МОНІТОРИНГ ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ


Автор(ка)
Луценко Юлія Анатоліївна

Ступінь
Магістр

Група
ДОм-1-19-1.4з

Спеціальність
012 Дошкільна освіта

Кафедра
Кафедра дошкільної освіти


Анотація

У дослідженні уточнено сутність базових понять дослідження; визначено критерії, показники та рівні; теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено методику моніторингу формування самооцінки дітей старшого дошкільного віку; висвітлено хід і результати констатувального та формувального етапів експерименту.
Розроблено й упроваджено в освітній процес ЗДО Програму формування самооцінки дітей старшого дошкільного віку, яка спрямована на підвищення рівня сформованості самооцінки дітей старшого дошкільного віку у процесі взаємодії з дорослими й однолітками та передбачає проведення групових й індивідальних занять з дітьми старшого дошкільного віку.

Зміст

ВСТУП …...……………………………………………………………………... 3
РОЗДIЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ……………………...................................................................................………. 7
1.1. Феномен самооцінки у психолого-педагогічних дослідженнях ….…. 7
1.2. Особливості самооцінки дітей старшого дошкільного віку ……........... 19
1.3. Чинники формування самооцінки дітей старшого дошкільного віку …. 30
Висновки до пeршого роздiлу ..………………….…..……………….…............. 41
РОЗДIЛ 2. ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ МОНІТОРИНГУ ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ………………………….……………………….....…… 44
2.1. Система моніторингу формування самооцінки дiтeй старшого дошкiльного вiку …44
2.2. Зміст і методика експериментального дослідження ………………… 54
2.3. Аналіз результатів констатувального етапу експерименту ………… 67
Висновки до другого роздiлу ....……………………….…..…………………… 78
РОЗДІЛ 3. МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОНІТОРИНГУ ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ …………………………………………………….......... 82
3.1. Програма формувального eтапу eкспeримeнту ………………..…..…… 82
3.2. Аналiз рeзультатiв експериментального дослідження …...…………….. 94
Висновки до трeтього роздiлу ...………………………..…..…………………... 105
ВИСНОВКИ ………………………………………………................................. 108
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖEРEЛ …..……………………………….... 113
ДОДАТКИ ……………………………………………………………………...... 122

Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Авдеева Н. Н., Раку И. И. Становление образа себя у детей первых двух лет жизни. Развитие психики ребенка в общении со взрослыми и сверстниками. Москва : АПН СССР, 1990. С. 47–58.
2. Адлер А. Понять природу человека. Санкт-Петербург : Академический проект, 2000. 254 с.
3. Алексеева В. А. Ожидание результатов деятельности как одна из характеристик самооценки личности. Психолого-педагогическое изучение личности школьника. Москва : Изд-во МГПИ, 1977. С. 116–128.
4. Ананьев Б. Г. Избранные психологические труды : в 2 т. Москва : Педагогика, 1980. Т. 2. 1980. 287 с.
5. Анкудинова Н. Е. Об особенностях оценки и самооценки учащихся
1-4 классов в учебной деятельности. Вопросы психологии. 1968. № 3. С. 131–138.
6. Атаманчук Н. М., Пасічніченко А. В. Аналіз наукових підходів до вивчення розвитку самооцінки дошкільника як основного компонента в структурі самосвідомості. Психологія: реальність і перспективи: збірник наукових праць РДГУ. 2013. Вип. 2. С. 33-36.
7. Базовий компонент дошкільної освіти / науковий керівник: А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук; авт. кол-в: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. та ін. Київ : Видавництво, 2012. 26 с. URL: https://cutt.ly/RpVMztN.
8. Байєр О. М. Самооцінка та саморегуляція старших дошкільників у взаємодії з однолітками і дорослими. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 25. С. 253-258. URL: https://cutt.ly/MpVMNJH.
9. Балл Г. О. Понятие адаптации и его значение для психологии личности. Вопросы психологии. 1989. № 1. С. 92-100.
10. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание : пер. с англ. Москва : Прогресс, 1986. 421 с.
11. Бех И. Д. Нравственность личности: стратегия становлення. Ровно : Редакц.-издат. отдел упр. по печати, 1991. 146 с.
12. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання. Київ : ІЗМН, 1998. 204 с.
13. Бодалев А. А. Психология о личности. Москва : Изд-во Моск. ун-та, 1988. 188 с.
14. Божович Л. И. Личность и её формирование в детском воздасте. Москва : Просвещение, 1968. 375 с.
15. Боришевский М. Й. Проблема самоактивності особистості: сутність, сучасний стан, перспективи дослідження. Наукові записки інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України / за ред. акад. С. Д. Максименка. Київ : Міленіум, 2006. Вип. 25. С. 106–118.
16. Бороздина Л. В. Что такое самооценка? Психологический журнал. 1992. Т. 13. № 4. С. 99–101.
17. Бранден Н. Мощь самооценки. Киев, 2005. 396 с.
18. Бурлачук Л. Ф., Морозов С. М. Словарь-справочник по психодиагностике. Санкт-Петербург. : Питер Ком, 1999. 528 с.
19. Вовканич М. Самосвідомість як чинник особистісного розвитку підлітка. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 32. С. 41–42. URL: https://cutt.ly/xpV1N43.
20. Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. под ред. Д.Б. Эльконина. Москва : Педагогика, 1984. Т. 4: Детская психология. 1984. 432 с.
21. Гинецинский В. И. Основы теоретической педагогики : учеб. пособие. Санкт-Петербург. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1992. 151 с.
22. Глушко Л. О. Чинники формування впевненості у собі в школярів підліткового віку. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2012. Вип. 14. С. 103-112. URL: https://cutt.ly/tpV0om3.
23. Гончаровська Г. Ф. Соціально-психологічні чинники становлення самооцінки у дітей дошкільного віку. Проблеми сучасної психології. Вип. 8. Камʼянець-Подільський, 2010. С. 200–208.
24. Горбатих В. В. Індивідуальні особливості самоставлення старшого дошкільника в структурі життєвих орієнтацій : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2019. 245 с.
25. Дем’яненко О. О., Татаринцева Т. В. Зміст та організація психолого-педагогічного моніторингу в початковій школі: навчально-методичний посібник. Біла Церква: КОІПОПК. 2007. 68 с.
26. Детская практическая психология: учебник / под ред. Т. Д. Марцинковской. Москва, 2004. 255 с.
27. Джеймс У. Психология / под ред. Л. А. Петровской. Москва, 1991. 368 с.
28. Димитров И. Т. Целостная деятельность и образ самого себя у дошкольников. Новые исследования в психологии. 1979. № 2. С. 64–69.
29. Добош О. М., Поллогі В. М. Моніторинг якості освіти в закладі дошкільної освіти. Актуальні проблеми навчання і виховання в умовах інтеграційних процесів в освітньому та науковому просторах : збірник тез доповідей ІІ Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції, 07 листопада 2019 р., Мукачево : МДУ, 2019. С. 154–157.
30. Дядюкіна Є. В. Самооцінка як міждисциплінарне поняття. Науковий вісник Донбасу. 2011. № 1. (13). С. 37–45. URL: https://cutt.ly/1pV0CHf.
31. Елагина М. Г. Соотношение общей и конкретной самооценки у детей раннего возраста. Новые исслед. в психологии. Москва : Педагогика, 1982. № 2 (27). С. 48–53.
32. Елагина М. Г., Гуськова Т. В. Развитие личности ребенка в критические периоды детства. Развитие психики ребенка в общении со взрослыми и сверстниками. Москва : АПН СССР, 1990. С. 32–38.
33. Єльнікова Г. В. Основи адаптивного управління: курс лекцій. Київ : ЦІППО АПН України, 2003. 133 с.
34. Заміщак М. І. Психологічні умови становлення моральної самооцінки молодших школярів : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Острог, 2014. 268 с.
35. Захарова А. В., Тагиева Г. Б. Самооценка как фактор готовности к школьному обучению. Новые исслед. в психологии. Москва : Педагогика, 1986. № 1 (34). С. 41–43.
36. Захарова А. С. Генезис самооценки : автореф. дис… докт. психол. наук : 19.00.07. Москва, 1989. 44 с.
37. Калюжна Є. М., Дудко А. О. Психологічні особливості формування я-концепції у старшому шкільному віці. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2016. № 1. С. 3–9.
38. Калюжна Є. М., Шевергіна М. В. Особливості взаємозв’язку самооцінки і тривожності у молодшому шкільному віці. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти: електронний науковий журнал. Запоріжжя, 2015. № 2, Ч. 2. С. 17–22. URL: https://cutt.ly/spV2uW3.
39. Карабаєва І., Савінова Н. Моніторинг якості дошкільної освіти: кваліметричний підхід до оцінки розвитку дитини : методичні рекомендації. Київ : МЦФР. 2017. 285 с.
40. Кедрова Н. Б. Отношение к другому и к себе как основа гуманности дошкольников. Развитие психики ребенка в общении со взрослыми и сверстниками. Москва : АПН СССР, 1990. С. 38–46.
41. Коломинский Я. Л. Познай самого себя. Минск: Народная асвета, 1981. 143 с.
42. Коломинский Я. Л. Психология личных взаимоотношений в группе сверстников. Москва : Педагогика, 1980. 64 с.
43. Кон И. С. В поисках себя: Личность и ее самосознание. Москва : Политиздат, 1984. 335 с.
44. Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості в дошкільному дитинстві : навч. посіб. Київ : Освіта, 1998. 256 с.
45. Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку. Проєкт. Укладачі / автори: Воронов В. А., Гавриш Н. В., Канішевська Л. В. та ін. Київ, 2020. 24 с.
46. Концепція розвитку дошкільної освіти. Проєкт. URL: https://cutt.ly/ppV2Gmq.
47. Корепанова М. В. Теория и практика становления и развития Образа-Я дошкольника. Волгоград : Перемена, 2001. 231 с.
48. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ : Рад. шк., 1989. 608 с.
49. Котырло В. К. Развитие волевого поведения у дошкольников. Київ : Вища шк., 1971. 195 с.
50. Котырло В. К., Ладывир С. А. Мотивы взаимоотношений взрослых и детей. Воспитание дошкольника в семье / под ред. Т. А. Марковой. Москва, 1979. 170 с.
51. Кошонова М. Р. Роль общения с детьми разного возраста в формировании представления о себе у дошкольников. Развитие психики ребенка в общении со взрослыми и сверстниками. Москва : АПН СССР, 1990. С. 70–76.
52. Кулачківська С. Є., Ладивір С. О. Я – дошкільник. (Вікові та індиві¬дуаль¬ні аспекти психічного розвитку). Київ : Нора-прінт, 1996. 108 с.
53. Психічний розвиток дитини-дошкільника. навч. посібник / С.Є. Кулачківська, С.О. Ладивір, Т.О. Піроженко та ін. Київ : Світич, 2004. 75 с.
54. Кульчицкая Е. И. К вопросу о формировании нравственной сферы ребенка. Вопр. психологии. 1966. № 1. С. 36–43.
55. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. Москва : Политиздат, 1975. 368 с.
56. Липкина А. И. Самооценка школьника. Москва, 1976. 180 с.
57. Лисина М. И. О механизмах смены ведущей деятельности у детей в первые семь лет жизни. Вопросы психологии. 1978. № 5. С. 73–77.
58. Лисина М. И. Развитие познавательной активности детей в ходе общения со взрослыми и сверстниками. Вопросы психологии. 1982. № 4. С. 18–36.
59. Лисина М. И., Силвестру А. И. Психология самопознания у дошкольников / под ред. А. Г. Рузской. Кишинев, 1983. 110 с.
60. Лукіна Т. Види моніторингових досліджень. Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи / за заг. ред. О.І. Локшиної. Київ : К.І.С., 2004. С.40–47.
61. Лукіна Т.О. Державне управління якістю загальної середньої освіти в Україні: монографія. Київ : Вид-во НАДУ, 2004. 298 с.
62. Меднікова Г. І. Самооцінка та рівень домагань особистості як динамічна система: дис. ... канд. психол. наук.: 19.00. 01. Харків, 2002. 194 с.
63. Мельник І. В. Особливості впливу взаємин з дорослими і однолітками на самооцінку старшого дошкільника: дис... канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2009. 198 с.
64. Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу: посібник. Ляшенко О. І., Лукіна Т. О., Булах І. Є., Мруга М. Р. Київ : Педагогічна думка, 2012. 160 с.
65. Моніторинг якості освіти: принципи, форми, вимоги (довідник-посібник), Хмельницький : ХОІППО. 2013. 61 с.
66. Мухина В. С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество. Москва : Академия, 2000. 456 с.
67. Непомнящая Н. И. Становление личности ребенка 6–7 лет. Москва : Педагогика, 1992. 160 с.
68. Нуманов У. Становление устойчивых характеристик самооценки в младшем школьном возрасте: автореф. дисс. ... канд. психол. наук. Москва, 1986. 27 с.
69. Общение со взрослыми и психологическая подготовка детей к школе / под ред. А. И. Сильвестру. Кишинев : Штиинца, 1987. 135 с.
70. Олійник О. О. Психологічні умови формування самооцінки у старших дошкільників : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2010. 264 с.
71. Олійник О. О. Самооцінка та інтелектуальна сфера дошкільників. Навчально-розвивальний комплекс. Київ : Поліграф-Центр, 2007. 94 с.
72. Павлюк О. Основні теоретико-концептуальні підходи до вивчення самооцінки особистості у вітчизняній та зарубіжній літературі. Актуальні питання суспільних наук та історії медицини. 2014. № 4. С. 59-65. URL: https://cutt.ly/JpV9Yo7.
73. Пантилеев С. Р. Самоотношение как эмоционально-оценочная система. Москва : МГУ, 1991. 110 с.
74. Петровский А. В., Ярошевский М. Г. Психология. Москва : Академия, 1998. 502 с.
75. Пироженко Т. А. Коммуникативно-речевое развитие. Київ : Нора-принт, 2002. 310 с.
76. Полякова Г. А., Ачкасова С. А. Формування системи моніторингу та самооцінки якості результатів навчання студентів у вищому навчальному закладі. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2015. Випуск 4. С. 34–39.
77. Приходько Ю. О. Формування позитивних взаємин у дитячому колективі. Київ : Рад. шк., 1987. 126 с.
78. Про дошкільну освіту : Закон України від 11.07.2001 № 2628-III (зі змінами), редакція від 18.03.2020. URL: https://cutt.ly/4pV92xq.
79. Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54. URL: https://cutt.ly/RaXg19s.
80. Проценко І. І., Гудименко К. М. Моніторинг як інструмент визначення якості освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 4 (48). С. 247–255.
81. Репина Т. А. Социально-психологическая характеристика группы детского сада. Москва, 1989. 230 с.
82. Роджерс К. Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека: пер. с англ. / общ. ред. и предисл. Исениной Е. Й. Москва : Издательская группа «Прогресс», 1998. 480 с.
83. Розвиток самооцінки у дошкільників і молодших школярів. URL: https://cutt.ly/qpV3A24.
84. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург : Питер, 2002. 720 с.
85. Савонько Е. И. Возрастные особенности соотношения ориентации на самооценку и на оценку другими людьми. Изучение мотивации детей и подростков. Москва. : Педагогика, 1972. 351 с.
86. Сарапулова Є. Г. Формування оптимальної самооцінки як передумова становлення активної життєвої позиції особистості. Інноваційна система виховної роботи на основі продукування соціального розвитку особистості : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 1–2 берез. 2001 р. Луцьк, 2001. С. 116–122.
87. Семиченко В. А. Психологія особистості. Київ : Видавець Ешке О. М., 2001. 427 с.
88. Сергеєнкова О. П. Формування запитування у дітей 6-7 років : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.07. Харків, 1994. 20 с.
89. Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Загальна психологія : навч. посіб. Київ : Центр навчальної літератури, 2019. 296 с. URL: https://cutt.ly/6pVNedf.
90. Сидоришин Ф. А., Тимошенко Е. П. Особенности положительного само¬со¬зна¬ния детей раннего и дошкольного возраста в различных условиях общения. Развитие психики ребенка в общении со взрослыми и сверстниками. Москва : АПН СССР, 1990. С. 59–64.
91. Сильвестру А. И. К вопросу о развитии самооценки в дошкольном возрасте. Новые исслед. в психологии. Москва : Педагогика, 1978. № 2 (19). С. 80–85.
92. Скрипченко О. В. Психічний розвиток учнів. Київ : Рад. шк., 1974. С. 46–68.
93. Словник української мови в 11 томах / Інститут мовознавства ім. О. О. Потебні АН УРСР / гол. ред. кол. І. К. Білодід. Київ : Наукова думка, 1970–1980. Т. 11. 1980. 326 с.
94. Смид Р. Групповая работа с детьми и подростками. Москва : Генезис, 1999. 272 с.
95. Стеркина Р. Б. Роль деятельности в формировании самооценки у детей дошкольного возраста : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Москва, 1977. 24 с.
96. Столин В. В. Самосознание личности. Москва : МГУ, 1983. 284 с.
97. Тагиева Г. Б. Формирование самооценки у старших дошкольников и ее связь с успешностью начального обучения. Воспитание, обучение и психическое развитие : тез. докл. Всесоюзного съезда психологов СССР. Москва, 1983. Ч. 1. С. 106–107.
98. Темненков В. В. Теоретичні засади, цілі та завдання моніторингу якості освіти. URL: https://cutt.ly/0pV82Rf.
99. Технологія проведення моніторингових досліджень (із досвіду роботи). Харків : Харківська академія неперервної освіти, 2013. 85 с.
100. Титаренко Т. М. Возникновение личности: психологический мир дошкольника. Воспитание детей дошкольного возраста / под ред. Л. Н. Проколиенко. Київ : Рад. шк., 1991. С. 24–40.
101. Тищенко С. П. Развитие внутреннего мира ребенка. Воспитание детей дошкольного возраста / под ред. Л. Н. Проколиенко. Київ : Рад. шк., 1991. С. 40–82.
102. Тищенко С. П. Я хороший! Формування у старших дошкільників уявлення про себе. Дошкільне виховання, 1985. № 1. С. 4–6.
103. Тищенко С. П., Уманец Л. И. Динамика уровня притязаний дошкольников в реальных и воображаемых ситуациях. Новые исследования в психологии. Москва : Педагогика, 1980. С. 43−47.
104. Уманец Л. И. Формирование самооценки старших дошкольников в игровой деятельности: автореф. дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.07. Київ, 1984. 24 с.
105. Финкевич Л. В. Формирование личности дошкольников в их совместной деятельности со сверстниками. Психология формирования личности детей дошкольного и школьного возрастов. Минск : Нар. асвета, 1987. Вып. 8. С. 25–31.
106. Фіцула М. М. Педагогіка: навч. посіб. для студ. вищ. пед. закл. освіти. Київ : «Академвидав», 2009. 560 с.
107. Чамата П. Р. Самосвідомість та її розвиток у дітей. Київ : Знання, 1965. 48 с.
108. Чеснокова И. И. Проблема самосознания в психологии. Москва : Наука, 1977. 144 с.
109. Шакуров Р. Х. Самолюбие детей. Москва : Прогресс, 1969. 92 с.
110. Шаулко В., Єрмоленко О. Моніторингова діяльність методобʼєднання. Завуч. 2006. № 13. С.15–19.
111. Шишов С. Е., Кальней В. А. Школа: мониторинг качества образования. Москва : Российское педагогическое общество, 2000. 320 с.
112. Щур В. Г. Методика изучения представления ребенка об отношениях к нему других людей. Психология личности. Теория и эксперимент. Москва : Детство-пресс, 2009. 101 с.
113. Эльконин Д. Б. Психологическое развитие в детских возрастах : избр. психол. тр.; под ред. Д. И. Фельдштейна. Москва : Воронеж, 1995. 416 с.
114. Якобсон С. Г., Морева Г. И. Адекватная самооценка как условие нравственного воспитания дошкольников. Вопросы психологии. 1985. № 3. С. 55−61.
115. Mead G. H. Mind, Self, and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press. 250 p.
116. Coopersmith S. The antecendents of self-esteem. San Francisco, 1967. 216 p.
117. Rosenberg M. Conceiving the self. New York, 1979. 350 p.