Розвиток професійної етики викладача вищої школи в корпоративному середовищі Університету


Автор(ка)
Титаренко Марія Миколаївна

Ступінь
Магістр

Група
не вказано

Спеціальність
011 Педагогіка вищої школи

Кафедра
Кафедра теорії та історії педагогіки


Анотація

В магістерській роботі розглянуто питання розвитку професійної етики викладача вищої школи; проаналізовано особливості розвитку професійної етики викладача вищої школи, проведено діагностику рівнів розвитку професійної етики серед викладачів та студентів вищої школи; дано авторське визначення корпоративного середовища та створено ряд рекомендацій щодо поліпшення рівня розвитку етики серед викладачів. За зразок корпоративного середовища взято Київський університет імені Бориса Грінченка. Науковий апарат чітко сформульований. Висновки корелюють поставлені завдання. Матеріал викладено в науковому стилі. Магістерська робота включає в себе вступ, два розділи (теоретичний та практичний), висновки, список використаних джерел, додатки, рисунки та діаграми.

Зміст

Вступ………………………………………………………………............…………….4
Розділ 1. Теоретичні основи професійної етики викладача університету……………………………………………………………………...……..7
1.1. Поняття професійної етики та її завдання……………………………............7
1.2. Корпоративне середовище університету та його вплив на становлення професійної етики викладача…………………………………………………...……..............................14
1.3. Аксіологічні домінанти у діяльності педагога вищої школи………..............22
Розділ 2. Моніторинг сформованості професійної етики викладача вищої школи……………………………………………………………………………...…......33
2.1 Діагностика рівня розвитку професійної етики серед викладачів вищої школи та студентів старших курсів спеціальностей педагогічного спрямування…………………………………………………………..……………...…33
2.2. Оцінка впливу корпоративного середовища університету на розвиток педагогічної етики викладача вищої школи……………………………………………………….…….….47
2.3. Методичні рекомендації щодо поліпшення етичного розвитку викладачів вищої школи……………………………………………………………..................................54
Висновки…………………………………………………………...............……………58
Список використаних джерел………………………………............…………..……61
Додатки…………………………………………………………..............………...……69

Покликання

1) Акопов Г.В. Социальная психология высшего образования / Г.В. Акопов. – Самара : изд-во Самарского ГПИ, 2002. – 212 c.
2) Амонашвили Ш.А. Психологические основы педагогики сотрудничества: Книга для учителя. — К., 1991. — 11 с.;
3) Аникеева Н.П. Психологический климат в коллективе. - М.: Просвещение. - 2010.
4) Астахова Є. В.Социальная характеристика кадрового потенциала высшей школы: украинский вариант// Инновации в образовании.-2003.-№1.-С.27-51.
5) БіликЛ. Формування соціолого-психологічної культури студенської молоді у вищому навчальному закладі//Вища освіта України. – 2012. - №3. – С.105-109.
6) БодалевА. А. Психологические условия педагогического общения // Психология педагогического общеиия / Сб. научных трудов. - Кировоград: КГПИ, 2012. - Т. 1. - С. 4 -14.
7) Болотин И, Березовский А. Кадры современной высшей школы. — //Высшее образование в России. — 2011 — №2. — С. 22-27
8) В.О.Огнев’юк, Л.Л.Хоружа та ін. /Роль педагогічної етики у професійній підготовці сучасного вчителя: Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції / Редкол – К: КМПУ ім. Б.Д.Грінченка, 2008. – С.173–177.
9) Верланов Ю.Ю.Три актуальні проблеми вищої освіти// Сучасні проблеми вищої освіти. –Миколаїв, 2014. –32с.
10) Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи : Метод. посібн. для студентів магістратури. – К : Центр навч. літератури, 2003. – 316с.
11) Выготский Л. С. Мышление и речь: Психологические исследования / Ред. Г. Н. Шелогурова. – М.: Лабиринт, 2000. – 416 с.
12) Газман О.С. Воспитание: цели, средства, перспективы. Новое педагогическое мышление. - М.,1989.
13) Гоноболин Ф. Н. Психологический анализ педагогических способностей. В сб. Способности и интересы. М.; 2010. — 245 с.
14) Грехнев B.C. Культура педагогического общения. — М: Просвещение,1013.
15) Гринько О.В. проблема формирование профессионально-перцептивной культуры специалиста // Вестник ПГЛУ 1, 2013.
16) Демиденко М. Інформаційна культура сучасного вчителя: Навч.посібн. – Черк.державн.ун-т ім.Б.Хмельницького. –Черкаси, 2003. –95с.
17) Демина Л.Д., Ральникова И.А., Лужбина Н.А. Психологическая культура как фактор становления профессионала.
18) Добрускин М. Социально-психологический портрет вузовского викладача вищої школи. — //СОЦИС — 2012. — №9. — С. 137-141.
19) Дорошенко С. І. Основи культури і техніки усного мовлення. − Харків, 2011.
20) Дьяченко М. І., Кандибовіч Л. А. Психологія вищої школи. - Мінськ, 2011.
21) Есарева З. Ф. Особенности деятельности преподавателя высшей школы. Л.; Изд-во Ленинградского университета, 2011. — 112 с.
22) Етичні проблеми в педагогічній діяльності викладача вищої школи /Середа Н.В. // Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків, 2013.
23) Забродський М.М., Макаренко С.С.Формування комунікативної компетентності учителя/ Ін-т психології ім.Г.С.Костюка АПН України. –Київ-Житомир, 2000. –31с.
24) Закон України „Про вищу освіту"// Освіта.-2002.-20-27 лютого.
25) Зимняя И.А. Педагогическая психология. – Ростов-на-Дону, 2014
26) Зиновкина М. Вузовский педагог ХХ! века// Высшее образование в России.-2009.-№3. - С.14-16.
27) Зязюн І. А., Крамущенко Л.В., Кривонос І. Ф. Педагогічна майстерність: Підр. Для вузів. - К.: Вища школа, 2012. - 349с.
28) Иванов В., Гурье Л., Зерминов А. Педагогическая деятельность: проблемы, сложности // Высшее образование в России. — 2011. — №4. — С. 44-49.
29) Исаев И.Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя. - М., 2002.
30) Калошин В. Ф. Самоактуалізація викладача // Практична психологія та соціальна робота.-2000.-№1. С.7-9.
31) Кан-Калик В. А. Основи професійно-педагогічного спілкування. - Грозний, 2013.
32) Колошина В.Ф. Самоактуалізація викладача//Практична психологія та соціальна робота. – 2000. - №1. – С.7-9.
33) Корніяка О. М. Педагогічна діяльність і культура педагогічного спілкування // Практична психологія і соціальна робота. 2013. -№1. – с. 38-43.
34) Крижанская Ю.С., Третьяков В.П. Граматика спілкування. - Л.: Вид-во Ленінградського ун-ту, 2012. - 326 с.
35) КудінаВ.В., ЮрченкоВ.І. Психологія вищої школи. Курс лекцій.- Київ. славіст. ун-т, НПУ ім.М.П.Драгоманова. – К.: НПУ ім.М.П.Драгоманова,2004. – 176с.
36) Кузьмина Н. В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения. — М.; Высшая школа, 2012. — 119 с.
37) Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: Навч. посібн. – К. : Знання, 2005. – 486с.
38) Левітан К. М. Особистість педагога: становлення і розвиток //Педагогічна творчість і майстерність: Хрестоматія / Укл. Н. В. Гузій. – К.: ІЗМН, 2000. – С. 50-57.
39) Леонтьев А.А. Педагогическое общение. // Педагогика и психология. –1979. -№1. –С.32-38.
40) Ломов Б.Ф. Методические и теоретические проблемы психологии. - М.: Наука. - 2009. - 348с.
41) Лосєва Н.М. Самовдосконалення викладача. –Навч.-етод. Посібн. –Донецький нац. університет. –Донецьк, 2004. –300с.
42) Лосєва Н.М. Самореалізація викладача: теоретичний аспект: Монографія. –Донецьк, 2004. –380с.
43) Ляудис В.Я. Формирование учебной деятельности студентов. - М.: Издательство МГУ. - 2011. - 240с.
44) Маркова А. К. Психологія праці вчителя //Педагогічна творчість і майстерність: Хрестоматія / Укл. Н. В. Гузій. – К.: ІЗМН, 2009. – С. 61-65.
45) Маркова А.К., Матис Т.А., Орлов А.Б. Формирование мотивации учения: Книга для учителя. - М.: Просвещение. - 1990. - 192с.
46) Мартиненко С.М., Хоружа Л.Л. Загальна педагогіка: Навчальний посібник.-К.: МАУП, 2002. – 176 с. (Актуалізовано проблему педагогічної етики, визначено поняття та основні категорії).
47) Мартиненко С.М., Хоружа Л.Л. Лекції з загальної педагогіки: Навчальний посібник. – К : КМПУ, 2003. – 136 с. (Актуалізовано проблему педагогічної етики, визначено поняття, сформульовані професійні моральні норми і принципи діяльності вчителя).
48) Матушанский Г. У., Цвенгер Ю. В. Основные характеристики психолого-педагогической подготовки и переподготовки преподавателя высшей школы на современном этапе // Психологическая наука и образование.-2011.-№2. - С. 26-31.
49) МитинаЛ.М. Психология профессионального развития учителя. – М.:Флинта:МПСИ,2012. – 200с.
50) Мороз О. Г., Падалка О. С., Юрченко В. І. Педагогіка і психологія вищої школи: Навчальний посібник/ за ред. О. Г. Мороза . - К.:НПУ, 2003.-267 с.
51) Москаленко А. М. Підвищення професійної компетентності викладачів у системі методичної роботи вищого навчального закладу // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки : збірник наукових праць. – К. : Логос, 2011. – Вип. 13. – С. 246–251.
52) Москаленко А. М. Формування професійної етики майбутніх управлінців навчальних закладів в умовах магістратури // Збірник наукових праць Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. – Випуск 8. Частина 1. – Полтава, 2011. – Серія “Педагогічні науки”. – С. 223–229
53) Навчальний посібник Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. ПСИХОЛОГІЯ ВИЩОЇ ШКОЛИ. – К.: ТОВ «Філстудія», 2006.; Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. Психологія вищої школи. Практикум. – К.: Каравела, 2008. – 336 с.
54) Невербальні засоби спілкування / Укл. Поваляєва М.А., Рутерем О.А. - Ростов н / Д.: Фенікс, 2004. - 352 с.
55) ОпалюкО.М., СербалюкЮ.В. Культура спілкування. Психологічні основи професійного спілкування: Навчально-методичний посібник. - Кам'янець-Подільський:Медобори, 2004. - 192с.
56) Павелко Н.Н. Педагогическая культура как сущностная характеристика профессиональной деятельности преподавателя / Н.Н. Павелко. – Краснодар, 2004. – 306 с.
57) Педагогика и психология высшей школы: Учебное пособие. - Ростов н/Д: Феникс, 2012. - 544 с.
58) Педагогическая психология: учебник / Под ред. Н. В. Клюевой. – М.: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2013. – 400 с.
59) Педагогическая психология: Хрестоматия /Сост. В.Н.Крандашова, Н.В.Носова, О.Н.Щепелина. – СПб.: Питер, 2009. – 412с.
60) Педагогическая энциклопедия. Т. 3. – М.: Сов. энцикл.. 2012. – С. 487.
61) Педагогіка і психологія вищої школи: Навчальний посібник / під ред. Буланової - Топоркова М. В. - Ростов н / Д, 2002.
62) Петрова Е.А. Жести у педагогічному процесі: Навчальний посібник. - М.: Моск. міське пед. суспільство, 2012. - 278 с.
63) Платонов К. Структура развития личности. М.: Наука. - 2011. - 255с.
64) Полуніна О. В. Психологічна компетентність викладача вищого навчального педагогічного закладу як чинник успішності управління процесом учіння студентів: дис. ...канд. психол. наук: 19.00.07 / Полуніна Олена Вікторівна. - К.: Ін-т психології ім. Г. С.Костюка АПН України, 2004. - 196 с.
65) Психология и педагогика. Учебное пособие / Под редакцией А.А. Бодалева, В.И. Жукова, Л.Г. Лаптева, В.А. Сластенина. – М.: Изд-во Института Психотерапии, 2012. – 585 с.
66) Психологія вищої освіти: Навч. посібн. для магістрантів пед.ВНЗ. –Бердянськ, 2013. –47с.
67) Рибакова М.М. Конфлікт та взаємодія в педагогічному процесі: Кн. для вчителя. - М.: Просвещение, 2011. - 418 с.
68) Савенкова Л.О."Комунікативна атака" у формуванні навичок педагогічного спілкування // Педагогіка і психологія. -2013.-№ 4.-с. 100-106.
69) Скок Г. Б., Салкова О. В. Совершенствование коммуникативных умений преподавателя. — //Советская педагогика. — 1990. — №5. — С. 101-103.
70) Сластенин В. А. Педагогика: учеб. пособие / В. А. Сластенин [и др.]. – 3-е изд. – М., 2000 – 512 с.
71) Слєпкань З.І.: Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі. - К.: НПУ, 2012. - 210 с.
72) Смирнов С. Д. Педагогіка і психологія вищої освіти: від діяльності до особистості. - М., 1995.
73) СтепанишинБ.І. Особа викладача інституту та шляхи її формування//Рідна школа. – 2009. - №2. – С.60-67.
74) Терлецька Л, Основи психології спілкування, Київ – 2012р
75) Томчук М. І. Психологія вищої школи / М. І.Томчук. - Вінниця: ВАТ «Віноблдрукарня», 2009. - 112 с.
76) Трусов В.П. Вираження емоцій на обличчі / / Питання психології. - 1982. - № 5. С.70-73.
77) Хоружа Л.Л. Етична компетентність вчителя як основа реалізації гуманістичної парадигми освіти // Крок за кроком до життєвої компетентності. Матеріали Всеукраїнської науково-пошукової конференції,16-17 травня 2003 р. – Київ: Лат і К., 2003. – С. 102.
78) Хоружа Л.Л. Педагогическая этика учителя и основные пути ее формирования в вузе // Начальная школа. – 1992. – № 3. – С. 69-73.
79) Хоружа Л.Л. Проблеми педагогічної етики у творчій спадщині В.О. Сухомлинського // Василь Сухомлинський – педагог, творець: Матеріали науково-практичної конференції: До 85- річчя від дня народження видатного педагога /Редкол.: І.Д. Бех та ін. – К.: КМПУ, 2004. – С. 105-109.
80) Хоружа Л.Л. Формирование этической компетентности учителя: методологический аспект // Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати: Практико зорієнтований збірник. – К.: Департамент, 2003. – С. 89-95.
81) Цветкова Т. К. Повышение культуры педагогического общения // Вопросы психологии. -2001. -№2. - С. 176-177.
82) Цукерман Г.А. Види спілкування в навчанні. - Томськ: Пеленг, 1993. - 330 с.
83) ЧмутТ.К. Культура спілкування: Навч. посібник. - Хмельницький: Хіруп, 2009. - 358с.
84) Шевченко Г.П., Джабер Х.М. Естетичне виховання у вищіх навчальних закладах України у сучасний період. - Луганськ: Вид-во СНУ ім. В.Даля, 2004. - С. 45, 91.
85) Щербань П. Сутність педагогічної культури// Вища освіта України.-2004.-№ 3. - С. 67-71.
86) Юсупов М. Психология взаимопонимания. – Казань, 2013.
87) Baltes, P., & Reinert, G. (2009). Cohort effects in cognitive development in children as revealed by cross sectional sequences. Developmental Psychology, 1, 169-177
88) Cloete, ElsabeÂ. "Electronic Education System Model." Department of Computer Science and Information Systems in South Africa, 17 Oct. 2000. Web. 3 June 2015
89) James J. Heckman, Lance J. Lochner, and Petra E. Todd., "Earnings functions, rates of return and treatment effects: The Mincer equation and beyond," in Handbook of the Economics of Education, Eric A. Hanushek and Finis Welch (Eds). Amsterdam: North Holland, 2006: pp. 307–458.
90) Occupational Outlook Quarterly. Bureau of Labor Statistics. Retrieved 10 January 2014.
91) Special Education. Oxford: Elsevier Science and Technology. 2004.
92) http://duep.edu/uk/university_structure/faculty_...
93) http://elkniga.info/book_233_glava_40_PSIKHOLOG%D0%86CHNA_KULTURA_VIKLAD.html
94) http://imanbooks.com/book_410_page_112
95) http://pedlib.com.ua/pedagogichna-kultura-viklad...
96) http://pidruchniki.com/19410719/pedagogika/pedag...
97) http://pidruchniki.com/19650323/pedagogika/pedagogichniy_takt
98) http://readbookz.com/book/172/5428.html
99) http://www.kgpa.km.ua/?q=node/233
100) https://www.ebsco.com
101) https://www.ebscohost.com/international-schools/...
102) https://www.ebscohost.com/international-schools/...
103) https://www.ebscohost.com/schools