"Неокайдан як відображення японської міфологічної свідомості в епоху глобалізації”


Автор(ка)
Горовська Катерина Віталіївна

Ступінь
Бакалавр

Група
ФЯб 1-17 4 0д.

Спеціальність
035 Філологія

Кафедра
Кафедра східних мов і перекладу


Анотація

Рoль міфу в сучасному світі не можна переоцінити - міфoлогічні структури застoсовуються для виявлення першоoснов людськогo iснування, стосoвно конфлiктів і ситуацій сьогoдення, для oсягнення загальних закономірнoстей буття. Рoзуміння сутностi та змiсту мiфологічної свідомoсті, як фактично першої за часом виникнення форми суспільної свідомості, в кінцевoму рахунку, дає людині мoжливість більш точно визначити сенс свого існування і взаємини з соціумом.
Міфологічна свідомість з давніх часів і до наших днів є необхідною складовою соціального життя і робить істотний вплив на сучасне суспільство. А страх, який є невід'ємною частиною міфічного мислення і потужним важелем міфотворчості, і так чи інакше відображений художником певного часу, може не тільки наблизити нас до розуміння специфіки роботи людської психіки, але також виявитися досить точним і багатогранним реєстратором, що демонструє внутрішні механізми функціонування суспільства на кожному етапі історії, динаміку розвитку соціальних і культурних процесів і т.п. Саме тому інтерес дослідників до цієї теми, який з’явився багато століть тому, не згасає і сьогодні.
Актуальність теми визначається тим, що жанр кайдан, який виник насамперед як вид розважальної літератури, є своєрідним «дзеркалом» розвитку японської міфологічної свідомості. З часом він почав впливати на інші літературні жанри, змішуючись з ними і зачіпаючи досить широке коло проблем, тому ознайомлення з творами даного напрямку дуже важливе для розуміння літературних процесів в цілому. До того ж , даний літературний жанр і його розвиток можна розглядати як відображення несвідомих психічних процесів, що протікають на фоні історичного розвитку нації та формують тенденції її майбутнього.
Об'єктом дослідження випускної кваліфікаційної роботи є міфологічна свідомість в сучасній японській культурі, що знаходить своє вираження в літературному жанрі неокайдан.
Предметом дослідження є способи реалізації установок міфологічної свідомості у творчості Судзукі Коджі.
Виходячи з актуальності теми була визначена мета роботи, що полягає у дослідженні ключових особливостей сучасної міфологічної свідомості японців.
Мета дослідження зумовлює постановку і вирішення наступних завдань:
-розглянути сутність і основні риси міфу, відмежувати його від науки, релігії, поезії, вигадки, казки, історії та інших форм культури й світогляду;
-розкрити сутність поняття «міфологічна свідомість» і дослідити її характерні особливості;
- розглянути появу, формування і зміни у літературному жанрі кайдан;
- проаналізувати страх, як одну з найважливіших категорій буття, і його значення для літератури жахів;
- дослідити втілення елементів архаїчної і сучасної міфотворчості у творі японської літератури.

Зміст


ВСТУП……………………………………………………………………………………..3
РОЗДІЛ 1 Міф та міфологічна свідомість і їх значення в японській культурі……6
1.1 Міф як феномен суспільної свідомості……………………………………………6
1.2 Міфологічне мислення як історичний тип світобачення……………………....15
РОЗДІЛ 2 Міфологічна свідомість японців через призму жанру кайдан………...21
2.1 Становлення жанру кайдан…………………………………………………………..21
2.2 Що представляє собою кайдан у сучасній японській культурі……………………34
2.3. Відображення страху як категорії буття в жанрі кайдан…………………………...37
РОЗДІЛ 3 Неокайдан як відображення динаміки японської міфологічної свідомості (на прикладі роману Коджі Судзукі «Дзвінок»)………………………..46
3.1.Поєднання елементів традиційного кайдану та західного готичного роману у творі……………………………………………………………………………………….46
3.2 Наукова міфотворчість у романі……………………………………………………54
3.3. Поєднання рис давнього і сучасного міфологічного мислення японців…………58
ВИСНОВКИ………………………………………………………………………….....68
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………..……..72



Покликання

1. 1.Мещеряков А. Н. Синтоизм и древнее государство (V–VIII вв.) // Синто — путь японских богов : в 2 т. / Мещеряков А. Н., Ермакова Е. М, Комаровский Г. Е. – СПб: Гиперион, 2002. – 704 с.
2. Кассірер Е. Философия символических форм: в 3 т. / пер з нім. С.А. Ромашко — М.: Академический Проект, 2011. — Т. 1. — 271 с.
3. 3. Мифы народов мира: энциклопедия: электронное издание / за ред. Токарева С.А., Советская Энциклопедия 2008. – 1147 с.
4. 4. Лосєв А.Ф. Диалектика мифа - М.: Мысль, 2001. - 558 с.
5. 5. Леві-Стросс К. Неприрученная мысль / Первобытное мышление - М.: Академический проект, 2008.- 486 с.
6. 6. Фрейденберг О.М. Миф и литература древности – Москва: «Восточная литература» РАН, 1998. – 800 с. – (2).
7. 7. Єрмакова Л.М. Мифопоэтический строй как модус ранней японской культуры // Человек и мир в японской культуре / за ред. Т.П. Григор’євої., Акад. наук СССР, Ин-т востоковедения; – М., 1985. – 280с.
8. 8. Мелетинский Е.М. Поэтика мифа - Москва: Наука, 2000. – 407 с. – (3).
9. 9. Леві-Брюль, Л. Сверхъестественное в первобытном мышлении / Л. Леви-Брюль. — М.: Педагогика-Пресс, 1994. — 608 с.
1 10. Леві-Брюль Л. Ментальные функции в примитивных обществах., 1910
2 11. Росс К. Япония сверхъестественная и мистическая: духи, призраки и паранормальные явления [Електронний ресурс] – 2005. – URL: https://libking.ru/books/nonf-/nonf-publicism/51.... (дата звернення: 30.05. 2021).
3 12. Такада Мамору. Коментар в: Эдо кайдансю : [Собрание кайданов эпохи Эдo]. В 3 т. Токио, 1989. – Т. 2
4 13. Пионовый фонарь: Японская фантастическая проза [Електронний ресурс] / Уеда Акінарі, Акутагава Рюноске, Едогава Рампо та ін.]. – 1991. – URL: https://flibusta.club/b/335711/read (дата звернення: 30.05. 2021).
5 14. Японские легенды о чудесах (IX-XI вв.) - Пер. з яп. А.Н. Мещерякова– Москва: Медков С.Б., 2018. – 224 с.
6 15. Іхара Сайкаку. Рассказы из всех провинций / – СПб: Северо-Запад Пресс., 2002. – 528 с. – (Золотая серия японской литературы).
16. Іхара Сайкаку. Пять женщин, предавшихся любви / – СПб: Лениздат, Команда А, 2012. – 288 с. – (Лениздат-классика).
17. Іхара Сайкаку. История любовных похождений одинокой женщины. / – СПб: "Азбука-классика", 2005. – 544 с.
18. Уеда Акінарі. Луна в тумане / – СПб: Кристалл, 2000. – 256 с.
19. Кін Дональд. Японская литература XVII-XIX столетий /– Москва: Наука, 1978. – 441 с.
20. Дуткіна Г.Б. «Душа Японии» в зеркале японского кайдана / Дуткіна Г.Б.. // Японские исследования. – 2016. – №3. – С. 25–41.
7 21. Беляков А.В. Большая актуальная политическая энциклопедия: Глобализация [Електронний ресурс] / Беляков А.В., Матвейчев О.А.. – 2009. – URL: http://greater_political.academic.ru/32/%D0%93%D0%9B%D0%9E%D0%91%D0%90%D0%9B%D0%98%D0%97%D0%90%D0%A6%D0%98%D0%AF. (дата звернення: 30.05. 2021).
22. Дуткіна Г.Б. Internationalization and literature // Nihon kenkyu. Kyoto kaigi (Kyoto conference on Japanese Studies. 1994). Р. 106–111.
23. Дуткіна Г.Б. Призраки среди нас: особенности национальной психологии современных японцев // Японские исследования. – 2016. – №4. – С. 82–101.
24. Лавкрафт Г.Ф. Сверхъестественный ужас в литературе [Електронний ресурс] – 1927. URL: https://www.litmir.me/br/?b=16876. (дата звернення: 30.05. 2021).
25. Біляніна Т.С. Категорія жахливого як невід’ємна частина сучасної японської культури [Електронний ресурс] / Біляніна Т.С., Батрак Г.. – 2016. – URL: http://www.dnu.dp.ua/docs/zbirniki/ffil/program_.... (дата звернення: 30.05. 2021).
26. Волков Ю. Г. Страх / Ю. Г. Волков, Е. С. Поликарпов // Человек: Энциклопедический словарь. – М.: Гардарики, 2000. – 520 с.
27. Щербатых Ю. В. Психология страха: популярная энциклопедия / Ю. В. Щербатых. – М. : Эксмо, 2007. – 512 с.
28. Мовчан М. М. Самотність як феномен буття особистості : монографія / М. М. Мовчан. – Полтава : РВВ ПУСКУ, 2009. – 265 с.
29. Хайдеггер М. Бытие и время. Харьков : Фолио, 2003. – 503 с.
30. Гуревич П. С. Философская антропология. М. : Омега-Л, 2010. – 609 с.
31. Чанишев А. Н., Трактат о небытии // А. Н. Чанышев. Философия и общество №1(38). – Волгоград : Учитель, 2005. – С. 5-15.
32. Борєв Ю. Б. Эстетика/ Ю. Б. Борев. – М. : Высшая школа, 2002. – 511 с
33. Ланкін В. Г. Основы эстетики/ В. Г. Ланкин. – Томск, 2010. – 104 с.
34. Этика: учеб. пособ. / Л.А. Никифорова. – Донецк: 2012. – 200с
35. Бауман З. Текучая современность. СПб. : Питер, 2008. – 240 с.
36. Ёкаи. Порождения тьмы души человеческой [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://konnichiwa.ru/page/107/.URL: http://konnichiwa.club/articles/107/ (дата звернення: 30.05. 2021).
37. Міура Масао. Синкэйбё тоситэ-но кайдан : [Кайдан как невроз] // Bulletin of Saitama Gakuen University. Faculty of Humanities 7, 255–268, 2007-2012. URL: http://ci.nii.ac.jp/naid/110008445380 (дата звернення: 30.05. 2021).
38. Шажинбатин Аріунаа. Основные характеристики личности японца / Шажинбатин Аріунаа. // Психология и психотехника. – 2013. – №9. – С. 95–164.
39. Пушкова А. Кодзи Судзуки: «Я – счастливый человек!» [Електронний ресурс] / Пушкова А.. – 2011. – URL: http://info-japan.ru/interview/kodzi-sudzuki-ya-.... (дата звернення: 30.05. 2021).
40. Соловьева Н.А. У истоков английского романтизма. – М.: Изд-во МГУ, 1988. – 232 с.
41. Полякова А.А., Малкина В.В. Канон готического романа и его разновидности // Готическая традиция в русской литературе. Сб. статей. – М.: Издательский центр РГГУ, 2008. – 352с
42. Судзуки К. Звонок. – СПб.: Изд-во «Амфора», 2005. – 431 с.
43. Липаева Д.Е. Феномен мести в японской культуре / Липаева Д.Е.. // Вестник музыкальной науки. – 2018. – №4. – С. 165–170.
44. Chris’ Guide to Understanding Japanese Horror [Електронний ресурс]. – 2011. – URL: http://horror.dreamdawn.com/?p=54891. (дата звернення: 30.05. 2021).
45. Радбель Д. Кодзи Судзуки – это не марка автомобиля, а отец фильма «Звонок» [Електронний ресурс] / Радбель Д. // Газета "Труд". – 2012. – URL: http://family-values.ru/biblioteka/kodzi_sudzuki.... (дата звернення: 30.05. 2021).
46. Ставицкий А.В. Причины и особенности научного мифотворчества / Ставицкий А.В.. // Миф в истории, политике, культуре. – 2019. – №2. – С. 166–169.
47. Маленко С.А. Танатологический «ребрендинг» архаической мифологии в американских фильмах ужасов / Маленко С.А.. // Миф в истории, политике, культуре. – 2019. – №2. – С. 100–103.
48. Некита А. Г. Мифология водной стихии в американских фильмах ужасов / Некита А. Г.. // Миф в истории, политике, культуре. – 2019. – №2. – С. 50–53.
49. Соломін А. Интервью: Кодзи Судзуки [Електронний ресурс] / Соломін А.. – 2013. URL: https://echo.msk.ru/programs/beseda/959014-echo/. (дата звернення: 30.05. 2021).
50. О.Н. Стрельник Миф и мифотворчество как элементы коммуникативного пространства современной культуры - Вопросы философии. 2018. № 7. С. 81‒85