Формування ритмічної організації мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення
Автор(ка)
Павлівська Юлія Вікторівна
Ступінь
Бакалавр
Група
ЛОГм-1-20-1.4д
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти
Анотація
Актуальність дослідження. Доцільність формування ритмічної організації мовлення
базується на дослідженнях науковців, які схиляються до думки, що в процесі ритмічного
впливу на дитину здійснюється урівноваження діяльності її нервової системи, точності
дозування подразників (темпу, ритму, динаміки музики та слова), розвиток здібності до
зосередження (О. Боряк, В. Грінер, Е. Жак-Далькроза, З. Ленів, М. Шеремет та ін.).
Якісно новий рівень досліджень ритмічної організації мовлення в межах сучасного
парадигмального простору психолінгвістики представлено роботами науковців ХХІ століття
(І. Красовська, І. Забужанська, R. Jackendoff, H. McNeely, P. Suppes, R. Tsur та інші). При
цьому науковці підкреслюють, що ритм довільних рухів у поєднанні зі словом сприяє
нормалізації мовлення. Одним з важливих чинників нормалізації мовлення є тісний зв’язок
рухів та музики (з обов’язковим включенням у цей процес мовленнєвих одиниць-складів,
слів, фраз, текстів).
К. Ушинський зазначав важливість ритму для навчання писемного мовлення. Тому
вирішення питань розвитку почуття ритму у дітей з ЗНМ є актуальною як для формування
усного мовлення, так і для профілактики дисграфії і дислексії у дітей дошкільного віку із
загальним недорозвитком мовлення (ЗНМ), якісної їх підготовки до навчання у школі.
Розвиток ритмічних здібностей є основою для оволодіння звуковим складом слова
рідної мови у дітей із ЗНМ, а також інтонацією й наголосом. Важливо враховувати, що в дошкільний період мовлення дитини розвивається інтенсивно і є найбільш гнучким для
виправлення. Логопедична робота з розвитку ритмічної організації мовлення ведеться через
спеціальну систему вправ, спрямованих на розвиток відтворення ритмічних структур, на
засвоєння ритміки слова і речення та на сприймання загалом.
Для того, щоб не допустити мовленнєвих порушень у дітей із ЗНМ, необхідно
проводити роботу з розвитку ритмічної організації мовлення як частини корекційнологопедичної роботи ще в дошкільному періоді, оскільки діти дошкільного віку з
мовленнєвими порушеннями потребують того, щоб систематичний комплексний
корекційний вплив було розпочато якомога раніше. Ритмічне мовлення сприяє психічному
розвитку дитини в цілому і полегшує її подальше навчання в школі. Порушення просодичної
організації мовленнєвого потоку здійснює негативний вплив як на розвиток усного
розмовного мовлення, так і на засвоєння письма і читання в шкільному віці, що пов’язано з
однією з основних дисфункцій, а саме відсутністю почуття ритму. Тому формування
ритмічної організації висловлювання у дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ є досить
значущою проблемою в даний час.
Відтак, постає нагальна потреба у створенні комплексного підходу до вивчення
ритмічної організації мовлення у зв'язку і у поєднанні з музичним ритмом як важливої
сходинки в оволодінні самостійним мовленнєвим ритмом, його впливом на розвиток
словесної пам'яті і мислення дітей із ЗНМ.
Мeтa дocлiджeння: тeopeтичнo oбґpyнтyвaти тa eмпipичнo дocлiдити вплив якості
ритмічної організації мовлення на його розвиток у дітей старшого дошкільного віку із
загальним недорозвитком мовлення.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Проаналізувати теоретичні джерела з проблеми дослідження.
2. Розробити методику дослідження ритмічної організації мовлення у дітей старшого
дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення.
3. Дослідити вплив якості ритмічної організації мовлення на його розвиток у дітей
старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення.
4. Розробити та апробувати методику формування ритмічної організації мовлення у
дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є комплекс методів: теоретичні –
аналіз наукових психологічних, педагогічних праць з метою вивчення актуальності
дослідження; емпіричні – методи логопедичної діагностики ритмічної організації мовлення у
дошкільників із ЗНМ, педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний,
контрольний експерименти) з метою визначення ефективності розробленої методики
формування ритмічної організації мовлення у дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ;
статистичні – обробка та аналіз результатів дослідження з метою доведення достовірності
результатів педагогічного експерименту.
Ключові слова: діти дошкільного віку із ЗНМ, темп, ритм, ритмічна організація
мовлення, загальний недорозвиток мовлення.
базується на дослідженнях науковців, які схиляються до думки, що в процесі ритмічного
впливу на дитину здійснюється урівноваження діяльності її нервової системи, точності
дозування подразників (темпу, ритму, динаміки музики та слова), розвиток здібності до
зосередження (О. Боряк, В. Грінер, Е. Жак-Далькроза, З. Ленів, М. Шеремет та ін.).
Якісно новий рівень досліджень ритмічної організації мовлення в межах сучасного
парадигмального простору психолінгвістики представлено роботами науковців ХХІ століття
(І. Красовська, І. Забужанська, R. Jackendoff, H. McNeely, P. Suppes, R. Tsur та інші). При
цьому науковці підкреслюють, що ритм довільних рухів у поєднанні зі словом сприяє
нормалізації мовлення. Одним з важливих чинників нормалізації мовлення є тісний зв’язок
рухів та музики (з обов’язковим включенням у цей процес мовленнєвих одиниць-складів,
слів, фраз, текстів).
К. Ушинський зазначав важливість ритму для навчання писемного мовлення. Тому
вирішення питань розвитку почуття ритму у дітей з ЗНМ є актуальною як для формування
усного мовлення, так і для профілактики дисграфії і дислексії у дітей дошкільного віку із
загальним недорозвитком мовлення (ЗНМ), якісної їх підготовки до навчання у школі.
Розвиток ритмічних здібностей є основою для оволодіння звуковим складом слова
рідної мови у дітей із ЗНМ, а також інтонацією й наголосом. Важливо враховувати, що в дошкільний період мовлення дитини розвивається інтенсивно і є найбільш гнучким для
виправлення. Логопедична робота з розвитку ритмічної організації мовлення ведеться через
спеціальну систему вправ, спрямованих на розвиток відтворення ритмічних структур, на
засвоєння ритміки слова і речення та на сприймання загалом.
Для того, щоб не допустити мовленнєвих порушень у дітей із ЗНМ, необхідно
проводити роботу з розвитку ритмічної організації мовлення як частини корекційнологопедичної роботи ще в дошкільному періоді, оскільки діти дошкільного віку з
мовленнєвими порушеннями потребують того, щоб систематичний комплексний
корекційний вплив було розпочато якомога раніше. Ритмічне мовлення сприяє психічному
розвитку дитини в цілому і полегшує її подальше навчання в школі. Порушення просодичної
організації мовленнєвого потоку здійснює негативний вплив як на розвиток усного
розмовного мовлення, так і на засвоєння письма і читання в шкільному віці, що пов’язано з
однією з основних дисфункцій, а саме відсутністю почуття ритму. Тому формування
ритмічної організації висловлювання у дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ є досить
значущою проблемою в даний час.
Відтак, постає нагальна потреба у створенні комплексного підходу до вивчення
ритмічної організації мовлення у зв'язку і у поєднанні з музичним ритмом як важливої
сходинки в оволодінні самостійним мовленнєвим ритмом, його впливом на розвиток
словесної пам'яті і мислення дітей із ЗНМ.
Мeтa дocлiджeння: тeopeтичнo oбґpyнтyвaти тa eмпipичнo дocлiдити вплив якості
ритмічної організації мовлення на його розвиток у дітей старшого дошкільного віку із
загальним недорозвитком мовлення.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. Проаналізувати теоретичні джерела з проблеми дослідження.
2. Розробити методику дослідження ритмічної організації мовлення у дітей старшого
дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення.
3. Дослідити вплив якості ритмічної організації мовлення на його розвиток у дітей
старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення.
4. Розробити та апробувати методику формування ритмічної організації мовлення у
дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є комплекс методів: теоретичні –
аналіз наукових психологічних, педагогічних праць з метою вивчення актуальності
дослідження; емпіричні – методи логопедичної діагностики ритмічної організації мовлення у
дошкільників із ЗНМ, педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний,
контрольний експерименти) з метою визначення ефективності розробленої методики
формування ритмічної організації мовлення у дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ;
статистичні – обробка та аналіз результатів дослідження з метою доведення достовірності
результатів педагогічного експерименту.
Ключові слова: діти дошкільного віку із ЗНМ, темп, ритм, ритмічна організація
мовлення, загальний недорозвиток мовлення.
Зміст
СПИСОК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ ………………………………… 3
ВСТУП ……………………………………………………………………. 4
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ РИТМІЧНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ ……………………. 7
1.1. Загальна характеристика ритмічної організації мовлення у дітей із загальним недорозвитком мовлення ………………………………………. 7
1.2. Особливості ритмічної організації мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення ………………... 22
Висновки до першого розділу………………………………………………. 36
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ РИТМІЧНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ ……………………………………………………………….. 38
2.1. Організація та методика проведення констатувального етапу дослідження…………………………………………………………………. 38
2.2. Особливості сформованості ритмічної організації мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення ……. 44
Висновки до другого розділу ………………………………………………. 47
РОЗДІЛ 3. МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ РИТМІЧНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ ……………………………………………………………….. 50
3.1. Обґрунтування методики формувального експериментального навчання ……………………………………………………………………... 50
3.2. Аналіз результатів формувального етапу дослідження ……………... 55
Висновки до третього розділу ……………………………………………... 59
ВИСНОВКИ ………………………………………………………………... 61
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ………………………………. 63
ДОДАТКИ …………………………………………………………………... 66
ВСТУП ……………………………………………………………………. 4
РОЗДІЛ 1. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ РИТМІЧНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ ……………………. 7
1.1. Загальна характеристика ритмічної організації мовлення у дітей із загальним недорозвитком мовлення ………………………………………. 7
1.2. Особливості ритмічної організації мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення ………………... 22
Висновки до першого розділу………………………………………………. 36
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ РИТМІЧНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ ……………………………………………………………….. 38
2.1. Організація та методика проведення констатувального етапу дослідження…………………………………………………………………. 38
2.2. Особливості сформованості ритмічної організації мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення ……. 44
Висновки до другого розділу ………………………………………………. 47
РОЗДІЛ 3. МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ РИТМІЧНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ ……………………………………………………………….. 50
3.1. Обґрунтування методики формувального експериментального навчання ……………………………………………………………………... 50
3.2. Аналіз результатів формувального етапу дослідження ……………... 55
Висновки до третього розділу ……………………………………………... 59
ВИСНОВКИ ………………………………………………………………... 61
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ………………………………. 63
ДОДАТКИ …………………………………………………………………... 66
Покликання
1. Анатомія, фізіологія та патологія органів слуху і мовлення : навч. посібник для студ. ф-ту дошк. та корекц. освіти / уклад. Н. П. Голуб. Умань : Візаві, 2015. 116 с.
2. Боровик І. Г. Розвиток ритмічної здібності дошкільників. Логопед : наук.-методич. журнал. Х. : Вид. група «Основа», 2011. № 4. С. 19-22.
3. Боряк О. Характеристика просодичної сторони мовлення дітей старшого дошкільного віку з дизартрією : [розлади мовлення у дітей дошкільного віку]. Вісн. Інту розвитку дитини. Серія: Філософія. Педагогіка. Психологія : зб. наук. пр. / Нац. пед. унт ім. М. П. Драгоманова. Ін-т розвитку дитини. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. Вип. 13. С. 57–64.
4. Венгер Л.А., Тарасова К.В., Лаврентьева Т.В. Генезис сенсорных способностей. М. : Педагогика, 1976. 256 с.
5. Визель Т.Г. Основы нейропсихологии. М., 2017. 264 с.
6. Волкова Г.А. Логопедическая ритмика: Учеб. для студ. высш. учеб, заведений. М: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2002. 272 с.
7. Галущенко В.І. Особливості формування просодичного компонента мовлення у дітей зі стертою формою дизартрії : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 / Держ. закл. «Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського». О., 2012. 20 с.
8. Жукова Н. С., Мастюкова Е. М., Филичева Т. Б. Логопедия. Преодоление общего недоразвития речи у дошкольников. Екатеринбург: Изд-во АРД ЛТД, 1998. 320 с.
9. Загальне недорозвинення мовлення: теорія та перспективне планування корекційно-розвиткової роботи: навчальний посібник / уклад. Н. М. Могильова. Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2019. 123 с.
10. Колишкін О. В. Вступ до спеціальності «Корекційна освіта» : навч. посіб. Суми : Уніврситетська книга, 2013. 392 с.
11. Колупаєва А.А., Савчук Л.О. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. Видання доповнене та перероблене: наук.-метод. посіб. К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. 274 с.
12. Кузьмин Ю.И., Венцов А.В. Об организации дыхания при речи. Механизмы речеобразования и восприятия сложных звуков. М.; Л., 1966. 245 с.
13. Левина Р. Е. Основы теории и практики логопеди. М. : Просвещение, 1968. 367 с.
14. Лепеха Л.П., Городиська М.Б Логопедичні ігри в корекційній роботі з дітьми із загальним недорозвиненням мовлення. Львів-Дрогобич: Посвіт, 2014. 76 с.
15. Логопедия. Методическое наследие: Пособие для логопедов и студ. дефектол. факультетов пед. вузов / Под ред. Л.С. Волковой: В 5 кн. М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2007. Кн. II: Нарушения темпа и ритма речи: Заикание. Брадилалия. Тахилалия. 431 с.
16. Логопедія : підручник / за редакцією М.К. Шеремет. Вид. 3-тє, перер. та доповн. К. : Видавничий Дім «Слово», 2015. 776 с.
17. Логопсихологія : навч. посіб. / С. Ю. Конопляста, Т. В. Сак ; за ред. М.К. Шеремет. К. : Знання, 2010. 293 с.
18. Марченко І. С. Спеціальна методика розвитку мовлення (логопедична робота з корекції порушень мовлення у дошкільників) : навч. посіб. для студентів пед. ВНЗ : спец. «Корекційна освіта (логопедія)». 3-тє вид., перероб. та допов. Київ : Слово, 2015. 307 c.
19. Пересадько Г. І., Стахова Л. Л. Розвиток просодичних компонентів мовлення в дітей із загальним недорозвиненням мовлення. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : матеріали VI Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції, (14 квітня 2017 року, м. Суми). Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. С. 111–114.
20. Правдина О. В. Логопедия : Учеб. пособие для студентов дефектолог. фак-тов пед. ин-тов. Изд. 2-е, доп. и перераб. М. : «Просвещение», 1973. 272 с.
21. Рібцун Ю. В. Професійний довідник учителя-логопеда дошкільного навчального закладу. Х. : Вид. група «Основа», 2012. 239 с.
22. Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення : програмно-методичний комплекс. К. : Кафедра, 2013. 284 с.
23. Рычкова Н.А. Логопедическая ритмика. Диагностика и коррекция нарушений произвольных движений у детей, страдающих заиканием: метод. рек. М. : Ассоциация авт. И изд. Тандем; ГНОМ-ПРЕСС, 1998. 36 с.
24. Семенович А.В. Нейропсихологическая коррекция в детском возрасте. Метод замещающегося онтогенеза. М.: Генезис, 2017. 474 с.
25. Соботович Є. Ф. Нормативні показники мовленнєвого розвитку (в його фонетико-фонематичній ланці) дітей дошкільного віку. Дефектологія. 2002. № 3. С. 2-5.
26. Тарасун В. В. Основи теорії і практики логодидактики : підруч. для студентів ВНЗ / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ : Каравела, 2017. 315 с.
27. Теплов Б. М. Психология музыкальных способностей : учебное пособие. 2-е изд., стер. Санкт-Петербург : Планета музыки, 2020. 488 с.
28. Трофименко Л.І. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ: Програмно-методичний комплекс. 2013. 108 с.
29. Филатова Ю. О., Гончарова Н. Н., Прокопенко Е. В. Логоритмика: Технология развития моторного и речевого рит мов у детей с нарушениями речи: Учебно-методическое пособие / под редакцией Л.И. Беляковой. М.: Национальный книжный центр, 2017. 208 с.