УКРАЇНСЬКА ОРНАМЕНТИКА ЯК ТВОРЧЕ ДЖЕРЕЛО ДЛЯ СУЧАСНИХ МИСТЕЦЬКИХ ФОРМ


Автор(ка)
Качан Вікторія Владиславівна

Ступінь
Бакалавр

Група
ОМб-1-17-4.0д

Спеціальність
023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація

Кафедра
Кафедра образотворчого мистецтва


Анотація

Значне місце в українському народному мистецтві, зокрема вишивці, посідає геометричний орнамент, він є характерною ознакою орнаментики всіх східних слов’ян. Існування його в сучасному мистецтві свідчить про те, що «глибина народної пам’яті вимірюється десятками тисячоліть» і сягає в далекі часи палеоліту.
Сьогодні дослідження орнаментики актуальне не тільки з погляду пізнання національної художньої спадщини, виявлення самоідентичності, але має загальнолюдське культурне значення. Основний вектор вітчизняного мистецтвознавства скеровувався в напрямку вивчення орнаменту, як явища невід’ємного від орнаментованих виробів. На основі етнографічних досліджень було виявлено етноісторичний зміст української орнаментики. На часі нові підходи вивчення геометричного орнаменту в аспектах: гносеологічному, символічному, семіотичному, аксіологічному, комунікативному.
Актуальність теми роботи та проблематика дослідження
Що ж являє собою орнамент сьогодні? Візерунок, що складається з ритмічно впорядкованих елементів, декоруючий різноманітні поверхні, носії закодованої інформації магічного змісту чи щось більше?
Активне звернення сучасних художників декоративно-прикладного мистецтва до художніх мотивів традиційного мистецтва і широкого використання досягнень національного мистецтва в художній практиці кінця 20-го - початку 21 століття актуалізують завдання вивчення різноманітних форм традиційного мистецтва, однією з яких виступає орнамент. Мистецтво сучасних художників тісно пов’язане з народним мистецтвом давнини, та невпинно знаходить нові цікаві форми, які варто досліджувати та осмислювати.
При всій різноманітності творчих індивідуальностей сучасні українські митці майстерно впроваджують в своїх полотнах національний колорит, що базується на духовно-культурному та пластичному ґрунті історичної української спадщини. Мовою фарб та образів вони передають животворні традиції народного мистецтва. То що ж пов’язує традиційне та сучасне мистецтво?

Об’єктом дослідження є теоретичні та практичні аспекти розвитку української орнаментики в народному мистецтві вишивки.
Предметом досліджень є українська орнаментика, історія виникнення та застосування у сучасному образотворчому мистецтві.
Метою роботи є аналіз та дослідження феномену орнаментики в Україні, творчого використання принципів трактовки орнаментальних форм.
Завданням роботи є:
- Окреслити основні принципи орнаментів України
- Розкрити сутність використання орнаментів в декоративно-прикладному мистецтві, їх значення
- Дослідити застосування української народної орнаментики у сучасному образотворчому мистецтві
Структура роботи. Структурно дане дослідження складається зі вступу, розділів, висновків, списку літератури, а також додатків.

Зміст

ЗМІСТ

ВСТУП
РОЗДІЛ 1. УКРАЇНСЬКЕ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНЕ МИСТЕЦТВО, ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ ТА ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ
1.1.Українське декоративно-прикладне мистецтво
1.2. Використання орнаменту в народному мистецтві вишивки
1.3. Орнамент як провідник між традиційним та сучасним мистецтвом
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ТВОРЧА РОБОТА
2.1. Початок роботи, пошук композиційного рішення, створення ескізів, творча концепція
2.2. Технологічні та композиційні завдання на перших етапах написання полотна, шляхи їх вирішення
2.3. Основна робота над полотном, завершення дипломної роботи
Висновки до другого розділу
ВИСНОВОК
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ

Покликання

Література:
1. Антонович Д. Український орнамент // Українська культура: лекції за редакцією Дмитра Антоновича. – К., 1993. С. 385–404.
2. Булгакова – Ситник Л. Подільська народна вишивка. (етнологічний аспект) / Булгакова – Ситник Л. – Львів: Ін. – народознавства НАН України, 2005. 338 с.
3. Біляшівський М. Дещо про українську орнаментику/Микола Біляшівський. – Київ: Сяйво, 1913 №3. С. 72 – 78.
4. Винничук В. Орнамент у вишивці та ткацтві Волині / Винничук В. – Луцьк: Надстир’я, 2004, 160 с.
5. Вишивка козацької старшини XVII–XVIII століть : каталог колекції Чернігівського обласного історичного музею ім. В. В. Тарновського. – Київ : Родовід, 2001. 199 с.
6. Гуцульська вишивка: з колекції Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття імені Й. Кобринського / ред. О. Никорак. – Київ : Родовід, 2010. 200 с. : іл.
7. Захарчук-Чугай Р. В. Українська народна вишивка. Західні області УРСР /Р. В. Захарчук-Чугай. – К. : Наук. думка, 1988. 190 с.
8. Історія української вишивки = History of Ukrainian Embroidery: книга-альбом / Т. Кара-Васильєва. – К.: Мистецтво, 2008. 464 c.: іл. ISBN 978-966-577-188-3.
9. Кара- Васильєва Т.В. Сучасна українська вишивка / Кара – Васильєва Т.В. – К.: Знання, 1986. 46 с.
10. Кара-Васильєва, Т. Історія української вишивки: книга – альбом. – Київ : Мистецтво, 2008. 464 с. : кол. іл.
11. Матейко К. Український народний одяг: етнографічний словник / Відп. ред. Р. Кирчів. НАН України. Інститут народознавства. ‒ К.: Наукова думка, 1996. ‒ 196 с.
12. Найден О. Іконографічні і вербальні образні форми у народному мистецтві // Народне мистецтво. 2005. № 1–2, 3–4.
13. Павлуцький Г. Історія українського орнаменту / Павлуцький Г. – К.: ВУАН, 1927.
14. Селівачов М. Лексикон української орнаментики. – К., 2005.
15. Сидорович С.Й. Орнамент народних тканин західних земель України ХІХ – поч. ХХ ст. / Сидорович С.Й.. – К.: Матеріали етнографії та мистецтвознавства. Вип. V, 1959.
16. Традиційна народна вишивка, як складова українського одягу (XX ст.): навч. посіб. для студентів ВНЗ / Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, Ін-т мистецтв ; [авт.-уклад.] А. В. Варивончик. – Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 107 с. : іл.
17. Українська вишивка / [упоряд. Л. Дем'янишина]. – Одеса: ТЕС, 2018. 509 с. : кольор. іл. – Назва суперобкл. : Українська вишивка. Північно-Західне Причорномор'я. ISBN 978-617-7711-09-3
18. Українські рушники: Історико-культурологічне дослідження. – Львів: Кальварія, 2003. 230 с. : іл.

Електронні джерела:
1. https://blanki-ua.com.ua/other/25349/index.html
2. https://vzhe-vzhe.com/blog/religious-symbols-ukr...
3. https://library.te.ua/2020/05/21/news20-082vlzm