Управління впровадженням універсального дизайну в закладах загальної середньої освіти
Автор(ка)
Науменко Марина Сергіївна
Ступінь
Магістр
Група
УЗОм-1-20-1.4з
Спеціальність
073 Управління навчальним закладом (з.ф.н.)
Кафедра
Кафедра управління
Анотація
Сучасна школа має задовольняти освітні потреби всіх без винятку учнів і спрямована не лише на створення інклюзивного середовища для дітей з особливими освітніми потребами, а й на адаптацію освітнього середовища як універсального дизайну. Тому що універсальний дизайн – це конструкція, якою може користуватися кожен без будь-яких коригувань і спеціальних конструкцій.
Концепція універсального дизайну широко поширена в країнах світу, що розвиваються та висвітлюється в документах: Ради Європи, Організації Об’єднаних Націй.
Концепція універсального дизайну широко поширена в країнах світу, що розвиваються та висвітлюється в документах: Ради Європи, Організації Об’єднаних Націй.
Зміст
Зміст
ВСТУП………………………………………………………………………………
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ УПРАВЛІННЯ ВПРОВАДЖЕННЯМ УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ В РОБОТУ ЗЗСО……………………………...
1.1 Визначення ключових дефініцій теми дослідження………………………….
1.2 Нормативно правове забезпечення впровадження та використання універсального дизайну в ЗЗСО.…………………………………………..
1.3 Впровадження універсального дизайну в роботу ЗЗСО: аудит доступності.……………………………………………………………………
Висновок до розділу 1………………………………………………………………
РОЗДІЛ 2. ПРАКТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ УПРАВЛІННЯ ВПРОВАДЖЕННЯМ УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ В ПРАКТИКУ РОБОТИ ЗЗСО..……………..
2.1 Оцінка стану впровадження універсального дизайну у практику ЗЗСО …
2.2 Практичні рекомендації керівникам ЗЗСО щодо управління впровадженням універсального дизайну………………………………………..
Висновок до розділу 2……………………………………………………………..
ВИСНОВКИ………………………………………………………………………...
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА………………………………………………….
ДОДАТКИ…………………………………………………………………………..
ВСТУП………………………………………………………………………………
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ УПРАВЛІННЯ ВПРОВАДЖЕННЯМ УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ В РОБОТУ ЗЗСО……………………………...
1.1 Визначення ключових дефініцій теми дослідження………………………….
1.2 Нормативно правове забезпечення впровадження та використання універсального дизайну в ЗЗСО.…………………………………………..
1.3 Впровадження універсального дизайну в роботу ЗЗСО: аудит доступності.……………………………………………………………………
Висновок до розділу 1………………………………………………………………
РОЗДІЛ 2. ПРАКТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ УПРАВЛІННЯ ВПРОВАДЖЕННЯМ УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ В ПРАКТИКУ РОБОТИ ЗЗСО..……………..
2.1 Оцінка стану впровадження універсального дизайну у практику ЗЗСО …
2.2 Практичні рекомендації керівникам ЗЗСО щодо управління впровадженням універсального дизайну………………………………………..
Висновок до розділу 2……………………………………………………………..
ВИСНОВКИ………………………………………………………………………...
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА………………………………………………….
ДОДАТКИ…………………………………………………………………………..
Покликання
1. American Speech-Language & Hearing Association (ASHA). (1989). Competencies for speech-language pathologists providing services in augmentative communication. ASHA, 31, 107–110.
2. Bar, L., & Galluzzo, J. (1999). The accessible school: Universal design for educational settings. Berkeley, CA: MIG Communications.
3. Burgstahler, S. (2018). Equal access: Universal design of student services. Seattle: University of Washington. URL: www.uw.edu/doit/Brochures/Academics/ equal_access_ss.html
4. Contextual Bases for Integrating Universal Design into the U.N. Convention on Persons with Disabilities [Electronic resource]. 2004. Access mode: http://www.un.org/esa/socdev/enable/rights/ahc3aa.pdf
5. Council of Europe Resolution ‘Achieving full participation through Universal Design’ [Electronic resource]. 2007 Access mode: http://www.accessibletourism.org/resources/resap...
6. Mace, R. L., Hardie, G. J., & Place, J. P. (1996). 6 Accessible environments: Toward universal design. Raleigh: North Carolina State University. www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/ACC Environments.pdf
7. Resolution of the Council of the European Union and the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council, on a new European disability framework [Electronic resource]. 2010. Access mode: http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?ur...(02)
8. Story, M. F., Mueller, J. L., & Mace, R. L. (1998). The universal design file: Designing for people of all ages and abilities. Raleigh, North Carolina State University. Access mode: https://ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pudfiletoc.htm
9. Sychenko, V., & Khytko, M. (2020). Problem-goal principles of strategic planning of the regional education system development. Public Administration and Regional Development, (8), 596-617.
10. Vaskivska H. (2017). Didactic aspects of upper secondary and university education fundamentalization. Science and Education, 2017, Issue 5. P. 46–50. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-5-9.
11. Абросімова І., Кизимчук О. Інклюзивний дизайн та його використання. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/1333... (дата звернення 05.03.2021).
12. Азін В. О., Байда Л. Ю., Грибальський Я. В., Красюкова-Еннс О. В. Доступність та універсальний дизайн : навч.-метод. посіб./ за заг. ред. Байди Л. Ю., Красюкової, Еннс О. В. Київ, 2013. 128 с.
13. Байда Л. (2020). Як застосовувати в школах універсальний дизайн, стандарти доступності й розумне пристосування. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-zastosovuvaty-v-... (Дата звернення: 21.03.2021)
14. Балл Г. А. Понятие адаптации и его значение для психологии личности // Вопросы психологии. 1989. №1 С. 92–100.
15. Бандуріна К. В. Універсальний дизайн для людей з інвалідністю. Збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції (17 травня 2018 року, м. Запоріжжя). Запоріжжя: Вид-во Хортицької національної академії, 2018. С. 212. URL: https://khnnra.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02..." class="hcphp-link">https://khnnra.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02... (Дата звернення: 05.03.2021).
16. Бережний Є., Новосельчук Н. Універсальний дизайн в організації внутрішнього простору для дітей з обмеженими можливостями. Тези 72-ої наукової конференції професорів, викладачів, наукових працівників, аспірантів та студентів університету, присвяченої 90-річчю Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (Полтава, 21 квітня – 15 травня 2020 р.). Полтава: Національний університет імені Юрія Кондратюка, 2020. Т. 1. С. 75-76.
17. Білобровко Т. І., Кожуховська Л. П. Філософія науки й управління освітою : навч.-метод. посіб. Переяслав-Хмельницький, 2015. 166 с.
18. Блеч Г. Компетентнісний підхід у навчанні української мови школярів з порушеннями інтелектуального розвитку. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. Випуск 16, 2020. С. 44-59.
19. Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. Київ, Державна служба якості освіти, 2019. 240 с.
20. Вайнола Р. Безбар’єрне середовище закладу освіти як умова інтеграції дітей З інвалідністю. Післядипломна освіта в Україні. 2018. С. 104-106. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/p...%D0%9F%D0%9E__1_2018_%D0%92%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%B0.pdf (Дата звернення: 05.03.2021).
21. Верлос Н. В. Конституційне право зарубіжних країн: курс лекцій.
Запоріжжя: ЗНУ, 2017. 145 с
22. Виртосу І., Печончик Т. Універсальний дизайн: практичні поради для кожного. 39 с. URL: www.ud.org.ua (дата звернення 05.03.2021).
23. Ворон М. Універсальний дизайн в освіті. Науково-методичний центр інклюзивної освіти. 2017. URL: http://nmcio.ippo.kubg.edu.ua/?p=2414 (дата звернення 05.03.2021).
24. Державні будівельні норми України. Будинки і споруди. Заклади освіти. (ДБН В.2.2-3:2018). URL: https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/.... (Дата звернення: 08.08.2021).
25. Державні будівельні норми. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення. ДБНВ.2.2-17:2006. URL: http://kbu.org.ua/assets/app/documents/dbn2/66.1.%20%D0%94%D0%91%D0%9D%20%D0%92.2.2-17~2006.%20%D0%91%D1%83%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B8%20%D1%96%20%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D0%B4%D0%B8.%20%D0%94%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%83%D0%BF%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C.pdf (дата звернення 05.03.2021).
26. Довідник безбар’єрності. URL: https://bf.in.ua/ (Дата звернення: 08.06.2021)
27. Дробот О. В. Професійна свідомість керівника : навч. посіб. Київ : Талком, 2016. 340 с.
28. Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України; головний ред. В.Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.
29. Енциклопедія Сучасної України: електронна версія. Гол. редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=44834 (Дата звернення: 17.04.2021).
30. Загальна декларація прав людини. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/snow/995_015 (Дата звернення: 16.07.2021)
31. Закон про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?pf3516=6437&skl=9 (Дата звернення: 05.03.2021)
32. Закон України Про вищу освіту від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 15.11.2017).
33. Закон України Про освіту. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Дата звернення: 18.07.2021).
34. Закон України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/875-12 (Дата звернення: 18.07.2021).
35. Ільїч Л.М., Науменко М.С.(2021) Впровадження універсального дизайну в заклади загальної середньої освіти: аудит доступності Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка (36 (2)). с. 53-58. ISSN 2412-2009 https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.367
36. Індекс інклюзії: розвиток навчання та участі в життєдіяльності шкіл: посіб.; пер. з англ. Київ: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. 190 с.
37. Ковальчук В.І., Єрмак Т.М. Планування діяльності закладу загальної середньої освіти в умовах освітніх змін. Молодий вчений. № 4 (56). 2018. С. 510-516.
38. Колупаєва А., Наконечна Л. Універсальний дизайн у підготовці та навчанні: підходи, визначення та використання. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. № 13. Т. 7. 2017 р. С.19-23. URL: https://spp.org.ua/index.php/journal/article/view/74 (Дата звернення: 05.03.2021).
39. Конвенція про права інвалідів. Резолюція Генеральної асамблеї ООН № 61/106, прийнята на шістдесят першій сесії ГА ООН 2006 року (Конвенцію ратифіковано законом України № 1767-VI від 16.12.2009). URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_g71 (Дата звернення: 05.03.2021).
40. Конституція України: офіц. текст. Київ: КМ, 2013. 96 с.
41. Кочкіна І. І. Особливості маркетингових досліджень якості надання освітніх послуг спеціальними загальноосвітніми закладами. Збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції (17 травня 2018 року, м. Запоріжжя). Запоріжжя: Видавництво Хортицької національної академії, 2018. С. 111. URL: https://khnnra.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02..." class="hcphp-link">https://khnnra.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02... (Дата звернення: 05.03.2021).
42. Кудляк С. Організаційно-педагогічні умови забезпечення ефективності системи планування розвитку загальноосвітнього навчального закладу. Scientific periodicals. № 11. 2017. URL: http://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/1899 (дата звернення 05.03.2021).
43. Кузьменко Ю., Терентьєва Н. Універсальний дизайн в сучасному освітньому просторі України: законодавчий простір. URL: http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/4150/1/%D0%A3%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B8%CC%86%20%D0%B4%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D0%B8%CC%86%D0%BD%20%D0%B2%20%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%83%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%BC%D1%83%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%96%CC%88%D0%BD%D0%B8.pdf (дата звернення 05.03.2021).
44. Кулініч О. О. Право людини і громадянина на освіту в Україні та
конституційно-правовий механізм його реалізації: автореф. дис. канд.
юрид. наук: 12.00.02. Маріуполь, 2015. 20 с.
45. Лебідь О. Процесний підхід до стратегічного управління загальноосвітнім навчальним закладом. Молодь і ринок. №12 (155). 2017. С. 94-97.
46. Лебідь О., Волкова Н. Готовність керівника загальноосвітнього навчального закладу до стратегічного управління : структурно-компонентний аналіз. European vector of contemporary psychology, pedagogy and social sciences: the experience of Ukraine and Republic of Poland: сol. monogr. Sandomierz: Izdevnieciba «Baltija Publishing». № 1. 2017. URL: http://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/1822 (дата звернення 05.03.2021).
47. Музафарова Е. А. Технології інклюзивної освіти як засобу для створення безбар‘єрного навчання дітей з ОВЗ / Е. А. Музафарова // Освіта і виховання. — 2016. — № 5. — С. 89–91
48. Національна доктрина розвитку освіти, 2002. С. 12–24
49. Носенко Ю. (2018) Технології підтримки універсального дизайну в освіті. URL: https://lib.iitta.gov.ua/711688/1/Nosenko.pdf (Дата звернення: 22.03.2021).
50. Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів. Київ, 2018. 252 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-... (дата звернення 05.03.2021).
51. Паламар С.П. (2018) Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання. № 1-2 (20-21). С. 267-278.
52. Паламар С.П., Булана, Л.В. (2018) Формування моральних цінностей в молодших школярів Молодий вчений (9(61)). с. 419-422. ISSN 2304-5809
53. Паламар С.П., Науменко М.С. (2020) Підготовка майбутніх вихователів дітей дошкільного віку в контексті сучасних освітніх парадигм. Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання № 2 (29). с. 105-120.
54. Петрочко Ж.В. Дитина в складних життєвих обставинах: соціально-педагогічне забезпечення прав: монографія. Рівне: видавець О. Зень, 2010. 368 с.
55. Порошенко М.А. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ: ТОВ «Агентво «Україна», 2019. 300 с.
56. Про активізацію роботи щодо забезпечення прав людей з інвалідністю. Указ Президента України №678 від 03.12.2015 р. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/678/2015 (дата звернення: 15.07.2021).
57. Про затвердження Державної цільової програми “Національний план дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю” на період до 2020 року. Постанова Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2012 р. № 706. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/706-2012-%D0%BF#Text. (Дата звернення: 12.03.2021).
58. Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення на 2009 - 2015 роки "Безбар'єрна Україна". Постанова Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 р. N 784. URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/kp090784... (Дата звернення: 08.05.2021).
59. Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю і факультативного протоколу до неї. Закон України №1767-VI від 16.12.2009 р. – URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1767-17. (дата звернення: 15.07.2021).
60. Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р. URL: https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnost...-%E2%84%96-366-r-pro-shvalennya-naczionalnoyi-strategiyi-iz-stvorennya-bezbaryernogo-prostoru-v-ukrayini-na-period-do/ (Дата звернення: 08.08.2021).
61. Психологічний словник: авт.-уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова; ред. Н. А. Побірченко. Київ: Науковий світ, 2007. 274 с.
62. Сидорченко О. І., Палій С. М. (2015) Універсальний дизайн як спосіб вирішення проблем доступності. Научный взгляд в будущее. Т. 10. № 1.1. С. 148-152.
63. Словник української мови: в 11 томах. 1970. URL: http://sum.in.ua/ (дата звернення: 15.07.2021).
64. Софій Н.З., Найда Ю.М. Концептуальні аспекти інклюзивної освіти. Інклюзивна школа: особливості організації та управління. за заг. ред. Л.І. Даниленко. Київ, 2007. 128 с.
65. Степанова-Камиш А. (2020). Навчання дітей з ООП: адаптація та модифікація навчальних програм. URL: https://nus.org.ua/articles/navchannya-ditej-z-o... (Дата звернення: 17.03.2021).
66. Суспільно-політична думка: словник-довідник, уклад. О. Юристовський, Львів 2008, с. 526.
67. Сучасне суспільство: філософсько-правове дослідження актуальних
проблем: монографія / за ред. О. Г. Данильяна. Харків: Право, 2016. 488 с.
68. Тенденції розвитку інклюзивної освіти в Україні: комплексний підхід. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (28 лютого – 1 березня 2017, м. Львів). Львів, 2017. 142 с.
69. Універсальний безбар’єрний дизайн. Аудит доступності. РЦНЖ. Львів. 2003. 24 с.
70. Універсальний дизайн в освіті: посібник. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 76 с.
71. Управління навчально-виховним процесом нової української школи в контексті реформи впровадження інклюзивної освіти в Україні : мат-ли Всеукр. форуму молодих науковців (учнів, студентів, магістрантів, аспірантів) (м. Полтава, 16-17 квітня 2020 р.) / за ред. М. В. Гриньової. Полтава: Астрая, 2020. 345 с.
72. Ферт О. Освітній та соціальний компоненти комплексного підходу до організації інклюзивного простору. Актуальні питання корекційної освіти. 2018. С. 301-309.
73. Ферт О., Баранович Ю. Особливості інклюзивного освітнього процесу в Україні та Іспанії. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. № 34. 2019. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.p... (дата звернення 05.03.2021).
74. Юність науки – 2018: соціально-економічні та гуманітарні аспекти розвитку суспільства. Збірник тез Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених (м. Чернігів, 11-12 квітня 2018р.) Чернігів: Черніг. нац. технол. ун-т, 2018. Ч. 2. 320 с.
75. Яцишина О.В. (2021). Управління закладом загальної середньої освіти в умовах інклюзії. Матеріали І Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат» (8 квітня 2021 року, Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка). Тернопіль, 2021. С. 211-213.
2. Bar, L., & Galluzzo, J. (1999). The accessible school: Universal design for educational settings. Berkeley, CA: MIG Communications.
3. Burgstahler, S. (2018). Equal access: Universal design of student services. Seattle: University of Washington. URL: www.uw.edu/doit/Brochures/Academics/ equal_access_ss.html
4. Contextual Bases for Integrating Universal Design into the U.N. Convention on Persons with Disabilities [Electronic resource]. 2004. Access mode: http://www.un.org/esa/socdev/enable/rights/ahc3aa.pdf
5. Council of Europe Resolution ‘Achieving full participation through Universal Design’ [Electronic resource]. 2007 Access mode: http://www.accessibletourism.org/resources/resap...
6. Mace, R. L., Hardie, G. J., & Place, J. P. (1996). 6 Accessible environments: Toward universal design. Raleigh: North Carolina State University. www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/ACC Environments.pdf
7. Resolution of the Council of the European Union and the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council, on a new European disability framework [Electronic resource]. 2010. Access mode: http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?ur...(02)
8. Story, M. F., Mueller, J. L., & Mace, R. L. (1998). The universal design file: Designing for people of all ages and abilities. Raleigh, North Carolina State University. Access mode: https://ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pudfiletoc.htm
9. Sychenko, V., & Khytko, M. (2020). Problem-goal principles of strategic planning of the regional education system development. Public Administration and Regional Development, (8), 596-617.
10. Vaskivska H. (2017). Didactic aspects of upper secondary and university education fundamentalization. Science and Education, 2017, Issue 5. P. 46–50. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-5-9.
11. Абросімова І., Кизимчук О. Інклюзивний дизайн та його використання. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/1333... (дата звернення 05.03.2021).
12. Азін В. О., Байда Л. Ю., Грибальський Я. В., Красюкова-Еннс О. В. Доступність та універсальний дизайн : навч.-метод. посіб./ за заг. ред. Байди Л. Ю., Красюкової, Еннс О. В. Київ, 2013. 128 с.
13. Байда Л. (2020). Як застосовувати в школах універсальний дизайн, стандарти доступності й розумне пристосування. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-zastosovuvaty-v-... (Дата звернення: 21.03.2021)
14. Балл Г. А. Понятие адаптации и его значение для психологии личности // Вопросы психологии. 1989. №1 С. 92–100.
15. Бандуріна К. В. Універсальний дизайн для людей з інвалідністю. Збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції (17 травня 2018 року, м. Запоріжжя). Запоріжжя: Вид-во Хортицької національної академії, 2018. С. 212. URL: https://khnnra.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02..." class="hcphp-link">https://khnnra.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02... (Дата звернення: 05.03.2021).
16. Бережний Є., Новосельчук Н. Універсальний дизайн в організації внутрішнього простору для дітей з обмеженими можливостями. Тези 72-ої наукової конференції професорів, викладачів, наукових працівників, аспірантів та студентів університету, присвяченої 90-річчю Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (Полтава, 21 квітня – 15 травня 2020 р.). Полтава: Національний університет імені Юрія Кондратюка, 2020. Т. 1. С. 75-76.
17. Білобровко Т. І., Кожуховська Л. П. Філософія науки й управління освітою : навч.-метод. посіб. Переяслав-Хмельницький, 2015. 166 с.
18. Блеч Г. Компетентнісний підхід у навчанні української мови школярів з порушеннями інтелектуального розвитку. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. Випуск 16, 2020. С. 44-59.
19. Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. Київ, Державна служба якості освіти, 2019. 240 с.
20. Вайнола Р. Безбар’єрне середовище закладу освіти як умова інтеграції дітей З інвалідністю. Післядипломна освіта в Україні. 2018. С. 104-106. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/p...%D0%9F%D0%9E__1_2018_%D0%92%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%B0.pdf (Дата звернення: 05.03.2021).
21. Верлос Н. В. Конституційне право зарубіжних країн: курс лекцій.
Запоріжжя: ЗНУ, 2017. 145 с
22. Виртосу І., Печончик Т. Універсальний дизайн: практичні поради для кожного. 39 с. URL: www.ud.org.ua (дата звернення 05.03.2021).
23. Ворон М. Універсальний дизайн в освіті. Науково-методичний центр інклюзивної освіти. 2017. URL: http://nmcio.ippo.kubg.edu.ua/?p=2414 (дата звернення 05.03.2021).
24. Державні будівельні норми України. Будинки і споруди. Заклади освіти. (ДБН В.2.2-3:2018). URL: https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/.... (Дата звернення: 08.08.2021).
25. Державні будівельні норми. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення. ДБНВ.2.2-17:2006. URL: http://kbu.org.ua/assets/app/documents/dbn2/66.1.%20%D0%94%D0%91%D0%9D%20%D0%92.2.2-17~2006.%20%D0%91%D1%83%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B8%20%D1%96%20%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D0%B4%D0%B8.%20%D0%94%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%83%D0%BF%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C.pdf (дата звернення 05.03.2021).
26. Довідник безбар’єрності. URL: https://bf.in.ua/ (Дата звернення: 08.06.2021)
27. Дробот О. В. Професійна свідомість керівника : навч. посіб. Київ : Талком, 2016. 340 с.
28. Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України; головний ред. В.Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.
29. Енциклопедія Сучасної України: електронна версія. Гол. редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=44834 (Дата звернення: 17.04.2021).
30. Загальна декларація прав людини. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/snow/995_015 (Дата звернення: 16.07.2021)
31. Закон про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?pf3516=6437&skl=9 (Дата звернення: 05.03.2021)
32. Закон України Про вищу освіту від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 15.11.2017).
33. Закон України Про освіту. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Дата звернення: 18.07.2021).
34. Закон України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/875-12 (Дата звернення: 18.07.2021).
35. Ільїч Л.М., Науменко М.С.(2021) Впровадження універсального дизайну в заклади загальної середньої освіти: аудит доступності Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка (36 (2)). с. 53-58. ISSN 2412-2009 https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.367
36. Індекс інклюзії: розвиток навчання та участі в життєдіяльності шкіл: посіб.; пер. з англ. Київ: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. 190 с.
37. Ковальчук В.І., Єрмак Т.М. Планування діяльності закладу загальної середньої освіти в умовах освітніх змін. Молодий вчений. № 4 (56). 2018. С. 510-516.
38. Колупаєва А., Наконечна Л. Універсальний дизайн у підготовці та навчанні: підходи, визначення та використання. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. № 13. Т. 7. 2017 р. С.19-23. URL: https://spp.org.ua/index.php/journal/article/view/74 (Дата звернення: 05.03.2021).
39. Конвенція про права інвалідів. Резолюція Генеральної асамблеї ООН № 61/106, прийнята на шістдесят першій сесії ГА ООН 2006 року (Конвенцію ратифіковано законом України № 1767-VI від 16.12.2009). URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_g71 (Дата звернення: 05.03.2021).
40. Конституція України: офіц. текст. Київ: КМ, 2013. 96 с.
41. Кочкіна І. І. Особливості маркетингових досліджень якості надання освітніх послуг спеціальними загальноосвітніми закладами. Збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції (17 травня 2018 року, м. Запоріжжя). Запоріжжя: Видавництво Хортицької національної академії, 2018. С. 111. URL: https://khnnra.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02..." class="hcphp-link">https://khnnra.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02... (Дата звернення: 05.03.2021).
42. Кудляк С. Організаційно-педагогічні умови забезпечення ефективності системи планування розвитку загальноосвітнього навчального закладу. Scientific periodicals. № 11. 2017. URL: http://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/1899 (дата звернення 05.03.2021).
43. Кузьменко Ю., Терентьєва Н. Універсальний дизайн в сучасному освітньому просторі України: законодавчий простір. URL: http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/4150/1/%D0%A3%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B8%CC%86%20%D0%B4%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D0%B8%CC%86%D0%BD%20%D0%B2%20%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%83%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%BC%D1%83%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%96%CC%88%D0%BD%D0%B8.pdf (дата звернення 05.03.2021).
44. Кулініч О. О. Право людини і громадянина на освіту в Україні та
конституційно-правовий механізм його реалізації: автореф. дис. канд.
юрид. наук: 12.00.02. Маріуполь, 2015. 20 с.
45. Лебідь О. Процесний підхід до стратегічного управління загальноосвітнім навчальним закладом. Молодь і ринок. №12 (155). 2017. С. 94-97.
46. Лебідь О., Волкова Н. Готовність керівника загальноосвітнього навчального закладу до стратегічного управління : структурно-компонентний аналіз. European vector of contemporary psychology, pedagogy and social sciences: the experience of Ukraine and Republic of Poland: сol. monogr. Sandomierz: Izdevnieciba «Baltija Publishing». № 1. 2017. URL: http://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/1822 (дата звернення 05.03.2021).
47. Музафарова Е. А. Технології інклюзивної освіти як засобу для створення безбар‘єрного навчання дітей з ОВЗ / Е. А. Музафарова // Освіта і виховання. — 2016. — № 5. — С. 89–91
48. Національна доктрина розвитку освіти, 2002. С. 12–24
49. Носенко Ю. (2018) Технології підтримки універсального дизайну в освіті. URL: https://lib.iitta.gov.ua/711688/1/Nosenko.pdf (Дата звернення: 22.03.2021).
50. Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів. Київ, 2018. 252 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-... (дата звернення 05.03.2021).
51. Паламар С.П. (2018) Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання. № 1-2 (20-21). С. 267-278.
52. Паламар С.П., Булана, Л.В. (2018) Формування моральних цінностей в молодших школярів Молодий вчений (9(61)). с. 419-422. ISSN 2304-5809
53. Паламар С.П., Науменко М.С. (2020) Підготовка майбутніх вихователів дітей дошкільного віку в контексті сучасних освітніх парадигм. Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання № 2 (29). с. 105-120.
54. Петрочко Ж.В. Дитина в складних життєвих обставинах: соціально-педагогічне забезпечення прав: монографія. Рівне: видавець О. Зень, 2010. 368 с.
55. Порошенко М.А. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ: ТОВ «Агентво «Україна», 2019. 300 с.
56. Про активізацію роботи щодо забезпечення прав людей з інвалідністю. Указ Президента України №678 від 03.12.2015 р. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/678/2015 (дата звернення: 15.07.2021).
57. Про затвердження Державної цільової програми “Національний план дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю” на період до 2020 року. Постанова Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2012 р. № 706. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/706-2012-%D0%BF#Text. (Дата звернення: 12.03.2021).
58. Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення на 2009 - 2015 роки "Безбар'єрна Україна". Постанова Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 р. N 784. URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/kp090784... (Дата звернення: 08.05.2021).
59. Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю і факультативного протоколу до неї. Закон України №1767-VI від 16.12.2009 р. – URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1767-17. (дата звернення: 15.07.2021).
60. Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р. URL: https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnost...-%E2%84%96-366-r-pro-shvalennya-naczionalnoyi-strategiyi-iz-stvorennya-bezbaryernogo-prostoru-v-ukrayini-na-period-do/ (Дата звернення: 08.08.2021).
61. Психологічний словник: авт.-уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова; ред. Н. А. Побірченко. Київ: Науковий світ, 2007. 274 с.
62. Сидорченко О. І., Палій С. М. (2015) Універсальний дизайн як спосіб вирішення проблем доступності. Научный взгляд в будущее. Т. 10. № 1.1. С. 148-152.
63. Словник української мови: в 11 томах. 1970. URL: http://sum.in.ua/ (дата звернення: 15.07.2021).
64. Софій Н.З., Найда Ю.М. Концептуальні аспекти інклюзивної освіти. Інклюзивна школа: особливості організації та управління. за заг. ред. Л.І. Даниленко. Київ, 2007. 128 с.
65. Степанова-Камиш А. (2020). Навчання дітей з ООП: адаптація та модифікація навчальних програм. URL: https://nus.org.ua/articles/navchannya-ditej-z-o... (Дата звернення: 17.03.2021).
66. Суспільно-політична думка: словник-довідник, уклад. О. Юристовський, Львів 2008, с. 526.
67. Сучасне суспільство: філософсько-правове дослідження актуальних
проблем: монографія / за ред. О. Г. Данильяна. Харків: Право, 2016. 488 с.
68. Тенденції розвитку інклюзивної освіти в Україні: комплексний підхід. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (28 лютого – 1 березня 2017, м. Львів). Львів, 2017. 142 с.
69. Універсальний безбар’єрний дизайн. Аудит доступності. РЦНЖ. Львів. 2003. 24 с.
70. Універсальний дизайн в освіті: посібник. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 76 с.
71. Управління навчально-виховним процесом нової української школи в контексті реформи впровадження інклюзивної освіти в Україні : мат-ли Всеукр. форуму молодих науковців (учнів, студентів, магістрантів, аспірантів) (м. Полтава, 16-17 квітня 2020 р.) / за ред. М. В. Гриньової. Полтава: Астрая, 2020. 345 с.
72. Ферт О. Освітній та соціальний компоненти комплексного підходу до організації інклюзивного простору. Актуальні питання корекційної освіти. 2018. С. 301-309.
73. Ферт О., Баранович Ю. Особливості інклюзивного освітнього процесу в Україні та Іспанії. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. № 34. 2019. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.p... (дата звернення 05.03.2021).
74. Юність науки – 2018: соціально-економічні та гуманітарні аспекти розвитку суспільства. Збірник тез Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених (м. Чернігів, 11-12 квітня 2018р.) Чернігів: Черніг. нац. технол. ун-т, 2018. Ч. 2. 320 с.
75. Яцишина О.В. (2021). Управління закладом загальної середньої освіти в умовах інклюзії. Матеріали І Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат» (8 квітня 2021 року, Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка). Тернопіль, 2021. С. 211-213.