ФОРМУВАННЯ МОВНОКОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ МОВЛЕННЄВИХ ВПРАВ


Автор(ка)
Колеснікова Аліна Олександрівна

Ступінь
Магістр

Група
не вказано

Спеціальність
013 Початкова освіта

Кафедра
Кафедра початкової освіти та методик гуманітарних дисциплін


Анотація

У роботі теоретично обгрунтовано й експерементально перевірено методику формування мовнокомунікативних умінь майбутнього вчителя початкової школи засобами мовленнєвих вправ; з'ясовано сутність понять "мовнокомунікативні уміння", "формування мовнокомунікативних умінь", "мовленнєві вправи"; розроблено критерії, охарактеризовано показники та рівні сформованості мовнокомунікативних умінь майбутнього вчителя початкової школи.

Зміст

ВСТУП 4
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ МОВНОКОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ У СТУДЕНТІВ ВИЩИХ ПЕДАГОГІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

1.1. Характеристика базових понять дослідження 10
1.2. Психолінгвістичні основи формування у студентів ВНЗ мовнокомунікативних умінь 20
1.3. Лінгводидактичний аспект проблеми формування мовнокомунікативних умінь студентів 29
Висновки до першого розділу 39

РОЗДІЛ 2. ВИВЧЕННЯ ПРАКТИКИ ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ МОВНОКОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ

2.1. Критерії, показники і рівні сформованості у студентів мовнокомунікативних умінь 41
2.2. Результати констатувального експерименту 45
Висновки до другого розділу 48

РОЗДІЛ 3. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МОВНОКОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ СТУДЕНТІВ ЗАСОБАМИ МОВЛЕННЄВИХ ВПРАВ

3.1. Зміст і завдання роботи щодо формування мовнокомунікативних умінь майбутніх педагогів 50
3.2. Методика формування мовнокомунікативних умінь студентів засобами мовленнєвих вправ 60
3.3. Аналіз результатів педагогічного експерименту 74
Висновки до третього розділу 80
ВИСНОВКИ 82
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 86
ДОДАТКИ 96

Покликання

1. Антоненко-Давидович Б. Д. Як ми говоримо / Б. Д. Антоненко-Давидович. – 4-е вид. – К. : Либідь, 1997. – 336 с.
2. Ахманова О. С. Очерки по общей и русской лексикологии /О. С. Ахманова // Общее языкознание : хрестоматия / сост. Б. И. Косовский. – Минск, 1976. – 432 с.
3. Бабич Н. Д. Основи культури мовлення / Н. Д. Бабич. – Л. : Світ, 1990. – 232 с.
4. Бабич Н. Д. Практична стилістика і культура української мови : навч. посіб. / Н. Д. Бабич. – Л. : Світ, 2003. – 432с.
5. Балюбаш Я. Я. Організація навчального процесу у вищих закладах освіти : навч. посіб. [для слухачів закл. підвищ. кваліфікації системи вищої освіти] / Я. Я. Балюбаш. – К. : Компас, 1997. – 64 с.
6. Баєв Б. Ф. Психологія внутрішнього мовлення / Б. Ф. Баєв. – К. : Рад. шк., 1967. – 256 с.
7. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник / Ф.С. Бацевич. – [2-ге вид., доповн.]. – К. : Академія, 2009.– 376 с. (Альма-матер).
8. Білецький А. О. Про мову і мовознавство : навч. посіб. для студ. філол. спец. вищ. навч. закл. / А.О. Білецький – К. : АртЕк, 1997. – 224 с.
9. Біляєв О. Проблема методів у навчанні мови / О. Біляєв // Українська мова і література в школі. – 1986. – № 10. – С. 60–64.
10. Біляєв О. М. Концепція мовної освіти в Україні // О. М. Біляєв, М. С. Вашуленко, В. М. Плахотник // Рідна школа. – 1994. – № 9. – С. 71-73.
11. Брицин В. М. Соціолінгвістика / В. М. Брицин // Українська мова : енциклопедія. – 2-ге вид., виправл. і доповн. – К. : Вид-во "Українська енциклопедія" ім. М. П. Бажана, 2004. – С. 631.
12. Вашуленко М. С. Вимоги до фахової мовленнєвої підготовки студентів – майбутніх учителів початкових класів / М.С. Вашуленко // Шляхи вдосконалення мовної компетенції сучасного педагога : матеріали регіон. наук.-метод. конф., 27 берез. 2008 р. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. – С. 6-12.
13. Вашуленко М. С. Українська мова і мовлення в початковій школі : метод. посіб. / М.С. Вашуленко. – К. : Освіта, 2006. – 268 с.
14. Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи : підручник [за модульно-рейтинг. системою навчання для студ. магістратури] / С.С. Вітвицька. – К. : Центр навч. л-ри, 2006. – 384 с.
15. Власова О. І. Педагогічна психологія : навч. посіб. / О.І. Власова. – К. : Либідь, 2005. – 400 с.
16. Волкова Н. П. Педагогіка : посібник / Н.П. Волкова. – К. : Академія, 2001. – 576 с.
17. Волкова Н. П. Професійно-педагогічна комунікація: навч. посіб. / Н.П. Волкова. – К. : Академія, 2006. – 256 с.
18. Волкотруб Г. Практична стилістика української мови : навч. посіб. / Г. Волкотруб. – Т. : Підруч. і посіб., 2004. – 256 с.
19. Выготский Л. Мышление и речь / Л.С. Выготский. – М. : Лабиринт, 1996. – 416 с.
20. Выготский Л. С. Проблема обучения и умственного развития в школьном возрасте // Избранные психологические исследования / Л.С. Выготский. – М. : Изд-во АПН РСФСР, 1956. – 519 с.
21. Голуб Н. Б. Риторика у вищій школі : монографія / Н.Б. Голуб. – Черкаси : Брама-Україна, 2008. – 400 с.
22. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376 с.
23. Грищенко Н. А. Розвиток комунікативних умінь учителів у системі методичної роботи загальноосвітньої школи : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Н.А. Грищенко. – К., 2006. – 183 с.
24. Гумбольдт В. Избранные труды по языкознанию / Гумбольдт Вильгельм фон; под ред. Г. В. Рамишвили. – М. : Прогресс, 1984. – 397 с.
25. Гуменюк В. Європейське Мовне Портфоліо (акценти семінару) / В. А. Гуменюк // Шляхи вдосконалення мовної компетенції сучасного педагога : зб. матеріалів регіон. наук.-метод. конф., Житомир, 27 берез. 2008 р. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. – С. 125-127.
26. Державні стандарти загальної середньої освіти. Українська мова : проект // Дивослово. – 1997. – № 7. – С. 18–37.
27. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. / І. М. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с. – (Альма-матер).
28. Дубовик С. Г. Мовний етикет у професійній культурі педагога / С.Г. Дубовик // Вісник психології і педагогіки : зб. наук. праць [Електронний ресурс] / Упорядники О.В. Безпалько, О.В. Іванов, Н.А. Побірченко та ін. – К. : Вид-во Педагогічного інституту Київського університету ім. Б. Грінченка, 2010. – Випуск 4. – Режим доступу: http://www.psyh.kiev.ua.
29. Єрмоленко С. Навчально-виховна концепція вивчення української (державної) мови / С. Єрмоленко, Л. Мацько // Дивослово. – 1994. – № 4. – С. 27–30.
30. Життєва компетентність особистості: від теорії до практики : наук.-метод. посіб. / [ред. І. Г. Єрмакова]. – Запоріжжя : Центріон, 2005. – 640 с.
31. Загальна психологія : підручник / О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук [та ін.]. – К. : Либідь, 2005. – 464 с.
32. Загальна психологія / за заг. ред. С. Д. Максименка : підручник. – [2-ге вид., переробл. і доповн.]. – Вінниця : Нова кн., 2004. – 704 с.
33. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. вид. д-р пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
34. Занюк С. С. Психологія мотивації та емоцій : навч. посіб. / С. С. Занюк. – Луцьк : Вид-во Волин. держ. ун-ту, 1997. – 180 с.
35. Зимняя Й. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке / И.А. Зимняя. – М., 1978. – 185 с.
36. Кадемія М. Ю. Застосування інформаційних технологій у навчальному процесі вищої школи / М. Ю. Кадемія // Молодь і ринок. – 2008. – № 10 (45). – С. 28-31.
37. Кайдалова Л. Г. Модульна технологія навчання : навч.-метод. посіб. для викл. та студ. вищ. навч. закл. / Л. Г. Кайдалова, З. М. Мнушко. – Х. : Вид-во НФАУ; Золоті сторінки, 2002. – 86 с.
38. Каменская О. Л. Текст и коммуникация / Ольга Львовна Каменская. – М. : Высш. шк., 1990. – 151 с.
39. Кан-Калик В. А. Основы профессионального педагогического общения / Виктор Абрамович Кан-Калик. – Грозный : Чечено-Ингуш. гос. ун-т им. Л. Н. Толстого, 1979. – 138 с.
40. Каспранский Р. С. Языковые представления и языковое сознание / Р. С. Каспранский // Тезисы ІХ Всесоюзного симпозиума по психолингвистике и теории коммуникации. – М. : ИЯ АН СССР, 1988. – С. 84-86.
41. Климова К. Я. Теорія і практика формування мовнокомунікативної професійної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей педагогічних університетів : монографія / К. Я. Климова. – Житомир : Рута, 2010. – 560 с.
42. Кочан І. М. Словник-довідник із методики викладання української мови / І. М. Кочан, Н. М. Захлюпана. – [2-ге вид., виправл. і доповн.]. – Л. : Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2005. – 306 с.
43. Кочерган М. П. Загальне мовознавство : підручник / М. П. Кочерган. – [2-ге вид., виправл. і доповн.]. – К. : Академія, 2006. – 464 с. – (Альма-матер).
44. Леонтьев А. А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания / Алексе́й Алексе́евич Лео́нтьев. – М. : Наука, 1969. – 303 с.
45. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность / А.А. Лео́нтьев. – М. : Просвещение, 1969. – 214 с.
46. Ливингстоун К. Ролевые игры в обучении иностранным языкам / К. Ливингстоун. – М. : Высш. шк., 1988. – 169 с.
47. Лингвистический энциклопедический словарь / [ред.-сост. В. Н. Ярцева]. – М. : Сов. энцикл., 1990. – 685 с.
48. Лозниця В. С. Форми організації навчання у вищій школі / В. С. Лозниця // Психологія і педагогіка: основні положення : навч. посіб. / В. С. Лозниця. – К. : ЕксОб, 2000. – С. 280-297.
49. Ломоносов М. В. Избранные философские произведения / М.В. Ломоносов. – М. : Наука, 1950. – 653 с.
50. Мазін В. М. Критерії та показники сформованості культури самореалізації педагога / В. М. Мазін // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки. – 2007. – Вип. 41. – С. 217–225.
51. Макаренко А. С. Некоторые выводы из моего педагогического опыта / А. С. Макаренко // Сочинения. В 7 т. Т. 4 / А. С. Макаренко. – М. : Изд-во АПН СССР, 1957. – С. 197–251.
52. Мацько Л. І. Текст як об’єкт лінгводидактики в аспекті проблеми мовної освіти / Любов Іванівна Мацько // Вісник ЧНУ ім. Б. Хмельницького. – Вип. 54. – Черкаси, 2004. – С. 12-18.
53. Методика навчання рідної мови в середніх навчальних закладах : підруч. для студ. вищ. навч. закл. освіти / [кол. авт.: М. І. Пентилюк, А. Г. Гелетова, С. О. Караман та ін. ; за ред. М. І. Пентилюк]. – К. : Ленвіт, 2000. – 267 с.
54. Методика навчання української мови в початковій школі : навч. посіб. для студ. ф-ту підгот. вчителів початк. кл. / за наук. ред. М. С. Вашуленка. – К. : Літера, 2010. – 363 с. – (Бібліотека студента, вчителя, методиста).
55. Методика проведення занять у вищому навчальному закладі : метод. реком. для викл. / Л. Г. Кайдалова, О. О. Телєжкіна, С. М. Полуян [та ін.] − Х. : Вид-во НФаУ, 2004. − 60 с.
56. Методика развития речи на уроках русского языка / под ред. Т. А. Ладыженской. – 2-е изд., испр. и доп. – М. : Просвещение, 1991. – 240 с.
57. Мозковий В. І. Українська мова у професійному спілкуванні. Модульний курс : навч. посіб. – [3-тє вид., переробл. і доповн.] / В. І. Мозковий. – К. : Центр учб. л-ри, 2008. – 592 с.
58. Нагаєв В. М. Методика викладання у вищій школі : навч. посіб. / В.М. Нагаєв. – К. : Центр учб. л-ри, 2007. – 232 с.
59. Огієнко І. Вступ до вивчення Складні / Іван Огієнко. Складня української мови. В 6 т. Т 1 / І. Огієнко - Друкарня О. О.Василія у Жовклі, 1935. – 196 с.
60. Орлов В.Ф. Професійне становлення вчителя як предмет педагогічних досліджень / В. Ф. Орлов // Педагогіка і психологія. – 2005. – № 1 (46). С. 42-49.
61. Освітні технології: Навч.-метод. посібник / Пєхота О.М., Кіктенко А.З., Любарська О.М. та ін.; За заг.ред. О.М.Пєхоти. – К. : А.С.К., 2001. – 256с.
62. Остапенко Н. М. Особливості технології дидактичної гри у системі підготовки магістрів-філологів ВШ / Н.М. Остапенко // Українська мова і література в школі. – 2003. – № 4. – С. 55-58.
63. Паламар Л. М. Функціонально-комунікативний принцип формування мовної особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Л. М. Паламар. – К., 1977. – 45 с.
64. Паламарчук Л. М. Педагогічне мовлення у системі підготовки майбутніх учителів / Л. М. Паламарчук // Проблеми сучасної педагогічної освіти: зб. статей. Серія: Педагогіка і психологія. – Ялта, 2008. – Вип. 19., Ч. 2. – С.124-132.
65. Пасинок В. Г. Мовна підготовка студентів як загальнопедагогічна проблема : Монографія / В. Г. Пасинок . – Харків: Лівий берег, 1999. – 154 с.
66. Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению / Ефим Израилевич Пассов. – М. : Рус. яз., 1989. – 276 с.
67. Педагогічна майстерність : підручник / [І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін.] ; за ред. І. А. Зязюна. – 2-ге вид., доповн. і переробл. – К. : Вища шк., 2004. – 421 с.
68. Пентелюк М. Мовленнєві помилки та принципи їх класифікації / М. І. Пентилюк // Українська мова і література в школі. – 2003. – № 5. – С. 26-29.
69. Пионова Р. С. Педагогика высшей школы : учеб. пособие / Р. С. Пионова. – Минск : Университетское изд., 2002. – 256 с.
70. Підгурська В. Ю. Аналіз традиційних методів і прийомів формування мовнокомунікативних умінь студентів у процесі вивчення мови / В.Ю. Підгурська // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Вип. 27. Серія "Педагогіка і психологія": зб. наук. пр. / редкол.: М. І. Сметанський (голова) [та ін.]. – Вінниця : Планер, 2009. – С. 328-332.
71. Підгурська В. Ю. Формування комунікативних мовних умінь майбутніх учителів початкових класів як лінгводидактична проблема / В.Ю. Підгурська // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. Серія "Педагогічні науки". – Луганськ : Альма-матер, 2006. – № 18 (113). – С. 194-199.
72. Подласый И. П. Педагогика. Новый курс. В 2 кн. : учеб. для студентов вузов. – М. : Владос, 1999. – (Учебник для вузов).
73. Прохоров Ю. Е. Действительность. Текст. Дискурс : учеб. пособие / Ю Е. Прохоров. – М. : Флинта, Наука, 2004. – 221 с.
74. Психологічний словник / за ред В. І. Войтка. – К. : Вища шк., 1992. – 216 с.
75. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1989. – 485 с.
76. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи : підруч. для студ. пед. ф-тів / Олександра Яківна Савченко. – К. : Генеза, 2002. – 368 с.
77. Сагарда В. В. Система підготовки педагога в умовах університетської освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : 13.00.01 "Загальна педагогіка та історія педагогіки" / В. В. Сагарда. – К., 1992. – 49 с.
78. Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика : термін. енцикл. / О.О. Селіванова. – Полтава : Довкілля – К., 2006. – 716 с.
79. Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологи / Э. Сепир. – М., 1993. – 656 с.
80. Симоненко Т. В. Формування професійної мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.02 "Теорія і методика навчання (українська мова)" / Т. В. Симоненко. – К., 2007. – 40 с.
81. Соссюр Ф. де. Труды по языкознанию / Фердинанд де Соссюр. – М., 1977. – 696 с.
82. Струганець Л. В. Використання інформаційних ресурсів під час викладання української мови у вищій школі / Л. В. Струганець // Інноваційні технології викладання української мови та літератури в школі і ВНЗ: проблеми та пошуки : матеріали Всеукр. наук.-метод. конф., 9-10 листоп. 2004 р. – Житомир : Полісся, 2004. – С. 17-20.
83. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. В 5 т. Т. 5 / В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1977. – 638 с.
84. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5 т. Т. 3 / В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1977. – С. 283-582.
85. Тельпуховська Ю. М. Навчальний переклад як засіб формування мовної компетенції майбутніх учителів початкових класів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.02 "Теорія і методика навчання української мови" / Ю. М. Тельпуховська. – К., 2005.– 19 с.
86. Ткачук О. С. Мовно-мовленнєва компетенція на уроках української мови в початкових класах / О. С. Ткачук // Вісник Житомирського державного університету. – Вип. 44. Педагогічні науки. – C. 156.
87. Українська мова : енциклопедія / редкол.: Русанівський В. М. (співголова), Тараненко О. О. (співголова), Зяблюк М. П. [та ін.]. – Вид. 2-ге, виправл. і доповн. – К. : Вид-во "Українська енциклопедія" ім. М. П. Бажана, 2004. – 824 с.
88. Ушинский К. Д. Избранные педагогические произведения / К.Д. Ушинский. – М. : Просвещение, 1968. – 557 с.
89. Філософія : навч. посіб. / [І. Ф. Надольний, В. П. Андрущенко, І. В. Бойченко та ін.] ; за ред. І. Ф. Надольного. – К. : Вікар, 1999. – 624 с.
90. Фіцула М. М. Вступ до педагогічної професії : навч. посіб. для студ. вищ. пед. закл. освіти / М.М. Фіцула. – Т. : Навч. кн. – Богдан, 2005. – 168 с.
91. Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи: навч.пос / М. М. Фіцула. – К. : Академвидав, 2006. – 325 с.
92. Хомич Л. О. Професійно-педагогічна підготовка вчителів початкових класів / Л. О. Хомич. – К. : Магістр-s, 1998. – 200 с.
93. Чобітько М. Г. Особистісно орієнтоване професійне навчання: зміст і структура / М. Г. Чобітько // Педагогіка і психологія. – 2005. – № 3 (48). – С. 48-56.
94. Чмут Т. К. Культура спілкування : навчальний посібник для студентів і викладачів вищих навчальних закладів / Т. К. Чмут. – Хмельницький, 1999. – 358 с.
95. Шевчук С. В. Українська мова за професійним спрямуванням. / С. В. Шевчук., І. В. Клименко. – К.: Алерта, 2011. – 696 с. – Режим доступу: http://pidruchniki.ws/1584072040598/dokumentozna...
96. Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность / Л.В. Щерба. – Л. : Наука, 1974. – 428 с.
97. Щербакова К. Й. Принципи і основні форми організації навчального процесу у вузі / К. Щербакова // Вступ до спеціальності / К. Й. Щербакова. – К., 1990. – С. 19-26.
98. Щербина B. I. Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури / В. І. Щербина, О. В. Волкова, О. В. Романенко. – Х. : Основа, 2005. – 96 с.
99. Юцявичене П. Теория и практика модульного обучения / П.А. Юцявичене. – Каунас : Швиеса, 1989. – 272 с.
100. Haines S. Projects for the EFL Classroom : resource material for teachers / S. Haines. – Walton-on-Thames Surrey, UK : Nelson, 1989. – P. 1.
101. Using Project Work to Develop Students’ Formal Communication Skills. – Режим доступу: http://www.cls.upt.ro/files/buletin/2003/robescu.pdf