Організація партнерської взаємодії студентів в освітньому процесі закладу вищої освіти


Автор(ка)
Парфенюк Милослава Павлівна

Ступінь
Магістр

Група
ПОм1-19-1.4д

Спеціальність
013 Початкова освіта

Кафедра
Кафедра педагогіки та психології


Анотація

Налагодження партнерських стосунків у різних соціальних колах та аспектах соціального життя набуває нині особливої актуальності. Партнерство є запорукою плідної співпраці, гнучким способом конструктивного розв’язання проблем, а на додаток, психологічною ознакою рівня особистісного і професійного зростання.
В умовах оновлення освітніх стратегій в Україні все більше уваги звертається на безперервність і доступність освіти, забезпечення рівних умов для всебічного розвитку особистості, побудову партнерської взаємодії учасників освітнього процесу на засадах гуманізму, демократії та загальнолюдських цінностях. У цьому контексті великого значення набуває партнерська взаємодія суб’єктів освітнього процесу закладу вищої освіти (ЗВО) як чинника формування готовності майбутніх вчителів початкових класів до реалізації педагогіки партнерства в Новій українській школі.
Одним з показників міри розвитку в особистості здатностей налагоджувати партнерські стосунки є її професіоналізм, як інтегральна психологічна характеристика людини. Високий рівень виконання трудових функцій набувається особистістю в процесі практичної реалізації набутих знань, сформованих професійних умінь та навичок. Проте, якісна професійна підготовка надає студенту потужний поштовх в майбутньому кар’єрному зростанні, вдалість якого визначається, в першу чергу, сформованістю компетентності партнерської взаємодії. Тож, правильна організація партнерської взаємодії між суб’єктами в освітньому процесі ЗВО, сприятиме не лише покращенню стосунків між студентами, їх взаємодії під час навчання, а й зумовить особистісне й професійне зростання в майбутньому.
Дослідження сутності партнерської взаємодії як педагогічного явища, актуалізується необхідністю підготовки майбутніх вчителів початкових класів до виконання професійних функцій в новій українській школі. В Концепції НУШ партнерство визначено як один із ключових напрямків діяльності, в основі якої лежить спілкування, взаємодія та співпраця. На наше переконання, підготовка майбутніх вчителів, здатних реалізувати положення педагогічного партнерства, повинна передбачати відповідну організацію освітнього середовища в ЗВО.
Проблема партнерства та взаємодії в освіті розглядається науковцями з різних позицій, а саме: О. Коханова (психологія партнерської взаємодії в освіті); В. Моргун (педагогіка співпраці, психологія толерантності); Г. Татаринцева (методологічні підходи до визначення поняття «партнерство»); Н. Шигонська (філософський, психологічний, соціологічний та педагогічний аспекти сутності категорії «професійна взаємодія»), В. Молоченко (формування у майбутніх фахівців аграрної сфери готовності до партнерської взаємодії у професійній діяльності) та ін. Чисельні публікації в яких розглядається проблема педагогічної взаємодії в галузі психології (Н. Дж. Сміт, Р. Вердербер, В. Семиченко, Г. Ложкін, Н. Пов’якель) та педагогіки (В. Кан-Калик, О. Дубасенюк, А. Бойко, К. Петрик, Н. Якса, Ю. Костюшко, М. Рибакова) засвідчують про її надзвичайну актуальність. Партнерська взаємодія набуває важливого значення як вектор гуманного і творчого підходу до кожного учасника освітнього процесу. Новий зміст освіти щодо співробітництва педагогів орієнтує вчителів, батьків на особистісний розвиток учнів, на поважне ставлення до дітей. Актуальність зазначеної проблеми досить очевидна, оскільки школа має ініціювати новий зміст та форми використання педагогіки партнерства, глибше залучати родини до побудови освітньої траєкторії дитини.
Науковцями досліджуються питання міжособистісної, професійної, педагогічної взаємодії, проте теоретичний аналіз зазначеної проблеми довів недостатню теоретичну і практичну розробленість питань організації партнерської взаємодії в закладах вищої освіти для особистісно-професійного розвитку майбутніх вчителів початкових класів та їхньої готовності до реалізації принципів педагогіки партнерства в Новій українській школі. Зважаючи на актуальність зазначеної проблеми тему магістерської роботи «Організація партнерської взаємодії студентів в освітньому процесі закладу вищої освіти» вважаємо актуально.

Зміст

ВСТУП
1. ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЛОК
1.1. Сутність і зміст базових понять дослідження
1.2 . Готовність майбутнього вчителя початкових класів до партнерської взаємодії в умовах реалізації Концепції Нової української школи
2. ДИДАКТИКО-МЕТОДИЧНИЙ БЛОК
2.1. Педагогічні умови налагодження партнерської взаємодії між студентами в освітньому процесі закладу вищої освіти
2.2. Зміст і форми організації партнерської взаємодії майбутніх вчителів початкових класів в закладі вищої освіти
3. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ БЛОК
3.1. Опис проєкту – інформаційного ресурсу (сторінка у соціальній мережі Фейсбук «Партнерська взаємодія»)
4. КОНТРОЛЬНО-ОЦІННИЙ БЛОК
4.1. Вивчення готовності до партнерської взаємодії студентів – майбутніх вчителів початкових класів
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ

Покликання

1. Prawelska-Skrzypek G. Partnerstwo w realizacji projektow. Rozwoj przez partnerstwo. Krakow : Wyd. Uniwersytetu Jagielloсskiego, 2008. 67 s.
2. Андрущенко В. Основні тенденції розвитку вищої освіти України на рубежі століть (Спроба прогностичного аналізу) / В. Андрущенко // Вища освіта України. - 2001.-Ме 1.- С. 11-17.
3. Великий тлумачний словник сучасної української мови : з доп. і допов. /уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – Київ : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
4. Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки : посібник для студентів вищих навчальних закладів. Дрогобич : Коло, 2006. 326 с.
5. Глазкова І. Навчальний діалог у професійній діяльності майбутнього вчителя : [монографія] / І. Глазкова. - Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, ЛТД», 2007. - 188 с.
6. Грищенко Н.А. Позанавчальність діяльність як особливий фактор соціального становлення студента ВНЗ / Н.А. Грищенко // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка : [зб.наук.праць]. – Луганськ : Альма-матер, 2007. №17 (133) : Педагогічні науки. – С.208-211.
7. Державний стандарт початкової освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р., № 87) URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhenny... (дата звернення: 28.11.2020).
8. Долинська Л. Психолого-педагогічні умови ефективної взаємодії викладачів і студентів в умовах традиційної освіти / Л. Долинська // Наукові записки Інституту психології імені Г. Костюка АПН України / За ред. академіка С. Максименка. - К. : Главник, 2005. - Вип. 26, Т.2.-С.8-11.
9. Енциклопедія освіти : [гол. ред. В. Кремень] / Акад. пед. наук України. - К. : Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.
10. Жданенко С. Партнерська взаємодія у процесі становлення громадянського суспільства (соціально-філософський аналіз) : автореф. дис. ... канд. філософ. наук: спец. 09.00.03 «Соціальна філософія та філософія історії» / С. Жданенко. - Харків, 2003. - 16 с.
11. Касьяненко М. Педагогіка співробітництва / М. Касьяненко. - К. : Вища школа, 1993. - 320 с.
12. Коваль Л. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи: культуротворчий вимір / Л. Коваль // Вища освіта України. - 2013. - № 1.- С. 82-87.
13. Концепція нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 28.11.2020).
14. Марусинець М. Професійна рефлексія майбутнього вчителя початкових класів : теорія і практика формування : [монографія] / М. Марусинець. - Умань
15. Молоченко В. В. Формування у майбутніх фахівців аграрної сфери готовності до партнерської взаємодії у професійній діяльності : автореф. дис. ... на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 „Теорія і методика професійної освіти” / В. В. Молоченко. — Вінниція, 2017. — 25 с. ПП Жовтий О. О., 2012. -420 с.
16. Проєкт Професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти» URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-o.... (дата звернення: 28.11.2020).
17. Радчук Г. Аксіопсихологія вищої школи: [монографія] / Г. Радчук. - Тернопіль: [ТНПУ], 2009. - 415 с.
18. Словник іншомовних слів. URL: http://rozum.org.ua/index.php?a=term&d=18&t=25724 (дата звернення: 28.11.2020).
19. Татаринцева Г. Методологічні підходи до визначення поняття “партнерство”. Наука молода. 2007. № 8. С. 145-150.
20. Щедровицкий Г. Рефлексия и ее проблемы / Г. Щедровицкий // Рефлексивные процессы и управление. - 2001. - № 1. - С. 47-54.