МЕТОДИКА НАВЧАННЯ МОРФОЛОГІЇ УЧНІВ 10-ГО КЛАСУ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ НА ЗАСАДАХ КОМПЕТЕНТІСНОГО ПІДХОДУ
Автор(ка)
Подоляко Юлія Ігорівна
Ступінь
Магістр
Група
не вказано
Спеціальність
035 Українська мова і література
Кафедра
Кафедра української мови
Анотація
Актуальність дослідження Встановлено, що комунікативне спрямування мовної освіти в школі передбачає впровадження компетентнісного підходу до навчання української мови, що є ефективним і дієвим за умов розвитку сучасного суспільства, адже воно характеризується стрімким динамічним розвитком усіх сфер життєдіяльності, глобалізацією й інформатизацією, тому потребує формування нової компетентної особистості, готової до активної діяльності, здатної адекватно сприймати та перетворювати отриману інформацію, безпосередньо застосовувати її на практиці.
Проблема навчання повнозначних частин мови у компетентісному аспекті спирається на здобутки лінгводидактики, психології, лінгвістики, соціології, психолінгвістики, соціолінгвістики та педагогіки.
Лінгвістичні передумови формування стилістичних умінь учнів знаходимо в роботах з морфології, стилістики, лінгвістики тексту В.Виноградова, І.Вихованця, А.Загнітка, Л.Мацько, І.Чередниченка О.Бондарка, Л.Булаховського, П.Дудика, В.Олексенка, В.Чабаненка, та ін.
Лінгводидактичні засади формування комунікативної компетентності учнів досліджено О. Біляєвим, О. Горошкіною, Є. Голобородько, Н. Дикою, С. Караманом, М. Пентилюк, В. Мельничайком, Л. Паламар, Т. Симоненко, Г. Шелеховою та ін.
Незважаючи на загальне зростання інтересу дослідників до зазначеної проблеми та появу окремих теоретичних досліджень щодо обґрунтування компетентісного підходу до навчання нами не виявлено розробок оптимальних шляхів поєднання формування комунікативної компетентності учнів старшої школи профільного навчання із засвоєнням повнозначних частин мови. А тому питання методики їх вивчення залишається актуальним та недостатньо вивченим.
Актуальність дослідження зумовлена такими чинниками: сучасними вимогами до рівня мовної освіти взагалі; недостатнім рівнем сформованості в школярів практичних умінь уживати повнозначні ресурси мови в побудові власних висловлювань різних стилів, що позначається на їхньому загальному рівні мовленнєвих умінь і викликає відповідні труднощі під час опрацювання граматико-стилістичного матеріалу; нерозробленістю цієї проблеми в українській лінгводидактиці з погляду нових підходів до організації шкільної мовної освіти.
Мета роботи полягає у розробленні, теоретичному обґрунтуванні методики навчання морфології учнями 10-го класу на засадах компетентнісного підходу в умовах профільного навчання.
Відповідно до мети магістерської роботи визначено такі завдання:
1) - проаналізувати стан досліджуваної проблеми в лінгвістичній, психологічній, педагогічній, методичній літературі та практиці навчання української мови в профільній школі;
2) - обґрунтувати оптимальні методи, форми і засоби, що забезпечать формування морфологічно-дослідницьких здібностей в учнів 10-го класу профільної школи на засадах компетентнісного підходу;
3) - вивчити сучасний стан граматичної підготовки в профільній школі;
4) - проаналізувати чинну програму, підручники, науково-методичну літературу з погляду реалізації компетентнісного підходу до вивчення морфології.
5) - розробити методичну систему вправ навчання морфології учнів 10-го класу профільної школи на засадах компетентнісного підходу.
Шляхами реалізації мети та завдань даного дослідження є аналіз проблеми на основі опрацьованої літератури з мовознавства, психолінгвістики, лінгводидактики; наукове обґрунтування поняття «компетентісний підхід» до вивчення повнозначних частин мови в профільній школі; спостереження за навчально-виховним процесом, аналіз уроків української мови; аналіз чинної програми та підручників.
Проблема навчання повнозначних частин мови у компетентісному аспекті спирається на здобутки лінгводидактики, психології, лінгвістики, соціології, психолінгвістики, соціолінгвістики та педагогіки.
Лінгвістичні передумови формування стилістичних умінь учнів знаходимо в роботах з морфології, стилістики, лінгвістики тексту В.Виноградова, І.Вихованця, А.Загнітка, Л.Мацько, І.Чередниченка О.Бондарка, Л.Булаховського, П.Дудика, В.Олексенка, В.Чабаненка, та ін.
Лінгводидактичні засади формування комунікативної компетентності учнів досліджено О. Біляєвим, О. Горошкіною, Є. Голобородько, Н. Дикою, С. Караманом, М. Пентилюк, В. Мельничайком, Л. Паламар, Т. Симоненко, Г. Шелеховою та ін.
Незважаючи на загальне зростання інтересу дослідників до зазначеної проблеми та появу окремих теоретичних досліджень щодо обґрунтування компетентісного підходу до навчання нами не виявлено розробок оптимальних шляхів поєднання формування комунікативної компетентності учнів старшої школи профільного навчання із засвоєнням повнозначних частин мови. А тому питання методики їх вивчення залишається актуальним та недостатньо вивченим.
Актуальність дослідження зумовлена такими чинниками: сучасними вимогами до рівня мовної освіти взагалі; недостатнім рівнем сформованості в школярів практичних умінь уживати повнозначні ресурси мови в побудові власних висловлювань різних стилів, що позначається на їхньому загальному рівні мовленнєвих умінь і викликає відповідні труднощі під час опрацювання граматико-стилістичного матеріалу; нерозробленістю цієї проблеми в українській лінгводидактиці з погляду нових підходів до організації шкільної мовної освіти.
Мета роботи полягає у розробленні, теоретичному обґрунтуванні методики навчання морфології учнями 10-го класу на засадах компетентнісного підходу в умовах профільного навчання.
Відповідно до мети магістерської роботи визначено такі завдання:
1) - проаналізувати стан досліджуваної проблеми в лінгвістичній, психологічній, педагогічній, методичній літературі та практиці навчання української мови в профільній школі;
2) - обґрунтувати оптимальні методи, форми і засоби, що забезпечать формування морфологічно-дослідницьких здібностей в учнів 10-го класу профільної школи на засадах компетентнісного підходу;
3) - вивчити сучасний стан граматичної підготовки в профільній школі;
4) - проаналізувати чинну програму, підручники, науково-методичну літературу з погляду реалізації компетентнісного підходу до вивчення морфології.
5) - розробити методичну систему вправ навчання морфології учнів 10-го класу профільної школи на засадах компетентнісного підходу.
Шляхами реалізації мети та завдань даного дослідження є аналіз проблеми на основі опрацьованої літератури з мовознавства, психолінгвістики, лінгводидактики; наукове обґрунтування поняття «компетентісний підхід» до вивчення повнозначних частин мови в профільній школі; спостереження за навчально-виховним процесом, аналіз уроків української мови; аналіз чинної програми та підручників.
Зміст
Вступ
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИВЧЕННЯ МОРФОЛОГІЇ УЧНІВ 10-ГО КЛАСУ НА ЗАСАДАХ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ
1.1. Психолого-педагогічні передумови вивчення морфології учнями 10-го класу профільної школи на засадах компетентнісного підходу.
1.2. Лінгводидактичні особливості вивчення морфології у профільній школі.
1.3. Компетентнісний підхід у процесі вивчення морфології на уроках української мови.
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ ІІ. ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА РОБОТИ НАД ВИЗНАЧЕНОЮ ПРОБЛЕМОЮ
2.1. Аналіз навчально-методичного забезпечення учнів 10-го класу у профільній школі..
2.2. Практика формування в учнів 10-го класу морфологічно-дослідницьких здібностей на засадах компетентнісного підходу.
2.3. Методика навчання морфології учнів 10-го класу профільної школи на засадах компетентнісного підходу.
Висновки до другого розділу
Загальні висновки
Список використаної літератури
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИВЧЕННЯ МОРФОЛОГІЇ УЧНІВ 10-ГО КЛАСУ НА ЗАСАДАХ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ
1.1. Психолого-педагогічні передумови вивчення морфології учнями 10-го класу профільної школи на засадах компетентнісного підходу.
1.2. Лінгводидактичні особливості вивчення морфології у профільній школі.
1.3. Компетентнісний підхід у процесі вивчення морфології на уроках української мови.
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ ІІ. ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА РОБОТИ НАД ВИЗНАЧЕНОЮ ПРОБЛЕМОЮ
2.1. Аналіз навчально-методичного забезпечення учнів 10-го класу у профільній школі..
2.2. Практика формування в учнів 10-го класу морфологічно-дослідницьких здібностей на засадах компетентнісного підходу.
2.3. Методика навчання морфології учнів 10-го класу профільної школи на засадах компетентнісного підходу.
Висновки до другого розділу
Загальні висновки
Список використаної літератури
Покликання
Список використаної літератури:
1. Андреев В. И. Євристическое программирование учебно-исследовательской деятельности : метод. пособие / Валентин Иванович Андреев. М. : Высш. шк.., 1981. – 240с.
2. Аніскіна Н.О. Організація профільного навчання в сучасній школі / Н.О. Аніскіна. – Х.: Видавн. група „Основа”, 2003. – 176 с
3. Бакум З. Теоретико-методичні засади навчання фонетики української мови в гімназії : монографія / З. П. Бакум. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2008. – 338 с.
4. Балакина, ЛЛ. Коммуникативная компетентность учащихся: сущность, содержание, необходимость формирования / ЛЛ. Балакина // Мир науки, культуры, образования / Под ред. А.В. Петрова. - 2009. - № 4 .-С. 211-214.
5. Бацевич Ф. С. Онови комунікативної лінгвістики : підручник / Ф. С. Бацевич – К. : Академія, 2004. – 344 с.
6. Бевзенко С. П. Історична морфологія української мови : нариси із словозміни та словотвору / С. П. Бевзенко ; М-во вищ. і серед. спец. освіти УРСР, Ужгород. держ. ун-т. - Ужгород : Закарпат. обл. вид-во, 1960. - 416 с.
7. Безпояско О. К., Городенська К. Г., Русанівський В. М. Граматика української мови. Морфологія / О. К. Безпояско, К. Г. Городенська, В. М. Русанівський. – К. : Либідь, 1993. – 336 с.
8. Бібік Н.М. Профільна школа: проблеми наукового супроводження / Н.М. Бібік // Зміст і технології шкільної освіти: Матеріали звіт. наук. конф., 30-31 берез. 2004 р.: У 2 ч. / АПН України. Ін-т педагогіки. – К., 2004. – Ч. 1. – С. 6-9.
9. Біляєв О.М. Лінгводидактика рідної мови: Навчально-методичний посібник / О.М. Біляєв. — К.: Генеза, 2005. — 180 с.
10. Білоусенко П.І., Явір В.В. Проблемно-ситуативні завдання на уроках рідної мови. – К.: Освіта, 1990. – 286 с.]
11. Варзацька Л. О. Вивчення морфології у взаємозв’язку з лексикою, синтаксисом і стилістикою / Л. О. Варзацька // Українська мова і література в школі. – 1978. – № 7. – С. 63–69.
12. Варзацька Л. О. Типи інтегрованих уроків у системі компетентнісної мовної освіти / Л. О. Варзацька // Дивослово . – 2013 . – N11 . – С. 2-4.
13. Варзацька Л. О. Узагальнені способи діяльності як засіб формування морфологічної компетентності учнів 5-7 класів [Текст] / Л. Варзацька // Українська мова і література в школі : Науково-методичний журнал. - 2013. - N 4. - С. 7-11
14. Васюченко П. В. Феномен компетентнісно-орієнтованого підходу до підготовки фахівців / Васюченко П. В. // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – 2009. - №2. – С. 17-26
15. Вихованець І. Теоретична морфологія української мови: Академічна граматика української мови / І. Вихованець, К. Городенська // За ред. І. Вихованця. – К. : Унів. вид-во «Пульсари», 2004. – 400 с.
16. Ганич Д. І. Словник лінгвістичних термінів / Д. І. Ганич, І. С. Олійник. – К. : Вища школа, 1985. – 360 с.
17. Глазова О. П. Рідна мова: [підручник для 6 класу загальноосвіт. навч. закл.] / О. П. Глазова, Ю. Б. Кузнецов. – К. : Зодіак-ЕКО, 2008. – 288 с.
18. Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Українська мова. Академічний рівень. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Зодіак-Еко, 2010.
19. Голобородько Е. П. Теория и практика обучения морфологии русского языка в условиях близкородственного двуязычия [Рукопись] : автореферат дис. . д-ра пед. наук : 13.00.02 : защищена 05.12.1991 / Е. П. Голобородько ; Московский областной педагогический институт им. Н. К. Крупской. - М., 1991. - 38 с.
20. Голуб Н. Методичні рекомендації щодо навчання української мови в умовах компетентнісного підходу / Н. Голуб // Дивослово. – 2013. - №9. – С. 3-7.
21. Городенська К. Підвищуймо культуру фахового мовлення / К. Городенська // Українська мова. – 2004. – № 2. – С. 92-97.
22. Горошкіна О. М. Лінгводидактичні засади навчання української мови в старших классах природничо-математичного профілю : монографія / О. М. Горошкіна ; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. – Луганськ : Альма-матер, 2004. – 360 с.
23. Горпинич В. О. Морфологія української мови: [підручник для студ. вищ. навч. закл.] / В. О. Горпинич. – К. : ВЦ «Академія», 2004. – 336 с.
24. Ґудзик І. П. Компетентнісне спрямування шкільних мовних курсів / І. П. Ґудзик // Педагогічна і психологічна науки в Україні. – Т. 2. – К. : Педагогічна думка, 2007.
25. Дика, Н. М. Тести та завдання для тематичного контролю знань з української мови : Морфологія (іменні частини мови) [Текст] / Наталія Дика // Українська мова й література в сучасній школі. - 2013. - № 3. - С. 28-31.
26. Дика, Н. М. Формування граматичних понять з морфології української мови учнів основної школи / Наталія Дика // Проблеми державного будівництва в Україні. – 2012. № 21. - С. 146-152
27. Дика, Н. М. Формування лінгвістичних понять в учнів загальноосвітніх навчальних закладів під час вивчення морфології (іменні частини мови) / Наталія Дика // Українська мова і література в школах України. - 2014. - № 10. - С. 20-25
28. Дорошенко С. І. Граматична стилістика української мови : посібник для учнів / Сергій Іванович Дорошенко . – Київ : Радянська школа, 1985 . – 199 с.
29. Дубовик С.Г. Формування граматичних навичок: функціональна орієнтація // Дивослово. – 1998. – № 6. – С. 29 – 32.
30. Дудников А. В. Методика изучения грамматики в восьмилетней школе : пособ. для учителей / Алексей Виссарионович Дудников. – М. : Просвещение, 1977. – 304 с.
31. Єрмоленко С. Я. Культура мови / С. Я. Єрмоленко // Українська мова : Енциклопедія. – [2-ге вид.]. – К. : Вид-во "Українська енциклопедія" ім. М. П. Бажана, 2004. – С. 285-286.
32. Єрмоленко С., Мацько Л. Навчально-виховна концепція вивчення української (державної) мови / С. Єрмоленко, Л. Мацько// Дивослово. – 1994. – № 7. – С. 28 - 33.
33. Журавлев И. К. Система познавательных задач по учебному предмету / И. К. Журавлев // Советская педагогика. – 1981. - № 9. – С. 49-55.
34. Загнітко А. П. Основи функціональної морфології української мови / А. П. Загнітко. — К. : Вища школа, 1991. — 77 с
35. Загнітко А. П. Теоретична граматика української мови. Морфологія / А. П. Загнітко. — Донецьк : Дон ДУ, 1996. — 435 с.
36. Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова. Рівень стандарту. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – К.: Генеза, 2010.
37. Зеер Э. Ф. Модернизация профессионального образования : компетентностный подход / Зеер Э.Ф., Павлова А.М., Сыманюк Э.Э. – М. : Московский психолого-социальный інститут, 2005. – 216 с.
38. Зимняя И. А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования / И. А. Зимняя // Высшее образование сегодня. - 2003.-№5.
39. Зимняя И. Я. Психология обучения иностранным языкам в школе / И. Я. Зимняя. – М.: Просвещение, 1991. – 222 с.
40. Караман С. О. Методика навчання української мови в гімназії : навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів освіти] / С. О. Караман. – К. : Ленвіт, 2000. – 272 с.
41. Караман С. Поглиблене вивчення української мови в гімназіях та загальноосвітніх школах / Караман С. // Дивослово. - 1994.-N7. - С.34-37.
42. Караман С., Тихоша В. Технологія створення підручників і посібників для поглибленого вивчення української мови в гімназії // Дивослово. – 2001. – № 4. – С. 34-38.
43. Кизенко В.І. З вітчизняного досвіду організації профільного навчання в старшій школі / В.І. Кизенко // Підруч. для директора. – 2003. – № 11/12. – С. 61-74.
44. Кизенко В.І. Педагогічна сутність основних понять профільного навчання / В.І. Кизенко // Підруч. для директора. – 2003. – № 11/12. – С. 42-45.
45. Компетентнісний підхід до навчання української мови в основній школі (матеріали круглого столу) // Українська мова і література в школі. – 2012. – № 4. – С. 51–64.
46. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : “К.І.С.”, 2004. – 112 с.
47. Кучеренко І. К. Теоретичні питання граматики української мови : морфологія / І. К. Кучеренко. – Вінниця : Поділля – 2003. – 464 с
48. Кучерук О. Компетентнісний підхід до формування національно-мовної особистості школяра / О. Кучерук // Назустріч освіті майбутнього. –2005 рік. - № 8. – С. 22-24
49. Леонова М.В. Сучасна українська літературна мова: Морфологія / М. В. Леонова. – К. : Вища школа, 1983. – 262 с.
50. Лернер И. Я. Развитие мышления учащихся в процессе обучения истории : [пособ. для учителей] / Исаак Яковлевич Лернер. – М. : Просвещение, 1982. – 191 с.
51. Лещенко Г. Компендіум основних методичних понять: стислий виклад засад формування комунікативної україномовної компетенції / Г. Лещенко // УМЛШ. – 2009. - №5. – С. 6-13
52. Лурия А. Р. Язык и сознание / Александр Романович Лурия / Под ред. Е. Д. Хомской. – М. : Изд-во МГУ, 1972. – 320 с.
53. Маркова А. П. Формування мотивації навчання / А. П. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М. : Просвещение, 1990. – С. 190.
54. Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении / Алексей Михайлович Матюшкин. – М. : Педагогика, 1972. – 168 с.
55. Махмутов М. И. Проблемное обучение / Мирза Исмаилович Махмутов. – М. : Педагогика, 1975. -367 с
56. Мацько Л. Аспекти мовної особистості у проекції педагогічного дискурсу / Л. Мацько // Дивослово. – 2006. – № 7. – С. 2–5.
57. Методика вивчення української мови в школі : посіб. для вчителів / [О. М. Біляєв, В. Я. Мельничайко, М. І. Пентилюк, Г. Р Передрій та ін.]. – К. : Рад. шк., 1987. – 248 с.
58. Методика викладання української мови // Активні форми й методи навчання / С. І. Дорошенко, М. С. Вашуленко, Г. М. Муртазін. – К. : Вища школа, 1989. – C. 424.
59. Навчання української мови в профільній школі : навч. посіб. / [О. М. Горошкіна, А. В. Нікітіна, Л. О. Попова та ін.] ; Луган. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти. - Луганськ : Рєзніков, 2007. - 133 с. - Авт. зазначено на звороті тит. арк. - Бібліогр.: с. 131-133
60. Недодатко Н. Г. Формування навчально-дослідницьких умінь старшокласників: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.02 / Н. Г. Недодатко. – Харків, 2000. – 19 с.
61. Овчарук О. В. Компетентність як ключ до оновлення змісту освіти /
62. Стратегія реформування освіти в Україні : рекомендації з освітньої політики / Овчарук О.В. – К. : „К.І.С.”, 2003. – 296 с.
63. Омельчук С. Дослідницькі завдання з морфології на основі логічних розумових операцій (на матеріалі розділу "Прислівник") / Сергій Омельчук // Українська мова і література в школі : Науково-методичний журнал. - 2010. - № 5. - С. 2-6
64. Омельчук С. Навчання морфології української мови на засадах дослідницького підходу: теорія і практика: [монографія] / Сергій Омельчук. – К. : Генеза, 2014. – 368 с.
65. Омельчук С. «Підхід до навчання» як базова категорія сучасної лінгвістичної науки / С. Омельчук // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 2. – С. 2–7.
66. Онищенко В.О. Компетентнісно-орієнтований підхід до викладання української мови та літератури в умовах профілізації / В.О. Онищенко // УМЛШ. – 2010. - №29. – С. 22-27
67. Пентилюк М. І. Концепція навчання української мови в системі профільної освіти (проект) / М. І. Пентилюк, О. М. Горошкіна, А. В. Нікітіна // Методичні діалоги. – № 10. – 2006. – С. 2–7.
68. Пентилюк М. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті / М. І. Пентилюк // Українська мова і література в школі. – № 2. – 2010. – С. 2-5.
69. Пентилюк М. І., Окуневич Т. Г. Методика навчання української мови в середніх навчальних закладах у таблицях і схемах : [навч. посібник] / М. І. Пентилюк, Т. Г. Окуневич. – К. : Ленвіт, 2010. – 136 с.
70. Пентилюк, М. Наукові засади комунікативної спрямованості у навчанні рідної мови/ М. Пентилюк// Українська мова і література в школі. – 1999. – № 3. – С. 8-10.
71. Пилипчук М. І. Основи наукових досліджень [підручник] / М. І. Пилипчук, А. С. Григор’єва, В. В. Шостак. – К. : Знання, 2007. – 270 с.
72. Плиско К. М. Принципи, методи і форми навчання української мови. Теоретичний аспект : навчальний посібник для вузів / Катерина Миколаївна Плиско . – Харків : Основа, 1995 . – 240 с.
73. Плющ М. Я. Вивчення морфології в 5–6 класах: [посіб. для вчит.] / М. Я. Плющ. – К. : Рад. школа, 1988. – 168 с.
74. Плющ М. Я. Граматика української мови: У 2 ч. – Ч. 1. Морфеміка. Словотвір. Морфологія : Підручник / М. Я. Плющ. – К. : Вища шк., 2005. – 286 с.
75. Плющ М.Я., Тихоша В.І., Караман С.О., Караман О.В. Українська мова. Профільний рівень. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів / М. Я. Плющ, В. І. Тихоша, С. О. Караман, О. В. Караман. – К.: Освіта, 2010. – 288 с.
76. Пометун О. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті / Пометун О. // Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи / [під заг. ред. О.В. Овчарук]. – К. : „К.І.С.”, 2004. – 112 с.
77. Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти / О. Пометун // Рідна школа. – 2005. – № 1. – С. 64-69.
78. Практичні завдання з морфології сучасної української мови. Випуск 2. / Укл. Л.С. Рабанюк, Т.М. Романюк, В.Д. Шинкарук. – Чернівці: Рута, 2004. – 44 с.
79. Психологічні передумови формування дослідницьких здібностей учнів основної школи в процесі вивчення морфології української мови [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.stattionline.org.ua
80. Савенков А. И. Проектирование и исследование в современном образовании / А. И. Савенков // Химия в школе. – 2008. - № 6. – С. 2-8.
81. Селевко Г. Компетентности и их классификации / Герман Селевко // Народное образование. – 2004. – № 4. – С. 138 – 143.
82. Семеног О. Мовна особистість учителя в соціокультурній парадигмі ХХІ століття //О.Семеног //Професійна освіта: педагогіка і психологія: Польсько-український щорічник / За. ред. Т.Левовицького, І.Вільш, І.Зязюна, Н.Ничкало. – Ченстохова–Київ, 2007. –Вип. ІХ.- С. 323-332.
83. Скубанович В.Л. Проблемное обучение на уроках русского языка/В.Л. Скубанович // Русский язык в школе. – 1969. - № 6. – С. 24-30.
84. Словник-довідник з української лінгводидактики : [навч. посіб.] / [О. Горошкіна, Н. Єсаулова, О. Лук’янченко, Н. Мордовцева та ін.]; за ред. М. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2003. -149 с.
85. Сучасна українська літературна мова: [підручник] / А. П. Грищенко, Л. І. Мацько, М. Я. Плющ та ін. / За ред. А. П. Грищенка. – К. : Вища школа, 1993. – 366 с.
86. Тихоша В.І., Плющ М. Я., Караман С.О. Рідна мова : Підручник для 10 кл. гімназій, ліцеїв та шк.. з поглиб. вивч. укр. мови. – 2-ге вид. – К. : Освіта, 2006. – 352 с.
87. Тростенцова Л. А. Реализация практической направленности школьного курса морфологии / Л. А. Тростенцова // Лингвистические знания – основа учений и навыков: [сборник статей из опыта работы] / Сост. Т. А. Злобина. – М. : Просвещение, 1985. – С. 21–39.
88. Українська мова: Енциклопедія / редкол.: Русанівський В. М. (співголова), Тараненко О. О., Зяблюк М. П. та ін. – [2-ге вид.]. – К. : Вид-во «Укр. енцикл-я» ім.. М. П. Бажана, 2004. – 824 с.
89. Українська мова. 10-11 класи. Профільний рівень: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (філологічний напрям, профіль – українська філологія). Автори: Мацько Л.І., Семеног О.М.
90. Усачева И. А. Формирование учебной исследовательской деятельности / М. В. Усачева, И. И. Ильясов. – М.: Изд-во МГУ, 1986. – 196 с.
91. Успенский В.В. Школьные исследовательские задачи/ В. В. Успенский // Советская педагогика. – 1968. - №7. - С. 31-36.
92. Фоміна Н.В. Компетентнісний підхід у діяльності ліцею / Н.В. Фоміна // Управління школою. – 2008. - №25. – С. 16-21
93. Хуторской, А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты : [доклад на отделении философии образования и теории педагогики РАО 23 апреля 2002] / А. В. Хуторской. – М. : Эйдос. – С. 36–41.
94. Цоуфал Л. С. Лінгвістичні засади навчання морфології в загальноосвітній школі / Л. С. Цоуфал // Філологічні студії: наук. вісн. Криворіз. нац. ун-ту : зб. наук. пр. – Кривий Ріг, 2012. – Вип. 7, Ч. 2 – С. 315–322.
95. Цоуфал Л. С. Психологічні передумови формування мовної особистості учнів основної школи / Л. С. Цоуфал // Філологічні студії. – Вип.5. – 2010. – С. 250 – 257.
96. Черкаська О. Формування мовної і комунікативної компетенції мовної особистості у вищій школі // Вища школа. – 2010. – № 12. – С. 63-72
97. Шелехова Г. Компетентнісний підхід до мовленнєвого розвитку старшокласників в умовах профільного навчання української мови / Г. Шелехова // Вісн. Луган. нац. ун-ту імені Тараса Шевченка. – 2010. – № 22 (209) : Пед. науки. – С. 144–151.
98. Шелехова Г. Формування у старшокласників комунікативних умінь і навичок на уроках мови. // Дивослово. – 1998. – № 1
99. Шкільник М.М. Проблемний підхід до вивчення частин мови / Михайло Михайлович Шкільник. — К. : Рад. шк., 1987. — 136 с.
100. Школа Г. М., Олійник Е. В. Сучасна українська літературна мова: морфологія: навч.посібник / Г.М. Школа, Е.В. Олійник. – Бердянськ: БДПУ, 2011. – 229 с.
101. Щукина Г. И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе : [учеб. пособ. для пед. ин-тов] / Галина Ивановна Щукина. – М. :Просвещение, 1979.-160с.
102. Ющук І. П. Українська мова : підручник для студ. філологічних спец. вузів / І.П. Ющук. - К. : Либідь, 2003. - 640 с.
1. Андреев В. И. Євристическое программирование учебно-исследовательской деятельности : метод. пособие / Валентин Иванович Андреев. М. : Высш. шк.., 1981. – 240с.
2. Аніскіна Н.О. Організація профільного навчання в сучасній школі / Н.О. Аніскіна. – Х.: Видавн. група „Основа”, 2003. – 176 с
3. Бакум З. Теоретико-методичні засади навчання фонетики української мови в гімназії : монографія / З. П. Бакум. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2008. – 338 с.
4. Балакина, ЛЛ. Коммуникативная компетентность учащихся: сущность, содержание, необходимость формирования / ЛЛ. Балакина // Мир науки, культуры, образования / Под ред. А.В. Петрова. - 2009. - № 4 .-С. 211-214.
5. Бацевич Ф. С. Онови комунікативної лінгвістики : підручник / Ф. С. Бацевич – К. : Академія, 2004. – 344 с.
6. Бевзенко С. П. Історична морфологія української мови : нариси із словозміни та словотвору / С. П. Бевзенко ; М-во вищ. і серед. спец. освіти УРСР, Ужгород. держ. ун-т. - Ужгород : Закарпат. обл. вид-во, 1960. - 416 с.
7. Безпояско О. К., Городенська К. Г., Русанівський В. М. Граматика української мови. Морфологія / О. К. Безпояско, К. Г. Городенська, В. М. Русанівський. – К. : Либідь, 1993. – 336 с.
8. Бібік Н.М. Профільна школа: проблеми наукового супроводження / Н.М. Бібік // Зміст і технології шкільної освіти: Матеріали звіт. наук. конф., 30-31 берез. 2004 р.: У 2 ч. / АПН України. Ін-т педагогіки. – К., 2004. – Ч. 1. – С. 6-9.
9. Біляєв О.М. Лінгводидактика рідної мови: Навчально-методичний посібник / О.М. Біляєв. — К.: Генеза, 2005. — 180 с.
10. Білоусенко П.І., Явір В.В. Проблемно-ситуативні завдання на уроках рідної мови. – К.: Освіта, 1990. – 286 с.]
11. Варзацька Л. О. Вивчення морфології у взаємозв’язку з лексикою, синтаксисом і стилістикою / Л. О. Варзацька // Українська мова і література в школі. – 1978. – № 7. – С. 63–69.
12. Варзацька Л. О. Типи інтегрованих уроків у системі компетентнісної мовної освіти / Л. О. Варзацька // Дивослово . – 2013 . – N11 . – С. 2-4.
13. Варзацька Л. О. Узагальнені способи діяльності як засіб формування морфологічної компетентності учнів 5-7 класів [Текст] / Л. Варзацька // Українська мова і література в школі : Науково-методичний журнал. - 2013. - N 4. - С. 7-11
14. Васюченко П. В. Феномен компетентнісно-орієнтованого підходу до підготовки фахівців / Васюченко П. В. // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – 2009. - №2. – С. 17-26
15. Вихованець І. Теоретична морфологія української мови: Академічна граматика української мови / І. Вихованець, К. Городенська // За ред. І. Вихованця. – К. : Унів. вид-во «Пульсари», 2004. – 400 с.
16. Ганич Д. І. Словник лінгвістичних термінів / Д. І. Ганич, І. С. Олійник. – К. : Вища школа, 1985. – 360 с.
17. Глазова О. П. Рідна мова: [підручник для 6 класу загальноосвіт. навч. закл.] / О. П. Глазова, Ю. Б. Кузнецов. – К. : Зодіак-ЕКО, 2008. – 288 с.
18. Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Українська мова. Академічний рівень. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Зодіак-Еко, 2010.
19. Голобородько Е. П. Теория и практика обучения морфологии русского языка в условиях близкородственного двуязычия [Рукопись] : автореферат дис. . д-ра пед. наук : 13.00.02 : защищена 05.12.1991 / Е. П. Голобородько ; Московский областной педагогический институт им. Н. К. Крупской. - М., 1991. - 38 с.
20. Голуб Н. Методичні рекомендації щодо навчання української мови в умовах компетентнісного підходу / Н. Голуб // Дивослово. – 2013. - №9. – С. 3-7.
21. Городенська К. Підвищуймо культуру фахового мовлення / К. Городенська // Українська мова. – 2004. – № 2. – С. 92-97.
22. Горошкіна О. М. Лінгводидактичні засади навчання української мови в старших классах природничо-математичного профілю : монографія / О. М. Горошкіна ; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. – Луганськ : Альма-матер, 2004. – 360 с.
23. Горпинич В. О. Морфологія української мови: [підручник для студ. вищ. навч. закл.] / В. О. Горпинич. – К. : ВЦ «Академія», 2004. – 336 с.
24. Ґудзик І. П. Компетентнісне спрямування шкільних мовних курсів / І. П. Ґудзик // Педагогічна і психологічна науки в Україні. – Т. 2. – К. : Педагогічна думка, 2007.
25. Дика, Н. М. Тести та завдання для тематичного контролю знань з української мови : Морфологія (іменні частини мови) [Текст] / Наталія Дика // Українська мова й література в сучасній школі. - 2013. - № 3. - С. 28-31.
26. Дика, Н. М. Формування граматичних понять з морфології української мови учнів основної школи / Наталія Дика // Проблеми державного будівництва в Україні. – 2012. № 21. - С. 146-152
27. Дика, Н. М. Формування лінгвістичних понять в учнів загальноосвітніх навчальних закладів під час вивчення морфології (іменні частини мови) / Наталія Дика // Українська мова і література в школах України. - 2014. - № 10. - С. 20-25
28. Дорошенко С. І. Граматична стилістика української мови : посібник для учнів / Сергій Іванович Дорошенко . – Київ : Радянська школа, 1985 . – 199 с.
29. Дубовик С.Г. Формування граматичних навичок: функціональна орієнтація // Дивослово. – 1998. – № 6. – С. 29 – 32.
30. Дудников А. В. Методика изучения грамматики в восьмилетней школе : пособ. для учителей / Алексей Виссарионович Дудников. – М. : Просвещение, 1977. – 304 с.
31. Єрмоленко С. Я. Культура мови / С. Я. Єрмоленко // Українська мова : Енциклопедія. – [2-ге вид.]. – К. : Вид-во "Українська енциклопедія" ім. М. П. Бажана, 2004. – С. 285-286.
32. Єрмоленко С., Мацько Л. Навчально-виховна концепція вивчення української (державної) мови / С. Єрмоленко, Л. Мацько// Дивослово. – 1994. – № 7. – С. 28 - 33.
33. Журавлев И. К. Система познавательных задач по учебному предмету / И. К. Журавлев // Советская педагогика. – 1981. - № 9. – С. 49-55.
34. Загнітко А. П. Основи функціональної морфології української мови / А. П. Загнітко. — К. : Вища школа, 1991. — 77 с
35. Загнітко А. П. Теоретична граматика української мови. Морфологія / А. П. Загнітко. — Донецьк : Дон ДУ, 1996. — 435 с.
36. Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова. Рівень стандарту. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – К.: Генеза, 2010.
37. Зеер Э. Ф. Модернизация профессионального образования : компетентностный подход / Зеер Э.Ф., Павлова А.М., Сыманюк Э.Э. – М. : Московский психолого-социальный інститут, 2005. – 216 с.
38. Зимняя И. А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования / И. А. Зимняя // Высшее образование сегодня. - 2003.-№5.
39. Зимняя И. Я. Психология обучения иностранным языкам в школе / И. Я. Зимняя. – М.: Просвещение, 1991. – 222 с.
40. Караман С. О. Методика навчання української мови в гімназії : навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів освіти] / С. О. Караман. – К. : Ленвіт, 2000. – 272 с.
41. Караман С. Поглиблене вивчення української мови в гімназіях та загальноосвітніх школах / Караман С. // Дивослово. - 1994.-N7. - С.34-37.
42. Караман С., Тихоша В. Технологія створення підручників і посібників для поглибленого вивчення української мови в гімназії // Дивослово. – 2001. – № 4. – С. 34-38.
43. Кизенко В.І. З вітчизняного досвіду організації профільного навчання в старшій школі / В.І. Кизенко // Підруч. для директора. – 2003. – № 11/12. – С. 61-74.
44. Кизенко В.І. Педагогічна сутність основних понять профільного навчання / В.І. Кизенко // Підруч. для директора. – 2003. – № 11/12. – С. 42-45.
45. Компетентнісний підхід до навчання української мови в основній школі (матеріали круглого столу) // Українська мова і література в школі. – 2012. – № 4. – С. 51–64.
46. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : “К.І.С.”, 2004. – 112 с.
47. Кучеренко І. К. Теоретичні питання граматики української мови : морфологія / І. К. Кучеренко. – Вінниця : Поділля – 2003. – 464 с
48. Кучерук О. Компетентнісний підхід до формування національно-мовної особистості школяра / О. Кучерук // Назустріч освіті майбутнього. –2005 рік. - № 8. – С. 22-24
49. Леонова М.В. Сучасна українська літературна мова: Морфологія / М. В. Леонова. – К. : Вища школа, 1983. – 262 с.
50. Лернер И. Я. Развитие мышления учащихся в процессе обучения истории : [пособ. для учителей] / Исаак Яковлевич Лернер. – М. : Просвещение, 1982. – 191 с.
51. Лещенко Г. Компендіум основних методичних понять: стислий виклад засад формування комунікативної україномовної компетенції / Г. Лещенко // УМЛШ. – 2009. - №5. – С. 6-13
52. Лурия А. Р. Язык и сознание / Александр Романович Лурия / Под ред. Е. Д. Хомской. – М. : Изд-во МГУ, 1972. – 320 с.
53. Маркова А. П. Формування мотивації навчання / А. П. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М. : Просвещение, 1990. – С. 190.
54. Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении / Алексей Михайлович Матюшкин. – М. : Педагогика, 1972. – 168 с.
55. Махмутов М. И. Проблемное обучение / Мирза Исмаилович Махмутов. – М. : Педагогика, 1975. -367 с
56. Мацько Л. Аспекти мовної особистості у проекції педагогічного дискурсу / Л. Мацько // Дивослово. – 2006. – № 7. – С. 2–5.
57. Методика вивчення української мови в школі : посіб. для вчителів / [О. М. Біляєв, В. Я. Мельничайко, М. І. Пентилюк, Г. Р Передрій та ін.]. – К. : Рад. шк., 1987. – 248 с.
58. Методика викладання української мови // Активні форми й методи навчання / С. І. Дорошенко, М. С. Вашуленко, Г. М. Муртазін. – К. : Вища школа, 1989. – C. 424.
59. Навчання української мови в профільній школі : навч. посіб. / [О. М. Горошкіна, А. В. Нікітіна, Л. О. Попова та ін.] ; Луган. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти. - Луганськ : Рєзніков, 2007. - 133 с. - Авт. зазначено на звороті тит. арк. - Бібліогр.: с. 131-133
60. Недодатко Н. Г. Формування навчально-дослідницьких умінь старшокласників: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.02 / Н. Г. Недодатко. – Харків, 2000. – 19 с.
61. Овчарук О. В. Компетентність як ключ до оновлення змісту освіти /
62. Стратегія реформування освіти в Україні : рекомендації з освітньої політики / Овчарук О.В. – К. : „К.І.С.”, 2003. – 296 с.
63. Омельчук С. Дослідницькі завдання з морфології на основі логічних розумових операцій (на матеріалі розділу "Прислівник") / Сергій Омельчук // Українська мова і література в школі : Науково-методичний журнал. - 2010. - № 5. - С. 2-6
64. Омельчук С. Навчання морфології української мови на засадах дослідницького підходу: теорія і практика: [монографія] / Сергій Омельчук. – К. : Генеза, 2014. – 368 с.
65. Омельчук С. «Підхід до навчання» як базова категорія сучасної лінгвістичної науки / С. Омельчук // Українська мова і література в школі. – 2013. – № 2. – С. 2–7.
66. Онищенко В.О. Компетентнісно-орієнтований підхід до викладання української мови та літератури в умовах профілізації / В.О. Онищенко // УМЛШ. – 2010. - №29. – С. 22-27
67. Пентилюк М. І. Концепція навчання української мови в системі профільної освіти (проект) / М. І. Пентилюк, О. М. Горошкіна, А. В. Нікітіна // Методичні діалоги. – № 10. – 2006. – С. 2–7.
68. Пентилюк М. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті / М. І. Пентилюк // Українська мова і література в школі. – № 2. – 2010. – С. 2-5.
69. Пентилюк М. І., Окуневич Т. Г. Методика навчання української мови в середніх навчальних закладах у таблицях і схемах : [навч. посібник] / М. І. Пентилюк, Т. Г. Окуневич. – К. : Ленвіт, 2010. – 136 с.
70. Пентилюк, М. Наукові засади комунікативної спрямованості у навчанні рідної мови/ М. Пентилюк// Українська мова і література в школі. – 1999. – № 3. – С. 8-10.
71. Пилипчук М. І. Основи наукових досліджень [підручник] / М. І. Пилипчук, А. С. Григор’єва, В. В. Шостак. – К. : Знання, 2007. – 270 с.
72. Плиско К. М. Принципи, методи і форми навчання української мови. Теоретичний аспект : навчальний посібник для вузів / Катерина Миколаївна Плиско . – Харків : Основа, 1995 . – 240 с.
73. Плющ М. Я. Вивчення морфології в 5–6 класах: [посіб. для вчит.] / М. Я. Плющ. – К. : Рад. школа, 1988. – 168 с.
74. Плющ М. Я. Граматика української мови: У 2 ч. – Ч. 1. Морфеміка. Словотвір. Морфологія : Підручник / М. Я. Плющ. – К. : Вища шк., 2005. – 286 с.
75. Плющ М.Я., Тихоша В.І., Караман С.О., Караман О.В. Українська мова. Профільний рівень. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів / М. Я. Плющ, В. І. Тихоша, С. О. Караман, О. В. Караман. – К.: Освіта, 2010. – 288 с.
76. Пометун О. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті / Пометун О. // Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи / [під заг. ред. О.В. Овчарук]. – К. : „К.І.С.”, 2004. – 112 с.
77. Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти / О. Пометун // Рідна школа. – 2005. – № 1. – С. 64-69.
78. Практичні завдання з морфології сучасної української мови. Випуск 2. / Укл. Л.С. Рабанюк, Т.М. Романюк, В.Д. Шинкарук. – Чернівці: Рута, 2004. – 44 с.
79. Психологічні передумови формування дослідницьких здібностей учнів основної школи в процесі вивчення морфології української мови [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.stattionline.org.ua
80. Савенков А. И. Проектирование и исследование в современном образовании / А. И. Савенков // Химия в школе. – 2008. - № 6. – С. 2-8.
81. Селевко Г. Компетентности и их классификации / Герман Селевко // Народное образование. – 2004. – № 4. – С. 138 – 143.
82. Семеног О. Мовна особистість учителя в соціокультурній парадигмі ХХІ століття //О.Семеног //Професійна освіта: педагогіка і психологія: Польсько-український щорічник / За. ред. Т.Левовицького, І.Вільш, І.Зязюна, Н.Ничкало. – Ченстохова–Київ, 2007. –Вип. ІХ.- С. 323-332.
83. Скубанович В.Л. Проблемное обучение на уроках русского языка/В.Л. Скубанович // Русский язык в школе. – 1969. - № 6. – С. 24-30.
84. Словник-довідник з української лінгводидактики : [навч. посіб.] / [О. Горошкіна, Н. Єсаулова, О. Лук’янченко, Н. Мордовцева та ін.]; за ред. М. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2003. -149 с.
85. Сучасна українська літературна мова: [підручник] / А. П. Грищенко, Л. І. Мацько, М. Я. Плющ та ін. / За ред. А. П. Грищенка. – К. : Вища школа, 1993. – 366 с.
86. Тихоша В.І., Плющ М. Я., Караман С.О. Рідна мова : Підручник для 10 кл. гімназій, ліцеїв та шк.. з поглиб. вивч. укр. мови. – 2-ге вид. – К. : Освіта, 2006. – 352 с.
87. Тростенцова Л. А. Реализация практической направленности школьного курса морфологии / Л. А. Тростенцова // Лингвистические знания – основа учений и навыков: [сборник статей из опыта работы] / Сост. Т. А. Злобина. – М. : Просвещение, 1985. – С. 21–39.
88. Українська мова: Енциклопедія / редкол.: Русанівський В. М. (співголова), Тараненко О. О., Зяблюк М. П. та ін. – [2-ге вид.]. – К. : Вид-во «Укр. енцикл-я» ім.. М. П. Бажана, 2004. – 824 с.
89. Українська мова. 10-11 класи. Профільний рівень: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (філологічний напрям, профіль – українська філологія). Автори: Мацько Л.І., Семеног О.М.
90. Усачева И. А. Формирование учебной исследовательской деятельности / М. В. Усачева, И. И. Ильясов. – М.: Изд-во МГУ, 1986. – 196 с.
91. Успенский В.В. Школьные исследовательские задачи/ В. В. Успенский // Советская педагогика. – 1968. - №7. - С. 31-36.
92. Фоміна Н.В. Компетентнісний підхід у діяльності ліцею / Н.В. Фоміна // Управління школою. – 2008. - №25. – С. 16-21
93. Хуторской, А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты : [доклад на отделении философии образования и теории педагогики РАО 23 апреля 2002] / А. В. Хуторской. – М. : Эйдос. – С. 36–41.
94. Цоуфал Л. С. Лінгвістичні засади навчання морфології в загальноосвітній школі / Л. С. Цоуфал // Філологічні студії: наук. вісн. Криворіз. нац. ун-ту : зб. наук. пр. – Кривий Ріг, 2012. – Вип. 7, Ч. 2 – С. 315–322.
95. Цоуфал Л. С. Психологічні передумови формування мовної особистості учнів основної школи / Л. С. Цоуфал // Філологічні студії. – Вип.5. – 2010. – С. 250 – 257.
96. Черкаська О. Формування мовної і комунікативної компетенції мовної особистості у вищій школі // Вища школа. – 2010. – № 12. – С. 63-72
97. Шелехова Г. Компетентнісний підхід до мовленнєвого розвитку старшокласників в умовах профільного навчання української мови / Г. Шелехова // Вісн. Луган. нац. ун-ту імені Тараса Шевченка. – 2010. – № 22 (209) : Пед. науки. – С. 144–151.
98. Шелехова Г. Формування у старшокласників комунікативних умінь і навичок на уроках мови. // Дивослово. – 1998. – № 1
99. Шкільник М.М. Проблемний підхід до вивчення частин мови / Михайло Михайлович Шкільник. — К. : Рад. шк., 1987. — 136 с.
100. Школа Г. М., Олійник Е. В. Сучасна українська літературна мова: морфологія: навч.посібник / Г.М. Школа, Е.В. Олійник. – Бердянськ: БДПУ, 2011. – 229 с.
101. Щукина Г. И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе : [учеб. пособ. для пед. ин-тов] / Галина Ивановна Щукина. – М. :Просвещение, 1979.-160с.
102. Ющук І. П. Українська мова : підручник для студ. філологічних спец. вузів / І.П. Ющук. - К. : Либідь, 2003. - 640 с.