ВИКОРИСТАННЯ PR-ТЕХНОЛОГІЙ У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ


Автор(ка)
Бахчевнікова Яна Олександрівна

Ступінь
Магістр

Група
не вказано

Спеціальність
061 Медіа-комунікації

Кафедра
Кафедра реклами та зв'язків з громадськістю


Анотація

Одним із прогресивних інструментів популяризації на сучасному етапі розвитку PR-практик широко визнається інтернет-маркетинг, що останнім часом стає все більш ефективним у порівнянні з іншими каналами розповсюдження інформації, а також, розвиваючись, розбудовується у все складнішу систему можливостей для PR-діяльності. Українські організації поки що, як правило, недооцінюють значення нових, соціальних медіа, звично надаючи перевагу друкованим засобам масової інформації чи телебаченню, проте уже сьогодні спостерігається тенденція до інтернетизації зв’язків з громадськістю, і, зокрема, популяризації соціальномережевого PR’у.
Це пов’язано з тим, що наразі мережа Internet є одним із найефективні-ших засобів комунікації, зокрема масової. У той же час вона дозволяє спілку-вання між організацією та цільовою аудиторією в режимі «суб’єкт-суб’єкт», що стає ще одним фактором збільшення успіху мережевих контактів. Інтернет надає можливість інформувати не одну широку цільову аудиторію, передаючи новини різними, у тому числі комбінованими, способами: через текст, графічні зображення, аудіо- та відеозаписи. Ця передача, як уже було зазначено, не є односторонньою, як у випадку із традиційними засобами масової інформації, а дозволяє отримувати пряму відповідь від цільової аудиторії, що допомагає в оцінюванні ефективності заходів та PR-діяльності організації.
Соціальні ж мережі, як програмний сервіс, стають майданчиком для різносторонньої комунікації користувачів, що є неймовірно зручним варіантом активізації комунікаційної взаємодії з аудиторією. До того ж вони не лише прискорюють спілкування, а й урізноманітнюють та здешевлюють його.
Активний розвиток глобальної мережі Internet спричинив розбудову цілої системи різноманітних соціальних медіа, а з ними і соціальних мереж як окремої ніші комунікаційного простору, і саме практична цінність останніх стала причиною такої великої їхньої популярності не лише серед звичайних користувачів, а й серед PR-спеціалістів. Соцмережі дають можливість PR-фахівцям комунікувати й будувати відносини із представниками цільової аудиторії, людьми, які використовують соціальні мережі для того, щоб ділитися контентом, створювати власний та змінювати його, для придбання товарів та послуг. [Jan H. Kietzmann, Kristopher Hermkens, Ian P. McCarthy, Bruno S. Silvestre. Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons (2011) 54, 241—251.] При цьому, як вказує ще у2008 р. Н. Барнз у «Exploring the link between customer care and brand reputation in the age of social media» більш ніж 75% респондентів у його опитуванні обирають компанії та бренди, орієнтуючись на досвід інших, викладений у мережі. [Barnes, N.G. (2008). Exploring the link between customer care and brand reputation in the age of social media. Journal of New Communications Research, 3(1), 86-91.]
Д. Райт і М. Хінсон у своїй статті «Examining How Social and Emerging Media Have Been Used in Public Relations Between 2006 and 2012: A Longitudinal Analysis» презентують результати багаторічного дослідження використання соціальних медіа в сфері PR й одним із висновків стала теза, що все більше практиків PR проводять усе більше часу, працюючи з блогами та ін. соціальними медіа (від 15% респондентів у 2009 р. до 35% у 2012 р.). [Wright, Donald K. & Hinson, Michelle Drifka. (2012, Summer). Examining how social and emerging media have been used in public relations between 2006 and 2012: A longitudinal analysis. Public Relations Journal, 6(4), 1-40. (с.12)] Зазначені 35% респондентів проводять мінімум 25% свого звичайного робочого дня в соціальних медіа, а 15% опитуваних взагалі більше половини робочого часу витрачають на діяльність у цих нових медіа. [=, с.15] Їхнє дослідження також показало, що працівники сфери PR продовжують розглядати соціальні мережі (зокрема Facebook, LinkedIn, Twitter та Youtube) як найважливіші соціальні медіа у загальній комунікації. [=, с.13]
Тобто, як писав ще 2011 р. П. Аргенті у своїй статті «Digital Strategies for Powerful Corporate Communications» для European Financial Review: «використання соціальних медіа тепер є не бізнес-опцією, а необхідністю та великою можливістю». [Paul A. Argenti «Digital Strategies for Powerful Corporate Communications» (http://awpagesociety.com/images/uploads/Argenti_...)]
Це, як і активна інтеграція класичних медіа та ринкових відносин до ме-режі Internet, а також недостатність висвітлення даної теми у, передусім, вітчизняному науковому доробкові стосовно типології та класифікації PR-інструментарію різних соціальних мереж, сформувало актуальність та но-визну даної роботи.
Метою роботи є дослідження особливостей використання PR-технологій у соціальних мережах як представниках нових медіа.
Об’єктом дослідження є соціальні мережі як представники нових медіа.
Предметом – використовувані у соціальних мережах «ВКонтакте», «Односклассники» та «Facebook» PR-технології.
У відповідності до мети були визначені наступні завдання дослідження:
1) дослідження історії розвитку та сучасного стану сфери соціальних медіа;
2) огляд систем класифікації PR-технологій;
3) аналіз особливостей використання PR-технологій у соціальних мере-жах;
4) аналіз практичного використання мережевих PR-технологій на прик-ладі ТОВ «Небесна Криниця».
Шляхами реалізації мети та завдань даного дослідження є аналіз історії розвитку та нинішнього стану сучасної системи соціальних медіа, провадиться спроба класифікувати можливості конкретних соціальних мереж у сфері PR-діяльності, а також моніторинг і аналіз практики використання PR-технологій у даній сфері на прикладі ТОВ «Небесна Криниця».
Основні тези даної роботи стали частиною збірника магістерських нау-кових робіт студентів Київського університету імені Бориса Грінченка 2015 року.

Зміст

ВСТУП с.3

РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ PR В СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА
1.1. Система соціальних мереж: історія виникнення та розвитку, загальні принципи роботи с.6
1.2. Структура та принципи функціонування сучасних соціальних
медіа с.16
1.3. Сучасний PR-інструментар соціальних медіа с.24
Висновки до розділу І с.36

РОЗДІЛ ІІ. ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ PR-ТЕХНОЛОГІЙ У СОЦАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
2.1. «Facebook» як майданчик для використання PR-технологій с.38
2.2. PR-інструментарій мережі «Вконтакте» с.49
2.3. Особливості використання PR-технологій в мережі
«Одноклассники» с.58
Висновки до розділу ІІ с.62

РОЗДІЛ ІІІ. ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ PR-ТЕХНОЛОГІЙ
У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ (на прикладі ТОВ «НЕБЕСНА КРИНИЦЯ
ЛТД») с.64
Висновки до розділу ІІІ с.74

ВИСНОВКИ с.77

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ с.81

Покликання

1. Jan H. Kietzmann, Kristopher Hermkens, Ian P. McCarthy, Bruno S. Silvestre. Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons (2011) 54, 241—251.
2. Barnes, N.G. (2008). Exploring the link between customer care and brand reputation in the age of social media. Journal of New Communications Research, 3(1), 86-91.
3. Wright, Donald K. & Hinson, Michelle Drifka. (2012, Summer). Examining how social and emerging media have been used in public relations between 2006 and 2012: A longitudinal analysis. Public Relations Journal, 6(4), 1-40.
4. Paul A. Argenti «Digital Strategies for Powerful Corporate Communications» (http://awpagesociety.com/images/uploads/Argenti_..." class="hcphp-link">http://awpagesociety.com/images/uploads/Argenti_...)
5. Kaplan Andreas M., Haenlein Michael (2010). «Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media». Business Horizons 53 (1). p. 61
6. Шульга М.І. Система соціальних медіа у процесі інтеграції у маркетингові комунікації http://naub.org.ua/?p=1245" class="hcphp-link">http://naub.org.ua/?p=1245
7. O’Reilly, Tim. What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software [electronic resource] / T. O’Reilly. – Mode of access: http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html" class="hcphp-link">http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html
8. Теорию шести рукопожатий подтвердили специалисты Microsoft (http://www.membrana.ru/particle/12894" class="hcphp-link">http://www.membrana.ru/particle/12894)
9. Facebook подтвердила предположение о шести рукопожатиях (http://habrahabr.ru/post/133159/" class="hcphp-link">http://habrahabr.ru/post/133159/)
10. Люди знакомы между собой в среднем через 4,74 рукопожатия – ученые (http://ria.ru/science/20111122/495222495.html" class="hcphp-link">http://ria.ru/science/20111122/495222495.html)
11. WEUA.info против WE.UA: как поссорились украинские патриотические соцсети (http://ain.ua/2014/09/19/541335" class="hcphp-link">http://ain.ua/2014/09/19/541335)
12. Борисов Б.Л. Технологии рекламы и PR. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2007
13. Світова карта соціальних мереж http://vincos.it/world-map-of-social-networks" class="hcphp-link">http://vincos.it/world-map-of-social-networks
14. Три з п’яти найпопулярніших сайтів, які відвідують українці, російські. Росте популярність Одноклассників http://watcher.com.ua/2015/06/05/try-z-pyaty-nay..." class="hcphp-link">http://watcher.com.ua/2015/06/05/try-z-pyaty-nay...
15. Яндекс дослідив кількість українців "Вконтакте", Facebook, "Однокласниках" та Twitter http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/
16. «State of the media: The social media report 2012». Featured Insights, Global, Media + Entertainment. Nielsen. Retrieved 9 December 2012.
17. Tang, Qian; Gu, Bin; Whinston, Andrew B. (2012). «Content Contribution for Revenue Sharing and Reputation in Social Media: A Dynamic Structural Model». Journal of Management Information Systems 29: рр. 41–75.
18. Zerfass, Ansgar; Sandhu, Swaran; Young, Philip (2007): EuroBlog 2007: European Perspectives on Social Software in Communication Management – Results and Implicatons, Leipzig/Luzern/Sunderland (http://www.cmgt.uni-leipzig.de/fileadmin/cmgt/PD..." class="hcphp-link">http://www.cmgt.uni-leipzig.de/fileadmin/cmgt/PD...)
19. Murthy, Dhiraj. Twitter: Social Communication in the Twitter Age, Cambridge, UK: Polity Press, 2013, pp. 7–8.
20. H. Kietzmann, Jan; Kristopher Hermkens (2011). «Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media». BusinessHorizons54: 241–251. doi:10.1016/j.bushor.2011.01.005.
21. Aichner, T. and Jacob, F. (March 2015). «Measuring the Degree of Corporate Social Media Use». InternationalJournalofMarketResearch57 (2): 257–275.
22. Призма спілкування http://www.conversationprism.com" class="hcphp-link">http://www.conversationprism.com
23. Kirkpatrick, David (2011). The Facebook effect: the real inside story of Mark Zuckerberg and the world's fastest-growing company. London: Virgin.
24. Kaplan, Andreas M. (March–April 2012). «If you love something, let it go mobile: Mobile marketing and mobile social media 4x4». BusinessHorizons55 (2): 129–139. doi:10.1016/j.bushor.2011.10.009.Retrieved9 December 2012.
25. Богомолова Н.Н. Массовая коммуникация и общение. – М.: Знание, 2006. – 188 с.
26. Почепцов Г.Г. ПАБЛИК РИЛЕЙШНЗ для профессионалов. Издание 6-е, дополненное. – М.: «Рефл-бук», К.: «Ваклер», 2005. – 624 с.
27. Борисов Б.Л. Технологии рекламы и PR. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2007
28. R. Levine, C. Locke, D. Searls, & D. Weinberger, Markets are conversations, New York: Perseus, retrieved 2012-10-22.
29. Курбан О.В. PR у маркетингових комунікаціях: [Навчальний посібник] / О.В. Курбан. – К.: Кондор-Видавництво, 2014. – 246 с.є
30. Блажнов Е.А. Public relations. М.: Норма, 2004. – 220 с.
31. Золотова, В.В. Социальные сети: тенденции развития и перспективы для продвижения продуктов / В. В. Золотова // Маркетинг услуг, 2012. - № 3 (31). – С. 224-231
32. Н. Киселев. – Социальные сети как инструмент PR (2008)
33. Булгари М. PR в Интернет. Паблисити, имидж, реклама, паблик ре-лейшнс. СПб.: АТА «БОЛГАР», 2005
34. Артем Калінін, «Мнение специалистов о PR в социальных сетях» (2010) www.pr-club.com/2010_04/prlib/kalinin_pr_ss.doc
35. Сироткина, И.В. Как взрастить золотую рыбку в сети Интернет / И. В. Сироткина // Делопроизводство и документооборот на предприятии, 2008. – N 7. – С. 86-94.
36. Трофименко, С. Полезное дело: несколько причин полюбить профессиональные сообщества / Сергей Трофименко // PR в России, 2005. - N 6 – С. 13-15.
37. Скрипников, С. Связанные Сетью 2. 0 / Сергей Скрипников // Эксперт, 2006. – N 39. - С. 42-48.
38. Дамир Халилов, 16 апреля 2008 года. // [Электронный ресурс] // Центр гуманитарных технологий. – 2008.04.19. URL: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2008/1663" class="hcphp-link">http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2008/1663
39. James L. Horton. PR and Social Media (http://www.online-pr.com/Holding/PR_and_Social_media.pdf" class="hcphp-link">http://www.online-pr.com/Holding/PR_and_Social_media.pdf
40. Офіційна статистика Facebook https://newsroom.fb.com/company-info/" class="hcphp-link">https://newsroom.fb.com/company-info/
41. http://www.alexa.com/topsites" class="hcphp-link">http://www.alexa.com/topsites
42. http://www.alexa.com/topsites" class="hcphp-link">http://www.alexa.com/topsites/countries/UA
43. http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/
44. Чому російські інтернет-сервіси втрачають популярність в Україні. Forbes Україна (http://forbes.ua/ua/business/1374985-chomu-rosij..." class="hcphp-link">http://forbes.ua/ua/business/1374985-chomu-rosij...)
45. Албитов А. Facebook: как найти 100 000 друзей для вашего бизнеса бесп-латно. – М.: Манн, Иванов и Фербер; 2011. – 73 с.
46. Sara Inés Calderón. Featured Facebook Campaigns: AVG and Zynga, People Magazine, Hyundai and Linkin Park. http://www.adweek.com/socialtimes/featured-faceb..." class="hcphp-link">http://www.adweek.com/socialtimes/featured-faceb...
47. Ших К. Эра Facebook. Как использовать возможности социальных сетей для развития вашего бизнеса. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2011. – 304 с.
48. 15.052014. ЛНР – какая республика, такой и министр культуры. http://ostannipodii.com/ru/a/201405/lnr_-_kakaya..." class="hcphp-link">http://ostannipodii.com/ru/a/201405/lnr_-_kakaya...
49. Marcia W. DiStaso, Tina McCorkindale. A Benchmark Analysis of the Strategic Use of Social Media for Fortune’s Most Admired U.S. Companies on Facebook, Twitter and YouTube. Public Relations Journal Vol. 7, No. 1.
50. Mail.Ru Group купила «Вконтакте». https://hi-tech.mail.ru/news/mailru-ucp-vk.html" class="hcphp-link">https://hi-tech.mail.ru/news/mailru-ucp-vk.html
51. Преодолели новый рубеж – 70 миллионов посетителей в сутки. Спасибо, что вы с нами! https://twitter.com/vkontakte/status/556048482411483136" class="hcphp-link">https://twitter.com/vkontakte/status/556048482411483136
52. Статистика Liveinternet.ru по vk.com http://www.liveinternet.ru/stat/vkontakte.ru/ind..." class="hcphp-link">http://www.liveinternet.ru/stat/vkontakte.ru/ind...]
53. Курбан О.В. PR у маркетингових комунікаціях: [Навчальний посібник] / О.В. Курбан. – К.: Кондор-Видавництво, 2014. – 246 с.
54. Офіційна статистика Mail.Ru http://corp.mail.ru/ru/company/social" class="hcphp-link">http://corp.mail.ru/ru/company/social
55. Отчёт Mail.Ru: «Одноклассники» опережают «ВКонтакте» по количеству просмотров страниц. http://siliconrus.com/2014/03/mailru-research/" class="hcphp-link">http://siliconrus.com/2014/03/mailru-research/
56. Социальные сети в России, весна 2015. Цифры, тренды, прогнозы. http://habrahabr.ru/company/palitrumlab/blog/259903/" class="hcphp-link">http://habrahabr.ru/company/palitrumlab/blog/259903/
57. R. Levine, C. Locke, D. Searls, & D. Weinberger, Markets are conversations, New York: Perseus, retrieved 2012-10-22.
58. Horton, James L. PR and Social Media
59. McCorkindale, T. (2012). Follow me or be my friend: How organizations are using Twitter and Facebook to build relationships and to communicate transparently and authentically. In S. Duhe (ed). New Media and Public Relations (2nd ed.) Peter Lang
60. Park, H., & Lee, H. (2011). The use of human voice as a relationship building strategy on social networking sites. Paper presented at the IPRRC Conference, Miami, FL.
61. McCorkindale, T. (2011). Twitter me this, Twitter me that: A quantitative content analysis of the 40 Best Twitter Brands. Journal of New Communications Research, 43-60 Jan H. Kietzmann, Kristopher Hermkens, Ian P. McCarthy, Bruno S. Silvestre. Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons (2011) 54, 241—251.
62. Barnes, N.G. (2008). Exploring the link between customer care and brand reputation in the age of social media. Journal of New Communications Research, 3(1), 86-91.
63. Wright, Donald K. & Hinson, Michelle Drifka. (2012, Summer). Examining how social and emerging media have been used in public relations between 2006 and 2012: A longitudinal analysis. Public Relations Journal, 6(4), 1-40.
64. Paul A. Argenti «Digital Strategies for Powerful Corporate Communications» (http://awpagesociety.com/images/uploads/Argenti_..." class="hcphp-link">http://awpagesociety.com/images/uploads/Argenti_...)
65. Kaplan Andreas M., Haenlein Michael (2010). «Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media». Business Horizons 53 (1). p. 61
66. Шульга М.І. Система соціальних медіа у процесі інтеграції у маркетингові комунікації http://naub.org.ua/?p=1245" class="hcphp-link">http://naub.org.ua/?p=1245
67. O’Reilly, Tim. What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software [electronic resource] / T. O’Reilly. – Mode of access: http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html" class="hcphp-link">http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html
68. Теорию шести рукопожатий подтвердили специалисты Microsoft (http://www.membrana.ru/particle/12894" class="hcphp-link">http://www.membrana.ru/particle/12894)
69. Facebook подтвердила предположение о шести рукопожатиях (http://habrahabr.ru/post/133159/" class="hcphp-link">http://habrahabr.ru/post/133159/)
70. Люди знакомы между собой в среднем через 4,74 рукопожатия – ученые (http://ria.ru/science/20111122/495222495.html" class="hcphp-link">http://ria.ru/science/20111122/495222495.html)
71. WEUA.info против WE.UA: как поссорились украинские патриотические соцсети (http://ain.ua/2014/09/19/541335" class="hcphp-link">http://ain.ua/2014/09/19/541335)
72. Борисов Б.Л. Технологии рекламы и PR. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2007
73. Світова карта соціальних мереж http://vincos.it/world-map-of-social-networks" class="hcphp-link">http://vincos.it/world-map-of-social-networks
74. Три з п’яти найпопулярніших сайтів, які відвідують українці, російські. Росте популярність Одноклассників http://watcher.com.ua/2015/06/05/try-z-pyaty-nay..." class="hcphp-link">http://watcher.com.ua/2015/06/05/try-z-pyaty-nay...
75. Яндекс дослідив кількість українців "Вконтакте", Facebook, "Однокласниках" та Twitter http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/
76. «State of the media: The social media report 2012». Featured Insights, Global, Media + Entertainment. Nielsen. Retrieved 9 December 2012.
77. Tang, Qian; Gu, Bin; Whinston, Andrew B. (2012). «Content Contribution for Revenue Sharing and Reputation in Social Media: A Dynamic Structural Model». Journal of Management Information Systems 29: рр. 41–75.
78. Zerfass, Ansgar; Sandhu, Swaran; Young, Philip (2007): EuroBlog 2007: European Perspectives on Social Software in Communication Management – Results and Implicatons, Leipzig/Luzern/Sunderland (http://www.cmgt.uni-leipzig.de/fileadmin/cmgt/PD..." class="hcphp-link">http://www.cmgt.uni-leipzig.de/fileadmin/cmgt/PD...)
79. Murthy, Dhiraj. Twitter: Social Communication in the Twitter Age, Cambridge, UK: Polity Press, 2013, pp. 7–8.
80. H. Kietzmann, Jan; Kristopher Hermkens (2011). «Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media». BusinessHorizons54: 241–251. doi:10.1016/j.bushor.2011.01.005.
81. Aichner, T. and Jacob, F. (March 2015). «Measuring the Degree of Corporate Social Media Use». InternationalJournalofMarketResearch57 (2): 257–275.
82. Призма спілкування http://www.conversationprism.com" class="hcphp-link">http://www.conversationprism.com
83. Kirkpatrick, David (2011). The Facebook effect: the real inside story of Mark Zuckerberg and the world's fastest-growing company. London: Virgin.
84. Kaplan, Andreas M. (March–April 2012). «If you love something, let it go mobile: Mobile marketing and mobile social media 4x4». BusinessHorizons55 (2): 129–139. doi:10.1016/j.bushor.2011.10.009.Retrieved9 December 2012.
85. Богомолова Н.Н. Массовая коммуникация и общение. – М.: Знание, 2006. – 188 с.
86. Почепцов Г.Г. ПАБЛИК РИЛЕЙШНЗ для профессионалов. Издание 6-е, дополненное. – М.: «Рефл-бук», К.: «Ваклер», 2005. – 624 с.
87. Борисов Б.Л. Технологии рекламы и PR. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2007
88. R. Levine, C. Locke, D. Searls, & D. Weinberger, Markets are conversations, New York: Perseus, retrieved 2012-10-22.
89. Курбан О.В. PR у маркетингових комунікаціях: [Навчальний посібник] / О.В. Курбан. – К.: Кондор-Видавництво, 2014. – 246 с.є
90. Блажнов Е.А. Public relations. М.: Норма, 2004. – 220 с.
91. Золотова, В.В. Социальные сети: тенденции развития и перспективы для продвижения продуктов / В. В. Золотова // Маркетинг услуг, 2012. - № 3 (31). – С. 224-231
92. Н. Киселев. – Социальные сети как инструмент PR (2008)
93. Булгари М. PR в Интернет. Паблисити, имидж, реклама, паблик ре-лейшнс. СПб.: АТА «БОЛГАР», 2005
94. Артем Калінін, «Мнение специалистов о PR в социальных сетях» (2010) www.pr-club.com/2010_04/prlib/kalinin_pr_ss.doc
95. Сироткина, И.В. Как взрастить золотую рыбку в сети Интернет / И. В. Сироткина // Делопроизводство и документооборот на предприятии, 2008. – N 7. – С. 86-94.
96. Трофименко, С. Полезное дело: несколько причин полюбить профессиональные сообщества / Сергей Трофименко // PR в России, 2005. - N 6 – С. 13-15.
97. Скрипников, С. Связанные Сетью 2. 0 / Сергей Скрипников // Эксперт, 2006. - N 39. - С. 42-48.
98. Дамир Халилов, 16 апреля 2008 года. // [Электронный ресурс] // Центр гуманитарных технологий. – 2008.04.19. URL: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2008/1663" class="hcphp-link">http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2008/1663
99. James L. Horton. PR and Social Media (http://www.online-pr.com/Holding/PR_and_Social_media.pdf" class="hcphp-link">http://www.online-pr.com/Holding/PR_and_Social_media.pdf
100. Офіційна статистика Facebook https://newsroom.fb.com/company-info/" class="hcphp-link">https://newsroom.fb.com/company-info/
101. http://www.alexa.com/topsites" class="hcphp-link">http://www.alexa.com/topsites
102. http://www.alexa.com/topsites" class="hcphp-link">http://www.alexa.com/topsites/countries/UA
103. http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/" class="hcphp-link">http://life.pravda.com.ua/society/2014/08/21/178367/
104. Чому російські інтернет-сервіси втрачають популярність в Україні. Forbes Україна (http://forbes.ua/ua/business/1374985-chomu-rosij..." class="hcphp-link">http://forbes.ua/ua/business/1374985-chomu-rosij...)
105. Албитов А. Facebook: как найти 100 000 друзей для вашего бизнеса бесп-латно. – М.: Манн, Иванов и Фербер; 2011. – 73 с.
106. Sara Inés Calderón. Featured Facebook Campaigns: AVG and Zynga, People Magazine, Hyundai and Linkin Park. http://www.adweek.com/socialtimes/featured-faceb..." class="hcphp-link">http://www.adweek.com/socialtimes/featured-faceb...
107. Ших К. Эра Facebook. Как использовать возможности социальных сетей для развития вашего бизнеса. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2011. – 304 с.
108. 15.052014. ЛНР – какая республика, такой и министр культуры. http://ostannipodii.com/ru/a/201405/lnr_-_kakaya..." class="hcphp-link">http://ostannipodii.com/ru/a/201405/lnr_-_kakaya...
109. Marcia W. DiStaso, Tina McCorkindale. A Benchmark Analysis of the Strategic Use of Social Media for Fortune’s Most Admired U.S. Companies on Facebook, Twitter and YouTube. Public Relations Journal Vol. 7, No. 1.
110. Mail.Ru Group купила «Вконтакте». https://hi-tech.mail.ru/news/mailru-ucp-vk.html" class="hcphp-link">https://hi-tech.mail.ru/news/mailru-ucp-vk.html
111. Преодолели новый рубеж – 70 миллионов посетителей в сутки. Спасибо, что вы с нами! https://twitter.com/vkontakte/status/556048482411483136" class="hcphp-link">https://twitter.com/vkontakte/status/556048482411483136
112. Статистика Liveinternet.ru по vk.com http://www.liveinternet.ru/stat/vkontakte.ru/ind..." class="hcphp-link">http://www.liveinternet.ru/stat/vkontakte.ru/ind...]
113. Курбан О.В. PR у маркетингових комунікаціях: [Навчальний посіб-ник] / О.В. Курбан. – К.: Кондор-Видавництво, 2014. – 246 с.
114. Офіційна статистика Mail.Ru http://corp.mail.ru/ru/company/social" class="hcphp-link">http://corp.mail.ru/ru/company/social
115. Отчёт Mail.Ru: «Одноклассники» опережают «ВКонтакте» по количеству просмотров страниц. http://siliconrus.com/2014/03/mailru-research/" class="hcphp-link">http://siliconrus.com/2014/03/mailru-research/
116. Социальные сети в России, весна 2015. Цифры, тренды, прогнозы. http://habrahabr.ru/company/palitrumlab/blog/259903/" class="hcphp-link">http://habrahabr.ru/company/palitrumlab/blog/259903/
117. R. Levine, C. Locke, D. Searls, & D. Weinberger, Markets are conversations, New York: Perseus, retrieved 2012-10-22.
118. Horton, James L. PR and Social Media
119. McCorkindale, T. (2012). Follow me or be my friend: How organizations are using Twitter and Facebook to build relationships and to communicate transparently and authentically. In S. Duhe (ed). New Media and Public Relations (2nd ed.) Peter Lang.
120. Park, H., & Lee, H. (2011). The use of human voice as a relationship building strategy on social networking sites. Paper presented at the IPRRC Conference, Miami, FL.
121. McCorkindale, T. (2011). Twitter me this, Twitter me that: A quantitative content analysis of the 40 Best Twitter Brands. Journal of New Communications Research, 43-60.
122. http://www.facebook.com
123. http://www.linkedin.com
124. http://www.ok.ru
125. http://vk.com