Педагогічні умови реалізації особистісно-орієнтованого підходу на уроках іноземної мови у початковій школі


Автор(ка)
Кумановська Анастасія Олександрівна

Ступінь
Магістр

Група
Пом-2-19-1.4з

Спеціальність
013 Початкова освіта

Кафедра
Кафедра іноземних мов і методик їх навчання


Анотація

Перші роки вивчення іноземної мови для школярів надзвичайно важливі. Тому що, саме на початковому етапі закладаються основи іншомовної комунікативної компетенції, які необхідні для подальшого її розвитку й удосконалення. На початковому етапі відбувається становлення засад для формування іншомовних фонетичних, лексичних, граматичних та орфографічних навичок, а також умінь сприймати на слух, говорити, читати й писати у межах визначених програмою. Для успішного формування основ іншомовної комунікативної компетентності важливо зацікавити учнів вивченням іноземної мови, викликати в них позитивне ставлення до предмета, вмотивувати необхідність володіння іноземною мовою як засобом міжкультурного спілкування.
Тому, одним із найважливіших завдань сучасного закладу освіти є створення сприятливого середовища для розвитку особистості учня, реалізації його творчого потенціалу, розкриття творчих можливостей. Саме цьому сприяє особистісно-орієнтована технологія навчання, особливість якої полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів.
Особистісно-орієнтована технологія, як і будь які інші навчальні технології керується метою, завданнями, основними ознаками та
принципами, які значно відрізняють її від традиційної, яка панувала в школах ще за радянських часів. Що і зумовлює її ефективність у формуванні необхідних компетенцій серед учнів сучасної початкової школи.
Успішність процесу формування у молодших школярів іншомовної комунікативної компетенції залежить від дотримання низки педагогічних умов. Педагогічні умови організації особистісно-орієнтованого навчання передбачають спеціальну підготовку вчителя до впровадження особистісно-орієнтованих технологій, а саме: розробкою способів реалізації особистісно-орієнтованих цілей навчання та виховання, обґрунтуванням змісту й методів, які відповідають цим цілям, зміною стилю педагогічного спілкування, заохоченням до самостійності, формуванням прагнення до індивідуальних інтелектуальних зусиль.


Зміст

Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел і додатків.

Покликання


1. Амонашвили Ш.А. Психологические особенности усвоения второго языка младшими школьниками . Иностранные языки в школе. 1986. №2. С. 24-27.
2. Андріюк І. Я. Особистісно-орієнтований підхід у детермінації іншомовного мислення. Англійська мова та література. 2014. № 7/8. С. 2-8.
3. Багай Б. М. Особистісно зорієнтована технологія гнучкої диференціації освітнього процесу («Азімут»). Педагогічні технології (методики та системи):доп. наук.-теорет. семінар.,м.Броди, 11 берез. 2016. Броди, 2016.13 с.
4. Балл Г. О. Орієнтири сучасного гуманізму (в суспільній, освітній, психологічній сферах): 2-ге вид., доп. Житомир: ПП «Рута», Видавництво «Волинь», 2008.
5. Барабанщиков В. А. Психология восприятия: Организация и развитие перцептивного процесса. Москва: Когито-Центр, 2006. 241 с.
6. Баржерон С.Ф., Косенко Т.І. Збірник матеріалів для вивчення англійської мови у дитячих садках та молодших класах шкіл: навч.посіб. Київ: Рад. школа, 1963. 72 с.
7. Барташніков О.О., Барташнікова І.А., Зелена І.Я. Ігри для початкового навчання англійської мови:навч. посіб. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2002. 64с.
8. Бех І.Д. Виховання особистості: в 2 кн. – Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади: наук. видання. Київ: Либідь, 2003. 280 с.
9. Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. – Кн. 2: Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади: наук. видання. Київ:Либідь, 2003. 344 с.
10. Бигич Ю. Теорія множинності інтелекту в процесі особистісно- орієнтованого навчання іноземної мови. Іноземні мови в школах України. 2014. № 1. С. 11-17.
11. Бібік Н.М. Формування пізнавальних інтересів молодших школярів. Ін-т педагогіки АПН України. Київ: Фірма «Віпол», 1998. 190 с.
12. Бондаровська В.М. Діти та нові інформаційні технології: позитивні та негативні наслідки нової культури людського життя. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2000. №1. С 49-52.
13. Василега О. Адаптаційно-ігровий цикл навчання: урахування вікових особливостей дітей 6–8-річного віку в контексті впровадження НУШ: Учитель початкової школи. 2019. №9.
14. Василенко О. Умови реалізації особистісно-орієнтованого змісту загальної середньої освіти. Освіта і управління.1999. № 1. С. 53–58.
15. Вікова психологія /за ред. Г.С. Костюка. Київ: Рад. шк.,1976. С.90-138.
16. Волобуєва Т. Б. Розвиток творчої активності учнів молодших класів засобами нових інформаційних технологій навчання: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 . Т. Б. Волобуєва; Ін-т педагогіки АПН України. К., 1996. 22 с.
17. Волощук І.С. Науково-педагогічні основи формування творчої особистості. Київ: Пед. думка, 1998.160 с.
18. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках іноземної мови: темат. зб. праць / Упоряд.: А. А. Волосюк; за заг. редакцією А. О. Лавренчука. Рівне: РОІППО, 2013. 29 с.
19. Вяльшина Н. Н. Некоторые приемы повышения эффективности урока иностранного языка . Иностранные языки в школе. 2008. № 2. С. 26–29.
20. Гавриш І. Дейниченко Т. Засоби диференціації навчання в початковій школі. Педагогіка і психологія: зб. наук. праць ХДПУ. Вип. 9. Харків: ХДПУ, 1999. С. 3–5
21. Галузинський В., Євтух М. Диференційований та індивідуальний підходи у навчанні і вихованні учнів. Педагогіка: теорія та історія. Київ, 1995. С. 106-119.
22. Гергель А. Ф. Педагогічні умови ефективності навчання іноземних мов на початковому етапі в середній школі (на матеріалі англійської мови): автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.01; Київ. ун-т ім. Т. Г. Шевченка. Київ, 1994. 24 с.
23. Гергель А.Ф. Навчання іноземної мови через різні види діяльності. Дошкільне виховання. 1999. № 4, С. 12-13.
24. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с URL http: //hum.edu-lib.net/szbrannoe/goncharenko-s-u-ukrayinskiy-pedagogichniy-slovnik-onlayn
25. Гришкова P.О. Психолого-педагогічні умови особистісно-орієнтованого вивчення іноземної мови: Наукові записки. Том 18. спец випуск. 2000. C.35-36
26. Гришкова Р.О. Педагогічні умови реалізації особистісно-орієнтованого навчання іноземної мови студентів нефілологічних спеціальностей вищих закладів освіти:автореф. дис. …канд. пед. наук:13.00.04.Київ, 2000. 23с.
27. Губа Н.О. Критерії та показники вимірювання научуваності у молод- шому шкільному віці:автореф. дис. … канд. психол. наук: 13.00.07, Інститут психології АПН України. Київ, 1994. 23с.
28. Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения. Москва:Педагогика, 1986. 240 с.
29. Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. Москва: Интор, 1996. 544 с.
30. Джим А.Ю., Баранова С.В. Особистісно-орієнтований підхід на занят- тях з іноземної мови. Молодий вчений № 5 (45) травень, 2017 р. URL:http://mo lodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/5/72.pdf
31. Жернов В.И. Теоретико-методологические основы формирования профессиональнопедагогической направленности личности студента педвуза: Монография. Магнитогорск, 1999. 116 с. URL:https://www.slideshare.net/ippo-kubg /ss-81421217
32. Зимняя И.А. Педагогическая психология: 3-е изд., пересмотр. Воро-неж: МОДЭК, 2010. 448 с.
33. Зубаль Н. Психологічні показники особистісно-орієнтованого уроку. Відкритий урок. 2004. № 21/24. С.77–79
34. Івченко-Чехолка Ю.В. Гра як метод навчання іншомовного спілкування учнів початкової школи. Збірка ігор. URL: https://vseosvita.ua/libra ry/gra-ak-metod-navcanna-insomovnogo-spilkuvanna-ucniv-pocatkovoi-skoli-58510.html
35. Ігошева М. П. Концепція особистісно-орієнтованого підходу в процесі навчання англійської мови. Таврійський вісник освіти. 2017. № 2. С. 157-164. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tvo_2017_2_23" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tvo_2017_2_23
36. Ігри на уроках англійської мови як засіб формування комунікативної компетенції школярів/ Уклала Т.М.Гавінська. Слобідко-Охрімовецький НВК. 2015. 67 с
37. Ігри у навчанні іноземних мов: інформ.-бібліогр. список/ уклад. Власова Є. Г., 21 листоп.2015. 50с.
38. Клачкова М.А. Використання мультимедійних технологій на уроках англійської мови. URL: http://fel2005.dp.ua/docs/blog/06/040.pdf
39. Климко В.М. Реалізація особистісно-орієнтованого підходу на уроках української мови і літератури. Скадовск. 2017. 19с. URL: http://metod-portal.pp.ua/wp-content/uploads/2017/03.docx
40. Коваль В. Умови формування професійної компетентності майбутніх учителів-філологів як педагогічна проблема. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. № 7.С.168-175. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2013_7_28" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2013_7_28
41. Колодько Т. М. Формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних мов у вищих педагогічних навчальних закладах: дис. … канд. пед.наук: 13.00.04, 2005. 20 с.
42. Коломієць А. В. Особистісно орієнтоване навчання – шлях до формування інноваційної особистості URL: http://nvo28.ucoz.ua/1/repozutar/kolo miec.docx
43. Кононко О.Л. Соціально-емоційний розвиток особистості в дошкільному дитинстві: навч. посіб. Київ: Освіта, 1998. 256 с.
44. Корнєва І.В. Особистісно-орієнтовне навчання молодших школярів англомовної комунікації. URL:https://vseosvita.ua/library/osobistisno-orientovne-nav ca nna-molodsih-skolariv-anglomovnoi-komunikacii-8074.html
45. Максак І. В. Психологічні передумови формування у молодших школярів соціокультурної компетенції в англомовному аудіюванні/читанні / І. В. Максак. Теоретичні питання культури, освіти та виховання. 2011. № 43. С. 88-93. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpkov_2011_43_26" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpkov_2011_43_26
46. Мединська Н.Л. Урок у системі особистісно-орієнтованого навчання. URL:http://nkptu14.in.ua/doc/doc_051.docx
47. Мисечко О. Сформувати вміння вчитися (Організація педагогічного спілкування з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку в процесі навчання іноземної мови. Іноземні мови в навчальних закладах. 2002. № 1-2. С. 116-123.
48. Навчально-методичний посібник з англійської мови «Дидактичні ігри як засіб розвитку пізнавальної активності учнів на уроках англійської мови»/ Автор-упорядник: О.П.Мила. Вінниця. 2013. URL: https://dorobok.edu.vn.ua/file/ge t/226
49. Назарчук А.А., Желіхівська Т.М.Формування мотивації та інтересу інтересу до вивчення англійської мови на початковому етапі навчання. Педагогічний дискурс. 2012. № 11. С.202-206
50. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ ст. Проект : Освіта. 2001. 24-31 жовтня. С. 1-5.
51. Новітні технології на уроках англійської мови: упоряд. Т. Михайленко: ред.газет гуманітарного циклу. 2012. 112 с.
52. Карпюк О.Д. Підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти «English with Smiling Sam» .Тенопіль.Астон.2014.120с.
53. Овчаренко З.П. Інформаційні технології як засіб інтенсифікації вивчення англійської мови. URL:http://www.kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/ ovcharenko_informatsiini.pdf
54. Освітні технології: навчал.метод. посібник О.М. Пєхота, А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін.; За заг. Ред. О.М. Пєхоти. Київ: А.С.К, 2001. 256с
55. Особистісно орієнтовані технології навчання іноземних мов . Укладачі: І. О. Мазайкіна, Т. І. Ямчинська, Є. В. Громов, Вінниця. 2017. 76 с.
56. Глушок Л.М. Застосування інтерактивних методів при викладанні англійської мови у Хмельницькій гуманітарно-педагогічній академії. Педагогічний дискурс. 2010. № 8. С. 56-59
57. Зубрик А. Інтерактивні методи і прийоми навчання англійської мови учнів початкових класів. Актуальнi питання гуманiтарних наук. № 28. том 2. 2020. С. 87-92 URL:http://journals.uran.ua/index.php/2308-4855/article/view/208643
58. Педагогічні технології в початковій школі: навч.посіб/ Авт.-укл.С.М. Дубяга. Мелітополь. МДПУ ім..Б.Хмельницького, 2015.160 с.
59. Пєхота О.М. Особистісно орієнтоване навчання: підготовка вчителя: навч. - метод. посіб. Миколаїв: Іліон, 2007. 272 с
60. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій: навч. посіб. О. М. Пєхота, В. Д. Будак, В. І. Шуляр та ін..; за ред.. І. А. Зязюна, О. М. Пєхоти. Київ: А. С. 2003. 240 с.
61. Подмазін С. Особистісно-зорієнтована освіта. Особливий вид діяльності . Директор школи. Україна. 2001. № 3. С. 93-95.
62. Полонский В.М. Словарь по образованию и педагогике: Москва. Высшая школа, 2004. 512 с.
63. Про концепцію загальної середньої освіти(12-річна школа): Постанова Колегії міністерства освіти і науки України президія академії педагогічних наук України № 12/5-2 від 22 листопада 2001 року. URL:https://zakon.rada.gov.ua/rada/ show/v_5-2290-01#Text
64. Рибалка В.В. Особистісний підхід у профільному навчанні старшокласників; АПН України, Інститут педагогіки і психології професійної освіти. Київ: Деміур, 1998. 160 с.
65. Савченко О. Я. Компетентнісний підхід як чинник модернізації початкової освіти. Наука і освіта. 2011. № 4. С. 13–16.
66. Сафарян С. Теорія та практика особистісно-орієнтованого навчання. Іноземні мови в сучасній школі. 2012. № 4. С. 34–36
67. Сисоєва С.О. Особистісно-орієнтовані технології: сутність, специфіка, вимоги до проектування. Професійна освіта: педагогіка і психологія. Iчня, 2014. С.159-160.
68. Сперанська-Скарга М.А. Педагогічні умови формування професійно-пед. іміджу майб. вчителя. Філолога. URL:http://irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/
69. Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти І ступеня: наказ Міністерства і науки України від 20.04.2018. URL:https://mon.g ov. ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-stupenya
70. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1-2 клас: Наказ Міністерства освіти і науки України освіти і науки України від 08.10.2019року, №1272. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna %20serd nya/programy-1-4-klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf
71. Федорчук Е.І. Сучасні педагогічні технології: навч.-метод. посіб. Кам‘янець-Подільський: Абетка, 2006. 212 с.
72. Ходій О. О. Ігрові методи навчання лексиці на уроках англійської мови в початковій школі.Таврійський вісник освіти. 2013. №4. С.191-196
73. Чернякова О.І. Особистісно-орієнтований підхід у навчанні школярів англійської мови: Психолінгвістика. 2013. №13. С. 93-117.
74. Эльконин Д.Б. Психология игры. Москва: ВЛАДОС, 1999. 360 с.
75. Якиманская И.С. Личностно-ориентированное обучение в современ- ной школе. Москва: Сентябрь, 1996. 96 с.
76. Яценко С.Л. Педагогічні умови та чинники особистісно-орієнтованого навчання (теоретичний аспект) URL: http://eprints.zu.edu.ua/104/1/77777.pdf
77. Яценко С.Л. Сутнісні аспекти особистісно-орієнтованої освіти. Проблеми освіти: Наук-метод. зб. Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. Київ, 2015. №. 85. С. 116-122.
78. Черниш В.В. Навчання іншомовного діалогічного мовлення в аспекті компетентнісного підходу. Іноземні мови. 2012. № 4. С. 11-27. URL:http://nb uv.gov.ua/UJRN/im_2012_4_4
79. Пристай Г. Особливості навчання іноземних мов в умовах співпраці. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир, 2014.№ 75. 6 с.