Побутовий жанр в українському живописі кінця XIX ст.- поч. XX сторіччя


Автор(ка)
Овдієнко Аніта Юріївна

Ступінь
Бакалавр

Група
ОМб-17-4.0д

Спеціальність
023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація

Кафедра
Кафедра образотворчого мистецтва


Анотація

Українське мистецтво в другій половині XIX ст. виражало ідеї боротьби людини за права свободи. На що звісно вплинула реформа російського імператора Олександра II про відміну кріпосного права, так люди які до цього не мали права на власну ділянку і навіть життя стали вільними. Тому і не дивно що побутовий жанр отримав свою популярність саме в ці часи. Розробляючи сюжети з повсякденного життя художники-реалісти прагнули правдиво відобразити дійсність, присоромити несправедливість існуючих у капітальному суспільстві відносин. Їх творчість заступалася за гідність простої людини.
Побутовий жанр відображає всю ніжність і любов до культурної і природної скарбниці України і в той же час воно може відображати сурові реалі і жорстокість людей один до одного. Саме такі ідеї зберіг колектив Передвижників який створив неймовірну кількість художніх творів цього жанру. У картинах цього періоду завжди є думка, це не просте відображення буденності, передвижники використовували цей жанр як спосіб просвітництва народу. Намагалися вкласти в людей знання про мистецтво, культуру і власної гідності.
Мистецтво того часу було потрібно людям, з однієї сторони воно відображало те чого люди не хотіли бачити і ігнорувало, а іншого боку навпаки звертало увагу глядачів на прекрасне.
Актуальність теми достатньо важлива, хоч і мистецтво передвижників має деяку популярність, проте тема досить невивчена, наприклад знайти цікаву інформацію про українських представників побутового жанру досить складно, тоді як це навпаки повинне лежати на поверхні, адже це митці з України. Потрібно підняти значущість українського побутового жанру в мистецтві, поширювати інформацію про представників і їх творчу діяльність. Зорієнтувати і зацікавити суспільство в українському мистецтві, не дати потрапити йому в забуття. Український побутовий жанр має свою самобутність, тому потребує уваги. Жанр диктує ідеї які не втрачають своєї актуальності і до сьогодення, а
саме просвітництво про красу життя, українські традиції і загалом чуттєвості природи.
Тема не втрачає свою актуальність до поки українські мистці побутового жанру не стануть на рівні по важливості зі своїми соратниками з інших країн. Цей жанр допомагає вбачати нам життя українців того часу, що робить їх ще більш цінними для вивчення. Крім цього не зустрічалося достатнього вивчення творчості українських представників побутового жанру, що і зумовило обрати тему: «Побутовий жанр у творчості українських художників кінця XIX- ХХ століття».
Об’єктом дослідження: є творчість українських художників побутового жанру
Предметом дослідження: є особливості побутового жанру у творчості митців України кінця XIX-XX століття
Мета роботи: на основі зібраного фактологічного матеріалу виявити стилістичні особливості побутового жанру митців України середини XIX - ХХ століття і створити власний живописний твір, що продовжує відповідає оспівуванню краси і простоти життя.
Відповідно до мети дослідження були визначені такі завдання:
-визначити актуальність дослідження побутового жанру у творчості українських митців середини 19-20 ст.
- дослідити історію виникнення українського побутового жанру
-розкрити вплив художників побутового жанру на подальший розвиток мистецтва в Україні.
- визначити стилістичні особливості та ідеї художників побутового жанру
- здійснити аналіз найбільш значущих картин у побутово-художньому жанрі, розповісти про видатних представників цього жанру
- основні риси українського побутового жанру
Під час написання дипломної роботи були застосовані такі методи дослідження:
-аналіз і синтез;
- порівняння;
- абстрагування;
- систематизація;
- моделювання;
- конкретизація.
Теоретичне значення: дослідження творчості українських мистців побутового жанру, в том числі передвижників, виокремити головні риси побутового жару його національну особливість і важливість у 19-20 ст.
Практичне значення: на базі досліджень створити власну роботу, що буде відображати ідеї побутового жанру : любов, оспівування простого життя.
Структура дипломної роботи обумовлена метою та завданнями дослідження. Її обсяг становить 66 сторінок, 50 з яких – основний виклад матеріалу. Робота складається зі вступу, що розкриває актуальність теми що досліджується та напрямки роботи, двох розділів, кожен з яких поділено на три підрозділи, висновків, переліку використаної літератури та додатків. Перший розділ являє собою опрацювання теоретичної бази та аналіз картин побутового жанру українських мистців. Другий розділ присвячено творчій роботі, етапам її виконання та створення.

Зміст

ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………….......1
РОЗДІЛ І. Побутовий жанр в живописі у творчості українских художників кінця XIX -XX ст. ………………………………………………………………….............................4
1.1.Розвиток і становлення побутового жанру на територіях України…………...........................................................................................................4
1.2. Стилістичні особливості побутового жанру …………….............................11
1.3. Найяскравіші представники побутового жанру ………….……………………………………………………….....................17
Висновки до першого розділу……………………………………………………44
РОЗДІЛ ІІ. ТВОРЧА РОБОТА «Так глибоко в душі»: ВІД ВИНИКНЕННЯ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ТВОРЧОГО ЗАДУМУ….……………….47
2.1. Концепція, пошук сюжету і образів для дипломної роботи……….............................................................................................................47
2.2. Етапи і технологія виконання творчої роботи……….……………………..53
Висновки до другого розділу…………………………….……………….……...58
ВИСНОВКИ………………………………………………………….…………...59
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………...........63
ДОДАТКИ………………………………………………………………………...68



Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1.Авгостюк О. Відображально-виражальна природа та естетична направленість образотворчого мистецтва Волині XVIII – XX століть // – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://eprints.oa.edu.ua/1350/1/Avgustjyk_210512.pdf
2.Авер`янова Н. Українське образотворче мистецтво як невід`ємний чинник енергозбереження та націотворення // Н. Авер`янова // Київ: Українознавство. – 2009. – №13. – с.18-21
3.Артхів М. К. Башкірцева // – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://artchive.ru/mariebashkirtseff
4.Бібліотека українського мистецтва // – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uartlib.org/ukrayinski-hudozhniki/
5.Бабенко Л. В. Соціокультурні цінносні орієнтації розвитку українського образотворчого мистецтва XIX початку XX століття // Вісник Житомерського державного університету імені Івана Франка, 2014, – вип. 6, 79-81 с. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDU_2014_6_16
6.Безвершук Ж. О. Культуроогія // Ж. О. Безвершук, О. В. Щербакова. – Київ: Знання, 2010.– 326 с.
7.Бобош Я. М. Західноукраїнське малярство другої половини XIX – початку XX століття : Стан дослідження // Я. М. Бобош // Вісник Львівського університету. Серія мист-во, 2015. – вип. 16, 223-228с. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.p...
8.Бокань В. Історія української культури: Навч. посіб. // В. Бокань, Л. Польовий,– [3-те вид.] – Київ: МАУП, 2002. – 256 с.
9.Велике і величне: Журнал Art Ukraine // – Київ: Національний культурно-мистецький та музейний комплекс “Мистецький Арсенал”, 2013 – 366 с.
10.Вечірко Р. М. Українська та зарубіжна культура: навч-посіб. для самост. вивч. дисципліни // Р. М. Вечірко, О. М. Семашко, В. В. Олефіренко [та ін.] – Київ: КНЕУ, 2003. – 367 с.
11.Види акварельної бумаги. Як не помилитися з вибором // – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.artistsnetwork.com/art-mediums/water...
12.Висоцький О. Ю. Історія української культури : навчальний посібник // О. Ю. Висоцький – Дніпропетровськ : НМетАУ, 2009. – 130 с.
13.Герчанівська П. Е. Культурологія : навч. посіб. для дистанційного навчання // П. Е. Герчанівська, за ред. В. І. Панченко. – [2-ге вид.] – Київ: Університет «Україна», 2006. – 323 с.
14.Говдя П. І. Передвижники в українській дореволюційній критиці // П. І. Говдя. – Санкт-Петербург : Образотворче мистецтво, 1971. – № 5 – 19 - 24 с.
15.Греченко В. А. Історія світової та української культури : підричник для вищ. закл. освіти // В. А. Грченко, І. В. Чорний, В. А. Кушнерук, В. А. Режко. – Київ: Літера 2006. – 480 с.
16. Грицак Я. Й. Нариси з історії України : формування української модерної нації // Я. Й. Грицак. – [2-ге вид.] – Київ: Генеза, 2000. – 249 с.
17.Гриценко Т. Б. Культурологія // Т. Б. Гриценко, С. П. Гриценко, А. Ю. Кондратюк [та ін.] – [2-ге вид.] – Київ : Центр цчбової літератури, 2009 – 392 с.
18.Дещинський Л. Є. Історія української та зарубіжної культури. Підручник // Л. Є. Дещинський, С. В. Терський, Р. Д. Зінкевич, Я. Я. Денісов. – Львів: Бескид Біт, 2008. – 252 с.
19.Жаборюк А. А. Український живопис останьої третини XIX – початку XX століття // А. А. Жаборюк – Київ, Одесса: Либідь, 1990, – 312 с.
20.Закович М. М. Культурологія : українська та зарубіжня культура : навч. посібник // М. М. Закович, І. А. Зазюн, О. М. Семашко [та ін.] – [4-те вид.] – Київ: Знання, 2009. – 589 с.
21.Історія українського мистецтва : [в 6 т.] // Академія наук УРСР, Науково-дослідний ін-т теорії, та перспективних проблем радянської архітектури в місті Києві; Голов. редкол: Бажан М. П. (голова) [та ін.] – Київ: Жовтень, 1970. – Т. 4. – 435 с.
22.Котляр М. С. Соломон Яковлевич Кишенівський : 50-тиріччя художньої діяльності // М. С. Котляр. – Одесса, 1936. – 25 с.
23.Крипякевич І. Історія української культури // І. Крипякевич, В. Радзкевич, М. Голубець [та ін.] – Львів: Вид. Івана Тиктора, 1937. – 718 с. : іл. – (Історична бібліотека).
24.Кудрицький А. В. Митці України: енциклопедичний довідник // А. В. Кудрицький. – Київ: “Українська енциклопедія” ім. М. П. Бажана, 1992. – 848 с.
25.Лобановський Б. Б. Українське мистецтво другої половини XIX – початку XX ст. // Б. Б. Лобановський, П. І. Говдя. – Київ: Мистецтво, 1989. – 204 с.
26.Макушенко Іван // – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://adamovskiy.foundation/works/makushenko-i/
27.Попович М. В. Нарис історіїї культури України : [посібник] // М. В. Попович. – Київ: АртЕк, 1998. – 727 с.
28.Наулко В. І. Культура і побут населення України : навч. посіб. для вузів // кер. В. І. Наулко, Л. Ф. Артюх, В. Ф. Горлнко, голов. ред. С. В. Головко [та ін.] – [2-ге вид.] –Київ: Либідь, 1993 – 284 с.
29.Нельговський Ю. П. Українське мистецтво : Від найдавніших часів до початку XX ст. // Ю. П. Нельговський, Д. В. Степовик, Л. Г. Членова. – Київ: Радянська школа, 1976. – 135 с. : іл. – (Мистецтво. Посібники з факультативних занять).
30.Репін І. І. Обрані листи: [в 2 т.] – Москва: Мистецтво, 1969. –Т.1 – 456 с.
31.Рогінська Ф. С. Передвижники у 1900-1910-х роках // Ф. С. Рогінська.– Москва: Щорічник Інституту історії мистецтв. 1956.– 123 с.
32.Рудяченко О. Микола Пимоненко. Відтворювач України.// – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2906693-...
33.Самбірська О. Побутовий жанр українського живопису крізь призму націотворчих процесів // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.141894
34.Самохін О. Побутові образи в живописі пізднього пересувного реалізму // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/bytovye-obrazy...
35.Сарабьянов Д. Історія російського мистецтва кінця XIX – початку XX століття // Д. Сарабьянов – Москва: Галарт, 1993, – 284 с.
36.Скрипник Г. Історія українського мистецтва : [в 5 т.] // Г. Скрипник, наук. ред. Т. Кара- Васильєвна – Київ: НАН України. ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2007, – Т. 5 – 1048 с.
37.Сластіон О. М. Спогади //О. М. Сластіон –Харків: Рух, 1931, – 97 с.
38.Сокольніков Н. М. Історія образотворчого мистецтва : підручник [ в 2-х т.] // Н. М. Сокольнікова – [ 2-ге изд.] – Москва: Академія, 2007, – Т.2 – 208 с.
39.Соловйова Ю. О. Українське мистецтво в історичному вимірі. Навчально-методичний посібник. // Ю. О. Соловьйова. О. А. Мкртічан. – Харків : Точка, 2017. – 89 с.
40.Степовик Д. В. Скарби України : науково-художня книжка // Д. В. Степовик, ред. Л. М. Воронович, рец. Г. М. Юхимець, худож. оформ. Д. О. Заоуба. – Київ: Веселка, 1990. – 192 с.
41.Степовик Д. В. Українське мистецтво першої половини XIX століття // Д. В. Степовик. – Київ: Мистецво, 1982, – 191 с. : іл. – (Нариси з історії українського мистецтва).
42.Ткаченко М. Т. «Копистинський» // М. Т. Ткаченко – Київ: Мистецтво, 1972, – 88 с.
43.Український живопис XIX – початку XX ст.// – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://namu.kiev.ua/ua/about/collections/painting1/4.html
44.Українські художники XIX ст // – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: skihudozniki19stolitta/hudozniksites.google.com/site/ukraieni-19-stolitta
45.Харрисон Т. Акварельні пейзажі. Основи, техніки, експеременти // Терри Харрисон, пер. з англ. Катерини Петровой. – Москва : Манн, Іванов і Фербер, 2018 – 176 с. : іл.
46.Хейнс Д. Акварель без правил. Техніки, експеріменти, практичні поради // Джин Хейнс , пер. з англ. Катерини Петровой. – Москва : Манн, Іванов і Фербер, 2018 – 128 с. : іл.
47.Шевнюк О. Л. Історія мистецтв : навч. посіб. // О.Л. Шевлюк – Київ: Освіта України, 2015. – 451 с.
48.Шпак І. Національні мотиви в творчості Олени Кульчинської // – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://photo-lviv.in.ua/natsionalni-motyvy-v-tv...
49.Ямніцька Т. Український живопис кінця XIX – XX століття // – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://arshistorian.blogspot.com
50.Dawn McLeod Heim Акварельні техніки // – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://vk.com/yaychysrisovat