ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ


Автор(ка)
Шита Ірина Василівна

Ступінь
Магістр

Група
ДОм-4-18-1.4з

Спеціальність
012 Дошкільна освіта

Кафедра
Кафедра іноземних мов і методик їх навчання


Анотація

Актуальність дослідження. Державна національна програма „Освіта” (Україна ХХІ століття), Національна доктрина розвитку освіти в Україні ХХІ століття, Закон України “Про дошкільну освіту”, Базовий компонент дошкільної освіти в Україні визначають освітніми пріоритетами забезпечення гармонійного та різнобічного розвитку особистості, формування у неї цілісної картини світу, що спонукає до реалізації особистісно орієнтованого підходу в навчанні дошкільників. У цьому контексті актуальною стає проблема їхнього мовленнєвого розвитку.
Сучасні процеси розвитку українського суспільства впливають на підвищення статусу іноземної мови як важливого засобу комунікації та навчального предмета, що вимагає реформування мовної освіти на різних її ланках. Наразі важливим результатом упровадження змін в системі мовної підготовки на сучасному етапі є зміна терміну навчання іноземної мови з підліткового на ранній (старший дошкільний і молодший шкільний) вік як сенситивний до оволодіння іншомовним спілкуванням. Цей аспект теоретично обґрунтований вітчизняними та зарубіжними дослідниками: Ш.Амонашвілі, Н.Гальсковою, А.Гергель, О.Негневицькою, В.Плахотником, Т.Полонською, Є.Протасовою, C.Роман, А.Шахнаровичем, Т.Шкваріною та іншими. В освітній практиці донині навчання іноземної мови розпочинається у початковій школі з першого класу спеціалізованих шкіл та з другого класу загальноосвітніх середніх шкіл України, хоча простежується виразна тенденція до широкої популяризації іноземної мови в дошкільних навчальних закладах.
Суспільні перетворення в системі освіти, діяльність наукової громадськості впродовж останнього десятиліття в Україні спонукають до активізації проблеми щодо визначення шостого року життя (п’ятирічний вік) як сприятливого для навчання іноземної мови в дошкільному закладі й дослідження змісту, форм і методів особистісно орієнтованого навчання в умовах суспільного виховання.
У зв'язку зі стратегіями розвитку держави, та великим запитом суспільства - сучасна система іншомовної підготовки передбачає більш раннє навчання іноземних мов, оскільки покращення ефективності навчання дітей дошкільного віку іноземної мови є одним із нагальних питань сучасної педагогічної системи. Отже, важливим питанням є пошук ефективних підходів, методів, форм і засобів підготовки дітей дошкільного віку до якісного іншомовного спілкування, оскільки на сьогодні ця проблема знаходиться на стадії дослідження. Сучасність вимагає відповідності змісту освіти життєвим потребам. Вивчення англійської мови з дошкільниками має свої специфічні сторони, але є результативним за умови виконання законів ефективного вивчення іноземної мови. Включення іноземної мови в систему дошкільної освіти і виховання України продиктовано рядом причин, основною серед яких стало наявність протиріччя між оволодінням іноземною мовою у сучасному світі і перевтіленні їх у існуючий фактор соціально-економічного розвитку суспільства в цілому.
Отже, значущість проблеми раннього навчання дітей іноземної мови, зокрема англійської, спонукали до обрання теми магістерського дослідження «Застосування сучасних технологій навчання англійської мови дітей дошкільного віку».
Об’єкт – процес навчання англійської мови дітей старшого дошкільного віку.
Предмет – зміст, форми і методи застосування сучасних технологій навчання англійської мови дітей дошкільного віку
Мета – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність застосування сучасних технологій у процесі навчання англійської мови дітей дошкільного віку.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати психолого-педагогічну та методичну літературу з проблеми я навчання англійської мови дітей дошкільного віку.
2. Розкрити сутність та зміст базових понять дослідження .
3. Дослідити застосування сучасних технологій навчання англійської мови дітей дошкільного віку.
4. Експериментально перевірити запропоновані форми і методи застосування сучасних технологій навчання англійської мови дітей дошкільного віку.
Під час вирішення визначених завдань використовувались наступні методи
дослідження: синтез, aналіз, узагaльнення та клaсифікація наукової, психолого-педагогічної та методичної літератури з теми дослідження.
Щоб досягти мети та розв’язати поставлені в магістерській роботі завдання, використано теоретичні та емпіричні методи дослідження. Теоретичні методи: синтез, aналіз, узагaльнення та клaсифікація наукової, психолого-педагогічної та методичної літератури з теми дослідження. Емпіричні методи дослідження: методи збору та накопичення даних, тобто спостереження за дошкільниками в процесі вивчення іноземної мови в ЗДО, бесіда з вчителем іноземної мови та батьками, методи контролю; методи впровадження результатів дослідження в педагогічну практику - експеримент.
Експериментальна база дослідження. Експериментальна робота проходилась на базі спеціалізованного закладу дошкільної освіти №51 м. Києва.
Апробація та публікація результатів дослідження. Результати дослідження апробовано на конференціях різних рівнів: Студентська- науково практична «Сучасна іншомовна освіта очима студентів» (Київ, 2019); Всеукраїнська науково-практична конференція «Інновації у професійній підготовці педагога в умовах євроінтеграції освітнього процесу: погляд науковців і практиків» (Київ,2019); II Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні стратегії педагогічної освіти в контексті розбудови суспільства сталого розвитку та євроінтеграції» (Київ,2019).
Структура роботи зумовлена логікою дослідження і складається зі вступу, двох розділів, висновків до кожного розділу, загальних висновків, списку використаних джерел, додатків.


Зміст

ВСТУП 2
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 6
1.1. Аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження 6
1.2. Психолого-педагогічні умови навчання іноземної мови дітей дошкільного віку 15
1.3. Сутність поняття сучасних технологій навчання англійської мови 29
Висновки до розділу І 50
РОЗДІЛ ІІ. МОНІТОРИНГ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 52
2.1. Застосування сучасних технологій навчання англійської мови дітей старшого дошкільного віку 52
2.2. Методика проведення експериментального дослідження із застосуванням сучасних технологій навчання англійської мови дітей дошкільного віку 64
2.3. Аналіз експериментального дослідження 69
Висновки до розділу ІІ 76
ВИСНОВКИ 77
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 80

Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:

1. Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Словарь методических терминов / Э.Г. Азимов - СПб: Златоуст, 1999. - 472 с.
2. Акимова М.К. Рабочая книга школьного психолога / И.А. Дубровина, М.К. Акимова. - М.: Просвещение, 1991. - 303 с.
3. Англійська мова для дітей дошкільного віку: Програма, методичні рекомендації / Шкваріна Т.М. – К.: Шкільний світ, 2009. – 68 с.
4. Андрієвська В. В. Психологія засвоєння іноземних мов у різному віці. / В.В. Андрієвська – Київ, 1970. – 93 с.
5. Артемова Л.В. Гра // Методичні рекомендації до програми виховання дітей дошкільного віку “Малятко” / Л.В. Артемова – К.: “Свенас”. – 1993. – С.31-48
6. Барташніков О.О. Ігри для початкового навчання англійської мови / О.О.Барташніков, І.А.Барташнікова, І.Я.Зелена. - Тернопіль: Навчаль-на книга – Богдан, 2006. – 64 с.
7. Басіна А. Поради досвідченого вчителя / Басіна А. // English for kids (вкладка). – 2013. – № 3 (3). – С. 1.
8. Бєлєнька Г. В. Інтегроване навчання: навчальнометодичний посібник для аспірантів і магістрантів спеціальності «Дошкільне виховання» /
Г. В. Бєлєнька, І. О. Мордоус. — К., 2003. — 116 с.
9. Богуш А.М. Дитина в дошкільні роки. - Комплексна додаткова освітня програма. / Г риф МОН, молоді і спорту України / А.М. Богуш - Запоріжжя . - 2011. - 188 с.
10. Богуш А.М. Мовленнєво-ігрова діяльність дошкільників. Мовленнєві ігри, ситуації, вправи: навч.-метод. посібник / А.М.Богуш, Н.І.Луцан. - К.: «Слово», 2008 - 256 с.
11. Богуш А.М. Феномен “передшкільна освіта” в системі неперервної освіти / А.М.Богуш. - Наука і освіта: наук.-практ. журн. Півд. наук. Центру АПН України. - Одеса: Півд. наук. Центр АПН України, 2011. - № 4 (Педагогика). - С. 6-8.
12. Буренко В.М. Програма з англійської мови для дошкільників та учнів першого класу загальноосвітніх навчальних закладів // Іноземні мови в навчальних закладах / В. М. Буренко. – 2010. – №1. – С.61.
13. Вакарчук І. Вивчаючи іноземну мову з дитинства - реалізуємо рівний доступ до якісної освіти. Вступне слово на нараді МОН України з питань вивчення іноземних мов у дошкільних закладах та початковій школі загальноосвітніх навчальних закладів [Текст] / І.Вакарчук // Іноземні мови в навчальних закладах. - 2009. - № 2. - С. 4-8.
14. Виготський Л.С. Педагогічна психологія. / Л.С. Виготський – М.: Педагогіка, 1991. – 232 с.
15. Вища освіта України і Болонський процес: Навчальний посібник / За ред. В.Г. Кременя. Авторський колектив: М.Ф.Степко, Я.Я.Болюбаш та інші - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2004. - 384 с.
16. Воронка Г.С. Англійська мова для дітей. Книга для вчителів та батьків / Г.С. Воронка. – К.: “Логос”, 2001. – 96 с.
17. Віттенберг К. Ю. Підготовка майбутніх вихователів засобами інформаційно – комунікаційних
технологій до навчання дітей іноземних мов :
дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.0.04 / Ксенія Юріївна Віттенберг. — Херсон, 2010. — 275 с.
18. Выготский Л.С. Вопросы детской психологии [Текст] / Л.С. Выготский. - Спб.: Союз, 1997. - 224 с.
19. Гергель А. Навчання англійської мови через різні види діяльності / Гергель А. // Дошкільне виховання. – 2012. – № 4. – С.23-24
20. Гергель А.Ф. Ходімо з нами. Англійська мова для початківців. / А.Ф. Гергель – К.: Освіта, 1995.- 101 с.
21. Денисенко О.А. Методика раннего обучения английскому языку на основе произведений детской англоязычной литературы: Дис. … канд. педагогічних наук / О.А. Денисенко. – Тамбов, 2008. – 183 с.
22. Зворыгина Е. В. Педагогические подходы к компьютерным играм для дошкольников / Е.В. Зворігина // Информатика и образование. – 2006. – № 6. – 94-102 с.
23. Зимняя И.А. Педагогическая психология. Ученик для вузов. / И.А. Зимняя – М., 1999. - 384 с.
24. Зимняя И.А. Психология обучения иностранным языкам в школе [Текст] / И. А. Зимняя. - М.: Просвещение, 1991. - 222 с.
25. Іноземні мови: коли і як вивчати [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.osvita
26. Кміть О. Основні педагогічні тенденції розвитку англомовної освіти / Кміть О. // Початкова школа. – 2012. – № 5. – С. 13.
27. Коментар до базового компонента дошкільної освіти в Україні: Наук.-метод. посіб. / Наук. ред.. О.Л.Кононко. - К: Ред. журн. «Дошкільне виховання», 2003. - 243с.
28. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г.С. Костюк. – К. : Радянська школа, 1989. – 252 с.
29. Крайнова Л. До проблеми наступності між дошкільним навчальним закладом і школою // Дошкільна освіта.-2010.-№1. – с.27-28
30. Куліш В.Г. Цікава англійська / В.Г.Куліш. - Д.: Сталкер, 2000. - 320с.
31. Лаврентьєва Г. Комп’ютер навчає, розвиває, розважає // Дошкільне виховання. – 2013. – № 10. – С. 8-9.
32. Леонтьєв А.А. Психологические предпосылки раннего овладения иностранным язиком // Иностранные языки в школе. – 2008. – № 5.
33. Лобода О.В. Актуальність проблеми наступності у навчанні англійської мови старших дошкільників і учнів початкової школи [Текст] / О.В.Лобода // Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. - 2011. - № 4. - С. 40-43.
34. Люба Н.Г. Відкриваємо світ: система інтегрованих занять з дітьми п’ятого року життя / Н.Г.Люба, Т.І.Поніманська. - Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 320 с.
35. Методичні рекомендації щодо організації роботи з учнями шестиріч-ного віку / за ред. Покроєвої Л.Д. - Х.: ХОНМІБО. 2006. - 76 с.
36. Мороз Р.В. Прогнозування успішності дитини у шкільному навчанні / Р.В. Мороз // Психолог. – 2013. - №4. – С.12-14
37. Моторин В. Воспитательные возможности компьютерных игр / В. Моторин // Дошкольное воспитание. – 2000. – № 11. – С. 53-57.
38. Негневицкая Е.И. Иностранный язык для самих маленьких: вчера, сегодня, завтра / Е.И. Негневицкая // Иностранные языки в школе. – 2011. – № 6. – С.20-26
39. Низьковська О. Іноземна мова в дошкільному закладі / О. Низьковська // Дошкільне виховання. – 2013. – № 4. – С. 3.
40. Новосёлова С.Л. Проблемы информатизации дошкольного образования / С.Л. Новосёлова // Информатика и образование. – 2011. – № 2. – С. 93-96.
41. Олійник Т.І. Рольова гра у навчанні англійської мови. / Т.І. Олійник - К.: Освіта, 1992. – 127 с.
42. О.М.Пєхота. Освітні технології: [навч.-метод. посібник]. / О.М.Пєхота, А.З.Кік-тенко, О.М.Любарська. – К.: 2003. – 256 с.
43. Петровский А.В. Основы педагогики и психологии высшей школы / Под ред. А.В. Петровского. - М.: Изд-во МГУ, 1986. - 303 с.
44. Педагогічний словник [Текст] / [за ред. М. Д. Ярмаченка]. - К. : Пед. думка, 2001. - 514 с.
45. Пенфильд В., Робертс Л. Речь и мозговые механизмы. – Л.: Медицина, 1964. – С. 217.
46. Піроженко Т.О. Особистість дошкільника: перспективи розвитку: навч.- метод. посібник / Т.О.Піроженко. - Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 136 с.
47. План дій щодо поліпшення якості вивчення іноземних мов у дошкільних навчальних закладах та у початковій школі загально-освітніх навчальних закладів на 2009¬2012 рр. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: www.ostriv.in.ua
48. Полонська Т. К. Навчання англійської мови дітей шестирічного віку в умовах дитячого садка / Т. К. Полонська. - К., 1993. - 189 с.
49. Практическая психология для преподавателей / Ред. Тутушкина М.К. - М., 1997. - С. 92.
50. Протасова Е.Ю. Обучение иностранному языку дошкольников / обзор теоретических позиций / Е.Ю. Протасова // Дошкольное воспитание. – 2006. – № 1. – С.38-43
51. Раннє навчання дітей англійської мови: Психолого-методичні рекомендації для студентів факультетів іноземних мов педагогічних інститутів. / Укладач Л.М. Стахєєва – Кіровоград: КДПІ, 2004. – Ч. 1.
52. Редько В.Г. Лінгводидактичні засади навчання англійської мови учнів початкової школи: монографія [Текст] / В.Г.Редько. - К : Ґенеза, 2006. - 136 с.
53. Рубинштейн С. Л. Основы общений психологии / С.Л. Рубинштейн – М., 1946. – 300 с.
54. Сиденко А. В. Ігровий підхід у навчанні / А.В. Сидоренко// Народна освіта. - 2010. - № 8. – С.13-16
55. Соколовська С.В. Автореф. дис. ... канд. пед. наук. Ін-т пробл. виховання АПН України / С. В. Соколовська. – К., 2005. – 21 с.
56. Соколовська С.В. Особистісно-орієнтований підхід у навчанні англійської мови дітей шостого року життя: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 [Текст] / С. В. Соколовська. - К., 2005. - 221 с.
57. Терлецька Л.Г. Психологія дитинства: практикум: навч. посібник / Л.Г.Терлецька. - К.: Главник, 2006. – 144 с.
58. Уфімцева С. В. Наступність у творчому розвитку дошкільників і учнів початкових класів / С.В. Уфімцева // Початкова школа. - 2014. - №4. – С.16-18
59. Ханова О.С. Занятия по английскому язику в детском саду / О. С. Ханова. - М.: Просвещение, 1965. - 256 с.
60. Хомич С. Використання мультимедійних засобів у навчально-виховному процесі ДНЗ // Дошкільне виховання. – 2013. – № 11. – С.41-43.
61. Чуб Н.В. Комплексні тести готовності дитини до школи. - Х.: Вид. група «Основа», 2007. - 144 с.
62. Шкваріна Т.М. Типова програма з курсу «Методика навчання англійської мови дітей дошкільного віку» / Шкваріна Т.М. - Умань: ТВП «Пронікс», 2006. - 48 с.
63. Шкваріна Т. Технологія засвоєння мовленнєвих зразків в ігровій діяльності /Шкваріна Т. //Дошкільне виховання. – 2013. – № 9. – С.18.
64. Шкваріна Т.М. Англійська мова для дітей дошкільного віку (Програма, методичні рекомендації): Навч. посіб. для вчителів раннього навчання англ. мови, студентів вищ. пед. навч. закладів. – Умань: Видавничо-поліграф. підприємництво, 2003. – 120 с
65. Шкваріна Т.М. Англійська мова для наймолодших [Текст]: програма, методичні рекомендації, розробки занять / Т.М.Шкваріна. - Х.: Видавнича група "Основа", 2005. - 176 с. - (Бібліотека журналу "Англійська мова та література" ; вип. 12 (24).
66. Шкваріна Т.М. Заняття з англійської мови у дошкільному навчальному закладі (теорія і практика): [навч. посібн. для вчителів раннього навч. Англійської мови, студентів вищих педагог. навч. закладів] / Т.М.Шкваріна. – Умань: Видав. - поліграф. підприємство, 2003. – 250 с.
67. Шкваріна Т.М. Заняття з англійської мови у дошкільному навчаль-ному закладі (теорія і практика) [Текст]: навч. посібник для вчителів англ. мови та студ. вищ. пед. навч. закладів / Т.М.Шкваріна. - Умань: [б.в.], 2003. - 250 с.
68. Шкваріна Т.М. Методика навчання англійської мови дошкільників: Навч. посібник.-К.: Освіта України, 2006.- 300 с.
69. Шпак О.Т. Педагогічні педагогічні технології. Навчальний посібник.- К.: Видавничий центр “Просвіта”, 2000.
70. Языкова Н.А. Цели и содержания методической подготовки студентов педагогических факультетов иностранных языков // Иностр.яз.в школе. - 2008. - № 1. - С. 57

Інформаційні ресурси
1. Лінгвістична школа для малюків http://poliglotik.ucoz.ru/
2.Раннє навчання іноземних мов http://www.solnet.ee/parents/pp_000.html
3.Англійська мова дітям http://www.bilingual.ru/
4.Англійська мова для маленьких учнів http://kinder-english.narod.ru/