«Психологічні особливості управління конфліктами в освітньому середовищі початкової школи»


Автор(ка)
Давидюк Яна Олегівна

Ступінь
Магістр

Група
Пом-2-18-1.4з

Спеціальність
013 Початкова освіта

Кафедра
Кафедра педагогіки та психології


Анотація

Магістерська робота присвячена дослідженню теоретичних положень, методичних підходів та практичних засад в управлінні конфліктів, які виникають в освітньому середовищі початкової школи. Окрема увага приділена типології конфліктів, теоретичним підходам до дослідження даної проблематики, причинам виникнення конфліктів в освітньому середовищі, розвитку та можливим шляхам до їх врегулювання. Розроблено тренінг «Путівник лабіринтами конфліктів», який спрямований на теоретичну та практичну підготовку в організації неконфліктної взаємодії між працівниками початкової школи та створення комфортного соціально-педагогічного середовища в закладі освіти.

Зміст

ВСТУП……………………………………………………………………………….....................................................................................................3
РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМ ВИНИКНЕННЯ КОНФЛІКТІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ……………………………..7
1.1. Поняття і сутність конфлікту та конфліктної взаємодії……………………….........................................................................................7
1.2. Структура, функції і форми перебігу конфліктної взаємодії ……………….........................................................................................16
1.3. Фактори і причини виникнення конфліктів в освітньому середовищі………………………………………………………………………23
Висновки до першого розділу ……………………………………………………..............................................................................................35
РОЗДІЛ II. МЕТОДИ ВИВЧЕННЯ КОНФЛІКТІВ ТА КОНФЛІКТНОЇ ПОВЕДІНКИ …………………………………………………………….36
2.1. Аналіз методів для вивчення конфліктів в освітньому середовищі ……….....................................................................................36
2.2. Опис методики та процедури…………………………………………………...........................................................................................42
2.3. Аналіз результатів……………………………………………………………….........................................................................................46
Висновки до другого розділу …………………………………………………….............................................................................................54
РОЗДІЛ III. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО УПРАВЛІННЯ КОНФЛІКТАМИ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ…………………..55
3.1. Заходи для запобігання конфліктів в педагогічному колективі……………......................................................................................55
3.2. Психологія управління ефективності у вирішенні конфліктів……………….....................................................................................62
Висновки до третього розділу ……………………………………………………...........................................................................................72
ВИСНОВКИ………………………………………………………………………….............................................................................................74
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ……………………………………….................................................................................................76
ДОДАТКИ …………………………………………………………………………............................................................................................…82

Покликання

1. Анцупов А. Я. Конфликтология: Учебник для вузов/ А. Я. Анцупов, А. И. Шипилов. – СПб.: Питер, 2008. – 496 с.
2. Бандурка А. М. Психология управления/ А. М. Бандурка, С. П. Бочарова, Е. В. Землянская. – Харьков: ООО «Фортуна-пресс», 1998. – 464 с. (317 – 372)
3. Брич В. Я. Психологія управління [Текст]: навч. посібник/ В. Я. Брич, М. М. Корман. – К: Кондор, 2013. – 377 с.
4. Бургін М. С. Конфлікти у педагогічних системах: методологічний аналіз/ М. С. Бургін. – Конфлікти в педагогічних системах: зб. доп. наук.-практ. конф. – Вінниця: [Б. в.], 1997. – с. 42-44
5. Власенко І. А. Внутрішньоособистісні конфлікти вчителів: мотиваційний аспект/ І. А. Власенко. – Педагогічний процес: теорія і практика, 2017. – № 1. – с. 95-99
6. Гірник А. М. Основи конфліктології: навч. посібник/ А. М. Гірник. – К.: Києво-Могилянська академія, 2010. – 222 с.
7. Дзюба Т. Директор VS учитель: роль конфліктів у взаємодії/ Т. Дзюба, Л. Карамушка. – Сучасна школа України, 2018. – № 7. – с. 14-24
8. Елькін Марк Шляхи вирішення конфліктів в педагогічному колективі/ М. Елькін. – Нова пед. думка: наук.-метод. журн., 2014. – № 1. – с. 176-178
9. Єніна Л. Л. Причини виникнення та шляхи подолання конфліктів у педагогічному колективі. – Практика упр. закл. освіти: щоміс. проф. жур., 2010. – № 10. – с. 16-19
10. Ішмуратов А. Т. Конфлікт і згода. Основи когнітивної теорії конфліктів/ А. Т. Ішмуратов.є – К.: Наукова думка, 1996. – С. 103-122
11. Калошин, В. Ф. Практикум із вирішення критичних педагогічних ситуацій/ В. Ф. Калошин, Д. В. Гоменюк. – Управління школою: наук.-метод. журн., 2018. – № 19/21. – с. 25–34.
12. Карамушка Л. М. Попередження та подолання конфліктів в установах середньої освіти/ Л. М. Карамушка. – К.: Інст. Психології АПН України, 1994. – с.53.
13. Карамушка Л. М. Управління конфліктами в освітніх організаціях/ Л. М. Карамушка. – К.: Шк. світ, 2011. – 128 с.
14. Кримська Г. І. Конфлікти у педагогічному спілкуванні і проблема професіоналізму/ Г. І Кримська, Г. В. Ложкін, В. В. Панчук. – Конфлікти в педагогічних системах: зб. доп. наук.-практ. конф. – Вінниця: [Б. в.], 1997. – с. 157-159
15. Кушнірук В. М. Гуманізація міжособистісних стосунків як умова запобігання конфліктів у педагогічному процесі [Рукопис]: дис. канд. псих. наук.: 19.00.07/ В. М. Кушнірук. – Ін-т псих. АНП України, 2000. – с. 175-186
16. Лазарєва В. В. Міжособистісний конфлікт як психолого-педагогічне явище/ В. В. Лазарєва. – Таврійський вісник освіти, 2011. – № 1. – с. 89-95
17. Левцун А. Попередження конфліктів у педагогічному колективі як завдання освітнього менеджменту/ А. Левцун, Ю. Корсун. – АПН України, Полтав. держ. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка, Ін-т пед. освіти і освіти для дорослих АПН України, Укр. асоц. А. С. Макаренка, Полтав. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти ім. М. В. Остроградського. – Полтава, 2008. – 200 с.
18. Ложкин Г. В. Практическая психология конфликта: Учеб. пособие. – 2-е изд., стереотип/ Г. В. Ложкин, Н. И. Повякель. – К.: МАУП, 2002. – 256 с.
19. Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія: Підручник: У 2 кн. Кн. І: Соціальна психологія особистості і спілкування. – К.: Либідь, 2004. – 576 с.
20. Орлянський В. С. Конфліктологія: Навчальний посібник / В. С. Орлянський. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 160 с.
21. Павлютенков Є. М. Конфлікти: сутність і подолання/ Є. М. Павлютенков, В. В. Крижко. – Харків: Основа, 2008. – 224 с.
22. Пірен М. І. Конфлікт і управлінські ролі: соціо-психологічний аналіз: навчально-практичний посібник/ М. І. Пірен. – Українська Академія державного управління при Президентові України, Академія педагогічних наук України, Інститут психології імені Г. С. Костюка. - Київ : УАДУ, 2000. – 200 с.
23. Пірен М. І. Конфліктологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів/ М. І. Пірен. – К.: МАУП, 2003. – 360 с.
24. Пірен М.І. Основи конфліктології: Навч. посібник/ М. І. Пірен – К.: Інст. психології ім. Г. С. Костюка АПН України, 1997. – 270 с.
25. Поліщук М. Конфлікти: вирішення та профілактика: Ділова гра для вчителів/ М. Поліщук, О. Бєляєва. – Психолог [Текст]: всеукраїнська газета для психологів, учителів, соціальних педагогів/ Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Національна академія педагогічних наук України. – Київ: Шкільний світ, 2017. – № 17/18 – с.25-32
26. Полякова О. Б. Особенности психологической защиты в общении и способов реагирования в конфликтных ситуациях психологов и педагогов/ О. Б. Полякова. – Практична психологія та соц. робота: Науково-практичний освітньо-методичний журнал, 2010. – № 10. – с. 43-47
27. Рыбакова М. М. Конфликт и взаимодействие в педагогическом процессе/ М. М. Рыбакова – М.: Просвещение, 1991. – 128 с.
28. Рогов Е. И. Психология общения/ Е. И. Рогов. – М.: Гуманит. Изд. Центр ВЛАДОС, 2001. – 336 с. (232-283)
29. Русинка І. І. Конфліктологія. Психотехнології запобігання і управління конфліктами [Текст]: навч. посібник/ І. І. Русинка. – К.: Професіонал, 2007. – 332 с.
30. Семенова Е. М. Тренинг навыков преодоления напряженных ситуаций педагогической деятельности/ Е. М. Семенова. – Практична психологія та соц. робота: Науково-практичний освітньо-методичний журнал, 2012. – № 3. – с. 52-59
31. Сергієнко О. Способи вирішення конфліктних ситуацій: робота з педагогами. Заняття з елементами тренінгу/ О. Сергієнко. – Психолог: всеукраїнська газета для психологів, учителів, соціальних педагогів, 2018. – № 19/20. – с. 34-43
32. Сидорко І. І. Роль керівника в управлінні конфліктами в колективі/ І. І. Сидорко. – Педагогічний процес: теорія і практика, 2017. – № 1. – с. 100-105
33. Скібіцька Л. І. Конфліктологія. Навч. пос./ Л. І. Скібіцька. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 384 с.
34. Тюрютікова І. В. Конфлікти поколінь, або як порозумітися з колегою/ І. В. Тюрютікова. – Практичний психолог, 2018. – № 4. – с. 40-44
35. Харченко Н. 15 управлінських ситуацій [Текст]: тестові завдання відпрацювання навичок управління конфліктами в колективі та визначення стилів керівництва/ Н. Харченко. – Управління освітою: часопис для керівників освітньої галузі, 2018. – № 10. – с. 44-57
36. Ходарєв Д. В. Роль керівника в процесі управління конфліктами в педагогічному колективі/ Д. В. Ходарєв. – Управління школою (Основа): Науково-методичний журнал, 2011. – № 13/15 – с. 60-64
37. Цимбалюк І. М. Психологія спілкування: Навчальний посібник. – 2-ге вид., випр. та доп./ І. М. Цимбалюк. – К.: В.Д «Професіонал», 2007. – 464 с. (140-175)
38. Черненький Ю. П. Конфлікти молодого спеціаліста в педагогічному колективі/ Ю. П. Черненький. – Конфлікти в педагогічних системах: зб. доп. наук.-практ. конф. – Вінниця: [Б. в.], 1997. – с. 322-324
39. Шевченко А. Конфлікти у педагогічному колективі. Запобігання та вирішення [Текст]/ А. Шевченко, О. Славгородська-Козак, О. Галезник. – Психолог дошкілля. – Київ: Шкільний світ, 2016. – № 12. – с. 3-5
40. Old conflicts and new dynamics: strategies for a changing world [Текст]: 10th Kiev Security Forum, April 6-7, 2017. – [Б. м.]: Open Ukraine Foundation, 2017. – с. 95 Перевод заглавия: Нова динаміка існуючих конфліктів: стратегії, що змінюють світ: 10-ий Київський безпековий форум, 6-7 квітня 2017 р.
41. Анцупов А. Я. Конфліктологія в схемах и коментарях. [Електронний ресурс]/ А.Я.Анцупов, С.В. Баклановський/ СПб, 2007, – 597 с. – Режим доступу: http://klex.ru/hfl
42. Бородкін Ф.М. Увага: конфлікт! – навчальний посібник [Електронний ресурс]/ Ф. М. Бородкін, Н. М. Коряк/ Новосибірск: Наука, 1989. – 189 с. – Режим доступу: http://www.studmed.ru/borodkіn-fm-koryak-nm-vnіmanіe konflіkt_a8ff2393f47.html
43. Гришина Н. В. Психологія конфлікту: навчальний посібник [Електронний ресурс]/ Н. В. Гришина / 2 вид., 2008. – 544 с.: Режим доступу: http://unіver.nuczu.edu.ua/tmp_metod/637/N._V._Grіshіna,_Psіhologіya_konflіkta_.pdf
44. Дзюба Т.М. Комплекс методик для діагностики психологічної готовності керівника школи до взаємодії в умовах конфлікту /За наук. ред. Л.М.Карамушки. – Полтава: ПОІППО. – 2005. – 64с.: Режим доступу: http://poippo.pl.ua/file/book/dzyba.pdf
45. Долинська Л.В. Психологія конфлікту: навчальний посібник [Електронний ресурс]/ Л.В. Долинська, Л.П. Матяш-Заяц/ – К.:Каравела, 2017. – 304с. Режим доступу: https://pidruchniki.com/15280307/psihologiya/ tipologiya_ konfliktiv
46. Жаворонкова Г.В. Управління конфліктами: навч. посібник [Електронний ресурс] Г. В. Жаворонкова та ін. – К.: Кондор, 2010. – 172 с. – Режим доступу: http://pfor.com/book_359_glava_5_1.1._Zagalne_ponjattja_pro_ kon.html
47. Примуш М.В. Конфліктологія: навчальний посібник [Електронний ресурс]/ М.В. Примуш. – вид. Професіонал, 2006. – 288с. – Режим доступу: https://pidruchniki.com/10810806/psihologiya/spo...