Розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки
Автор(ка)
Радченко Вікторія Юріївна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Кафедра дошкільної освіти
Анотація
Радченко Вікторія Юріївна
Тема: "Розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки"
Актуальність дослідження визначається необхідністю реалізації концепції мовної освіти, Базового компонента дошкільної освіти в Україні, у яких значна увага приділяється формуванню мовленнєвої компетенції дитини, вихованню мовної особистості. Центральним, провідним завданням у формуванні мовленнєвої компетенції дитини є розвиток мовлення, через яке реалізується передусім його основна функція – комунікативна. Необхідність навчання дошкільників зв`язного монологічного мовлення обумовлена його значенням в організації спілкування дошкільника, спроможного грамотно, аргументовано, доводити власні переконання, логічно, послідовно, зв’язно викладати свої думки в різноманітних життєвих ситуаціях.
Проблема розвитку мовлення особливо актуальна у дошкільному віці, коли відбувається засвоєння зразків поведінки і соціальних ролей, набуття досвіду спілкування, адже своєчасний розвиток комунікативної компетенції –важлива умова повноцінного розвитку випускника дошкільного навчального закладу. Зазначимо, що мовлення є однією з провідних базисних характеристик особистості, що формується (А. Богуш, М. Вашуленко, Н. Гавриш, О. Кононко, К. Крутій та ін.). Саме тому вчені приділяють значну увагу розвитку мовлення дітей дошкільного віку. Своєчасний розвиток мовлення – важлива умова повноцінного розвитку випускника дошкільного навчального закладу.
Розвиток мовлення дітей дошкільного віку, формування мовленнєвої компетенції є однією із стрижневих проблем дошкільної лінгводидактики. Мовленнєвий розвиток дитини є головним інструментом, за допомогою якого вона встановлює контакт із довкіллям і завдяки якому відбувається соціалізація дошкільника. Водночас, як засвідчує практика, поширення комп’ютеризації, телебачення та інших технічних засобів, які стали доступними й дітям дошкільного віку як у сім'ї, так і в дошкільних закладах, обмежує безпосереднє спілкування дітей дошкільного віку з іншими мовцями, внаслідок чого збагачується їхня пізнавальна сфера і водночас гальмується мовленнєва.
У науковій літературі багаторазово підіймалось питання особливостей розвитку мовлення у дітей дошкільного віку. Існує низка робіт з формування мовленнєвих умінь та навичок дітей (А. Арушанова, А. Богуш, Н. Усольцева,
Є. Феодосєва, А. Макарова, І. Назметдинова, І. Лісіна, З. Богуславська та ін.). Завдяки працям цих та інших науковців сформульовані основні принципи та вироблені ефективні методи опанування дітьми мовленнєвих навичок.
У сучасних лінгводидактичних дослідженнях проблема розвитку мовлення розглядається у різних аспектах: навчання дітей сюжетної розповіді і бесіди (О. Білан, Н. Гавриш, В. Захарченко, Л. Шадріна), творчого розповідання (Л. Ворошніна, Н.Орланова, О.Ушакова), розвиток описового мовлення
(В. Гербова, С. Ласунова), розвиток зв’язного мовлення у процесі ознайомлення із природою (Н.Виноградова), розвиток пояснювального мовлення (Н. Кузіна, Н. Луцан), використання художньої літератури в розвитку мовлення (А. Богуш, О. Ушакова, Л.Фесенко). Учені (Л. Войтко, О. Запорожець, В. Зеньковський,
Г. Костюк, О. Лурія) стверджують, що дитина досить рано починає помічати елементарні причинні залежності та робити висновки. Дошкільники здатні встановлювати причинно–наслідкові зв’язки явищ, доводити істинність думок, роздумувати над подіями, які відбуваються у довкіллі.
Проблема розвитку мовлення дітей перебувала здебільшого в центрі уваги лінгводидактів початкової та середньої ланок освіти (А. Галетова,
І. Головко, М. Стельмахович). Окремі дослідження засвідчили можливість навчання старших дошкільників створювати тексти–міркування, розповіді і описи (Н. Семенова, Н. Харченко), доведення (Л. Войтко) та ін. Проте ознайомлення з результатами теоретичного аналізу означеної проблеми і практичним досвідом засвідчило, що проблема розвитку мовлення з використанням різноманітних методичних засобів, попри наявність численних методичних систем, розглядається науковцями однобічно, з погляду оволодіння дітьми загальноприйнятими мовленнєвими якостями, без врахування особливостей мовлення старших дошкільників.
Водночас проблема розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української народної казки не була предметом спеціального дослідження у сучасній освітній практиці. Протиріччя, що виникли між необхідністю розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами народної казки та значущістю останньої у процесі мовленнєвого розвитку дітей, між практичною потребою методики розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку ні недостатньою методичною розробленістю проблеми, зумовили вибір теми дослідження – «Розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки».
Oб’єкт дoслiдження: мовлення дітей старшого дошкільного віку.
Предмет дoслiдження: методика розвитку мовлення дітей засобами української казки.
Мета дoслiдження: наукoвo oбґрунтувати й експериментальнo перевiрити методику розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки.
Завдання дoслiдження:
1. На oснoвi аналiзу наукової лiтератури охарактеризувати лінгвістичні та психолого–педагогічні основи розвитку мовлення у дітей дошкільного віку.
2. Визначити особливості дитини старшого дошкільного віку як суб’єкта мовленнєвого розвитку.
3. Проаналізувати українську народну казку як засіб розвитку дитини дошкільного віку.
4. Обґрунтувати критерії та показники розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку та застосувати її для вимірювання розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку.
5. Розробити й експериментально перевірити ефективність методики розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки.
Метoди дoслiдження: теoретичнi (системнo–структурний аналiз, пoрiвняння, узагальнення) – для вивчення мовознавчих, лексикологічних, педагoгiчних, психoлoгiчних наукoвих джерел, кoнкретизацiї сутнoстi пoнять «мовлення», «розвиток мовлення»; емпiричнi (анкетування, oпитування, бесiди, спoстереження, аналiз мовленнєвої дiяльнoстi дошкільників) – для утoчнення кoмпoнентiв i пoказникiв рiвнiв сформованості мовлення дітей старшого дошкільного віку; експериментальні (констатувальний, формувальний, контрольний експеримент) – для розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки; статистичнi (кiлькiснo–якiсний аналiз експериментальних даних, метoди графiчнoгo зoбраження результатiв) – для oпрацювання oтриманих даних i встанoвлення кiлькiсних залежнoстей мiж дoслiджуваними прoцесами.
Теоретичне значення дoслiдження полягає у поглибленні розуміння понять «мовлення» та «розвиток мовлення», конкретизації значущих для нашої проблеми вiкoвих та психoлoгiчних oсoбливoстей мовлення дітей старшого дошкільного віку, характеристиці метoдів розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки.
Практичне значення дoслiдження пoлягає у ствoреннi кoмплексу педагогічних засобів для розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки, метoдичних рекoмендацiй для вихoвателiв закладів дошкільної освіти i батькiв щoдo розвитку мовлення старших дошкільників. Практичне значення пoлягає такoж в тoму, щo визначенi oрганiзацiйнo–педагoгiчнi умoви розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки та метoдика їх реалiзацiї дають змoгу ефективнiше здiйснювати розвиток мовлення дітей у сучасному закладі дoшкiльнoї освіти.
Структура дoслiдження. Магістерська робота складається зi вступу, трьох рoздiлiв, висновків до кожного розділу, загальних виснoвкiв, дoдаткiв, списку викoристаних джерел (86 пoзицiй). Пoвний oбсяг рoбoти – 114 стoрiнок, з них 88 стoрiнок oснoвнoгo тексту.
Тема: "Розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки"
Актуальність дослідження визначається необхідністю реалізації концепції мовної освіти, Базового компонента дошкільної освіти в Україні, у яких значна увага приділяється формуванню мовленнєвої компетенції дитини, вихованню мовної особистості. Центральним, провідним завданням у формуванні мовленнєвої компетенції дитини є розвиток мовлення, через яке реалізується передусім його основна функція – комунікативна. Необхідність навчання дошкільників зв`язного монологічного мовлення обумовлена його значенням в організації спілкування дошкільника, спроможного грамотно, аргументовано, доводити власні переконання, логічно, послідовно, зв’язно викладати свої думки в різноманітних життєвих ситуаціях.
Проблема розвитку мовлення особливо актуальна у дошкільному віці, коли відбувається засвоєння зразків поведінки і соціальних ролей, набуття досвіду спілкування, адже своєчасний розвиток комунікативної компетенції –важлива умова повноцінного розвитку випускника дошкільного навчального закладу. Зазначимо, що мовлення є однією з провідних базисних характеристик особистості, що формується (А. Богуш, М. Вашуленко, Н. Гавриш, О. Кононко, К. Крутій та ін.). Саме тому вчені приділяють значну увагу розвитку мовлення дітей дошкільного віку. Своєчасний розвиток мовлення – важлива умова повноцінного розвитку випускника дошкільного навчального закладу.
Розвиток мовлення дітей дошкільного віку, формування мовленнєвої компетенції є однією із стрижневих проблем дошкільної лінгводидактики. Мовленнєвий розвиток дитини є головним інструментом, за допомогою якого вона встановлює контакт із довкіллям і завдяки якому відбувається соціалізація дошкільника. Водночас, як засвідчує практика, поширення комп’ютеризації, телебачення та інших технічних засобів, які стали доступними й дітям дошкільного віку як у сім'ї, так і в дошкільних закладах, обмежує безпосереднє спілкування дітей дошкільного віку з іншими мовцями, внаслідок чого збагачується їхня пізнавальна сфера і водночас гальмується мовленнєва.
У науковій літературі багаторазово підіймалось питання особливостей розвитку мовлення у дітей дошкільного віку. Існує низка робіт з формування мовленнєвих умінь та навичок дітей (А. Арушанова, А. Богуш, Н. Усольцева,
Є. Феодосєва, А. Макарова, І. Назметдинова, І. Лісіна, З. Богуславська та ін.). Завдяки працям цих та інших науковців сформульовані основні принципи та вироблені ефективні методи опанування дітьми мовленнєвих навичок.
У сучасних лінгводидактичних дослідженнях проблема розвитку мовлення розглядається у різних аспектах: навчання дітей сюжетної розповіді і бесіди (О. Білан, Н. Гавриш, В. Захарченко, Л. Шадріна), творчого розповідання (Л. Ворошніна, Н.Орланова, О.Ушакова), розвиток описового мовлення
(В. Гербова, С. Ласунова), розвиток зв’язного мовлення у процесі ознайомлення із природою (Н.Виноградова), розвиток пояснювального мовлення (Н. Кузіна, Н. Луцан), використання художньої літератури в розвитку мовлення (А. Богуш, О. Ушакова, Л.Фесенко). Учені (Л. Войтко, О. Запорожець, В. Зеньковський,
Г. Костюк, О. Лурія) стверджують, що дитина досить рано починає помічати елементарні причинні залежності та робити висновки. Дошкільники здатні встановлювати причинно–наслідкові зв’язки явищ, доводити істинність думок, роздумувати над подіями, які відбуваються у довкіллі.
Проблема розвитку мовлення дітей перебувала здебільшого в центрі уваги лінгводидактів початкової та середньої ланок освіти (А. Галетова,
І. Головко, М. Стельмахович). Окремі дослідження засвідчили можливість навчання старших дошкільників створювати тексти–міркування, розповіді і описи (Н. Семенова, Н. Харченко), доведення (Л. Войтко) та ін. Проте ознайомлення з результатами теоретичного аналізу означеної проблеми і практичним досвідом засвідчило, що проблема розвитку мовлення з використанням різноманітних методичних засобів, попри наявність численних методичних систем, розглядається науковцями однобічно, з погляду оволодіння дітьми загальноприйнятими мовленнєвими якостями, без врахування особливостей мовлення старших дошкільників.
Водночас проблема розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української народної казки не була предметом спеціального дослідження у сучасній освітній практиці. Протиріччя, що виникли між необхідністю розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами народної казки та значущістю останньої у процесі мовленнєвого розвитку дітей, між практичною потребою методики розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку ні недостатньою методичною розробленістю проблеми, зумовили вибір теми дослідження – «Розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки».
Oб’єкт дoслiдження: мовлення дітей старшого дошкільного віку.
Предмет дoслiдження: методика розвитку мовлення дітей засобами української казки.
Мета дoслiдження: наукoвo oбґрунтувати й експериментальнo перевiрити методику розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки.
Завдання дoслiдження:
1. На oснoвi аналiзу наукової лiтератури охарактеризувати лінгвістичні та психолого–педагогічні основи розвитку мовлення у дітей дошкільного віку.
2. Визначити особливості дитини старшого дошкільного віку як суб’єкта мовленнєвого розвитку.
3. Проаналізувати українську народну казку як засіб розвитку дитини дошкільного віку.
4. Обґрунтувати критерії та показники розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку та застосувати її для вимірювання розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку.
5. Розробити й експериментально перевірити ефективність методики розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки.
Метoди дoслiдження: теoретичнi (системнo–структурний аналiз, пoрiвняння, узагальнення) – для вивчення мовознавчих, лексикологічних, педагoгiчних, психoлoгiчних наукoвих джерел, кoнкретизацiї сутнoстi пoнять «мовлення», «розвиток мовлення»; емпiричнi (анкетування, oпитування, бесiди, спoстереження, аналiз мовленнєвої дiяльнoстi дошкільників) – для утoчнення кoмпoнентiв i пoказникiв рiвнiв сформованості мовлення дітей старшого дошкільного віку; експериментальні (констатувальний, формувальний, контрольний експеримент) – для розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки; статистичнi (кiлькiснo–якiсний аналiз експериментальних даних, метoди графiчнoгo зoбраження результатiв) – для oпрацювання oтриманих даних i встанoвлення кiлькiсних залежнoстей мiж дoслiджуваними прoцесами.
Теоретичне значення дoслiдження полягає у поглибленні розуміння понять «мовлення» та «розвиток мовлення», конкретизації значущих для нашої проблеми вiкoвих та психoлoгiчних oсoбливoстей мовлення дітей старшого дошкільного віку, характеристиці метoдів розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки.
Практичне значення дoслiдження пoлягає у ствoреннi кoмплексу педагогічних засобів для розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки, метoдичних рекoмендацiй для вихoвателiв закладів дошкільної освіти i батькiв щoдo розвитку мовлення старших дошкільників. Практичне значення пoлягає такoж в тoму, щo визначенi oрганiзацiйнo–педагoгiчнi умoви розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки та метoдика їх реалiзацiї дають змoгу ефективнiше здiйснювати розвиток мовлення дітей у сучасному закладі дoшкiльнoї освіти.
Структура дoслiдження. Магістерська робота складається зi вступу, трьох рoздiлiв, висновків до кожного розділу, загальних виснoвкiв, дoдаткiв, списку викoристаних джерел (86 пoзицiй). Пoвний oбсяг рoбoти – 114 стoрiнок, з них 88 стoрiнок oснoвнoгo тексту.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП...........................................................................................................3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ …………………………………………….7
1.1. Розвиток мовлення у дошкільному дитинстві як психолого-педагогічна проблема …………………………………………………………………….…..7
1.2.Дитина старшого дошкільного віку як суб’єкт мовленнєвого розвитку..……………………………………………………………………….18
1.3.Українська народна казка як засіб розвитку дитини дошкільного віку …...28
Висновки до розділу 1……..………………….……………...…………..…38
РОЗДІЛ 2.ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНОГО СТАНУ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ................39
2.1. Обґрунтування критеріїв та показників розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку ……………………………….…..…………....39
2.2. Вимірювання розвитку мовлення дітей за допомогою критеріально–діагностичного комплексу …….……………………………………….……50
Висновки до розділу 2………………………………………..………….....56
РОЗДІЛ 3.МОДЕЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ УКРАЇНСЬКОЇ КАЗКИ У СУЧАСНОМУ ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ...........57
3.1. Модель розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки …………………………………...………………………...57
3.2. Застосування методичних підходів до розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки …...………………………...65
3.3. Аналіз результатів дослідження …….…………………….………........79
Висновки до розділу 3...………………………………………..……………87
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ............................................................................88
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .................................................91
ДОДАТКИ....................................…...…......................................................98
ВСТУП...........................................................................................................3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ …………………………………………….7
1.1. Розвиток мовлення у дошкільному дитинстві як психолого-педагогічна проблема …………………………………………………………………….…..7
1.2.Дитина старшого дошкільного віку як суб’єкт мовленнєвого розвитку..……………………………………………………………………….18
1.3.Українська народна казка як засіб розвитку дитини дошкільного віку …...28
Висновки до розділу 1……..………………….……………...…………..…38
РОЗДІЛ 2.ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНОГО СТАНУ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ................39
2.1. Обґрунтування критеріїв та показників розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку ……………………………….…..…………....39
2.2. Вимірювання розвитку мовлення дітей за допомогою критеріально–діагностичного комплексу …….……………………………………….……50
Висновки до розділу 2………………………………………..………….....56
РОЗДІЛ 3.МОДЕЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ УКРАЇНСЬКОЇ КАЗКИ У СУЧАСНОМУ ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ...........57
3.1. Модель розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки …………………………………...………………………...57
3.2. Застосування методичних підходів до розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами української казки …...………………………...65
3.3. Аналіз результатів дослідження …….…………………….………........79
Висновки до розділу 3...………………………………………..……………87
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ............................................................................88
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .................................................91
ДОДАТКИ....................................…...…......................................................98
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Алексеева М.М. Методика развития и обучения родному языку дошкольников / Алексеева М.М., Яшина В.И. – М. : Просто, 2000. – 286 с.
2. Арушанова А. Г. Речь и речевое общение детей : 3–7 лет : книга для воспитателей / А. Г. Арушанова. – М. : Мозаика–Синтез, 1999. – 270 с.
3. Базовий компонент дошкільної освіти / наук. кер.А.М. Богуш. ‒ К.: Вихователь–методист дошкільного навчального закладу, 2012. – 28 с.
4. Бакуліна С.Ю. Виховання моральних почуттів молодших школярів засобами казок народів світу: автореф. дис. … канд. пед. наук. – К., 2000. –20с.
5. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник /
Ф.С. Бацевич. – К. : Академія, 2004. – 344 с.
6. Беленька Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу : монографія /
Г.В. Беленька. – К. : Київ. ун–т ім. Б. Грінченка, 2011. – 320 с.
7. Бенера В.Є. Теорія та методика розвитку рідної мови дітей : посібник / В.Є. Бенера, Н.В. Маліновська. – К. : Слово, 2014. – 384 с.
8. Березовська Л. І. Розвиток творчого мовленнєвого самовираження старших дошкільників в ігрових казкових ситуаціях : автореф. дис… канд. пед. наук / Л. І. Березовська. – Одеса, 2004. – 20 с.
9. Бирюк Л.Я. Обогащение словарного запаса младших школьников в процееесе изучения русской народной сказки: автореф. дис… канд. пед. наук. – К., 1996. – 24 с.
10. Білан О. І. Навчання дітей старшого дошкільного віку розповідання засобом художньої ілюстрації / О. І.Білан. – Львів : Аверс, 2007. – 320 с.
11. Богуш А. Запрошуємо до розмови : посібник для роботи з дошкільниками / Богуш А.М., Григоренко Г.М. – Київ : Освіта, 1996. – 151 с.
12. Богуш А. М. Творче самовираження дошкільників у художньо–мовленнєвій діяльності : монографія / Богуш А. М., Березовська Л. М. – Одеса : М. П. Черкасов, 2008. – 203с.
13. Богуш А. Методика організації художньо–мовленнєвої діяльності дітей у дошкільних навчальних закладах : підручник / Богуш А., Гавриш Н.,
Котик Т. – К. : Слово, 2010. – 304 с.
14. Богуш А. Збагачення словника дошкільників експресивною лексикою народних казок / Богуш А., Руденко Ю. – Одеса: Поліграф, 2005. – 254 с.
15. Богуш А.М. Мова дітей : посібник для батьків дошкільнят та соціальних педагогів / А.М. Богуш. – К. : Кобза, 2003. – 144 с.
16. Богуш А.М. Мовленнєвий розвиток дітей (від народження до
7 років) : монографія / А.М. Богуш. – К. : Слово, 2004. – 374 с.
17. Богуш А.М. Мовленнєво–ігрова діяльність дошкільників : мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навчально–методичний посібник / Богуш А.М.,
Н.І. Луцан. – Київ : ВД «Слово», 2008. – 256 с.
18. Богуш А.М. Українське народознавство в дошкільному закладі: посібник / Богуш А.М., Лисенко Н.В. –К.: Вища школа, 2002. –407 с.
19. Богуш А. Формування оцінно–етичних суджень у дітей старшого дошкільного віку / Богуш А., Монке О. – Одеса: АПНУ, 2002. –239 с.
20. Богуш А. М. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти / А. М. Богуш. – Харків : Ранок, 2013. – 192 с.
21. Богуш А.М. Мова дітей : посібник для батьків дошкільнят та соціальних педагогів / А.М. Богуш. – К. : Кобза, 2003. – 144 с.
22. Богуш А.М. Мовленнєвий розвиток дітей (від народження до
7 років) : монографія / А.М. Богуш. – К. : Слово, 2004. – 374 с.
23. Богуш А.М. Мовленнєво–ігрова діяльність дошкільників : мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навчально–методичний посібник / Богуш А.М.,
Н.І. Луцан. – Київ : ВД «Слово», 2008. – 256 с.
24. Богуш А.М. Мова дітей : посібник для батьків дошкільнят та соціальних педагогів / А.М. Богуш. – К. : Кобза, 2003. – 144 с.
25. Богуш А.М. Мовленнєвий розвиток дітей (від народження до
7 років) : монографія / А.М. Богуш. – К. : Слово, 2004. – 374 с.
26. Богуш А.М. Мовленнєво–ігрова діяльність дошкільників : мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навчально–методичний посібник / Богуш А.М.,
Н.І. Луцан. – Київ : ВД «Слово», 2008. – 256 с.
27. Богуш А.М. Українське народознавство в дошкільному закладі: посібник / Богуш А.М., Лисенко Н.В. –К.: Вища школа, 2002. –407 с.
28. Богуш А. Формування оцінно–етичних суджень у дітей старшого дошкільного віку / Богуш А., Монке О. – Одеса: АПНУ, 2002. –239 с.
29. Богуш А. М. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти / А. М. Богуш. – Харків : Ранок, 2013. – 192 с.
30. Боса Л.П. Мандрівка в казкове царство. Ігри–заняття для дітей старшого дошкільного віку / Боса Л.П., Хоменко Л.М. –К.:Пальміра, 1998. – 45 с.
31. Бріцина О.Ю. Українська народна соціально–побутова казка /
О. Ю. Бріцина. – К.:Наукова думка, 1989. – 145с.
32. Величко О.Б. Казка як феномен культури (естетичний аспект аналізу): монографія. –К. : Освіта, 1995. –153 с.
33. Вікова та педагогічна психологія : навч. посіб. / О.В. Скрипченко,
Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук. – К. : Просвіта, 2001. – 416 с.
34. Водолага Н. В. Навчання розповідання дітей старшого дошкільного віку в театралізованій діяльності / Н. Водолага. – О. : Автограф, 2001. – 224 с.
35. Выготский Л.С. Вопросы детской психологии / Л.С. Выготский. –
СПб. : Союз, 1999. – 203 с.
36. Гавриш Н. В. Де беруться казки / Н. Гавриш // Джміль. – 2001. – № 1. –
С. 3–7.
37. Гавриш Н. В. Методика стимулювання мовленнєвої активності дошкільнят у процесі ознайомлення з художнім словом / Н. Гавриш // Наука і освіта. – 2002. – № 1. – С. 144–148.
38. Гавриш Н. Розвиток зв`язного мовлення дошкільнят : навчально–методичний посібник / Гавриш Н. – К. : Освіта, 2006. – 196 с.
39. Гавриш Н.В. Розвиток мовленнєво–творчої діяльності в дошкільному дитинстві / Гавриш Н.В. – Донецьк : Либідь, 2001. – 136 с.
40. Гавриш Н.В. Художнє слово і дитяче мовлення: метод. посіб. для вихователів. –Донецьк:Лебідь, 1999. –70 с.
41. Гончаренко А.М. Розвиток мовленнєвої компетентності старших дошкільників : навч.–метод. посіб. / А.М. Гончаренко. – К. : Світич, 2009. – 160 с.
42. Горбунова Н. В. Теорія та методика розвитку словника дітей старшого дошкільного віку: монографія / Н. В. Горбунова. – Ялта, 2011. – 505с.
43. Детская речь : психолингвистические исследования : сборник статей / под ред. Т. Н.Ушаковой, Н. В.Уфимцевой. – М. : ПЕР СЭ, 2001. – 224 с.
44. Диагностика речевогоразвития дошкольников: научно–метод. пособ. / под ред. О.С.Ушаковой. –М.: РАО, 1997. –136 с.
45. Дунаєвська Л. Добрий друг казка. Усна народна творчість як виховний засіб / Л. Дунаєвська // Дошкільне виховання. – 1999. –№8. – С.8–10.
46. Дунаєвська Л.Ф. Українська народна казка / Л.Ф. Дунаєвська. – К.: Вища школа, 1987. –126 с.
47. Ємець А. А. Навчаємо дошкільників переказувати / Ємець А. А., Коваленко О. М. – Х. : Основа, 2018. – 144 с.
48. Життя з казкою, або казка навчає, розвиває, виховує : збірка дидактико–методичного матеріалу (за казками В. Сухомлинського) / [підгот.
Л. Калуська. Матеріали для роботи зі старшою групою] // Дитячий садок. – 2005. – Липень (Чис. 25/26). – С. 2–56.
49. Захарченко В. Г. Формування зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами сюжетно–рольової гри : автореф. дис ... канд. пед. наук / В. Г. Захарченко. – К., 1997. – 20 с.
50. Захарчук З. Читання казки з використанням елементів театральної педагогіки / Захарчук З., Тимечкіна Т. // Дошкільне виховання. – 2011. – №12. – С. 37–41.
51. Збельська Н. Стара казка на новий лад / Збельська Н., Карпуніна Л. // Дошкільне виховання. –2011. –№5. – С. 26–28.
52. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности / И. А. Зимняя. –
М. : МПСИ, Воронеж : МОДЕК, 2001. – 432 с.
53. Ильяшенко В. М. Воспитание речевого общения в дошкольном детстве : учебно–методическое пособие / В. М. Ильяшенко, О. С. Ушакова. –
Елец : ЕГУ им. И. А. Бунина, 2003. – 122 с.
54. Калмикова Л. О. Психологія формування мовленнєвої діяльності у дітей дошкільного віку: монографія / Л. О. Калмикова. – К. : Фенікс, 2008. –
497 с.
55. Карпинська Н.С. Сприймання дітьми літературних творів. Виразне читання вихователя. Гра–драматизація як засіб розвитку творчих здібностей дітей / Н.С. Карпинська // Дошкільна лінгводидактика : хрестоматія / упоряд. А.М. Богуш. – Ч. 2. – К. : Слово, 1999. – С. 634–641.
56. Козоріз С.О. Нестандартні форми роботи над казкою / С.О. Козоріз // Розкажіть онуку. – 2014. – №11. – С. 4–11.
57. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні : наук.–метод. посіб. / наук. ред. О.Л. Кононко. – К. : Дошкільне виховання, 2003. – 243 с.
58. Крайнова Л. В. Розвиток діалогічного мовлення двомовних дітей через творче опрацювання української казки / Л. Крайнова // Наука і освіта. – 2002. – № 1. – С. 144–148.
59. Крутій К. Л. Конспекти занять із навчання української мови і розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку / К. Л. Крутій, Л. М. Письменна,Л. І. Щербань. – Запоріжжя : Ліпс, 2009. – 200 с.
60. Куксова Н.А. художественное чтение в детском саду: пособие для педагогов дошкольных учреждений. – Мн.:Университет, 2001. –157с.
61. Кулик М. Нетрадиційна робота з казкою/ М. Кулик // Дошкільне виховання. –2012. –№12. – С. 14–15.
62. Курінна С. М. Гумористичні розповіді і казки дітей за власними малюнками / С. Курінна // Наука і освіта. – 2002. – № 6. – С. 108–111.
63. Лавриненко С.Т. Мовна картина світу в українській фантастичній казці: монографія / С.Т. Лавриненко. –Одеса : Поліграф, 2005. – 356 с.
64. Литвиненко С.А. Українська народна казка як засіб гуманістичного виховання дітей дошкільного віку: автореф. дис…канд пед. наук /
С.А. Литвиненко. –Рівне, 1994. –156с.
65. Лопатіна Г.О. Методика навчання діалогічного мовлення дітей молодшого дошкільного віку : монографія / Г.О. Лопатіна. – Бердянськ : Вид. Ткачук О. В., 2014. – 254 с.
66. Луцан Н. І. Мовленнєво–ігрова діяльність дітей дошкільного віку /
Н. Луцан. – Одеса, 2005. – 320 с.
67. Любашина В. В. Формування діалогічних умінь у дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів: дис. … канд. пед. наук / В.Любашина. – Одеса, 2006. – 244 с.
68. Маліновська Н. Формування мовленнєвої компетенції дітей дошкільного віку засобами казки / Н. Маліновська // Наукові записки РДГУ. –2011. – Вип. 1 (44). – С.198–201.
69. Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / О.Л. Кононко, З.П. Плохій,
А.М.Гончаренко. – К. : Світич, 2009. – 286 с.
70. Мовленнєвий розвиток дошкільників / уклад. Л. А. Шик. – Х. : Ранок, 2010. – 223 с.
71. Омеляненко А.В. Навчання дітей старшого дошкільного віку складати розповіді–роздуми : монографія / А.В. Омеляненко. – Донецьк : Юго–Восток, 2009. – 196 с.
72. Пабат В.В. Формування естетичних почуттів дітей дошкільного віку засобами української народної казки: автореф. дис…канд. пед. наук /
В.В. Пабат. –К., 2007. –21 с.
73. Піроженко Т.О. Комунікативно–мовленнєвий розвиток дошкільника / Т.Піроженко. – Тернопіль, 2010. – 152 с.
74. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка : навчальний посібник /
Т.І. Поніманська. – К. : Академвидав, 2004.– 456 с.
75. Постоян Т. Г. Розвиток зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку в процесі продуктивно–творчої діяльності : автореф. дис ... канд. пед. наук / Т. Г. Постоян. – Одеса, 1998. – 19 с.
76. Прокопова О. П. Методика вивчення української казки з опорою на розкриття її космогонічного походження: автореф. дис. … канд. пед. наук / О.Прокопова. – К., 2007. – 181 с.
77. Пропп В.Я. Морфология волшебной сказки. Историческиекорни волшебной сказки / В. Я.Пропп. – М. : Лабиринт, 1998. – 512 с.
78. Просенюк А. І. Виховуємо інтерес до художніх творів у дітей дошкільного віку : метод. реком. / А.І. Просенюк. – Одеса : Бровкін, 2010. – 83 с.
79. Розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку : монографія /
Л. О. Калмикова, Н. В. Харченко, С. Д. Дем’яненко, Л. А. Порядченко ; за ред. Л. О. Калмикової. – К. : ПП Медвєдєв, 2007. – 304 с.
80. Руденко Ю. А. Збагачення словника дітей старшого дошкільного віку експресивною лексикою засобами української народної казки: автореф. дис ... канд. пед. наук / Ю. Руденко. – Одеса, 2003. – 28 с.
81. Румянцева И.М. Психология речи и лингвопедагогическая психология /
И. М. Румянцева. – М. : ПЕРСЭ; Логос, 2004. – 319 с.
82. Садовенко С. М. Виховання народною казкою : методичний посібник /
С. М. Садовенко. – К. : Шк. світ, 2011. – 128 с.
83. Семенова Н.В. Обучение детей шестого года жизни связным высказываниям типа рассуждений : автореф. дис. … канд. пед. наук /
Н. В. Семенова. – Москва, 2011. – 18 с.
84. Сухомлинский В. Комната сказки // Избранные произведения в 5–ти т. /
В.Сухомлинский. – К.: Рад. школа, 1980. – Т. 3. – С. 188–200.
85. Туров М. Про злого Колобка та добру лисицю. Виховуємо творчу особистість / М. Туров //Дошкільне виховання. –2017. –№3. – С.22–23.
86. Українська мозаїка : книга для читання / упоряд. : Н. І. Вакуленко,
Л. В. Гураш, О. П. Долинна. – Тернопіль : Мандрівець, 2013. – 512 с.
87. Українські народні казки / ред. К.А. Єрохіна. – Харків : Промінь, 2000. – 110 с.
88. Українські народні казки / упоряд. Т. Качалова, О.Шевченко. –К.: Школа, 1999. –188с.
89. Українські народні казки/ ред. І. Вишенський. – К.: Промінь, 2000. – 112 с.
90. Ушакова О. С. Методика развития речи детей дошкольного возраста : пособие / О. С Ушакова, Е. М. Струнина. – М. : Владос, 2003. – 288 с.
91. Фесенко Л.І. Українська народна казка як засіб розвитку зв’язного монологічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку: монографія / Л.І. Фесенко. – Одеса : Поліграф, 2004. –176 с.
92. Фесюкова Л.Б. Воспитание сказкой / Л.Б. Фесюкова. – Харьков : Фолио, 1997. – 142 с.
93. Формування мовної особистості на різних вікових етапах : монографія / Богуш А. М., Трифонова О. С., Кисельова О. І. та ін. – Одеса : ПНЦ АПН України, 2008. – 272 с.
94. Юрченко М.Л. Гармонійно розвиваємо дошкільника через казку /
М. Юрченко // Бібліотечка вихователя дитячого садка. – 2004. – Листопад (№ 21/22). – С. 51–53.
95. Якименко С.І. Формування основ світогляду у дітей молодшого шкільного віку засобами казки: теорія і практика / С.І. Якименко. – К. : Слово, 2009. – 150 с.
1. Алексеева М.М. Методика развития и обучения родному языку дошкольников / Алексеева М.М., Яшина В.И. – М. : Просто, 2000. – 286 с.
2. Арушанова А. Г. Речь и речевое общение детей : 3–7 лет : книга для воспитателей / А. Г. Арушанова. – М. : Мозаика–Синтез, 1999. – 270 с.
3. Базовий компонент дошкільної освіти / наук. кер.А.М. Богуш. ‒ К.: Вихователь–методист дошкільного навчального закладу, 2012. – 28 с.
4. Бакуліна С.Ю. Виховання моральних почуттів молодших школярів засобами казок народів світу: автореф. дис. … канд. пед. наук. – К., 2000. –20с.
5. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник /
Ф.С. Бацевич. – К. : Академія, 2004. – 344 с.
6. Беленька Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу : монографія /
Г.В. Беленька. – К. : Київ. ун–т ім. Б. Грінченка, 2011. – 320 с.
7. Бенера В.Є. Теорія та методика розвитку рідної мови дітей : посібник / В.Є. Бенера, Н.В. Маліновська. – К. : Слово, 2014. – 384 с.
8. Березовська Л. І. Розвиток творчого мовленнєвого самовираження старших дошкільників в ігрових казкових ситуаціях : автореф. дис… канд. пед. наук / Л. І. Березовська. – Одеса, 2004. – 20 с.
9. Бирюк Л.Я. Обогащение словарного запаса младших школьников в процееесе изучения русской народной сказки: автореф. дис… канд. пед. наук. – К., 1996. – 24 с.
10. Білан О. І. Навчання дітей старшого дошкільного віку розповідання засобом художньої ілюстрації / О. І.Білан. – Львів : Аверс, 2007. – 320 с.
11. Богуш А. Запрошуємо до розмови : посібник для роботи з дошкільниками / Богуш А.М., Григоренко Г.М. – Київ : Освіта, 1996. – 151 с.
12. Богуш А. М. Творче самовираження дошкільників у художньо–мовленнєвій діяльності : монографія / Богуш А. М., Березовська Л. М. – Одеса : М. П. Черкасов, 2008. – 203с.
13. Богуш А. Методика організації художньо–мовленнєвої діяльності дітей у дошкільних навчальних закладах : підручник / Богуш А., Гавриш Н.,
Котик Т. – К. : Слово, 2010. – 304 с.
14. Богуш А. Збагачення словника дошкільників експресивною лексикою народних казок / Богуш А., Руденко Ю. – Одеса: Поліграф, 2005. – 254 с.
15. Богуш А.М. Мова дітей : посібник для батьків дошкільнят та соціальних педагогів / А.М. Богуш. – К. : Кобза, 2003. – 144 с.
16. Богуш А.М. Мовленнєвий розвиток дітей (від народження до
7 років) : монографія / А.М. Богуш. – К. : Слово, 2004. – 374 с.
17. Богуш А.М. Мовленнєво–ігрова діяльність дошкільників : мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навчально–методичний посібник / Богуш А.М.,
Н.І. Луцан. – Київ : ВД «Слово», 2008. – 256 с.
18. Богуш А.М. Українське народознавство в дошкільному закладі: посібник / Богуш А.М., Лисенко Н.В. –К.: Вища школа, 2002. –407 с.
19. Богуш А. Формування оцінно–етичних суджень у дітей старшого дошкільного віку / Богуш А., Монке О. – Одеса: АПНУ, 2002. –239 с.
20. Богуш А. М. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти / А. М. Богуш. – Харків : Ранок, 2013. – 192 с.
21. Богуш А.М. Мова дітей : посібник для батьків дошкільнят та соціальних педагогів / А.М. Богуш. – К. : Кобза, 2003. – 144 с.
22. Богуш А.М. Мовленнєвий розвиток дітей (від народження до
7 років) : монографія / А.М. Богуш. – К. : Слово, 2004. – 374 с.
23. Богуш А.М. Мовленнєво–ігрова діяльність дошкільників : мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навчально–методичний посібник / Богуш А.М.,
Н.І. Луцан. – Київ : ВД «Слово», 2008. – 256 с.
24. Богуш А.М. Мова дітей : посібник для батьків дошкільнят та соціальних педагогів / А.М. Богуш. – К. : Кобза, 2003. – 144 с.
25. Богуш А.М. Мовленнєвий розвиток дітей (від народження до
7 років) : монографія / А.М. Богуш. – К. : Слово, 2004. – 374 с.
26. Богуш А.М. Мовленнєво–ігрова діяльність дошкільників : мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навчально–методичний посібник / Богуш А.М.,
Н.І. Луцан. – Київ : ВД «Слово», 2008. – 256 с.
27. Богуш А.М. Українське народознавство в дошкільному закладі: посібник / Богуш А.М., Лисенко Н.В. –К.: Вища школа, 2002. –407 с.
28. Богуш А. Формування оцінно–етичних суджень у дітей старшого дошкільного віку / Богуш А., Монке О. – Одеса: АПНУ, 2002. –239 с.
29. Богуш А. М. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти / А. М. Богуш. – Харків : Ранок, 2013. – 192 с.
30. Боса Л.П. Мандрівка в казкове царство. Ігри–заняття для дітей старшого дошкільного віку / Боса Л.П., Хоменко Л.М. –К.:Пальміра, 1998. – 45 с.
31. Бріцина О.Ю. Українська народна соціально–побутова казка /
О. Ю. Бріцина. – К.:Наукова думка, 1989. – 145с.
32. Величко О.Б. Казка як феномен культури (естетичний аспект аналізу): монографія. –К. : Освіта, 1995. –153 с.
33. Вікова та педагогічна психологія : навч. посіб. / О.В. Скрипченко,
Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук. – К. : Просвіта, 2001. – 416 с.
34. Водолага Н. В. Навчання розповідання дітей старшого дошкільного віку в театралізованій діяльності / Н. Водолага. – О. : Автограф, 2001. – 224 с.
35. Выготский Л.С. Вопросы детской психологии / Л.С. Выготский. –
СПб. : Союз, 1999. – 203 с.
36. Гавриш Н. В. Де беруться казки / Н. Гавриш // Джміль. – 2001. – № 1. –
С. 3–7.
37. Гавриш Н. В. Методика стимулювання мовленнєвої активності дошкільнят у процесі ознайомлення з художнім словом / Н. Гавриш // Наука і освіта. – 2002. – № 1. – С. 144–148.
38. Гавриш Н. Розвиток зв`язного мовлення дошкільнят : навчально–методичний посібник / Гавриш Н. – К. : Освіта, 2006. – 196 с.
39. Гавриш Н.В. Розвиток мовленнєво–творчої діяльності в дошкільному дитинстві / Гавриш Н.В. – Донецьк : Либідь, 2001. – 136 с.
40. Гавриш Н.В. Художнє слово і дитяче мовлення: метод. посіб. для вихователів. –Донецьк:Лебідь, 1999. –70 с.
41. Гончаренко А.М. Розвиток мовленнєвої компетентності старших дошкільників : навч.–метод. посіб. / А.М. Гончаренко. – К. : Світич, 2009. – 160 с.
42. Горбунова Н. В. Теорія та методика розвитку словника дітей старшого дошкільного віку: монографія / Н. В. Горбунова. – Ялта, 2011. – 505с.
43. Детская речь : психолингвистические исследования : сборник статей / под ред. Т. Н.Ушаковой, Н. В.Уфимцевой. – М. : ПЕР СЭ, 2001. – 224 с.
44. Диагностика речевогоразвития дошкольников: научно–метод. пособ. / под ред. О.С.Ушаковой. –М.: РАО, 1997. –136 с.
45. Дунаєвська Л. Добрий друг казка. Усна народна творчість як виховний засіб / Л. Дунаєвська // Дошкільне виховання. – 1999. –№8. – С.8–10.
46. Дунаєвська Л.Ф. Українська народна казка / Л.Ф. Дунаєвська. – К.: Вища школа, 1987. –126 с.
47. Ємець А. А. Навчаємо дошкільників переказувати / Ємець А. А., Коваленко О. М. – Х. : Основа, 2018. – 144 с.
48. Життя з казкою, або казка навчає, розвиває, виховує : збірка дидактико–методичного матеріалу (за казками В. Сухомлинського) / [підгот.
Л. Калуська. Матеріали для роботи зі старшою групою] // Дитячий садок. – 2005. – Липень (Чис. 25/26). – С. 2–56.
49. Захарченко В. Г. Формування зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами сюжетно–рольової гри : автореф. дис ... канд. пед. наук / В. Г. Захарченко. – К., 1997. – 20 с.
50. Захарчук З. Читання казки з використанням елементів театральної педагогіки / Захарчук З., Тимечкіна Т. // Дошкільне виховання. – 2011. – №12. – С. 37–41.
51. Збельська Н. Стара казка на новий лад / Збельська Н., Карпуніна Л. // Дошкільне виховання. –2011. –№5. – С. 26–28.
52. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности / И. А. Зимняя. –
М. : МПСИ, Воронеж : МОДЕК, 2001. – 432 с.
53. Ильяшенко В. М. Воспитание речевого общения в дошкольном детстве : учебно–методическое пособие / В. М. Ильяшенко, О. С. Ушакова. –
Елец : ЕГУ им. И. А. Бунина, 2003. – 122 с.
54. Калмикова Л. О. Психологія формування мовленнєвої діяльності у дітей дошкільного віку: монографія / Л. О. Калмикова. – К. : Фенікс, 2008. –
497 с.
55. Карпинська Н.С. Сприймання дітьми літературних творів. Виразне читання вихователя. Гра–драматизація як засіб розвитку творчих здібностей дітей / Н.С. Карпинська // Дошкільна лінгводидактика : хрестоматія / упоряд. А.М. Богуш. – Ч. 2. – К. : Слово, 1999. – С. 634–641.
56. Козоріз С.О. Нестандартні форми роботи над казкою / С.О. Козоріз // Розкажіть онуку. – 2014. – №11. – С. 4–11.
57. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні : наук.–метод. посіб. / наук. ред. О.Л. Кононко. – К. : Дошкільне виховання, 2003. – 243 с.
58. Крайнова Л. В. Розвиток діалогічного мовлення двомовних дітей через творче опрацювання української казки / Л. Крайнова // Наука і освіта. – 2002. – № 1. – С. 144–148.
59. Крутій К. Л. Конспекти занять із навчання української мови і розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку / К. Л. Крутій, Л. М. Письменна,Л. І. Щербань. – Запоріжжя : Ліпс, 2009. – 200 с.
60. Куксова Н.А. художественное чтение в детском саду: пособие для педагогов дошкольных учреждений. – Мн.:Университет, 2001. –157с.
61. Кулик М. Нетрадиційна робота з казкою/ М. Кулик // Дошкільне виховання. –2012. –№12. – С. 14–15.
62. Курінна С. М. Гумористичні розповіді і казки дітей за власними малюнками / С. Курінна // Наука і освіта. – 2002. – № 6. – С. 108–111.
63. Лавриненко С.Т. Мовна картина світу в українській фантастичній казці: монографія / С.Т. Лавриненко. –Одеса : Поліграф, 2005. – 356 с.
64. Литвиненко С.А. Українська народна казка як засіб гуманістичного виховання дітей дошкільного віку: автореф. дис…канд пед. наук /
С.А. Литвиненко. –Рівне, 1994. –156с.
65. Лопатіна Г.О. Методика навчання діалогічного мовлення дітей молодшого дошкільного віку : монографія / Г.О. Лопатіна. – Бердянськ : Вид. Ткачук О. В., 2014. – 254 с.
66. Луцан Н. І. Мовленнєво–ігрова діяльність дітей дошкільного віку /
Н. Луцан. – Одеса, 2005. – 320 с.
67. Любашина В. В. Формування діалогічних умінь у дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів: дис. … канд. пед. наук / В.Любашина. – Одеса, 2006. – 244 с.
68. Маліновська Н. Формування мовленнєвої компетенції дітей дошкільного віку засобами казки / Н. Маліновська // Наукові записки РДГУ. –2011. – Вип. 1 (44). – С.198–201.
69. Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / О.Л. Кононко, З.П. Плохій,
А.М.Гончаренко. – К. : Світич, 2009. – 286 с.
70. Мовленнєвий розвиток дошкільників / уклад. Л. А. Шик. – Х. : Ранок, 2010. – 223 с.
71. Омеляненко А.В. Навчання дітей старшого дошкільного віку складати розповіді–роздуми : монографія / А.В. Омеляненко. – Донецьк : Юго–Восток, 2009. – 196 с.
72. Пабат В.В. Формування естетичних почуттів дітей дошкільного віку засобами української народної казки: автореф. дис…канд. пед. наук /
В.В. Пабат. –К., 2007. –21 с.
73. Піроженко Т.О. Комунікативно–мовленнєвий розвиток дошкільника / Т.Піроженко. – Тернопіль, 2010. – 152 с.
74. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка : навчальний посібник /
Т.І. Поніманська. – К. : Академвидав, 2004.– 456 с.
75. Постоян Т. Г. Розвиток зв'язного мовлення дітей старшого дошкільного віку в процесі продуктивно–творчої діяльності : автореф. дис ... канд. пед. наук / Т. Г. Постоян. – Одеса, 1998. – 19 с.
76. Прокопова О. П. Методика вивчення української казки з опорою на розкриття її космогонічного походження: автореф. дис. … канд. пед. наук / О.Прокопова. – К., 2007. – 181 с.
77. Пропп В.Я. Морфология волшебной сказки. Историческиекорни волшебной сказки / В. Я.Пропп. – М. : Лабиринт, 1998. – 512 с.
78. Просенюк А. І. Виховуємо інтерес до художніх творів у дітей дошкільного віку : метод. реком. / А.І. Просенюк. – Одеса : Бровкін, 2010. – 83 с.
79. Розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку : монографія /
Л. О. Калмикова, Н. В. Харченко, С. Д. Дем’яненко, Л. А. Порядченко ; за ред. Л. О. Калмикової. – К. : ПП Медвєдєв, 2007. – 304 с.
80. Руденко Ю. А. Збагачення словника дітей старшого дошкільного віку експресивною лексикою засобами української народної казки: автореф. дис ... канд. пед. наук / Ю. Руденко. – Одеса, 2003. – 28 с.
81. Румянцева И.М. Психология речи и лингвопедагогическая психология /
И. М. Румянцева. – М. : ПЕРСЭ; Логос, 2004. – 319 с.
82. Садовенко С. М. Виховання народною казкою : методичний посібник /
С. М. Садовенко. – К. : Шк. світ, 2011. – 128 с.
83. Семенова Н.В. Обучение детей шестого года жизни связным высказываниям типа рассуждений : автореф. дис. … канд. пед. наук /
Н. В. Семенова. – Москва, 2011. – 18 с.
84. Сухомлинский В. Комната сказки // Избранные произведения в 5–ти т. /
В.Сухомлинский. – К.: Рад. школа, 1980. – Т. 3. – С. 188–200.
85. Туров М. Про злого Колобка та добру лисицю. Виховуємо творчу особистість / М. Туров //Дошкільне виховання. –2017. –№3. – С.22–23.
86. Українська мозаїка : книга для читання / упоряд. : Н. І. Вакуленко,
Л. В. Гураш, О. П. Долинна. – Тернопіль : Мандрівець, 2013. – 512 с.
87. Українські народні казки / ред. К.А. Єрохіна. – Харків : Промінь, 2000. – 110 с.
88. Українські народні казки / упоряд. Т. Качалова, О.Шевченко. –К.: Школа, 1999. –188с.
89. Українські народні казки/ ред. І. Вишенський. – К.: Промінь, 2000. – 112 с.
90. Ушакова О. С. Методика развития речи детей дошкольного возраста : пособие / О. С Ушакова, Е. М. Струнина. – М. : Владос, 2003. – 288 с.
91. Фесенко Л.І. Українська народна казка як засіб розвитку зв’язного монологічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку: монографія / Л.І. Фесенко. – Одеса : Поліграф, 2004. –176 с.
92. Фесюкова Л.Б. Воспитание сказкой / Л.Б. Фесюкова. – Харьков : Фолио, 1997. – 142 с.
93. Формування мовної особистості на різних вікових етапах : монографія / Богуш А. М., Трифонова О. С., Кисельова О. І. та ін. – Одеса : ПНЦ АПН України, 2008. – 272 с.
94. Юрченко М.Л. Гармонійно розвиваємо дошкільника через казку /
М. Юрченко // Бібліотечка вихователя дитячого садка. – 2004. – Листопад (№ 21/22). – С. 51–53.
95. Якименко С.І. Формування основ світогляду у дітей молодшого шкільного віку засобами казки: теорія і практика / С.І. Якименко. – К. : Слово, 2009. – 150 с.