Педагогічні умови формування екологічної компетентності учнів початкової школи засобами краєзнавства
Автор(ка)
Потапович Вікторія Віталіївна
Ступінь
Магістр
Група
ПОм-1-20-1.4д
Спеціальність
013 Початкова освіта
Кафедра
Кафедра педагогіки та психології
Анотація
В умовах сучасного етапу розвитку людської цивілізації гостро постали перед людством накопичені протягом тривалого періоду екологічні проблеми, а саме: забруднення ґрунтів, повітря, водойм токсичними відходами, вимирання десятків представників рослинного та тваринного світу, озонові діри, необхідність збереження генофонду та ін. Головною причиною усіх екологічних проблем є недоцільне, непродумане, а інколи - й досить шкідливе втручання людини. Не усвідомлюючи глибини своєї відповідальності перед навколишнім, не замислюючись над необхідністю збереження природи, людство завдає шкоди не лише собі, але й своїм нащадкам. Ось чому зараз перед учителями та вихователями стоїть завдання поглиблення екологічної освіти та виховання молоді. При цьому починати цю роботу слід з найменших школярів, враховуючи їхні морально-психологічні особливості. Так, відомо, для дітей молодшого шкільного віку характерні висока емоційність, емпатія. Вони ближче до серця сприймають негаразди інших людей, переймаються, коли бачать нанесену шкоду природі, сильніше співпереживають. Тому саме початкова школа дає можливість сформувати пізнавальний потенціал зростаючих поколінь, виховувати особистість, яка усвідомлює місце людини у довкіллі через ознайомлення із рослинним і тваринним світом, розкриття взаємозв’язків у природі, вивчення та дослідження рідного краю.
Формування екологічної компетентності громадян України є одним з найголовніших пріоритетів розвитку освіти, що проголошено деклараціями ООН і врегульовано низкою законодавчих документів нашої держави. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року визнає екологізацію освіти одним із основних стратегічних напрямів розвитку держави, але зазначає, що основними проблемами освіти є її повільне екологізування [64]. Документом, що регулює цей процес, є Концепція екологічної освіти України, в якій зазначено, що провідна і найважливіша роль у формуванні особистості з новим, екоцентричним типом мислення та свідомості, високим ступенем екологічної культури відводиться школі [37].
Розв’язання нагальних екологічних проблем довкілля та охорони здоров’я людини потребує трансформації політичних, економічних, соціокультурних та освітніх пріоритетів у характері стосунків людини з природою. Гуманітарно-освітню стратегію розв’язання цих проблем вбачають в переосмисленні ролі й значущості вітчизняної системи освіти в контексті екологічного виховання зростаючих поколінь, зокрема становленні й розвитку екологічної компетентності учнів початкових класів, що спрямована на подальше формування цінностей збереження та захисту природи. Вирішення сучасної екологічної кризи є складовою національної політики переважної більшості країн. Одним із важливих завдань при цьому зазначається забезпечення вагомих змін у ставленні людини до природи, формування екологічної свідомості, екологічного мислення [11] та екологічної компетентності особистості.
Аналіз численних досліджень науковців свідчить, що проблема екологічної освіти та виховання знайшла своє відображення у багатьох розвідках. Серед них і філософські аспекти дослідження проблеми: К. Алілова [1], М. Бауер [3], В. Крисаченко [39] та інші. Педагогічні аспекти екологічної освіти розглядалися С. Дерябо [18], О. Захлєбним [23], І. Звєрєвим [25], І. Матрусовим [49], І. Суравегіною [80], А. Толстоуховим [84].У працях М. Дробнохода розкриваються концептуальні засади формування екологічного мислення [21]; теоретико-методологічні основи екологічного виховання відображено у працях П. Бачинського [4], І. Павленка [57], Г. Пустовіт [67], С. Старовойт [77] та ін.; ціннісним аспектам екологічного виховання присвячено роботи О. Плахотник [60], О. Колонькової [36], О. Лазебної [43], Т. Юркової [95], Р. Щербакова [94].
Слід зазначити, що педагогічна наука має значний досвід екологічного виховання учнів. Проблеми екологічного виховання та формування екологічної культури школярів досліджували як класики педагогічної думки (В. Сухомлинський [81], К. Ушинський [86] та ін.), так і сучасні науковці та практики шкільної освіти. Теоретичні засади екологічного виховання розкриваються у дослідженнях В. Крисоченко, Д. Струпнікової, Л. Гош, А. Захлєбного та ін. Різні аспекти екологічної освіти дітей молодшого шкільного віку висвітлюють у своїх працях такі науковці, як А. Кмець, Н.В. Жук, В. Горощенко [14], Н. Жестова [22], Л. Іщенко [31], А. Кузьмінський [40], Н. Мойсеюк [52], М. Фіцула [88], В. Ягупов [96] та ін.), методисти (Н. Байбара, О. Біда, О. Варакута, О.Л. Іванова [28], С.К. Іващенко [30] та вчителі-практики (Г. Бондаренко, О. Гавриленко [10], Ю. Рева [70], Л. Різник [71], Л. Руденко [73], А. Степанюк [78], О. Ткаченко [83], Н. Хлонь [92], З. Шевців [93] та ін.
Видатний педагог В. Сухомлинський стверджував, що саме природа знаходиться в основі дитячого мислення та творчості. Він вважав, що формування у людини ставлення до рідного краю як складової природи слід починати з раннього віку. На його думку, основою екологічної підготовки зростаючих поколінь мають бути, звичайно, біологічні знання — закони життя живої природи і розуміння того, як необхідно жити, щоб не порушити гармонії навколишнього середовища [81]. Особливості формування природознавчої компетентності учнів в процесі засвоєння системи інтегрованих знань про природу, оволодіннями способами навчально-пізнавальної діяльності, розвитку ціннісних орієнтацій у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики було враховано при розробці Державного стандарту, запровадженому МОН України в загальноосвітніх школах з 2019 року.
Проблема екологічної освіти й виховання в Україні є надзвичайно актуальною та має велике значення для сьогодення та майбутнього нашої країни. Тому, враховуючи ґрунтовний досвід громадських організацій, науковців і педагогів, необхідно об’єднати зусилля з досвідом закладів освіти у розв’язанні проблем екологічної освіти та виховання дітей та молоді у державі. Надзвичайно важливою є екологічна освіта дітей молодшого шкільного віку, адже початкова школа є фундаментом подальшого навчання дитини. Однак, не дивлячись на значні напрацювання в контексті вирішення означеної проблеми, процес формування екологічної компетентності учнів початкових класів залишається актуальним.
Аналіз наукових і методичних джерел дав підстави для визначення наукових положень, що зумовили вибір проблеми для дослідження. Актуальність проблеми, недостатність її цілісного вивчення і необхідність обґрунтування важливості застосування краєзнавчого матеріалу в початковій школі з метою формування екологічної компетентності зумовили вибір теми нашого дослідження– «Педагогічні умови формування екологічної компетентності учнів початкової школи засобами краєзнавства».
Формування екологічної компетентності громадян України є одним з найголовніших пріоритетів розвитку освіти, що проголошено деклараціями ООН і врегульовано низкою законодавчих документів нашої держави. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року визнає екологізацію освіти одним із основних стратегічних напрямів розвитку держави, але зазначає, що основними проблемами освіти є її повільне екологізування [64]. Документом, що регулює цей процес, є Концепція екологічної освіти України, в якій зазначено, що провідна і найважливіша роль у формуванні особистості з новим, екоцентричним типом мислення та свідомості, високим ступенем екологічної культури відводиться школі [37].
Розв’язання нагальних екологічних проблем довкілля та охорони здоров’я людини потребує трансформації політичних, економічних, соціокультурних та освітніх пріоритетів у характері стосунків людини з природою. Гуманітарно-освітню стратегію розв’язання цих проблем вбачають в переосмисленні ролі й значущості вітчизняної системи освіти в контексті екологічного виховання зростаючих поколінь, зокрема становленні й розвитку екологічної компетентності учнів початкових класів, що спрямована на подальше формування цінностей збереження та захисту природи. Вирішення сучасної екологічної кризи є складовою національної політики переважної більшості країн. Одним із важливих завдань при цьому зазначається забезпечення вагомих змін у ставленні людини до природи, формування екологічної свідомості, екологічного мислення [11] та екологічної компетентності особистості.
Аналіз численних досліджень науковців свідчить, що проблема екологічної освіти та виховання знайшла своє відображення у багатьох розвідках. Серед них і філософські аспекти дослідження проблеми: К. Алілова [1], М. Бауер [3], В. Крисаченко [39] та інші. Педагогічні аспекти екологічної освіти розглядалися С. Дерябо [18], О. Захлєбним [23], І. Звєрєвим [25], І. Матрусовим [49], І. Суравегіною [80], А. Толстоуховим [84].У працях М. Дробнохода розкриваються концептуальні засади формування екологічного мислення [21]; теоретико-методологічні основи екологічного виховання відображено у працях П. Бачинського [4], І. Павленка [57], Г. Пустовіт [67], С. Старовойт [77] та ін.; ціннісним аспектам екологічного виховання присвячено роботи О. Плахотник [60], О. Колонькової [36], О. Лазебної [43], Т. Юркової [95], Р. Щербакова [94].
Слід зазначити, що педагогічна наука має значний досвід екологічного виховання учнів. Проблеми екологічного виховання та формування екологічної культури школярів досліджували як класики педагогічної думки (В. Сухомлинський [81], К. Ушинський [86] та ін.), так і сучасні науковці та практики шкільної освіти. Теоретичні засади екологічного виховання розкриваються у дослідженнях В. Крисоченко, Д. Струпнікової, Л. Гош, А. Захлєбного та ін. Різні аспекти екологічної освіти дітей молодшого шкільного віку висвітлюють у своїх працях такі науковці, як А. Кмець, Н.В. Жук, В. Горощенко [14], Н. Жестова [22], Л. Іщенко [31], А. Кузьмінський [40], Н. Мойсеюк [52], М. Фіцула [88], В. Ягупов [96] та ін.), методисти (Н. Байбара, О. Біда, О. Варакута, О.Л. Іванова [28], С.К. Іващенко [30] та вчителі-практики (Г. Бондаренко, О. Гавриленко [10], Ю. Рева [70], Л. Різник [71], Л. Руденко [73], А. Степанюк [78], О. Ткаченко [83], Н. Хлонь [92], З. Шевців [93] та ін.
Видатний педагог В. Сухомлинський стверджував, що саме природа знаходиться в основі дитячого мислення та творчості. Він вважав, що формування у людини ставлення до рідного краю як складової природи слід починати з раннього віку. На його думку, основою екологічної підготовки зростаючих поколінь мають бути, звичайно, біологічні знання — закони життя живої природи і розуміння того, як необхідно жити, щоб не порушити гармонії навколишнього середовища [81]. Особливості формування природознавчої компетентності учнів в процесі засвоєння системи інтегрованих знань про природу, оволодіннями способами навчально-пізнавальної діяльності, розвитку ціннісних орієнтацій у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики було враховано при розробці Державного стандарту, запровадженому МОН України в загальноосвітніх школах з 2019 року.
Проблема екологічної освіти й виховання в Україні є надзвичайно актуальною та має велике значення для сьогодення та майбутнього нашої країни. Тому, враховуючи ґрунтовний досвід громадських організацій, науковців і педагогів, необхідно об’єднати зусилля з досвідом закладів освіти у розв’язанні проблем екологічної освіти та виховання дітей та молоді у державі. Надзвичайно важливою є екологічна освіта дітей молодшого шкільного віку, адже початкова школа є фундаментом подальшого навчання дитини. Однак, не дивлячись на значні напрацювання в контексті вирішення означеної проблеми, процес формування екологічної компетентності учнів початкових класів залишається актуальним.
Аналіз наукових і методичних джерел дав підстави для визначення наукових положень, що зумовили вибір проблеми для дослідження. Актуальність проблеми, недостатність її цілісного вивчення і необхідність обґрунтування важливості застосування краєзнавчого матеріалу в початковій школі з метою формування екологічної компетентності зумовили вибір теми нашого дослідження– «Педагогічні умови формування екологічної компетентності учнів початкової школи засобами краєзнавства».
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП 2
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 7
1.1. Формування екологічної компетентності учнів початкової школи в дослідженнях науковців 7
1.2. Специфіка формування екологічної компетентності учнів в освітньому процесі початкової школи 18
1.3. Потенційні можливості краєзнавства в контексті формування екологічної компетентності учнів початкової школи 40
Висновок до першого розділу 53
РОЗДІЛ 2. СИСТЕМА РОБОТИ З ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ КРАЄЗНАВСТВА 55
2.1. Аналіз рівнів сформованості екологічної компетентності учнів другого класу 55
2.2. Педагогічні умови формування екологічної компетентності учнів другого класу засобами краєзнавства 64
2.3. Аналіз результатів проведеної роботи 74
Висновки до другого розділу 79
ВИСНОВКИ 81
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 86
ДОДАТКИ 95
ВСТУП 2
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 7
1.1. Формування екологічної компетентності учнів початкової школи в дослідженнях науковців 7
1.2. Специфіка формування екологічної компетентності учнів в освітньому процесі початкової школи 18
1.3. Потенційні можливості краєзнавства в контексті формування екологічної компетентності учнів початкової школи 40
Висновок до першого розділу 53
РОЗДІЛ 2. СИСТЕМА РОБОТИ З ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ КРАЄЗНАВСТВА 55
2.1. Аналіз рівнів сформованості екологічної компетентності учнів другого класу 55
2.2. Педагогічні умови формування екологічної компетентності учнів другого класу засобами краєзнавства 64
2.3. Аналіз результатів проведеної роботи 74
Висновки до другого розділу 79
ВИСНОВКИ 81
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 86
ДОДАТКИ 95
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Алилова К. М. Экологический аспект общественного сознания: Анализ религиозно-философских концепций : дис. доктора философ. наук: спец. 09.00.11 «Социальная философия» / Алилова Калимат Мухтаровна. Махачкала, 2001. 312 с.
2. Байбара Н.П. Методика викладання природознавства у початкових класах. К.: Освіта, 2001. 424 с.
3. Бауер М. Й. Методологія екологічної освіти / М. Й. Бауер. Чернівці : Крайова освіта, 2000. 320 с
4. Бачинський П. П. На шляху створення системи екологічної освіти школярів та студентів / П. П. Бачинський // Педагогіка і психологія. 1999. № 2. С.106-112.
5. Баюрко Н. В., Статнік Т. В. Місце краєзнавства в системі освітньої галузі «Природознавство» в початковій школі
6. Біда О.А. Природознавство і сільськогосподарська праця: Методика викладання. Київ: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2000. 400 с.
7. Бондаренко О. М. Формування валеологічної компетентності студентів педагогічних університетів у процесі професійної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 теорія і методика професійної освіти / Олена Миколаївна Бондаренко. Київ. 2008. 20 с.
8. Виховуємо екологічну культуру // Початкова освіта. 2004. №14. С. 2.
9. Волкова Н.П. Педагогіка. К.: Вид. центр «Академія», 2001. 576 с.
10. Гавриленко О. Як навчати екологічного прогнозування // Початкова школа. 1997. №12. С. 42–45.
11. Галимов Р. Ф. Формирование природоохранной компетенции у учащихся среднего звена сельской школы в единстве учебной и внеучебнои деятельности : автореф. дисс… на соискание уч. степениканд. пед.. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Р. Ф. Галимов. Казань, 2012. 25 с
12. Глазачев, С.Н. Экологическая культура и образование: очерки социальной экологии / С.Н. Глазачев, Е.А. Когай. - М.: Горизонт, 1999.
13. Горелов Л.А. Экология. М: Центр, 2000. С. 192–208.
14. Горощенко В.П., Степанов И.А. Методика преподавания природоведения. М.: Просвещение, 1984. 159 с.
15. Данилов М.А., Есипов Б.П. Дидактика / Подобщей ред. Б.П. Есипова. М., АПН, 1957. 513 с.
16. Державна національна програма «Освіта» (Україна XXI ст.). К.: Райдуга, 1994. 61 с.
17. Державний стандарт початкової освіти. ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України (від 24 липня 2019 р. № 688)
18. Дерябо С. Д. Экологическая педагогика и психология / С. Д. Дерябо, В. А. Ясвин. Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. 480 с
19. Дерябо С.Д., Ясвин Б.А. Екологическая педагогика й психология. Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. 480 с.
20. Дидактика средней школы / Под ред. М.Н. Скаткина. М.: Просвещение, 1982.–319 с.
21. Дробноход М. І. Концептуальні основи формування екологічно гомислення та здібностей людини будувати гармонійні відносини з природою: Кол. монографія / М. І. Дробноход, Ф. В. Вольвач, С. Г. Іващенко. К.: МАУП, 2000. 76 с.
22. Жестова Н.С. Возможные виды природоведческой информации в классной и внеклассной работе // Начальная школа. 1987. № 12. С. 39-40.
23. Захлебный А. Н. Содержание экологического образования в средней школе: теоретическое образование и путиреализации : дис.докт. пед. наук : спец. 13.00.01 / Захлебный Александр Николаевич. М., 1987. 389с.
24. Захлебный А.Н. Педагогические принципы и условия экологического образования / А.Н. Захлебный. М.: Педагогика, 1983. 98 с.
25. Зверев И. Д. Экологическое и эстетическое воспитание школьников / И. Д. Зверев, А. П. Печко, А. П. Сидельковский. М.: Педагогика, 1984. 135 с
26. Зверев И. Д. Экологическое образование и воспитание: узловые вопросы /И. Д. Зверев // Экологическое образование: концепции и технологии : сб.науч.тр. Волгоград : Перемена, 1996. С.72-81.
27. Іванова О. Дидактичні ігри як засіб екологічного виховання // Початкова школа. 1998. №12. С. 25–26.
28. Іванова О. Формування екологічної культури // Початкова школа. 1998. №8.–С. 40–42.
29. Іванова О. Формування екологічної культури // Початкова школа. 1998. №8.–С. 40–42.
30. Іващенко С. Екологічна культура в контексті національного виховання // Освіта і управління. 1999. №4. С. 107–115.
31. Іщенко Л. Наступність в екологічному вихованні // Початкова школа. 1998. №9.–С. 31–34.
32. Карпенко Ю.О., Графік М.В. Зелений туризм на Чернігівщині. Чернігів, 2003. 100 с.
33. Кисельов Ф.С. Методика викладання природознавства в початкових класах. К.: Вища школа, 1975.– 176 с.
34. Кисельов Ф.С. Методика викладання природознавства в початкових класах. К.: Вища школа, 1975.– 176 с.
35. Ковальчук І. Виховання екологічної свідомості // Початкова школа. 1999. №10. С. 17–19.
36. Колонькова О. О. Виховання у старшокласників ціннісного ставлення до природи : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.07 «Теорія та методика виховання» / Колонькова Олена Олексіївна. К., 2003. 19 с
37. Концепція екологічної освіти України // Екологія і ресурси: зб. наук. праць. 2002. № 4. С.5-25.
38. Коренева І. Правові аспекти екологічного виховання // Початкова школа. 1999. №10. С. 19–20.
39. Крисаченко В. С. Україна: природа і люди / В. С. Крисаченко, О. І. Мостяєв. К. : Інститут філософії НАН України, 2000. 432 с.
40. Кузьмінський А.І., Омельяненко В.Л. Педагогіка: Підручник. К.: Знання-Прес, 2003. 418 с.
41. Кузьмінський А.І., Омельяненко В.Л. Педагогіка: Підручник. К.: Знання-Прес, 2003. 418 с.
42. Куриленко Н. В. Формування екологічної компетентності учнів основної школи у процесі навчання фізики: автореф. … дис. … канд. пед. наук 13.00.02 теорія та методика навчання (фізика) / Наталія Валентинівна Куриленко. Кіровоград. 2015. 20 с.
43. Лазебна О. М. Формування активної екологічної позиції підлітків: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / О. М. Лазебна. Київ, 2004. 22 с.
44. Левків С.П. Формування екологічної компетентності учнів на уроках біології // Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном : збірник наукових праць / за заг. ред. д.п.н., проф. С. С. Вітвицької, к.п.н., доц. Н. М. Мирончук. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014.
45. Липова Л. Екологічна компетентність особистості в умовах фундаменталізації освіти / Л. Липова,Т. Лукашенко,В. Малишев // Український науковий журнал «Освіта регіону» №1. 2012. С.277. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://social-science.com.ua/article/767
46. Липова Л., Лукашенко Т., Малишев В. Екологічна компетентність особистості в умовах фундаменталізації освіти. Освіта регіону. 2012. № 3. С. 246.
47. Макагон О.Е. Організаційно-педагогічні умови створення сприятливого навчально-виховного середовища в загальноосвітньому навчальному закладі : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Харків, 2007. 23 с.
48. Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К.Маркова. М.: РАГС, 1996. 308 с.
49. Матрусов И. С. Школа и охрана природы / И. С. Матрусов. М. : Знание, 1976. 64 с.
50. Мендерецкий В.В. Реализация межпредметных связей при формировании экспериментальных умений учащихся в обучении физике в 7-8 классах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 1992. 212 с.
51. Миронов Л.В. Методика изучения окружающего мира в начальных классах. М.: Педагогическое общество России, 2002. 360 с.
52. Мойсеюк Н.Є. Педагогіка. 4-е вид., доповн. К., 2003. 615 с.
53. Науменко Г. Г. Освіта як системний чинник формування екологічної культури майбутніх вчителів: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.10 / Г. Г. Науменко. Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. К., 2009. 20 с.
54. Науменко Г.Г. Освіта як системний чинник формування екологічної культури майбутніх вчителів : автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.10 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2009. 20 с.
55. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки. // [Електронний ресурс]- Режим доступу: http: //www. mon.gov.ua/.
56. Обозний В.В. Краєзнавча підготовка вчителя. К, 2001. С. 5.
57. Павленко І. Г. Формування екологічної культури молодших школярів засобами мистецтва : автореф. дис…канд.. пед. наук. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / І. Г. Павленко. Луганськ. 2002. 20 с.
58. Плахотип О. Як ми хочемо прогресу: екологічна освіта школярів // Світло. 2000. №3. С. 37–39.
59. Плахотип О. Як ми хочемо прогресу: екологічна освіта школярів // Світло. 2000. №3. С. 37–39.
60. Плахотник О. В. Психолого-педагогічні засади ціннісного ставлення особистості до природи // Гуманізація навчально-виховного процесу: зб. наук. праць. Вип. ХІІ [О. В. Плахотник, О. О. Безносюк, О. О. Колонькова, Т. П. Спирина] / за загальною редакцією професора В. І. Сенченка. Славянськ: Видавничий центр СДПІ. 2004. С.320-328.
61. Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О. І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / За заг.ред. О. В. Овчарук. К.: КІС. 2004. С. 16-25.
62. Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніхнавчальних закладів1-4 класи [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-os...
63. Пріоритетні напрями наукових досліджень НАПН України на 2018– 2022 рр.[Електронний ресурс]. Режим доступу:http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1315/
64. Про національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс] / Законодавство України // МОН України; Указ президента України від 25 червня 2013 р. № 344. Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013" class="hcphp-link">http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Документ 344/2013, чинний, поточна редакція Прийняття від 25.06.2013.
65. Про національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс] / Законодавство України // МОН України; Указ президента України від 25 червня 2013 р. № 344. Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013" class="hcphp-link">http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Документ 344/2013, чинний, поточна редакція Прийняття від 25.06.2013.
66. Прокопенко О. Екологічне виховання у процесі вивчення біології / Прокопенко О., Демидова Т. // Рідна школа. 2005. № 3. С. 72 -75.
67. Пустовіт Г. П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів 1-9 класів у позашкільних навчальних закладах: дис... доктора пед. наук: 13.00.07 / Пустовіт Григорій Петрович. Тернопіль. 2005. 540 с
68. Ратушняк О. М. Формування екологічної компетентност іучнів початкової школи. Збірник наукових праць. Випуск 16 (1–2014)
69. Ратушняк О. М. Формування екологічної компетентності учнів початкової школи. Збірник наукових праць. Випуск 16 (1–2014). Розділ 5. Методика початкового навчання і дошкільноговихованняfile:///...
70. Рева Ю. Розвиток особистості дитини через екологічний фактор // Рідна школа. 1999. №2. С 44–46.
71. Різник Л. Екологія і ми // Початкова школа. 1999. № 4. С. 30–31.
72. Різник Л. Народні традиції ставлення до природи як метод екологічного виховання // Початкова школа. 1998. №7. С. 23–24.
73. Руденко Л. Народні традиції в екологічному вихованні учнів // Рідна школа. 2001. №2. С. 38–40.
74. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. К.: Ґенеза, 1999. 324 с.
75. Совгіра С. В. Теоретико-методичні основи формування екологічного світогляду майбутніх учителів у вищих педагогічних навчальних закладах: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / С. В. Совгіра; Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, 2009. 40 с.
76. Соловей М. В. Краєзнавча робота школярів у педагогічній думці України другої половини ХХ століття / М. В. Соловей // Педагогічний дискурс. 2010. Вип. 7. С. 208-215. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2010_7_49
77. Старовойт С. М. Професійна підготовка фахівців з охорони та захисту навколишнього середовища у вищих навчальних закладах Великої Британії : дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика проф. освіти» / Старовойт Світлана Миколаївна. К., 2005. 230 с.
78. Степанюк А. Формування у школярів емоційно–ціннісного ставлення до живої природи // Шлях освіти. 1999. №4. С. 12–14.
79. Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. К.: «К.І.С.», 2003. 296 с.
80. Суравегина І. Т. Екологія і світ: [метод. пособ. для вчителів] / І. Т. Суравегина, В. М. Енкевич. М. : Нова школа, 1994. 126 с
81. Сухомлинський В.А. Серце віддаю дітям. К.: Радянська школа, 1988. 220 с.
82. Тарасенко Г. С. Паросток. Методика гуманістичного виховання молодших школярів засобами природи [Текст] : посіб. для вчителя 1-4 кл. / Г. С. Тарасенко. - Т. : Навчальна книга - Богдан, 2003. - 144 с. - (Бібліотека вчителя початкових класів). - Альтернативна назва : Паросток. Гуманістичне виховання засобами природи. 1-4 класи/ Тарасенко Г.С. - Бібліогр.: с. 142.
83. Ткаченко О. Виховання екологічної чуйності до природи у процесі гри // Початкова школа. 1998. №4. С. 30–32.
84. Толстоухов А. В. Екобезпечний розвиток: пошуки стратегем / А. В. Тослстоухов, М. І. Хильки. [2-е вид.]. К. : Знання України, 2007. 332 с
85. Трубник І. В. Підготовка майбутніх вихователів до формування екологічно мотивованої поведінки старших дошкільників: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / І. В. Трубник ; Республікан. вищ. навч. закл. «Крим. гуманітар. ун-т». Ялта, 2009. 20 с.
86. Ушинский Н.Д. Собр. соч.: В 6–ти т. М.–Л.: Наука, 1956. Т. 3. 454 с.
87. Ушинский Н.Д. Собр. соч.: В 6–ти т. М.–Л.: Наука, 1956. Т. 3. 454 с.
88. Фіцула М.М. Педагогіка. К.: Вид. центр. «Академія», 2002. 528 с.
89. Флешар Е. Дидактичні основи підготовки студентів майбутніх вчителів біології до реалізації екологічної освіти: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / Е. Флешар ; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. К., 1999. 41 с.
90. Формування екологічного мислення молодших школярів : навчально-методичний посібник / Т.Д. Олексенко, В.Д. Мелаш, В.В. Молодиченко. Мелітополь : ВПЦ «Lux», 2019. 267 с.
91. Формування екологічної компетентності школярів : науково-методичний посібник / Н.А. Пустовіт, О.Л. Пруцакова, Л.Д. Руденко, О.О. Колонькова. Київ : Педагогічна думка, 2008. 64 с.
92. Хлонь Н. Стежина екологічних знань і вмінь // Початкова школа. 1999. № 10. С. 21–22.
93. Шевців З. Виховання бережливого ставлення до природи // Початкова школа. 1993. №10. С. 39–40.
94. Щербаков Р. Н. Теоретические основы формирования у учащихся гумманистических ценностей (на материале обучения физике) : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02, 13.00.01 / Щербаков Роберт Николаевич. М., 2000. 417 c
95. Юркова Т. Ф. Формування у підлітків ціннісного ставлення до природи в навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / Т. Ф. Юркова. Херсон, 2008. 22 с.
96. Ягупов В.В. Педагогіка: Навч. посібник. К.: Либідь, 2003. 560 с.
97. BowdenJohn. Competency Based Education Neither a Panaceanor a Pariah. 2001.[Електронний ресурс]. Режим доступу :www.crm.hct.ac.ae/events/ archive/tend.018.bowden. html
1. Алилова К. М. Экологический аспект общественного сознания: Анализ религиозно-философских концепций : дис. доктора философ. наук: спец. 09.00.11 «Социальная философия» / Алилова Калимат Мухтаровна. Махачкала, 2001. 312 с.
2. Байбара Н.П. Методика викладання природознавства у початкових класах. К.: Освіта, 2001. 424 с.
3. Бауер М. Й. Методологія екологічної освіти / М. Й. Бауер. Чернівці : Крайова освіта, 2000. 320 с
4. Бачинський П. П. На шляху створення системи екологічної освіти школярів та студентів / П. П. Бачинський // Педагогіка і психологія. 1999. № 2. С.106-112.
5. Баюрко Н. В., Статнік Т. В. Місце краєзнавства в системі освітньої галузі «Природознавство» в початковій школі
6. Біда О.А. Природознавство і сільськогосподарська праця: Методика викладання. Київ: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2000. 400 с.
7. Бондаренко О. М. Формування валеологічної компетентності студентів педагогічних університетів у процесі професійної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 теорія і методика професійної освіти / Олена Миколаївна Бондаренко. Київ. 2008. 20 с.
8. Виховуємо екологічну культуру // Початкова освіта. 2004. №14. С. 2.
9. Волкова Н.П. Педагогіка. К.: Вид. центр «Академія», 2001. 576 с.
10. Гавриленко О. Як навчати екологічного прогнозування // Початкова школа. 1997. №12. С. 42–45.
11. Галимов Р. Ф. Формирование природоохранной компетенции у учащихся среднего звена сельской школы в единстве учебной и внеучебнои деятельности : автореф. дисс… на соискание уч. степениканд. пед.. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Р. Ф. Галимов. Казань, 2012. 25 с
12. Глазачев, С.Н. Экологическая культура и образование: очерки социальной экологии / С.Н. Глазачев, Е.А. Когай. - М.: Горизонт, 1999.
13. Горелов Л.А. Экология. М: Центр, 2000. С. 192–208.
14. Горощенко В.П., Степанов И.А. Методика преподавания природоведения. М.: Просвещение, 1984. 159 с.
15. Данилов М.А., Есипов Б.П. Дидактика / Подобщей ред. Б.П. Есипова. М., АПН, 1957. 513 с.
16. Державна національна програма «Освіта» (Україна XXI ст.). К.: Райдуга, 1994. 61 с.
17. Державний стандарт початкової освіти. ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України (від 24 липня 2019 р. № 688)
18. Дерябо С. Д. Экологическая педагогика и психология / С. Д. Дерябо, В. А. Ясвин. Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. 480 с
19. Дерябо С.Д., Ясвин Б.А. Екологическая педагогика й психология. Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. 480 с.
20. Дидактика средней школы / Под ред. М.Н. Скаткина. М.: Просвещение, 1982.–319 с.
21. Дробноход М. І. Концептуальні основи формування екологічно гомислення та здібностей людини будувати гармонійні відносини з природою: Кол. монографія / М. І. Дробноход, Ф. В. Вольвач, С. Г. Іващенко. К.: МАУП, 2000. 76 с.
22. Жестова Н.С. Возможные виды природоведческой информации в классной и внеклассной работе // Начальная школа. 1987. № 12. С. 39-40.
23. Захлебный А. Н. Содержание экологического образования в средней школе: теоретическое образование и путиреализации : дис.докт. пед. наук : спец. 13.00.01 / Захлебный Александр Николаевич. М., 1987. 389с.
24. Захлебный А.Н. Педагогические принципы и условия экологического образования / А.Н. Захлебный. М.: Педагогика, 1983. 98 с.
25. Зверев И. Д. Экологическое и эстетическое воспитание школьников / И. Д. Зверев, А. П. Печко, А. П. Сидельковский. М.: Педагогика, 1984. 135 с
26. Зверев И. Д. Экологическое образование и воспитание: узловые вопросы /И. Д. Зверев // Экологическое образование: концепции и технологии : сб.науч.тр. Волгоград : Перемена, 1996. С.72-81.
27. Іванова О. Дидактичні ігри як засіб екологічного виховання // Початкова школа. 1998. №12. С. 25–26.
28. Іванова О. Формування екологічної культури // Початкова школа. 1998. №8.–С. 40–42.
29. Іванова О. Формування екологічної культури // Початкова школа. 1998. №8.–С. 40–42.
30. Іващенко С. Екологічна культура в контексті національного виховання // Освіта і управління. 1999. №4. С. 107–115.
31. Іщенко Л. Наступність в екологічному вихованні // Початкова школа. 1998. №9.–С. 31–34.
32. Карпенко Ю.О., Графік М.В. Зелений туризм на Чернігівщині. Чернігів, 2003. 100 с.
33. Кисельов Ф.С. Методика викладання природознавства в початкових класах. К.: Вища школа, 1975.– 176 с.
34. Кисельов Ф.С. Методика викладання природознавства в початкових класах. К.: Вища школа, 1975.– 176 с.
35. Ковальчук І. Виховання екологічної свідомості // Початкова школа. 1999. №10. С. 17–19.
36. Колонькова О. О. Виховання у старшокласників ціннісного ставлення до природи : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.07 «Теорія та методика виховання» / Колонькова Олена Олексіївна. К., 2003. 19 с
37. Концепція екологічної освіти України // Екологія і ресурси: зб. наук. праць. 2002. № 4. С.5-25.
38. Коренева І. Правові аспекти екологічного виховання // Початкова школа. 1999. №10. С. 19–20.
39. Крисаченко В. С. Україна: природа і люди / В. С. Крисаченко, О. І. Мостяєв. К. : Інститут філософії НАН України, 2000. 432 с.
40. Кузьмінський А.І., Омельяненко В.Л. Педагогіка: Підручник. К.: Знання-Прес, 2003. 418 с.
41. Кузьмінський А.І., Омельяненко В.Л. Педагогіка: Підручник. К.: Знання-Прес, 2003. 418 с.
42. Куриленко Н. В. Формування екологічної компетентності учнів основної школи у процесі навчання фізики: автореф. … дис. … канд. пед. наук 13.00.02 теорія та методика навчання (фізика) / Наталія Валентинівна Куриленко. Кіровоград. 2015. 20 с.
43. Лазебна О. М. Формування активної екологічної позиції підлітків: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / О. М. Лазебна. Київ, 2004. 22 с.
44. Левків С.П. Формування екологічної компетентності учнів на уроках біології // Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном : збірник наукових праць / за заг. ред. д.п.н., проф. С. С. Вітвицької, к.п.н., доц. Н. М. Мирончук. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014.
45. Липова Л. Екологічна компетентність особистості в умовах фундаменталізації освіти / Л. Липова,Т. Лукашенко,В. Малишев // Український науковий журнал «Освіта регіону» №1. 2012. С.277. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://social-science.com.ua/article/767
46. Липова Л., Лукашенко Т., Малишев В. Екологічна компетентність особистості в умовах фундаменталізації освіти. Освіта регіону. 2012. № 3. С. 246.
47. Макагон О.Е. Організаційно-педагогічні умови створення сприятливого навчально-виховного середовища в загальноосвітньому навчальному закладі : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Харків, 2007. 23 с.
48. Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К.Маркова. М.: РАГС, 1996. 308 с.
49. Матрусов И. С. Школа и охрана природы / И. С. Матрусов. М. : Знание, 1976. 64 с.
50. Мендерецкий В.В. Реализация межпредметных связей при формировании экспериментальных умений учащихся в обучении физике в 7-8 классах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 1992. 212 с.
51. Миронов Л.В. Методика изучения окружающего мира в начальных классах. М.: Педагогическое общество России, 2002. 360 с.
52. Мойсеюк Н.Є. Педагогіка. 4-е вид., доповн. К., 2003. 615 с.
53. Науменко Г. Г. Освіта як системний чинник формування екологічної культури майбутніх вчителів: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.10 / Г. Г. Науменко. Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. К., 2009. 20 с.
54. Науменко Г.Г. Освіта як системний чинник формування екологічної культури майбутніх вчителів : автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.10 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2009. 20 с.
55. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки. // [Електронний ресурс]- Режим доступу: http: //www. mon.gov.ua/.
56. Обозний В.В. Краєзнавча підготовка вчителя. К, 2001. С. 5.
57. Павленко І. Г. Формування екологічної культури молодших школярів засобами мистецтва : автореф. дис…канд.. пед. наук. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / І. Г. Павленко. Луганськ. 2002. 20 с.
58. Плахотип О. Як ми хочемо прогресу: екологічна освіта школярів // Світло. 2000. №3. С. 37–39.
59. Плахотип О. Як ми хочемо прогресу: екологічна освіта школярів // Світло. 2000. №3. С. 37–39.
60. Плахотник О. В. Психолого-педагогічні засади ціннісного ставлення особистості до природи // Гуманізація навчально-виховного процесу: зб. наук. праць. Вип. ХІІ [О. В. Плахотник, О. О. Безносюк, О. О. Колонькова, Т. П. Спирина] / за загальною редакцією професора В. І. Сенченка. Славянськ: Видавничий центр СДПІ. 2004. С.320-328.
61. Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О. І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / За заг.ред. О. В. Овчарук. К.: КІС. 2004. С. 16-25.
62. Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніхнавчальних закладів1-4 класи [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-os...
63. Пріоритетні напрями наукових досліджень НАПН України на 2018– 2022 рр.[Електронний ресурс]. Режим доступу:http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1315/
64. Про національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс] / Законодавство України // МОН України; Указ президента України від 25 червня 2013 р. № 344. Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013" class="hcphp-link">http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Документ 344/2013, чинний, поточна редакція Прийняття від 25.06.2013.
65. Про національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс] / Законодавство України // МОН України; Указ президента України від 25 червня 2013 р. № 344. Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013" class="hcphp-link">http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. Документ 344/2013, чинний, поточна редакція Прийняття від 25.06.2013.
66. Прокопенко О. Екологічне виховання у процесі вивчення біології / Прокопенко О., Демидова Т. // Рідна школа. 2005. № 3. С. 72 -75.
67. Пустовіт Г. П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів 1-9 класів у позашкільних навчальних закладах: дис... доктора пед. наук: 13.00.07 / Пустовіт Григорій Петрович. Тернопіль. 2005. 540 с
68. Ратушняк О. М. Формування екологічної компетентност іучнів початкової школи. Збірник наукових праць. Випуск 16 (1–2014)
69. Ратушняк О. М. Формування екологічної компетентності учнів початкової школи. Збірник наукових праць. Випуск 16 (1–2014). Розділ 5. Методика початкового навчання і дошкільноговихованняfile:///...
70. Рева Ю. Розвиток особистості дитини через екологічний фактор // Рідна школа. 1999. №2. С 44–46.
71. Різник Л. Екологія і ми // Початкова школа. 1999. № 4. С. 30–31.
72. Різник Л. Народні традиції ставлення до природи як метод екологічного виховання // Початкова школа. 1998. №7. С. 23–24.
73. Руденко Л. Народні традиції в екологічному вихованні учнів // Рідна школа. 2001. №2. С. 38–40.
74. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. К.: Ґенеза, 1999. 324 с.
75. Совгіра С. В. Теоретико-методичні основи формування екологічного світогляду майбутніх учителів у вищих педагогічних навчальних закладах: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / С. В. Совгіра; Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, 2009. 40 с.
76. Соловей М. В. Краєзнавча робота школярів у педагогічній думці України другої половини ХХ століття / М. В. Соловей // Педагогічний дискурс. 2010. Вип. 7. С. 208-215. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2010_7_49
77. Старовойт С. М. Професійна підготовка фахівців з охорони та захисту навколишнього середовища у вищих навчальних закладах Великої Британії : дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика проф. освіти» / Старовойт Світлана Миколаївна. К., 2005. 230 с.
78. Степанюк А. Формування у школярів емоційно–ціннісного ставлення до живої природи // Шлях освіти. 1999. №4. С. 12–14.
79. Стратегія реформування освіти в Україні: Рекомендації з освітньої політики. К.: «К.І.С.», 2003. 296 с.
80. Суравегина І. Т. Екологія і світ: [метод. пособ. для вчителів] / І. Т. Суравегина, В. М. Енкевич. М. : Нова школа, 1994. 126 с
81. Сухомлинський В.А. Серце віддаю дітям. К.: Радянська школа, 1988. 220 с.
82. Тарасенко Г. С. Паросток. Методика гуманістичного виховання молодших школярів засобами природи [Текст] : посіб. для вчителя 1-4 кл. / Г. С. Тарасенко. - Т. : Навчальна книга - Богдан, 2003. - 144 с. - (Бібліотека вчителя початкових класів). - Альтернативна назва : Паросток. Гуманістичне виховання засобами природи. 1-4 класи/ Тарасенко Г.С. - Бібліогр.: с. 142.
83. Ткаченко О. Виховання екологічної чуйності до природи у процесі гри // Початкова школа. 1998. №4. С. 30–32.
84. Толстоухов А. В. Екобезпечний розвиток: пошуки стратегем / А. В. Тослстоухов, М. І. Хильки. [2-е вид.]. К. : Знання України, 2007. 332 с
85. Трубник І. В. Підготовка майбутніх вихователів до формування екологічно мотивованої поведінки старших дошкільників: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / І. В. Трубник ; Республікан. вищ. навч. закл. «Крим. гуманітар. ун-т». Ялта, 2009. 20 с.
86. Ушинский Н.Д. Собр. соч.: В 6–ти т. М.–Л.: Наука, 1956. Т. 3. 454 с.
87. Ушинский Н.Д. Собр. соч.: В 6–ти т. М.–Л.: Наука, 1956. Т. 3. 454 с.
88. Фіцула М.М. Педагогіка. К.: Вид. центр. «Академія», 2002. 528 с.
89. Флешар Е. Дидактичні основи підготовки студентів майбутніх вчителів біології до реалізації екологічної освіти: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / Е. Флешар ; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. К., 1999. 41 с.
90. Формування екологічного мислення молодших школярів : навчально-методичний посібник / Т.Д. Олексенко, В.Д. Мелаш, В.В. Молодиченко. Мелітополь : ВПЦ «Lux», 2019. 267 с.
91. Формування екологічної компетентності школярів : науково-методичний посібник / Н.А. Пустовіт, О.Л. Пруцакова, Л.Д. Руденко, О.О. Колонькова. Київ : Педагогічна думка, 2008. 64 с.
92. Хлонь Н. Стежина екологічних знань і вмінь // Початкова школа. 1999. № 10. С. 21–22.
93. Шевців З. Виховання бережливого ставлення до природи // Початкова школа. 1993. №10. С. 39–40.
94. Щербаков Р. Н. Теоретические основы формирования у учащихся гумманистических ценностей (на материале обучения физике) : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02, 13.00.01 / Щербаков Роберт Николаевич. М., 2000. 417 c
95. Юркова Т. Ф. Формування у підлітків ціннісного ставлення до природи в навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / Т. Ф. Юркова. Херсон, 2008. 22 с.
96. Ягупов В.В. Педагогіка: Навч. посібник. К.: Либідь, 2003. 560 с.
97. BowdenJohn. Competency Based Education Neither a Panaceanor a Pariah. 2001.[Електронний ресурс]. Режим доступу :www.crm.hct.ac.ae/events/ archive/tend.018.bowden. html