РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
Автор(ка)
Шевченко Ірина Олександрівна
Ступінь
Магістр
Група
ПОм 1-19-1.4д
Спеціальність
013 Початкова освіта
Кафедра
Кафедра педагогіки та психології
Анотація
Актуальність дослідження. Емоційний інтелект є важливим фактором, що лежить в основі життєвого успіху людини. Саме тому проблематика досліджень емоційного інтелекту належить до кола наукових і практичних проблем, які вивчаються і широко обговорюються. У полі постійної уваги феномени емоційної обізнаності, емоційної культури, емоційної компетентності, емоційної креативності, емоційної зрілості тощо.
У Законі України «Про освіту» зазначається, що важливими компетентностями є такі: уміння висловлювати власну думку, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, уміння адекватно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми. Відповідно завданнями початкової школи є розвиток емоційного інтелекту молодших школярів, що веде за собою підвищення загального емоційного стану особистості, актуалізацію позитивної гами переживань, переживання радості від зробленого, досягнутого, почуття впевненості у своїх силах.
Відповідно до загальної мети освіти важливою місією є «різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності» [10, с. 5]. Враховуючи вікові та індивідуальні особливості дітей, важливо формувати у них моральні цінності, ключові компетентності, соціальні навички, емоційно-вольову регуляцію поведінки, що забезпечить їхню спроможність реалізовувати життєві плани і досягати успіхів.
На сучасному етапі розвитку суспільства особливого значення набувають питання виховання особистості, розвитку її інтелекту, зокрема емоційного інтелекту як його важливої складової.
Психологічні аспекти розвитку емоційного інтелекту знайшли своє відображення в працях А. А. Бодальова, А. В. Брушлинського, Л. С. Виготського, О. М. Леонтьєва, Д. В. Люсіна, С. Л. Рубінштейна, О. П. Санникової, О. К. Тихомирова, П. М. Якобсона та ін. Серед зарубіжних психологів питання емоційного інтелекту вивчали Д. Гоулман, С. Девід, Д. Карузо, Т. Бредбері, Д. Грівс та ін. Відомими є концепції емоційного інтелекту П. Селовей, Дж. Мейєра, Г. Гарднера, Р. Купера, Х. Вайсбаха, К. Кенона, Дж. Готмана.
Наголосимо й на тому, що емоційна складова особистості вивчалася відомими педагогами і знайшла своє відображення в працях І. Ф. Гербарта, Я. Коменського, Дж. Локка, Й. Песталоцці, Ж. Руссо, а також Г. Сковороди, С. Русової, К. Д. Ушинського, А. С. Макаренка, В. О. Сухомлинського.
На сучасному етапі розвитку освіти актуальність розробки зазначеної проблеми визначається й тим, що вивчення та аналіз шкільної практики свідчать про існування суперечностей між інтелектуальним та емоційним розвитком особистості, рівнем знань та емоційним сприйняттям учнів. Нерідко інтелектуальне випереджає емоційне.
Водночас, розвиток емоційного інтелекту молодших школярів є одним із важливих і пріоритетних соціальних і психолого-педагогічних завдань. Актуальність проблеми і її практична значущість зумовила вибір теми «Розвиток емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку».
Мета дослідження: здійснити теоретичний аналіз проблеми розвитку емоційного інтелекту, дослідити психологічні особливості розвитку емоційного інтелекту в у дітей молодшого шкільного віку та описати шляхи розвитку емоційного інтелекту молодших школярів в освітньому середовищі початкової школи.
Для досягнення мети були поставлені такі завдання:
1) здійснити аналіз психолого-педагогічних джерел із досліджуваної проблеми;
2) визначити основні поняття: «емоції», «почуття», «інтелект», «емоційний інтелект», «розвиток», «психічний розвиток», «провідна діяльність», «молодший шкільний вік»;
3) розкрити методологічні та методичні аспекти емпіричного дослідження розвитку емоційного інтелекту молодших школярів;
4) провести емпіричне дослідження психологічних особливостей розвитку емоційного інтелекту молодших школярів;
5) проаналізувати результати емпіричного дослідження та зробити висновки;
6) розробити інтегровані уроки для розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи;
7) надати методичні рекомендації щодо розвитку емоційного інтелекту молодших школярів в освітньому середовищі початкової школи.
Об’єкт дослідження: процес розвитку емоційного інтелекту молодших школярів в освітньому середовищі початкової школи.
Предмет дослідження: розвиток емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку.
Методи дослідження. Із метою визначення стану проблеми в наукових дослідженнях, обґрунтування особливостей формування емоційного інтелекту молодших школярів використано метод аналізу й узагальнення наукових даних, представлених у психолого-педагогічних і навчально-методичних джерелах. Для виявлення особливостей практичного застосування різних форм і методів та аналізу розвитку емоційного інтелекту було використано емпіричні методи дослідження, а саме: проективні методики: «Три бажання», «Домальовування: світ речей – світ людей – світ емоцій». З метою встановлення вікових особливостей розвитку емоційного інтелекту дітей використано метод спостереження.
Теоретичне значення роботи полягає в науковому обґрунтуванні проблеми застосування різних форм і методів розвитку емоційного інтелекту в початковій школі.
Практична значущість дослідження полягає в тому, що розроблено інтегровані уроки та рекомендації для розвитку емоційного інтелекту дітей, а також проведено аналіз рівня розвитку емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку.
Апробація результатів дослідження. Основні результати дослідження доповідалися та обговорювалися на II Міжнародній науково-практичній конференції «Вектори психології: психолого-педагогічний супровід особистості в сучасному освітньому середовищі» (Гомель, Гомельський державний університет імені Франциска Скорини, Білорусь, 2020 р.); Міжнародному студентському науковому конкурсі «Вектори психології» за кращу наукову доповідь у номінації «Психологія гендеру» – І місце (2020).
Основні теоретичні положення і результати магістерського дослідження висвітлено у статті: Шевченко И. А. Гендерные особенности развития эмоционального интеллекта младших школьников / Шевченко И. А. // Векторы психологии – 2020 [Электронный ресурс]: междунар. науч.-практ. конф. (Гомель, 25 июня 2020 г.): сборник материалов / Гомельский гос. ун-т им. Ф. Скорины; редкол.: Т. Г. Шатюк (гл. ред.) [и др.]. – Гомель: ГГУ им. Ф. Скорины, 2020. Режим доступу : http://сonference. gsu.by
Структура магістерської роботи зумовлена логікою дослідження. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків до кожного розділу, загальних висновків, списку використаних джерел, що налічує 111 найменувань, 3 додатків. Загальний обсяг роботи – 96 сторінок.
У Законі України «Про освіту» зазначається, що важливими компетентностями є такі: уміння висловлювати власну думку, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, уміння адекватно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми. Відповідно завданнями початкової школи є розвиток емоційного інтелекту молодших школярів, що веде за собою підвищення загального емоційного стану особистості, актуалізацію позитивної гами переживань, переживання радості від зробленого, досягнутого, почуття впевненості у своїх силах.
Відповідно до загальної мети освіти важливою місією є «різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності» [10, с. 5]. Враховуючи вікові та індивідуальні особливості дітей, важливо формувати у них моральні цінності, ключові компетентності, соціальні навички, емоційно-вольову регуляцію поведінки, що забезпечить їхню спроможність реалізовувати життєві плани і досягати успіхів.
На сучасному етапі розвитку суспільства особливого значення набувають питання виховання особистості, розвитку її інтелекту, зокрема емоційного інтелекту як його важливої складової.
Психологічні аспекти розвитку емоційного інтелекту знайшли своє відображення в працях А. А. Бодальова, А. В. Брушлинського, Л. С. Виготського, О. М. Леонтьєва, Д. В. Люсіна, С. Л. Рубінштейна, О. П. Санникової, О. К. Тихомирова, П. М. Якобсона та ін. Серед зарубіжних психологів питання емоційного інтелекту вивчали Д. Гоулман, С. Девід, Д. Карузо, Т. Бредбері, Д. Грівс та ін. Відомими є концепції емоційного інтелекту П. Селовей, Дж. Мейєра, Г. Гарднера, Р. Купера, Х. Вайсбаха, К. Кенона, Дж. Готмана.
Наголосимо й на тому, що емоційна складова особистості вивчалася відомими педагогами і знайшла своє відображення в працях І. Ф. Гербарта, Я. Коменського, Дж. Локка, Й. Песталоцці, Ж. Руссо, а також Г. Сковороди, С. Русової, К. Д. Ушинського, А. С. Макаренка, В. О. Сухомлинського.
На сучасному етапі розвитку освіти актуальність розробки зазначеної проблеми визначається й тим, що вивчення та аналіз шкільної практики свідчать про існування суперечностей між інтелектуальним та емоційним розвитком особистості, рівнем знань та емоційним сприйняттям учнів. Нерідко інтелектуальне випереджає емоційне.
Водночас, розвиток емоційного інтелекту молодших школярів є одним із важливих і пріоритетних соціальних і психолого-педагогічних завдань. Актуальність проблеми і її практична значущість зумовила вибір теми «Розвиток емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку».
Мета дослідження: здійснити теоретичний аналіз проблеми розвитку емоційного інтелекту, дослідити психологічні особливості розвитку емоційного інтелекту в у дітей молодшого шкільного віку та описати шляхи розвитку емоційного інтелекту молодших школярів в освітньому середовищі початкової школи.
Для досягнення мети були поставлені такі завдання:
1) здійснити аналіз психолого-педагогічних джерел із досліджуваної проблеми;
2) визначити основні поняття: «емоції», «почуття», «інтелект», «емоційний інтелект», «розвиток», «психічний розвиток», «провідна діяльність», «молодший шкільний вік»;
3) розкрити методологічні та методичні аспекти емпіричного дослідження розвитку емоційного інтелекту молодших школярів;
4) провести емпіричне дослідження психологічних особливостей розвитку емоційного інтелекту молодших школярів;
5) проаналізувати результати емпіричного дослідження та зробити висновки;
6) розробити інтегровані уроки для розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи;
7) надати методичні рекомендації щодо розвитку емоційного інтелекту молодших школярів в освітньому середовищі початкової школи.
Об’єкт дослідження: процес розвитку емоційного інтелекту молодших школярів в освітньому середовищі початкової школи.
Предмет дослідження: розвиток емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку.
Методи дослідження. Із метою визначення стану проблеми в наукових дослідженнях, обґрунтування особливостей формування емоційного інтелекту молодших школярів використано метод аналізу й узагальнення наукових даних, представлених у психолого-педагогічних і навчально-методичних джерелах. Для виявлення особливостей практичного застосування різних форм і методів та аналізу розвитку емоційного інтелекту було використано емпіричні методи дослідження, а саме: проективні методики: «Три бажання», «Домальовування: світ речей – світ людей – світ емоцій». З метою встановлення вікових особливостей розвитку емоційного інтелекту дітей використано метод спостереження.
Теоретичне значення роботи полягає в науковому обґрунтуванні проблеми застосування різних форм і методів розвитку емоційного інтелекту в початковій школі.
Практична значущість дослідження полягає в тому, що розроблено інтегровані уроки та рекомендації для розвитку емоційного інтелекту дітей, а також проведено аналіз рівня розвитку емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку.
Апробація результатів дослідження. Основні результати дослідження доповідалися та обговорювалися на II Міжнародній науково-практичній конференції «Вектори психології: психолого-педагогічний супровід особистості в сучасному освітньому середовищі» (Гомель, Гомельський державний університет імені Франциска Скорини, Білорусь, 2020 р.); Міжнародному студентському науковому конкурсі «Вектори психології» за кращу наукову доповідь у номінації «Психологія гендеру» – І місце (2020).
Основні теоретичні положення і результати магістерського дослідження висвітлено у статті: Шевченко И. А. Гендерные особенности развития эмоционального интеллекта младших школьников / Шевченко И. А. // Векторы психологии – 2020 [Электронный ресурс]: междунар. науч.-практ. конф. (Гомель, 25 июня 2020 г.): сборник материалов / Гомельский гос. ун-т им. Ф. Скорины; редкол.: Т. Г. Шатюк (гл. ред.) [и др.]. – Гомель: ГГУ им. Ф. Скорины, 2020. Режим доступу : http://сonference. gsu.by
Структура магістерської роботи зумовлена логікою дослідження. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків до кожного розділу, загальних висновків, списку використаних джерел, що налічує 111 найменувань, 3 додатків. Загальний обсяг роботи – 96 сторінок.
Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Аналіз досліджуваної проблеми у психолого-педагогічній літературі
1.2. Сутність і зміст базових понять дослідження
1.3. Особливості розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1. Методологічні та методичні аспекти емпіричного дослідження розвитку емоційного інтелекту молодших школярів
2.2. Організація дослідження психологічних особливостей розвитку емоційного інтелекту молодших школярів
2.3. Аналіз результатів емпіричного дослідження
Висновки до другого розділу
РОЗДІЛ 3. ШЛЯХИ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
3.1. Завдання та зміст методики розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи під час інтегрованих уроків
3.2. Розробка інтегрованих уроків для розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи
3.3. Методичні рекомендації щодо розвитку емоційного інтелекту молодших школярів в освітньому середовищі початкової школи
Висновки до третього розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Аналіз досліджуваної проблеми у психолого-педагогічній літературі
1.2. Сутність і зміст базових понять дослідження
1.3. Особливості розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1. Методологічні та методичні аспекти емпіричного дослідження розвитку емоційного інтелекту молодших школярів
2.2. Організація дослідження психологічних особливостей розвитку емоційного інтелекту молодших школярів
2.3. Аналіз результатів емпіричного дослідження
Висновки до другого розділу
РОЗДІЛ 3. ШЛЯХИ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
3.1. Завдання та зміст методики розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи під час інтегрованих уроків
3.2. Розробка інтегрованих уроків для розвитку емоційного інтелекту учнів початкової школи
3.3. Методичні рекомендації щодо розвитку емоційного інтелекту молодших школярів в освітньому середовищі початкової школи
Висновки до третього розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
1. Андреева И. Н. Предпосылки развития эмоционального интеллекта / И. Н. Андреева. − Вопросы психологии, № 5, 2007. − С. 57–65.
2. Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии / И. Н. Андреева. – Новополоцк: ПГУ, 2011. – 388 с.
3. Андрєєва В.М. Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем-майстром / В.М.Андрєєва, В.В. Григориш. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – С. 186-193.
4. Атемасова О. А. Практична психологія у початковій школі / Атемасова О. А. – Харків: Ранок, 2010. – 160 с.
5. Безрук Г. З досвіду проведення інтегрованніх уроків / Г. Безрук // Початкова школа. – 2000. – № 10. – С. 44.
6. Бєлкіна О.А. Феноменологія емоційного інтелекту / О.А. Бєлкіна // Вісник Московського міського педагогічного університету. Серія Педагогіка і психологія. 2009. − № 4. – С. 47-62.
7. Березовська Т.П. Психологічні особливості емоційного інтелекту старшокласників / Т.П. Березовська // Когнітивна психологія: зб. статей / [ред. А.П. Лобанова, Н.П. Радчікова.]. – Мінськ: БДПУ, 2006. – С. 16-20.
8. Березюк Г. Емоційний інтелект як детермінанта внутрішньої свободи особистості / Г.Березюк // Психологічні студії Львівського ун-ту. – 2002. – С. 20-23.
9. Бех І. Інтеграція як освітня перспектива / І. Бех . – Початкова школа. – 2002. – №5. – С. 5-6.
10. Бібік Н. М. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 206 с.
11. Білан Т.О. Формування емоційної сфери у майбутніх педагогів як проблема методолого-психологічної підготовки / Білан Т.О. // Молодий вчений, 2019. – № 4.2. – С.13-17.
12. Білоконна Н.І. Емоційна культура як важливий компонент професіоналізму вчителя початкових класів / Н.І. Білоконна. – Редкол.: В.І. Шахов та ін. – Вінниця: ТОВ «Нілан ЛТД, 2016. – 212 с.
13. Большакова І., Пристінська М. Інтегроване навчання: тематичний тадіяльнісний підходи [Електронний ресурс] / І. Большакова, М. Пристінська. –НВК «Новопечерська школа». – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=0wYSi1xdRh4
14. Большакова І. О. Я досліджую світ : підруч. для 2 кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х частинах) : Ч. 1 / І. О. Большакова, М. С. Пристінська. – Харків: Вид-во «Ранок», 2019. – 96 с.
15. Варзацька Л. О. Українська мова та читання : підручник для 2 кл. закладів загальн. серед. освіти : у 2 ч. Ч. 1 / Л. О. Варзацька, Т. О. Трохименко. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2019. – 160 с
16. Варій М. Й. Загальна психологія : навч. посіб. / М. Варій. – Київ: Центр учбової літератури, 2007. − 968 с.
17. Варій М. Й. Основи психології та педагогіки. Навчальний посібник 2-ге видан., випр. та доп. /М. Варій, В. Ортинський. – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 375с.
18. Вайпан О. Розвиток емоційного інтелекту учнів / О. Вайпан // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – К. : Плеяди, 2015. – № 5 . – С. 23-25.
19. Вахрушева Л.Н. Виразність структурних і якісних характеристик емоційного інтелекту на етапі юності і ранньої дорослості: Автореф. дис. ... канд. психол.н .: 19.00.01 / Л.М. Вахрушева. – М., 2011. – 34 с.
20. Вашуленко М. С. Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М. С. Вашуленка. – К. : Літера ЛТД, 2011. – 364 с.
21. Вашуленко О.В. Емоційно-ціннісна складова у структурі читацької компетентності молодшого школяра / О.В.Вашуленко // Початкова школа, № 1, 2013. – С. 13–17.
22. Веремійчик І. Інтегровані уроки як спосіб реалізації міжпредметних зв'язків / І. Веремійчик // Початкова школа. – 2012. – № 1. – С. 15-18.
23. Вегера Н. С. Інтегровані уроки в початковій школі / Упоряд. Н. С. Вегера. – Тернопіль–Харків: Ранок, 2010. – 160 с.
24. Виготський Л.С. Мислення і мова: зібр. соч. : В 6 т. / Л.С. Виготський. – М.: Педагогіка, 1982. – Т.2. – С. 5–361.
25. Виготський Л.С. Педагогічна психологія / Л.С. Виготський. – М.: Педагогіка, 1991. – 389 с.
26. Вилюнас В.К. Психологія емоційних явищ / Вилюнас В.К. – М.: Изд-во МГУ, 2006.
27. Власова О.І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку: Монографія / О.І. Власова. – К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005.
28. Вознесенська О.Л. Творча взаємодія з дитиною. Методичні рекомендації / О.Л. Вознесенська. – Київ : Ін-т соц. та політ. психології, 2009. – 66 с.
29. Воропаєва І.П. Корекція емоційної сфери молодших школярів: [ме-методичних посібник] / І.П. Воропаєва . – М: Изд-во ІПК і ПРНО МО, 1993. – 56 с.
30. Гарскова Г.Г. Введення поняття «емоційний інтелект» у психологічну теорію / Г.Г. Гарскова // Тези наук.-практ. конф. «Ананьївський читання». – СПб. : Изд-во СПб. ун-ту, 1999. − С. 26.
31. Гоулман Д. Емоційне лідерство: Мистецтво управління людьми на основі емоційного інтелекту / Д. Гоулдман . – М .: Альпіна Бізнес Букс, 2005. − 250 с.
32. Груша Л. О. Педагогічні умови виховання емоційної культури дітей молодшого шкільного віку: автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13. 00. 01 / Л. О. Груша. – К., 2009. – 20 с.
33. Ґоулман Д. Емоційний інтелект / Д. Гоулдман. – Харків : Віват, 2018. – 512 с.
34. Даниленко Г. Співпраця з батьками над формуванням емоційного інтелекту учнів початкової школи в межах проекту "Інтелект України" / Георгій Даниленко, Олена Щербакова // Початк. шк. : наук.-метод. журн., 2017. – № 10. – С. 8–9.
35. Дардан Т.С. Комплексні, інтегровані уроки як засіб розвитку креативності школярів / Т.С. Дардан // Обдарована дитина. – 2013. – №5. – С. 17-21.
36. Дзундза А. Розвиток емоційно-почуттєвої сфери учнів як психолого-педагогічна проблема / А. Дзундза, В. Літвінова // Бібліотечний вісник – 2013. – № 6. – С. 56.
37. Дорошенко Т.В.. Виховання емоційної культури молодших школярів засобами інтегрованого вивчення предметів мовно- літературного циклу та музики/ Дорошенко Т.В. // Чернігівський державний педагогічний університет [Електронний ресурс]. http://studentam.net.ua/content/view/7707
38. Дерев'янко С.П. Розвиток емоційного інтелекту в тренінгових групах [Електронний ресурс] / С.П. Дерев'янко // Сайт Ірини Андрєєвої «Емоційний інтелект» – Режим доступу: http://www.epolotsk.com/psy/articles.php? lng=ru& pg=174.
39. Державний стандарт початкової загальної середньої освіти – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhenny...
40. Екман П. Психологія емоцій. Я знаю, що ти відчуваєш / П. Екман; [Пер. з англ.]. - [2-ге вид.]. – СПб.: Питер, 2010. – 334 с.
41. Жук Ю.О. Електронний підручник та проблема систематики компютерно-орієнтованих засобів навчання / Жук Ю.О., Шишкіна М.П. – Нові технології навчання. – 2000. – № 25. – С. 44-49.
42. Ільїн Є.П. Емоції і почуття/ Є. П. Ільїн .– СПб. 2009. – 752 с.
43. Іванчук М. Інтегрований урок як специфічна форма організації навчання / М. Іванчук // Початкова школа. – 2004. – №5. – С. 10-13.
44. Ільченко В.Р. Інтеграція змісту освіти як основа розвитку інтегративного мислення молодших школярів / В.Р. Ільченко // Розвиток мислення молодших школярів: матеріали міжнародної наук.-практ. конф. – Полтава, 1996. – С. 4-7.
45. Калягін Ю.М. Інтеграція шкільного навчання/ Ю.М. Калягін // Початкова школа. – 1990. – №9 – С. 28-31.
46. Кауфхолд Дж. А. Аналіз навичок емоційного інтелекту і області потенційних проблем вчителів початкової школи // Психологія навчання. 2006. № 9. – С. 17-20.
47. Кузнєцова К.С. Педагогічний супровід молодших школярів процесі формування емоційного інтелекту: Авторефер. дис. ... канд. псіхол.н: 19.00.01 / К.С. Кузнєцова. – Саратов. – 2012. – 34 с.
48. Кузьмінський А.І . Педагогіка у запитаннях і відповідях : навчальний посібник для вузів / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. – Київ : Знання, 2006. – 311 с.
49. Куліченко Л.А. Інтегровані уроки як один із засобів підвищення активності учнів на уроках / Л.А. Куліченко // Таврійський вісник освіти. – 2012. – №1 (37). – С. 250-254.
50. Клейман Пол. Психологія 101: факти, теорія, статистика, тести й таке інше!/ Клейман Пол – Харків: Клуб сімейного дозвілля, 2016. – 240 с.
51. Кульчицкая Е.И. Воспитание чувств детей в семье. – Киев: Рад. школа, 1983. – 120 с.
52. Коломінський Я. Л. Деякі педагогічні проблеми соціальної психології. / Я. Л. Коломінський, H.A. Березовін. – Москва: Знання, 1987. – 64 с.
53. Комар О. Дещо про інтеграцію та інтегровані уроки / О. Комар // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. – 2017. – №57. – С. 67-73.
54. Кондратюк О. Нестандартні уроки в початковій школі / Упоряд. О. Кондратюк. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2015. – 128 с.
55. Кондрашова, Л.В. Методика організації виховної роботи в сучасній школі: навчальний посібник / Л.В.Кондрашова, О.О.Лаврентьєва, Н.І.Зеленкова. – Кривий Ріг : КДПУ, 2008 – 187 с.
56. Копитін А. І. Основи арт-терапії / О. Копитін. - СПб. : Лань, 1999. – 251 с.
57. Кочерга О. Психофізіологія чутливості емоційно-почуттєвої сфери учнів початкової школи / Кочерга О. Початкова шк.: наук.-метод. журн., 2017. – № 12. – С. 5–8.
58. Красоткіна Н. Кодекс честі вчителів / Н. Красоткіна// Початк. шк. : наук.-метод. журн., 2017. – № 10. – С. 50–52.
59. Кун Д. Основи психології: Велика енциклопедія психології. Всі таємниці поведінки людини./ Д. Кун. – СПб. : Прайм-Еврознак, 2007. 720 с.
60. Липова Л., Ренський С. Інтеграція індивідуальної роботи з іншими формами навчальної діяльності / Л. Липова, С. Ренський // Рідна школа. – 2002. №1. – С.8-10.
61. Лелюх-Степанчук О. О. Особливості емоційного розвитку дітей молодшого шкільного віку/ О.О. Лелюх-Степанчук. – Теорія і практика сучасної психології №2 -2018., с 140-144
62. Леонтьев А. Н. Избранные психолологические произведения / А. Н. Леонтьев. – М., 1983.
63. Лухтай Л. Нестандартний урок / Л. Лухтай // Початкова школа. – 2012. – №3. – С. 31.
64. Люсин, Д. В. Современные представления об эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования / Под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. М.: Институт психологии РАН, 2004. – С. 29-36.
65. Малафіїк І. В. Дидактика: навч. посіб. / І.В. Малафіїк. – К.:Кондор, 2015. – 398 с.
66. Махмутов М. І. Сучасний урок / М. І. Махмутов. – М.: Педагогіка, 2013. – 192 с.
67. Махмутов М.І. Організація уроків в початковій школі / М.І. Махмутов. – М.: Педагогіка, 2015. – 184 с.
68. Митник О. Народження нестандартного уроку / О.Митник, В. Шпак // Початкова школа. – 2017. – №12. – С. 11-23.
69. Михайлюк Т.В. Особливості проведення інтегрованих уроків з використанням електронних засобів навчання у початковій школі / Т.В. Михайлюк. – Біла Церква, 2014. – С.47.
70. Модилевская Г.І. Нестандартні форми уроків позакласного читання / Г.І. Модилевская // Початкова школа, 2013. – 352 с.
71. Музика О.О., Топольницька О.О. Оцінювання навчальних досягнень першокласників: психологічні аспекти / О. О. Музика, О. О. Топольницька // Молодий вчений. – 2017. – №1 (41). – С. 238-241.
72. Нгуен М.А. Діагностика рівня розвитку емоційного інтелекту старшого дошкільника / М.А. Нгуен // Дитина в дитячому саду. – 2008. – №1. – С. 83-85.
73. Нгуен М.А. Розвиток емоційного інтелекту / М.А. Нгуен // Дитина в дитячому саду. – 2007. – №5. – С. 80-87.
74. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи [Електронне джерело] / МОН 27.10 2016 р. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms...
75. Носенко Е.Л. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції / Е. Л. Носенко. – К. : Вища школа, 2003. – 126 с.
76. Носенко Е.Л. Емоційний інтелект як соціально значуща інтегральна властивість особистості // Е. Л. Носенко // Психологія і суспільство. – 2004. – №4. – С.95-109.
77. Носенко Е. Л. Емоцiйній iнтелект: концептуаліiзацiя феномену, основнi функцii: монографія / Є. Л. Носенко, Н. В. Коврига. – К .: Вища школа, 2003. – 126 с.
78. Носенко Е.Л. Картина світу як інтегруючий і гуманізуючий фактор у змісті освіти / Е.Л. Носенко // Педагогіка і психологія. – 1995. - №1. – С. 22-30.
79. Олійник В.Ф. Дитина відкриває світ / В.Ф. Олійник // Керівництво процесом створення соціокультурного простору в дошкільних навчальних 82 закладах для розвитку загальної креативності учасників педагогічного процесу : зб. наук. і наук.-метод. праць. – 2011. – № 3. – С. 73-78.
80. Онищук В.А. Урок в сучасній школі / В.А. Онищук. – М.: Просвітництво, 2012. – 189 с.
81. Паламарчук В. У пошуках нестандартного уроку / Паламарчук В., Рум'янцева Д., Антипова О. // Рад. школа. – 2011. – №1. – С. 65-69.
82. Пасічніченко А. В. Особливості розвитку емоційної сфери дітей дошкільного віку: Навчально-методичний посібник / А.В. Пасічніченко. – Полтава, 2005. – 24 с.
83. Панченко С. психологічні аспекти ефективності сучасного уроку / С. Панченко // Психолог. – 2006. – №6. – С. 6–8.
84. Печерська Е. Уроки різні та незвичайні / Е. Печерська // Рідна школа. – 2015. – №8. – С. 62-65.
85. Підлужна Г. Педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту здобувачів початкової освіти (лінгвометодичний аспект) [Електронний ресурс] / Г. Підлужна, І. Худякова // Імідж сучасного педагога. – 2019. – № 6. – С. 29-33.
86. Повстин О. В. Інтеграція знань як один з дидактичних принципів сучасної освіти. [Електронне джерело] / О. О. Повстин. – Режим доступу: http://ldubgd.edu.ua/sites/default/files/files/povstyn_10.pdf
87. Реан А. А. Психологія і педагогіка / А. А. Реан, Н. В. Бордовская, С. І. Розум. СПб.: Питер, 2002. - 432 с.
88. Рижов Д.М. Дослідження і аналіз розвитку емоціонального інтелекту у дітей молодшого шкільного віку / Д.М. Рижов // Вісник Сургутского державного педагогічного університету. Науковий журнал. – Сургут: 2013. – №3. (18). – С. 166-171.
89. Романова О. М. Формування емоційної культури молодших школярів / Романова О. М // Вісник Російського державного університету ім. І. Канта, 2010. – Вип. 11. – С. 41-47.
90. Савченко О. Я. Уміння вчитися — ключова компетентність молодшого школяра посібник. – К.: Педагогічна думка, 2014. – 176 с.
91. Савчин М. В. Вікова психологія : Навч. посіб. / М. В. Савчин, Л. В. Василенко. – К. : Академвидав, 2005. – 360 c.
92. Савчук М. Р. Теоретичні основи дослідження емоційного інтелекту / М. Р. Савчук // Ефективна економіка № 5, 2017. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5608
93. Савченко Ю.Ю. Розвиток емоційного інтелекту учнів молодшого шкільного віку / Ю. Ю. Савченко // Освіта та розвиток обдарованої особистості, 2014. – № 12. – С. 12-16.
94. Симонов П. Емоційний мозок Фізіологія Нейроанатомия Психологія емоцій/ П. Симонов . – Москва: Наука, 1981. – 216 с.
95. Співак О.Л. Психолого-педагогічна діагностика школярів / О.Л. Співак. – Х.: Ранок – НТ, 2007. – С. 75–76.
96. Стус Т. Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читанняв 1,2 класах серії «Шкільна бібліотека»/ укладач Т. Стус. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016. – 160 с.
97. Сухопара І. Г. Чинники розвитку емоційого інтелекту молодших школярів у контексті нової української школи / І. Г. Сухопара // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Педагогічні науки, 2019. – №2. – С.296-301.
98. Скворцова С.О. Математика: підр. для 2-го кл. закл. заг. серед. Освіти / С. Скворцова, О. Онупрієнко. – Харків: Вид-во: «Ранок», 2019. – 144 с.
99. Скрипченко О.В. Загальна психологія / Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. – К.: Каравела, 2014. – 464 с.
100. Степанов О. М. Основи психології і педагогіки 3-тє видан., доп. / О. Степанов, М. Фіцула – К.: Академвидав, 2012. – 528 с.
101. Токар Л. В. Емоцiйній iнтелект: як передумова розвитку успішно\ особистості: досвід роботи вчителя початкових класів / Л. В. Токар. 2019. – 62 с.
102. Туріщева Л.В. Психолого-педагогічні аспекти уроку / Л.В. Туріщева. – К., 2006. – С. 164–167.
103. Фіцула М. М. Педагогіка: навч. посіб. / М.М. Фіцула. – К.: Академвидав, 2017. – 232 c.
104. Хесон Дж. Кишенькова книжка емоційного інтелекту
/ Дж. Хесон // "Фабула" , 2020. – 176 с.
105. Чубач Г. Черепаха - аха [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://wdco/xfvlS
106. Четверик-Бурчак А.Г. Механізми впливу емоційного інтелекту на психічне здоров’я особистості / А.Г. Четверик-Бурчак // Вісник Харківського нац. університету ім. В.Н. Каразіна, серія «психологія». – № 47. – 2011. – 161 с.
107. Шаповаленко И.В. Возрастная психология. – М.: Гардарики, 2005.
108. Шпак М. Емоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного благополуччя молодших школярів / М. Шпак // Наука і освіта. 2016. – № 5. – С. 266-270.
109. Ягупов В.В. Педагогіка: Навч. Посібник / В.В. Ягупов. – К.: Либідь, 2002. – 560 с.
110. Якщо ти щасливий [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://wdco/JJvl9
111. Salovey, P., & Mayer, J. D. Emotional intelligence // Imagination, Cognition and Personality, 1990. – № 9. – P. 185-211.
2. Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии / И. Н. Андреева. – Новополоцк: ПГУ, 2011. – 388 с.
3. Андрєєва В.М. Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем-майстром / В.М.Андрєєва, В.В. Григориш. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – С. 186-193.
4. Атемасова О. А. Практична психологія у початковій школі / Атемасова О. А. – Харків: Ранок, 2010. – 160 с.
5. Безрук Г. З досвіду проведення інтегрованніх уроків / Г. Безрук // Початкова школа. – 2000. – № 10. – С. 44.
6. Бєлкіна О.А. Феноменологія емоційного інтелекту / О.А. Бєлкіна // Вісник Московського міського педагогічного університету. Серія Педагогіка і психологія. 2009. − № 4. – С. 47-62.
7. Березовська Т.П. Психологічні особливості емоційного інтелекту старшокласників / Т.П. Березовська // Когнітивна психологія: зб. статей / [ред. А.П. Лобанова, Н.П. Радчікова.]. – Мінськ: БДПУ, 2006. – С. 16-20.
8. Березюк Г. Емоційний інтелект як детермінанта внутрішньої свободи особистості / Г.Березюк // Психологічні студії Львівського ун-ту. – 2002. – С. 20-23.
9. Бех І. Інтеграція як освітня перспектива / І. Бех . – Початкова школа. – 2002. – №5. – С. 5-6.
10. Бібік Н. М. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – 206 с.
11. Білан Т.О. Формування емоційної сфери у майбутніх педагогів як проблема методолого-психологічної підготовки / Білан Т.О. // Молодий вчений, 2019. – № 4.2. – С.13-17.
12. Білоконна Н.І. Емоційна культура як важливий компонент професіоналізму вчителя початкових класів / Н.І. Білоконна. – Редкол.: В.І. Шахов та ін. – Вінниця: ТОВ «Нілан ЛТД, 2016. – 212 с.
13. Большакова І., Пристінська М. Інтегроване навчання: тематичний тадіяльнісний підходи [Електронний ресурс] / І. Большакова, М. Пристінська. –НВК «Новопечерська школа». – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=0wYSi1xdRh4
14. Большакова І. О. Я досліджую світ : підруч. для 2 кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х частинах) : Ч. 1 / І. О. Большакова, М. С. Пристінська. – Харків: Вид-во «Ранок», 2019. – 96 с.
15. Варзацька Л. О. Українська мова та читання : підручник для 2 кл. закладів загальн. серед. освіти : у 2 ч. Ч. 1 / Л. О. Варзацька, Т. О. Трохименко. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2019. – 160 с
16. Варій М. Й. Загальна психологія : навч. посіб. / М. Варій. – Київ: Центр учбової літератури, 2007. − 968 с.
17. Варій М. Й. Основи психології та педагогіки. Навчальний посібник 2-ге видан., випр. та доп. /М. Варій, В. Ортинський. – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 375с.
18. Вайпан О. Розвиток емоційного інтелекту учнів / О. Вайпан // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – К. : Плеяди, 2015. – № 5 . – С. 23-25.
19. Вахрушева Л.Н. Виразність структурних і якісних характеристик емоційного інтелекту на етапі юності і ранньої дорослості: Автореф. дис. ... канд. психол.н .: 19.00.01 / Л.М. Вахрушева. – М., 2011. – 34 с.
20. Вашуленко М. С. Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М. С. Вашуленка. – К. : Літера ЛТД, 2011. – 364 с.
21. Вашуленко О.В. Емоційно-ціннісна складова у структурі читацької компетентності молодшого школяра / О.В.Вашуленко // Початкова школа, № 1, 2013. – С. 13–17.
22. Веремійчик І. Інтегровані уроки як спосіб реалізації міжпредметних зв'язків / І. Веремійчик // Початкова школа. – 2012. – № 1. – С. 15-18.
23. Вегера Н. С. Інтегровані уроки в початковій школі / Упоряд. Н. С. Вегера. – Тернопіль–Харків: Ранок, 2010. – 160 с.
24. Виготський Л.С. Мислення і мова: зібр. соч. : В 6 т. / Л.С. Виготський. – М.: Педагогіка, 1982. – Т.2. – С. 5–361.
25. Виготський Л.С. Педагогічна психологія / Л.С. Виготський. – М.: Педагогіка, 1991. – 389 с.
26. Вилюнас В.К. Психологія емоційних явищ / Вилюнас В.К. – М.: Изд-во МГУ, 2006.
27. Власова О.І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку: Монографія / О.І. Власова. – К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005.
28. Вознесенська О.Л. Творча взаємодія з дитиною. Методичні рекомендації / О.Л. Вознесенська. – Київ : Ін-т соц. та політ. психології, 2009. – 66 с.
29. Воропаєва І.П. Корекція емоційної сфери молодших школярів: [ме-методичних посібник] / І.П. Воропаєва . – М: Изд-во ІПК і ПРНО МО, 1993. – 56 с.
30. Гарскова Г.Г. Введення поняття «емоційний інтелект» у психологічну теорію / Г.Г. Гарскова // Тези наук.-практ. конф. «Ананьївський читання». – СПб. : Изд-во СПб. ун-ту, 1999. − С. 26.
31. Гоулман Д. Емоційне лідерство: Мистецтво управління людьми на основі емоційного інтелекту / Д. Гоулдман . – М .: Альпіна Бізнес Букс, 2005. − 250 с.
32. Груша Л. О. Педагогічні умови виховання емоційної культури дітей молодшого шкільного віку: автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13. 00. 01 / Л. О. Груша. – К., 2009. – 20 с.
33. Ґоулман Д. Емоційний інтелект / Д. Гоулдман. – Харків : Віват, 2018. – 512 с.
34. Даниленко Г. Співпраця з батьками над формуванням емоційного інтелекту учнів початкової школи в межах проекту "Інтелект України" / Георгій Даниленко, Олена Щербакова // Початк. шк. : наук.-метод. журн., 2017. – № 10. – С. 8–9.
35. Дардан Т.С. Комплексні, інтегровані уроки як засіб розвитку креативності школярів / Т.С. Дардан // Обдарована дитина. – 2013. – №5. – С. 17-21.
36. Дзундза А. Розвиток емоційно-почуттєвої сфери учнів як психолого-педагогічна проблема / А. Дзундза, В. Літвінова // Бібліотечний вісник – 2013. – № 6. – С. 56.
37. Дорошенко Т.В.. Виховання емоційної культури молодших школярів засобами інтегрованого вивчення предметів мовно- літературного циклу та музики/ Дорошенко Т.В. // Чернігівський державний педагогічний університет [Електронний ресурс]. http://studentam.net.ua/content/view/7707
38. Дерев'янко С.П. Розвиток емоційного інтелекту в тренінгових групах [Електронний ресурс] / С.П. Дерев'янко // Сайт Ірини Андрєєвої «Емоційний інтелект» – Режим доступу: http://www.epolotsk.com/psy/articles.php? lng=ru& pg=174.
39. Державний стандарт початкової загальної середньої освіти – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhenny...
40. Екман П. Психологія емоцій. Я знаю, що ти відчуваєш / П. Екман; [Пер. з англ.]. - [2-ге вид.]. – СПб.: Питер, 2010. – 334 с.
41. Жук Ю.О. Електронний підручник та проблема систематики компютерно-орієнтованих засобів навчання / Жук Ю.О., Шишкіна М.П. – Нові технології навчання. – 2000. – № 25. – С. 44-49.
42. Ільїн Є.П. Емоції і почуття/ Є. П. Ільїн .– СПб. 2009. – 752 с.
43. Іванчук М. Інтегрований урок як специфічна форма організації навчання / М. Іванчук // Початкова школа. – 2004. – №5. – С. 10-13.
44. Ільченко В.Р. Інтеграція змісту освіти як основа розвитку інтегративного мислення молодших школярів / В.Р. Ільченко // Розвиток мислення молодших школярів: матеріали міжнародної наук.-практ. конф. – Полтава, 1996. – С. 4-7.
45. Калягін Ю.М. Інтеграція шкільного навчання/ Ю.М. Калягін // Початкова школа. – 1990. – №9 – С. 28-31.
46. Кауфхолд Дж. А. Аналіз навичок емоційного інтелекту і області потенційних проблем вчителів початкової школи // Психологія навчання. 2006. № 9. – С. 17-20.
47. Кузнєцова К.С. Педагогічний супровід молодших школярів процесі формування емоційного інтелекту: Авторефер. дис. ... канд. псіхол.н: 19.00.01 / К.С. Кузнєцова. – Саратов. – 2012. – 34 с.
48. Кузьмінський А.І . Педагогіка у запитаннях і відповідях : навчальний посібник для вузів / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. – Київ : Знання, 2006. – 311 с.
49. Куліченко Л.А. Інтегровані уроки як один із засобів підвищення активності учнів на уроках / Л.А. Куліченко // Таврійський вісник освіти. – 2012. – №1 (37). – С. 250-254.
50. Клейман Пол. Психологія 101: факти, теорія, статистика, тести й таке інше!/ Клейман Пол – Харків: Клуб сімейного дозвілля, 2016. – 240 с.
51. Кульчицкая Е.И. Воспитание чувств детей в семье. – Киев: Рад. школа, 1983. – 120 с.
52. Коломінський Я. Л. Деякі педагогічні проблеми соціальної психології. / Я. Л. Коломінський, H.A. Березовін. – Москва: Знання, 1987. – 64 с.
53. Комар О. Дещо про інтеграцію та інтегровані уроки / О. Комар // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. – 2017. – №57. – С. 67-73.
54. Кондратюк О. Нестандартні уроки в початковій школі / Упоряд. О. Кондратюк. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2015. – 128 с.
55. Кондрашова, Л.В. Методика організації виховної роботи в сучасній школі: навчальний посібник / Л.В.Кондрашова, О.О.Лаврентьєва, Н.І.Зеленкова. – Кривий Ріг : КДПУ, 2008 – 187 с.
56. Копитін А. І. Основи арт-терапії / О. Копитін. - СПб. : Лань, 1999. – 251 с.
57. Кочерга О. Психофізіологія чутливості емоційно-почуттєвої сфери учнів початкової школи / Кочерга О. Початкова шк.: наук.-метод. журн., 2017. – № 12. – С. 5–8.
58. Красоткіна Н. Кодекс честі вчителів / Н. Красоткіна// Початк. шк. : наук.-метод. журн., 2017. – № 10. – С. 50–52.
59. Кун Д. Основи психології: Велика енциклопедія психології. Всі таємниці поведінки людини./ Д. Кун. – СПб. : Прайм-Еврознак, 2007. 720 с.
60. Липова Л., Ренський С. Інтеграція індивідуальної роботи з іншими формами навчальної діяльності / Л. Липова, С. Ренський // Рідна школа. – 2002. №1. – С.8-10.
61. Лелюх-Степанчук О. О. Особливості емоційного розвитку дітей молодшого шкільного віку/ О.О. Лелюх-Степанчук. – Теорія і практика сучасної психології №2 -2018., с 140-144
62. Леонтьев А. Н. Избранные психолологические произведения / А. Н. Леонтьев. – М., 1983.
63. Лухтай Л. Нестандартний урок / Л. Лухтай // Початкова школа. – 2012. – №3. – С. 31.
64. Люсин, Д. В. Современные представления об эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования / Под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. М.: Институт психологии РАН, 2004. – С. 29-36.
65. Малафіїк І. В. Дидактика: навч. посіб. / І.В. Малафіїк. – К.:Кондор, 2015. – 398 с.
66. Махмутов М. І. Сучасний урок / М. І. Махмутов. – М.: Педагогіка, 2013. – 192 с.
67. Махмутов М.І. Організація уроків в початковій школі / М.І. Махмутов. – М.: Педагогіка, 2015. – 184 с.
68. Митник О. Народження нестандартного уроку / О.Митник, В. Шпак // Початкова школа. – 2017. – №12. – С. 11-23.
69. Михайлюк Т.В. Особливості проведення інтегрованих уроків з використанням електронних засобів навчання у початковій школі / Т.В. Михайлюк. – Біла Церква, 2014. – С.47.
70. Модилевская Г.І. Нестандартні форми уроків позакласного читання / Г.І. Модилевская // Початкова школа, 2013. – 352 с.
71. Музика О.О., Топольницька О.О. Оцінювання навчальних досягнень першокласників: психологічні аспекти / О. О. Музика, О. О. Топольницька // Молодий вчений. – 2017. – №1 (41). – С. 238-241.
72. Нгуен М.А. Діагностика рівня розвитку емоційного інтелекту старшого дошкільника / М.А. Нгуен // Дитина в дитячому саду. – 2008. – №1. – С. 83-85.
73. Нгуен М.А. Розвиток емоційного інтелекту / М.А. Нгуен // Дитина в дитячому саду. – 2007. – №5. – С. 80-87.
74. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи [Електронне джерело] / МОН 27.10 2016 р. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms...
75. Носенко Е.Л. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції / Е. Л. Носенко. – К. : Вища школа, 2003. – 126 с.
76. Носенко Е.Л. Емоційний інтелект як соціально значуща інтегральна властивість особистості // Е. Л. Носенко // Психологія і суспільство. – 2004. – №4. – С.95-109.
77. Носенко Е. Л. Емоцiйній iнтелект: концептуаліiзацiя феномену, основнi функцii: монографія / Є. Л. Носенко, Н. В. Коврига. – К .: Вища школа, 2003. – 126 с.
78. Носенко Е.Л. Картина світу як інтегруючий і гуманізуючий фактор у змісті освіти / Е.Л. Носенко // Педагогіка і психологія. – 1995. - №1. – С. 22-30.
79. Олійник В.Ф. Дитина відкриває світ / В.Ф. Олійник // Керівництво процесом створення соціокультурного простору в дошкільних навчальних 82 закладах для розвитку загальної креативності учасників педагогічного процесу : зб. наук. і наук.-метод. праць. – 2011. – № 3. – С. 73-78.
80. Онищук В.А. Урок в сучасній школі / В.А. Онищук. – М.: Просвітництво, 2012. – 189 с.
81. Паламарчук В. У пошуках нестандартного уроку / Паламарчук В., Рум'янцева Д., Антипова О. // Рад. школа. – 2011. – №1. – С. 65-69.
82. Пасічніченко А. В. Особливості розвитку емоційної сфери дітей дошкільного віку: Навчально-методичний посібник / А.В. Пасічніченко. – Полтава, 2005. – 24 с.
83. Панченко С. психологічні аспекти ефективності сучасного уроку / С. Панченко // Психолог. – 2006. – №6. – С. 6–8.
84. Печерська Е. Уроки різні та незвичайні / Е. Печерська // Рідна школа. – 2015. – №8. – С. 62-65.
85. Підлужна Г. Педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту здобувачів початкової освіти (лінгвометодичний аспект) [Електронний ресурс] / Г. Підлужна, І. Худякова // Імідж сучасного педагога. – 2019. – № 6. – С. 29-33.
86. Повстин О. В. Інтеграція знань як один з дидактичних принципів сучасної освіти. [Електронне джерело] / О. О. Повстин. – Режим доступу: http://ldubgd.edu.ua/sites/default/files/files/povstyn_10.pdf
87. Реан А. А. Психологія і педагогіка / А. А. Реан, Н. В. Бордовская, С. І. Розум. СПб.: Питер, 2002. - 432 с.
88. Рижов Д.М. Дослідження і аналіз розвитку емоціонального інтелекту у дітей молодшого шкільного віку / Д.М. Рижов // Вісник Сургутского державного педагогічного університету. Науковий журнал. – Сургут: 2013. – №3. (18). – С. 166-171.
89. Романова О. М. Формування емоційної культури молодших школярів / Романова О. М // Вісник Російського державного університету ім. І. Канта, 2010. – Вип. 11. – С. 41-47.
90. Савченко О. Я. Уміння вчитися — ключова компетентність молодшого школяра посібник. – К.: Педагогічна думка, 2014. – 176 с.
91. Савчин М. В. Вікова психологія : Навч. посіб. / М. В. Савчин, Л. В. Василенко. – К. : Академвидав, 2005. – 360 c.
92. Савчук М. Р. Теоретичні основи дослідження емоційного інтелекту / М. Р. Савчук // Ефективна економіка № 5, 2017. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5608
93. Савченко Ю.Ю. Розвиток емоційного інтелекту учнів молодшого шкільного віку / Ю. Ю. Савченко // Освіта та розвиток обдарованої особистості, 2014. – № 12. – С. 12-16.
94. Симонов П. Емоційний мозок Фізіологія Нейроанатомия Психологія емоцій/ П. Симонов . – Москва: Наука, 1981. – 216 с.
95. Співак О.Л. Психолого-педагогічна діагностика школярів / О.Л. Співак. – Х.: Ранок – НТ, 2007. – С. 75–76.
96. Стус Т. Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читанняв 1,2 класах серії «Шкільна бібліотека»/ укладач Т. Стус. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016. – 160 с.
97. Сухопара І. Г. Чинники розвитку емоційого інтелекту молодших школярів у контексті нової української школи / І. Г. Сухопара // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Педагогічні науки, 2019. – №2. – С.296-301.
98. Скворцова С.О. Математика: підр. для 2-го кл. закл. заг. серед. Освіти / С. Скворцова, О. Онупрієнко. – Харків: Вид-во: «Ранок», 2019. – 144 с.
99. Скрипченко О.В. Загальна психологія / Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. – К.: Каравела, 2014. – 464 с.
100. Степанов О. М. Основи психології і педагогіки 3-тє видан., доп. / О. Степанов, М. Фіцула – К.: Академвидав, 2012. – 528 с.
101. Токар Л. В. Емоцiйній iнтелект: як передумова розвитку успішно\ особистості: досвід роботи вчителя початкових класів / Л. В. Токар. 2019. – 62 с.
102. Туріщева Л.В. Психолого-педагогічні аспекти уроку / Л.В. Туріщева. – К., 2006. – С. 164–167.
103. Фіцула М. М. Педагогіка: навч. посіб. / М.М. Фіцула. – К.: Академвидав, 2017. – 232 c.
104. Хесон Дж. Кишенькова книжка емоційного інтелекту
/ Дж. Хесон // "Фабула" , 2020. – 176 с.
105. Чубач Г. Черепаха - аха [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://wdco/xfvlS
106. Четверик-Бурчак А.Г. Механізми впливу емоційного інтелекту на психічне здоров’я особистості / А.Г. Четверик-Бурчак // Вісник Харківського нац. університету ім. В.Н. Каразіна, серія «психологія». – № 47. – 2011. – 161 с.
107. Шаповаленко И.В. Возрастная психология. – М.: Гардарики, 2005.
108. Шпак М. Емоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного благополуччя молодших школярів / М. Шпак // Наука і освіта. 2016. – № 5. – С. 266-270.
109. Ягупов В.В. Педагогіка: Навч. Посібник / В.В. Ягупов. – К.: Либідь, 2002. – 560 с.
110. Якщо ти щасливий [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://wdco/JJvl9
111. Salovey, P., & Mayer, J. D. Emotional intelligence // Imagination, Cognition and Personality, 1990. – № 9. – P. 185-211.