Психоісторія як літературний чинник творчості Тодося Осьмачки
Автор(ка)
Ярова Ілона Богданівна
Ступінь
Магістр
Група
ФУб-1-16-4.0д
Спеціальність
035 Українська мова і література
Кафедра
Кафедра української літератури і компаративістики
Анотація
Методи дослідження літературного тексту активно розвиваються та оновлюються з огляду на загальний розвиток гуманітаристики, реагуючи на історичні, культурні, політичні, соціальні, етнічні, наукові та інші трансформації, перебувають під впливом глобалізації, інформатизації, інтелектуалізації тощо.
Звісно, що зміна історичних умов призводить до зміни свідомості людей, їхніх моральних цінностей, національних поглядів, інтересів тощо. Література завжди акумулює великий матеріальний пласт для дослідження цих змін і встановлення їх розвитку у хронологічній ретроспективі. Будь-яка національна література невід”ємна від національно-історичного контексту, а для української літератури того періоду, коли щодо національної інтелектуальної еліти були розгорнуті нечувані репресії, фіксація та переживання літературними персонажами історичних подій є надзвичайно цінними історико-естетичними свідченнями.
Тодось Осьмачка один із тих митців, що творили українську літературу як патріоти власної держави, а, віддтак його художній досвід вбачається надзвичайно цікавим для сучасних інтерпретацій, надто з огляду на те, що кожен творець має власні особливості психології, мислення і сприймання.
Апробація основних положень, висновків і результатів роботи Основні положення та результати дослідження надруковані у співавторстві з доктором філологічних наук, професором Бондаревою Оленою Євгенівною у періодичному виданні «Українська мова та література в школах» видавництва «Педагогічна преса» від 04.05.2020.
Aктуaльність роботи зумовлена необхідністю нових сучасних прочитань творчого доробку Тодося Осьмачки, потребою осмислити його архіви та запропонувати цікаві для читача моделі інтерпретації його творчості.
Перші наукові розвідки, присвячені психоісторичним студіям, в Україні з’явилися у 2000-х рр. Ніла Зборовська у монографії “Код української літератури: проект психоісторії новітньої української літератури” дослідила становлення і розвиток української літератури від Котляревського до другої половини ХХ століття, а також, написала кілька робіт, у яких анаізується, зокрема, і творчість Тодося Осьмачки (наприклад, “Танцююча зірка Тодося Осьмачки”), у яких намагалася обґрунтувала психоісторичні методики опрацювання літературних творів.
З того часу психоісторія стала одним із перспективних напрямів літературознавства, відтак творчий доробок неординарного митця, осмислений в її категоріях, може мати цікаву перспективу вивчення.
Роботу присвячено психоісторичним особливостям літературної спадщини Тодося Осьмачки, зокрема, його повісті “Ротонда душогубців”. Для цього ми розглянули особливості психоісторії як самостійної дисципліни, зміст терміну “психоісторія”, сфери використання, специфіку психоісторичного методу, проблемні поля, що спіткали науковців у цій міждисциплінарній науці. Також було обґрунтовано взаємозв”язок життєвого шляху письменника і його творчої діяльності.
Мета роботи – на прикладі аналізу прози Тодося Осьмачки довести наукову перспективність психоісторичної інтерпретації літературної творчості українських митців епохи сталінських репресій.
Досягенню мети сприяє реалізація таких завдань:
осмислити категорії психоісторичного методу, які доцільно застосовувати у літературознавчих дослідженнях;
розглянути праці науковців, які вивчали творчість Тодося Осьмачки, у контексті психоісторичної методології;
визначитии основні психоісторичні чинники творчості Тодося Осьмачки
проаналізувати повість Тодося Осьмачки “Ротонда душогубців” за домогою психоісторичного метода.
Об’єктом бакалаврської роботи є літературна творчість Тодося Осьмачки, предметом – зв”язок психобіографізму та історичної контекстуальності як чинник художнього твору.
Структура бакалаврської роботи складається зі змісту, вступу, двох розділів, у яких послідовно розкривається тема роботи, висновків та списку використаної літератури (61 позиція).
Звісно, що зміна історичних умов призводить до зміни свідомості людей, їхніх моральних цінностей, національних поглядів, інтересів тощо. Література завжди акумулює великий матеріальний пласт для дослідження цих змін і встановлення їх розвитку у хронологічній ретроспективі. Будь-яка національна література невід”ємна від національно-історичного контексту, а для української літератури того періоду, коли щодо національної інтелектуальної еліти були розгорнуті нечувані репресії, фіксація та переживання літературними персонажами історичних подій є надзвичайно цінними історико-естетичними свідченнями.
Тодось Осьмачка один із тих митців, що творили українську літературу як патріоти власної держави, а, віддтак його художній досвід вбачається надзвичайно цікавим для сучасних інтерпретацій, надто з огляду на те, що кожен творець має власні особливості психології, мислення і сприймання.
Апробація основних положень, висновків і результатів роботи Основні положення та результати дослідження надруковані у співавторстві з доктором філологічних наук, професором Бондаревою Оленою Євгенівною у періодичному виданні «Українська мова та література в школах» видавництва «Педагогічна преса» від 04.05.2020.
Aктуaльність роботи зумовлена необхідністю нових сучасних прочитань творчого доробку Тодося Осьмачки, потребою осмислити його архіви та запропонувати цікаві для читача моделі інтерпретації його творчості.
Перші наукові розвідки, присвячені психоісторичним студіям, в Україні з’явилися у 2000-х рр. Ніла Зборовська у монографії “Код української літератури: проект психоісторії новітньої української літератури” дослідила становлення і розвиток української літератури від Котляревського до другої половини ХХ століття, а також, написала кілька робіт, у яких анаізується, зокрема, і творчість Тодося Осьмачки (наприклад, “Танцююча зірка Тодося Осьмачки”), у яких намагалася обґрунтувала психоісторичні методики опрацювання літературних творів.
З того часу психоісторія стала одним із перспективних напрямів літературознавства, відтак творчий доробок неординарного митця, осмислений в її категоріях, може мати цікаву перспективу вивчення.
Роботу присвячено психоісторичним особливостям літературної спадщини Тодося Осьмачки, зокрема, його повісті “Ротонда душогубців”. Для цього ми розглянули особливості психоісторії як самостійної дисципліни, зміст терміну “психоісторія”, сфери використання, специфіку психоісторичного методу, проблемні поля, що спіткали науковців у цій міждисциплінарній науці. Також було обґрунтовано взаємозв”язок життєвого шляху письменника і його творчої діяльності.
Мета роботи – на прикладі аналізу прози Тодося Осьмачки довести наукову перспективність психоісторичної інтерпретації літературної творчості українських митців епохи сталінських репресій.
Досягенню мети сприяє реалізація таких завдань:
осмислити категорії психоісторичного методу, які доцільно застосовувати у літературознавчих дослідженнях;
розглянути праці науковців, які вивчали творчість Тодося Осьмачки, у контексті психоісторичної методології;
визначитии основні психоісторичні чинники творчості Тодося Осьмачки
проаналізувати повість Тодося Осьмачки “Ротонда душогубців” за домогою психоісторичного метода.
Об’єктом бакалаврської роботи є літературна творчість Тодося Осьмачки, предметом – зв”язок психобіографізму та історичної контекстуальності як чинник художнього твору.
Структура бакалаврської роботи складається зі змісту, вступу, двох розділів, у яких послідовно розкривається тема роботи, висновків та списку використаної літератури (61 позиція).
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………..…3-5
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІЖЕННЯ ПСИХОІСТОРІЇ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНІ АСПЕКТИ………………………………………….6
1.1Психоісторія як предмет літературознавчого дослідження……………6-12
1.2Організація та методи психоісторичного аналізу ……………………..12-18
1.3Розвідки про про Тодося Осьмачку у контексті психоісторії…………19-27
Висновки до першого розділу………………………………………………..…27
РОЗДІЛ ІІ. ТВОРЧІСТЬ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ: ПСИХОІСТОРИЧНА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ (на прикладі повісті “Ротонда душогубців”)………...28
2.1 Психобіографія та історичні контексти як провідні чинники творчості Тодося Осьмачки..............................................................................................28-43
2.2 Психоісторичне прочитання повісті Тодося Осьмачки «Ротонда душогубців»......................................................................................................43-75
Висновки до другого розділу…………………………………………..……75-76
ВИСНОВКИ....................................................................................................77-79
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………..….80-83
ДОДАТКИ……………………………………………………………………….83
ВСТУП………………………………………………………………………..…3-5
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІЖЕННЯ ПСИХОІСТОРІЇ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНІ АСПЕКТИ………………………………………….6
1.1Психоісторія як предмет літературознавчого дослідження……………6-12
1.2Організація та методи психоісторичного аналізу ……………………..12-18
1.3Розвідки про про Тодося Осьмачку у контексті психоісторії…………19-27
Висновки до першого розділу………………………………………………..…27
РОЗДІЛ ІІ. ТВОРЧІСТЬ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ: ПСИХОІСТОРИЧНА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ (на прикладі повісті “Ротонда душогубців”)………...28
2.1 Психобіографія та історичні контексти як провідні чинники творчості Тодося Осьмачки..............................................................................................28-43
2.2 Психоісторичне прочитання повісті Тодося Осьмачки «Ротонда душогубців»......................................................................................................43-75
Висновки до другого розділу…………………………………………..……75-76
ВИСНОВКИ....................................................................................................77-79
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………..….80-83
ДОДАТКИ……………………………………………………………………….83
Покликання
1.Фрейд Зигмунд, Буллит Уильям. Томас Вудро Вильсон. 28-й президент США Психологическое исследование. - М. Прогресс, 1992. - 288 с.
2.Никандров В.В.. Экспериментальная психология. Учебное пособие. – СПб.: Издательство «Речь». – 480 с.. 2003
3.Зборовська Н. Код української літератури: проект психоісторії новітньої української літератури : [монографія] / Н.Зборовська. –К.: Академвидав, 2006. –504 с.
4.Эткинд А. Филология, психология и политика Ефима Эткинда // Е. Г. Эткинд. Психопоэтика. — СПб., 2005. — С. 10.
5.https://core.ac.uk/download/pdf/153587642.pdf
6.http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/12345...
7.Могильницкий, Б. Г. Американская буржуазная «психоистория» / Б. Г. Могильницкий, Г. К. Гульбин, И. Ю. Николаев. – Томск : Изд-во Томского ун-та, 1985. – С. 275.
8.Шутова О.М. Психоистория: школа и методы. Минск: Веды, 1997. – 176 c.
9.http://psychohistory.com/
10.Демоз Ллойд. Психоистория / Ллойд Демоз. Ростов н/Д : Феникс, 2000. — 510 с.
11.https://www.psychohistory.us/
12.https://cliospsyche.org/
13.Кирчанов М. В. Психоистория: история и основные направления исследовательской деятельности / М. В. Кирчанов. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1999.-С. 71-84.
14.Ахтямов В. В Психоисторические аспекты жизни С. Ю. Виттеи П. А. Столыпина//Автореферат на соис. науч. ст. канд. ист. Наук
15. Гуревич, П.С. Политическая психология [Электронный ресурс] : учеб. пособие / П.С. Гуревич .— М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2015 .— 543
16.Чечельницкая А.В. Аnnа Czeczelnickaia, Психоистория на постсоветском пространстве: историографический обзор // Zeszyty naukowe politechniki rzszowskiej. No 286. Seria Ekonomia i Nauki Humanistyczne. The Central European Journal Of Social Sciences And Humanities (CEJSH). z. 19 (2/2012) 2012.
17.Кирчанов М. В. Психоистория: история и основные направления исследовательской деятельности / М. В. Кирчанов. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1999.-С. 71-84.
18.Fromm E. The Anatomy of Human Distructiveness. NY., 1974.
19.Blanchard W. Rousseau and the Spirit of Revolt: A Psychological Study. Michigan, 1967.
20.Галич О. Термінологія сучасної документалістики / Олександр Галич // Вісник. Житомирського державного університету імені Івана Франка. – Вип. 26. – Житомир,. 2006. – С. 47 – 49
21.Лотман Ю.М. Биография – живое лицо // Новый мир. – 1985. – № 2. – С. 228-236. 10. Плутарх. Избранные жизнеописания / Плутарх. Том 2. – М.: Правда, 1987. – 608 с.
22.Акіншина І.М. Жанрово-стильові особливості художньо-біографічної прози 80-90-х років ХХ століття: Дис … канд. філол. наук. – Луганськ, 2005. – 231сКрикавська О. Жанрологічний аспект вивчення біографічного письма / О. Крикавська // Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Сер. : Філологічна. - 2008. - Вип. 10. - С. 367-377
23.Коваленко, В. Русалко з Куцівських ярів : до 125-ліття від дня народж. Т. Осьмачки / Валентина Коваленко. – Черкаси : Чабаненко Ю., 2018. – 219 с.
24.Зборовська Н. «Танцююча зірка» Тодося Осьмачки. — К.: Козаки, 1996. — 63 с
25.Над Україною дзвони гудуть // Пороги і запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології. У 3 т. — Харків: Фоліо, 1998. — Т. 1.- С. 236—247.
26.http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/12345...
27.Павличко С. Д. Дискурс модернізму в українській літературі: [монографія] / Соломія Дмитрівна Павличко.- [2-е вид., перероб. І доп.].- К.: Либідь, 1999.- 447 с.
28.Бєлєєнко М. Психологічні домінанти образу ліричного героя поетів «Ланки»–Марсу / М. Бєлєєнко // Наукові читання – 1998. Праці молодих учених України :[зб. статей]. – К. :Українська книга, 1999.-С. 6-20
29.Мірошник, О. (2019). ПСИХОБІОГРАФІЯ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ І ПРОБЛЕМА ТВОРЧОСТІ. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research, 12(1), 30-45. Retrieved from http://ajfaer.org/index.php/ajfaer/article/view/17
30.В.В.Барчан. "Творчість Теодосія Осьмачки в контексті стильових та філософських вимірів ХХ століття" – Ужгород: TIMPANI, 2008.- 432 с.
31.Шерех Ю. Стилі сучасної української літератури на еміграції / Юрій Шерех // Шерех Ю. пороги і запоріжжя: Література. Мистецтво. Ідеології : у 3 т. - Харків : Фоліо, 1998. - Т.1 / [ред. Рада : В. О. Шевкун та ін. ; упор. та прим Р. М. Коргородського]. - С. 161-196. - (Українська література ХХ столітя)
32. Шерех Ю. "Поет" Теодосія Осьмачки // Шерех Юрій. Пороги і запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології. Три томи. - Харків: Фоліо, 1998. - Т.1. - С.248-269.
33.Слабошпицький, Михайло Федотович. Поет із пекла (Тодось Осьмачка) / Михайло Слабошпицький. – Київ: Вид-во М. П. Коць: Ярославів Вал, 2003. – 366, [2] с. : іл.
34.Слабошпицький М. Тодось Осьмачка: літ. профіль // Слабошпицький М. Тодось Осьмачка: літ. профіль; Никифор Дровняк із Криниці: [роман-колаж (фрагменти)] / М. Слабошпицький. – К.: Рада, 1995. – С. 3-76.
35.Кейван М. У самотній мандрівці до вічности (Спогади про Тодося Осьмачку) // Березіль. – 1996. – Ч.3-4. – С. 58 – 94.
36.Фрейд З. Достоевский и отцеубийство \\ Фрейд З. Влечения и их судьба. – М., 1999. – С. 269 – 296.
37.Осьмачка Т. Автобіографія // Березіль. – 1995. – Ч. 5 – 6. – С. 19 – 20.
38.Фройд З. Лекція 31. Психічна структура особистості //Фройд З. Вступ до психоаналізу. – 1998. – 709 с.
39.Адлер А. Понять природу человека. – СПб., 1997. – 256 с.
40. «Вільно творити не можу...» // Сучасність. – 1995. – № 5. – С. 140 – 145.
41.Фромм Э. Психоанализ и религия //Сумерки богов / Под ред. А.А. Яковлева. – М., 1990. – С. 143-221.
42.Хвильовий М. Твори: у 2 т. / Микола Хвильовий. – К.: Дніпро, 1990. – Т. 2. – 1990. – 924 с.
43.Біляїв В. Спогади про Т. Осьмачку / В. Біляїв // Березіль. – 1991. – № 7. – С. 119-127.
44.Тичина П. Г. Зібрання творів: у 12 т. / Павло Тичина; [редкол.: О. Т. Гончар (голова) та ін.; АН УРСР, н-т літ. ім. Т. Г. Шевченка].– К.: Наук. думка, 1988. – Т. 11. – 1988. – 549 с., 3 арк. іл.
45.Скорський М. Тодось Осьмачка. Життя і творчість / М. Скорський. – К.Український Центр духов- ної культури, 1999. – 224 с.
46.Поет розказує // Березіль. – 1995. – № 5 – 6. – С. 20 – 21.
47.Покальчук В. Тодось Осьмачка (фрагмент зі спогаду) / В. Покальчук // Сучасність. – 1995. – № 5. –С.146-147.
48..Мірошник, О. (2018). ПСИХОБІОГРАФІЯ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ І ПРОБЛЕМА ТВОРЧОСТІ. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research, 12(1), 53-61.
49.https://ajfaer.org/index.php/ajfaer/issue/view/2/2018-10
50.Осьмачка Т. Ротонда душогубців / Т. Осьмачка. - Х.: Фоліо, 2008. - 345 с.
51. Базыма Б.А. Цветовые симптомы эмоциональных нарушений при шизофрении. //Неврология и психиатрия. – Киев, 1991. – Выпуск 20. – С. 60-63.
52.Фромм Э. Человеческая ситуация. – М., 1994. – 238 с.
53.Одарченко П. Спогади про Т. Осьмачку // Одарченко П. Українська література: збірник вибра-них статей / [ред. О. Зінкевич ; авт. передм. В. Іванисенко] / Петро Одарченко. – К., 1995. – С. 263-269.
54. Яценко Т. С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання: навч. посіб. / Т. С. Яценко. — К. : Вища школа, 2004. — 679 с.
55. Осьмачка Т. Думки (із шпитальних нотаток) / Теодосій Осьмачка // Українське слово: хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст.: у 3 кн. / [упорядкув. Яременко Василь, Федоренко Євген; підгот. текстів Яременко Б.; наук. ред. Погрібний А.]. — К.: Дніпро, 1994. — Кн. 2. — 1994. — С. 116–118.
56. Живий Осьмачка : спогади / упоряд. С. Козак. – Детройт: Укр. вісті, 1998. – 197, [2] с. : фот.
57. С. М. ЛЯШКО \ АВТОБІОГРАФІЧНІ ДЖЕРЕЛА ПОСТІЙНОЇ КОМІСІЇ
ДЛЯ СКЛАДАННЯ БІОГРАФІЧНОГО СЛОВНИКАДІЯЧІВ УКРАЇНИ (1918 – 1933) ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ АКАДЕМІЇ НАУК \ Київ. 2019.
58. Сергій Мошенський. Куцівський бурлака.120-річчю від дня народження
Тодося Степановича Осьмачки присвячується. Черкаси\ «ІнтролігаТоР»\2016
59.https://gazeta.ua/articles/history-newspaper/_to...
60.Ніжинські вісті. Номер: №76. 16.12.1942. Ст: 4
61.Осьмачка Тодось // Самі про себе: автобіографії українських митців 1920-х років / упор. Р. Мовчан. К. : ТОВ «Видавництво „Кліо”», 2015. С. 293–294.
2.Никандров В.В.. Экспериментальная психология. Учебное пособие. – СПб.: Издательство «Речь». – 480 с.. 2003
3.Зборовська Н. Код української літератури: проект психоісторії новітньої української літератури : [монографія] / Н.Зборовська. –К.: Академвидав, 2006. –504 с.
4.Эткинд А. Филология, психология и политика Ефима Эткинда // Е. Г. Эткинд. Психопоэтика. — СПб., 2005. — С. 10.
5.https://core.ac.uk/download/pdf/153587642.pdf
6.http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/12345...
7.Могильницкий, Б. Г. Американская буржуазная «психоистория» / Б. Г. Могильницкий, Г. К. Гульбин, И. Ю. Николаев. – Томск : Изд-во Томского ун-та, 1985. – С. 275.
8.Шутова О.М. Психоистория: школа и методы. Минск: Веды, 1997. – 176 c.
9.http://psychohistory.com/
10.Демоз Ллойд. Психоистория / Ллойд Демоз. Ростов н/Д : Феникс, 2000. — 510 с.
11.https://www.psychohistory.us/
12.https://cliospsyche.org/
13.Кирчанов М. В. Психоистория: история и основные направления исследовательской деятельности / М. В. Кирчанов. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1999.-С. 71-84.
14.Ахтямов В. В Психоисторические аспекты жизни С. Ю. Виттеи П. А. Столыпина//Автореферат на соис. науч. ст. канд. ист. Наук
15. Гуревич, П.С. Политическая психология [Электронный ресурс] : учеб. пособие / П.С. Гуревич .— М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2015 .— 543
16.Чечельницкая А.В. Аnnа Czeczelnickaia, Психоистория на постсоветском пространстве: историографический обзор // Zeszyty naukowe politechniki rzszowskiej. No 286. Seria Ekonomia i Nauki Humanistyczne. The Central European Journal Of Social Sciences And Humanities (CEJSH). z. 19 (2/2012) 2012.
17.Кирчанов М. В. Психоистория: история и основные направления исследовательской деятельности / М. В. Кирчанов. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1999.-С. 71-84.
18.Fromm E. The Anatomy of Human Distructiveness. NY., 1974.
19.Blanchard W. Rousseau and the Spirit of Revolt: A Psychological Study. Michigan, 1967.
20.Галич О. Термінологія сучасної документалістики / Олександр Галич // Вісник. Житомирського державного університету імені Івана Франка. – Вип. 26. – Житомир,. 2006. – С. 47 – 49
21.Лотман Ю.М. Биография – живое лицо // Новый мир. – 1985. – № 2. – С. 228-236. 10. Плутарх. Избранные жизнеописания / Плутарх. Том 2. – М.: Правда, 1987. – 608 с.
22.Акіншина І.М. Жанрово-стильові особливості художньо-біографічної прози 80-90-х років ХХ століття: Дис … канд. філол. наук. – Луганськ, 2005. – 231сКрикавська О. Жанрологічний аспект вивчення біографічного письма / О. Крикавська // Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Сер. : Філологічна. - 2008. - Вип. 10. - С. 367-377
23.Коваленко, В. Русалко з Куцівських ярів : до 125-ліття від дня народж. Т. Осьмачки / Валентина Коваленко. – Черкаси : Чабаненко Ю., 2018. – 219 с.
24.Зборовська Н. «Танцююча зірка» Тодося Осьмачки. — К.: Козаки, 1996. — 63 с
25.Над Україною дзвони гудуть // Пороги і запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології. У 3 т. — Харків: Фоліо, 1998. — Т. 1.- С. 236—247.
26.http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/12345...
27.Павличко С. Д. Дискурс модернізму в українській літературі: [монографія] / Соломія Дмитрівна Павличко.- [2-е вид., перероб. І доп.].- К.: Либідь, 1999.- 447 с.
28.Бєлєєнко М. Психологічні домінанти образу ліричного героя поетів «Ланки»–Марсу / М. Бєлєєнко // Наукові читання – 1998. Праці молодих учених України :[зб. статей]. – К. :Українська книга, 1999.-С. 6-20
29.Мірошник, О. (2019). ПСИХОБІОГРАФІЯ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ І ПРОБЛЕМА ТВОРЧОСТІ. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research, 12(1), 30-45. Retrieved from http://ajfaer.org/index.php/ajfaer/article/view/17
30.В.В.Барчан. "Творчість Теодосія Осьмачки в контексті стильових та філософських вимірів ХХ століття" – Ужгород: TIMPANI, 2008.- 432 с.
31.Шерех Ю. Стилі сучасної української літератури на еміграції / Юрій Шерех // Шерех Ю. пороги і запоріжжя: Література. Мистецтво. Ідеології : у 3 т. - Харків : Фоліо, 1998. - Т.1 / [ред. Рада : В. О. Шевкун та ін. ; упор. та прим Р. М. Коргородського]. - С. 161-196. - (Українська література ХХ столітя)
32. Шерех Ю. "Поет" Теодосія Осьмачки // Шерех Юрій. Пороги і запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології. Три томи. - Харків: Фоліо, 1998. - Т.1. - С.248-269.
33.Слабошпицький, Михайло Федотович. Поет із пекла (Тодось Осьмачка) / Михайло Слабошпицький. – Київ: Вид-во М. П. Коць: Ярославів Вал, 2003. – 366, [2] с. : іл.
34.Слабошпицький М. Тодось Осьмачка: літ. профіль // Слабошпицький М. Тодось Осьмачка: літ. профіль; Никифор Дровняк із Криниці: [роман-колаж (фрагменти)] / М. Слабошпицький. – К.: Рада, 1995. – С. 3-76.
35.Кейван М. У самотній мандрівці до вічности (Спогади про Тодося Осьмачку) // Березіль. – 1996. – Ч.3-4. – С. 58 – 94.
36.Фрейд З. Достоевский и отцеубийство \\ Фрейд З. Влечения и их судьба. – М., 1999. – С. 269 – 296.
37.Осьмачка Т. Автобіографія // Березіль. – 1995. – Ч. 5 – 6. – С. 19 – 20.
38.Фройд З. Лекція 31. Психічна структура особистості //Фройд З. Вступ до психоаналізу. – 1998. – 709 с.
39.Адлер А. Понять природу человека. – СПб., 1997. – 256 с.
40. «Вільно творити не можу...» // Сучасність. – 1995. – № 5. – С. 140 – 145.
41.Фромм Э. Психоанализ и религия //Сумерки богов / Под ред. А.А. Яковлева. – М., 1990. – С. 143-221.
42.Хвильовий М. Твори: у 2 т. / Микола Хвильовий. – К.: Дніпро, 1990. – Т. 2. – 1990. – 924 с.
43.Біляїв В. Спогади про Т. Осьмачку / В. Біляїв // Березіль. – 1991. – № 7. – С. 119-127.
44.Тичина П. Г. Зібрання творів: у 12 т. / Павло Тичина; [редкол.: О. Т. Гончар (голова) та ін.; АН УРСР, н-т літ. ім. Т. Г. Шевченка].– К.: Наук. думка, 1988. – Т. 11. – 1988. – 549 с., 3 арк. іл.
45.Скорський М. Тодось Осьмачка. Життя і творчість / М. Скорський. – К.Український Центр духов- ної культури, 1999. – 224 с.
46.Поет розказує // Березіль. – 1995. – № 5 – 6. – С. 20 – 21.
47.Покальчук В. Тодось Осьмачка (фрагмент зі спогаду) / В. Покальчук // Сучасність. – 1995. – № 5. –С.146-147.
48..Мірошник, О. (2018). ПСИХОБІОГРАФІЯ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ І ПРОБЛЕМА ТВОРЧОСТІ. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research, 12(1), 53-61.
49.https://ajfaer.org/index.php/ajfaer/issue/view/2/2018-10
50.Осьмачка Т. Ротонда душогубців / Т. Осьмачка. - Х.: Фоліо, 2008. - 345 с.
51. Базыма Б.А. Цветовые симптомы эмоциональных нарушений при шизофрении. //Неврология и психиатрия. – Киев, 1991. – Выпуск 20. – С. 60-63.
52.Фромм Э. Человеческая ситуация. – М., 1994. – 238 с.
53.Одарченко П. Спогади про Т. Осьмачку // Одарченко П. Українська література: збірник вибра-них статей / [ред. О. Зінкевич ; авт. передм. В. Іванисенко] / Петро Одарченко. – К., 1995. – С. 263-269.
54. Яценко Т. С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання: навч. посіб. / Т. С. Яценко. — К. : Вища школа, 2004. — 679 с.
55. Осьмачка Т. Думки (із шпитальних нотаток) / Теодосій Осьмачка // Українське слово: хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст.: у 3 кн. / [упорядкув. Яременко Василь, Федоренко Євген; підгот. текстів Яременко Б.; наук. ред. Погрібний А.]. — К.: Дніпро, 1994. — Кн. 2. — 1994. — С. 116–118.
56. Живий Осьмачка : спогади / упоряд. С. Козак. – Детройт: Укр. вісті, 1998. – 197, [2] с. : фот.
57. С. М. ЛЯШКО \ АВТОБІОГРАФІЧНІ ДЖЕРЕЛА ПОСТІЙНОЇ КОМІСІЇ
ДЛЯ СКЛАДАННЯ БІОГРАФІЧНОГО СЛОВНИКАДІЯЧІВ УКРАЇНИ (1918 – 1933) ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ АКАДЕМІЇ НАУК \ Київ. 2019.
58. Сергій Мошенський. Куцівський бурлака.120-річчю від дня народження
Тодося Степановича Осьмачки присвячується. Черкаси\ «ІнтролігаТоР»\2016
59.https://gazeta.ua/articles/history-newspaper/_to...
60.Ніжинські вісті. Номер: №76. 16.12.1942. Ст: 4
61.Осьмачка Тодось // Самі про себе: автобіографії українських митців 1920-х років / упор. Р. Мовчан. К. : ТОВ «Видавництво „Кліо”», 2015. С. 293–294.