ПСИХОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ


Автор(ка)
Темченко Вікторія Геннадіївна

Ступінь
Магістр

Група
ППм-2-20-1.4з

Спеціальність
231 Практична психологія

Кафедра
Кафедра практичної психології


Анотація

Актуальність теми. Підвищення авторитету державної служби в очах молоді та залучення їх до реалізації свого трудового потенціалу на благо держави не можливо уявити без формування належних соціально-правових умов, які позитивно відображатимуться на психологічному стані працівників. Специфічні особливості, в яких функціонує система публічного управління та адміністрування, характеризуються суттєвою кількістю недоліків, зокрема в частині низької оплати праці, непропорційного співвідношення кількості працівників та їх навантаженості, відсутності мотивації та можливості просування кар’єрними сходами, бюрократизмом, неналежними умовами праці тощо. Проте, зазначені елементи нівелюються в той момент, коли у спеціаліста виникає почуття внутрішньої емоційної спустошеності внаслідок специфічних умов роботи. Більше того, ми усвідомлюємо, що робота працівників у органах публічної влади, як правило, націлена на застосування скоріше інтелектуального ресурсу, а ніж фізичного. У зв’язку з тим, що людський фактор виконує ключову роль в державних управлінських структурах, вважаємо за доцільне зосередити увагу на психологічній характеристиці професійного вигорання державних службовців.
Обрана тематика дослідження вже ставала предметом огляду таких вітчизняних та зарубіжних науковців, як Арефнія С. В., яка досліджувала методи профілактики симптому професійного вигорання (Арефнія, 2018; Арефнія С. В. & Бочелюк В. Й., 2019), Ахмеров А. Р., який інтегрував поняття біографічних криз особистості у наукову площину та розглядав його як один із чинників професійного вигорання (Ахмеров, 1994), Бойко В. В., який приділяв особливу увагу питанням діагностики давного синдрому (Бойко, 2008), Круп’як Л. Б. та Малімон Л. Я., які досліджували специфіку організації та мотивації у діяльності державних службовців (Круп’як, 2015; Малімон, 2015) та інші.
Об’єкт дослідження – професійне вигорання державних службовців. У свою чергу, предмет дослідження – психологічна характеристика професійного вигорання державних службовців.
Мета наукового дослідження – теоретично та емпірично дослідити проблему професійного вигорання через призму діяльності державних службовців та розробити тренінгову програму профілактики їх професійної деформації.
Гіпотеза дослідження – професійна діяльність державних службовців характеризується наявністю ряду чинників, що здійснюють вплив на професійне вигорання державного службовця.
Задля досягнення мети дослідження необхідно виконати ряд наступних завдань:
1. теоретично дослідити поняття «професійного вигорання» та особливості його прояву, розкрити специфіку професійної діяльності державних службовців, які виконують завдання та функції держави;
2. емпірично дослідити ступінь прояву та проаналізувати чинники виникнення як складові психологічної характеристики професійного вигорання державних службовців;
3. охарактеризувати основні підходи щодо попередження професійного вигорання та розробити тренінгову програму профілактики професійного вигорання державних службовців.
Методи дослідження, що використовувались в процесі написання випускної кваліфікаційної роботи, включають в себе комплекс теоретичних і емпіричних методів. Для виконання першого завдання було використано метод теоретичного аналізу і узагальнення матеріалів наукових джерел для визначення змістовної специфіки досліджуваного психологічного феномену. В частині емпіричного дослідження застосовувались бесіда, анкетування, часткового прогнозування. Для реалізації другого завдання використовувалась авторська анкета щодо дослідження чинників розвиту професійного вигорання державних службовців та методика, розроблена К. Маслач та С. Джексона «Діагностика професійного вигорання» в модифікації Н. Водоп’янової (Водопьянова Н., 2005), методи кількісної й якісної обробки даних.
Базою дослідження стала Державна служба України з питань праці (центральний орган виконавчої влади, чисельність працівників якого становить 119 осіб. При цьому, кількість респондентів становила 52 особи). При формуванні висновків (в тому числі, до розділів) в нагоді стали методи індукції і дедукції.
Структура роботи включає в себе вступ, три розділи, висновки до кожного із розділів та загальні висновки, список використаних джерел (включає в себе 61 найменування). Загальна кількість сторінок – 83.

Зміст

Зміст
Вступ
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ
1.1. Поняття «професійного вигорання» та особливості його прояву у
людини
1.2. Специфіка професійної діяльності державних службовців, які виконують завдання та функції держави
1.3. Психологічні, організаційні та соціальні чинники «професійного вигорання» державних службовців
Висновки до 1 розділу
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФЕНОМЕНУ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ
2.1. Методи та організація емпіричного дослідження
2.2. Аналіз результатів емпіричного дослідження психологічних особливостей професійного вигорання державних службовців
Висновки до 2 розділу
РОЗДІЛ 3. МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПРОФІЛАКТИКИ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ
3.1. Основні підходи попередження професійного вигорання
3.2. Тренінгова програма профілактики професійного вигорання державних службовців
Висновки до 3 розділу
Висновки
Список використаних джерел
Додаток А


Покликання

1. Арефнія С. В. (2018) Психологічні засоби профілактики та корекції професійного вигорання державних службовців законодавчого органу влади. (Дисс…кандидата психологічних наук). Київ.
2. Арефнія С. В. & Бочелюк В. Й. (2019) Профілактика та корекція професійного вигорання державних службовців законодавчого органу влади (Монографія) Київ: Прометей
3. Аршава І. О., Кутовий К. П. & Аршава І. Ф. (2020) Психологічні особливості особистості із проявами професійної деформації. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права, № 2, 35-39
4. Ахмеров Р. А. (1994) Биографические кризисы личности (Автореф. дис. канд. психол. Наук). Москва.
5. Берн Е. (2016) Ігри, у які грають люди. пер. з англ. К. Меньшикової. Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля».
6. Богданова Н. О. (2011) Процес формування професійного елітного корпусу державної служби: аспекти державного менеджеризму. № 3 (77). 119-123
7. Бойко В.В. (2008) Синдром эмоционального выгорания: диагностика и профилактика. СПБ: Питер
8. Бойко В.В. (2009) Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. Москва: Инф. дом «Филинъ»
9. Булах В. П. (2015) Синдром професійного вигорання як складний психофізіологічний феномен. Медсестринство. № 4. 47-51
10. Вебер М. (1990) Протистанстка этика и дух капитализма: пер. с нем. Избранные произвидения. Москва: «Прогресс»
11. Витко Т. Ю. (2018) Державний службовець в умовах реформування державного управління в Україні. Аспекти публічного правління. Том 6. № 3. https://aspects. org.ua/ index. php/journal
12. Вірна Ж. П. (2011) Соціальний вимір професійної невротизації особистості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Психологічні науки. 2011. Вип. 94, Т. 2. http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vchdpu...
13. Вірна, Ж. П. & Мудрик А. Б. (2014) Особистісна вимогливість як чинник професійної компетентності (на матеріалі держслужбовців центрів зайнятості): монографія. Луцьк: Вежа-Друк
14. Водопьянова, Н. Е. (2005) Синдром «вигорания»: диагностика и профилактика. СПб.: Питер
15. Гігієна праці: підручник (2011) Київ: ВСВ «Медицина»
16. Гончарук Н. & Серьогін С. (2003) Формування якостей керівника у державному управлінні. Вісн. НАДУ. № 3. 137 – 147.
17. Дмитренко, Е. (2003) Культура здоровья в системе управления человеческими ресурсами. Персонал. № 1. 78-82.
18. Дмитренко, М. Й. (2014) Корпоративна культура у констеляціях пізнього модерну: філософсько - антропологічні експлорації (Автореф. докт. філос. наук) Харків.
19. Дроздова, А. Р. (2013) Психологічні чинники прояву синдрому «емоційного вигорання» у представників різних типів професій і безробітних (дис. … канд. психол. наук). Харків.
20. Дудяк В. (2007) Емоційне вигорання. Київ: Главник.
21. Загороднюк, С. (2000) Управлінське спілкування як засіб оптимізації професійної діяльності державних службовців. зб. наук. пр. УАДУ. Київ. № 2. Ч.4. 346 – 352.
22. Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 4, ст.4
23. Зелінський С. (2016) Теоретико-методологічні засади комплексного оцінювання державних службовців. Київ
24. Зливков, В. Л., Лукомська, С. О. & Федан, О. В. (2016) Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. Київ: Педагогічна думка
25. Іванчук, А., Кравченко, А. & Міхалєв, К. (2020) Особливості синдрому професійного вигорання у державних службовців. Клінічна та профілактична медицина, 4(14), 44-51. https://doi.org/10.31612/2616-4868.4(14).2020.03
26. Йорам Яркони. «Битуах леуми» признала: крики начальника на работе - производственная травма. Вести. Израиль по – русски. 2020. https://www.vesty.co.il/articles/0,7340,L-5660462,00.html
27. Карамушка, Л.М. & Зайчикова, Т.В. (2005) Технологія профілактики та подолання синдрому «професійного вигорання» в організаціях: Навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. Освіти. Київ: «ІНКОС»
28. Карягина, Т.Д., Кухтова, Н.В., Олифирович, Н.И. & Шермазанян, Л. Г. (2017) Профессионализация эмпатии и предикторы выгорания помогающих специалистов. Консультативная психология и психотерапия. Т. 25. № 2. 39–58
29. Кириленко, О.А. (2007) Психологічні детермінанти професійного стресу у представників професії типу «людина – людина» (Автореф. дис. … канд. психол. наук). Київ.
30. Климов, Е.А. (2004) Психология профессионального самоопределения: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва: Издательский центр «Академия»
31. Кокун, О.М. (2012) Психологія професійного становлення сучасного фахівця: Монографія. Київ: ДП "Інформ.-аналіт. агенство"
32. Колтунович Т. (2015) Семантика, дефініції і співвідношення понять «професійне вигорання» та «професійна деформація». Науковий вісник Чернівецького національного університету. Чернівці. Вип. 746. 76–86.
33. Корчинська, Т.В. (2020) Взаємодія емоційного вигорання менеджера по роботі з клієнтами з його психологічним і соціальним благополуччям. Київ: Вид-во Національний університет «Києво-Могилянська академія»
34. Косолапов, О. М. (2010) Професійна деформація працівників ризиконебезпечних професій. Вісник національної академії оборони. № 1 (14). 114-117.
35. Круп’як, Л.Б. (2015) Організація діяльності державного службовця: навч. посібник. Тернопіль.
36. Лукіна, Н.Б. (2017) Дослідження психологічних особливостей особистісних типологій перфекціоністів у структурі цільової спрямованості. Чорноморський національний університет імені Петра Могили. Вип. 6. Т. 1. 56 – 61
37. Малімон, Л. Я. (2015) Мотивація професійної діяльності державних службовців місцевих органів виконавчої влади: монографія. Луцьк: ВежаДрук
38. Москаленко, О. В. (2004) Развитие профессионального самосознания госу-дарственных служащих: учеб.-метод. пособие. Москва: РАГС
39. Москалець, В. П. (2013) Психологія особистості: навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури
40. Новаченко Т.В. (2013) Самоорганізація діяльності державного службовця: вітчизняний та європейський досвід: навч. метод. матеріали. Київ: НАДУ
41. Організаційно-управлінські та психологічні аспекти сучасного ринку праці України (2019): тези доповідей VII Всеукр. наук.-практ. конф. студентів та аспірантів. Київ: ІПК ДСЗУ
42. Орел, В. Е. (2005) Структурно-функциональная организация и генезис психического выгорания (дисс. … доктора психол. наук). Ярославль.
43. Отенко, І. П. (2018) Корпоративна культура: міжнародний та трансформаційний аспекти (Монографія). Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця
44. Перегончук, Н. В. (2011) «Професійне вигорання» як фактор розвитку особистості педагога (Дис. ... канд. психол. наук). Київ
45. Петрусенко, О.І. & Алєксєєнко, С.Д. (2013) Детермінанти синдрому «професійного вигорання» у педагогічних працівників в аспекті психологічного здоров’я. Педагогіка і психологія. Вип. 19. 117 -123
46. Помиткіна, Л. В. (2007) Психодинамічна неконгруентність особистості: діагностика, корекція та консультування (Монографія). Київ: Книжкове вид-во НАУ
47. Профессиональная деформация личности: уч. пособ. (2009) Томск: Изд-во ТПУ.
48. Профілактика та подолання професійного та емоційного вигорання : методичні рекомендації для спеціалістів соціальних служб (2015) Проект програми розвитку ООН «Підтримка реформи соціального сектору в Україні». Київ
49. Самоукина, Н. В. (2007) Эффективная мотивация персонала при минимальных финансовых затратах. Москва: Вершина
50. Сіцінська, М.В. (2011) Попередження професійної деформації державних службовців в Україні: соціально-психологічні аспекти (Автореф. дис. ... канд. наук із держ. упр.) Київ
51. Тімченко, О.В. (2003) Професійний стрес працівників органів внутрішніх справ України (концептуалізація, прогнозування, діагностика та корекція). (Автореф. дис.д-ра психол. наук). Xарків
52. Тригуб, О. П. & Артеменко, Л. П. (2020) Попередження професійного вигорання працівників в умовах діджиталізації. І Міжнародна науково-практична конференція «Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи». Київ. 26-27
53. Улунова, Г. Є. (2010) Культура професійного спілкування державних службовців. Актуальні проблеми психології: психологія навчання. Генетична психологія. Київ: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство». Вип. 17. 466-476.
54. Ханіна, М. Ю. (2020) Теоретико-методологічні засоби дослідження синдрому «професійного вигорання» державних службовців. Миколаїв: ЧНУ ім. Петра Могили.
55. Чубук, Р. В. (2012) Подолання синдрому професійного вигорання у майбутніх соціальних працівників. Миколаїв: ЧДУ імені Петра Могили. Вип. 172. Т. 184. 102–105.
56. Шпекторенко, І. (2008) Структурний підхід до професійної деформації державних службовців. Вісник Національної академії державного управління. № 4.47–60
57. Britt, R. R. (2019) Why I’ve Stopped Pursuing Happiness. Luminate. https://medium.com/luminate/why-ive-stopped-purs....
58. Farber, B.A. (1990) Burnout in Psychotherapist: Incidence, types, and trends. Psychotherapy in Private Practice. 35–44
59. Maintaining Healthy Behavior: a Prospective Study of Psychological Well-Being and Physical Activity. (2016) The Society of Behavioral Medicine.
60. Pines A., Aronson E., & Kafry D.(1981) Burnout: From Tedium to Growth. The Free Press, New York.
61. Stanford researchers identify four causes for ‘Zoom fatigue’ and their simple fixes (2021) Stanford News. https://news.stanford.edu/2021/02/23/four-causes...