ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНИХ ПОЧУТТІВ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ КАЗКИ
Автор(ка)
Колногузенко Анна Андріївна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
013 Початкова освіта
Кафедра
Кафедра початкової освіти та методик гуманітарних дисциплін
Анотація
У магістерській порушено проблему морального виховання особистісного ставлення до категорій духовності та моральності молодших школярів засобами казки. Розглянуто форми організації занять з використанням казки, основні методи й форми роботи з казкою. Демонструються думки багатьох відомих учених і педагогів щодо використання казки в навчанні та вихованні дітей початкової школи.
Зміст
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1.ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 7
1.1. Зміст поняття «моральне виховання» та проблеми морального виховання молодших школярів 7
1.2. Моральне виховання молодших школярів засобами казки як педагогічна проблема 22
Висновки до Розділу 1 46
РОЗДІЛ 2.ВИВЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КАЗОК ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНИХ ПОЧУТТІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 48
2.1. Діагностика рівня сформованості моральних почуттів молодших школярів та аналіз отриманих результатів 48
2.2. Педагогічні умови використання казки як засобу формування моральних почуттів молодших школярів в освітньому процесі 55
Висновки до Розділу 2. 65
Список використаних джерел 67
ДОДАТКИ 78
РОЗДІЛ 1.ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 7
1.1. Зміст поняття «моральне виховання» та проблеми морального виховання молодших школярів 7
1.2. Моральне виховання молодших школярів засобами казки як педагогічна проблема 22
Висновки до Розділу 1 46
РОЗДІЛ 2.ВИВЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КАЗОК ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНИХ ПОЧУТТІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 48
2.1. Діагностика рівня сформованості моральних почуттів молодших школярів та аналіз отриманих результатів 48
2.2. Педагогічні умови використання казки як засобу формування моральних почуттів молодших школярів в освітньому процесі 55
Висновки до Розділу 2. 65
Список використаних джерел 67
ДОДАТКИ 78
Покликання
1. Александрова О. Роль і місце ціннісних орієнтацій у сучасній теорії виховання / О. Александрова // Вісник Запорізького національного університету. - 2012. - № 1 (17). - С. 92-95.
2. Аліксійчук О. С. Морально-естетичне виховання учнів початкових класів засобами української народної музики / О. С. Аліксійчук. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Поділ. держ. ун-т, інформ.-видав. вид-ня, 2004. – 123 с.
3. Антоненко-Давидович Б. Д. Бабині казки : оповідання, новели / Б. Д. Антоненко-Давидович. - Львів : Каменяр, 1991. 152 с.
4. Архангельский Л. М. Моральные ценности: сущность и реализация / Л. М. Архангельский. – М. : Политиздат, 1982. – 207 с.
5. Бабій І. В. Моральне виховання старших дошкільників засобами народної педагогіки. Дис. канд. пед. наук спец. : 13.00.07 – теорія і методика виховання / Бабій Інна Володимирівна. – Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. – Умань, 2012.– 241 с.
6. Бакуліна С. Ю. Виховання моральних почуттів молодших школярів засобами казок народів світу. Автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.07 теорія і методика виховання / С. Ю. Бакуліна. – К., 2000. – 20 с.
7. Бакуліна С. Ю. Роль народної та літературно-музичної казки в морально-естетичному вихованні молодших школярів / С. Ю. Бакуліна // «Сучасна початкова школа : проблеми, пошуки, знахідки» / Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. - Тернопіль : Інститут педагогіки АПН України, 1996. - С. 53-55.
8. Березовський І. Героїко-фантастичні казки. / І. Березовський; [упоряд., передм. та примітки І. Березовського]. - К. : Дніпро, 1984. - 368 с.
9. Бех И. Д. Психологические основы нравственного развития личности: дисс. … доктора психол. наук : 19.00.07 / Бех Иван Дмитриевич. – К.: Освита, 1992. – 320 с.
10. Бех І. Д. Виховання особистості: в 2 томах / І.Д.Бех. – К.: Либідь, 2003. – Кн. 1: Особистісно-орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. – 2003. – 278с.; Кн. 2: Особистісно-орієнтований підхід: науково-практичні засади. – 344 с.
11. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання: Наук.-метод. посібник. – К. : УЗМН,1998. – 204 с.
12. Бєлан Г. В. Формування системи ціннісних орієнтацій молодших школярів у спадщині В. О. Сухомлинського / Г. В. Бєлан // Педагогічний дискурс. - 2011. - № 10. - С. 48-51.
13. Бібік Н.М. Формування пізнавальних інтересів молодших школярів / Н.М.Бібік. – К.: Інститут педагогіки АПН України., 1998. – 199с.
14. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. - М. : Просвещение, 1968. - 321 с.
15. Бондаренко Г. Л.Формування творчої особистості молодшого школяра в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського: дис. ... кандидата пед. наук : спец. 13.00.01 / Генадій Леонідович Бондаренко. - Уманський держ. пед. унів. ім. Павла Тичини. - Умань, 1999. - 201 с.
16. Боришевський М. Й. Духовні цінності як детермінанта розвитку й саморозвитку особистості / М. Й. Боришевський // Педагогіка і психологія. – 2008. – № 2. – С. 49–57.
17. Брандес В. М. Казка як важливий чинник розвитку людства / В. М. Брандес, О. В. Вознюк, М. М. Забродський // Вісник ЖДУ ім. І. Франка. - 2001. - Випуск № 6. - С. 96-100.
18. Бріцина О. Світ мрій і сподівань / О. Бріцина // Соціально-побутова казка. Народна творчість. - К. : Вид-во художньої літератури Дніпро, 1987. - 282 с.
19. Бріцина О. Ю. Українська народна соціально-побутова казка / О. Ю.Бріцина. – К. : СПБ: БУКВА, 1989. – 197 с.
20. Васильева З. И. Методы и формы нравственного воспитания учащихся / З. И. Васильева, Т. К. Ахаян, Е. Л. Беловерцев. – М. : Педагогика, 1988. – 143 с.
21. Васянович Г. П. Етнопедагогіка і морально-етичне виховання учнів / Г. П. Васянович, І. І. Черніков. – Прилуки : БВ, 1995. – 24 с.
22. Ващенко Т. Діагностика моральних цінностей особистості школярів / Т. Ващенко // Рідна школа. – 1996. – №2. – С. 24–25.
23. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : ВТФ Перун, 2004. – 1440 с.
24. Веракса О. Про користь чарівної казки: психоаналітичний підхід / О.Веракса // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2010. – № 10. – С. 63–65.
25. Вержиховська О.М. Формування моральних якостей у розумово відсталих молодших школярів у позакласній виховній роботі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец 13.00.03 / О.М. Вержиховська; Інститут дефектології АПН України. - К., 2001. - 21 с.
26. Вихрущ В. О.. Навчальний діалог у контексті вітчизняної початкової освіти другої половини ХХ ХХІ століття/В. О. Вихрущ, А. А. Пушинська/[монографія]. Тернопіль:Крок, 2016. - 348 с.
27. Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки: посібник [для студ. вищ. навч. закл.] / О. Вишневський. - Дрогобич : Вид-во Коло, 2006. - 604 с.
28. Вознюк О. В. Місце казки в дошкільному вихованні та початковій освіті / О. В. Вознюк // Інноваційний досвід педагогів дошкільної та початкової освіти Житомирщини: [зб. наук.- мет. праць] / за заг. ред. А. Є. Литньова, Н. Є. Колесник. - Житомир : ФОП Левковець, 2012. - С. 30-38.
29. Волкова Н.П. Педагогіка: посібник для студентів вищих навчальних закладів. / Н.П. Волкова. К. : Вид. центр «Академія», 2009. 576 с.
30. Волкова С. В. Фольклор як педагогічний феномен: орієнтація на моральні цінності / С. В. Волкова // Освіта і управління. – 2003. – Т. 6. – № 4. – С. 98–101.
31. Выготский Л. С. Вопросы детской психологии / Л. С. Выготский. – Санкт-Петербург.: СОЮЗ, 1997. – 224 с.
32. Гаврилова Т. П. О воспитании нравственных чувств / Т. П. Гаврилова. – М. : Знание, 1984. – 79 с.
33. Гагарін М. І. Вплив соціокультурного середовища на розвиток соціальної активності молодших школярів / М. І. Гагарін // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. пр. УДПУ ім. Павла Тичини. – Умань : СПД Жовтий, 2010. – Вип. 35. – С. 193–198.
34. Гагарін М. І. Особливості української народної казки як засобу морального виховання молодших школярів / М. І. Гагарін // Вісн. Черкас. ун-ту. Сер. Педагогіка. – Черкаси : Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2010. – Вип. 183. – С. 34–39.
35. Гагарін М. Критерії добору української народної казки для виховання морально-естетичних почуттів / М. Гагарін // Початкова школа. - 2006. - № 1. - С. 55-58.
36. Галузяк В.М. Педагогіка / В.М.Галузяк, М.І.Сметанський, В.І.Шахов. — Вінниця: ДП Державна картографічна фабрика, 2006. — 400 с.
37. Геник М.С. Особливості виховання духовно-моральних цінностей у молодших школярів / М. С. Геник // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: Зб. наук. пр. / АПН України. Ін - т пробл. виховання. -К.; Житомир, 2005. - Вип. 7. - С. 139-144.
38. Голюк О.А. Воспитание у детей чувства собственного достоинства как проекции морально-гуманистических ценностей/ О. А. Голюк, Анна Гайдукевич/ Science Review. - Warsaw (Poland). - 2018. - № - 1 (8), January. - Vol.5. - С.13-17.
39. Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження : Методологічні поради молодим науковцям / Семен Устимович Гончаренко. –Вінниця: ДОВ Вінниця, 2008. – 278 с.
40. Гордійчук О. Є. Моральне виховання молодших школярів засобами етнопедагогіки. Дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / Гордійчук Оксана Євгенівна. – Тернопіль, 2008. – 234 с.
41. Грибоедова Т. П. Нравственное развитие личности школьника: подходы к диагностике / Т. П. Грибоедова. – Новокузнецк : ИПК, 2001. – 64 с.
42. Гризоглазова Т. И. Формирование нравственного опыта младших школьников средствами музыкальной сказки: Дисс. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Гризоглазова Тамила Ивановна. – К., 1994. – 133 с.
43. Гриньова М.В. Саморегуляція навчальної діяльності школяра: Теоретико методичний аспект / М.В.Гриньова. – Х.: Фоліо, 1997. – 256с.
44. Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття). – К.: ІСД освіти України, 1994. – 61 с.
45. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології / І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.
46. Дмитренко М. К. Українська фольклористика: історія, теорія, практика : сб. науч. тр. / Микола Костьович Дмитренко; Нац. акад. наук України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнографії ім. М. Рильського. – К. : Ред. часопису “Народознавство”, 2001. – 575 с.
47. Досяк 1 М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій : 1 4 класи / І. М. Досяк. Х. : Вид. група «Основа», 2007. 160 с. (Б ка журн. «Початкове навчання та виховання» ; Вип. 6 (42).
48. Дунаєвська Л. Скарб нашого дитинства / Л. Дунаєвська // Золота книга казок. - К. : Веселка, 1990. - 430 с.
49. Дунаєвська Л. Ф. Українська народна казка / Л. Ф. Дунаєвська. – К. : Вища шк., 1987.– 127 с.
50. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень ; Акад. пед. наук України. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
51. Етика: Навчальний посібник / [В. О. Лозовой, М. І. Панов, О. А. Стасевська та ін.]; за ред. проф. В. О. Лозового. – К. : Юрінком Інтер, 2002. – 224 с.
52. Запорожец А. В. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности / А. В. Запорожец // Принцип развития в психологии. - М. : Наука, 1978. - С. 243-267.
53. Іванчук М. Г. Психолого-педагогічні умови формування в молодших школярів моральних почуттів (у процесі навчання): Дис. ... канд. псих. наук: 19.00.07. / Марія Георгіївна Іванчук. – К., 1993. – 137 с.
54. Казка в початковій школі : виховний аспект / [автор-упорядник О. Гордійчук]. - К. : Редакція газет з дошкільн. та початкової освіти, 2012. - 96 с.
55. Калинова сопілка. Антологія української народної творчості. – К. : Веселка, 1989. – 615 с.
56. Карпенчук С. Г. Теорія і методика виховання : [навч. посіб. для студ. пед. навч. закл.] / С. Г. Карпенчук. – К. : Вища шк., 1997. – 305 с.
57. Киричок В. А. Гуманне ставлення до дитини: Метод. посіб. для вчителів / В. А. Киричок; АПН України. Ін-т пробл. виховання. - К., 2004. - 132 с.
58. Кіліченко Л.М. Українська дитяча література / Л. М. Кіліченко, П. Я. Лещенко, І. М. Проценко. - К. : Вид-во Вища школа, 1979. - 336 с.
59. Кловак Г. Т. Традиції української етнопедагогіки як фактор формування національної самосвідомості молодших школярів: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Галина Тихонівна Кловак. – Київ. ун-т ім. Т. Шевченка. – К., 1996. – 24 с.
60. Коберник І. Моральне виховання: традиції, проблеми, інновації / І. Коберник // Рідна школа. – 2002. – №5. – С. 42–44.
61. Колосова О.В. Організаційно-методичне забезпечення належного педагогічного супроводу формування в дітей основ правової культури // Актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти в контексті європейських освітніх стратегій: збірник матеріалів науково-практичної конференції викладачів і студентів інституту педагогіки, психології і мистецтв (Вінниця, ВДПУ ім. М.Коцюбинського, 4-5 квітня 2012 р.) / за ред. Г.С.Тарасенко; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, інститут педагогіки, психології і мистецтв. - Вінниця, ФОП Корзун Д.Ю., 2012. - С.133-136.
62. Коменский А. Я. Первейший инструмент развития природных дарований / А. Я. Коменский // Мудрость воспитания: книга для родителей. - М. : Педагогика, 1988. - С. 244-245.
63. Костецький А. Казка житиме, поки є діти / А. Костецький // Українські літературні казки / [упорядкув: О. Є. Шевченко, Т. Г. Качалова; передм. А. Г. Костецького]. - К. : Школа, 2003. - 192 с.
64. Костів В. І. Методика виявлення рівня моральної вихованості дітей із неповних сімей / В. І. Костів ; АПН України, Прикарпат. ун-т ім. В. Стефаника. – Івано-Франківськ, 1996. – 130 с.
65. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / під ред. Л. М. Проколієнко; [упорядкув. В. В. Андрієвська, Г.О. Балл]. - К. : Рад. шк., 1989. – 234 с.
66. Котирло В.К. Початковий період у навчанні школярів / В.К.Котирло. – К.: Знання, 1985. – 48с.
67. Кочубей Т. Д. Духовно-моральний розвиток особистості в дитинстві / Т. Д. Кочубей // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Випуск 54. – Херсон : Видавництво ХДУ, 2009. – С. 182–185.
68. Критерії моральної вихованості молодших школярів: Кн. для вчителя / За ред. І. Д. Беха, С. Д. Максименко. – К. : Рад. шк., 1989. – 96 с.
69. Ледняк Ю. В. Педагогічний потенціал фольклору Східного регіону України: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Ю. В. Ледняк. – Луганськ, 2002. – 20 с.
70. Литвиненко С. А. Українська народна казка як засіб гуманістичного виховання першокласників: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Литвиненко Світлана Анатолівна. – Рівне, 1994. – 196 с.
71. Лозова В. І. Теоретичні основи виховання і навчання : навч. посіб. / В. І. Лозова, Г. В. Троцко ; Харк. Держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – [2-е вид., випр. і доп.]. – Х. : ОВС, 2002. – 400 с.
72. Максименко С. Д. Критерії моральної вихованості молодших школярів / С. Д. Максименко. – К. : Рад. шк., 1989. – 197 с.
73. Малахов В. Етика. Курс лекцій: [навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів] / В. Малахов. – К. : Либідь, 2001. – 376 с.
74. Матвiєнко О. В. Моральне виховання молодших школярів у позаурочній та позашкільній діяльності: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Матвієнко Олена Валеріївна. – К., 1999. – 232 с.
75. Мойсеюк Н. Є. Педагогіка: навчальний посібник. [3-є вид, доп]/ Н.Є.Мойсеюк. - К. : ВАТ КДНК, 2001. - 608 с.
76. Навозняк Л. Л. Діагностика сформованості духовно-моральних переконань в учнів початкових класів / Л. Л. Навозняк // Нова пед. думка. – 2007. – № 2. – С. 46–55.
77. Навозняк Л. Л. Духовно-моральне виховання молодших школярів засобами українського фольклору / Л. Л. Навозняк // Нова пед. думка. – 2007. – № 1. – С. 99–105.
78. Навозняк Л. Л. Можливості фольклору у розв’язанні проблем морального виховання молодших школярів / Л. Л. Навозняк // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : [Умань]. – 2011. – № 39. – С. 186–192.
79. Навчальні програми середньої загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1 4 класи. К.: «Освіта», 2013. – 392 с.
80. Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті // Освіта України. – 2002. – 23 квіт (№ 33). – 26 c.
81. Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні / Освіта України. – 2004. – Груд. (№ 94). – С. 6–10.
82. Освітні технології : навч. метод. посіб. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; за заг. ред. О. М. Пєхоти. К. : А.С.К., 2001. 256 с.
83. Основи загальної психології / за ред. С. Д. Максименка. – К. : Пальміра, 1998. – 265 с.
84. Основи національного виховання: Концептуальні положення / В. Г. Кузь, Ю. Д. Руденко, З. О. Сергійчук [та ін.], за заг. ред. В. Г. Кузя [та ін.]. – К. : Інформ.-видав. центр Київ, 1993. – Ч. І. – 152 с.
85. Павелків Р. В. Особливості проявів моральних почуттів у молодшому шкільному віці / Р. В. Павелків // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. пр. / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка. – К., 2003. – Т. V., ч. 1.– С. 40–46.
86. Павленко Л. П. Сучасний урок в початковій школі: 68 уроків розвитку зв’язного мовлення в 1 4 класах/ Л.П.Павленко. Х. : Вид. «Основа», 2005. Ч. 1. 112 с.
87. Педагогічний експеримент / За ред. Євдокимова О.Т., Агапової Л.В. Харків: Освіта, 2001. 148 с.
88. Петрик О., Гориценко О. Формування діалогічного мовлення учнів 2 4 класів./ О.Петрик, О.Гориценко// Початкова школа. 2007. № 9. С.21.
89. Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки. - Л. : Изд. ЛГУ, 1986. - 365 с.
90. Руснак І. С. Український фольклор: навчальний посібник / І. С. Руснак. - К. : Вид. центр Академія, 2010. - 304 с.
91. Савченко О. Художні твори Василя Сухомлинського для дітей як джерело виховання цінностей / О. Я. Савченко; головний редактор П. Шоробура // Педагогічний дискурс: [зб. наук. праць]. - Хмельницький: П. П. Балюк І. Б., - 2011. - Вип. 10. - 441с.
92. Савченко О. Я. Виховний потенціал початкової освіти: посібник для вчителів і методистів початкового навчання / О. Я. Савченко. - 2-ге вид., доповн., переробл. - К. : Богданова А. М., 2009. - 226 с.
93. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах/ О.Я.Савченко. – К.: Ґенеза, 1999. – 256с.
94. Савченко О.Я. Урок у початкових класах: Навч. метод. Посібник/ О.Я.Савченко. К.: Освіта, 1993. 208с.
95. Світельська-Дірко С. В. Казка як важливий чинник формування світоглядних орієнтацій учасників освітнього процесу / С. В. Світельська- Дірко // Інноваційні підходи до виховання студентської молоді у вищих навчальних закладах : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. / за ред. О. А. Дубасенюк, В.А.Ковальчук. - Житомир, Вид-во: ЖДУ ім. І. Франка, 2014. - С. 366-373.
96. Світельська-Дірко С. В. Місце і роль казок у формуванні світоглядних орієнтацій молодших школярів у сучасній науковій літературі / С. В. Світельська-Дірко // Естетичне виховання дітей та молоді : теорія, практика, перспективи розвитку: [зб. наук. праць] / за ред. О. А. Дубасенюк, Н. Г. Сидорчук. - Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2012 р. - С. 251-256.
97. Світельська-Дірко С. В. Терміни різні - зміст один: формування ціннісних орієнтацій молодших школярів засобами казки і байки / С. В. Світельська-Дірко // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: [зб. наук. праць]. Наукові записки РДГУ, 2012 р. - № 5 (48). - С. 158-161.
98. Сиротенко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання/ Г.О.Сиротенко. Х. : Видав. «Основа», 2003. - 80 с.
99. Сухомлинська О. Свіжий вітер казки / О. В. Сухомлинська // Початкова школа. - 1990. - № 9. - С. 65-66.
100. Сухомлинський В. О. Виховання високих моральних якостей і норм поведінки /В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти томах. - К. : Радянська школа, 1976. - Т. 2. - С. 249-333.
101. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори : в 5 т. / В. О. Сухомлинський. - К. : Радянська школа. - Т. 3. - 1977. - С. 283-582.
102. Сухомлинський В. О. Шляхи і методи формування духовного світу школярів / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти томах. - К. : Радянська школа, 1976. - Т. 1. - С. 218-232.
103. Телечук В.П. Сходинками творчості. Методика ТРВЗ в початковій школ/ В. П.Телечук , О.В.Лесіна. ─ Харків, ВГ «Основа», 2007. – 347с.
104. Химинец В. В. Інновації в початковій школі / В. В. Химинець, М. Ю. Кірик. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 312 с.
105. Чорна С.О. Педагогічні умови виховання у молодших школярів шанобливого ставлення до людей / О.О. Чорна // Рідна школа. - 2006. - № 4. - С.18-20.
106. Юзвенко В. А. Чарівний світ народної оповідальної творчості / В. А. Юзвенко // Українські народні казки, легенди, анекдоти. - К. : Вид-во ЦК ЛКСМУ Молодь, 1989. - Передмова. - С. 3-12.
107. Ярова І. «Казкова кімната»: педагогічний інтерактив майбутніх філолгів у роботі з дітьми (на матеріалі літературної спадщини В.О.Сухомлинського)/ Ілона Ярова, Маргарита Козир //Humanitarium. – Т.41. – Вип.2. (Педагогіка). – Преяслав-Хмельницький. – 2018. – С.150-155.
2. Аліксійчук О. С. Морально-естетичне виховання учнів початкових класів засобами української народної музики / О. С. Аліксійчук. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Поділ. держ. ун-т, інформ.-видав. вид-ня, 2004. – 123 с.
3. Антоненко-Давидович Б. Д. Бабині казки : оповідання, новели / Б. Д. Антоненко-Давидович. - Львів : Каменяр, 1991. 152 с.
4. Архангельский Л. М. Моральные ценности: сущность и реализация / Л. М. Архангельский. – М. : Политиздат, 1982. – 207 с.
5. Бабій І. В. Моральне виховання старших дошкільників засобами народної педагогіки. Дис. канд. пед. наук спец. : 13.00.07 – теорія і методика виховання / Бабій Інна Володимирівна. – Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. – Умань, 2012.– 241 с.
6. Бакуліна С. Ю. Виховання моральних почуттів молодших школярів засобами казок народів світу. Автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.07 теорія і методика виховання / С. Ю. Бакуліна. – К., 2000. – 20 с.
7. Бакуліна С. Ю. Роль народної та літературно-музичної казки в морально-естетичному вихованні молодших школярів / С. Ю. Бакуліна // «Сучасна початкова школа : проблеми, пошуки, знахідки» / Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. - Тернопіль : Інститут педагогіки АПН України, 1996. - С. 53-55.
8. Березовський І. Героїко-фантастичні казки. / І. Березовський; [упоряд., передм. та примітки І. Березовського]. - К. : Дніпро, 1984. - 368 с.
9. Бех И. Д. Психологические основы нравственного развития личности: дисс. … доктора психол. наук : 19.00.07 / Бех Иван Дмитриевич. – К.: Освита, 1992. – 320 с.
10. Бех І. Д. Виховання особистості: в 2 томах / І.Д.Бех. – К.: Либідь, 2003. – Кн. 1: Особистісно-орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. – 2003. – 278с.; Кн. 2: Особистісно-орієнтований підхід: науково-практичні засади. – 344 с.
11. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання: Наук.-метод. посібник. – К. : УЗМН,1998. – 204 с.
12. Бєлан Г. В. Формування системи ціннісних орієнтацій молодших школярів у спадщині В. О. Сухомлинського / Г. В. Бєлан // Педагогічний дискурс. - 2011. - № 10. - С. 48-51.
13. Бібік Н.М. Формування пізнавальних інтересів молодших школярів / Н.М.Бібік. – К.: Інститут педагогіки АПН України., 1998. – 199с.
14. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. - М. : Просвещение, 1968. - 321 с.
15. Бондаренко Г. Л.Формування творчої особистості молодшого школяра в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського: дис. ... кандидата пед. наук : спец. 13.00.01 / Генадій Леонідович Бондаренко. - Уманський держ. пед. унів. ім. Павла Тичини. - Умань, 1999. - 201 с.
16. Боришевський М. Й. Духовні цінності як детермінанта розвитку й саморозвитку особистості / М. Й. Боришевський // Педагогіка і психологія. – 2008. – № 2. – С. 49–57.
17. Брандес В. М. Казка як важливий чинник розвитку людства / В. М. Брандес, О. В. Вознюк, М. М. Забродський // Вісник ЖДУ ім. І. Франка. - 2001. - Випуск № 6. - С. 96-100.
18. Бріцина О. Світ мрій і сподівань / О. Бріцина // Соціально-побутова казка. Народна творчість. - К. : Вид-во художньої літератури Дніпро, 1987. - 282 с.
19. Бріцина О. Ю. Українська народна соціально-побутова казка / О. Ю.Бріцина. – К. : СПБ: БУКВА, 1989. – 197 с.
20. Васильева З. И. Методы и формы нравственного воспитания учащихся / З. И. Васильева, Т. К. Ахаян, Е. Л. Беловерцев. – М. : Педагогика, 1988. – 143 с.
21. Васянович Г. П. Етнопедагогіка і морально-етичне виховання учнів / Г. П. Васянович, І. І. Черніков. – Прилуки : БВ, 1995. – 24 с.
22. Ващенко Т. Діагностика моральних цінностей особистості школярів / Т. Ващенко // Рідна школа. – 1996. – №2. – С. 24–25.
23. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : ВТФ Перун, 2004. – 1440 с.
24. Веракса О. Про користь чарівної казки: психоаналітичний підхід / О.Веракса // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2010. – № 10. – С. 63–65.
25. Вержиховська О.М. Формування моральних якостей у розумово відсталих молодших школярів у позакласній виховній роботі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец 13.00.03 / О.М. Вержиховська; Інститут дефектології АПН України. - К., 2001. - 21 с.
26. Вихрущ В. О.. Навчальний діалог у контексті вітчизняної початкової освіти другої половини ХХ ХХІ століття/В. О. Вихрущ, А. А. Пушинська/[монографія]. Тернопіль:Крок, 2016. - 348 с.
27. Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки: посібник [для студ. вищ. навч. закл.] / О. Вишневський. - Дрогобич : Вид-во Коло, 2006. - 604 с.
28. Вознюк О. В. Місце казки в дошкільному вихованні та початковій освіті / О. В. Вознюк // Інноваційний досвід педагогів дошкільної та початкової освіти Житомирщини: [зб. наук.- мет. праць] / за заг. ред. А. Є. Литньова, Н. Є. Колесник. - Житомир : ФОП Левковець, 2012. - С. 30-38.
29. Волкова Н.П. Педагогіка: посібник для студентів вищих навчальних закладів. / Н.П. Волкова. К. : Вид. центр «Академія», 2009. 576 с.
30. Волкова С. В. Фольклор як педагогічний феномен: орієнтація на моральні цінності / С. В. Волкова // Освіта і управління. – 2003. – Т. 6. – № 4. – С. 98–101.
31. Выготский Л. С. Вопросы детской психологии / Л. С. Выготский. – Санкт-Петербург.: СОЮЗ, 1997. – 224 с.
32. Гаврилова Т. П. О воспитании нравственных чувств / Т. П. Гаврилова. – М. : Знание, 1984. – 79 с.
33. Гагарін М. І. Вплив соціокультурного середовища на розвиток соціальної активності молодших школярів / М. І. Гагарін // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. пр. УДПУ ім. Павла Тичини. – Умань : СПД Жовтий, 2010. – Вип. 35. – С. 193–198.
34. Гагарін М. І. Особливості української народної казки як засобу морального виховання молодших школярів / М. І. Гагарін // Вісн. Черкас. ун-ту. Сер. Педагогіка. – Черкаси : Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2010. – Вип. 183. – С. 34–39.
35. Гагарін М. Критерії добору української народної казки для виховання морально-естетичних почуттів / М. Гагарін // Початкова школа. - 2006. - № 1. - С. 55-58.
36. Галузяк В.М. Педагогіка / В.М.Галузяк, М.І.Сметанський, В.І.Шахов. — Вінниця: ДП Державна картографічна фабрика, 2006. — 400 с.
37. Геник М.С. Особливості виховання духовно-моральних цінностей у молодших школярів / М. С. Геник // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: Зб. наук. пр. / АПН України. Ін - т пробл. виховання. -К.; Житомир, 2005. - Вип. 7. - С. 139-144.
38. Голюк О.А. Воспитание у детей чувства собственного достоинства как проекции морально-гуманистических ценностей/ О. А. Голюк, Анна Гайдукевич/ Science Review. - Warsaw (Poland). - 2018. - № - 1 (8), January. - Vol.5. - С.13-17.
39. Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження : Методологічні поради молодим науковцям / Семен Устимович Гончаренко. –Вінниця: ДОВ Вінниця, 2008. – 278 с.
40. Гордійчук О. Є. Моральне виховання молодших школярів засобами етнопедагогіки. Дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / Гордійчук Оксана Євгенівна. – Тернопіль, 2008. – 234 с.
41. Грибоедова Т. П. Нравственное развитие личности школьника: подходы к диагностике / Т. П. Грибоедова. – Новокузнецк : ИПК, 2001. – 64 с.
42. Гризоглазова Т. И. Формирование нравственного опыта младших школьников средствами музыкальной сказки: Дисс. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Гризоглазова Тамила Ивановна. – К., 1994. – 133 с.
43. Гриньова М.В. Саморегуляція навчальної діяльності школяра: Теоретико методичний аспект / М.В.Гриньова. – Х.: Фоліо, 1997. – 256с.
44. Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття). – К.: ІСД освіти України, 1994. – 61 с.
45. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології / І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.
46. Дмитренко М. К. Українська фольклористика: історія, теорія, практика : сб. науч. тр. / Микола Костьович Дмитренко; Нац. акад. наук України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнографії ім. М. Рильського. – К. : Ред. часопису “Народознавство”, 2001. – 575 с.
47. Досяк 1 М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій : 1 4 класи / І. М. Досяк. Х. : Вид. група «Основа», 2007. 160 с. (Б ка журн. «Початкове навчання та виховання» ; Вип. 6 (42).
48. Дунаєвська Л. Скарб нашого дитинства / Л. Дунаєвська // Золота книга казок. - К. : Веселка, 1990. - 430 с.
49. Дунаєвська Л. Ф. Українська народна казка / Л. Ф. Дунаєвська. – К. : Вища шк., 1987.– 127 с.
50. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень ; Акад. пед. наук України. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
51. Етика: Навчальний посібник / [В. О. Лозовой, М. І. Панов, О. А. Стасевська та ін.]; за ред. проф. В. О. Лозового. – К. : Юрінком Інтер, 2002. – 224 с.
52. Запорожец А. В. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности / А. В. Запорожец // Принцип развития в психологии. - М. : Наука, 1978. - С. 243-267.
53. Іванчук М. Г. Психолого-педагогічні умови формування в молодших школярів моральних почуттів (у процесі навчання): Дис. ... канд. псих. наук: 19.00.07. / Марія Георгіївна Іванчук. – К., 1993. – 137 с.
54. Казка в початковій школі : виховний аспект / [автор-упорядник О. Гордійчук]. - К. : Редакція газет з дошкільн. та початкової освіти, 2012. - 96 с.
55. Калинова сопілка. Антологія української народної творчості. – К. : Веселка, 1989. – 615 с.
56. Карпенчук С. Г. Теорія і методика виховання : [навч. посіб. для студ. пед. навч. закл.] / С. Г. Карпенчук. – К. : Вища шк., 1997. – 305 с.
57. Киричок В. А. Гуманне ставлення до дитини: Метод. посіб. для вчителів / В. А. Киричок; АПН України. Ін-т пробл. виховання. - К., 2004. - 132 с.
58. Кіліченко Л.М. Українська дитяча література / Л. М. Кіліченко, П. Я. Лещенко, І. М. Проценко. - К. : Вид-во Вища школа, 1979. - 336 с.
59. Кловак Г. Т. Традиції української етнопедагогіки як фактор формування національної самосвідомості молодших школярів: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Галина Тихонівна Кловак. – Київ. ун-т ім. Т. Шевченка. – К., 1996. – 24 с.
60. Коберник І. Моральне виховання: традиції, проблеми, інновації / І. Коберник // Рідна школа. – 2002. – №5. – С. 42–44.
61. Колосова О.В. Організаційно-методичне забезпечення належного педагогічного супроводу формування в дітей основ правової культури // Актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти в контексті європейських освітніх стратегій: збірник матеріалів науково-практичної конференції викладачів і студентів інституту педагогіки, психології і мистецтв (Вінниця, ВДПУ ім. М.Коцюбинського, 4-5 квітня 2012 р.) / за ред. Г.С.Тарасенко; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, інститут педагогіки, психології і мистецтв. - Вінниця, ФОП Корзун Д.Ю., 2012. - С.133-136.
62. Коменский А. Я. Первейший инструмент развития природных дарований / А. Я. Коменский // Мудрость воспитания: книга для родителей. - М. : Педагогика, 1988. - С. 244-245.
63. Костецький А. Казка житиме, поки є діти / А. Костецький // Українські літературні казки / [упорядкув: О. Є. Шевченко, Т. Г. Качалова; передм. А. Г. Костецького]. - К. : Школа, 2003. - 192 с.
64. Костів В. І. Методика виявлення рівня моральної вихованості дітей із неповних сімей / В. І. Костів ; АПН України, Прикарпат. ун-т ім. В. Стефаника. – Івано-Франківськ, 1996. – 130 с.
65. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / під ред. Л. М. Проколієнко; [упорядкув. В. В. Андрієвська, Г.О. Балл]. - К. : Рад. шк., 1989. – 234 с.
66. Котирло В.К. Початковий період у навчанні школярів / В.К.Котирло. – К.: Знання, 1985. – 48с.
67. Кочубей Т. Д. Духовно-моральний розвиток особистості в дитинстві / Т. Д. Кочубей // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Випуск 54. – Херсон : Видавництво ХДУ, 2009. – С. 182–185.
68. Критерії моральної вихованості молодших школярів: Кн. для вчителя / За ред. І. Д. Беха, С. Д. Максименко. – К. : Рад. шк., 1989. – 96 с.
69. Ледняк Ю. В. Педагогічний потенціал фольклору Східного регіону України: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Ю. В. Ледняк. – Луганськ, 2002. – 20 с.
70. Литвиненко С. А. Українська народна казка як засіб гуманістичного виховання першокласників: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Литвиненко Світлана Анатолівна. – Рівне, 1994. – 196 с.
71. Лозова В. І. Теоретичні основи виховання і навчання : навч. посіб. / В. І. Лозова, Г. В. Троцко ; Харк. Держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – [2-е вид., випр. і доп.]. – Х. : ОВС, 2002. – 400 с.
72. Максименко С. Д. Критерії моральної вихованості молодших школярів / С. Д. Максименко. – К. : Рад. шк., 1989. – 197 с.
73. Малахов В. Етика. Курс лекцій: [навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів] / В. Малахов. – К. : Либідь, 2001. – 376 с.
74. Матвiєнко О. В. Моральне виховання молодших школярів у позаурочній та позашкільній діяльності: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Матвієнко Олена Валеріївна. – К., 1999. – 232 с.
75. Мойсеюк Н. Є. Педагогіка: навчальний посібник. [3-є вид, доп]/ Н.Є.Мойсеюк. - К. : ВАТ КДНК, 2001. - 608 с.
76. Навозняк Л. Л. Діагностика сформованості духовно-моральних переконань в учнів початкових класів / Л. Л. Навозняк // Нова пед. думка. – 2007. – № 2. – С. 46–55.
77. Навозняк Л. Л. Духовно-моральне виховання молодших школярів засобами українського фольклору / Л. Л. Навозняк // Нова пед. думка. – 2007. – № 1. – С. 99–105.
78. Навозняк Л. Л. Можливості фольклору у розв’язанні проблем морального виховання молодших школярів / Л. Л. Навозняк // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : [Умань]. – 2011. – № 39. – С. 186–192.
79. Навчальні програми середньої загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1 4 класи. К.: «Освіта», 2013. – 392 с.
80. Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті // Освіта України. – 2002. – 23 квіт (№ 33). – 26 c.
81. Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні / Освіта України. – 2004. – Груд. (№ 94). – С. 6–10.
82. Освітні технології : навч. метод. посіб. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; за заг. ред. О. М. Пєхоти. К. : А.С.К., 2001. 256 с.
83. Основи загальної психології / за ред. С. Д. Максименка. – К. : Пальміра, 1998. – 265 с.
84. Основи національного виховання: Концептуальні положення / В. Г. Кузь, Ю. Д. Руденко, З. О. Сергійчук [та ін.], за заг. ред. В. Г. Кузя [та ін.]. – К. : Інформ.-видав. центр Київ, 1993. – Ч. І. – 152 с.
85. Павелків Р. В. Особливості проявів моральних почуттів у молодшому шкільному віці / Р. В. Павелків // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. пр. / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка. – К., 2003. – Т. V., ч. 1.– С. 40–46.
86. Павленко Л. П. Сучасний урок в початковій школі: 68 уроків розвитку зв’язного мовлення в 1 4 класах/ Л.П.Павленко. Х. : Вид. «Основа», 2005. Ч. 1. 112 с.
87. Педагогічний експеримент / За ред. Євдокимова О.Т., Агапової Л.В. Харків: Освіта, 2001. 148 с.
88. Петрик О., Гориценко О. Формування діалогічного мовлення учнів 2 4 класів./ О.Петрик, О.Гориценко// Початкова школа. 2007. № 9. С.21.
89. Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки. - Л. : Изд. ЛГУ, 1986. - 365 с.
90. Руснак І. С. Український фольклор: навчальний посібник / І. С. Руснак. - К. : Вид. центр Академія, 2010. - 304 с.
91. Савченко О. Художні твори Василя Сухомлинського для дітей як джерело виховання цінностей / О. Я. Савченко; головний редактор П. Шоробура // Педагогічний дискурс: [зб. наук. праць]. - Хмельницький: П. П. Балюк І. Б., - 2011. - Вип. 10. - 441с.
92. Савченко О. Я. Виховний потенціал початкової освіти: посібник для вчителів і методистів початкового навчання / О. Я. Савченко. - 2-ге вид., доповн., переробл. - К. : Богданова А. М., 2009. - 226 с.
93. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах/ О.Я.Савченко. – К.: Ґенеза, 1999. – 256с.
94. Савченко О.Я. Урок у початкових класах: Навч. метод. Посібник/ О.Я.Савченко. К.: Освіта, 1993. 208с.
95. Світельська-Дірко С. В. Казка як важливий чинник формування світоглядних орієнтацій учасників освітнього процесу / С. В. Світельська- Дірко // Інноваційні підходи до виховання студентської молоді у вищих навчальних закладах : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. / за ред. О. А. Дубасенюк, В.А.Ковальчук. - Житомир, Вид-во: ЖДУ ім. І. Франка, 2014. - С. 366-373.
96. Світельська-Дірко С. В. Місце і роль казок у формуванні світоглядних орієнтацій молодших школярів у сучасній науковій літературі / С. В. Світельська-Дірко // Естетичне виховання дітей та молоді : теорія, практика, перспективи розвитку: [зб. наук. праць] / за ред. О. А. Дубасенюк, Н. Г. Сидорчук. - Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2012 р. - С. 251-256.
97. Світельська-Дірко С. В. Терміни різні - зміст один: формування ціннісних орієнтацій молодших школярів засобами казки і байки / С. В. Світельська-Дірко // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: [зб. наук. праць]. Наукові записки РДГУ, 2012 р. - № 5 (48). - С. 158-161.
98. Сиротенко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання/ Г.О.Сиротенко. Х. : Видав. «Основа», 2003. - 80 с.
99. Сухомлинська О. Свіжий вітер казки / О. В. Сухомлинська // Початкова школа. - 1990. - № 9. - С. 65-66.
100. Сухомлинський В. О. Виховання високих моральних якостей і норм поведінки /В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти томах. - К. : Радянська школа, 1976. - Т. 2. - С. 249-333.
101. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори : в 5 т. / В. О. Сухомлинський. - К. : Радянська школа. - Т. 3. - 1977. - С. 283-582.
102. Сухомлинський В. О. Шляхи і методи формування духовного світу школярів / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти томах. - К. : Радянська школа, 1976. - Т. 1. - С. 218-232.
103. Телечук В.П. Сходинками творчості. Методика ТРВЗ в початковій школ/ В. П.Телечук , О.В.Лесіна. ─ Харків, ВГ «Основа», 2007. – 347с.
104. Химинец В. В. Інновації в початковій школі / В. В. Химинець, М. Ю. Кірик. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 312 с.
105. Чорна С.О. Педагогічні умови виховання у молодших школярів шанобливого ставлення до людей / О.О. Чорна // Рідна школа. - 2006. - № 4. - С.18-20.
106. Юзвенко В. А. Чарівний світ народної оповідальної творчості / В. А. Юзвенко // Українські народні казки, легенди, анекдоти. - К. : Вид-во ЦК ЛКСМУ Молодь, 1989. - Передмова. - С. 3-12.
107. Ярова І. «Казкова кімната»: педагогічний інтерактив майбутніх філолгів у роботі з дітьми (на матеріалі літературної спадщини В.О.Сухомлинського)/ Ілона Ярова, Маргарита Козир //Humanitarium. – Т.41. – Вип.2. (Педагогіка). – Преяслав-Хмельницький. – 2018. – С.150-155.