Нормативно-правовий, методичний супровід розвитку дітей з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти ……
8
1.2. Індивідуалізація освітнього процесу ЗДО: зміст і шляхи реалізації ….. 16
1.3. Забезпечення розвитку дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти ……………………………………………..
21
Висновки до розділу 1 ………………………………………………………….. 25
РОЗДІЛ 2. ОПИС ПРОЕКТУ ………..….…………………………………. 27
2.1. Методичний супровід індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами ……………………………………….
27
2.2. Результати емпіричного дослідження реалізації індивідуального підходу до дітей з особливими освітніми потребами…………………..
30
Висновки до розділу 2 ………………………………………………………….. 39
ВИСНОВКИ …………………………………………………………………… 41
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ………………………………….. 45
ДОДАТКИ ………………………………………………………………………. 45





Покликання

1. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Схвалено Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013/stru/conv (дата звернення 11 грудня 2018).
2. Про освіту: Зaкон Укрaїни – редaкція від 19.01.2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дaтa звернення 13 лютого 2019).
3. Про дошкільну освіту : Зaкон Укрaїни – редaкція від 04.11.2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14 (дaтa звернення 13 січня 2019).
4. Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України №609 від 8.06.2018 р. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-pri... (дата звернення 06.08.2018).
5. Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка. Путівник для педагогів : Навчальнометодичний посібник. Київ : «АТОПОЛ». 2010. 96 с.
6. Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю : Закон України – редакція від 16 грудня 2009 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71 (дата звернення 11.10. 2018).
7. Колупаєва А.А., Савчук Л.О. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. доповнеене та перероблене: наук.-метод. посіб. Київ : Видавнича група «АТОПОЛ». 2011. 274 с.
8. Інклюзивна освіта від А до Я : порадник для педагогів і батьків / Укладачі Н. В. Заєркова, А. О. Трейтяк. К., 2016. 68 с.
9. Положення про дошкільний навчальний заклад : Постанова Кабінету Міністрів України – редакція від 2015 року №530. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/305-2003-%D0%BF (дата звернення 06.10.2018).
10. Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах : Наказ Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я України – редакція від 06.02.2015 № 104/52.
11. Деякі питання комплексної оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами : Наказ Міністерства освіти і науки України – редакція від 06.09.2018 № 977.
12. Організація інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах : Інструктивно-методичний лист : затв. наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 18.05.2012 р. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/29627/ (дата звернення: 02.05.2019).
13. Положення про інклюзивно-ресурсний центр : Постанова КМУ – редакція від 12 липня 2017 року № 545.
14. Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів : Постанова Кабінету Міністрів України – редакція від 22.08.2018 № 617.
15. Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання : Наказ Міністерства освіти і науки України – редакція від 01.10.2010 № 912.
16. Про затвердження Плану заходів щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому просторі : Наказ Міністерства освіти і науки України – редакція від 31.12.2015 № 1436.
17. Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України – редакція від 08.06.2018 № 609.
18. Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності : Наказ МОН України – редакція від 20.04.2015 № 446.
19. Щодо організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти : Лист МОН України – редакція від 13.11.18 року № 1/9-691.
20. Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності : Наказ МОН України – редакція від 20.04.2015 № 446.
21. Основи інклюзивної освіти. Навчально‐методичний посібник / за заг. ред.. Колупаєвої А.А. К: «А. С. К.», 2012. 308 с.
22. Індивідуалізація виховання в дитячому садку: Методичні рекомендації / колектив авторів: С.Є. Кулачківська, Г.В. Гуменюк, О.О. Вовчик-Блакитна, С.О. Ладивір, та ін. Київ : Міленіум, 2005. 126 с.
23. Індивідуальний підхід: його суть і шляхи реалізації у вихованні дошкільників : навчально-методичний посібник / Упорядник О. Л. Кононко. Київ: Освітянин, 1996. 131 с.
24. Куземко Л. В. Індивідуальний підхід у вихованні дітей дошкільного віку: методичний аспект. Педагогічні науки та освіта : збірн. наук. праць Запорізького обл. інституту після. освіти. Вип. Х. : Дошкільна освіта. Запоріжжя : Акцент Інвест-Трейд. 2012. С. 83-92.
25. Куземко Л. В. Індивідуальне виховання дітей дошкільного віку: технологічний підхід. Наукові записки. Серія : Психолого-педагогічні науки. Ніжин : Видавництво НДУ ім. М. Гоголя. 2011.№4. С.55-60.
26. Рабунский Е. С. Индивидуальный подход в процессе обучения школьников (на основе анализа их самостоятельной деятельности) : Монография. Москва : Педагогика. 1975. 184 с.
27. Кузьменко В. Індивідуалізація виховання і навчання в дошкільних закладах : методичні рекомендації для дошкільних працівників. Київ : КМІУВ імені Б.Грінченка, 2002. 44 с.
28. Кузьменко В. Індивідуальний підхід: практичний аспект. Дошкільне виховання. 2007. № 9. С. 12-17.
29. Унт И. Э. Индивидуализация и дифференциация обучения. Москва : Педагогика, 1990. 192 с.
30. Гончаренко С. Український педагогiчний словник. Київ: Либiдь, 1997. 376с
31. Енциклопедія освіти / Акад.пед.наук. України; голов. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
32. Бaзовий компонент дошкільної освіти в Укрaїні : затверджено Міністерство освіти і нaуки Укрaїни. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/ba... (дaтa звернення 20.04.2019).
33. Юхимець І.В., Савчук Л.О. Підготовка педагогів до роботи в умовах інклюзивного навчання. Вісник науково-дослідницької лабораторії інклюзивної освіти. Рівне. 2012. №3. 69 с.
34. Інклюзивний простір. Практичні кроки. Спеціалізований тренінг для працівників освітньої сфери . Спеціальна програма Марини Порошенко. Благодійний фонд Порошенка. 2017. 74 с.
36. Про затвердження Примірного переліку корекційних засобів навчання та реабілітаційного обладнання для спеціальних закладів освіти : Наказ МОН України – редакція від 22.03.2018 № 271.
41. Лист МОН України від 12.10.2015 № 1/9-487 «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах»;
49. Лист МОН молоді і спорту України від 26.07.2012 № 1/9-529 «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання».
50. Лист МОН України від 08.08.2013 № 1/9-539 «Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами»