МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ


Автор(ка)
Нечипоренко Крістіна Олександрівна

Ступінь
Магістр

Група
не вказано

Спеціальність
035 Українська мова і література

Кафедра
Інститут філології


Анотація

Нечипоренко Крістіна
магістрант спеціальності
«Українська мова і література»
Гуманітарного інституту
Науковий керівник – Караман Ольга Володимирівна
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Актуальність теми магістерського дослідження зумовлена необхідністю підвищення якості мовної освіти на відповідних етапах та освітньо-кваліфікаційних рівнях; стрімкою інформатизацією сучасного суспільства, зокрема дидактичного процесу у навчальних закладах; потребою розширення діапазону індивідуальних освітніх послуг у вищій школі з використанням електронних засобів навчання.
Мета дослідження полягає в розробленні методики формування граматичної компетентності учнів старших класів профільної школи з використанням інформаційно-комунаційних технологій та експериментальній апробації у навчальному процесі спеціалізованої школи №194 «Перспектива».
Відповідно до мети магістерської роботи, було визначено такі завдання дослідження:
• Розкрити сутність базових понять дослідження;
• Проаналізувати чинне навчально-методичне забезпечення української мови для учнів профільної школи;
• Розробити методику формування граматичної компетентності учнів старших класів профільної школи з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Шляхи реалізації мети та завдань дослідження: студіювання наукових джерел, формування теоретичних узагальнень з проблеми дослідження; моделювання методики формування граматичної компетентності учнів старших класів профільної школи, яка ґрунтується на оптимальному поєднанні традиційних методів навчання та електронних дидактичних засобів у навчанні української мови; апробація запропонованої методики у навчально-виховному процесі спеціалізованої школи №252 з поглибленим вивченням української мови та літератури імені Василя Симоненка;

Зміст

ВСТУП………………………………………………………………….……….
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ
1.1. Граматична компетентість як лінгводидактичне поняття
1.2. Психологічна характеристика старшокласника профільної школи
як суб’єкта навчальної діяльності
1.3. Лінгводидактичний потенціал
інформаційно-комунікаційних технологій
Висновки до першого розділу…………………………………………………..
РОЗДІЛ ІІ. ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
2.1. Особливості застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі вивчення морфології
2.2. Особливості застосування інформаційно-комунікаційних технологій
у процесі вивчення синтаксису
Висновки до другого розділу …………………………………………………...
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ………………………………………………………
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………….........

Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Абрамова Г. С. Возрастная психология: Учебник для вузов / Г. С. Абрамова. – М., Академ. проект, 2001. – 704 с.
2. Алексюк А. М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія [Текст]: підруч. для студ., аспірантів та мол. викладачів вищ. навч. закл. / А. М. Алексюк. – К. : Либідь, 1998. – 560с. – (Трансформація гуманіт. освіти в Україні)
3. Антисуржик. Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити / За заг. ред. О.Сербенської: Посібник. – Л. : Світ, 1994. – 152 с.
4. Апресян Ю. Д. Образ человека по данным языка: попытка системного описания / Ю. Д. Апресян // Вопр. языкознания. – 1995. – № 1. – С.37–38.
5. Бадер В. Теоретичні засади побудови електронного підручника з української мови як іноземної / В. Бадер // Теорія і практика викладання української мови як іноземної. – 2008. – Вип. 3. – С. 105–110.
6. Баєв Б.Ф. Психологія внутрішнього мовлення / Б.Ф.Баєв. – К.: Рад. шк., 1977. – 107 с;
7. Балик Н.Р. Використання соціальних сервісів WEB 2.0 в галузі вузівської та післявузівської педагогічної освіти з інформатики / Балик Н.Р. // Наукові записки Тернопільського нац.пед.у-ту ім.В.Гнатюка. Серія: Педагогіка. – 2008. – №7. – С.88-90.
8. Біляєв О.М. Лінгводидактика рідної мови: Навчально-методичний посібник / О.М.Біляєв. – К.: Генеза, 2005. – 180 с.
9. Біляєв О.М. Проблема методів у навчанні мови / О.М.Біляєв // Українська мова і література в школі. – 1980. – № 10. – С. 57–67.
10. Біляєв О.М. Сучасний урок української мови / О.М.Біляєв. – К.: Рад. школа, 1981. – 146 с.
11. Бодалев А. Личность и общение: Избр. тр. / Бодалев А. – М. : Педагогика, 1983. – 271 с.
12. Буйницька О.П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання: навчально-методичний посібник для самостійного вивчення курсу / Буйницька О.П. – Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький, 2009. – 100 с.
13. В’язова Р.В. Комунікативна компетенція в читанні як мета навчання іноземної мови майбутніх фахівців-менеджерів // Матеріали міжнародної конференції ,,Україна наукова 2003”. – Дніпропетровськ, 2003. – С. 10–11.
14. Ванівська О. Інформаційні технології в процесі реалізації мовних стратегій у вищій школі : автореф. дис ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Олександра Миронівна Ванівська. – К. : [б.в.], 2009. – 21 с.
15. Варзацька Л. Інтерактивні методи навчання: лінгводидактичні засади / Л.Варзацька, Л.Кратасюк // Дивослово. – 2005. – № 2. – С. 5–19.
16. Вашуленко М.С. Рідна мова як засіб навчання, виховання й розвитку школярів / М.С.Вашуленко // Мовознавство. – Х.: ОКО, 1996. – С. 39–42.
17. Вембер В.П. Навчально-методичні вимоги до електронного підручника/В.П.Вембер // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. – Серія №2. – Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. Зб. наук. праць Редрада. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2006. – № 4(11). –С. 50-56
18. Виноградов В.В. Морфология и синтаксис как составные части грамматики / В.В.Виноградов. – Грамматика русского языка. – Москва: Издательство АН СССР, 1954. – Т. 2. – Ч. 1. – С. 5–9.
19. Ганич Д.І., Олійник І.С. Словник лінгвістичних термінів / Д.І.Ганич, І.С.Олійник. – К.: Вища школа, 1985. – 303 с.
20. Гапоненко Л. О. Теорія і практика підготовки до педагогічного спілкування: Монографія. / Гапоненко Л. О. – Донецьк : Пороги, 1997. – 226 с.
21. Гевал П.А. Загальні принципи використання комп’ютера на уроках різних типів // Комп’ютер у школі та сім’ї. ― 2000. ― № 3.― С.33-34.
22. Глазова О. Компетентнісний підхід у навчанні школярів: суть, перспективи, проблеми / О.Глазова // Методичні діалоги. – 2006. – № 5.
23. Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл / О.П.Глазова, Ю.Б.Кузнецов. – К.: Зодіак-ЕКО, 2005. – 288 с.
24. Глибовець М., Використання інформаційних технологій у навчальному процесі / М. Глибовець, О. Кирієнко // Наукові записки НаУКМА. – Т. 125 : Комп’ютерні науки. – С. 81–90.
25. Горошкіна О. Лінгводидактичні засади створення підручників з української мови для профільної школи : моногр. / О. М. Горошкіна. – Луганськ : Альма-матер, 2004. – 360 с.
26. Горошкіна О. М. Лінгводидактичні засади навчання української мови в старших класах природничо-математичного профілю: Монографія / М-во освіти і науки України, Луган. нац. пед. ун-т ім. Тараса Шевченка / Горошкіна О. М. – Луганськ, Альма-матер, 2004. – 362с.
27. Горошкіна О. М. Лінгводидактичні засади навчання української мови в старших класах природничо-математичного профілю: Монографія / М-во освіти і науки України, Луган. нац. пед. ун-т ім. Тараса Шевченка / Горошкіна О. М. – Луганськ, Альма-матер, 2004. – 362с.; 252 Нісімяук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології / Нісімяук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. – К., 2000. – 368 с.
28. Горошкіна О. М. Лінгводидактичні засади навчання української мови в старших класах природничо-математичного профілю: Монографія / М-во освіти і науки України, Луган. нац. пед. ун-т ім. Тараса Шевченка / Горошкіна О. М. – Луганськ, Альма-матер, 2004. – 362с.
29. Горяний В. та ін. Українська мова: підручник для педагогічних училищ: У 2 ч. / В.Горяний. – К.: Вища школа, 1977. – Ч. ІІ. – 243 с.
30. Гужва Ф. К. Современный русский литературный язык. Ч. I. – Изд. 2-е, перераб. и доп. – К. : Выща школа, 1978. – 247 с.
31. Гуржій А.М. Електронний підручник для загальноосвітніх навчальних закладів (проблеми, пріоритетні завдання, шляхи вирішення) [Електронний ресурс] / А.М. Гуржій, О.М. Топузов, В.П. Волинський // Зб. наук. пр. „Проблеми сучасного підручника”. – Вип. 13. – С. 11–18. – Режим доступу : psp_2013_13_4.pdf
32. Гурін Р. С. Роль та сутність використання нових інформаційних технологій у навчальному процесі на прикладах гіпертекстових технологій у педвузах / Р. С. Гурін // Нові інформаційні технології навчання в навчальних закладах України : наук. метод. зб. – О. : Одеський НМУ, 2001 – Вип. 8: Педагогіка (Ч. 1). – С. 155–158.
33. Давыдов В. В. Научное обеспечение образования в свете нового педагогического мышления / В.В. Давыдов // Новое педагогическое мышление / Под ред. А. В. Петровского. – М.: Педагогика, 1989.
34. Данильчук Е. Електронный учебник: новое качество обучения / Е. Данильчук // Современный вузовский учебник: проблемы и решения : сб. матер. межвузовского «круглого стола», (19 декабря 2000г.). – Волгоград, 2001г. – С. 59–62.
35. Дегтярьова Г.А. Інтернет-конференція ― нове слово в технологіях організації методичної роботи / Г.А. Дегтярьова // Укр. мова й літ. в сер. школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. ― 2007. ― № 2. ― С. 12– 14.
36. Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів // Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю.Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атака, 2005.
37. Державна національна програма ,,Освіта” (Україна XXI століття). – К.: Райдуга, 1994. – С.61.
38. Державний стандарт загальної середньої освіти. Українська мова (проект) // Дивослово. – 1997. – №7. – С.18–37
39. Дерида Ж. Структура, знак і гра в дискурсі гуманітарних наук / Ж. Дерида // Слово. Знак. Дискурс: Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. – Львів, 1996. – 452с.
40. Дивак В. В. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній діяльності директора школи [Електронний ресурс] / В. В. Дивак // Інформаційні технології і засоби навчання – 2007. – № 2. – Режим доступу до журн. : http://www.ime.edu-ua.net/em8/emg.html.
41. Дика Н. Формування мовнокомунікативної компетентності студентів-філологів / Н. М. Дика // Педагогічна освіта : теорія і практика. Психологія. Педагогіка : зб. наук. пр. – К. : КМПУ, 2007. – С. 132–141.
42. Донченко Т. К. Організація навчальної діяльності учнів на уроках рідної мови. – К. : Фундація ім. О. Ольжича, 1995. – С. 203., с. 30 – 31
43. Дрогайцев О. І. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови як педагогічна проблема / О. І. Дрогайцев // Педагогіка вищої та середньої школи: Збірник наукових праць. – Кривий Ріг : КДПУ, 2002. – Вип. 4. – С. 62–70.
44. Дягло Н. В. Вікі-технології в сучасній освіті / Н. В. Дягло // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2009. – №2 (74). – С. 30–37.
45. Електронний підручник з української мови на українознавчій основі (концепція) / С. Г. Чемеркін, С. Я. Єрмоленко, А. Ю. Пономаренко, В. В. Шляхова. – К.: ВБ «Максимум», 2010. – 56 с.
46. Жалдак М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики [посіб. для вчителів] / М.І. Жалдак, В.В. Лапінський, М.І. Шут. – К. : Дініт, 2004. – 110 с.
47. Жильцов О.Б. Використання інформаційно-комунікаційних технологій при навчанні теорії ймовірностей та математичної статистики студентів нематематичних спеціальностей : научное издание / О. Б. Жильцов // Вісник Київського інституту бізнесу та технологій / Київський ін-т бізнесу та технологій. – Київ : КІБІТ, 2007. – Вип. 1(6) . – С. 97–99.
48. Загальна психологія / За ред. С. Д. Максименка. – Вінниця : Нова Книга, 2004. – С. 521–533
49. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С.Ю.Ніколаєва. – К.: Ленвіт, 2003. – 273 с.
50. Загрекова Л.В. Деловая игра в технологической подготовке будущего учителя / Л. В. Загрекова // Педагогика. – 1994. – №6. – С. 58–62
51. Захарчук-Дуке О. О. Використання вікі-технологій у навчальній діяльності студента / О. О. Захарчук-Дуке // Проблеми сучасної педагогічної освіти : зб. ст. – Ялта : РВВ КГУ, 2013. – Вип. 41. – Ч. 4. – С. 111 – 115. – (Сер.: Педагогіка і психологія).
52. Захарчук-Дуке О. О. Електронний підручник як об’єкт теоретичного аналізу в лінгвістиці та лінгводидактиці вищої школи / О. О. Захарчук-Дуке // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. Криворізького нац. ун-ту. – 2013. – Вип. 39. – С. 203–207.
53. Захарчук-Дуке О. О. Методичні аспекти моделювання змісту та структури електронного навчального посібника з культури усного і писемного мовлення для студентів філологічних спеціальностей / О. О. Захарчук-Дуке // Теоретична і дидактична філологія : зб. наук. пр. – Переяслав-Хмельницький : ФОП Лукашевич, 2014. – Вип. 17. – С. 30–37.
54. Захарчук-Дуке О. О. Роль навчально-методичного забезпечення у період адаптації студента-першокурсника до умов університетської освіти / О. О. Захарчук-Дуке // Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки : матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (20 квітня 2011 р.). – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. – 272 с.
55. Захарчук-Дуке О. О. Роль навчально-методичного комплексу у навчальному процесі студента-першокурсника / О. О. Захарчук-Дуке // Організаційно-педагогічні аспекти формування та розвитку майбутнього фахівця : матер. ΙΙΙ міжвузівської наук.-практ. конф. студ. та молодих учених, (м. Євпаторія, 24–27 травня 2011р.). – Ялта : РВВ РВНЗ КГУ, 2011. – С. 45–50.
56. Захарчук-Дуке О. О. Словник Бориса Грінченка як “живий” електронний проект / О. О. Захарчук-Дуке // “Я йшов туди, де гуркіт праці чути…” (до 150-річчя від дня народження Бориса Грінченка) : матер. Всеукр. наук.- практ. конф. (VΙ Грінченківські читання), (22 січня 2014 року, м. Київ) / за заг. ред. В. О. Огнев’юка, Л. Л. Хоружої, А. Ι. Мовчун. – К. : Київ. ун-т. ім. Б. Грінченка, 2014. – С. 97–103.
57. Захарчук-Дуке О. О. Сучасний погляд на підручник нового покоління для студентів-філологів вищих навчальних закладів / О. О. Захарчук-Дуке // Проблеми підготовки сучасного вчителя : зб. наук. пр. Уманського держ. пед. ун-ту ім. П. Тичини. – Умань : ФОП Жовтий О. О., 2013. – Вип. 8. – Ч. 1. – С. 137–142.
58. Захарчук-Дуке О. О. Технологический подход к проектированию содержания и структуры электронного курса по культуре устной и письменной речи будущих учителей украинской словесности [Электронный ресурс] / О. О. Захарчук-Дуке // Концепт : науч.-метод. электронный журн. – 2014. – № 07 (июль). – Режим доступа : e.koncept.ru/2014/14195.htm. – Название с экрана.
59. Захарчук-Дуке О. О. Шляхи створення сучасного підручника для студентів-філологів вищих навчальних закладів / О. О. Захарчук-Дуке // Молодий науковець ХХІ століття : дослідження студентів, магістрантів, та аспірантів. – Кривий Ріг : Криворізький Держ. пед. ун-т, 2012. – С. 32–35.
60. Зимняя И. А. Психологические особенности восприятия лекции в аудитори / Зимняя И.А. – М., 1970. – 219с.
61. Каган М. С. Человеческая деятельность (Опыт системного анализа) / Каган М. С. – М. : Политиздат, 1974. – С. 268–288
62. Караман С. Культура усного і писемного мовлення: Практичні заняття з розділу «Орфоепічні, графічні норми української мови» / С. Караман, О. Караман. – 2-е вид. – К. : КМПУ ім. Б. Д. Грінченка. – 2007. – 52 с.
63. Караман С. Реалізація стратегії співдіяльності у професійній мовленнєвій підготовці вчителя-словесника / С. Караман // Сучасні стратегії університетської освіті: якісний вимір : матер. Міжнар. наук.-практ. конф., (28–29 березня) / МОНмолоді та спорту України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка та ін. ; за заг. ред. В. О. Огнев’юка. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2012 – С. 338–346.
64. Карась Е.В. и др. Телекоммуникации для дистанционного обучения: новые возможности для преподавателей / Карась Е.В., Колос В.В., Кудрявцева С.П. // Управляющие системы и машины. ― М.― 1999. ― №2. ― С.81 – 88.
65. Карнегі Д. Учись виступатипублічно і впливати на широке коло людей. / Дейл Карнегі – К., 2000.
66. Карнегі Д. Як завойовувати друзів та впливати на людей / Дейл Карнегі. – Харків : «Промінь», 2007. – 560 с.
67. Карпенко О. Трансформація навчальної книги в умовах інформатизації вищої освіти.: дис. канд. пед.наук: 07.00.08./ О. Карпенко // Харківська Державна Академія Культури. – Х., 2005р. – 235с.
68. Катаева М.С. Повседневность компьютерно-информационной культуры / М.С. Катаева // Грані. ― 2003. ― № 1. ― С.76– 79.
69. Киселев, Г. Информационные технологии в педагогическом образовании: Учебник / Г.М. Киселев, Р.В. Бочкова. - М.: Дашков и К, 2013. – 308 c.
70. Клепіков О. Ι.,. Основи творчості особи : навч. посіб. / О. І. Клепіков, І. Т. Кучерявий. – К. : Вища шк., 1996. – 295с. – С. 33.
71. Клепко С.Ф. «Компетенізація освіти»: обмеження і перспективи / С.Ф.Клепко // Постметодика. – 2005. – № 1. – С. 5– 14.
72. Климова К. Я. Формування культури українського мовлення в майбутніх учителів-нефілологів (психлогічні передумови / Катерина Яківна Климова // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова : зб. наук. пр. / за ред. академіка Л. Ι. Мацько. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. – Вип. 3. – С. 205. – (Серія №8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство).
73. Клочко В. Розробка концепції інформаційної технології навчання // Проблеми українізації комп’ютерів: Матеріали 3-ї міжнародної конференції (Львів, 28-30 вересня 1993р.) / Відп. за вип.: Базилевич Р.М., Онопрієнко М.М., ― К., 1994. ― С.103 – 109.
74. Козлов О. А. Некоторые аспекты создания и применения компьютеризированного учебника / Козлов О. А., Солодова Е. А., Холодоз Е.Н. // Информатика и образование, – 1995. – п. З. – C. 97–99.
75. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В.Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. – 112 с.
76. Компьютер в обучении: психолого-педагогические проблемы [По материалам обсуждения за „круглым столом”] // Вопр. психологии. ― 1986. ― № 6. ― С.42―66.
77. Лабудько С. Блог: освітній аспект. [Електронний ресурс] / С. Лабудько. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/gnvp/2011_58_1/9.pdf]. – Назва з екрану.
78. Лагутенко О. Б. Сучасні впровадження програмно-методичного забезпечення у навчальний процес та управління вищім навчальним закладом освіти / О. Б. Лагутенко, С. М. Яшанов // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки : реалії та перспективи. – Випуск 11 : зб. наук. праць ; за ред. П. В. Дмитренка, В. Д. Сиротюка. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. – С. 48–53.
79. Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: Избр. псих. труды / Леонтьев А. А. – М.: Московский психо-социальный институт, Воронеж : НПО “МОДЭК”, 2001 – 448с.
80. Леонтьев А. Деятельность. Сознание. Личность / А.Леонтьев. – Москва: Политиздат, 1977. – 304 с.
81. Лернер И. Я. Дидактические основы методов обучения / Лернер И. Я. – М.: Педагогика, 1981. – 185 с.
82. Лещенко Л.О. Використання комп’ютерних технологій в соціологічній освіті // Проблеми розвитку соціологічної теорії. ― К., Інститут соціології НАН України. ― 2002.
83. Лісовський А. М. Культура усної і писемної мови учнів / А. М. Лісовський // Всесвітня література. – 1998. – №1. – С. 13–16.
84. Ломаковська Г.В. Інформаційно-комунікаційні технології ― нова якість навчання та послуг для дітей: [практично зорієнтоване дослідження] / Г.В.Ломаковська, Г.О. Проценко. ― К.: Корпорація Інком, 2066. ― 70с.
85. Лучкіна Л. В. Мовна і мовленнєва підготовка майбутніх учителів технічних дисциплін у світлі теорії мовленнєвої діяльності / Л. В. Лучкіна // Педагогіка і психологія. – 1999. – № 4. – 117с.
86. Лютікова Ю. Використання комп’ютерних технологій при опрацюванні самостійних завдань з ділової мови / Ю. Лютікова // Зб. наук. пр. Педагогічні науки. – Херсон, 2002. – Вип. 31.С. – 286–289.
87. Мадзігон В. М. Теоретичні засади створення електронних підручників / В. М. Мадзігон // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. пр. / Ін-т педагогіки АПН України. – К. : Пед. думка, 2006. – Вип. 6. – С. 34–38.
88. Мадзігон В. Педагогічні аспекти створення і використання електронних засобів навчання / В. Мадзігон, В. Лапінський, Ю. Дорошенко // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. пр. – Вип. 4. –К. : Пед. думка, 2003. – С. 70–78.
89. Макрідіна Л.О. Використання сучасних технологій у педагогічній діяльності // Початкова школа. – 1995. – № 7.
90. Малихін О. Організація самостійної навчальної діяльності студентів вищих педагогічних навчальних закладів: теоретико-методологічний аспект / Олександр Володимирович Малихін. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2009. – 306 с.
91. Мартиненко С. Використання інноваційних технологій у формуванні діагностичної компетентності майбутніх учителів початкових класів // Гуманітарні проблеми становлення сучасного фахівця : матер. VІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., (22–23 березня 2007 р.). – К. : НАУ, 2007. – Т. 1. – С. 54–55.
92. Мартиненко С. Впровадження сучасних освітніх технологій у процес підготовки майбутніх учителів початкових класів / С. М. Мартиненко // Сучасні технології навчання в початковій освіті : матер. Всеукр. наук.-практ. конф., (13–14 квіт. 2006 р.). – К., 2006. – С. 102–104.
93. Методика викладання української мови в середній школі: Навч. посібник / І.С.Олійник, В.К.Іваненко, Л.П.Рожило, О.С.Скорик; За ред. І.С.Олійника. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К.: Вища шк. Головне вид-во, 1989. – 439 с.
94. Методика викладання української мови в середній школі: Навч. посібник / І.С.Олійник, В.К.Іваненко, Л.П.Рожило, О.С.Скорик; За ред. І.С.Олійника. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К.: Вища шк. Головне вид-во, 1989.
95. Методика викладання української мови: Навч. посібник / С.І. Дорошенко, М.С. Вашуленко, О.І. Мельничайко, та ін.; За ред. С.І. Дорошенка. – 2-е вид., перероб. і допов. – К. : Вища шк., 1992. – 398 с.
96. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах : підруч. для студ. філологічних факультетів ун-тів / [М. І. Пентилюк, С. О. Караман, О. В. Караман та ін.]; за ред. проф. М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2005. – 400 с.
97. Михайловская Г. Способы осмысления прочитанного текста / Г.Михайловская // Зб. наук. пр.: Південний архів: Філологічні науки. – Херсон, 2003. – Вип. 20. – С. 164–168.
98. Моргун О. Комп’ютерний підручник як новий дидактичний засіб / О. Моргун, А. Підласий // Педагогіка і психологія. – 1994. – № 1. – С. 117–124.
99. Морзе Н. Моделі ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе, О. Г. Глазунова // Інформаційні технології і засоби навчання : електронне фахове видання. – 2008. Вип. 2(6). – Режим доступу http://nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em6/emg.html. – Назва з екрану.
100. Морзе Н. Основи інформаційно-комунікаційних технологій / Н. В. Морзе – К. : BHV, 2006. – 298 с.
101. Морзе Н.В., Дементієвська Н.П. Intel. Навчання для майбутнього / Н.В. Морзе, Н.П. Дементієвська // – К.: Нора-прінт, 2005.
102. Ничкало Н.Г. Сучасна вища школа: психолого-педагогічний аспект / Ничкало Н.Г. – К., 1999. – 178с.
103. Нісімяук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології / Нісімяук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. – К., 2000. – 368 с.
104. Носенко Т. І. Соціальні мережеві сервіси в освітній діяльності / Т. І. Носенко // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2011. – № 3 – С. 30–32.
105. Осадчук Р. І. Діалогічні методи навчання. Посібник для вчителя / Осадчук Р. І. – К. : Рута, 2000. – 56с.
106. Освітні технології: Навч.-метод. посіб. / О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін..; За аг. ред.. О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. – 256 с.
107. Педагогическое речеведение: словарь-справочник / Под. ред. Т.А.Ладыженской и А.К.Михайльской; сост. А.А.Князьков. – Изд. ІІ, исп. и доп. – М.: Флинта, Наука, 1998. – 312 с.
108. Пентилюк М. І. Особливості технології уроку мови / М.І.Пентилюк // Дивослово. – 1998. – № 4. – С. 16–18.
109. Пентилюк М. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті / М.І.Пентилюк // Українська мова і література в школі. – 2010. – № 2. – С. 2–5.
110. Пентилюк М.І. Наукові засади комунікативної спрямованості у навчанні рідної мови / М.І.Пентилюк // Укр. мова і л-ра в шк.. – 1999. – № 3. – С. 8–10.
111. Пентилюк М.І., Горошкіна О.М., Нікітіна А.В. Концептуальні засади комунікативної методики навчання української мови // Українська мова і література в школі. – 2006. – № 1. – С. 15–20.
112. Пентилюк М.І., Окуневич Т.Г. Сучасний урок української мови / М.І.Пентилюк, Т.Г.Окуневич. – Х.: Видавнича група «Основа», 2007. – 176 с. – (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»; Вип. 7). – С. 54–55.
113. Петрановская Л. В. Неологизмы: игра на уроке [Текст] / Л.В. Петрановская // Русский язык и литература в школах Украины (Основа) : Науково-методичний журнал. – 2008. – № 4. – С. 47.
114. Петровская Л. А. Компетентность в общении: Социально-психологический тренінг / Петровская Л. А. – М. : Изд-во МГУ, 1989.
115. Пидкасистый П. И., Фридман Л. М. Психолого-дидактический справочник преподавателя высшей школы / П. И. Пидкасистый, Л. М. Фридман – М. : Наука, 1999. – 142с.
116. Плиско К.М. Організація навчання синтаксису в середній школі: Навч.-метод. посібник. ― Харків, 1996. ― С.3.
117. Плиско К.М. Теорія і методика навчання української мови в середній школі. ― 2-ге вид., перерб і доп. ― Харків: ХДПУ, 2003. ― С.61-62.
118. Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://issuu.com/anja_79/docs/pometun/
119. Пометун О. І. Теорія і практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : ,,К.І.С.”, 2004. – С. 18
120. Попова З.Д., Стернин И.А. Очерки по когнитивной лингвистике / З.Д.Попова, И.А.Стернин. – Воронеж: Издательство ВГУ, 2001. – 236 с.
121. Равен Джон. Педагогическое тестирование / Равен Джон. – М., 1999.
122. Редько В. Дидактико-методичні підходи до конструювання змісту електронних підручників з іноземних мов для середньої школи / В. Редько, С. Карп, О. Кохан // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2004. – №2. – С. 7-10
123. Редько В. Дидактико-методичні підходи до конструювання змісту електронних підручників з іноземних мов для середньої школи / В. Редько, С. Карп, О. Кохан. – С. 7–10.
124. Режим доступу: [http://obpi.cde.perm.ru/rbpi/DOCS/D_000905.HTM]
125. Семенів Н. Електронний підручник з рідної (української) мови як засіб реалізації особистісно орієнтованого навчання / Н. Семенів // Українська мова і література в школі. – 2005. – №5.
126. Семеног, О. Медіаосвіта майбутнього вчителя у вищій філологічній школі: досвід зарубіжжя й України / О. Семеног.// Українська мова і література в школі : Науково-методичний журнал. – К., 1997 – С.30-34.
127. Словарь иностранных слов. – М., 1989.
128. Столяренко Л. Д. Основы психологии / Столяренко Л. Д. – Ростов н/Д : Феникс, 2003. – С. 634–656
129. Стріха А.Д., Гуревич А.Ю. Цікава граматика: Посібник для вчителя / А. Д. Стріха, А. Ю. Гуревич – К. : Рад. шк.., 1991. – 112с.
130. Сучасні комп'ютерні технологі обробки даних [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://sit.fizmat.tnpu.edu.ua/geogr_turizm/teor/lab10.htm. – Назва з екрану.
131. Теклюк В. Я. Психологічні основи методу спостереження над мовою / В. Я. Теклюк // УМЛШ. – 1991. – № 12. – С. 9–13.
132. Трач Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в контексті сучасного розвитку / Ю. Трач // Нова педагогічна думка, № 2. – 2007. – С. 19 – 22.
133. Трофимов О. Підготовка майбутніх учителів до використання аудіовізуальних і комп’ютерних технологій навчання: Дис. … канд. пед наук: 13.00.04 / О. Трофимов // Харківський держ. педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. ― Х., 2001. ― 225с.
134. Тыщенко О. Б. Новое средство компьютерного обучения – электронный учебник / О.Б.Тыщенко // Компьютеры в учебном процессе. – 1999. –№10. – С. 89–92
135. Тыщенко О. Новое средство компьютерного обучения – электронный ученик / О. Б. Тыщенко // Компьютеры в учебном процессе. – 1999. – № 10. – С. 89–92.
136. Українська мова за професійним спрямуванням : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / С. О. Караман, О. В. Караман, О. А. Копусь, В. Ι. Тихоша О.О. Захарчук-Дуке та ін. ; за ред. С. О. Карамана, О. А. Копусь. – К. : Літера ЛТД, 2013. – 564 с. – (Гриф МОН України).
137. Формування мовної особистості на різних вікових етапах: Монографія / За ред. акад. А.М.Богуш. – Одеса, 2008. , с.56
138. Хомский Н. Язык и мышление / Наом Хомский / пер. с англ., под ред. В. В. Раскина, предисл. В. А. Звегинцева. – М.: Изд-во Московского университета, 1972. – 122 с.
139. Шелехова Г. Використання комп’ютерних технологій на уроках української мови / Г. Шелехова // Укр. мова і літ-ра в школі. – 2006. – № 8. – С. 4–8.
140. Шелехова Г. Електронний підручник на уроках української мови [Електронний ресурс] / Шелехова Г. – Режим доступу: http://www.rozumniki.ua/ua/view-articles/id-elek...
141. Шепетко Ю. Методика використання електронного підручника з української мови в коледжах : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Юлія Миколаївна Шепетко. – Херсон : [б.в.], 2012. – 20 с.
142. Шерман М. Електронні засоби подання навчального матеріалу як компонент навчально-методичного комплексу / М. Шерман // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. пр. – К. : Пед. думка, 2003. – Вип. 4. – С. 42–46.
143. Щукина Г. И. Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся / Щукина Г. И. – М. : Педагогика, 1988. – 142с.
144. Юнґ К. Психологические типы / Юнґ К. – М., 1996. – С. 3–75
145. Янковець А. В. Нові інформаційні технології як засіб самостійного навчання іноземної мови майбутніх офіцерів-прикордонників / А. В. Янковець // Соціально-економічні проблеми сталого розвитку українського суспільства : зб тез доповідей учасників Міжнар. наук.-практ. конф. – Мелітополь : ЗІДМУ, 2004. – 9 с.
146. Ясак Т. Методика навчання синтаксису із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій у 8–9 кл. гімназій : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Ясак Т. М. ; НПУ Драгоманова. – К., 2011. – 194 с.