Педагогічні умови реалізації технології особистісно орієнтованого навчання в освітньому процесі початкової школи


Автор(ка)
Тарасевич Олександра Віталіївна

Ступінь
Магістр

Група
ПОм-1-18-1.4з

Спеціальність
013 Початкова освіта

Кафедра
Кафедра педагогіки та психології


Анотація

В магістерській роботі розглядається процес реалізації технології особистісно орієнтованого навчання дітей молодшого шкільного віку; наведено аналіз досліджень з означеної проблеми та особливості впровадження індивідуального підходу до навчання в початковій школі в умовах сучасних змін; проаналізовано форми та методи особистісно орієнтованого навчання молодших школярів в сучасній початковій школі; визначено та розкрито педагогічні умови реалізації особистісно орієнтованого навчання в навчально-виховному процесі початкової школи; розроблено методичні поради та елементи тренінгової програми розвитку особистісно орієнтованої технології навчання для вчителів початкових класів.

Зміст

ЗМІСТ
ВСТУП………………........................................................................………………………………………………..………….4
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ....................................................................................................................................................7
1.1. Проблема особистісно орієнтованого навчання у дослідженнях науковців..........................................................7
1.2. Сутність, завдання та ознаки особистісно орієнтованого навчання молодших школярів................................10
1.3. Форми та методи особистісно орієнтованого навчання учнів в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти..............................................................................................................................................................17
Висновки до І розділу………………………………………………………….......................................................................31
РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЇ ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ...........................................................................................................33
2.1. Організаційні особливості реалізації технології особистісно орієнтованого навчання в початковій школі...... 33
2.2. Використання інформаційно-комунікаційних технологій та технічних засобів навчання при реалізації технології особистісно орієнтованого навчання в освітньому процесі молодших школярі......................................38
Висновки до IІ розділу……………………………………………………….....................................................................…48
РОЗДІЛ 3. ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ...................................................................................................................................50
3.1. Аналіз стану особливостей впровадження вчителями початкових класів технології особистісно орієнтованого навчання молодших школярів.......................................................................................................................................50
3.2. Педгогічні умови реалізації технології особистісно орієнтованого навчання молодших школярів в умовах освітніх змін....................................................................................................................................................................60
3.3. Методичні рекомендації для вчителів початкових класів до реалізації технології особистісно орієнтованого навчання в освітньому процесі початкової школи...……….........................................................................................79
Висновки до IIІ розділу…………………………………………………………………..…………………......…..……...……84
ВИСНОВКИ…………………………………………………….……………………………..……………………..............……87
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ....…………………………..……………………..……………………...…..........…89
ДОДАТКИ……………………………………………………………………………………..……………………..............……96

Покликання

1. Алендарь Н. Бібліографічний опис для цитування: Алендарь Н. Особистісно орієнтовані технології навчання молодших школярів / Н. Алендарь // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. - 2016. - № 1(1). - С. 14-1
2. Антоненков Є.О. Сімплатформ для створення тестів/ Є.О. Антоненков [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/method/technol/45747/
3. Базильчук Л.В. Організація позакласної роботи в загальноосвітній школі як педагогічна проблема / Л.В. Базильчук // Методи і засоби забезпечення інноваційності едукаційного процесу в закладах освіти / Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції м.Черкаси, 24-25 квітня 2008 року. – Черкаси: Вид.від.ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. – 104с. – С.4-5.
4. Бех І.Д. Особистісно орієнтоване виховання: наук.-метод. Посібник/ І.Д Бех – К.: ІЗМН, 1998.- 203с.
5. Бібік Н. М. Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу у шкільній освіті / Н. М. Бібік // Гірська школа українських Карпат. – 2013. – № 8–9. – С. 27–30.
6. Білик Т.С. Особливості організації позакласної виховної роботи з молодшими школярами на матеріалах математики / Т.С.Білик // Актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти в контексті європейських освітніх стратегій : збірник матеріалів науково-практичної конференції викладачів і студентів інституту педагогіки, психології мистецтв ( Вінниця, ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 6-8 квітня 2016р.) / за ред. Г. С. Тарасенко ; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, інститут педагогіки, психології і мистецтв. – Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2016. – Вип. 5. – С. 147-150.
7. Буган Ю.В. Особистісно зорієнтоване навчання як система.//Ж.”Завуч” №6,2005.- с.15-19.
8. Васильєва Д. В. Сучасні програмні засоби навчання [Електронний ресурс] / Д. В. Васильєва, М. В. Курвитс. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://lib.iitta.gov.ua/714306/1/Vasylieva-pages-6-10.pdf.
9. Волкова Н. П. Педагогіка / Н. П. Волкова. – К.: Академія, 2002. – С. 333-335.
10. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 2007. – 258 с.
11. Гриньова М. Особистісно орієнтована технологія навчання та виховання // Інтернет-методрада як інструмент відкритого ефективного співробітництва з проблем методики викладання у ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації, Травень, 2015 [Електронний ресурс] / Марина Гриньова // 2014. – С. 11-15. – Режим доступу: http://acup.poltava.ua/wpcontent/uploads/2015/03/GrinovaM.pdf
12. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посібник / І. М. Дичківська. – Київ : Академвидав, 2004. – 352 с.
13. Ливинец М. А. Пакет программного обеспечения Intel® Learning Series Software Suite. Руководство для учителя / М. А. Ливинец. – М., 2012. – 373 с. [Электронный ресурс]. Режим доступа : http://iteach.com.ua/files/Intel_LS_ Software_Suite_Guide_1-0.pdf
14. Кадемія М.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: Навчальний посібник / М. Ю. Кадемія, І. Ю. Шахіна. – Вінниця: ТОВ «Планер», 2011. – 220 с.
15. Кононец Н.В.«Застосування хмарних обчислень для ресурсно-орієнтованого навчання інформатики»[Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/35_NOBG_2013/Pedagogica/...
16. Кравченко Г. Ю. Теоретико-методологічні основи особистісно орієнтова- ної освіти// Поч. навч. та вихов. – 2005. - №25. – С. 2-3.
17. Кудикіна Н.В. Ігрова діяльність молодших школярів у позаурочному навчально-виховному процесі: Монографія. / Н.В. Кудикіна. – К.: КМПУ ім. Б.Д.Грінченка, 2003. – 272с.
18. Кушнір А. С. Застосування онлайн-сервісів як запорука підвищення пізнавального інтересу до вивчення іноземних мов / А. С. Кушнір, 2019. – С. 95–101.
19. Лухтай Л.К. Нестандартний урок / Л.К. Лухтай // Початкова школа. – 2002. – №3. – С. 31-35.
20. Мальцева Т. Організація спілкування молодших школярів у різновіковій групі продовженого дня / Т. Мальцева // Початкова школа. – 2012. – №3. – С.40-41.
21. Методичні особливості проведення нестандартного уроку в курсі "Методика навчання освітньої галузі "Суспільствознавство” / Н. Муляр, Л. Костюк // Молодь і ринок. - 2014. - № 7. - С. 63-67
22. Методичні рекомендації з реалізації компетентнісного підходу у змісті освіти та навчально-виховному процесі ЗНЗ. Аналітичний звіт за результатами дослідження/ наук. ред. Бібік Н. М. – К, 2010. – 128 с.
23. Митник О., Шпак В. Народження нестандартного уроку / О. Митник, В. Шпак // Початкова школа. – 2003. – №12. – С. 11-23.
24. Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій / Н.В. Морзе. – К.: Видавнича група BHV, 2008. – 352 с.
25. Набой С. Особистісно орієнтоване навчання в початковій школі / С. Набой. – К.: Початкова школа, 2005. – №11. – С. 1-5.
26. Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи : [навч.–метод. посіб.] / В. Л. Ортинський. – К. : Центр учбової літератури, 2009. – 472 с.
27. Паламарчук В. У пошуках нестандартного уроку / В. Паламарчук, Д. Рум'янцева, О. Антипова, 2001. – С. 65–69.
28. Печерська Е. Уроки різні та незвичайні / Е. Печерська // Рідна школа. – 2005. – №8. – С. 62-65.
29. Пєхота О. М. Освітні технології: навч.-метод. посіб. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська. – К.: А.С.К., 2009. – С. 25-45.
30. Підмазін С.І. Особистісно орієнтована освіта як особливий вид діяльності/ С.І. Подмазін // Сучасні шкільні технології.: - К.: Ред. Загальнопед.газ., - 2004. – Ч.1
31. Підмазін С. Технологія особистісно орієнтовного уроку / С. Підмазін. – К.: Перше вересня, 2010. – № 20-21. – С. 29-31.
32. Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід : монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012 – 436 с.
33. Пушкарьова Т.О. Основні результати експериментальної роботи з теми: «Впровадження моделі навчання «1 учень – 1 комп‘ютер» / Т.О. Пушкарьова // Комп‘ютер у школі та сім‘ї. –2010. – № 6. – С. 15–19.
34. Пушкарьова Т.О. Розвиток інформаційної компетентності учнів і вчителів у процесі впровадження нових моделей навчання / Т.О. Пушкарьова // Комп‘ютер у сім‘ї і школі. – 2010. – С. 15–19.
35. Пушкарьова Т.О. Теоретичні аспекти інформатизації освіти у моделі «1 учень –комп‘ютер» / Т.О. Пушкарьова // Рідна школа. – 2010. – № 6 (966). – С. 35–39.5.
36. Психологія і педагогіка життєтворчості / за ред. Л. В. Сохань, І. Г. Єрмакова, В. О. Тихоновича. – К. : ІЗМН, 2006. – 792 c.
37. Романова І. А. Позаурочна діяльність молодших школярів / І. А. Романова // Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки / І. А. Романова., 2013. – С. 200–206.
38. Савченко О. Я. Особистісно орієнтовне спілкування / О. Я. Савченко // Навчання і виховання учнів 3 класу / О. Я. Савченко. – К.: Початкова школа, 2004. – С. 12–18.
39. Сервіс для створення інтерактивних ігор-вікторин Kahoot! [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://kahoot.it
40. Сериков В.В. Личностно ориентированное образование: поиск новой парадигмы./ В.В. Сериков – М.: Издательская корпорация «Логос», 1998.
41. Сисоєва С. О. Особистісно орієнтовані технології: сутність, специфіка, вимоги до проектування. Професійна освіта: педагогіка і психологія / С. О. Сисоєва. – К., 2011. – С. 159-160.
42. Сисоєва С. О. Сучасні аспекти професійної підготовки вчителя / C.О. Сисоєва // Педагогіка і психологія. – 2005. – № 4(49).– С. 60-66.
43. Слесик К.М. Формування умінь спілкування молодших школярів у позакласній навчальновиховній роботі: Дис. ... канд.пед.наук: 13.00.09 / К.М.Слесик. – Х., 2002. – 256с.
44. Сокол І.М. Особливості впровадження сучасних інтернет-технологій в систему управління загальноосвітнім навчальним закладом [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp2/...
45. Соціолого-педагогічний словник: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / [уклад.: С. У. Гончаренко, В. В. Радул, М. М. Дубінка та ін. ; за ред. В. В. Радула]. – К.: ЕксОБ, 2004. – 304 с.
46. Теліга І. О. Мобільність технічних пристроїв у роботі з он-лайн додатками [Електронний ресурс] / І. О. Теліга – Режим доступу до ресурсу: http://konf.koippo.kr.ua/blogs/arhiv/TIO_pdf.pdf
47. Федорчук Е. І. Сучасні педагогічні технології : [навч.–метод. посіб.] / Е. І. Федорчук. – Кам‘янець-Подільський : Абетка, 2006. – 212 с.
48. Фіцула М. М. Педагогіка: навч. посіб. / М. М. Фіцула. – К.: Академвидав, 2007. – 560 с.
49. Чернега Н. Особистісно-зорієнтоване навчання: сучасні підходи / Н. Чернега. – К.: Рідна школа, 2010. – №9. – С. 25-26.
50. Чепіль М. М. Педагогічні технології : навч. посіб. / М. М. Чепіль, Н. З. Дудник. – К. : Академвидав, 2012. – 224 с.
51. Чепка О. Особистісно орієнтований підхід у підготовці майбутнього вчителя [Електронний ресурс] / О. Чепка // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогіка – Режим доступу до ресурсу: http://www.twirpx.com/file/702770.
52. Черній М.М. Можливості використання вчителем соціальних сервісів Google / М. М. Черній // Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень: Збірник наукових праць. – 2012. – №1. – С. 413–416.
53. Шаповал Ю.Д. Структура готовності вчителя до професійної діяльності в особистісно орієнтованому загальноосвітньому навчальному закладі // Професійна та моральна культура в педагогічній системі: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків-Луганськ: Стиль Іздат, 2004. – С. 178-184.
54. Шаповал Ю.Д. Теоретичні засади розробки технології формування готовності майбутніх учителів початкових класів до особистісно орієнтованого навчання молодших школярів // Педагогічні шляхи реалізації загальноєвропейських цінностей у системі освіти України: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль Іздат, 2005. – С. 269-274.
55. Шаповал Ю.Д. Технологія особистісно орієнтованого уроку // Проблеми формування ціннісних орієнтирів професійної діяльності: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль Іздат, 2005. – С. 235-242.
56. Шаповал Ю.Д. Закономірності та особливості особистісно орієнтованого навчання молодших школярів // Дійсність та перспективи розвитку сучасної освіти України: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль Іздат, 2005. – С. 255-262.
57. Шаповал Ю.Д. Критерії оцінювання особистісно орієнтованого уроку // Проблеми підготовки викладачів до здійснення завдань сучасної освіти: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль Іздат, 2006. – С.172-178.
58. Шаповал Ю.Д. Схема аналізу особистісно орієнтованого уроку // Педагогічна взаємодія в умовах реформування освіти: Зб. наук. пр. // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків: Стиль Іздат, 2006. – С. 254-262.
59. Шурин О. Педагогічні аспекти реалізації особистісно орієнтованого підходу при підготовці майбутніх учителів технологій / О. Шурин // Професійна освіта / О. Шурин., 2017. – С. 109–115.
60. Щоденні 5 (Daily 5) [Електронний ресурс]. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://edera.gitbook.io/glossary/integraciya/daily_5.
61. Якиманська І. С. Особистісно орієнтована система навчання / І. С. Якиманська. – К.: Перше вересня, 2009. – С. 22.
62. Learning in the Digital Age Pages 34-38, Going One-to-One [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://pdonline.ascd.org/pd_online/tis_tb/el2005...