ФОРМУВАННЯ УЯВЛЕНЬ ПРО ПРОФЕСІЇ ДОРОСЛИХ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
Автор(ка)
Новиченко Анастасія Володимирівна
Ступінь
Магістр
Група
ДОм-1-18-1.4д
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Кафедра дошкільної освіти
Анотація
ВСТУП
Актуальність проблеми. Шлях розвитку сучасної системи освіти в Україні – це шлях оновлення та стратегічної переорієнтації. Новими освітніми пріоритетами є виховання творчої особистості, що усвідомлює потребу в розвитку своїх здібностей і має бажання та вміння вчитися і працювати; особистості, що прагне змінити на краще своє життя та життя своєї країни. Виховання нових поколінь у дусі загальнолюдських цінностей та ідеалів і національних традицій починається з дошкільного дитинства - важливого етапу становлення людини, коли формуються уміння мислити, усвідомлено сприймати навколишній світ і самого себе, взаємодіяти з іншими людьми.
Дошкільна освіта є первинною ланкою в системі освіти України, що зорієнтована на фізичний, психічний і соціальний розвиток особистості дитини дошкільного віку, де одним із основних напрямів виступає ознайомлення дітей старшого дошкільного віку із професіями дорослих та усвідомлення ними елементів трудової діяльності.
Нормативні засади щодо формування у дітей дошкільного віку уявлень про професії дорослих, знаходять своє відображення в Базовому компоненті дошкільної освіти в змісті освітньої лінії «Дитина в соціумі», «Дитина у світі культури», програмах виховання і навчання дітей: «Дитина» , «Я у світі», «Українське дошкілля». У нормативних документах зазначено, що залучення дітей до посильної трудової діяльності з дошкільного віку, сприяє набуттю перших уявлень про працю дорослих, формуванню початкових трудових навичок, вмінь, бажання працювати, а з часом – з’являється звичка і потреба в праці[6].
Проблеми формування уявлень широко представлені у працях зарубіжних та вітчизняних дослідників. У психології поняття «уявлення» визначається як випадковий збіг образів та їх складників у часі та просторі (Л. Кар); явище, спроможне з чогось вже відомого створювати нове (Т. Рібо); комплексна функція, що може діяти на декількох рівнях одночасно: на рівні відчуття, почуття, мислення та інтуїції (Р. Ассанджолі); перевтілення образного, наочного змісту будь-якої проблеми з метою її успішного розв’язання (Л. Виготський, С. Рубінштейн); відображення реальної дійсності у нових, неочікуваних сполученнях та зв’язках (А. Петровський); усвідомлене розширення власного асоціативного фонду (О. Запорожець); необхідний компонент у передбаченні майбутнього (Л. Єрмолаева-Томіна); відтворення у психіці людини предметів і явищ, які вона сприймала раніше (М. Варій); створення образів таких об’єктів і процесів, яких людина не сприймала і які, можливо, не існують у навколишньому середовищі (Ю. Трофімов).
Психічний процес розвитку уявлень відображено у наукових працях Л. С. Виготського, А. В. Запорожця, П. Я. Гальперіна, А. Н Леонтьєва, Н. Ф. Тализіної, Е. А. Стрєбєльової, Б. Г. Ананьєва, Ж. Піаже, С. Л. Рубінштейна, Д. Б. Єльконіна та ін.
Дослідники визначають, що формування уявлень здійснюється у процесі соціалізації за допомогою механізмів: ідентифікації (З. Фрейд, Т. Парсонс, К. Хорні, Б. Вайтінги, Л. Кольберг, І. Кон, Л. Попова, Н. Обозова, І. Кльоцина, І. Гофман, Д. Кахилл та ін.), імітації, наслідування (А. Бандура, П. Массен), спрямування, моделювання, заохочення, самовизначення, самоприйняття, саморефлексії (Т. Говорун, О. Кікінежді), когнітивного дисонансу (В. Каган).
Науковцями зясовано низку питань щодо особливостей формування уявлень про професії (Г. Бєлєнька, З. Борисова, Л. Калуська, Є. Климов, Т. Маркова, М. Машовець, Я. Неверович, В. Павленчик,Т. Поніманська та ін.)
Слід зазначити, що незважаючи на значний науковий доробок з означеної проблеми, тема на сьогодні є важливою та недостатньо розробленою, що зумовило вибір теми магістерського дослідження – «Формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку».
Об’єкт дослідження – уявлення старших дошкільників.
Предмет дослідження – педагогічні умови формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку.
Мета дослідження – полягає в обґрунтуванні педагогічних умов формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку.
Для досягнення мети були поставлені такі завдання:
1.Охарактеризувати сутність, зміст та структуру уявлень дітей старшого дошкільного віку.
2.Виявити особливості формування уявлень про професії дорослих у старших дошкільників.
3.Діагностувати стан сформованості уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку.
4.Обґрунтувати педагогічні умови формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку.
Для виконання поставлених завдань було використано комплекс методів дослідження: теоретичні (аналіз наукових джерел з досліджуваної проблеми, аналіз методичної літератури та нормативних документів); емпіричні (психолого-педагогічна діагностика стану сформованості уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку, спостереження, аналіз продуктів художньої діяльності, бесіда; кількісний і якісний аналіз емпіричних даних, отриманих у ході дослідження).
Практичне значення: результати дослідження можуть бути використані у методичних розробках закладів дошкільної освіти.
Апробація результатів дослідження здійснювалася у різних формах наукової діяльності: участь в ІІ Міжнародній науково – практичній конференції «Сучасні стратегії педагогічної освіти в контексті розбудови суспільства сталого розвитку та євроінтеграції», освітньому заході «НУШ – фест», та психолого - педагогічному тренінгу «Лепбук професійного успіху - 4».(м. Київ, 2019 рік); публікація статті на тему «Особливості формування уявлень про професії у дітей старшого дошкільного віку».
Експерементальна база дослідження. Дослідження проводилося на базі ЗДО №10 «Веселка» Бучанської міської ради Київської області. Загальна кількість досліджуваних склала 108 осіб.
Структура роботи. Логіка дослідження зумовила структуру магістерської роботи: вступ, два розділи, висновки, список використаних джерел із 91 найменування. Загальний обсяг 88 сторінок.
Актуальність проблеми. Шлях розвитку сучасної системи освіти в Україні – це шлях оновлення та стратегічної переорієнтації. Новими освітніми пріоритетами є виховання творчої особистості, що усвідомлює потребу в розвитку своїх здібностей і має бажання та вміння вчитися і працювати; особистості, що прагне змінити на краще своє життя та життя своєї країни. Виховання нових поколінь у дусі загальнолюдських цінностей та ідеалів і національних традицій починається з дошкільного дитинства - важливого етапу становлення людини, коли формуються уміння мислити, усвідомлено сприймати навколишній світ і самого себе, взаємодіяти з іншими людьми.
Дошкільна освіта є первинною ланкою в системі освіти України, що зорієнтована на фізичний, психічний і соціальний розвиток особистості дитини дошкільного віку, де одним із основних напрямів виступає ознайомлення дітей старшого дошкільного віку із професіями дорослих та усвідомлення ними елементів трудової діяльності.
Нормативні засади щодо формування у дітей дошкільного віку уявлень про професії дорослих, знаходять своє відображення в Базовому компоненті дошкільної освіти в змісті освітньої лінії «Дитина в соціумі», «Дитина у світі культури», програмах виховання і навчання дітей: «Дитина» , «Я у світі», «Українське дошкілля». У нормативних документах зазначено, що залучення дітей до посильної трудової діяльності з дошкільного віку, сприяє набуттю перших уявлень про працю дорослих, формуванню початкових трудових навичок, вмінь, бажання працювати, а з часом – з’являється звичка і потреба в праці[6].
Проблеми формування уявлень широко представлені у працях зарубіжних та вітчизняних дослідників. У психології поняття «уявлення» визначається як випадковий збіг образів та їх складників у часі та просторі (Л. Кар); явище, спроможне з чогось вже відомого створювати нове (Т. Рібо); комплексна функція, що може діяти на декількох рівнях одночасно: на рівні відчуття, почуття, мислення та інтуїції (Р. Ассанджолі); перевтілення образного, наочного змісту будь-якої проблеми з метою її успішного розв’язання (Л. Виготський, С. Рубінштейн); відображення реальної дійсності у нових, неочікуваних сполученнях та зв’язках (А. Петровський); усвідомлене розширення власного асоціативного фонду (О. Запорожець); необхідний компонент у передбаченні майбутнього (Л. Єрмолаева-Томіна); відтворення у психіці людини предметів і явищ, які вона сприймала раніше (М. Варій); створення образів таких об’єктів і процесів, яких людина не сприймала і які, можливо, не існують у навколишньому середовищі (Ю. Трофімов).
Психічний процес розвитку уявлень відображено у наукових працях Л. С. Виготського, А. В. Запорожця, П. Я. Гальперіна, А. Н Леонтьєва, Н. Ф. Тализіної, Е. А. Стрєбєльової, Б. Г. Ананьєва, Ж. Піаже, С. Л. Рубінштейна, Д. Б. Єльконіна та ін.
Дослідники визначають, що формування уявлень здійснюється у процесі соціалізації за допомогою механізмів: ідентифікації (З. Фрейд, Т. Парсонс, К. Хорні, Б. Вайтінги, Л. Кольберг, І. Кон, Л. Попова, Н. Обозова, І. Кльоцина, І. Гофман, Д. Кахилл та ін.), імітації, наслідування (А. Бандура, П. Массен), спрямування, моделювання, заохочення, самовизначення, самоприйняття, саморефлексії (Т. Говорун, О. Кікінежді), когнітивного дисонансу (В. Каган).
Науковцями зясовано низку питань щодо особливостей формування уявлень про професії (Г. Бєлєнька, З. Борисова, Л. Калуська, Є. Климов, Т. Маркова, М. Машовець, Я. Неверович, В. Павленчик,Т. Поніманська та ін.)
Слід зазначити, що незважаючи на значний науковий доробок з означеної проблеми, тема на сьогодні є важливою та недостатньо розробленою, що зумовило вибір теми магістерського дослідження – «Формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку».
Об’єкт дослідження – уявлення старших дошкільників.
Предмет дослідження – педагогічні умови формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку.
Мета дослідження – полягає в обґрунтуванні педагогічних умов формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку.
Для досягнення мети були поставлені такі завдання:
1.Охарактеризувати сутність, зміст та структуру уявлень дітей старшого дошкільного віку.
2.Виявити особливості формування уявлень про професії дорослих у старших дошкільників.
3.Діагностувати стан сформованості уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку.
4.Обґрунтувати педагогічні умови формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку.
Для виконання поставлених завдань було використано комплекс методів дослідження: теоретичні (аналіз наукових джерел з досліджуваної проблеми, аналіз методичної літератури та нормативних документів); емпіричні (психолого-педагогічна діагностика стану сформованості уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку, спостереження, аналіз продуктів художньої діяльності, бесіда; кількісний і якісний аналіз емпіричних даних, отриманих у ході дослідження).
Практичне значення: результати дослідження можуть бути використані у методичних розробках закладів дошкільної освіти.
Апробація результатів дослідження здійснювалася у різних формах наукової діяльності: участь в ІІ Міжнародній науково – практичній конференції «Сучасні стратегії педагогічної освіти в контексті розбудови суспільства сталого розвитку та євроінтеграції», освітньому заході «НУШ – фест», та психолого - педагогічному тренінгу «Лепбук професійного успіху - 4».(м. Київ, 2019 рік); публікація статті на тему «Особливості формування уявлень про професії у дітей старшого дошкільного віку».
Експерементальна база дослідження. Дослідження проводилося на базі ЗДО №10 «Веселка» Бучанської міської ради Київської області. Загальна кількість досліджуваних склала 108 осіб.
Структура роботи. Логіка дослідження зумовила структуру магістерської роботи: вступ, два розділи, висновки, список використаних джерел із 91 найменування. Загальний обсяг 88 сторінок.
Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРИТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ УЯВЛЕНЬ ПРО ПРОФЕСІЇ ДОРОСЛИХ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1.Проблемні питання формування уявлень у дітей старшого дошкільного віку у науковій літературі
1.2.Сутність, зміст та структура уявлень дітей старшого дошкільного віку
1.3 Профорієнтаційна діяльність у закладі дошкільної освіти як необхідна передумова формування уявлень дошкільників про професії дорослих
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ УЯВЛЕНЬ ПРО ПРОФЕСІЇ ДОРОСЛИХ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1.Діагностика стану сформованості уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку
2.2.Обгрунтування педагогічних умов формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку
2.3. Методичні рекомендації з формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
РОЗДІЛ 1. ТЕОРИТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ УЯВЛЕНЬ ПРО ПРОФЕСІЇ ДОРОСЛИХ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1.Проблемні питання формування уявлень у дітей старшого дошкільного віку у науковій літературі
1.2.Сутність, зміст та структура уявлень дітей старшого дошкільного віку
1.3 Профорієнтаційна діяльність у закладі дошкільної освіти як необхідна передумова формування уявлень дошкільників про професії дорослих
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ УЯВЛЕНЬ ПРО ПРОФЕСІЇ ДОРОСЛИХ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1.Діагностика стану сформованості уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку
2.2.Обгрунтування педагогічних умов формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку
2.3. Методичні рекомендації з формування уявлень про професії дорослих у дітей старшого дошкільного віку
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Покликання
1. Адлер Г. Лекции по аналитической психологии / Г. Адлер. - Москва : Рефл-бук : Ваклер, 1996. - 282 с.
2. Андреев В. О. Основы педагогики творчества / В. О. Андреев. – Казань: Казанск. унта, 1988. – 238 с.
3. Артемова Л. В. Ознайомлення дітей з працею дорослих / Л. В. Артемова, Н. В. Кудикіна, І. О. Школьна. – Київ: Радянська школа, 1988. – 176 с.
4. Артьомова Л. П. Ознайомлення старших дошкільників із працею та професіями дорослих. Рання профорієнтація дошкільнят / Л. П. Артьомова, Г. В. Сова. // Дошкільний навчальний заклад. – 2009. – С. 24–29.
5. Ассонджоли Р. Психосинтез: теория и практика / Р. Ассонджоли. – Москва: Refl-book, 1994. – 314 с.
6. Базовий компонент дошкільної освіти / Науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук; Авт. кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. та ін. ― К.: Видавництво, 2012. – 26 с.
7. Безсмертна К. Відкриваємо кав’ярню / К. Безсмертна, Л. Дудинська. // Дошкільне виховання. – 2018. – С. 14–15.
8. Бех І. Курс на діяльнісно-компетентнісний підхід / І. Бех, Л. Зайцева. // Дошкільне виховання. – 2013. – №1. – С. 2–5.
9. Бєлєнька Г.В. Види дитячої праці та їх вплив на розвиток особистості в дошкільному віці / Г. Бєлєнька. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2010. – №1. – С. 22–27.
10. Бєлєнька Г. В. Виховання елементів культури праці у дітей старшого дошкільного віку : дис. канд. пед. наук : 13.00.01 / Бєлєнька Г. В., 1994. – 171 с.
11. Бєлєнька Г. В. Зростання дошкільника в праці / Г. В. Бєлєнька. – Київ: Шкільний світ, 2010. – 112 с.
12. Бєлєнька Г. В. Ким хочуть стати наші діти / Г. В. Бєлєнька. // Дошкільне виховання. – 2008. – №5. – С. 5–7.
13. Бєлєнька Г. В. Трудове виховання дітей дошкільного віку: реалії ХХІ ст. // Зб. наук. пр. Уманського держ пед. ун-ту ім. Павла Тичини / гол. ред. М.Т. Мартинюк — Умань : ПП Жовтий О.О., 2009. — Ч. 2. — 360 с. — С. 26–38.
14. Бєлєнька Г. В. Чому діти не хочуть виконувати трудові доручення / Г. В. Бєлєнька, О. Малишева. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2018. – №11. – С. 57–61.
15. Бєлєнька Г. В. Як ставляться діти до наших професій / Г. В. Бєлєнька. // Дошкільне виховання. – 2010. – №6. – С. 24–26.
16. Бондаренко Т. В. Світ професій – крок у майбутнє. Рання профорієнтація старших дошкільників / Т. В. Бондаренко. // Дошкільний навчальний заклад. – 2009. – №5. – С. 17–23.
17. Бондаренко О. У світ професій / О. Бондаренко. // Дошкільне виховання. – 2009. – №12. – С. 12–15.
18. Бондаревская Е. В. Педагогическая культура как общественная и личностная ценность / Е. В. Бондаревская. // Педагогика. – 1999. – №3. – С. 37–42.
19. Борисова З. Н. Виховання дошкільника в праці / З. Н. Борисова, Г. В. Бєлєнька. – Київ, 2002. – 112 с.
20. Бугайлова І. Нові підходи до організації трудового навчання: дошкільний вік / І. Бугайлова. // Психолог дошкілля. – 2014. – №12. – С. 15–18.
21. Варій М. Й. Психологія : навч пос. для студ. Вищих навч закладів / М. Й. Варій. – Київ: Центр учбової літератури, 2007. – 288 с.
22. Ведмеденко Д. Від інтересу до працьовитості / Д. Ведмеденко. // Дошкільне виховання. – 2008. – №4. – С. 12–14.
23. Винославська О. В. Психологія: навчальний посібник / О. В.Винославська, О. А. Бреусенко, В. Л. Кузнєцов. – Київ: ІНКОС, 2005. – 352 с.
24. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте. Психологический очерк / Л. С. Выготский. – Москва: Просвещение, 1991. – 93 с.
25. Вунд В. Фантазия как основа искусства / В. Вунд. - Либроком, 2010. – 150 с.
26. Гавриш Н. Інтегровані заняття: Методика проведення. / Н. Гавриш. – Київ: Шк. світ, 2007. – 128 с.
27. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – Київ: Либідь, 1997. – 365 с.
28. Гриценко С. О. Ознайомлення дітей із професіями дорослих / С. О. Гриценко. // Дитячий садок. – 2010. – №40. – С. 10–12.
29. Гриценко С. О. Кожна професія – найважливіша С. О. Гриценко // Дитячий садок. – 2010. – №40. – С. 17–23.
30. Грядовкіна Ж. Життєва практика для малюка : трудове виховання у дитячому садку / Ж. Грядовкіна. // Дошкільне виховання. – 2014. – №8. – С. 26–29.
31. Демина И. С. Руководство предметно-практической деятельностью дошкольников / И. С. Демина. – Київ: Рад.шк, 1990. – 368 с. – С. 293-319.
32. Дехтяр Л. В. Рання профорієнтація дітей дошкільного віку «Цікавинки професій" / Л. В. Дехтяр. – Староконстянтинів, 2015. – 147 с.
33. Дикань Н. І. Дошкільникам про професії / Н. І. Дикань. – Харків: Основа, 2011. – 128 с.
34. Дитина:Освітня програма для дітей від двох до семи років/ наук.кер. проекту В.О. Огневюк; авт. Кол.: Г.В.Бєлєнька, О.Л.Богініч, Н.І. Богданець – Білоскаленко[та ін.]; наук. Ред.: Г. В. Бєлєнька, М. А. Машовець; Мін. Осв. і науки України, Київ, ун-т ім. Б. Грінченка.- К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. - 304 с.
35. Долинна О. Праця як засіб формування предметно-практичної компетенції дітей / О. Долинна, О. Низковська. // Дошкільне виховання. – 2012. – № 9. – С. 22–27.
36. Дрозденко К. С. Загальна психологія у практичному вимірі: Підручник / К. С. Дрозденко. – Київ: Професіонал, 2007. – 608 с. - С. 228
37. Дуткевич Т. В. Дитяча психологія. Навч. посіб. / Т. В. Дуткевич. – Київ: Центр учбової літератури, 2012. – 424 с.
38. Ермолаева-Томина Л. Б. Психология художественного творчества : учебное пособие для вузов / Л. Б. Ермолаева-Томина. – Москва: Культура, 2005. – 304 с.
39. Загвязинский И. В. Методология и методы психолого-педагогического исследования : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / И. В. Загвязинский. – Москва: Академия, 2006. – 208 с.
40. Загвязинский И. В. Педагогический словарь / И. В. Загвязинский. – Москва: Академия, 2008. – 352 с.
41. Захаров М. М. Професійна орієнтація дошкільнят / М. М. Захаров. – Москва: Просвітництво, 1988. – 228 с.
42. Калуська Л. Праця як важливий засіб ранньої соціалізації дитини / Л. Калуська. // Дошкільне виховання. – 2004. – №2. – С. 8–9.
43. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения : учеб. пособие для студ. висш. учеб. заведений / Е. А. Климов. – Москва: Академия, 2010. – 304 с.
44. Ковальчук Л. Фестиваль професій : інтегроване заняття для старших дошкільнят / Л. Ковальчук. // Дошкільне виховання. – 2015. – №4. – С. 26–27.
45. Кондратенко Т. Д. Обучение старших дошкольников / Т. Д. Кондратенко, В. К. Котырло, Л. А. Ладывир. – Київ: Рад.шк, 1986. – 150 с.
46. Кондрашов В. П. Введення дошкільнят у світ професій: Навчально-методичний посібник / В. П. Кондрашов., 2004. – 164 с.
47. Кононко О. Л. Стратегічна мета виховання — життєва компетентність дитини / О. Л. Кононко. // Дошкільне виховання. – 1999. – №5. – С. 11–13.
48. Кононко О. Л. Формуємо у старших дошкільників цілісне світобачення: навчально-методичний посібник / [О. Л. Кононко, В. О. Луценко, С. П. Нечай та ін.]. – Київ: Імекс-ЛТД, 2013. – 260 с.
49. Корнєєва О. ,Стягунова О., Мій тато турист, або Як ознайомлювати дошкільників із професіями дорослих/ О.Корнеєва,О.Стягунова // Вихователь - методист дошкільного закладу№11/2018– С. 39–48.
50. Корнєєва О. Парк професій, або Як зацікавити дошкільників професіями дорослих / О. Корнєєва, О. Стягунова. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2018. – №1. – С. 46–53.
51. Короленко Ц. П. Спасительная способность - вообразить / Ц. П. Короленко. – Минск: Харвест, 2003. – 752 с.
52. Коханова О. П. Історія психології: від античності до початку XX століття : навч. посібник / О. П. Коханова. – Київ: Інтер сервіс, 2016. – 235 с.
53. Кравченко О. Ким працюють тата й мами: трудове виховання в дитсадку / О. Кравченко. // Палітра педагога. – 2014. – №4. – С. 23–25.
54. Красько І. Умілому всяка робота легка / І. Красько. // Дошкільне виховання. – 2006. – №2. – С. 13–15.
55. Кривошея Н. Б. Ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з працею дорослих як засіб початкового економічного виховання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 "Теорія та історія педагогіки" / Кривошея Н. Б. – Київ, 1997. – 24 с.
56. Кулачківська С. Є. Особливості психічного розвитку дошкільників (6-7 роки життя) / С. Є. Кулачківська, С. О. Ладивір, Т. О. Піроженко. // Актуальні проблеми психологїї. Наукові записки. – 1999. – №19. – С. 25–29.
57. Куприянов Б. В. Современные подходы к определению сущности категории “педагогические условия” / Б. В. Куприянов, С. А. Дынина. – Москва: Вестн. Костромск. гос. ун-та им. Н. А. Некрасова, 2001. – 150 с. – С. 101–104.
58. Лазарева Н. О. Трудове виховання дошкільнят як передумова їх подальшого особистісного розвитку / Н. О. Лазарева. // Обдарована дитина. – 2011. – №8. – С. 48–55.
59. Летнянка І. Д. Дошкільнятам про професії: Випуск 1 / І. Д. Летнянка, О. Й. Кльось. – Тернопіль–Харків: Ранок, 2015. – 208 с.
60. Летнянка І. Д. Дошкільнятам про професії: Випуск 2 / І. Д. Летнянка, О. Й. Кльось. – Тернопіль–Харків: Ранок, 2015. – 192с.
61. Литвинович О. В. Совместная трудовая деятельность в детском саду / О. В. Литвинович. // Дошкольная педагогика. – 2010. – №4. – С. 28–31.
62. Ліщенко І. Організація трудової діяльності дошкільнят / І. Ліщенко. // Палітра педагога. – 2014. – №4. – С. 10–13.
63. Люблінська Г. О. Дитяча психологія / Г. О. Люблінська. – Київ: Вища школа, 1974. – 356 с.
64. Максименко С. Д. Генетична психологія особистості: психічний розвиток і навчання / С. Д. Максименко. // Проблеми сучасної психології.. – 2016. – №31. – С. 7–19.
65. Михайліченко Т. Рання профорієнтація дошкільників засобами економічного виховання / Т. Михайліченко, Г. Зюкіна. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2014. – №3. – С. 40–48.
66. Осовська О. І. Формування уявлень про професії дорослих у дітей дошкільного віку [Електронний ресурс] / О. І. Осовська // Вісник психології і педагогіки.. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: https://www.psyh.kiev.ua/Осовська_О.І.....
67. Петровский А. В. Введение в психологию / А. В. Петровский. – Москва: Академия, 1996. – 496 с.
68. Полонский В. М. Понятийно-терминологический аппарат педагогики / В. М. Полонский. // Педагогика. – 1999. – №8. – С. 17. мельныченко)полянський
69. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. І. Поніманська. – Київ: Академ-видав, 2006. – 456 с.
70. Потапова Т. В. Бесіди про професії з дітьми 4-7 років / Т. В. Потапова. – Київ: Сфера, 2008. – 64 с.
71. Примак Н. М. Ознайомлення дітей з працею дорослих / Н. М. Примак., 2011. – 78 с.
72. Програма розвитку дітей дошкільного віку "Впевнений старт". – Тернопіль : Мандрівець, 2012. – 104 с.
73. Програма розвитку дитини дошкільного віку « Українське дошкілля» / О. І. Білан, за заг. ред. О. В. Низковської. – 256 с.
74. Програма розвитку дитини дошкільного віку « Я у світі» ( нова редакція). У 2 ч. Ч ІІ. Від трьох до шести(семи) років/ О. П. Аксьонова, А. М. Поліщук, Л.В. Артемова [та ін..] ; наук. Кер. О. Л. Кононко. – Київ : ТОВ « МЦФР – Україна», 2014. – 204 с.
75. Пряжникова Е. Ю. Профориентация: учеб. Пособие для студ. Высш. Учеб. Заведений / Е. Ю. Пряжникова, Н. С. Пряжников. – Москва: Академия, 2010. – 496 с.
76. Рибо Т. Творческое воображение / Т. Рибо. – Санкт-Петербург: Ю. Н. Эрлихъ, 1901. – 327 с.
77. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии : в 2-х т. / С. Л. Рубинштейн. – Москва: Педагогика, 1989. – 487 с.
78. Сахаров В. Ф. Профессиональная ориентация школьников / В. Ф. Сахаров. – Москва: Просвищение, 1984. – 206 с. - С. 26–27.
79. Соколовська О. С. Взаємодія дошкільного навчального закладу і сім'ї у формуванні ціннісного ставлення до праці дітей старшого дошкільного віку / О. С. Соколовська. // Науковий вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. – 2014. – №1. – С. 121–127.
80. Терещенко Т. Світ професій / Т. Терещенко. // Дошкільне виховання. – 2012. – №10. – С. 18–23.
81. Трофімов Ю. Л. Психологія : підручник / Ю. Л. Трофімов. – Київ: Либідь, 1999. – 558 с.
82. Узнадзе Д. Н. Общая психология / Д. Н. Узнадзе. – Москва: Смысл, 2004. – 213 с.
83. Фіцула М. М. Педагогіка / М. М. Фіцула. – Київ: Академія, 2002. – 528 с.
84. Храпач В. Маленькі кухарі / В. Храпач. // Дошкільне виховання. – 2015. – №12. – С. 24–25.
85. Чігійна О. Відкриваємо світ професій / О. Чігійна. // Дошкільне виховання. – 2013. – №11. – С. 23–27.
86. Чігіріна О. В. Діагностика професійної орієнтації дітей дошкільного віку в умовах ДНЗ / О. В. Чігіріна. // Дошкільний навчальний заклад. – 2010. – №5. – С. 20–25.
87. Чігіріна О. В. Форми профорієнтаційної роботи в умовах ДНЗ / О. В. Чігіріна. // Дошкільний навчальний заклад. – 2011. – №3. – С. 25–31.
88. Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник / В. Б. Шапар. – Харків: Прапор, 2007. – 640 с.
89. Шереметова Н. Условия реализации педагогической поддержки успешности в обучении младших школьников / Н. Шереметова. // Проблемы образования, науки и культуры. Педагогика и просвещение.. – 2009. – №3. – С. 170–175.
90. Шинкарук В. І. Філософський енциклопедичний словник / В. І. Шинкарук. – Київ: Абрис, 2002. – 742 с.
91. Щербатих Ю. В. Общая психология / Ю. В. Щербатих. – Санкт-Петербург: Питер, 2008. – 272 с.
2. Андреев В. О. Основы педагогики творчества / В. О. Андреев. – Казань: Казанск. унта, 1988. – 238 с.
3. Артемова Л. В. Ознайомлення дітей з працею дорослих / Л. В. Артемова, Н. В. Кудикіна, І. О. Школьна. – Київ: Радянська школа, 1988. – 176 с.
4. Артьомова Л. П. Ознайомлення старших дошкільників із працею та професіями дорослих. Рання профорієнтація дошкільнят / Л. П. Артьомова, Г. В. Сова. // Дошкільний навчальний заклад. – 2009. – С. 24–29.
5. Ассонджоли Р. Психосинтез: теория и практика / Р. Ассонджоли. – Москва: Refl-book, 1994. – 314 с.
6. Базовий компонент дошкільної освіти / Науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук; Авт. кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. та ін. ― К.: Видавництво, 2012. – 26 с.
7. Безсмертна К. Відкриваємо кав’ярню / К. Безсмертна, Л. Дудинська. // Дошкільне виховання. – 2018. – С. 14–15.
8. Бех І. Курс на діяльнісно-компетентнісний підхід / І. Бех, Л. Зайцева. // Дошкільне виховання. – 2013. – №1. – С. 2–5.
9. Бєлєнька Г.В. Види дитячої праці та їх вплив на розвиток особистості в дошкільному віці / Г. Бєлєнька. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2010. – №1. – С. 22–27.
10. Бєлєнька Г. В. Виховання елементів культури праці у дітей старшого дошкільного віку : дис. канд. пед. наук : 13.00.01 / Бєлєнька Г. В., 1994. – 171 с.
11. Бєлєнька Г. В. Зростання дошкільника в праці / Г. В. Бєлєнька. – Київ: Шкільний світ, 2010. – 112 с.
12. Бєлєнька Г. В. Ким хочуть стати наші діти / Г. В. Бєлєнька. // Дошкільне виховання. – 2008. – №5. – С. 5–7.
13. Бєлєнька Г. В. Трудове виховання дітей дошкільного віку: реалії ХХІ ст. // Зб. наук. пр. Уманського держ пед. ун-ту ім. Павла Тичини / гол. ред. М.Т. Мартинюк — Умань : ПП Жовтий О.О., 2009. — Ч. 2. — 360 с. — С. 26–38.
14. Бєлєнька Г. В. Чому діти не хочуть виконувати трудові доручення / Г. В. Бєлєнька, О. Малишева. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2018. – №11. – С. 57–61.
15. Бєлєнька Г. В. Як ставляться діти до наших професій / Г. В. Бєлєнька. // Дошкільне виховання. – 2010. – №6. – С. 24–26.
16. Бондаренко Т. В. Світ професій – крок у майбутнє. Рання профорієнтація старших дошкільників / Т. В. Бондаренко. // Дошкільний навчальний заклад. – 2009. – №5. – С. 17–23.
17. Бондаренко О. У світ професій / О. Бондаренко. // Дошкільне виховання. – 2009. – №12. – С. 12–15.
18. Бондаревская Е. В. Педагогическая культура как общественная и личностная ценность / Е. В. Бондаревская. // Педагогика. – 1999. – №3. – С. 37–42.
19. Борисова З. Н. Виховання дошкільника в праці / З. Н. Борисова, Г. В. Бєлєнька. – Київ, 2002. – 112 с.
20. Бугайлова І. Нові підходи до організації трудового навчання: дошкільний вік / І. Бугайлова. // Психолог дошкілля. – 2014. – №12. – С. 15–18.
21. Варій М. Й. Психологія : навч пос. для студ. Вищих навч закладів / М. Й. Варій. – Київ: Центр учбової літератури, 2007. – 288 с.
22. Ведмеденко Д. Від інтересу до працьовитості / Д. Ведмеденко. // Дошкільне виховання. – 2008. – №4. – С. 12–14.
23. Винославська О. В. Психологія: навчальний посібник / О. В.Винославська, О. А. Бреусенко, В. Л. Кузнєцов. – Київ: ІНКОС, 2005. – 352 с.
24. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте. Психологический очерк / Л. С. Выготский. – Москва: Просвещение, 1991. – 93 с.
25. Вунд В. Фантазия как основа искусства / В. Вунд. - Либроком, 2010. – 150 с.
26. Гавриш Н. Інтегровані заняття: Методика проведення. / Н. Гавриш. – Київ: Шк. світ, 2007. – 128 с.
27. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – Київ: Либідь, 1997. – 365 с.
28. Гриценко С. О. Ознайомлення дітей із професіями дорослих / С. О. Гриценко. // Дитячий садок. – 2010. – №40. – С. 10–12.
29. Гриценко С. О. Кожна професія – найважливіша С. О. Гриценко // Дитячий садок. – 2010. – №40. – С. 17–23.
30. Грядовкіна Ж. Життєва практика для малюка : трудове виховання у дитячому садку / Ж. Грядовкіна. // Дошкільне виховання. – 2014. – №8. – С. 26–29.
31. Демина И. С. Руководство предметно-практической деятельностью дошкольников / И. С. Демина. – Київ: Рад.шк, 1990. – 368 с. – С. 293-319.
32. Дехтяр Л. В. Рання профорієнтація дітей дошкільного віку «Цікавинки професій" / Л. В. Дехтяр. – Староконстянтинів, 2015. – 147 с.
33. Дикань Н. І. Дошкільникам про професії / Н. І. Дикань. – Харків: Основа, 2011. – 128 с.
34. Дитина:Освітня програма для дітей від двох до семи років/ наук.кер. проекту В.О. Огневюк; авт. Кол.: Г.В.Бєлєнька, О.Л.Богініч, Н.І. Богданець – Білоскаленко[та ін.]; наук. Ред.: Г. В. Бєлєнька, М. А. Машовець; Мін. Осв. і науки України, Київ, ун-т ім. Б. Грінченка.- К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. - 304 с.
35. Долинна О. Праця як засіб формування предметно-практичної компетенції дітей / О. Долинна, О. Низковська. // Дошкільне виховання. – 2012. – № 9. – С. 22–27.
36. Дрозденко К. С. Загальна психологія у практичному вимірі: Підручник / К. С. Дрозденко. – Київ: Професіонал, 2007. – 608 с. - С. 228
37. Дуткевич Т. В. Дитяча психологія. Навч. посіб. / Т. В. Дуткевич. – Київ: Центр учбової літератури, 2012. – 424 с.
38. Ермолаева-Томина Л. Б. Психология художественного творчества : учебное пособие для вузов / Л. Б. Ермолаева-Томина. – Москва: Культура, 2005. – 304 с.
39. Загвязинский И. В. Методология и методы психолого-педагогического исследования : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / И. В. Загвязинский. – Москва: Академия, 2006. – 208 с.
40. Загвязинский И. В. Педагогический словарь / И. В. Загвязинский. – Москва: Академия, 2008. – 352 с.
41. Захаров М. М. Професійна орієнтація дошкільнят / М. М. Захаров. – Москва: Просвітництво, 1988. – 228 с.
42. Калуська Л. Праця як важливий засіб ранньої соціалізації дитини / Л. Калуська. // Дошкільне виховання. – 2004. – №2. – С. 8–9.
43. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения : учеб. пособие для студ. висш. учеб. заведений / Е. А. Климов. – Москва: Академия, 2010. – 304 с.
44. Ковальчук Л. Фестиваль професій : інтегроване заняття для старших дошкільнят / Л. Ковальчук. // Дошкільне виховання. – 2015. – №4. – С. 26–27.
45. Кондратенко Т. Д. Обучение старших дошкольников / Т. Д. Кондратенко, В. К. Котырло, Л. А. Ладывир. – Київ: Рад.шк, 1986. – 150 с.
46. Кондрашов В. П. Введення дошкільнят у світ професій: Навчально-методичний посібник / В. П. Кондрашов., 2004. – 164 с.
47. Кононко О. Л. Стратегічна мета виховання — життєва компетентність дитини / О. Л. Кононко. // Дошкільне виховання. – 1999. – №5. – С. 11–13.
48. Кононко О. Л. Формуємо у старших дошкільників цілісне світобачення: навчально-методичний посібник / [О. Л. Кононко, В. О. Луценко, С. П. Нечай та ін.]. – Київ: Імекс-ЛТД, 2013. – 260 с.
49. Корнєєва О. ,Стягунова О., Мій тато турист, або Як ознайомлювати дошкільників із професіями дорослих/ О.Корнеєва,О.Стягунова // Вихователь - методист дошкільного закладу№11/2018– С. 39–48.
50. Корнєєва О. Парк професій, або Як зацікавити дошкільників професіями дорослих / О. Корнєєва, О. Стягунова. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2018. – №1. – С. 46–53.
51. Короленко Ц. П. Спасительная способность - вообразить / Ц. П. Короленко. – Минск: Харвест, 2003. – 752 с.
52. Коханова О. П. Історія психології: від античності до початку XX століття : навч. посібник / О. П. Коханова. – Київ: Інтер сервіс, 2016. – 235 с.
53. Кравченко О. Ким працюють тата й мами: трудове виховання в дитсадку / О. Кравченко. // Палітра педагога. – 2014. – №4. – С. 23–25.
54. Красько І. Умілому всяка робота легка / І. Красько. // Дошкільне виховання. – 2006. – №2. – С. 13–15.
55. Кривошея Н. Б. Ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з працею дорослих як засіб початкового економічного виховання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 "Теорія та історія педагогіки" / Кривошея Н. Б. – Київ, 1997. – 24 с.
56. Кулачківська С. Є. Особливості психічного розвитку дошкільників (6-7 роки життя) / С. Є. Кулачківська, С. О. Ладивір, Т. О. Піроженко. // Актуальні проблеми психологїї. Наукові записки. – 1999. – №19. – С. 25–29.
57. Куприянов Б. В. Современные подходы к определению сущности категории “педагогические условия” / Б. В. Куприянов, С. А. Дынина. – Москва: Вестн. Костромск. гос. ун-та им. Н. А. Некрасова, 2001. – 150 с. – С. 101–104.
58. Лазарева Н. О. Трудове виховання дошкільнят як передумова їх подальшого особистісного розвитку / Н. О. Лазарева. // Обдарована дитина. – 2011. – №8. – С. 48–55.
59. Летнянка І. Д. Дошкільнятам про професії: Випуск 1 / І. Д. Летнянка, О. Й. Кльось. – Тернопіль–Харків: Ранок, 2015. – 208 с.
60. Летнянка І. Д. Дошкільнятам про професії: Випуск 2 / І. Д. Летнянка, О. Й. Кльось. – Тернопіль–Харків: Ранок, 2015. – 192с.
61. Литвинович О. В. Совместная трудовая деятельность в детском саду / О. В. Литвинович. // Дошкольная педагогика. – 2010. – №4. – С. 28–31.
62. Ліщенко І. Організація трудової діяльності дошкільнят / І. Ліщенко. // Палітра педагога. – 2014. – №4. – С. 10–13.
63. Люблінська Г. О. Дитяча психологія / Г. О. Люблінська. – Київ: Вища школа, 1974. – 356 с.
64. Максименко С. Д. Генетична психологія особистості: психічний розвиток і навчання / С. Д. Максименко. // Проблеми сучасної психології.. – 2016. – №31. – С. 7–19.
65. Михайліченко Т. Рання профорієнтація дошкільників засобами економічного виховання / Т. Михайліченко, Г. Зюкіна. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2014. – №3. – С. 40–48.
66. Осовська О. І. Формування уявлень про професії дорослих у дітей дошкільного віку [Електронний ресурс] / О. І. Осовська // Вісник психології і педагогіки.. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: https://www.psyh.kiev.ua/Осовська_О.І.....
67. Петровский А. В. Введение в психологию / А. В. Петровский. – Москва: Академия, 1996. – 496 с.
68. Полонский В. М. Понятийно-терминологический аппарат педагогики / В. М. Полонский. // Педагогика. – 1999. – №8. – С. 17. мельныченко)полянський
69. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. І. Поніманська. – Київ: Академ-видав, 2006. – 456 с.
70. Потапова Т. В. Бесіди про професії з дітьми 4-7 років / Т. В. Потапова. – Київ: Сфера, 2008. – 64 с.
71. Примак Н. М. Ознайомлення дітей з працею дорослих / Н. М. Примак., 2011. – 78 с.
72. Програма розвитку дітей дошкільного віку "Впевнений старт". – Тернопіль : Мандрівець, 2012. – 104 с.
73. Програма розвитку дитини дошкільного віку « Українське дошкілля» / О. І. Білан, за заг. ред. О. В. Низковської. – 256 с.
74. Програма розвитку дитини дошкільного віку « Я у світі» ( нова редакція). У 2 ч. Ч ІІ. Від трьох до шести(семи) років/ О. П. Аксьонова, А. М. Поліщук, Л.В. Артемова [та ін..] ; наук. Кер. О. Л. Кононко. – Київ : ТОВ « МЦФР – Україна», 2014. – 204 с.
75. Пряжникова Е. Ю. Профориентация: учеб. Пособие для студ. Высш. Учеб. Заведений / Е. Ю. Пряжникова, Н. С. Пряжников. – Москва: Академия, 2010. – 496 с.
76. Рибо Т. Творческое воображение / Т. Рибо. – Санкт-Петербург: Ю. Н. Эрлихъ, 1901. – 327 с.
77. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии : в 2-х т. / С. Л. Рубинштейн. – Москва: Педагогика, 1989. – 487 с.
78. Сахаров В. Ф. Профессиональная ориентация школьников / В. Ф. Сахаров. – Москва: Просвищение, 1984. – 206 с. - С. 26–27.
79. Соколовська О. С. Взаємодія дошкільного навчального закладу і сім'ї у формуванні ціннісного ставлення до праці дітей старшого дошкільного віку / О. С. Соколовська. // Науковий вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. – 2014. – №1. – С. 121–127.
80. Терещенко Т. Світ професій / Т. Терещенко. // Дошкільне виховання. – 2012. – №10. – С. 18–23.
81. Трофімов Ю. Л. Психологія : підручник / Ю. Л. Трофімов. – Київ: Либідь, 1999. – 558 с.
82. Узнадзе Д. Н. Общая психология / Д. Н. Узнадзе. – Москва: Смысл, 2004. – 213 с.
83. Фіцула М. М. Педагогіка / М. М. Фіцула. – Київ: Академія, 2002. – 528 с.
84. Храпач В. Маленькі кухарі / В. Храпач. // Дошкільне виховання. – 2015. – №12. – С. 24–25.
85. Чігійна О. Відкриваємо світ професій / О. Чігійна. // Дошкільне виховання. – 2013. – №11. – С. 23–27.
86. Чігіріна О. В. Діагностика професійної орієнтації дітей дошкільного віку в умовах ДНЗ / О. В. Чігіріна. // Дошкільний навчальний заклад. – 2010. – №5. – С. 20–25.
87. Чігіріна О. В. Форми профорієнтаційної роботи в умовах ДНЗ / О. В. Чігіріна. // Дошкільний навчальний заклад. – 2011. – №3. – С. 25–31.
88. Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник / В. Б. Шапар. – Харків: Прапор, 2007. – 640 с.
89. Шереметова Н. Условия реализации педагогической поддержки успешности в обучении младших школьников / Н. Шереметова. // Проблемы образования, науки и культуры. Педагогика и просвещение.. – 2009. – №3. – С. 170–175.
90. Шинкарук В. І. Філософський енциклопедичний словник / В. І. Шинкарук. – Київ: Абрис, 2002. – 742 с.
91. Щербатих Ю. В. Общая психология / Ю. В. Щербатих. – Санкт-Петербург: Питер, 2008. – 272 с.