КОРЕКЦІЯ СТРУКТУРИ ЖИТТЄВОЇ ПОЗИЦІЇ ЖІНОК В ПЕРІОД КРИЗИ СЕРЕДНЬОГО ВІКУ
Автор(ка)
Догарь Ольга Романівна
Ступінь
Магістр
Група
ЕКПм-1-19-1.4д
Спеціальність
053 Психологія
Кафедра
Кафедра психології особистості та соціальних практик
Анотація
Актуальність дослідження. Активними та впливовими учасниками розбудови українського суспільства є люди середнього віку, які мають як потенціал фізичних і розумових здібностей, так і життєвий досвід, актуальний для суспільно значущої діяльності. Наприкінці цього вікового періоду різні життєві сфери людини та її особистість зазнають значних змін. Відбувається співставлення життєвих планів молодості та досягнутого. Часто через виникнення перешкод у задоволенні суттєвих потреб, необхідності постійно зростати в особистісному та професійному плані виникають внутрішні конфлікти, неврівноваженість, підвищена чутливість до зовнішніх впливів, руйнуються власні уявлення про цінності, ідеали, смисли, цілі. Жінки переживають кризу середини життя більш глибоко ніж чоловіки. Саме в цей час жінці необхідно прийняти ті зміни, які відбуваються з нею, осмислити свої життєві сенси та
побудувати стратегії саморозвитку.
Феномен вікової кризи аналізується у роботах Л. Божович, Ш. Бюлер, А. Валлона, Л. Виготського, Д. Ельконіна, Е. Еріксона, К. Левіна, О. Леонтьєва, Л. Обухової, О. Осіпова, К. Юнга та інших. Різні аспекти кризи середини життя розкрито у працях Р. Ахмерова, І. Кона, О. Кроніка, Б. Лівехуд, О. Степанової, В. Солоднікового, І. Солоднікової, В. Франкла та інших. Структуру життєвої позиції особистості досліджували А. Бекон, Дж. Келлі, О. Леонтьєв, В. Маркін, Л. Пономаренко, О. Пурло, Н. Тавровецька. Особливостям переживання жінкою кризи середнього віку були присвячені праці таких зарубіжних та вітчизняних авторів: Т. Аптер, К. Естес, Р. Ефімкіна К. Хорні та ін.
Однак, слід відмітити недостатню розробленість проблеми структури життєвої позиції жінок в період кризи середнього віку, превентивних і корекційних заходів щодо особистості, яка переживає таку кризу.
Мета дослідження: розробити практичні заходи, які допоможуть жінкам ефективно долати кризу середнього віку з опорою на її конструктивний потенціал.
Відповідно до мети було визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз психологічної літератури про особливості переживання
кризи середнього віку жінками та структуру життєвої позиції особистості.
2. Емпірично дослідити особливості структури життєвої позиції жінок, які переживають
кризу середини життя.
3. Розробити та апробувати програму корекції структури життєвої позиції жінок для
ефективного подолання ними кризи середнього віку.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: аналіз наукових психологічних праць присвячених проблемі дослідження з метою визначення науково-теоретичного підґрунтя корекції структури життєвої позиції жінок, які переживають кризу середнього віку;
опитувальники, тести для діагностики особливостей життєвої позиції жінок, які переживають кризу середини життя; кількісний та якісний аналіз отриманих даних; програма корекції.
Ключові слова: криза середнього віку, особистість, жінка, структура життєвої позиції.
побудувати стратегії саморозвитку.
Феномен вікової кризи аналізується у роботах Л. Божович, Ш. Бюлер, А. Валлона, Л. Виготського, Д. Ельконіна, Е. Еріксона, К. Левіна, О. Леонтьєва, Л. Обухової, О. Осіпова, К. Юнга та інших. Різні аспекти кризи середини життя розкрито у працях Р. Ахмерова, І. Кона, О. Кроніка, Б. Лівехуд, О. Степанової, В. Солоднікового, І. Солоднікової, В. Франкла та інших. Структуру життєвої позиції особистості досліджували А. Бекон, Дж. Келлі, О. Леонтьєв, В. Маркін, Л. Пономаренко, О. Пурло, Н. Тавровецька. Особливостям переживання жінкою кризи середнього віку були присвячені праці таких зарубіжних та вітчизняних авторів: Т. Аптер, К. Естес, Р. Ефімкіна К. Хорні та ін.
Однак, слід відмітити недостатню розробленість проблеми структури життєвої позиції жінок в період кризи середнього віку, превентивних і корекційних заходів щодо особистості, яка переживає таку кризу.
Мета дослідження: розробити практичні заходи, які допоможуть жінкам ефективно долати кризу середнього віку з опорою на її конструктивний потенціал.
Відповідно до мети було визначено завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз психологічної літератури про особливості переживання
кризи середнього віку жінками та структуру життєвої позиції особистості.
2. Емпірично дослідити особливості структури життєвої позиції жінок, які переживають
кризу середини життя.
3. Розробити та апробувати програму корекції структури життєвої позиції жінок для
ефективного подолання ними кризи середнього віку.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: аналіз наукових психологічних праць присвячених проблемі дослідження з метою визначення науково-теоретичного підґрунтя корекції структури життєвої позиції жінок, які переживають кризу середнього віку;
опитувальники, тести для діагностики особливостей життєвої позиції жінок, які переживають кризу середини життя; кількісний та якісний аналіз отриманих даних; програма корекції.
Ключові слова: криза середнього віку, особистість, жінка, структура життєвої позиції.
Зміст
АНОТАЦІЯ
РОЗДІЛ 1 ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕЖИВАННЯ КРИЗИ СЕРЕДНЬОГО ВІКУ ТА ЖИТТЄВА ПОЗИЦІЯ ОСОБИСТОСТІ В ТЕОРЕТИЧНОМУ Й ЕМПІРИЧНОМУ ВИМІРАХ
1.1. Сутність та зміст понять кризи середнього віку і життєвої позиції особистості
1.2. Результати діагностичного етапу навчально-професійного проєкту
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ПРАКТИКА ВПРОВАДЖЕННЯ ТРЕНІНГОВОЇ ПРОГРАМИ «ДРУГИЙ АКТ»
2.1. Обґрунтування тренінгової програми
2.2. Опис тренінгової програми
2.3. Рекомендації щодо проведення тренінгової програми «Другий акт»
2.4. Експертна оцінка ефективності тренінгової програми «Другий акт»
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
ДОДАТКИ
РОЗДІЛ 1 ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕЖИВАННЯ КРИЗИ СЕРЕДНЬОГО ВІКУ ТА ЖИТТЄВА ПОЗИЦІЯ ОСОБИСТОСТІ В ТЕОРЕТИЧНОМУ Й ЕМПІРИЧНОМУ ВИМІРАХ
1.1. Сутність та зміст понять кризи середнього віку і життєвої позиції особистості
1.2. Результати діагностичного етапу навчально-професійного проєкту
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ПРАКТИКА ВПРОВАДЖЕННЯ ТРЕНІНГОВОЇ ПРОГРАМИ «ДРУГИЙ АКТ»
2.1. Обґрунтування тренінгової програми
2.2. Опис тренінгової програми
2.3. Рекомендації щодо проведення тренінгової програми «Другий акт»
2.4. Експертна оцінка ефективності тренінгової програми «Другий акт»
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
ДОДАТКИ
Покликання
1. Otto Driessen E. You Only Live Twice: Midlife as a Creative Transition Into Our 'Second Act [Електронний ресурс] / Erik Otto Driessen // Master of Applied Positive Psychology (MAPP) Capstone Projects. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi...
2. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – Москва: Мысль, 1991. – 299 с.
3. Алферова М. О. Психологический анализ проживания личностью периода середины жизни: автореф. дис. на получение науч. степени канд. псих. наук : спец. 19.00.13 "Психология развития, акмеология" / Алферова Маргарита Олеговна – Москва, 2010. – 23 с.
4. Бабуліна Л. В. Розвиток життєвої позиції особистості / Л. В. Бабуліна. // Актуальні питання сучасної науки. – 2011. – №18. – С. 152–173.
5. Белановская О. В. Периодизации психического развития [Електронний ресурс] / О. В. Белановская. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://bspu.by/blog/belanovskaya/article/lectio....
6. Блинова В. Л. Особливості життєстійкості та копінг-поведінки особистості при різних типах готовності до саморозвитку [Електронний ресурс] / В. Л. Блинова // Філологія і культура. – 2011. – Режим доступу до ресурсу: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-zh....
7. Блонский, П. П. Педология / П. П. Блонский. — 2-е изд., стер. — Москва: Издательство Юрайт, 2019. — 392 с. — URL: https://urait.ru/bcode/437078 (дата обращения: 21.09.2020).
8. Вачков И. В. Психология тренинговой работы: Содержательные, организационные и методические аспекты ведения тренинговой группы / И.В. Вачков. — М.: Эксмо, 2007. — 416 с.
9. Венгловський О. В. Гендерні аспекти переживання кризи середини життя [Електронний ресурс] / О. В. Венгловський – Режим доступу до ресурсу: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/s... (дата звернення: 22.02.2020)
10. Гасюк М.Б. Життєтворчість як спосіб вирішення життєвої кризи особистості / М.Б. Гасюк, О.М. Гринів // Актуальні проблеми психології: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості / за ред. С.Д. Максименка, М.В. Папучі. – К., 2011. – Том 11, вип. 4. – Ч. 1. – С. 199-205
11. Гринів О. Конструктивне подолання життєвих криз як детермінанта психологічного благополуччя особистості в ранній дорослості / О. Гринів // Психологія особистості. - 2013. - № 1. - С. 173-179. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Po_2013_1_20
12. Зенько Н. Н. Теорія і методика тренінгу [Електронний ресурс] / Н. Н. Зенько // Гомельський державний університет імені Франциска Скорини. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: http://old.gsu.by/biglib/gsu/%D0%A3%D0%9C%D0%9A/%D0%A4%D0%9F%D0%9F/%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F%20%D0%B8%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D0%B0.pdf
13. Кадиржанова Ж. Е. Екзистенційна криза зрілого віку та шляхи її подолання [Електронний ресурс] / Ж. Е. Кадиржанова // Вісник науки і освіти. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://cyberleninka.ru/article/n/ekzistentsialn...
14. Калашникова, С. А. Особистісні ресурси як інтегральна характеристика особистості / С. А. Калашникова. - Текст: безпосередній // Молодий вчений. - 2011. - № 8 (31). - Т. 2. - С. 84-87. - URL: https://moluch.ru/archive/31/3534/
15. Карнаух М. П. Экзистенциальная кризис как основа самопознания [Электронный ресурс] / М. П. Карнаух // Вестник Магнитогорского государственного технического университета им. И. Носова. - 2005. - Режим доступа к ресурсу: https://cyberleninka.ru/article/n/ekzistentsialn...
16. Коломієць О.В. Теоретичне обґрунтування психологічного конструкту «суб'єктна життєва позиція» // Світ науки. Педагогіка і психологія, 2019 №6, https://mir-nauki.com/PDF/126PSMN619.pdf
17. Королёва А. А. Особенности самоотношения женщин в период кризиса середины жизни / А. А. Королёва. // Ярославский педагогический вестник. – 2013. – №1. – С. 237–241.
18. Леонтьев Д. А. Жизненная позиция личности: от теории к операционализации / Д. А. Леонтьев, А. Е. Шильманская. // Педагогика. – 2019. – №1. – С. 90–100.
19. Ломов Б. Ф. Методологічні і теоретичні проблеми психології / Б. Ф. Ломов. – Москва: Наука, 1984. – 444 с.
20. Лясковська І. Л. Психологічна корекція негативних проявів кризи середнього віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.07 "педагогічна та вікова психологія" / Лясковська Ірина Леонідівна – Київ, 2014. – 24 с.
21. Макаров Ю. В. Социально-психологический тренинг как социогуманитарная коммуникативная технология / Ю. В. Макаров. // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. – 2012. – С. 81–89.
22. Малкина-Пых И. Г. Возрастные кризисы: справочник практического психолога / И. Г. Малкина-Пых. - Москва: Эксмо, 2004. - 554 с
23. Маркін В. Н. Життєва позиція особистості як психолого-акмеологічна категорія і феномен соціального самоствердження / В. Н. Маркін. // Світ психології: науково-методичний журнал. – 2005. – №4. – С. 45–50.
24. Переваги групового психологічного тренінгу [Електронний ресурс] // Сидоров С.В. Сайт педагога-дослідника - URL: http://si-sv.com/publ/preimushhestva_gruppovogo_... (дата звернення: 25.10.2020)
25. Петросьян С. М. Кризисное состояние личности как психологический феномен / С. М. Петросьян. // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. - 2016. - №178. - С. 85-94
26. Поливанова К. Н. Психология возрастных кризисов: Учеб. пособие для студ. высш. пед. заведений / К. Н. Поливанова. – Москва: Центр, 2000. – 184 с.
27. Порівняльний аналіз прояву кризи середнього віку у чоловіків та жінок // Наукове товариство студентів XXI століття. ГУМАНІТАРНІ НАУКИ: зб. ст. по мат. XXVII Міжнар. студ. наук.-практ. конф. № 12 (27). URL: http://sibac.info/archive/guman/12(27).pdf (дата звернення: 22.02.2020)
28. Прядко С. А. Життєва позиція особистості в аспекті сучасного соціальнофілософського осмислення // Мультиверсум. Філософський альманах. — К. :Центр духовної культури, 2004. — № 40. — С. 56—63.
29. Психосоціальна допомога в роботі з кризовою особистістю: навчальний посібник / наук. ред. та керівник проблем. групи – Л. М. Вольнова. – К. , 2012. – 275 с.
30. Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія. Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 376 с.
31. Слободчиков В. И. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основные ступени развития субъектности человека / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. – Москва: Изд-во ПСТГУ, 2013. – 400 с.
32. Тавровецька, Н. І. Конструкти життєвої позиції особистості як опірність кризам життя / Н. І. Тавровецька // Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. -- Київ-Ніжин : Вид-во "ПП Лисенко М. М ", 2018. - Вип. 1. - Т. 14. Методологія і теорія психології. - С. 298-310.
33. Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності / Т. М. Титаренко. – Київ: Либідь, 2002. – 376 с.
34. Чернобровкина С. В. Гендерные особенности переживания и преодоления кризиса середины жизни [Электронный ресурс] / С. В. Чернобровкина // Вестник Омского университета. - 2014. - Режим доступа к ресурсу: https://cyberleninka.ru/article/n/gendernye-osob... (дата обращения: 22.02.2020)
35. Швецова Д. О. Психологічні кризи як феномен розвитку самосвідомості [Електронний ресурс] / Д. О. Швецова // Грамота. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://scjournal.ru/articles/issn_1993-5552_2013_11_55.pdf (дата звернення: 22.02.2020)
36. Ширинская Н. Е. Повышение уровня психологического благополучия посредством психологического тренинга / Н. Е. Ширинская. // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. – 2014. – №47. – С. 203–208.
37. Шмагина Ю. Д. Проблема кризиса среднего возраста в отечественной и зарубежной науке / Ю. Д. Шмагина. // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. – 2017. – №2. – С. 97–99.
2. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – Москва: Мысль, 1991. – 299 с.
3. Алферова М. О. Психологический анализ проживания личностью периода середины жизни: автореф. дис. на получение науч. степени канд. псих. наук : спец. 19.00.13 "Психология развития, акмеология" / Алферова Маргарита Олеговна – Москва, 2010. – 23 с.
4. Бабуліна Л. В. Розвиток життєвої позиції особистості / Л. В. Бабуліна. // Актуальні питання сучасної науки. – 2011. – №18. – С. 152–173.
5. Белановская О. В. Периодизации психического развития [Електронний ресурс] / О. В. Белановская. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://bspu.by/blog/belanovskaya/article/lectio....
6. Блинова В. Л. Особливості життєстійкості та копінг-поведінки особистості при різних типах готовності до саморозвитку [Електронний ресурс] / В. Л. Блинова // Філологія і культура. – 2011. – Режим доступу до ресурсу: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-zh....
7. Блонский, П. П. Педология / П. П. Блонский. — 2-е изд., стер. — Москва: Издательство Юрайт, 2019. — 392 с. — URL: https://urait.ru/bcode/437078 (дата обращения: 21.09.2020).
8. Вачков И. В. Психология тренинговой работы: Содержательные, организационные и методические аспекты ведения тренинговой группы / И.В. Вачков. — М.: Эксмо, 2007. — 416 с.
9. Венгловський О. В. Гендерні аспекти переживання кризи середини життя [Електронний ресурс] / О. В. Венгловський – Режим доступу до ресурсу: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/s... (дата звернення: 22.02.2020)
10. Гасюк М.Б. Життєтворчість як спосіб вирішення життєвої кризи особистості / М.Б. Гасюк, О.М. Гринів // Актуальні проблеми психології: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості / за ред. С.Д. Максименка, М.В. Папучі. – К., 2011. – Том 11, вип. 4. – Ч. 1. – С. 199-205
11. Гринів О. Конструктивне подолання життєвих криз як детермінанта психологічного благополуччя особистості в ранній дорослості / О. Гринів // Психологія особистості. - 2013. - № 1. - С. 173-179. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Po_2013_1_20
12. Зенько Н. Н. Теорія і методика тренінгу [Електронний ресурс] / Н. Н. Зенько // Гомельський державний університет імені Франциска Скорини. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: http://old.gsu.by/biglib/gsu/%D0%A3%D0%9C%D0%9A/%D0%A4%D0%9F%D0%9F/%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F%20%D0%B8%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D0%B0.pdf
13. Кадиржанова Ж. Е. Екзистенційна криза зрілого віку та шляхи її подолання [Електронний ресурс] / Ж. Е. Кадиржанова // Вісник науки і освіти. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://cyberleninka.ru/article/n/ekzistentsialn...
14. Калашникова, С. А. Особистісні ресурси як інтегральна характеристика особистості / С. А. Калашникова. - Текст: безпосередній // Молодий вчений. - 2011. - № 8 (31). - Т. 2. - С. 84-87. - URL: https://moluch.ru/archive/31/3534/
15. Карнаух М. П. Экзистенциальная кризис как основа самопознания [Электронный ресурс] / М. П. Карнаух // Вестник Магнитогорского государственного технического университета им. И. Носова. - 2005. - Режим доступа к ресурсу: https://cyberleninka.ru/article/n/ekzistentsialn...
16. Коломієць О.В. Теоретичне обґрунтування психологічного конструкту «суб'єктна життєва позиція» // Світ науки. Педагогіка і психологія, 2019 №6, https://mir-nauki.com/PDF/126PSMN619.pdf
17. Королёва А. А. Особенности самоотношения женщин в период кризиса середины жизни / А. А. Королёва. // Ярославский педагогический вестник. – 2013. – №1. – С. 237–241.
18. Леонтьев Д. А. Жизненная позиция личности: от теории к операционализации / Д. А. Леонтьев, А. Е. Шильманская. // Педагогика. – 2019. – №1. – С. 90–100.
19. Ломов Б. Ф. Методологічні і теоретичні проблеми психології / Б. Ф. Ломов. – Москва: Наука, 1984. – 444 с.
20. Лясковська І. Л. Психологічна корекція негативних проявів кризи середнього віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук : спец. 19.00.07 "педагогічна та вікова психологія" / Лясковська Ірина Леонідівна – Київ, 2014. – 24 с.
21. Макаров Ю. В. Социально-психологический тренинг как социогуманитарная коммуникативная технология / Ю. В. Макаров. // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. – 2012. – С. 81–89.
22. Малкина-Пых И. Г. Возрастные кризисы: справочник практического психолога / И. Г. Малкина-Пых. - Москва: Эксмо, 2004. - 554 с
23. Маркін В. Н. Життєва позиція особистості як психолого-акмеологічна категорія і феномен соціального самоствердження / В. Н. Маркін. // Світ психології: науково-методичний журнал. – 2005. – №4. – С. 45–50.
24. Переваги групового психологічного тренінгу [Електронний ресурс] // Сидоров С.В. Сайт педагога-дослідника - URL: http://si-sv.com/publ/preimushhestva_gruppovogo_... (дата звернення: 25.10.2020)
25. Петросьян С. М. Кризисное состояние личности как психологический феномен / С. М. Петросьян. // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. - 2016. - №178. - С. 85-94
26. Поливанова К. Н. Психология возрастных кризисов: Учеб. пособие для студ. высш. пед. заведений / К. Н. Поливанова. – Москва: Центр, 2000. – 184 с.
27. Порівняльний аналіз прояву кризи середнього віку у чоловіків та жінок // Наукове товариство студентів XXI століття. ГУМАНІТАРНІ НАУКИ: зб. ст. по мат. XXVII Міжнар. студ. наук.-практ. конф. № 12 (27). URL: http://sibac.info/archive/guman/12(27).pdf (дата звернення: 22.02.2020)
28. Прядко С. А. Життєва позиція особистості в аспекті сучасного соціальнофілософського осмислення // Мультиверсум. Філософський альманах. — К. :Центр духовної культури, 2004. — № 40. — С. 56—63.
29. Психосоціальна допомога в роботі з кризовою особистістю: навчальний посібник / наук. ред. та керівник проблем. групи – Л. М. Вольнова. – К. , 2012. – 275 с.
30. Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія. Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 376 с.
31. Слободчиков В. И. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основные ступени развития субъектности человека / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. – Москва: Изд-во ПСТГУ, 2013. – 400 с.
32. Тавровецька, Н. І. Конструкти життєвої позиції особистості як опірність кризам життя / Н. І. Тавровецька // Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. -- Київ-Ніжин : Вид-во "ПП Лисенко М. М ", 2018. - Вип. 1. - Т. 14. Методологія і теорія психології. - С. 298-310.
33. Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності / Т. М. Титаренко. – Київ: Либідь, 2002. – 376 с.
34. Чернобровкина С. В. Гендерные особенности переживания и преодоления кризиса середины жизни [Электронный ресурс] / С. В. Чернобровкина // Вестник Омского университета. - 2014. - Режим доступа к ресурсу: https://cyberleninka.ru/article/n/gendernye-osob... (дата обращения: 22.02.2020)
35. Швецова Д. О. Психологічні кризи як феномен розвитку самосвідомості [Електронний ресурс] / Д. О. Швецова // Грамота. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://scjournal.ru/articles/issn_1993-5552_2013_11_55.pdf (дата звернення: 22.02.2020)
36. Ширинская Н. Е. Повышение уровня психологического благополучия посредством психологического тренинга / Н. Е. Ширинская. // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. – 2014. – №47. – С. 203–208.
37. Шмагина Ю. Д. Проблема кризиса среднего возраста в отечественной и зарубежной науке / Ю. Д. Шмагина. // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. – 2017. – №2. – С. 97–99.