Психолого-педагогічні умови формування відповідальності батьків у закладі дошкільної освіти
Автор(ка)
Кочубей Ірина Василівна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Кафедра педагогіки та психології
Анотація
В умовах соціально-економічної нестабільності та становлення незалежної української держави, сучасна сім’я зазнає певних змін у сфері внутрішньо-родинних взаємин. Відбувається зміна пріоритетних напрямів становлення особистості. Все більше молодих людей надають першочергового значення матеріальним засадам життя, меншого значення набувають морально-етичні принципи та сімейні цінності. З одного боку, це призводить до більш виваженого рішення щодо дітей, а з іншого – зводить взаємини із власною дитиною до рівня матеріального забезпечення її потреб. За таких умов виникає проблема якості виконання батьками виховних функцій та обов’язків щодо розвитку, утримання дітей, яка має різні ступені прояву – від безвідповідального, легковажного, недбалого до усвідомленого, свідомого, відповідального ставлення.
Проблема батьківської відповідальності є особливо актуальною в останні роки, адже девіантні форми материнства та батьківства спричиняють збільшення кількості неблагополучних дітей.
На жаль, кількість дітей, що відчувають труднощі у спілкуванні з однолітками та дорослими, переживають страхи, відчувають нестачу емоційної підтримки та чуттєвих контактів, демонструють агресивну поведінку, конфліктність, яких можна віднести до категорії дітей групи ризику, постійно зростає. Означені проблеми постають результатом недбалого ставлення дорослих до власних дітей, невиконанням батьківських обов’язків та функцій, низьким рівнем розвитку навичок відповідального батьківства.
З метою попередження подібних проблем профілактичну та корекційну діяльність необхідно розпочинати якомога раніше: на етапах підготовки молоді до створення сім’ї, формування готовності до народження дітей, на початкових етапах реалізації батьківських обов’язків та функцій, що є складовою професійної компетентності соціальних педагогів, психологів, вихователів та вчителів. Початком соціально-психологічного супроводу батьківського загалу може стати початок відвідування дитиною закладу дошкільної освіти.
Актуальність проблеми підтверджено виявленими на основі аналізу теоретичних джерел та реальної практики роботи закладів дошкільної освіти суперечностей між: соціальним запитом щодо батьківської відповідальності за цілісний розвиток і гармонійне виховання дитячої особистості та низьким рівнем розвитку навичок відповідального батьківства у сучасному суспільстві; декларативністю співпраці закладів дошкільної освіти з родинами вихованців та недостатньою розробленістю програм психолого-педагогічної підтримки батьківства в умовах роботи закладів дошкільної освіти.
Проблема батьківської відповідальності є особливо актуальною в останні роки, адже девіантні форми материнства та батьківства спричиняють збільшення кількості неблагополучних дітей.
На жаль, кількість дітей, що відчувають труднощі у спілкуванні з однолітками та дорослими, переживають страхи, відчувають нестачу емоційної підтримки та чуттєвих контактів, демонструють агресивну поведінку, конфліктність, яких можна віднести до категорії дітей групи ризику, постійно зростає. Означені проблеми постають результатом недбалого ставлення дорослих до власних дітей, невиконанням батьківських обов’язків та функцій, низьким рівнем розвитку навичок відповідального батьківства.
З метою попередження подібних проблем профілактичну та корекційну діяльність необхідно розпочинати якомога раніше: на етапах підготовки молоді до створення сім’ї, формування готовності до народження дітей, на початкових етапах реалізації батьківських обов’язків та функцій, що є складовою професійної компетентності соціальних педагогів, психологів, вихователів та вчителів. Початком соціально-психологічного супроводу батьківського загалу може стати початок відвідування дитиною закладу дошкільної освіти.
Актуальність проблеми підтверджено виявленими на основі аналізу теоретичних джерел та реальної практики роботи закладів дошкільної освіти суперечностей між: соціальним запитом щодо батьківської відповідальності за цілісний розвиток і гармонійне виховання дитячої особистості та низьким рівнем розвитку навичок відповідального батьківства у сучасному суспільстві; декларативністю співпраці закладів дошкільної освіти з родинами вихованців та недостатньою розробленістю програм психолого-педагогічної підтримки батьківства в умовах роботи закладів дошкільної освіти.
Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ БАТЬКІВ ЗА РОЗВИТОК ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Особливості проявів батьківства в контексті психологічного зростання дитини дошкільного віку.
1.2. Структура батьківської відповідальності
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ БАТЬКІВ ЗА РОЗВИТОК ДИТИНИ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
2.1. Характеристика методів дослідження батьківської відповідальності
2.2. Апробація тренінгу з проблеми становлення відповідальності батьків за розвиток дітей дошкільного віку
2.3. Перевірка ефективності психолого-педагогічних умов становлення відповідальності батьків за розвиток дитини у закладі дошкільної освіти.
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ БАТЬКІВ ЗА РОЗВИТОК ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Особливості проявів батьківства в контексті психологічного зростання дитини дошкільного віку.
1.2. Структура батьківської відповідальності
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ БАТЬКІВ ЗА РОЗВИТОК ДИТИНИ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
2.1. Характеристика методів дослідження батьківської відповідальності
2.2. Апробація тренінгу з проблеми становлення відповідальності батьків за розвиток дітей дошкільного віку
2.3. Перевірка ефективності психолого-педагогічних умов становлення відповідальності батьків за розвиток дитини у закладі дошкільної освіти.
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Покликання
1. Акименко Ю.Ф. Психологічна корекція ставлення батьків до дітей молодшого шкільного віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Юрій Федорович Акименко. – К., 2003. – 19 с.
2. Алєксєєнко Т. Як сімейне середовище впливає на дитину / Тетяна Алєксєєнко // Початкова школа. – 2000. – №18. С. 57–60.
3. Ашурко Ю. Який батько – такий син! До проблем Родиного виховання / Юрій Ашурко // Рідна школа. – 1999. – №7 – 8. – С. 65–66.
4. Батьківство в радість: тренінг. Курс з набуття батьківських навичок [Пр-ма «Родина для дитини» в Україні] / [Авт.-упор. Г.М. Лактіонова, І.Д. Звєрєва]. – К. : Майстер принт. – 2008. – 196 с.
5. Бевз Г.М. Соціально-психологічні чинники виникнення та розвитку прийомного батьківства : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.05 «Соціальна пеадагогіка» / Галина Михайлівна Бевз. – Київ, 2002 – 19 с.
6. Богуш А.М. Взаємозалежність свободи і відповідальності в поведінці особистості / Ала Михайлівна Богуш // Наука і освіта. – 2006. –№ 5–6. – С. 119–121.
7. Божович Л.И. Личность и её формирование в детском возрасте. [Психологическое исследование] / Л.И. Божович. – М. : Просвещение, 1968. – 464 с.
8. Бойко Н. Тиждень сім’ї у школі / Надія Бойко // Психолог. – 2007. – №11. – С. 23–24.
9. Боуэн М. Теория семейных систем Мюррея Боуэна: Основные понятия, методы и клиническая практика / Мюррей Боуен. – М. : «Когито-Центр», 2005. – 496 с. («Современная психотерапия»).
10. Братусь І. Формування навичок усвідомленого батьківства та ранній розвиток дитини [методичні матеріали для тренера] / І. Братусь, А. Гулевська-Черниш, Т. Лях // Практична психологія та соціальна робота. – 2002. – №5. – С. 36–48.
11. Братусь С.Н. Юридическая ответственность и законность / С.Н. Братусь. – М. : Юрид. лит., 1976. – 215 с.
12. Бродовьска В.Й. Тлумачний російсько-український словник психологічних термінів = Толковый русско-украинский словарь психологической терминологии / В.Й. Бродовська, В.О. Грушевський, І.П. Патрик, Південнослов’янський ін-т Київського славістичного ун-ту. – К. : Професіонал, 2007. – 512 с.
13. Буніна Л.М. Усвідомлене батьківство як соціально-педагогічне явище / Л.М. Буніна // Вісник Луганського держ. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2003. – №7. – С. 18–20.
14. Буніна Л.М. Формування у молодих сімей навичок усвідомленого батьківства засобами соціально-педагогічної підтримки в Північній Ірландії : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / Лариса Миколаївна Буніна. – Луганськ, 2005. – 22 с.
15. Бурлачук Л.Ф. Словарь-справочник по психодиагностике / Л.Ф. Бурлачук, С.М. Морозов – СПб. : Питер, 2002. – 528 с.
16. Варій М.Й. Загальна психологія : [Підручник / Для студ. психол. і педагог. спеціальностей]. – 2-е видан., випр. і. доп. / Мирон Йосиович Варій – К. : «Центр учбової літератури». – 2007. – 968 с.
17. Василевська Т.Е. Відповідальність як духовно-моралісний вимір особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філософ. наук: 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії» / Т.Е. Василевська. – Київ, 1996. – 19 с.
18. Великий тлумачний словник сучасної української мови / [Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел]. – К. : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. – 1440 с.
19. Великий тлумачний словник української мови / [Упоряд. Т.В. Ковальова] ; [Худож.-оформлювач Б.П. Бублик]. – Харків : Фоліо, 2005. – 767 с. – (Б-ка держ. мови).
20. Винникотт Д.В. Разговор с родителями / Д.В. Винникотт. – М. : Класс, 1994 – 112 с.
21. Вікова та педагогічна психологія : [Навч. посіб.] / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. – К. : Просвіта, 2001. – 416 с.
22. Власова О.І. Психологічна структура та чинники розвитку соціальних здібностей : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Олена Іванівна Власова. – Київ, 2006. – 44 с.
23. Вопросы психологии ребенка дошкольного возраста : [Сб. статей] / [Под ред. А.Н. Леонтьева, А.В. Запорожца]. – М., 1995. – 144 с.
24. Выготский Л.С. Вопросы детской психологии / Лев Семенович Віготский. – СПб. : СОЮЗ, 1997. – 224 с.
25. Выготский Л.С. Педагогическая психология / [Под ред. В.В. Давыдова]. – М. : Педагогика-пресс, 1999. – 536 с. – (Психология: Классические труды).
26. Гайдамака І.Г. Сутність етичної культури батьків та її прояв у взаємодії суб’єктів процесу виховання / І.Г. Гайдамака // [Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету] / (Педагогічні науки). – №3. – Бердянськ : БДПУ, 2006. – 220 с.
27. Гусак Н.І. Підготовка юнаків-старшокласників до виконання соціальних ролей чоловіка та батька : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. : 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / Надія Іванівна Гусак. – Луганськ, 2005. – 18 с.
28. Даниленко Н.В. Методи дослідження готовності до материнства / Наталія Володимирівна Даниленко // Вісник ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Психологія. – Вип. 15. – Ч.1. – 2005. – С. 46 – 54.
29. Даниленко Н.В. Психологічна готовність жінки до материнства: сучасні дослідження / Наталія Володимирівна Даниленко // Наука і освіта. – 2004. – №4 – 5. – С. 14 – 16.
30. Демидова Т.А. Особливості формування уявлень про майбутню сім’ю у старшокласників : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Т.А. Демидова. – Київ, 2003. – 17 с.
31. Денисенко А.А. Изучение уровня психологической готовности к материнству / А.А. Денисенко, К.О. Дорошенко // Наука і освіта. –2005. – №5–6. – С. 48–51.
32. Денисенко А.А. Родительская любовь как один из ведущих факторов в процессе воспитания / А.А. Денисенко, К.О. Дорошенко // Наука і освіта. –2007. – №1–2. – С. 7–10.
33. Диагностика психических состояний детей дошкольного возраста : [Учебно-методическое пособие]. / [Сост. : С.В. Вилиева]. – СПб. : Речь, 2005. – 240 с.
34. Дитина в сім’ї / [Упоряд. Т. Науменко]. – К. : Ред. загальнопед. газ., 2005. – 128 с. – (Б-ка «Шк.. світу»).
35. Діти – батьки – сім’я. Випуск 6. – К. : Наук. світ, 2006. – 67 с., іл.
36. Діти і соціум: Особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку : [Монографія] / А.М. Богуш, Л.О. Варяниця, Н.В. Гавриш, С.М. Курінна, І.П. Печенко / [Наук. ред. А.М. Богуш] / за заг. ред. Н.В. Гавриш. – Луганськ : Альма-матер, 2006. – 368 с.
37. Доскач С. Особливості розвитку відповідальності у підлітків / Світлана Доскач // Педагогіка і психологія професійної освіти. –2006. – №1. – С. 174–180.
38. Дригус М.Т. Проблема детермінації особистісного розвитку в творчій спадщині Г.С. Костюка / М.Т. Дригус – В кн. Наукові записки Інституту Психології Г.С. Костюка, Вип. 20, Ч. 1, 2000. – С. 145–153.
39. Дружинин В.Н. Психология семьи / Владимир Николаевич Дружинин – М. : «КСП», 1996. – 160 с.
40. Дубінець І.В. Педагогічна просвіта батьків у вітчизняній періодичній пресі другої половини ХІХ століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Ірина Володимирівна Дубінець. – Луганськ, 2001. – 17 с.
41. Енциклопедія батьківства: посібник з сімейного виховання / [Авт. кол. за заг. ред. Є.І. Коваленко, С.В. Кириленко]. – К. : КНТ, 2008. – 592 с.
42. Жаровцева Т.Г. Психолого-педагогічна культура сім’ї як структурний компонент сімейного виховання / Т.Г. Жаровцева // Наука і освіта. – 2005. – №1-2. С. 74–76.
43. Желуденко М.О. Відповідальність як основа виховання вільної особистості / М.О. Желуденко // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №3. – Бердянськ : БДПУ, 2006. – 220 с.
44. Загальна психологія : Підручник [Для студ. психол. і педагог. cпеціальностей]. – 2-е видан., вип. і доп. – К. : «Центр учбової літератури». – 2007. – 968 с.
45. Закон України “Про охорону дитинства” – К. : Редакція журналу “Дошкільне виховання”, 2001.
46. Запорожец А.В. Избранные психологические труды : В 2-х т., Т. 1 : Психическое развитие ребенка / А.В. Запорожец. – М. : Педагогика, 1986. – 320 с.
47. Зінченко В.М. Допомога батькам дошкільників по оволодінню психологічною культурою виховання / Віра Миколаївна Зінченко // Гуманізація навчально-виховного процессу : [Науково-методичний збірник. – вип. ХІХ] . – Слов’янськ : СДПІ, 2003. – С. 219–225.
48. Іванов Д.І. Психологічний аналіз системи дитячо-батьківських стосунків у парадигмі глибинної психології : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Дмитро Іванович Іванов. – Одеса, 2005. – 15 с.
49. Йоганс Г. Принцип відповідальності. У пошуках етики для технологічної цивілізації. [Пер. з нім.] / Г. Йоганс. – К. : Лібра, 2001. – 400 с.
50. Кікінежді О.М. Формування гендерної культури молоді: науково-методичні матеріали до тренінгової програми. [Навчальний посібник]. / О.М. Кікінеджі, О.Б. Кізь – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2006. – 160 с.
51. Кісарчук З.Г. Психологічна допомога сім’ї / З.Г. Кісарчук, О.І. Єрмусевич. – Книга 1. Навчальний посібник (у 3 книгах). – К. : Главник, 2006. – 128 с. – (серія «Психол. інструментарій»). Бібліогр. : с. 122.
52. Клауд Г. Фактор матери / Генри Клауд, Джон Таусенд. – Пер. с англ. Л. Сумм. – 3-е изд., перераб. – М. : Триада, 2005. – 328 с.
53. Козловская Н.В. Влияние детско-родительских отношений на уровень тревожности детей старшего дошкольного возраста / Н.В. Козловська // Психолог в детском саду. –2005. – №4. С. 85–97.
54. Кон И.С. Этнография родительства / И.С. Кон. – М. – 2000.
55. Косарєва О. Батьки і діти: психологічні моделі міжособистісної взаємодії / Оксана Косарєва // Дошкільне виховання. – 2005. – №5. С. 11–13.
56. Костюк Г.С. Избранные психологические труды / Григорій Силович Костюк. – М. : Педагогика, 1998. – 304 с.
57. Котирло В.К. Дитячий садок і сім’я / В.К. Котирло, С.О. Ладивір. – К. : Рад. шк., 1984. – 118 с.
58. Кочарян А.С. Структура и психологические особенности личностного симптомокомплекса ответственности / А.С. Кочарян, И.А. Кочарян // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (Серія «Психологія»). – Харків. – 2005. – №702. – С. 77–80.
59. Кравцова Г.М. Дитина і / або кар’єра або Як бути гарними батьками, якщо Ви цілий день на роботі / Ганна Михайлівна Кравцова. – Х. : Торсінг плюс, 2008. – 160 с.
60. Кравченко Т. Гармонія і дисгармонія стосунків батьків та дітей у сучасній родині / Т. Кравченко, М. Міщенко, А. Нору, В. Постовіт // Рідна школа. – 2001. – №7. – С. 33–36.
61. Красняков Є.В. Державна освітня політика та її законодавче забезпечення / Євген Васильович Красняков // Рідна школа. – 2003. – №7. – С. 3–7.
62. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка родинного виховання : [Навчальний посібник] / А.І. Кузьмінський, Омеляненко В.Л. – К. : Знання, 2006. (Серія «Навчально-методичний комплекс з педагогіки»).
63. Кулачківська С.Є., Ладивір С.О. Я – Дошкільник (вікові та індивідуальні аспекти психічного розвитку) / С.Є. Кулачківська, С.О. Ладивір. – К. : Нора-прінт, 1996. – 108 с.
64. Ладивір С. Секрети батьківської педагогіки: родина має дати дитині любов і захист / Світлана Ладивір // Дошкільне виховання. – 2008. – №6. – С. 3–6.
65. Лугінець Н. Тренінг батьківської ефективності: формування навичок усвідомленого батьківства / Н. Лугінець // Психолог. – 2007. – №13-15. С. 88–96.
66. Макаренко А.С. Книга для родителей / Антон Семенович Макаренко. – М. : «Просвещение», 1968. – 359 с. : с ил.
67. Максимовська Н.Ю. Формування культури материнства жіночої молоді у соціально-педагогічному середовищі вищого навчального закладу : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук : 13.00.05. «Соціальна педагогіка» / Н.Ю. Максимовська. – Луганськ, 2008. – 20 с.
68. Методи вивчення психічного розвитку дитини-дошкільника : [Метод. посіб. для педагогів, практ. психологів, студ. серед. і вищ. пед. закл.] / С.Є. Кулачківська (наук. ред.), Т.О. Піроженко, Л.Г. Подоляк та ін. – К. : Світич, 2003. – 40 с. : іл. – (Б-чка журн. «Дошк. виховання»). – Бібліогр. : с. 33.
69. Методичні матеріали з питань формування усвідомленого батьківства [За заг. ред. Г.М. Лактіонової]. – К. : Держсоцслужба, Християнський дитячий фонд, 2006 – 96 с.
70. Мясоед П.А. Методика непрямой экспресс-диагностики уровня психического развития дошкольников / П.А. Мясоед // Вопросы психологии. – 1996. – №2. – С. 130–136.
71. Наметова Е.Р. Про значення сім’ї у формуванні вільної особистості дитини / Е.Р. Наметова // Педагогіка і психологія : Вісник АПН України. –2006. – №2. – С. 36–43.
72. Основи батьківської компетентності : [Навч. посіб.] / Упор. : Т.Г. Веретенко, І.Д. Звєрєва, Н.Ю. Шевченко / [за заг. ред. І.Д. Звєрєвої]. – К. : Наук. Світ, 2006. – 156 с. – Бібіліогр. : с. 155–156.
73. Осокіна Ю.С. Відповідальність соціального суб’єкта: філософський аналіз : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філософ. наук : 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії» / Юлія Сергіївна Осокіна– Київ, 2007. – 15 с.
74. Пастух Л.В. Вплив сім’ї на розвиток духовності дітей / Людмила Василівна Пастух // Педагогічна газета. – липень 2006. – №13 (61). – С. 3–4.
75. Патинок О.П. Теоретичні аспекти проблеми відповідальності як професійно значущої якості соціального працівника / О.П. Патинок // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. – 2006. – №3. – С. 24–33.
76. Педагогічний словник для молодих батьків. – К. : ДЦССМ, перевидання 2003. – 348 с.
77. Піроженко Т.О. Особистість дошкільника: надії та перспективи розвитку / Т.О. піроженко, С.О. Ладивір, Л.І. Тищук, А.П. Рясенчук, Н.П. Бирук, І.В. красько. – Житомир : «Приватня друкарня Бліц-Друк», 2003. – 176 с.
78. Піроженко Т.О. Психічний розвиток дитини дошкільного віку: досвід роботи сучасного дошкільного навчального закладу / Тамара Олександрівна Піроженко. – 2-е вид., стереотип. – Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2003. – 168 с.
79. Програма формування педагогічної культури батьків / [За редакцією Постового В.Г.] – К., 2003. – 108 с.
80. Прошкуратова Т. Законодавче забезпечення дитинства / Тамара Прошкуратова // Початкова школа. – 2003. – №3. – С. 4–5.
81. Радчук Г.К. Сімейне виховання. Освітній тренінг для батьків : [Навч.-метод. Посібник] / Г.К. Радчук, О.В. Тіунова. – Т. : Навчальна книга – Богдан, 2008. – 119 с.
82. Рибальченко І.М. Взаємодія з батьками / Ірина Миколаївна Рибальченко. – Х. : Вид. група «Основа», 2007. – 208 с. – (Школа класного керівника).
83. Робота з родинами вихованців дитячого садка / [Упоряд. В.Л. Сухар]. – Х. : Вид-во «Ранок», 2008. – 176 с. – (Програма розвитку).
84. Родинна педагогіка : [Навчально-метод. Посібник] // А.А. Марушкевич, В.Г. Постовий, Т.Ф. Алексєєнко та ін. – К. : Видавець ПАРАПАН, 2002. – 216 с.
85. Родинне сонцеколо : [Методичний порадник для роботи з батьками] / [Авт.-упор. Л.В. Калуська]. – Тернопіль : Мандрівець, 2006. – 140 с.
86. Ройз С. Чарівна паличка для батьків: Дитинознавство (теорія розвитку та виховання); Як із буки зробити посміхайку (практикум для батьків); Секрети дорослого життя (практикум для дітей) / Світлана Ройз. – К. : Ніка-Центр, 2005. – 184 с. : ил. – (Сер. «Новітня психологія»; Вип. 12).
87. Руденко Т.П. Молода сім’я в сучасній Україні: соціально-філософський аналіз : автореф. дис. на здобуття наук ступеня канд. філософ. наук : 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії» / Тамара Петрівна Руденко. – Київ, 2004. – 14 с.
88. Савчин М.В. Психологічні основи розвитку відповідальної поведінки особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра психол. наук. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Мирослав Васильович Савчин. – К., 1997. – 50 с.
89. Седих К.В. Психологія взаємодії систем: «Сім’я та освітні інституції» / Кіра Валеріївна Седих. – Полтава : Довкілля-К, 2008. – 228 с.
90. Сидорик Ю.Р. Психологічні особливості взаємин в родині як чинник становлення життєвих перспектив майбутнього сім’янина : автореф. дис. на здобуття наук ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Ю.Р. Сидорчик. – К., 2008. – 19 с.
91. Скрипченко О.В. Довідник з педагогіки та психології / О.В. Скрипченко, Т.М. Лисянська, О.Л. Крипченко. – К., Видавництво Національного університету ім. М.П. Драгоманова, 2000. – 218 с.
92. Стаднік Н. Оптимізація впливу батьків на виховання відповідальності у молодших школярів шестирічного віку / Надія Стадник // Нова педагогічна думка. – 2007. – №2 С. 44–46.
93. Сухар В.Л. Робота з родинами вихованців дитячого садка / Вікторія Леонідівна. – Харків : «Ранок», 2008. – 176 с. – (Програма розвитку).
94. Сухарева Л.С. Піклуємось разом. Робота з батьками дошкільників / Лілія Станіславівна Сухарєва. – Х. : Вид. група «Основа» : «Тріада+», 2008. – 128 с. (Серія: «ДНЗ. Вихователю»).
95. Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка / Василь Олександрович Сухомлинський. – К. : “Радянська школа”, 1978. – 263 с.
96. Сучасний тлумачний словник української мови: 50000 слів / [За заг. ред. Д-ра філол. наук, проф. В.В. Дубинського]. – Х. : ВД “Школа”, 2006. – 832 с.
97. Тіунова О.В. Психологічні умови формування відповідального ставлення до материнства у дівчат старшого дошкільного віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / О.В. Тіунова. – Івано-Франківськ, 2008. – 20 с.
98. Томаровщенко О.В. Психологічне розуміння відповідальності як риси характеру / О.В. Томаровщенко // Наука і освіта. –2006. – №3-4. – С. 58–60.
99. Трубавіна І.М. Етика соціально-педагогічної роботи з сім’єю : [Навчально-методичний посібник] / Ірина Миколаївна Трубавіна. – К. : УДЦССМ, 2001. – 72 с.
100. Усвідомлене батьківство як умова повноцінного розвитку дитини : [Метод. матеріали для тренера] / Авт.-упор. : О.В. Безпалько, Т.Л. Лях, В.В. Молочний, Т.П. Цюман; [Під заг. ред. Г.М. Лактіонової]. – К. : Наук. світ, 2004. – 107 с. : іл. – Бібілігр. : с. 104. – (Б-чка соц. працівника / соц. педагога). – (Сер. «Благополуччя дітей та молоді: можливості соц. роботи»).
101. Хомич Г.
102. Чуб Н.В. Довідник для батьків дошкільників. Психологія дитини від А до Я / Н.В. Чуб. – Х. : Веста, 2007. – 160 с.
103. Шевченко Н.Ю. Соціально-педагогічні засади формування усвідомленого ставлення батьків до прав дитини : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.05. «Соціальна педагогіка» / Наталія Юріївна Шевченко – Луганськ, 2006. – 13 с.
104. Школа для батьків / В. Бондаровська, К. Бабенко, О. Возіянова та ін. – ПП «Заценко». – Прим. – К. : 2006. – 338 с.
105. Ярошинська О.О. Розвиток поглядів на інститут батьківства в історії української етнопедагогіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / О.О. Ярошинська – К., 2005. – 18 с.
2. Алєксєєнко Т. Як сімейне середовище впливає на дитину / Тетяна Алєксєєнко // Початкова школа. – 2000. – №18. С. 57–60.
3. Ашурко Ю. Який батько – такий син! До проблем Родиного виховання / Юрій Ашурко // Рідна школа. – 1999. – №7 – 8. – С. 65–66.
4. Батьківство в радість: тренінг. Курс з набуття батьківських навичок [Пр-ма «Родина для дитини» в Україні] / [Авт.-упор. Г.М. Лактіонова, І.Д. Звєрєва]. – К. : Майстер принт. – 2008. – 196 с.
5. Бевз Г.М. Соціально-психологічні чинники виникнення та розвитку прийомного батьківства : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.05 «Соціальна пеадагогіка» / Галина Михайлівна Бевз. – Київ, 2002 – 19 с.
6. Богуш А.М. Взаємозалежність свободи і відповідальності в поведінці особистості / Ала Михайлівна Богуш // Наука і освіта. – 2006. –№ 5–6. – С. 119–121.
7. Божович Л.И. Личность и её формирование в детском возрасте. [Психологическое исследование] / Л.И. Божович. – М. : Просвещение, 1968. – 464 с.
8. Бойко Н. Тиждень сім’ї у школі / Надія Бойко // Психолог. – 2007. – №11. – С. 23–24.
9. Боуэн М. Теория семейных систем Мюррея Боуэна: Основные понятия, методы и клиническая практика / Мюррей Боуен. – М. : «Когито-Центр», 2005. – 496 с. («Современная психотерапия»).
10. Братусь І. Формування навичок усвідомленого батьківства та ранній розвиток дитини [методичні матеріали для тренера] / І. Братусь, А. Гулевська-Черниш, Т. Лях // Практична психологія та соціальна робота. – 2002. – №5. – С. 36–48.
11. Братусь С.Н. Юридическая ответственность и законность / С.Н. Братусь. – М. : Юрид. лит., 1976. – 215 с.
12. Бродовьска В.Й. Тлумачний російсько-український словник психологічних термінів = Толковый русско-украинский словарь психологической терминологии / В.Й. Бродовська, В.О. Грушевський, І.П. Патрик, Південнослов’янський ін-т Київського славістичного ун-ту. – К. : Професіонал, 2007. – 512 с.
13. Буніна Л.М. Усвідомлене батьківство як соціально-педагогічне явище / Л.М. Буніна // Вісник Луганського держ. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2003. – №7. – С. 18–20.
14. Буніна Л.М. Формування у молодих сімей навичок усвідомленого батьківства засобами соціально-педагогічної підтримки в Північній Ірландії : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / Лариса Миколаївна Буніна. – Луганськ, 2005. – 22 с.
15. Бурлачук Л.Ф. Словарь-справочник по психодиагностике / Л.Ф. Бурлачук, С.М. Морозов – СПб. : Питер, 2002. – 528 с.
16. Варій М.Й. Загальна психологія : [Підручник / Для студ. психол. і педагог. спеціальностей]. – 2-е видан., випр. і. доп. / Мирон Йосиович Варій – К. : «Центр учбової літератури». – 2007. – 968 с.
17. Василевська Т.Е. Відповідальність як духовно-моралісний вимір особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філософ. наук: 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії» / Т.Е. Василевська. – Київ, 1996. – 19 с.
18. Великий тлумачний словник сучасної української мови / [Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел]. – К. : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. – 1440 с.
19. Великий тлумачний словник української мови / [Упоряд. Т.В. Ковальова] ; [Худож.-оформлювач Б.П. Бублик]. – Харків : Фоліо, 2005. – 767 с. – (Б-ка держ. мови).
20. Винникотт Д.В. Разговор с родителями / Д.В. Винникотт. – М. : Класс, 1994 – 112 с.
21. Вікова та педагогічна психологія : [Навч. посіб.] / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. – К. : Просвіта, 2001. – 416 с.
22. Власова О.І. Психологічна структура та чинники розвитку соціальних здібностей : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Олена Іванівна Власова. – Київ, 2006. – 44 с.
23. Вопросы психологии ребенка дошкольного возраста : [Сб. статей] / [Под ред. А.Н. Леонтьева, А.В. Запорожца]. – М., 1995. – 144 с.
24. Выготский Л.С. Вопросы детской психологии / Лев Семенович Віготский. – СПб. : СОЮЗ, 1997. – 224 с.
25. Выготский Л.С. Педагогическая психология / [Под ред. В.В. Давыдова]. – М. : Педагогика-пресс, 1999. – 536 с. – (Психология: Классические труды).
26. Гайдамака І.Г. Сутність етичної культури батьків та її прояв у взаємодії суб’єктів процесу виховання / І.Г. Гайдамака // [Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету] / (Педагогічні науки). – №3. – Бердянськ : БДПУ, 2006. – 220 с.
27. Гусак Н.І. Підготовка юнаків-старшокласників до виконання соціальних ролей чоловіка та батька : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. : 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / Надія Іванівна Гусак. – Луганськ, 2005. – 18 с.
28. Даниленко Н.В. Методи дослідження готовності до материнства / Наталія Володимирівна Даниленко // Вісник ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Психологія. – Вип. 15. – Ч.1. – 2005. – С. 46 – 54.
29. Даниленко Н.В. Психологічна готовність жінки до материнства: сучасні дослідження / Наталія Володимирівна Даниленко // Наука і освіта. – 2004. – №4 – 5. – С. 14 – 16.
30. Демидова Т.А. Особливості формування уявлень про майбутню сім’ю у старшокласників : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Т.А. Демидова. – Київ, 2003. – 17 с.
31. Денисенко А.А. Изучение уровня психологической готовности к материнству / А.А. Денисенко, К.О. Дорошенко // Наука і освіта. –2005. – №5–6. – С. 48–51.
32. Денисенко А.А. Родительская любовь как один из ведущих факторов в процессе воспитания / А.А. Денисенко, К.О. Дорошенко // Наука і освіта. –2007. – №1–2. – С. 7–10.
33. Диагностика психических состояний детей дошкольного возраста : [Учебно-методическое пособие]. / [Сост. : С.В. Вилиева]. – СПб. : Речь, 2005. – 240 с.
34. Дитина в сім’ї / [Упоряд. Т. Науменко]. – К. : Ред. загальнопед. газ., 2005. – 128 с. – (Б-ка «Шк.. світу»).
35. Діти – батьки – сім’я. Випуск 6. – К. : Наук. світ, 2006. – 67 с., іл.
36. Діти і соціум: Особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку : [Монографія] / А.М. Богуш, Л.О. Варяниця, Н.В. Гавриш, С.М. Курінна, І.П. Печенко / [Наук. ред. А.М. Богуш] / за заг. ред. Н.В. Гавриш. – Луганськ : Альма-матер, 2006. – 368 с.
37. Доскач С. Особливості розвитку відповідальності у підлітків / Світлана Доскач // Педагогіка і психологія професійної освіти. –2006. – №1. – С. 174–180.
38. Дригус М.Т. Проблема детермінації особистісного розвитку в творчій спадщині Г.С. Костюка / М.Т. Дригус – В кн. Наукові записки Інституту Психології Г.С. Костюка, Вип. 20, Ч. 1, 2000. – С. 145–153.
39. Дружинин В.Н. Психология семьи / Владимир Николаевич Дружинин – М. : «КСП», 1996. – 160 с.
40. Дубінець І.В. Педагогічна просвіта батьків у вітчизняній періодичній пресі другої половини ХІХ століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Ірина Володимирівна Дубінець. – Луганськ, 2001. – 17 с.
41. Енциклопедія батьківства: посібник з сімейного виховання / [Авт. кол. за заг. ред. Є.І. Коваленко, С.В. Кириленко]. – К. : КНТ, 2008. – 592 с.
42. Жаровцева Т.Г. Психолого-педагогічна культура сім’ї як структурний компонент сімейного виховання / Т.Г. Жаровцева // Наука і освіта. – 2005. – №1-2. С. 74–76.
43. Желуденко М.О. Відповідальність як основа виховання вільної особистості / М.О. Желуденко // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №3. – Бердянськ : БДПУ, 2006. – 220 с.
44. Загальна психологія : Підручник [Для студ. психол. і педагог. cпеціальностей]. – 2-е видан., вип. і доп. – К. : «Центр учбової літератури». – 2007. – 968 с.
45. Закон України “Про охорону дитинства” – К. : Редакція журналу “Дошкільне виховання”, 2001.
46. Запорожец А.В. Избранные психологические труды : В 2-х т., Т. 1 : Психическое развитие ребенка / А.В. Запорожец. – М. : Педагогика, 1986. – 320 с.
47. Зінченко В.М. Допомога батькам дошкільників по оволодінню психологічною культурою виховання / Віра Миколаївна Зінченко // Гуманізація навчально-виховного процессу : [Науково-методичний збірник. – вип. ХІХ] . – Слов’янськ : СДПІ, 2003. – С. 219–225.
48. Іванов Д.І. Психологічний аналіз системи дитячо-батьківських стосунків у парадигмі глибинної психології : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Дмитро Іванович Іванов. – Одеса, 2005. – 15 с.
49. Йоганс Г. Принцип відповідальності. У пошуках етики для технологічної цивілізації. [Пер. з нім.] / Г. Йоганс. – К. : Лібра, 2001. – 400 с.
50. Кікінежді О.М. Формування гендерної культури молоді: науково-методичні матеріали до тренінгової програми. [Навчальний посібник]. / О.М. Кікінеджі, О.Б. Кізь – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2006. – 160 с.
51. Кісарчук З.Г. Психологічна допомога сім’ї / З.Г. Кісарчук, О.І. Єрмусевич. – Книга 1. Навчальний посібник (у 3 книгах). – К. : Главник, 2006. – 128 с. – (серія «Психол. інструментарій»). Бібліогр. : с. 122.
52. Клауд Г. Фактор матери / Генри Клауд, Джон Таусенд. – Пер. с англ. Л. Сумм. – 3-е изд., перераб. – М. : Триада, 2005. – 328 с.
53. Козловская Н.В. Влияние детско-родительских отношений на уровень тревожности детей старшего дошкольного возраста / Н.В. Козловська // Психолог в детском саду. –2005. – №4. С. 85–97.
54. Кон И.С. Этнография родительства / И.С. Кон. – М. – 2000.
55. Косарєва О. Батьки і діти: психологічні моделі міжособистісної взаємодії / Оксана Косарєва // Дошкільне виховання. – 2005. – №5. С. 11–13.
56. Костюк Г.С. Избранные психологические труды / Григорій Силович Костюк. – М. : Педагогика, 1998. – 304 с.
57. Котирло В.К. Дитячий садок і сім’я / В.К. Котирло, С.О. Ладивір. – К. : Рад. шк., 1984. – 118 с.
58. Кочарян А.С. Структура и психологические особенности личностного симптомокомплекса ответственности / А.С. Кочарян, И.А. Кочарян // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (Серія «Психологія»). – Харків. – 2005. – №702. – С. 77–80.
59. Кравцова Г.М. Дитина і / або кар’єра або Як бути гарними батьками, якщо Ви цілий день на роботі / Ганна Михайлівна Кравцова. – Х. : Торсінг плюс, 2008. – 160 с.
60. Кравченко Т. Гармонія і дисгармонія стосунків батьків та дітей у сучасній родині / Т. Кравченко, М. Міщенко, А. Нору, В. Постовіт // Рідна школа. – 2001. – №7. – С. 33–36.
61. Красняков Є.В. Державна освітня політика та її законодавче забезпечення / Євген Васильович Красняков // Рідна школа. – 2003. – №7. – С. 3–7.
62. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка родинного виховання : [Навчальний посібник] / А.І. Кузьмінський, Омеляненко В.Л. – К. : Знання, 2006. (Серія «Навчально-методичний комплекс з педагогіки»).
63. Кулачківська С.Є., Ладивір С.О. Я – Дошкільник (вікові та індивідуальні аспекти психічного розвитку) / С.Є. Кулачківська, С.О. Ладивір. – К. : Нора-прінт, 1996. – 108 с.
64. Ладивір С. Секрети батьківської педагогіки: родина має дати дитині любов і захист / Світлана Ладивір // Дошкільне виховання. – 2008. – №6. – С. 3–6.
65. Лугінець Н. Тренінг батьківської ефективності: формування навичок усвідомленого батьківства / Н. Лугінець // Психолог. – 2007. – №13-15. С. 88–96.
66. Макаренко А.С. Книга для родителей / Антон Семенович Макаренко. – М. : «Просвещение», 1968. – 359 с. : с ил.
67. Максимовська Н.Ю. Формування культури материнства жіночої молоді у соціально-педагогічному середовищі вищого навчального закладу : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук : 13.00.05. «Соціальна педагогіка» / Н.Ю. Максимовська. – Луганськ, 2008. – 20 с.
68. Методи вивчення психічного розвитку дитини-дошкільника : [Метод. посіб. для педагогів, практ. психологів, студ. серед. і вищ. пед. закл.] / С.Є. Кулачківська (наук. ред.), Т.О. Піроженко, Л.Г. Подоляк та ін. – К. : Світич, 2003. – 40 с. : іл. – (Б-чка журн. «Дошк. виховання»). – Бібліогр. : с. 33.
69. Методичні матеріали з питань формування усвідомленого батьківства [За заг. ред. Г.М. Лактіонової]. – К. : Держсоцслужба, Християнський дитячий фонд, 2006 – 96 с.
70. Мясоед П.А. Методика непрямой экспресс-диагностики уровня психического развития дошкольников / П.А. Мясоед // Вопросы психологии. – 1996. – №2. – С. 130–136.
71. Наметова Е.Р. Про значення сім’ї у формуванні вільної особистості дитини / Е.Р. Наметова // Педагогіка і психологія : Вісник АПН України. –2006. – №2. – С. 36–43.
72. Основи батьківської компетентності : [Навч. посіб.] / Упор. : Т.Г. Веретенко, І.Д. Звєрєва, Н.Ю. Шевченко / [за заг. ред. І.Д. Звєрєвої]. – К. : Наук. Світ, 2006. – 156 с. – Бібіліогр. : с. 155–156.
73. Осокіна Ю.С. Відповідальність соціального суб’єкта: філософський аналіз : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філософ. наук : 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії» / Юлія Сергіївна Осокіна– Київ, 2007. – 15 с.
74. Пастух Л.В. Вплив сім’ї на розвиток духовності дітей / Людмила Василівна Пастух // Педагогічна газета. – липень 2006. – №13 (61). – С. 3–4.
75. Патинок О.П. Теоретичні аспекти проблеми відповідальності як професійно значущої якості соціального працівника / О.П. Патинок // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. – 2006. – №3. – С. 24–33.
76. Педагогічний словник для молодих батьків. – К. : ДЦССМ, перевидання 2003. – 348 с.
77. Піроженко Т.О. Особистість дошкільника: надії та перспективи розвитку / Т.О. піроженко, С.О. Ладивір, Л.І. Тищук, А.П. Рясенчук, Н.П. Бирук, І.В. красько. – Житомир : «Приватня друкарня Бліц-Друк», 2003. – 176 с.
78. Піроженко Т.О. Психічний розвиток дитини дошкільного віку: досвід роботи сучасного дошкільного навчального закладу / Тамара Олександрівна Піроженко. – 2-е вид., стереотип. – Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2003. – 168 с.
79. Програма формування педагогічної культури батьків / [За редакцією Постового В.Г.] – К., 2003. – 108 с.
80. Прошкуратова Т. Законодавче забезпечення дитинства / Тамара Прошкуратова // Початкова школа. – 2003. – №3. – С. 4–5.
81. Радчук Г.К. Сімейне виховання. Освітній тренінг для батьків : [Навч.-метод. Посібник] / Г.К. Радчук, О.В. Тіунова. – Т. : Навчальна книга – Богдан, 2008. – 119 с.
82. Рибальченко І.М. Взаємодія з батьками / Ірина Миколаївна Рибальченко. – Х. : Вид. група «Основа», 2007. – 208 с. – (Школа класного керівника).
83. Робота з родинами вихованців дитячого садка / [Упоряд. В.Л. Сухар]. – Х. : Вид-во «Ранок», 2008. – 176 с. – (Програма розвитку).
84. Родинна педагогіка : [Навчально-метод. Посібник] // А.А. Марушкевич, В.Г. Постовий, Т.Ф. Алексєєнко та ін. – К. : Видавець ПАРАПАН, 2002. – 216 с.
85. Родинне сонцеколо : [Методичний порадник для роботи з батьками] / [Авт.-упор. Л.В. Калуська]. – Тернопіль : Мандрівець, 2006. – 140 с.
86. Ройз С. Чарівна паличка для батьків: Дитинознавство (теорія розвитку та виховання); Як із буки зробити посміхайку (практикум для батьків); Секрети дорослого життя (практикум для дітей) / Світлана Ройз. – К. : Ніка-Центр, 2005. – 184 с. : ил. – (Сер. «Новітня психологія»; Вип. 12).
87. Руденко Т.П. Молода сім’я в сучасній Україні: соціально-філософський аналіз : автореф. дис. на здобуття наук ступеня канд. філософ. наук : 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії» / Тамара Петрівна Руденко. – Київ, 2004. – 14 с.
88. Савчин М.В. Психологічні основи розвитку відповідальної поведінки особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра психол. наук. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Мирослав Васильович Савчин. – К., 1997. – 50 с.
89. Седих К.В. Психологія взаємодії систем: «Сім’я та освітні інституції» / Кіра Валеріївна Седих. – Полтава : Довкілля-К, 2008. – 228 с.
90. Сидорик Ю.Р. Психологічні особливості взаємин в родині як чинник становлення життєвих перспектив майбутнього сім’янина : автореф. дис. на здобуття наук ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Ю.Р. Сидорчик. – К., 2008. – 19 с.
91. Скрипченко О.В. Довідник з педагогіки та психології / О.В. Скрипченко, Т.М. Лисянська, О.Л. Крипченко. – К., Видавництво Національного університету ім. М.П. Драгоманова, 2000. – 218 с.
92. Стаднік Н. Оптимізація впливу батьків на виховання відповідальності у молодших школярів шестирічного віку / Надія Стадник // Нова педагогічна думка. – 2007. – №2 С. 44–46.
93. Сухар В.Л. Робота з родинами вихованців дитячого садка / Вікторія Леонідівна. – Харків : «Ранок», 2008. – 176 с. – (Програма розвитку).
94. Сухарева Л.С. Піклуємось разом. Робота з батьками дошкільників / Лілія Станіславівна Сухарєва. – Х. : Вид. група «Основа» : «Тріада+», 2008. – 128 с. (Серія: «ДНЗ. Вихователю»).
95. Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка / Василь Олександрович Сухомлинський. – К. : “Радянська школа”, 1978. – 263 с.
96. Сучасний тлумачний словник української мови: 50000 слів / [За заг. ред. Д-ра філол. наук, проф. В.В. Дубинського]. – Х. : ВД “Школа”, 2006. – 832 с.
97. Тіунова О.В. Психологічні умови формування відповідального ставлення до материнства у дівчат старшого дошкільного віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / О.В. Тіунова. – Івано-Франківськ, 2008. – 20 с.
98. Томаровщенко О.В. Психологічне розуміння відповідальності як риси характеру / О.В. Томаровщенко // Наука і освіта. –2006. – №3-4. – С. 58–60.
99. Трубавіна І.М. Етика соціально-педагогічної роботи з сім’єю : [Навчально-методичний посібник] / Ірина Миколаївна Трубавіна. – К. : УДЦССМ, 2001. – 72 с.
100. Усвідомлене батьківство як умова повноцінного розвитку дитини : [Метод. матеріали для тренера] / Авт.-упор. : О.В. Безпалько, Т.Л. Лях, В.В. Молочний, Т.П. Цюман; [Під заг. ред. Г.М. Лактіонової]. – К. : Наук. світ, 2004. – 107 с. : іл. – Бібілігр. : с. 104. – (Б-чка соц. працівника / соц. педагога). – (Сер. «Благополуччя дітей та молоді: можливості соц. роботи»).
101. Хомич Г.
102. Чуб Н.В. Довідник для батьків дошкільників. Психологія дитини від А до Я / Н.В. Чуб. – Х. : Веста, 2007. – 160 с.
103. Шевченко Н.Ю. Соціально-педагогічні засади формування усвідомленого ставлення батьків до прав дитини : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.05. «Соціальна педагогіка» / Наталія Юріївна Шевченко – Луганськ, 2006. – 13 с.
104. Школа для батьків / В. Бондаровська, К. Бабенко, О. Возіянова та ін. – ПП «Заценко». – Прим. – К. : 2006. – 338 с.
105. Ярошинська О.О. Розвиток поглядів на інститут батьківства в історії української етнопедагогіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / О.О. Ярошинська – К., 2005. – 18 с.