ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ УЧНІВ 10 КЛАСУ ПРОФІЛЬНОГО РІВНЯ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Автор(ка)
Хоменко Анна Олегівна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
035 Філологія
Кафедра
Кафедра української мови
Анотація
В роботі окреслені тлумачення основних понять “компетентність”, “компетенція”, “мовна компетенція”, “мовленнєва компетенція”, “комунікативна компетенція”, “профільне навчання”, “інформаційно-комунікаційні технології”. Проаналізовано запропопоновані підручники на базі міністерських програм а також запропоновано приклади методичних розробок які можуть викристовувати вчителі української мови і літератури які викладають в 10 класі.
Зміст
Вступ
Розділ 1. Теоретичні основи використaння інформaцiйних тeхнoлoгiй в шкільному курсі української мови
1.1 Тенденції розвитку методики формування комунікативної компетентностності старшокласників з використанням інформаційно-комунікаційних технологій
1.2 Аналіз базових понять дослідження
1.3 Пepeвaги тa нeдoлiки викopиcтaння iнтepнeту, як iнфopмaцiйнo-кoмунiкaцiйнoї тeхнoлoгiї
1.4 Мicцe iнфopмaцiйних pecуpciв у мeтoдичнiй cиcтeмi poбoти вчитeля укpaїнcькoї мoви
Висовки до першого розділу
Розділ 2. теорія і практика впровадження інтерактивних методів навчання на уроках української мови в 10 класі профільного рівня
2.1 Аналіз навчальної програми з української мови профільного рівня в 10 класі
2.2 Порівняльний аналіз інтерактивних підходів до вивчення української мови в 10 класі профільного рівня через змістове наповнення підручників
Висовки до другого розділу
Розділ 3. Використання інформаційниx теxнологій в практичній діяльності вчителя-словесника
3. 1 Розроблення уроку української мови у 10 класі з використанням інформаційних технологій
3.2 Методичні рекомендації до учнівських проектів на уроках української мови з використанням інформаційних технологій
Висовки до третього розділу
Висновки
Список використаних джерел
Розділ 1. Теоретичні основи використaння інформaцiйних тeхнoлoгiй в шкільному курсі української мови
1.1 Тенденції розвитку методики формування комунікативної компетентностності старшокласників з використанням інформаційно-комунікаційних технологій
1.2 Аналіз базових понять дослідження
1.3 Пepeвaги тa нeдoлiки викopиcтaння iнтepнeту, як iнфopмaцiйнo-кoмунiкaцiйнoї тeхнoлoгiї
1.4 Мicцe iнфopмaцiйних pecуpciв у мeтoдичнiй cиcтeмi poбoти вчитeля укpaїнcькoї мoви
Висовки до першого розділу
Розділ 2. теорія і практика впровадження інтерактивних методів навчання на уроках української мови в 10 класі профільного рівня
2.1 Аналіз навчальної програми з української мови профільного рівня в 10 класі
2.2 Порівняльний аналіз інтерактивних підходів до вивчення української мови в 10 класі профільного рівня через змістове наповнення підручників
Висовки до другого розділу
Розділ 3. Використання інформаційниx теxнологій в практичній діяльності вчителя-словесника
3. 1 Розроблення уроку української мови у 10 класі з використанням інформаційних технологій
3.2 Методичні рекомендації до учнівських проектів на уроках української мови з використанням інформаційних технологій
Висовки до третього розділу
Висновки
Список використаних джерел
Покликання
1. Алексюк А. М. Ефективність методів навчання на уроці / Анатолій Миколайович Алексюк. – К. : Радянська школа, 1965. – 234 с.
2. Андрієць О. М. Методика опрацювання науково-навчальних текстів у старших класах з поглибленим вивченням української мов : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Олена Миколаївна Андрієць. – Херсон, 2007. – 259 с.
3. Бабич Н. Д. Психологічні умови викладання і вивчення української мови / Н. Д. Бабич // Українська мова і література в школі. – 1991. – № 3. – С. 6–10.
4. Бакум З. П. Теоретико-методичні засади навчання фонетики української мови в гімназії : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / Зінаїда Павлівна Бакум. – К., 2009. – 377 с.
5. Ваш репетитор з української мови : посібник / авт. кол. під кер. М. Пентилюк. – 2-е вид. – К. : Ленвіт, 2003. – 72 с.
6. Ващенко Г. Загальні методи навчання : підручник для педагогів / Григорій Ващенко. – К. : Українська Видавнича Спілка, 1997. – 441 с.
7. Ващенко Л. М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону : монографія / Людмила Миколаївна Ващенко. – К. : ВО «Тираж», 2005. – 380 с.
8. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2003. – 1440 с.
9. Веніг Н. М. Формування мовленнєвої компетенції старшокласників : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Наталія Миколаївна Веніг. – К., 2001. – 16 с.
10. Гез Н. И. Формирование коммуникативной компетенции как объект зарубежных методических исследований / Н. И. Гез // Иностранные языки в школе. – 1985. – № 2. – С. 17–24.
11. Глазова О. П. Основи риторики : факультативний курс для учнів 10–11 класів / О. П. Глазова, Ю. Б. Кузнецов // Українська мова та література в середніх школах, гімназіях, ліцеях, колегіумах. – 2006. – № 7–8. – С. 62–67.
12. Голуб Н. Б. Компетентнісне навчання української мови в загальноосвітній школі: проблеми і перспективи / Н. Б. Голуб // Українська мова і література в школі. – 2014. – № 7. – С. 2–6.
13. Голуб Н. Б. Культура діалогу на уроці української мови: проблеми і перспективи / Н. Б. Голуб // Наукові записки. Серія «Філологічна». – Острог : Острозька академія, 2013. – Вип. 40. – С. 130–133.
14. Гончаренко С. У. Методика як наука / Семен Устимович Гончаренко. – Хмельницький : Вид-во ХГПК, 2000. – 30 с.
15. Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження : методологічні поради молодим науковцям / Семен Устимович Гончаренко. – К. ; Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2008. – 278 с.
16. Горошкіна О. Роль соціальних чинників у навчанні української мови / О. Горошкіна // Дивослово. – 2002. – № 5. – С. 2–3.
17. Горошкіна О. М. Комплексний аналіз художнього твору на уроках рідної мови (на матеріалі поезії Тараса Шевченка) / О. М. Горошкіна, А. В. Нікітіна // Матеріали ХХХІІ наукової Шевченківської конференції, 21–22 травня 1998 р. – Луганськ, 1998. – С. 292–295.
18. Горошкіна О. М. Особливості методики навчання української мови в старших класах гімназії : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Олена Миколаївна Горошкіна. – К., 1997. – 191 с.
19. Горяний В. Д. Програми з української мови для поглибленого вивчення (10–11 класи) / В. Д. Горяний // Українська мова і література в школі. – 1993. – № 11. – С. 10–16.
20. Дахин А. Н. Компетенция и компетентность : сколько их у российского школьника? [Електронний ресурс] / Александр Николаевич Дахин.–Режим доступа : http://www.auditorium.ru
21. Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття) // Освіта. – 1993. – Грудень. – № 44–46.
22. Державний стандарт базової і повної освіти // Дивослово. – 2004. – № 3. – С. 76–81.
23. Державний стандарт базової і повної середньої освіти // Інформ. зб. МОН України. – 2004. – № 1–2. – 64 с.
24. Дженджеро О. Л. Розвиток комунікативних умінь старшокласників у процесі застосування інтерактивних технологій на уроках української мови : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Оксана Леонідівна Дженджеро. – К., 2011. – 20 с.
25. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. / Ілона Миколаївна Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.
26. Дмитровський Є. М. Методика викладання української мови в середній школі : посібник для вчителів-словесників середньої школи / Євген Миколайович Дмитровський. – К. : Радянська школа, 1965. – 286 с.
27. Донченко Т. Власне методичні принципи навчання української мови / Т. Донченко // Українська мова і література в школі. – 2004. – № 2. – С. 2–4.
28. Донченко Т. К. Організація навчальної діяльності учнів на уроках рідної мови / Тамара Кузьмівна Донченко. – К. : Фундація ім. О. Ольжича, 1995. – 251 с.
29. Дядечко Л. Інноваційні методи навчання / Л. Дядечко // Дивослово. – 2005. – № 4. – С. 39–42.
30. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
31. Єрмаков І. Феномен компетентісно спрямованої освіти [Електронний ресурс] / І. Єрмаков, І. Погоріла // Відкритий урок : розробки, технології, досвід. – 2005. – № 9–10. – Режим доступу: http://pld.org.ua.
32. Жалдак М. І. Інформаційна культура / М. І. Жалдак // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук ; гол. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – С. 362–363.
33. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. видання С. Ю. Ніколаєва ; пер. О. М. Шерстюк ; Рада з питань співпраці в галузі культури, Комітет з освіти, Відділ сучасних мов, Страсбург. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
34. Закон України «Про освіту» // Законодавчі акти України з питань освіти. За станом на 1 квітня 2004 року : офіційне видання / І. Р. Юхновський (ред.-упоряд.) ; Верховна Рада України ; Комітет з питань науки і освіти. – К. : Парламентське вид-во, 2004. – С. 21–52.
35. Інноваційні технології навчання української мови та літератури / Укладач О. І. Когут. – Тернопіль: Астон, 2005.
36. Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. – 240 с.
37. Ісаєва Г. М. Шкільний підручник та методика роботи з ним у різних формах профільного навчання / Г. М. Ісаєва // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. – К. : Педагогічна думка, 2009. – Вип. 9. – С. 336–342.
38. Караман С. О. Зміст і технологія навчання української мови в гімназії : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / Станіслав Олександрович Караман. – К., 2000. – 425 с.
39. Караман С. О. Лінгводидактичні основи поглибленого вивчення української мови в середній школі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Станіслав Олександрович Караман. – К., 1992. – 179 с.
40. Караман С. О. Методика навчання української мови в гімназії : навч. посіб. для студ. вищ. закладів освіти / Станіслав Олександрович Караман. – К. : Ленвіт, 2000. – 272 с.
41. Караман С. О. Сучасна українська літературна мова. Фонетика. Фонологія. Графіка : підручник / Станіслав Олександрович Караман, Ольга Володимирівна Караман, Зінаїда Павлівна Бакум ; за ред. С. О. Карамана. – К. : КМПУ ім. Б. Д. Грінченка, 2007. – 188 с.
42. Кендау Д. Intel. Навчання для майбутнього / Д. Кендау, Дж. Доерті, Дж. Йост. – К. : Видавнича група BHV, 2004. – 43,68 ум. др. арк.
43. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – 112 с.
44. Кон И. С. Психология старшеклассника / Игорь Семенович Кон. – М. : Просвещение, 1980. – 191 с.
45. Концепція мовної освіти 12-річної школи // Дивослово. – 2004. – № 3. – С. 76–80.
46. Концепція профільного навчання в старшій школі // Освіта України. –2003. – 10 червня, № 42–43.
47. Копусь О. А. Педагогічна технологія формування готовності майбутніх філологів до роботи в профільній школі / О. А. Копусь // Наука і освіта. – 2014. – № 10. – С. 98–102.
48. Копусь О. А. Проектування технології професійного мовно-мовленнєвого розвитку майбутніх магістрів / О. А. Копусь // Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка, 2011. – Вип. 8. – С. 206–213.
49. Копусь О. А. Теоретичні засади формування фахової лінгводидактичної компетентності майбутніх магістрів-філологів у вищому навчальному закладі : монографія / Ольга Антонівна Копусь. – Одеса : Вид-во ТОВ Лерадрук, 2012. – 429 с.
50. Кремень В. Філософія освіти ХХІ століття / В. Кремень // Освіта України. – 2002. – № 102–103. – С. 6–7.
51. Кремень В. Г. Освіта і наука України. Шляхи модернізації. Факти, роздуми, перспективи / Василь Григорович Кремень. – К. : Грамота, 2003. – 216 с.
52. Кучерук О. А. Система методів навчання української мови в основній школі : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / Оксана Анатоліївна Кучерук. – К., 2012. – 449 с.
53. Лук’янченко О. Г. Реалізація принципу неперервності у профорієнтаційній роботі зі старшокласниками та фаховій підготовці студентів – майбутніх словесників : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Ольга Григорівна Лук’янченко. – К., 2003. – 20 с.
54. Мадзігон В. М. Теоретичні засади створення електронних підручників / В. М. Мадзігон // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. – К. : Педагогічна думка, 2006. – Вип. 6. – С. 34–38.
55. Малафіїк І. В. Системний підхід у теорії і практиці навчання / Іван Васильович Малафіїк. – Рівне : Ред.-видав. відділ Рівненського держ. гуманітар. університету, 2004. – 437 с.
56. Мацько Л. І. Текст як об’єкт лінгводидактики в аспекті проблем мовної освіти / Л. І. Мацько // Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». – Черкаси, 2004. – Вип. 54. – С. 10–14.
57. Мацько Л. І. Сучасні підходи до створення підручників з української мови: місце лінгвостилістики / Л. І. Мацько // Дивослово. – 1999. – № 8. – С. 39–41.
58. Мельничук Ю. Методика формування стилістичних умінь з російської мови учнів 10-их класів філологічного профілю : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Юлія Юріївна Мельничук. – Херсон, 2009. – 20 с.
59. Методика вивчення української мови в школі : посібник для вчителів / О. М. Бєляєв, В. Я. Мельничайко, М. І. Пентилюк та ін. – К. : Рад. шк., 1987. – 246 с.
60. Момот В. М. Теорія і практика формування професійно зорієнтованого мовлення у студентів технічного профілю / В. М. Момот // Українська література в загальноосвітній школі. – 2004. – № 3. – С. 44–46.
61. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ ст. // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2002. – № 2. – С. 5–27.
62. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. Проект // Науково-освітній потенціал нації: погляд у ХХІ століття. Кн. 3. Модернізація освіти / В. М. Литвин (кер.), В. П. Андрущенко, С. О. Довгий та ін. – К. : Навчальна книга, 2003. – 943 с..
63. Овчарук О. В. Розвиток компетентнісного підходу : стратегічні орієнтири міжнародної спільноти / О. В. Овчарук // Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи ; за заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – С. 6–16.
64. Огієнко І. Наука про рідномовні обов’язки / Іван Огієнко. – Львів : Українська Академія друкарства ; Вид-во «Фенікс» ; Фонд «Відродження», 1995. – 46 с.
65. Оконь В. Основы проблемного обучения : пер. с польск. / Винценты Оконь. – М. : Просвещение, 1968. – 208 с.
66. Омельчук С. «Підхід до навчання» як базова категорія сучасної лінгводидактичної науки / С. Омельчук // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 2. – С. 2–7.
67. Омельчук С. А. Мовна дослідницька компетентність учня з погляду акмеологічної науки / С. А. Омельчук // Акмеологія – наука ХХІ століття. Матеріали ІV Міжнародної наук.-практ. конф., Київ, 30 травня 2014 р. / Міністерство освіти і науки України, Українська Академія Акмеол. наук ; КУ ім. Б. Грінченка. – К. : КУ ім. Б. Грінченка, 2014. – С. 238–249.
68. Орлова О. І. Компетентнісне навчання за допомогою ІКТ на уроках української мови та літератури. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : URL : http://5fan.ru/download.php
69. Освітні технології: Навчально-методичний посібник / О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін.; за заг. ред. О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001.
70. Основи нових інформаційних технологій навчання: посібник для вчителя / За ред. Ю. І. Машбіца. – К., 1997.
71. Паламар Л. М. Лінгводидактичні основи формування україномовної особистості / Лариса Максимівна Паламар. – К. : Укрзалізниця, 1997. – 322 с.
72. Паламарчук В. Ф. У пошуках нестандартного уроку / В. Ф. Паламарчук, Д. І. Рум’янцева, О. Й. Антипова // Рідна школа. – 1993. – № 2. – С. 76–79.
73. Пентилюк М. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті / М. І. Пентилюк // Українська мова і література в школі. – 2010. – № 2. – С. 2–5.
74. Пентилюк М. І. Наукові засади комунікативної спрямованості у навчанні рідної мови / М. І. Пентилюк // Українська мова і література в школі. – 1999. – № 3. – С. 8–10.
75. Полінок О. В. Формування граматичної компетентності учнів 10 класу з використанням методу проектів у процесі навчання української мови: дис.. канд.. пед.. наук : 13.00.02 / О. В. Полінок – Київ, 2018. – 241 с.
76. Пометун О., Пироженко С. Сучасний урок: інтерактивні форми навчання / С. Пироженко, О. Пометун. – К. : А.С.К., 2004.
77. Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти / О. І. Пометун // Рідна школа. – 2005. – № 1 (900). – С. 65–69.
78. Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посібник / Олена Іванівна Пометун, Лідія Володимирівна Пироженко ; за ред. О. І. Пометун. – К. : Вид во А.С.К., 2004. – 192 с.
79. Потапенко О. І. Збірник вправ та завдань з української мови для 10–11 класів (для шкіл з поглибленим вивченням української мови) : посібник для вчителя / Олександр Іванович Потапенко, Ганна Іванівна Потапенко. – К. : Освіта, 1992. – 192 с.
80. Практикум з методики навчання української мови / С. О. Караман, О. В. Караман, О. М. Горошкіна та ін. ; за ред. М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2003. – 302 с.
81. Про загальну середню освіту. Закон України за станом на 28 серпня 2006 р. // Освіта України. Верховна Рада України : офіційне видання. – К. : Парлам. вид-во, 2006. – 32 с. – (Закони України).
82. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія. Профільний рівень / укл.: Л. Мацько, О. Семеног. – К. : Грамота, 2011. – 75 с.
83. Савенкова Л. О. Комунікативні процеси у навчанні / Людмила Олексіївна Савенкова // Елементи теорії і практики формування комунікативних умінь : навч. посібник. – К. : Вид-во КДЕУ, 1996. – 120 с.
84. Сагач Г. М. Золотослів : навч. посібник для середніх і вищих навч. закладів / Галина Михайлівна Сагач. – К. : Райдуга, 1993. – 378 с.
85. Семенюк Г. Ф. Українська література. 10–11 класи : навчальна програма для середньої загальноосвітньої школи з гуманітарним профілем / укладачі Г. Ф. Семенюк, В. І. Цимбалюк // Книга вчителя української мови та літератури. – Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005. – С. 191–267.
86. Симоненко Т. В. Теорія і практика формування мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів : монографія / Тетяна Володимирівна Симоненко. – Черкаси : Вид во Вовчок О. Ю., 2006. – 328 с.
87. Сікорська З. С. Практикум з української мови. Система навчальних вправ і завдань для класів з поглибленим вивченням української мови (10–11 клас) / З. С. Сікорська, В. О. Шевцова, О. М. Горошкіна. – Луганськ : Знання, 2000. – 286 с.
88. Скуратівський Л. В. Інформаційні технології як засіб мовленнєвого розвитку учнів в процесі навчання української мови в основній школі / Л. В. Скуратівський // Українська мова і література в школі. – 2005. - №4. – С. 7-10.
89. Словник іншомовних слів / уклад. : С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута. – К. : Наукова думка, 2000. – 680 с.
90. Словник-довідник з української лінгводидактики : навч. посібник / колектив авторів за ред. М. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2003. – 149 с.
91. Солодюк Н. Лінгводидактичні засади функціонування інтерактивних методів на уроках української мови в старших класах : автореф. дис … канд. пед. наук : 13.00.02 / Наталія Володимирівна Солодюк . – Херсон, 2009. – 21 с.
92. Українська мова (за професійним спрямуванням). Програма для вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації / укл. : О. В. Неволіна, Т. М. Тригубова, О. Ф. Колеснікова. – К. : Міністерство освіти України ; Науково-методичний центр вищої освіти, 2002. – 13 с.
93. Українська мова (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / С. О. Караман, О. М. Горошкіна, О. В. Караман, Л. О. Попова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018. – 272 с.
94. Українська мова 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія / За ред. Л. І. Мацько, Т. Л. Груба, О. М. Семеног, Т. В. Симоненко, 2017. – 84 с.
95. Українська мова. Підручник для 10–11 класу шкіл з українською та російською мовами навчання / О. М. Бєляєв, Л. М. Симоненкова, Л. В. Скуратівський, Г. Т. Шелехова. – К. : Освіта, 1997. – 240 с.
96. Українська мова. Профільний рівень. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою / М. Я. Плющ, В. І. Тихоша, С. О. Караман, О. В. Караман. – К. : Освіта, 2010. – 416 с.
97. Українська мова. Профільний рівень. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою / С. О. Караман, О. В. Караман, М. Я. Плющ, В. І. Тихоша. – Харків : Сиция, 2012. – 416 с.
98. Українська мова: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. з навчанням укр. мовою: профіл. рівень / М.Я.Плющ, В.І.Тихоша, С.О.Караман, О.В.Караман. –К.: Освіта, 2010. – 416 с.
99. Фаріон І. Психолінгвістичні засади процесу навчання / І. Фаріон // Актуальні проблеми металінгвістики : наук. зб. – К. : Брама, 1999. – С. 190–194.
100. Федоренко В. Л. Лексика української літературної мови для учнів 10 класу філологічного профілю / В. Л. Федоренко // Українська мова та література. – 2006. – № 3. – С. 9–12.
101. Форми навчання в школі : книга для вчителя / Ю. І. Мальований, В. Є. Римаренко, Л. П. Вороніна та ін. ; за ред. Ю. Мальованого. – К. : Освіта, 1992. – 182 с.
102. Функції і структура методів навчання / за ред. В. О. Онищука. – К. : Радянська школа, 1979. – 159 с.
103. Фурман А. В. Методологічна модель школи розвитку / А. В. Фурман // Рідна школа. – 1994. – № 6. – С. 19–25.
104. Фурман А. В. Школа розвитку: непізнані грані фундаментальної ідеї / А. В. Фурман, О. І. Калугін // Педагогіка і психологія. – 1994. – № 6. – С. 173.
105. Химинець В. В. Інноваційна освітня діяльність / Василь Васильович Химинець. – Ужгород : ЗІППО, 2007. – 364 с.
106. Чемерис І. Нові вимоги до спеціаліста: поняття компетентності й компетенції / І. Чемерес // Вища освіта України. – 2006. – № 2. – С. 84–87.
107. Шелехова Г. Компетентнісний підхід до мовленнєвого розвитку старшокласників в умовах профільного навчання української мови / Г. Шелехова // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки». – 2010. – № 22 (209). – С. 144–151.
108. Шерман Н. І. Електронні засоби подання навчального матеріалу як засіб компонент навчально-мтодичного комплексу / Н. І. Шерман // Українська мова і література в школі. – 2002. - №2. – С. 8-13.
109. Шкільний світ : програми спецкурсів та факультативів з української мови / упоряд. В. Федоренко, Г. Федяй. – К. : ВД «Шкільний світ», 2006. – 120 с.
110. Шумарова Н. П. Мовна компетенція особистості в ситуації білінгвізму : монографія / Наталія Петрівна Шумарова. – К. : Київський державний лінгвістичний університет, 2000. – 283 с.
111. Юркевич П. Історія філософії. Філософія права. Філософський щоденник / Памфіл Юркевич. – К. : Ред. журн. «Український світ», 1999. – 756 с.
2. Андрієць О. М. Методика опрацювання науково-навчальних текстів у старших класах з поглибленим вивченням української мов : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Олена Миколаївна Андрієць. – Херсон, 2007. – 259 с.
3. Бабич Н. Д. Психологічні умови викладання і вивчення української мови / Н. Д. Бабич // Українська мова і література в школі. – 1991. – № 3. – С. 6–10.
4. Бакум З. П. Теоретико-методичні засади навчання фонетики української мови в гімназії : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / Зінаїда Павлівна Бакум. – К., 2009. – 377 с.
5. Ваш репетитор з української мови : посібник / авт. кол. під кер. М. Пентилюк. – 2-е вид. – К. : Ленвіт, 2003. – 72 с.
6. Ващенко Г. Загальні методи навчання : підручник для педагогів / Григорій Ващенко. – К. : Українська Видавнича Спілка, 1997. – 441 с.
7. Ващенко Л. М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону : монографія / Людмила Миколаївна Ващенко. – К. : ВО «Тираж», 2005. – 380 с.
8. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2003. – 1440 с.
9. Веніг Н. М. Формування мовленнєвої компетенції старшокласників : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Наталія Миколаївна Веніг. – К., 2001. – 16 с.
10. Гез Н. И. Формирование коммуникативной компетенции как объект зарубежных методических исследований / Н. И. Гез // Иностранные языки в школе. – 1985. – № 2. – С. 17–24.
11. Глазова О. П. Основи риторики : факультативний курс для учнів 10–11 класів / О. П. Глазова, Ю. Б. Кузнецов // Українська мова та література в середніх школах, гімназіях, ліцеях, колегіумах. – 2006. – № 7–8. – С. 62–67.
12. Голуб Н. Б. Компетентнісне навчання української мови в загальноосвітній школі: проблеми і перспективи / Н. Б. Голуб // Українська мова і література в школі. – 2014. – № 7. – С. 2–6.
13. Голуб Н. Б. Культура діалогу на уроці української мови: проблеми і перспективи / Н. Б. Голуб // Наукові записки. Серія «Філологічна». – Острог : Острозька академія, 2013. – Вип. 40. – С. 130–133.
14. Гончаренко С. У. Методика як наука / Семен Устимович Гончаренко. – Хмельницький : Вид-во ХГПК, 2000. – 30 с.
15. Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження : методологічні поради молодим науковцям / Семен Устимович Гончаренко. – К. ; Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2008. – 278 с.
16. Горошкіна О. Роль соціальних чинників у навчанні української мови / О. Горошкіна // Дивослово. – 2002. – № 5. – С. 2–3.
17. Горошкіна О. М. Комплексний аналіз художнього твору на уроках рідної мови (на матеріалі поезії Тараса Шевченка) / О. М. Горошкіна, А. В. Нікітіна // Матеріали ХХХІІ наукової Шевченківської конференції, 21–22 травня 1998 р. – Луганськ, 1998. – С. 292–295.
18. Горошкіна О. М. Особливості методики навчання української мови в старших класах гімназії : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Олена Миколаївна Горошкіна. – К., 1997. – 191 с.
19. Горяний В. Д. Програми з української мови для поглибленого вивчення (10–11 класи) / В. Д. Горяний // Українська мова і література в школі. – 1993. – № 11. – С. 10–16.
20. Дахин А. Н. Компетенция и компетентность : сколько их у российского школьника? [Електронний ресурс] / Александр Николаевич Дахин.–Режим доступа : http://www.auditorium.ru
21. Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття) // Освіта. – 1993. – Грудень. – № 44–46.
22. Державний стандарт базової і повної освіти // Дивослово. – 2004. – № 3. – С. 76–81.
23. Державний стандарт базової і повної середньої освіти // Інформ. зб. МОН України. – 2004. – № 1–2. – 64 с.
24. Дженджеро О. Л. Розвиток комунікативних умінь старшокласників у процесі застосування інтерактивних технологій на уроках української мови : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Оксана Леонідівна Дженджеро. – К., 2011. – 20 с.
25. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. / Ілона Миколаївна Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.
26. Дмитровський Є. М. Методика викладання української мови в середній школі : посібник для вчителів-словесників середньої школи / Євген Миколайович Дмитровський. – К. : Радянська школа, 1965. – 286 с.
27. Донченко Т. Власне методичні принципи навчання української мови / Т. Донченко // Українська мова і література в школі. – 2004. – № 2. – С. 2–4.
28. Донченко Т. К. Організація навчальної діяльності учнів на уроках рідної мови / Тамара Кузьмівна Донченко. – К. : Фундація ім. О. Ольжича, 1995. – 251 с.
29. Дядечко Л. Інноваційні методи навчання / Л. Дядечко // Дивослово. – 2005. – № 4. – С. 39–42.
30. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
31. Єрмаков І. Феномен компетентісно спрямованої освіти [Електронний ресурс] / І. Єрмаков, І. Погоріла // Відкритий урок : розробки, технології, досвід. – 2005. – № 9–10. – Режим доступу: http://pld.org.ua.
32. Жалдак М. І. Інформаційна культура / М. І. Жалдак // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук ; гол. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – С. 362–363.
33. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. видання С. Ю. Ніколаєва ; пер. О. М. Шерстюк ; Рада з питань співпраці в галузі культури, Комітет з освіти, Відділ сучасних мов, Страсбург. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
34. Закон України «Про освіту» // Законодавчі акти України з питань освіти. За станом на 1 квітня 2004 року : офіційне видання / І. Р. Юхновський (ред.-упоряд.) ; Верховна Рада України ; Комітет з питань науки і освіти. – К. : Парламентське вид-во, 2004. – С. 21–52.
35. Інноваційні технології навчання української мови та літератури / Укладач О. І. Когут. – Тернопіль: Астон, 2005.
36. Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. – 240 с.
37. Ісаєва Г. М. Шкільний підручник та методика роботи з ним у різних формах профільного навчання / Г. М. Ісаєва // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. – К. : Педагогічна думка, 2009. – Вип. 9. – С. 336–342.
38. Караман С. О. Зміст і технологія навчання української мови в гімназії : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / Станіслав Олександрович Караман. – К., 2000. – 425 с.
39. Караман С. О. Лінгводидактичні основи поглибленого вивчення української мови в середній школі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Станіслав Олександрович Караман. – К., 1992. – 179 с.
40. Караман С. О. Методика навчання української мови в гімназії : навч. посіб. для студ. вищ. закладів освіти / Станіслав Олександрович Караман. – К. : Ленвіт, 2000. – 272 с.
41. Караман С. О. Сучасна українська літературна мова. Фонетика. Фонологія. Графіка : підручник / Станіслав Олександрович Караман, Ольга Володимирівна Караман, Зінаїда Павлівна Бакум ; за ред. С. О. Карамана. – К. : КМПУ ім. Б. Д. Грінченка, 2007. – 188 с.
42. Кендау Д. Intel. Навчання для майбутнього / Д. Кендау, Дж. Доерті, Дж. Йост. – К. : Видавнича група BHV, 2004. – 43,68 ум. др. арк.
43. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – 112 с.
44. Кон И. С. Психология старшеклассника / Игорь Семенович Кон. – М. : Просвещение, 1980. – 191 с.
45. Концепція мовної освіти 12-річної школи // Дивослово. – 2004. – № 3. – С. 76–80.
46. Концепція профільного навчання в старшій школі // Освіта України. –2003. – 10 червня, № 42–43.
47. Копусь О. А. Педагогічна технологія формування готовності майбутніх філологів до роботи в профільній школі / О. А. Копусь // Наука і освіта. – 2014. – № 10. – С. 98–102.
48. Копусь О. А. Проектування технології професійного мовно-мовленнєвого розвитку майбутніх магістрів / О. А. Копусь // Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. праць. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка, 2011. – Вип. 8. – С. 206–213.
49. Копусь О. А. Теоретичні засади формування фахової лінгводидактичної компетентності майбутніх магістрів-філологів у вищому навчальному закладі : монографія / Ольга Антонівна Копусь. – Одеса : Вид-во ТОВ Лерадрук, 2012. – 429 с.
50. Кремень В. Філософія освіти ХХІ століття / В. Кремень // Освіта України. – 2002. – № 102–103. – С. 6–7.
51. Кремень В. Г. Освіта і наука України. Шляхи модернізації. Факти, роздуми, перспективи / Василь Григорович Кремень. – К. : Грамота, 2003. – 216 с.
52. Кучерук О. А. Система методів навчання української мови в основній школі : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / Оксана Анатоліївна Кучерук. – К., 2012. – 449 с.
53. Лук’янченко О. Г. Реалізація принципу неперервності у профорієнтаційній роботі зі старшокласниками та фаховій підготовці студентів – майбутніх словесників : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Ольга Григорівна Лук’янченко. – К., 2003. – 20 с.
54. Мадзігон В. М. Теоретичні засади створення електронних підручників / В. М. Мадзігон // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. – К. : Педагогічна думка, 2006. – Вип. 6. – С. 34–38.
55. Малафіїк І. В. Системний підхід у теорії і практиці навчання / Іван Васильович Малафіїк. – Рівне : Ред.-видав. відділ Рівненського держ. гуманітар. університету, 2004. – 437 с.
56. Мацько Л. І. Текст як об’єкт лінгводидактики в аспекті проблем мовної освіти / Л. І. Мацько // Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». – Черкаси, 2004. – Вип. 54. – С. 10–14.
57. Мацько Л. І. Сучасні підходи до створення підручників з української мови: місце лінгвостилістики / Л. І. Мацько // Дивослово. – 1999. – № 8. – С. 39–41.
58. Мельничук Ю. Методика формування стилістичних умінь з російської мови учнів 10-их класів філологічного профілю : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Юлія Юріївна Мельничук. – Херсон, 2009. – 20 с.
59. Методика вивчення української мови в школі : посібник для вчителів / О. М. Бєляєв, В. Я. Мельничайко, М. І. Пентилюк та ін. – К. : Рад. шк., 1987. – 246 с.
60. Момот В. М. Теорія і практика формування професійно зорієнтованого мовлення у студентів технічного профілю / В. М. Момот // Українська література в загальноосвітній школі. – 2004. – № 3. – С. 44–46.
61. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ ст. // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2002. – № 2. – С. 5–27.
62. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. Проект // Науково-освітній потенціал нації: погляд у ХХІ століття. Кн. 3. Модернізація освіти / В. М. Литвин (кер.), В. П. Андрущенко, С. О. Довгий та ін. – К. : Навчальна книга, 2003. – 943 с..
63. Овчарук О. В. Розвиток компетентнісного підходу : стратегічні орієнтири міжнародної спільноти / О. В. Овчарук // Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи ; за заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – С. 6–16.
64. Огієнко І. Наука про рідномовні обов’язки / Іван Огієнко. – Львів : Українська Академія друкарства ; Вид-во «Фенікс» ; Фонд «Відродження», 1995. – 46 с.
65. Оконь В. Основы проблемного обучения : пер. с польск. / Винценты Оконь. – М. : Просвещение, 1968. – 208 с.
66. Омельчук С. «Підхід до навчання» як базова категорія сучасної лінгводидактичної науки / С. Омельчук // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 2. – С. 2–7.
67. Омельчук С. А. Мовна дослідницька компетентність учня з погляду акмеологічної науки / С. А. Омельчук // Акмеологія – наука ХХІ століття. Матеріали ІV Міжнародної наук.-практ. конф., Київ, 30 травня 2014 р. / Міністерство освіти і науки України, Українська Академія Акмеол. наук ; КУ ім. Б. Грінченка. – К. : КУ ім. Б. Грінченка, 2014. – С. 238–249.
68. Орлова О. І. Компетентнісне навчання за допомогою ІКТ на уроках української мови та літератури. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : URL : http://5fan.ru/download.php
69. Освітні технології: Навчально-методичний посібник / О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін.; за заг. ред. О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001.
70. Основи нових інформаційних технологій навчання: посібник для вчителя / За ред. Ю. І. Машбіца. – К., 1997.
71. Паламар Л. М. Лінгводидактичні основи формування україномовної особистості / Лариса Максимівна Паламар. – К. : Укрзалізниця, 1997. – 322 с.
72. Паламарчук В. Ф. У пошуках нестандартного уроку / В. Ф. Паламарчук, Д. І. Рум’янцева, О. Й. Антипова // Рідна школа. – 1993. – № 2. – С. 76–79.
73. Пентилюк М. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті / М. І. Пентилюк // Українська мова і література в школі. – 2010. – № 2. – С. 2–5.
74. Пентилюк М. І. Наукові засади комунікативної спрямованості у навчанні рідної мови / М. І. Пентилюк // Українська мова і література в школі. – 1999. – № 3. – С. 8–10.
75. Полінок О. В. Формування граматичної компетентності учнів 10 класу з використанням методу проектів у процесі навчання української мови: дис.. канд.. пед.. наук : 13.00.02 / О. В. Полінок – Київ, 2018. – 241 с.
76. Пометун О., Пироженко С. Сучасний урок: інтерактивні форми навчання / С. Пироженко, О. Пометун. – К. : А.С.К., 2004.
77. Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти / О. І. Пометун // Рідна школа. – 2005. – № 1 (900). – С. 65–69.
78. Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посібник / Олена Іванівна Пометун, Лідія Володимирівна Пироженко ; за ред. О. І. Пометун. – К. : Вид во А.С.К., 2004. – 192 с.
79. Потапенко О. І. Збірник вправ та завдань з української мови для 10–11 класів (для шкіл з поглибленим вивченням української мови) : посібник для вчителя / Олександр Іванович Потапенко, Ганна Іванівна Потапенко. – К. : Освіта, 1992. – 192 с.
80. Практикум з методики навчання української мови / С. О. Караман, О. В. Караман, О. М. Горошкіна та ін. ; за ред. М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2003. – 302 с.
81. Про загальну середню освіту. Закон України за станом на 28 серпня 2006 р. // Освіта України. Верховна Рада України : офіційне видання. – К. : Парлам. вид-во, 2006. – 32 с. – (Закони України).
82. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія. Профільний рівень / укл.: Л. Мацько, О. Семеног. – К. : Грамота, 2011. – 75 с.
83. Савенкова Л. О. Комунікативні процеси у навчанні / Людмила Олексіївна Савенкова // Елементи теорії і практики формування комунікативних умінь : навч. посібник. – К. : Вид-во КДЕУ, 1996. – 120 с.
84. Сагач Г. М. Золотослів : навч. посібник для середніх і вищих навч. закладів / Галина Михайлівна Сагач. – К. : Райдуга, 1993. – 378 с.
85. Семенюк Г. Ф. Українська література. 10–11 класи : навчальна програма для середньої загальноосвітньої школи з гуманітарним профілем / укладачі Г. Ф. Семенюк, В. І. Цимбалюк // Книга вчителя української мови та літератури. – Харків : ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005. – С. 191–267.
86. Симоненко Т. В. Теорія і практика формування мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів : монографія / Тетяна Володимирівна Симоненко. – Черкаси : Вид во Вовчок О. Ю., 2006. – 328 с.
87. Сікорська З. С. Практикум з української мови. Система навчальних вправ і завдань для класів з поглибленим вивченням української мови (10–11 клас) / З. С. Сікорська, В. О. Шевцова, О. М. Горошкіна. – Луганськ : Знання, 2000. – 286 с.
88. Скуратівський Л. В. Інформаційні технології як засіб мовленнєвого розвитку учнів в процесі навчання української мови в основній школі / Л. В. Скуратівський // Українська мова і література в школі. – 2005. - №4. – С. 7-10.
89. Словник іншомовних слів / уклад. : С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута. – К. : Наукова думка, 2000. – 680 с.
90. Словник-довідник з української лінгводидактики : навч. посібник / колектив авторів за ред. М. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2003. – 149 с.
91. Солодюк Н. Лінгводидактичні засади функціонування інтерактивних методів на уроках української мови в старших класах : автореф. дис … канд. пед. наук : 13.00.02 / Наталія Володимирівна Солодюк . – Херсон, 2009. – 21 с.
92. Українська мова (за професійним спрямуванням). Програма для вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації / укл. : О. В. Неволіна, Т. М. Тригубова, О. Ф. Колеснікова. – К. : Міністерство освіти України ; Науково-методичний центр вищої освіти, 2002. – 13 с.
93. Українська мова (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / С. О. Караман, О. М. Горошкіна, О. В. Караман, Л. О. Попова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018. – 272 с.
94. Українська мова 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія / За ред. Л. І. Мацько, Т. Л. Груба, О. М. Семеног, Т. В. Симоненко, 2017. – 84 с.
95. Українська мова. Підручник для 10–11 класу шкіл з українською та російською мовами навчання / О. М. Бєляєв, Л. М. Симоненкова, Л. В. Скуратівський, Г. Т. Шелехова. – К. : Освіта, 1997. – 240 с.
96. Українська мова. Профільний рівень. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою / М. Я. Плющ, В. І. Тихоша, С. О. Караман, О. В. Караман. – К. : Освіта, 2010. – 416 с.
97. Українська мова. Профільний рівень. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою / С. О. Караман, О. В. Караман, М. Я. Плющ, В. І. Тихоша. – Харків : Сиция, 2012. – 416 с.
98. Українська мова: підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. з навчанням укр. мовою: профіл. рівень / М.Я.Плющ, В.І.Тихоша, С.О.Караман, О.В.Караман. –К.: Освіта, 2010. – 416 с.
99. Фаріон І. Психолінгвістичні засади процесу навчання / І. Фаріон // Актуальні проблеми металінгвістики : наук. зб. – К. : Брама, 1999. – С. 190–194.
100. Федоренко В. Л. Лексика української літературної мови для учнів 10 класу філологічного профілю / В. Л. Федоренко // Українська мова та література. – 2006. – № 3. – С. 9–12.
101. Форми навчання в школі : книга для вчителя / Ю. І. Мальований, В. Є. Римаренко, Л. П. Вороніна та ін. ; за ред. Ю. Мальованого. – К. : Освіта, 1992. – 182 с.
102. Функції і структура методів навчання / за ред. В. О. Онищука. – К. : Радянська школа, 1979. – 159 с.
103. Фурман А. В. Методологічна модель школи розвитку / А. В. Фурман // Рідна школа. – 1994. – № 6. – С. 19–25.
104. Фурман А. В. Школа розвитку: непізнані грані фундаментальної ідеї / А. В. Фурман, О. І. Калугін // Педагогіка і психологія. – 1994. – № 6. – С. 173.
105. Химинець В. В. Інноваційна освітня діяльність / Василь Васильович Химинець. – Ужгород : ЗІППО, 2007. – 364 с.
106. Чемерис І. Нові вимоги до спеціаліста: поняття компетентності й компетенції / І. Чемерес // Вища освіта України. – 2006. – № 2. – С. 84–87.
107. Шелехова Г. Компетентнісний підхід до мовленнєвого розвитку старшокласників в умовах профільного навчання української мови / Г. Шелехова // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки». – 2010. – № 22 (209). – С. 144–151.
108. Шерман Н. І. Електронні засоби подання навчального матеріалу як засіб компонент навчально-мтодичного комплексу / Н. І. Шерман // Українська мова і література в школі. – 2002. - №2. – С. 8-13.
109. Шкільний світ : програми спецкурсів та факультативів з української мови / упоряд. В. Федоренко, Г. Федяй. – К. : ВД «Шкільний світ», 2006. – 120 с.
110. Шумарова Н. П. Мовна компетенція особистості в ситуації білінгвізму : монографія / Наталія Петрівна Шумарова. – К. : Київський державний лінгвістичний університет, 2000. – 283 с.
111. Юркевич П. Історія філософії. Філософія права. Філософський щоденник / Памфіл Юркевич. – К. : Ред. журн. «Український світ», 1999. – 756 с.