ОРГАНІЗАЦІЯ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»
Автор(ка)
Никитюк Катерина Віталіївна
Ступінь
Магістр
Група
ПОм-2-18-1.4з
Спеціальність
013 Початкова освіта
Кафедра
Кафедра початкової освіти
Анотація
Сучасні науковці одним з ефективних шляхів для оновлення змісту і методів навчання вважають інтеграцію. Нині інтеграцію вважають однією з важливих умов для розвитку сучасної педагогіки. Актуальність порушеної проблеми,
В першому розділі, ми розглядали суть поняття інтеграція, його розвиток та становлення в освіті. Також, було розглянуто питання інтеграції в роботі вчителів. І можемо зробити такий висновок, що поняття інтеграції знову актуалізовано в сучасній науці. Вчителі намагаються впроваджувати його в роботу, але недостатня кількість інформації перешкоджає вдалому його впровадженню.
В другому розділі розглядали, психологічні особливості активізації пізнавальної діяльності, за допомогою засобів інтегрованого навчання. Дослідили методику проведення інтегрованого уроку, та проаналізували наявні Типові освітні програми.
В третьому розділі ми провели емпіричне дослідження в три взаємопов’язані етапи, дослідили рівень пізнавальної активності учнів на уроках, проводили інтегровні уроки, та дослідили як змінився рівень пізнавальної активності після проведених інтегрованих уроків.
В першому розділі, ми розглядали суть поняття інтеграція, його розвиток та становлення в освіті. Також, було розглянуто питання інтеграції в роботі вчителів. І можемо зробити такий висновок, що поняття інтеграції знову актуалізовано в сучасній науці. Вчителі намагаються впроваджувати його в роботу, але недостатня кількість інформації перешкоджає вдалому його впровадженню.
В другому розділі розглядали, психологічні особливості активізації пізнавальної діяльності, за допомогою засобів інтегрованого навчання. Дослідили методику проведення інтегрованого уроку, та проаналізували наявні Типові освітні програми.
В третьому розділі ми провели емпіричне дослідження в три взаємопов’язані етапи, дослідили рівень пізнавальної активності учнів на уроках, проводили інтегровні уроки, та дослідили як змінився рівень пізнавальної активності після проведених інтегрованих уроків.
Зміст
ВСТУП 3
РОЗДІЛ І. 8
ІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХІД ЯК СУЧАСНА ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ 8
1.1. Проблема інтеграції змісту навчання в педагогічній теорії 8
1.2. Міжпредметна інтеграція у практиці роботи вчителів початкових класів 17
Висновки до першого розділу 25
РОЗДІЛ ІІ. 25
ТЕХНОЛОГІЯ ПРОВЕДЕННЯ ІНТЕГРОВАНИХ УРОКІВ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ 26
2.1. Психологічні особливості активізації пізнавальної діяльності учнів засобами інтегрованого навчання. 26
2.2. Методика проведення інтегрованого уроку в початковій школі. 33
2.3. Проблема інтеграції у підручниках і шкільній програмі. 40
Висновки до другого розділу. 46
РОЗДІЛ ІІІ. 48
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» 48
3.1. Перебіг процесу інтегрованого навчання в початковій школі на уроках «Я досліджую світ». 48
3.2. Аналіз результатів організації інтегрованого навчання в початковій школі на уроках «Я досліджую світ». 51
Висновки до третього розділу. 75
ВИСНОВКИ 77
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 77
ДОДАТКИ 90
Покликання
1. Антонов Н. Інтеграційна функція навчання / Н. Антонов. - Київ: Освіта, 1989. - 304 с.
2. Балагурова М. І. Інтегровані уроки як спосіб формування цілісного сприйняття світу»/М.І.Балагурова. - Фестиваль педагогічних ідей «Відкритий урок» 2004 - 2005 навчальний рік. [Електронний ресурс]. Режим доступу: G / index htm сайт UD. "Перше вересня".
3. Баланда А.М. Інтегрований урок з читання і художньої праці: 2 клас / А. М. Баланда, С. М. Жубрид // Розкажіть онуку. – 1999. – № 1. – С.45-47.
4. Балашова І.Л. Оформлення газети до Нового року: Інтегрований урок рідної мови з елементами розвитку мовлення, природознавства, музики і малювання/ І.Л.Балашова // Розкажіть онуку. – 2001. – № 2. – С.48-49.
5. Бахарева Л. Інтеграція учбових занять в початковій школі на краєзнавській основі. / Л. Бухарева // Початкова школа. - 1991. - №8. - С. 48-51.
6. Бех І. Інтеграція як освітня перспектив // Початкова школа. – 2002. – № 5. – С. 5 – 6.
7. Бірюк І. А. Інтегровані уроки у початковій школі: методичний посібник./Бірюк І. А.; Володимирецька ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 – Володимирець: 2018. - 65 с.
8. Божук С. Психолого-педагогічні умови розвитку пізнавального інтересу молодших школярів / С. Божук, В. Марків // Актуальні питання дошкільної та початкової освіти. - Кривий Ріг, 2009. - Вип. 2. - С. 124-127.
9. Большакова І. Інтегроване навчання: тематичний та діяльнісний підход/ І.Большакова, М.Пристінська. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https: //www.yоutube. cоm/wаtch?v=f2kvqQdQp54
10. Бондарчук Н. Активізація пізнавальної діяльності молодших школярів / Н. Бондарчук // Вісн. Житомир. держ. ун-ту. - 2008. - № 41. - С. 103-106.
11. Браже Т.Г. Интеграция предметов в современной школе //Литература в школе. – 1996. - № 5. – С. 150-154.
12. Варій М. Загальна психологія: навчальний посібник / М.Варій / 2-ге видан., випр. і доп. - Київ : Центр учбової літератури, 2007. - 968 с.
13. Вашуленко М. Програма інтегрованого курсу (навчання грамоти, математика, навколишній світ) / М.Вашуленко, Н.Бібік, Л.Кочина// Початкова школа. – 2001. – № 3. – С. 24-30.
14. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. - Москва : Педагогика, 1991. - 387 с.
15. Голубицька В.В. Природа – наш дім: Інтегрований урок з позакласного читання: 3 клас / В. В. Голубицька // Розкажіть онуку. – 2000. – № 7. – С.30-34.
16. Гоменюк К.М. З мами починається життя: Інтегрований урок з читання, української мови, музики // Розкажіть онуку. – 2002. – №8. – С.28-29.
17. Гончаренко С. Загальнотеоретичні аспекти інтеграції природничо-наукових і методичних знань учнів / Гончаренко С., Кміт Я. // Шлях освіти. – 1997. – № 1. – С. 16-19.
18. Гончаренко С. Зміст освіти і її гуманітаризації // Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи / За ред. І.Я Зязюна. – К., 2000. – С. 68-76.
19. Гончаренко С. Теоретичні основи дидактичної інтеграції у професійній і середній школі/ Гончаренко С. У. Козловська І. М. // Педагогіка і психологія. – 1997. – № 2. – С. 9-18.
20. Горгош Л.І. Інтеграція традиційних та інноваційних технологій в навчальновиховному процесі початкової школи /Л.І.Горгош // Розкажи онуку – 2009 - №1-2. – С.4-8.
21. Грищенко Н. Інтегровані уроки один із засобів прищеплення інтересу до навчальних предметів / Н. Грищенко // Початкова школа. - 1995. - №11. - С. 21-28.
22. Давидюк З. Проблеми активізації творчого потенціалу особистості / Н. Давидюк // Науковий вісник Чернівецького університету імені Юрія Федьковича. Серія: педагогіка і психологія : зб. наук. праць / гол. ред. Руденко В. - Чернівці, 1999. - Вип. 43. - С 127-130.
23. Данилюк А.Я. Учебний предмет как интегрированная система // Педагогика. – 1997. – № 4. – С.24-28.
24. Державна національна програма «Освіта. Україна XXI століття». – К.: 1994. – 96 с.
25. Державний стандарт початкової загальної освіти: В зб. законодавчих і нормативно-правових актів про початкову освіту / Упор. Лесіна О.В., Ковальчук В.І. – Вінниця, 2004. – 199 с.
26. Довбак В.М. У гості до квітів: Інтегрований урок-мандрівка з природознавства, народознавства та розвитку зв'язного мовлення: 2 кл. // Початкова школа. – 1997. – № 6. – С.20-23.
27. Дюдіна О. Пізнавальна діяльність молодших школярів на уроці / О. Дюдіна // Початкова школа. - 2006. - №6. - С. 14-17.
28. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.
29. Іванчук М. Інтегрований урок як специфічна форма організації навчання / М. Іванчук // Початкова школа. - 2004. - №5. - С. 10-13.
30. Іванчук М.Г. Основи технології інтегрованого навчання в початковій школі: Навч.-метод. посібник./ М.Іванчук. – Чернівці: Рута, 2001. – 97 с.
31. Ільченко В.Р. Інтеграція змісту освіти та сучасні проблеми загально-освітньої школи./ В.Ільченко // Імідж сучасного педагога. – 2002. – № 2(21). – С. 14-17.
32. Інноваційні технології навчання в початковій школі / Упорядники: В. П. Телячук, О. В. Лесіна. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 240 с.
33. Інтеграція навчальних предметів в початковій школі як ефективна форма навчання молодших школярів: Матеріали інтернет-семінару / уклад. Л.Н. Добровольська, В.О. Чорновіл. – Черкаси: Видавництво КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», 2017. – 183 с.
34. Ковальова В. Інтеграція навчального процесу як чинник розвитку пізнавальної активності учнів / В. Ковальова // Початкове навчання та виховання. - 2012. - №16-18. - С. 27-34.
35. Ковальська С. Дорожні знаки та їх групи: Інтегрований урок з охорони життя і здоров'я дітей (з елементами української мови (читання), розвитку усного мовлення, праці, математики, гри) / С.Ковальська // Початкова освіта. – 1999. – № 6. – С. 3.
36. Ковшар О. Методи стимулювання позитивних мотивів та пізнавальної активності навчання молодших школярів / О. Ковшар // Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць. - Кривий Ріг : КДПУ, 2009. - Вип. 24. - С. 294- 299.
37. Козловська І.М. Аспекти дидактичної інтеграції: Курс лекцій/ І.М.Козловська. – Львів: НМЦ КПО, 1999. – 48 с.
38. Коломієць А.М., Коломієць Д.І. Міжпредметні зв’язки у контексті проблеми інтеграції // Педагогіка і психологія професійної освіти. – Львів, 1999. – № 2.–С.61-66.
39. Коломієць Д.І. Реалізація міжпредметних зв’язків у навчальному процесі/ Д.І.Коломієць // Придніпровський науковий вісник. – 1998.– № 130(197). – C.47-51.
40. Колягин Ю. Інтеграція шкільного навчання / О. Алексєєнко, Ю. Колягин // Початкова школа. -1990. - №9. - С. 28-30.
41. Королюк Т. Цікаво математики навчаться. Сприяє цьому дуже інтеграція/ Т.Королюк //Учитель початкової школи – 2016. - №6. – С. 32-35. 10.
42. Кравцова І. Інтегровані уроки в початковій школі як засіб формування пізнавальних інтересів в учнів четвертих класів: методичний посібник / І. Кравцова, Ю. Недашковська. - Кривий Ріг : КПІ ДВНЗ «КНУ», 2014. - 66 с.
43. Кузнєцова О. Інтеграція навчального процесу в системі креативної освіти / Упор. О. Кузнєцова.- Кривий Ріг, 2014. - 63 с.
44. Куліченко Л. Інтегровані уроки як один із засобів підвищення активності учнів на уроках / Л. Куліченко // Таврійський вісник освіти. - 2012. -№1. - С. 250-254.
45. Лапуренко В.Л. Снігу, снігу сиплеться довкола...: План-конспект інтегрованого уроку з читання, художньої праці й ознайомлення з навколишнім // Розкажіть онуку. – 2001. – № 7-8. – С. 10-11.
46. Легенда про Богдана Хмельницького: Інтегрований урок читання: 2 клас // Розкажіть онуку. – 2001. – № 43-44. – С. 13.
47. Лисенко Г. З досвіду проведення інтегрованих уроків / Г.Лисенко //Початкова школа. – 1998 № 8 – С.10-11.
48. М’ясоїд П. Загальна психологія: навчальний посібник / П. М’ясоїд. - 3-тє вид., випр. - Київ : Вища школа, 2004. - 487 с.
49. Малаховська О. Інтегровані уроки як засіб розвитку пізнавальних інтересів учнів / О. Малаховська // Обдарована дитина. - 2012. - №8. - С. 19-25.
50. Мар’яненко Л. Формування пізнавальної діяльності в молодших школярів / Л. Мар’яненко. - Київ : Ред. загальнопед. газет, 2014. - 128 с.
51. Мариновська О. Інтегральна педагогічна технологія / Оксана Мариновська // Баханов К. Сучасна шкільна історична освіта: інноваційні аспекти : монографія / Костянтин Баханов. - Донецьк : Юго-Восток. - С. 213-223.
52. Мариновська О. Інтегральна педагогічна технологія предметів суспільно - гуманітарного циклу / О. Мариновська // Обрії : наук.-педагогічний журн. - 2004. - № 1. - С. 7-12.
53. Мариновська О. Інтегральна технологія навчання: від теорії до практики / О. Мариновська // Початкова освіта. - 2011. - № 32 (608). - С. 3-5.
54. Мариновська О. Моделювання навчальних занять на інтегрованій основі: метод. посіб. / Оксана Мариновська, Ганна Бабійчук; за ред. О. Мариновської. - Івано-Франківськ : Симфонія-форте, 2002. - 136 с.
55. Мартиновець Л. Підвищення ефективності уроку за рахунок інтеграції навчального матеріалу / Л. Мартиновець. - Новоолександрівка, 2012. - 97 с.
56. Мельникова О. Пізнавальна активність учнів початкової школи / О. Мельникова // Відкритий урок. - 2013. - №11. - С. 34-37.
57. Митник О. Народження нестандартного уроку/ О.Митник, В.Шпак // Початкова школа. – 1997. - № 12 – с. 11-23.
58. Митник О. Розвиток пізнавальної сфери особистості молодшого школяра / О. Митник, С. Швець // Початкова школа. - 2017. - №10. - С. 18-21.
59. Михайлова О. С Інтеграція, як методичне явище .- Фестиваль педагогічний ідей «Відкритий урок» 2004 - 2005 навчальний рік. [Електронний ресурс]. Режим доступу: G / index htm сайт UD. «Перше вересня».
60. Моргун В.Ф. Інтеграція та диференціація освіти: особистісний та технологічний аспект / В.Ф.Моргун // Постметодика. – 1996. – № 4. – С. 9-10.
61. Моштук В.В. Дидактические условия интеграции родственных учебных предметов: Автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01./ В.В.Моштук. – К., 1991. – 23 с.
62. Навчальні програми для початкової школи [Електронний ресурс] :Режим доступу: http://mоn.gоv.uа/аctivity/educаtiоn/zаg...
63. Навчальні програми. 2 клас : методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу 2019/2020 навчальному році з коментарем провідних фахівців. – Х : Вид-во «Ранок», 2019. – С. 4.
64. Назарець Л. Формування пізнавального інтересу учнів / Л. Назарець // Обдарована дитина. - 2009. - №7. - С. 59-62.
65. Нестандартні уроки в початковій школі/ Упоряд. О. Кондратюк . – К.: Ред. загальнопед. газ., 2005. – 128 с.
66. Нікітіна Н. Активізація пізнавальної активності учнів шляхом використання ігрових моментів та цікавих завдань / Н. Нікітіна // Початкове навчання та виховання. - 2011. - № 31. - С. 21-31.
67. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. МОН 27.10 2016р. https : //www.kmu.gоv.uа/stоrаge/аpp/mediа/refоrms/ukrаinskа-shkоlа- cоmpressed.pdf
68. Нова українська школа: порадник для вчителів/ за заг. ред. Н.М. Бібік. – Київ: Літера ЛТД, 2018. – 160 с.
69. Олійник С.А. Добірка статей про інтегровані уроки у 2(3) класі // Бібліотечка вчителя початкової школи/ С.А.Олійник. – 2000. – № 9-10. – С.24-37.
70. Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://оld.mоn.gоv.uа/img/zstоred/files/1-2-08-%D1%96.pdf
71. Осінь щедра, осінь золота: Інтегрований урок з природознавства, читання: 3 клас // Розкажіть онуку. – 2000. – № 9. – С.46-49.
72. Осколова М. Інтеграція в процесі навчання грамоти./ М.Осколова // Початкова школа. - 2011. - №16. – С.4-8.
73. Павелків Р. Загальна психологія: підручник / Р. Павелків. - Київ : Кондор, 2009. - 576с.
74. Пехота О. Освітні технології: навч.-метод. посіб. / О. Пехота, А. Кіктенко, О. Любарська та ін. - Київ : А.С.К., 2004. - 256 с.
75. Пінчук Г. Інтеграція навчального процесу як чинник розвитку пізнавальної активності учнів: [Електронний ресурс] / Г. Пінчук, О. Титар. - Режим доступу: http://оsvitа/uа/schооl/lessоns.
76. Помогайбо В. Філософія освіти третього тисячоліття/ В.Помогайбо // Директор школи. – 2000. – № 38. – С. 8-9.
77. Попович Я. Блок вчителя початкових класів: [Електронний ресурс] / Я. Попович. - Режим доступу: http://yаnushcа.blоgspоt.cоm/.
78. Проблеми інтеграції у сучасній професійній освіті: методологія, теорія, практика / За ред. І. Козловської та Я. Кміта. – Львів: Сполох, 2004. – 244 с.
79. Проект Нового Державного стандарту початкової загальної освіти. Всеукраїнська серпнева конференція 2019 р. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http : //nus .оrg.uа/wp- cоntent/uplоаds/2019/08/NewSchооl Presentаtiоn- finаl 23-08-2019.pdf
80. Проскура Т.В. Кругообіг води в природі. Складання казки: Інтегрований урок з природознавства та розвитку зв'язного мовлення: 3 клас/ Т.В.Проскура // Розкажіть онуку. – 2001. – № 7-8. – С.21.
81. Професійна освіта: Словник. Навч. Посібник / уклад. С.У. Гончаренко та ін., за ред. Н. Г. Ничкало. - К.: Вища шк., 2000. - 280 с.
82. Психологічний тлумачний словник найсучасніших термінів: близько 3000 слів. - Харків : Прапор, 2009. - 672с.
83. Пузиревич Є. Створення на уроці умов для підвищення пізнавальної активності всіх учнів / Є. Пузиревич // Початкове навчання та виховання. - 2012. - №10. - С. 2-6.
84. Пушкарьова Т. Діагностування та розвиток пізнавальних процесів у молодшого школяра за умови психологічного супроводу / Т. Пушкарьова // Рідна школа. - 2008. - №3-4. - С. 55-57.
85. Пушкарьова Т. Програма інтегрованого курсу «Навколишній світ»/ Т.Пушкарьова // Початкова школа. – 1999. – № 8. – С. 31-36.
86. Рева Ю. Освітня технологія системного інтегрованого поєднання розвитку і саморозвитку учня в пізнавальній діяльності / Ю. Рева, О. Ткач // Вісник Міжнарод. дослід. Центру «Людина мова» . - Кривий Ріг, 2005. - вип.7. - С. 162-180.
87. Рудницька О. Інтегративні зв’язки у викладанні предметів художньо-естетичного циклу/ О.Рудницька // Початкова школа. – 2001. – № 5. – С. 40-43.
88. Савка О. Інтегрований урок як спосіб реалізації особистісно орієнтованого навчання/ Савка О, Борис І. // Початкова освіта – 2007. - №20. – С.9.
89. Савченко О Я Сучасний урок у початкових класах/ О.Савченко. – К.: Mагістр-S, 1991. – 256 с.
90. Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручн. / О.Я. Савченко. – К. : Грамота, 2012. – 373 с.
91. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів / О. Савченко. – К.: Абрис, 1997. – 416 с.
92. Сазонова Л. Інтегрований урок у початковій школі / Л. Сазонова // Таврійський вісник освіти. - 2008. - №4. - С. 40-48.
93. Самойленко П. І. Інтеграційна функція навчання основам наук/ Самойленко П. І. Сєргєєв А. В. // Фахівець. – 1995. – №№ 5-6. – С. 36-37.
94. Светловская Н. Об інтеграция как методическом явлении и ее возможностях в начальном обучении / Н. Светловская // Начальная. школа. - 1990. - №5. - С.57-60.
95. Селевко Г. К. Современные технологии обучения/ Г.Селевко. – М.: Народное просвещение, 1998. – 256 с.
96. Сердюкова М. Интеграция учебных занятий в начальной школе / М. Сердюкова // Начальная школа. - 1994. -№11. - С. 45-49.
97. Сільська початкова школа у контексті реформування системи освіти в Україні: Монографія / Біда О.А., Волошина Г.П., Коберник О.М. та ін.; За заг. ред. В.Г. Кузя. – К.: Наук. світ, 2002. – 220 с.
98. Скрипченко Л. Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. / О. Скрипченко, Л. Долинська, З. Огороднійчук та ін. - Київ : Просвіта, 2001. - 416 с.
99. Сластьонін В. Педагогіка : навч. посіб. / В. Сластьонін. - Москва : Академія, 2002. - 576 с.
100. Сова М. Філософсько-культурологічні основи інтегрованих знань/ М.Сова // Рідна школа. – 2002. – № 5. – С. 33-36.
101. Столяренко О.Б. Психологія особистості. Навчальний посібник. – Київ: Центр учбової літератур, - 2012. – 208 с.
102. Стрижак І.П. Як зимують птахи і звірі?: Інтегрований урок з ознайомлення з навколишнім світом, рідної мови та художньої праці/ І.П.Стрижак // Розкажіть онуку. – 2003. – № 35-36. – С.26-28.
103. Тименко В.П. Кожний урок – нестандартний/ В.П.Тименко // Початкова школа. – 1991. – № 1. – С. 18-23.
104. Чекіна О. Ю. Інтегровані уроки у початковій школі/ О.Ю.Чекіна. – Х.: Основа, 2011. – 78 с.
105. Шовченюк Є. Особливості інтегрованого навчання / Є. Шовченюк, О. Даниленко // Початкова освіта. - 2006. -№36. - С. 16-20.
106. Я досліджую світ. Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти/ під кер. О.Я.Савченко. - [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://оsvitа.uа/schооl/prоgrаm/60529/
107. Я досліджую світ. Типова освітня програма початкової освіти/ під кер. Р.Б.Шияна. - [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mоn.gоv.uа/stоrаge/аpp/mediа/news...
2. Балагурова М. І. Інтегровані уроки як спосіб формування цілісного сприйняття світу»/М.І.Балагурова. - Фестиваль педагогічних ідей «Відкритий урок» 2004 - 2005 навчальний рік. [Електронний ресурс]. Режим доступу: G / index htm сайт UD. "Перше вересня".
3. Баланда А.М. Інтегрований урок з читання і художньої праці: 2 клас / А. М. Баланда, С. М. Жубрид // Розкажіть онуку. – 1999. – № 1. – С.45-47.
4. Балашова І.Л. Оформлення газети до Нового року: Інтегрований урок рідної мови з елементами розвитку мовлення, природознавства, музики і малювання/ І.Л.Балашова // Розкажіть онуку. – 2001. – № 2. – С.48-49.
5. Бахарева Л. Інтеграція учбових занять в початковій школі на краєзнавській основі. / Л. Бухарева // Початкова школа. - 1991. - №8. - С. 48-51.
6. Бех І. Інтеграція як освітня перспектив // Початкова школа. – 2002. – № 5. – С. 5 – 6.
7. Бірюк І. А. Інтегровані уроки у початковій школі: методичний посібник./Бірюк І. А.; Володимирецька ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 – Володимирець: 2018. - 65 с.
8. Божук С. Психолого-педагогічні умови розвитку пізнавального інтересу молодших школярів / С. Божук, В. Марків // Актуальні питання дошкільної та початкової освіти. - Кривий Ріг, 2009. - Вип. 2. - С. 124-127.
9. Большакова І. Інтегроване навчання: тематичний та діяльнісний підход/ І.Большакова, М.Пристінська. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https: //www.yоutube. cоm/wаtch?v=f2kvqQdQp54
10. Бондарчук Н. Активізація пізнавальної діяльності молодших школярів / Н. Бондарчук // Вісн. Житомир. держ. ун-ту. - 2008. - № 41. - С. 103-106.
11. Браже Т.Г. Интеграция предметов в современной школе //Литература в школе. – 1996. - № 5. – С. 150-154.
12. Варій М. Загальна психологія: навчальний посібник / М.Варій / 2-ге видан., випр. і доп. - Київ : Центр учбової літератури, 2007. - 968 с.
13. Вашуленко М. Програма інтегрованого курсу (навчання грамоти, математика, навколишній світ) / М.Вашуленко, Н.Бібік, Л.Кочина// Початкова школа. – 2001. – № 3. – С. 24-30.
14. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. - Москва : Педагогика, 1991. - 387 с.
15. Голубицька В.В. Природа – наш дім: Інтегрований урок з позакласного читання: 3 клас / В. В. Голубицька // Розкажіть онуку. – 2000. – № 7. – С.30-34.
16. Гоменюк К.М. З мами починається життя: Інтегрований урок з читання, української мови, музики // Розкажіть онуку. – 2002. – №8. – С.28-29.
17. Гончаренко С. Загальнотеоретичні аспекти інтеграції природничо-наукових і методичних знань учнів / Гончаренко С., Кміт Я. // Шлях освіти. – 1997. – № 1. – С. 16-19.
18. Гончаренко С. Зміст освіти і її гуманітаризації // Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи / За ред. І.Я Зязюна. – К., 2000. – С. 68-76.
19. Гончаренко С. Теоретичні основи дидактичної інтеграції у професійній і середній школі/ Гончаренко С. У. Козловська І. М. // Педагогіка і психологія. – 1997. – № 2. – С. 9-18.
20. Горгош Л.І. Інтеграція традиційних та інноваційних технологій в навчальновиховному процесі початкової школи /Л.І.Горгош // Розкажи онуку – 2009 - №1-2. – С.4-8.
21. Грищенко Н. Інтегровані уроки один із засобів прищеплення інтересу до навчальних предметів / Н. Грищенко // Початкова школа. - 1995. - №11. - С. 21-28.
22. Давидюк З. Проблеми активізації творчого потенціалу особистості / Н. Давидюк // Науковий вісник Чернівецького університету імені Юрія Федьковича. Серія: педагогіка і психологія : зб. наук. праць / гол. ред. Руденко В. - Чернівці, 1999. - Вип. 43. - С 127-130.
23. Данилюк А.Я. Учебний предмет как интегрированная система // Педагогика. – 1997. – № 4. – С.24-28.
24. Державна національна програма «Освіта. Україна XXI століття». – К.: 1994. – 96 с.
25. Державний стандарт початкової загальної освіти: В зб. законодавчих і нормативно-правових актів про початкову освіту / Упор. Лесіна О.В., Ковальчук В.І. – Вінниця, 2004. – 199 с.
26. Довбак В.М. У гості до квітів: Інтегрований урок-мандрівка з природознавства, народознавства та розвитку зв'язного мовлення: 2 кл. // Початкова школа. – 1997. – № 6. – С.20-23.
27. Дюдіна О. Пізнавальна діяльність молодших школярів на уроці / О. Дюдіна // Початкова школа. - 2006. - №6. - С. 14-17.
28. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.
29. Іванчук М. Інтегрований урок як специфічна форма організації навчання / М. Іванчук // Початкова школа. - 2004. - №5. - С. 10-13.
30. Іванчук М.Г. Основи технології інтегрованого навчання в початковій школі: Навч.-метод. посібник./ М.Іванчук. – Чернівці: Рута, 2001. – 97 с.
31. Ільченко В.Р. Інтеграція змісту освіти та сучасні проблеми загально-освітньої школи./ В.Ільченко // Імідж сучасного педагога. – 2002. – № 2(21). – С. 14-17.
32. Інноваційні технології навчання в початковій школі / Упорядники: В. П. Телячук, О. В. Лесіна. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 240 с.
33. Інтеграція навчальних предметів в початковій школі як ефективна форма навчання молодших школярів: Матеріали інтернет-семінару / уклад. Л.Н. Добровольська, В.О. Чорновіл. – Черкаси: Видавництво КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», 2017. – 183 с.
34. Ковальова В. Інтеграція навчального процесу як чинник розвитку пізнавальної активності учнів / В. Ковальова // Початкове навчання та виховання. - 2012. - №16-18. - С. 27-34.
35. Ковальська С. Дорожні знаки та їх групи: Інтегрований урок з охорони життя і здоров'я дітей (з елементами української мови (читання), розвитку усного мовлення, праці, математики, гри) / С.Ковальська // Початкова освіта. – 1999. – № 6. – С. 3.
36. Ковшар О. Методи стимулювання позитивних мотивів та пізнавальної активності навчання молодших школярів / О. Ковшар // Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць. - Кривий Ріг : КДПУ, 2009. - Вип. 24. - С. 294- 299.
37. Козловська І.М. Аспекти дидактичної інтеграції: Курс лекцій/ І.М.Козловська. – Львів: НМЦ КПО, 1999. – 48 с.
38. Коломієць А.М., Коломієць Д.І. Міжпредметні зв’язки у контексті проблеми інтеграції // Педагогіка і психологія професійної освіти. – Львів, 1999. – № 2.–С.61-66.
39. Коломієць Д.І. Реалізація міжпредметних зв’язків у навчальному процесі/ Д.І.Коломієць // Придніпровський науковий вісник. – 1998.– № 130(197). – C.47-51.
40. Колягин Ю. Інтеграція шкільного навчання / О. Алексєєнко, Ю. Колягин // Початкова школа. -1990. - №9. - С. 28-30.
41. Королюк Т. Цікаво математики навчаться. Сприяє цьому дуже інтеграція/ Т.Королюк //Учитель початкової школи – 2016. - №6. – С. 32-35. 10.
42. Кравцова І. Інтегровані уроки в початковій школі як засіб формування пізнавальних інтересів в учнів четвертих класів: методичний посібник / І. Кравцова, Ю. Недашковська. - Кривий Ріг : КПІ ДВНЗ «КНУ», 2014. - 66 с.
43. Кузнєцова О. Інтеграція навчального процесу в системі креативної освіти / Упор. О. Кузнєцова.- Кривий Ріг, 2014. - 63 с.
44. Куліченко Л. Інтегровані уроки як один із засобів підвищення активності учнів на уроках / Л. Куліченко // Таврійський вісник освіти. - 2012. -№1. - С. 250-254.
45. Лапуренко В.Л. Снігу, снігу сиплеться довкола...: План-конспект інтегрованого уроку з читання, художньої праці й ознайомлення з навколишнім // Розкажіть онуку. – 2001. – № 7-8. – С. 10-11.
46. Легенда про Богдана Хмельницького: Інтегрований урок читання: 2 клас // Розкажіть онуку. – 2001. – № 43-44. – С. 13.
47. Лисенко Г. З досвіду проведення інтегрованих уроків / Г.Лисенко //Початкова школа. – 1998 № 8 – С.10-11.
48. М’ясоїд П. Загальна психологія: навчальний посібник / П. М’ясоїд. - 3-тє вид., випр. - Київ : Вища школа, 2004. - 487 с.
49. Малаховська О. Інтегровані уроки як засіб розвитку пізнавальних інтересів учнів / О. Малаховська // Обдарована дитина. - 2012. - №8. - С. 19-25.
50. Мар’яненко Л. Формування пізнавальної діяльності в молодших школярів / Л. Мар’яненко. - Київ : Ред. загальнопед. газет, 2014. - 128 с.
51. Мариновська О. Інтегральна педагогічна технологія / Оксана Мариновська // Баханов К. Сучасна шкільна історична освіта: інноваційні аспекти : монографія / Костянтин Баханов. - Донецьк : Юго-Восток. - С. 213-223.
52. Мариновська О. Інтегральна педагогічна технологія предметів суспільно - гуманітарного циклу / О. Мариновська // Обрії : наук.-педагогічний журн. - 2004. - № 1. - С. 7-12.
53. Мариновська О. Інтегральна технологія навчання: від теорії до практики / О. Мариновська // Початкова освіта. - 2011. - № 32 (608). - С. 3-5.
54. Мариновська О. Моделювання навчальних занять на інтегрованій основі: метод. посіб. / Оксана Мариновська, Ганна Бабійчук; за ред. О. Мариновської. - Івано-Франківськ : Симфонія-форте, 2002. - 136 с.
55. Мартиновець Л. Підвищення ефективності уроку за рахунок інтеграції навчального матеріалу / Л. Мартиновець. - Новоолександрівка, 2012. - 97 с.
56. Мельникова О. Пізнавальна активність учнів початкової школи / О. Мельникова // Відкритий урок. - 2013. - №11. - С. 34-37.
57. Митник О. Народження нестандартного уроку/ О.Митник, В.Шпак // Початкова школа. – 1997. - № 12 – с. 11-23.
58. Митник О. Розвиток пізнавальної сфери особистості молодшого школяра / О. Митник, С. Швець // Початкова школа. - 2017. - №10. - С. 18-21.
59. Михайлова О. С Інтеграція, як методичне явище .- Фестиваль педагогічний ідей «Відкритий урок» 2004 - 2005 навчальний рік. [Електронний ресурс]. Режим доступу: G / index htm сайт UD. «Перше вересня».
60. Моргун В.Ф. Інтеграція та диференціація освіти: особистісний та технологічний аспект / В.Ф.Моргун // Постметодика. – 1996. – № 4. – С. 9-10.
61. Моштук В.В. Дидактические условия интеграции родственных учебных предметов: Автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01./ В.В.Моштук. – К., 1991. – 23 с.
62. Навчальні програми для початкової школи [Електронний ресурс] :Режим доступу: http://mоn.gоv.uа/аctivity/educаtiоn/zаg...
63. Навчальні програми. 2 клас : методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу 2019/2020 навчальному році з коментарем провідних фахівців. – Х : Вид-во «Ранок», 2019. – С. 4.
64. Назарець Л. Формування пізнавального інтересу учнів / Л. Назарець // Обдарована дитина. - 2009. - №7. - С. 59-62.
65. Нестандартні уроки в початковій школі/ Упоряд. О. Кондратюк . – К.: Ред. загальнопед. газ., 2005. – 128 с.
66. Нікітіна Н. Активізація пізнавальної активності учнів шляхом використання ігрових моментів та цікавих завдань / Н. Нікітіна // Початкове навчання та виховання. - 2011. - № 31. - С. 21-31.
67. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. МОН 27.10 2016р. https : //www.kmu.gоv.uа/stоrаge/аpp/mediа/refоrms/ukrаinskа-shkоlа- cоmpressed.pdf
68. Нова українська школа: порадник для вчителів/ за заг. ред. Н.М. Бібік. – Київ: Літера ЛТД, 2018. – 160 с.
69. Олійник С.А. Добірка статей про інтегровані уроки у 2(3) класі // Бібліотечка вчителя початкової школи/ С.А.Олійник. – 2000. – № 9-10. – С.24-37.
70. Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://оld.mоn.gоv.uа/img/zstоred/files/1-2-08-%D1%96.pdf
71. Осінь щедра, осінь золота: Інтегрований урок з природознавства, читання: 3 клас // Розкажіть онуку. – 2000. – № 9. – С.46-49.
72. Осколова М. Інтеграція в процесі навчання грамоти./ М.Осколова // Початкова школа. - 2011. - №16. – С.4-8.
73. Павелків Р. Загальна психологія: підручник / Р. Павелків. - Київ : Кондор, 2009. - 576с.
74. Пехота О. Освітні технології: навч.-метод. посіб. / О. Пехота, А. Кіктенко, О. Любарська та ін. - Київ : А.С.К., 2004. - 256 с.
75. Пінчук Г. Інтеграція навчального процесу як чинник розвитку пізнавальної активності учнів: [Електронний ресурс] / Г. Пінчук, О. Титар. - Режим доступу: http://оsvitа/uа/schооl/lessоns.
76. Помогайбо В. Філософія освіти третього тисячоліття/ В.Помогайбо // Директор школи. – 2000. – № 38. – С. 8-9.
77. Попович Я. Блок вчителя початкових класів: [Електронний ресурс] / Я. Попович. - Режим доступу: http://yаnushcа.blоgspоt.cоm/.
78. Проблеми інтеграції у сучасній професійній освіті: методологія, теорія, практика / За ред. І. Козловської та Я. Кміта. – Львів: Сполох, 2004. – 244 с.
79. Проект Нового Державного стандарту початкової загальної освіти. Всеукраїнська серпнева конференція 2019 р. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http : //nus .оrg.uа/wp- cоntent/uplоаds/2019/08/NewSchооl Presentаtiоn- finаl 23-08-2019.pdf
80. Проскура Т.В. Кругообіг води в природі. Складання казки: Інтегрований урок з природознавства та розвитку зв'язного мовлення: 3 клас/ Т.В.Проскура // Розкажіть онуку. – 2001. – № 7-8. – С.21.
81. Професійна освіта: Словник. Навч. Посібник / уклад. С.У. Гончаренко та ін., за ред. Н. Г. Ничкало. - К.: Вища шк., 2000. - 280 с.
82. Психологічний тлумачний словник найсучасніших термінів: близько 3000 слів. - Харків : Прапор, 2009. - 672с.
83. Пузиревич Є. Створення на уроці умов для підвищення пізнавальної активності всіх учнів / Є. Пузиревич // Початкове навчання та виховання. - 2012. - №10. - С. 2-6.
84. Пушкарьова Т. Діагностування та розвиток пізнавальних процесів у молодшого школяра за умови психологічного супроводу / Т. Пушкарьова // Рідна школа. - 2008. - №3-4. - С. 55-57.
85. Пушкарьова Т. Програма інтегрованого курсу «Навколишній світ»/ Т.Пушкарьова // Початкова школа. – 1999. – № 8. – С. 31-36.
86. Рева Ю. Освітня технологія системного інтегрованого поєднання розвитку і саморозвитку учня в пізнавальній діяльності / Ю. Рева, О. Ткач // Вісник Міжнарод. дослід. Центру «Людина мова» . - Кривий Ріг, 2005. - вип.7. - С. 162-180.
87. Рудницька О. Інтегративні зв’язки у викладанні предметів художньо-естетичного циклу/ О.Рудницька // Початкова школа. – 2001. – № 5. – С. 40-43.
88. Савка О. Інтегрований урок як спосіб реалізації особистісно орієнтованого навчання/ Савка О, Борис І. // Початкова освіта – 2007. - №20. – С.9.
89. Савченко О Я Сучасний урок у початкових класах/ О.Савченко. – К.: Mагістр-S, 1991. – 256 с.
90. Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручн. / О.Я. Савченко. – К. : Грамота, 2012. – 373 с.
91. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів / О. Савченко. – К.: Абрис, 1997. – 416 с.
92. Сазонова Л. Інтегрований урок у початковій школі / Л. Сазонова // Таврійський вісник освіти. - 2008. - №4. - С. 40-48.
93. Самойленко П. І. Інтеграційна функція навчання основам наук/ Самойленко П. І. Сєргєєв А. В. // Фахівець. – 1995. – №№ 5-6. – С. 36-37.
94. Светловская Н. Об інтеграция как методическом явлении и ее возможностях в начальном обучении / Н. Светловская // Начальная. школа. - 1990. - №5. - С.57-60.
95. Селевко Г. К. Современные технологии обучения/ Г.Селевко. – М.: Народное просвещение, 1998. – 256 с.
96. Сердюкова М. Интеграция учебных занятий в начальной школе / М. Сердюкова // Начальная школа. - 1994. -№11. - С. 45-49.
97. Сільська початкова школа у контексті реформування системи освіти в Україні: Монографія / Біда О.А., Волошина Г.П., Коберник О.М. та ін.; За заг. ред. В.Г. Кузя. – К.: Наук. світ, 2002. – 220 с.
98. Скрипченко Л. Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. / О. Скрипченко, Л. Долинська, З. Огороднійчук та ін. - Київ : Просвіта, 2001. - 416 с.
99. Сластьонін В. Педагогіка : навч. посіб. / В. Сластьонін. - Москва : Академія, 2002. - 576 с.
100. Сова М. Філософсько-культурологічні основи інтегрованих знань/ М.Сова // Рідна школа. – 2002. – № 5. – С. 33-36.
101. Столяренко О.Б. Психологія особистості. Навчальний посібник. – Київ: Центр учбової літератур, - 2012. – 208 с.
102. Стрижак І.П. Як зимують птахи і звірі?: Інтегрований урок з ознайомлення з навколишнім світом, рідної мови та художньої праці/ І.П.Стрижак // Розкажіть онуку. – 2003. – № 35-36. – С.26-28.
103. Тименко В.П. Кожний урок – нестандартний/ В.П.Тименко // Початкова школа. – 1991. – № 1. – С. 18-23.
104. Чекіна О. Ю. Інтегровані уроки у початковій школі/ О.Ю.Чекіна. – Х.: Основа, 2011. – 78 с.
105. Шовченюк Є. Особливості інтегрованого навчання / Є. Шовченюк, О. Даниленко // Початкова освіта. - 2006. -№36. - С. 16-20.
106. Я досліджую світ. Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти/ під кер. О.Я.Савченко. - [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://оsvitа.uа/schооl/prоgrаm/60529/
107. Я досліджую світ. Типова освітня програма початкової освіти/ під кер. Р.Б.Шияна. - [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mоn.gоv.uа/stоrаge/аpp/mediа/news...