ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. МАГІСТЕРСЬКА РОБОТА
Автор(ка)
Олеськів Марія Іванівна
Ступінь
Магістр
Група
Дом 1-20-1.4 д
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Кафедра педагогіки та психології
Анотація
Актуальність теми нашої роботи визначається тим, що ставлення дитини до свого здоров’я є фундаментом, на якому в майбутньому можна буде вибудувати безпосередньо потребу особистості в здоровому способі життя. Ця потреба зароджується та розвивається в процесі усвідомлення дитиною себе як людини та особистості. Ставлення дитини до здоров’я безпосередньо залежить від сформованості в неї свідомості цього поняття. З огляду на це, одним із пріоритетних напрямів роботи сучасного закладу дошкільної освіти повинно бути збереження та зміцнення здоров’я, формування здорового способу життя дітей, активної життєвої позиції щодо власного життя та власної безпеки.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………………….3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Проблема формування особистості дитини на засадах здорового способу життя в дослідженнях науковців….............................................................................6
1.2. Аналіз здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі закладу дошкільної освіти…………………………………………………………….....…….18
1.3. Потенційні можливості проєктної діяльності як засобу формування здорового способу життя у дітей старшого дошкільного віку……………………..31
Висновки до першого розділу………………………………………………………..40
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНИЦЬКО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. Аналіз стану проблеми в практиці ЗДО ………………………………….42
2.2. Обгрунтування та експериментальна перевірка ефективності педагогічних умов формування здорового способу життя у дітей старшого дошкільного віку засобами проєктної діяльності……………………………………………………….59
2.3. Аналіз результатів дослідницько-експериментальної роботи………..…….69
Висновки до друого розділу………………………………………………………….80
ВИСНОВКИ ………………………………………………………………………….83
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………………………………88
ДОДАТКИ
ВСТУП………………………………………………………………………………….3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Проблема формування особистості дитини на засадах здорового способу життя в дослідженнях науковців….............................................................................6
1.2. Аналіз здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі закладу дошкільної освіти…………………………………………………………….....…….18
1.3. Потенційні можливості проєктної діяльності як засобу формування здорового способу життя у дітей старшого дошкільного віку……………………..31
Висновки до першого розділу………………………………………………………..40
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНИЦЬКО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. Аналіз стану проблеми в практиці ЗДО ………………………………….42
2.2. Обгрунтування та експериментальна перевірка ефективності педагогічних умов формування здорового способу життя у дітей старшого дошкільного віку засобами проєктної діяльності……………………………………………………….59
2.3. Аналіз результатів дослідницько-експериментальної роботи………..…….69
Висновки до друого розділу………………………………………………………….80
ВИСНОВКИ ………………………………………………………………………….83
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………………………………88
ДОДАТКИ
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Алямовская В.Г. Инновационные подходы к организации оздоровительной деятельности в дошкольном образовательном учреждении / В.Г. Алямовская // Дошкольное образование. 2015. № 4. - С. 7-11.
2. Андрющенко Т.К. Формування ціннісного ставлення до власного здоров’я в дітей старшого дошкільного віку: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 /Андрющенко Тетяна Костянтинівна. – Переяслав-Хмельницький, 2007. – 268 с.
3. Андрющенко Т. К. Формування ціннісного ставлення до власного здоров’я в дітей старшого дошкільного віку : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Т. К. Андрющенко. – К. : Інститут проблем виховання АПН України, 2007. – 20 с.
4. Апанасенко Г. П. Валеологія як наука / Г. П. Апанасенко, Л. А. Попова //
Валелогія. – 1996. – № 1. – С. 4–9.
5. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / Наук.ред.
та упоряд. О.Л. Кононко. – 2- ге вид., випр. – К.: Світич, 2008. – 430 с.
6. Базовий компонент дошкільної освіти: Науковий керівник А.М. Богуш та ін.. – К.: Видавництво, 2012.
7. Бех І. Д. Біля витоків сутності особистості / І.Д. Бех. // Шлях освіти. – 1999. – № 2. –С. 11.
8. Бех І. Д. Виховання особистості : у 2-х кн. / І. Д. Бех. / Ред. О. І. Цибульська. – Кн. 1 : Особистісно-орієнтований підхід : теоретикотехнологічні засади – К. : Либідь, 2003. – 280 с.
9. Бех І. Д. Виховання особистості : у 2-х кн. / І. Д. Бех. / Ред. О. І. Цибульська. – Кн. 2 : Особистісно-орієнтований підхід : науковопрактичні засади – К. : Либідь, 2003. – 344 с.
10. Бех І. Д. Образ „Я” як мета формування і розвитку особистості / І. Д. Бех. // Педагогіка і психологія. – 1998. – № 2. – С. 30–40.
11. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : наук.-метод. посіб. / І. Д. Бех. – К. : ІЗМН, 1998. – 203 с.
12. Бєлєнька Г. В. Вихователь дітей дошкільного віку : становлення фахівця в умовах навчання : монографія / Г. В. Бєлєнька. – К. : Світич, 2006. – 304 с.
13. Бєлєнька Г. В. Здоров’я дитини – від родини / Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, М. А. Машовець. – К. : СПД Богданова А. М., 2006. – 220 с.
14. Бєлєнька Г. В. Здоров’я людини – від родини / Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч,
М. А. Машовець. – Київ : СПД Богданова А.М., 2006. – 220 с.
15. Бігунець Здоров’я (валеологія) : стандарт навчального українознавчого
інтегративного курсу для дітей дошкільного віку // Освіта. – 1995. – 9 серп.
– № 30. – С. 1–3.
16. Блудова Л. А. Створення умов природного розвитку дітей у системі дошкільного виховання / Л. А. Блудова. – К. : Рад. школа, 1992. – С. 8–15.
17. Богініч О. Л. Гуманне ставлення до дитини – важлива передумова гарантування оптимального рівня її здоров’я / О. Л. Богініч // Педагогіка добра в контексті етнокультурного соціума : материалы междунар. науч.- практ. конф., посвященной 150-летию со дня рождения Й. Гаспринского / Крым. гос. индустр.-пед. ун-т. – Симферополь : Крым. гос. индустр.-пед. ун-т., 2002. – С. 50–53.
18. Богініч О. Л. Сучасні підходи до розгляду теоретичних основ валеологічної освіти / О. Л. Богініч // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Сер. : Пед. науки.– Глухів : ГДПУ, 2003. – Вип. 2. – 171 с.
19. Богініч О. Л. Природа і рух : посіб. для батьків дошкільнят та соціальних педагогів / під заг. ред. С. Чередниченко. – К. : Кобза, 2003. – 192 с.
20. Богуш А. М. Теоретичні і методичні засади формування мовленнєвої компетенції дошкільника / А. М. Богуш // Початкова школа. – 2002. – № 9. – С. 5–10.
21. Богуш А. М. Шляхи наступності і перспективності в роботі дошкільних закладів і початкової школи. Система неперервної освіти : здобутки, пошуки, проблеми : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф.: у 6-ти кн. / А. М. Богуш, О. В. Паскаль. – Чернівці : Черн. держ. ун-т, 1996. – Кн. 3. – С. 3–5.
22. Богуш А. М. Українське народознавство в дошкільному закладі / А. М. Богуш, Н. В. Лисенко. – К. : Вища школа, 1994. – 398 с.
23. Богініч О.Л. Фізичне виховання, основи здоров'я та безпеки життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку: навч.-метод. посібник / О.Л. Богініч, Н.В. Левінець, Л.В. Лохвицька, Л.А. Сварковська. – К.: Генеза, 2013. – 128с.
24. Болотина Л.Р., Баранов С.П., Комарова Т.С. Дошкольная педагогика: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Академический Проект, 2015. – 257 с.
25. Бутенко В.Г. Дидактична гра як засіб формування здоров'язбережувальної компетентності старших дошкільників / В.Г. Бутенко // Дошкільна освіта: традиції та інновації: м-ли Всеукр. наук.-практ. конф. (24-25 березня 2015 р., м. Суми). – Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. – 207с.
26. Венгер Л. А. Воспиятие и обучение / Л. А. Венгер. – М. : Просвещение, 1969. – С. 3-73.
27. Веселка здоров’я : книга для читання дітям дошкільного віку: хрестоматія / уклад. Л. В. Лохвицька, Т. К. Андрющенко. – Черкаси : Відлуння-плюс, 2005. – 300 с.
28. Возниця Я. В. Шкідливі звички у дітей / Я. В. Возниця. – 2-е вид., перероб. і доп. – К. : Здоров’я, 1983. – 64 с.
29. Воробьева М. Воспитание здорового образа жизни у дошкольников / М. Воробьева// Дошкольное воспитание. 2015. № 7. - С. 5-7.
30. Гегель Г. Ф. Наука логики / Г. Ф. Гегель // Соч. в 9 т. – М. : Госполитиздат, 1939. – Т. 6. – 388 с.
31. Гиппократ. Наставления / Гиппократ. – М. : Биомндгиз, 1936. – С. 117–126, 143–169.
32. Горащук В. Соціально-педагогічний статус валеологічної науки / В. Горащук // Рідна школа. – 1998. – № 1. – С. 70–74.
33. Горбачук В. Г. Вплив зовнішніх і соціальних факторів на здоров’я дітей / В. Г. Горбачук, Н. В. Мацько // Матеріали І Всеукр. наук.-практ. конф. „Здоров’я і освіта”. – Львів, 1993. – Ч. І. – С. 92–95.
34. Горопаха Н. М. Виховання екологічної культури дітей : посіб. Для вихователів дошкільних закл. та вчителів поч. кл. / Н. М. Горопаха. – Рівне : Волин. обереги, 2001. – 212 с.
35. Денисенко Н.Ф. «Формування свідомого ставлення до здоров’я» Дошкільне виховання. – 2008. – № 9. – С.68-85.
36. Денисенко Н. Ф. Будьте здорові, діти : програма з валеологічного виховання / Н. Ф. Денисенко, Л. Д. Мельник // Дитячий садок. – 2001. – № 42. – 24 с.
37. Денисенко Н. Від рухового режиму – до здоров’я дитини / Н. Денисенко // Дошкільне виховання. – 1995. – № 10. – С. 10–11.
38. Денисенко Н. Ф. На варті здоров’я малюків : зб. наук.-метод. матер. / Н. Ф. Денисенко. – Запоріжжя : ЛІПС ЛТД, 1997. – 82 с.
39. Денисенко Н. Оздоровчі технології в освітньому процесі / Н. Денисенко // Дошкільне виховання. – 2004. – № 12. – С. 4–6.
40. Денисенко Н. Ф. Через рух до здоров’я дітей : навч.-метод. посіб. / Н. Ф. Денисенко, О. П. Аксьонова. – Т. : Мандрівець, 2009. – 88 с.
41. Державна національна програма „Освіта” („Україна ХХІ століття”). – К.: Райдуга, 1994. – 15 с.
42. Державна програма „Діти України” // Офіційний вісник України. – 2001. – № 4. – С. 65–82.
43. Журавлева И.В. Отношение к здоровью как социокультурный феномен: дис. ... доктора социол. наук: 22.00.04 / Журавлева Ирина Владимировна. – М., 2005. – 434 с.
44. Жерякова С.В. Сущность категории «здоровый образ жизни детей дошкольного возраста» и факторы формирования здорового образа жизни дошкольников в контексте педагогических исследований второй половины ХХ века // Молодой ученый. 2015. № 5. - С. 462-467.
45. Загородня Л.П., Тітаренко С.А., Барсуковська Г.П. Фізичне виховання дітей дошкільного віку. – Суми: Університетська книга, 2011.
46. Зайцев Г. К. Валеология в школе / Г. К. Зайцев. – Спб. : Акцидиент, 1996. – 198 с.
47. Закон України “Про дошкільну освіту”. – К.: Ред. ж-лу Дошкільне виховання, 2001. – 56 с.
48. Закон України “Про освіту” // Освіта. – 1995. – 15 серп. – 4 с.
49. Закон України “Про охорону дитинства” // Директор школи – 2002. – № 8. – С. 7–10.
50. Закони України. Конституція України. – К. : Школа, 2002. – 48 с.
51. Заплатніков Л. Т. Творчі здобутки діячів освіти в галузі охорони здоров’я дітей / Л. Т. Заплатніков, Г. Л Кривошеєва // Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. пр. / ред. кол. Гузій Н. В. (відп. ред.) та ін. – К. : НПУ, 1999. – Вип. 2. – С. 327–331.
52. Іванашко О. Є. Психологічний аналіз усвідомлення здорового способу життя дітьми дошкільного віку: дис… канд. психол. наук / О. Є. Іванашко. – Луцьк, 2001. – 210 с.
53. Іванашко О. Є. Психологічний аналіз усвідомлення здорового способу життя дітьми дошкільного віку : автореф. дис. …канд. психол. наук. / О. Е. Іванашко. – Рівне, 2001. – 20 с.
54. Игнатьева Г. А. Здоровьесберегающий потенциал развивающего обучения / Г. А. Игнатьева // Педагогическое обозрение. – 2004.– № 3. – С. 107–113.
55. Изуткин Д. А. Критерии здорового образа жизни и предпосылки его формирования / Д. А. Изуткин, А. Д. Степанов // Сов. здравоохранение. – 1981. – № 5.– С. 24–32.
56. Изуткин Д. А. Формирование здорового образа жизни / Д. А. Изуткин // Советская охрана здоровья. – 1984. – № 11. – С. 46–48.
57. Ильин Б. Н. О понятии “здоровье” человека / Б. Н. Ильин // Весник АМН СССР. –1988. – № 4. – С. 18–20.
58. Інтегративний українознавчий курс “Здоров’я” (валеологія) // Освіта. – 1996. – 24 лип. (№ 39). – С. 3.
59. Казин Э.М., Основы индивидуального здоровья человека: Введение в общую и прикладную валеологию: Учебное пособие. М.: ВЛАДОС, 2012. – 194 с.
60. Калуська Л. Валеологічна етнопедагогіка / Л. Калуська. // Дошкільне виховання. – 1998. – № 9. – С. 18–20.
61. Калуська Л. Валеологія в дитячому садку та вдома / Л. Калуська, Н. Щулькіна. – Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 1999. – 56 с.
62. Калью П. И. Сущностная характеристика понятия «здоровья» и некоторые вопросы перестройки здравоохранения : обзорная информация / П. И. Калью. – М. : Здоровье, 1998. – 67 с.
63. Карасева Т.В., Руженская Е.В. Особенности мотивации ведения здорового образа жизни // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2015. № 5. - С. 23-26.
64. Киркина Е.Н., Лисакова Н.В. Формирование здорового образа жизни у старших дошкольников в процессе организации физкультурно- оздоровительной деятельности // Дошкольное воспитание. 2015. № 10. - С. 56-60.
65. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні : наук.- метод. посіб. / наук. ред. О.Л. Кононко. – К.: Ред. журн. „Дошкільне виховання”, 2003. – 243 с.
66. Кононко О.Л. Субсфера ― Я – фізичне; Субсфера ― Я – психічне // Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні. – К. : Дошкільне виховання. – 2003. – 243с.
67. Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві) : навч. посіб. для вищ. навч. закладів. / О. Л. Кононко. – К. : Освіта, 1998. – 255 с.
68. Концепція національного виховання // Освіта. – 1996. – 7 серп. (№ 41). – С. 2–7.
69. Концепція неперервної валеологічної освіти в Україні. – К. : Освіта, 1994. – 4 с.
70. Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді. // Превентивна педагогіка / В. М. Оржеховська, О. І. Пилипенко. – Черкаси : Вид. Чабаненко Ю., 2007 – С. 259-274.
71. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості/ за ред. Л. М. Проколієнко. – К. : Рад. школа, 1989. – 608 с.
72. Котирло В. К. Гра, навчання та праця в житті дошкільника / В. К. Котирло. – К. : Знання, 1968. – 48 с
73. Кулачківська С. Новий погляд на стару проблему / С. Кулачківська // Дошкільне виховання. – 2002. – № 7. – С. 15–17.
74. Кулачківська С. Є. Я – дошкільник (вікові та індивідуальні аспекти психічного розвитку) / С. Є. Кулачківська, С. О. Ладивір. – К. : Нора-принт, 1996. – 108 с.
75. Ладивір С. О. Пізнавальна активність старших дошкільнят: індивідуальні особивості / С. О. Ладивір // Дошкільне виховання. – 2006. – № 11. – С. 3–6.
76. Лещенко Н.А. Цінність як предмет сучасного наукового дискурсу / Н.А. Лещенко // Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету: Збірник наукових праць звітно-наукової конференції викладачів університету за 2011 рік, 9-10 лютого 2012 року. Частина 2 / Укл. Г.І. Волинка, О.В. Уваркіна, О.П. Симоненко, О.П. Ємельянова. – К.: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2012. – С. 22-23.
77. Локк Дж. Мысли о воспитании / Дж. Локк .– М. : Мысль, 1989. – 430 с.
78. Лохвицька Л. В. Валеологічні знання – дітям : запровадження валеології в дошкільних закладах / Л. В. Лохвицька // Вісник : зб. наук. пр. – Глухів: Глухів. держ. пед. ун-т., 2003. – Сер. : Пед. науки. – Вип. 2. – С. 86–93.
79. Лохвицька Л. В. Реалізація завдань валеологічної освіти в дошкільних закладах / Л. В. Лохвицька // Вісник Київ. міжнар. ун-ту : зб. наук. статей – Сер. пед. науки, психол. науки. – К. : Київ. міжнар. ун-т, 2003. – Вип. 3. – С. 37–45.
80. Лохвицька Л. В. Дошкільникам про основи здоров’я : навч.-метод. посіб. / Л. В. Лохвицька, Т. К. Андрющенко. – Черкаси : Відлуння-плюс, 2004. – 208 с.
81. Лубенець Н. Д. Громадські та сімейні початки в дошкільному вихованні / Н. Д. Лубенець // Дошк. вихов. – 1911. – № 3. – С. 3– 5.
82. Маслоу А. Самоактуализация / А. Маслоу // Психология личности. Тексты. – М.: Прогресс, 1982. – С. 108–118.
83. В. В. Виховання емоційно-ціннісного ставлення до природи у дітей старшого дошкільного віку: дис... канд. пед. наук: 13.00.08 / В. В. Маршицька. – Інститут проблем виховання АПН України. –К., 2003. – 186 с.
84. Матрос Л. Г. Социальные проблемы здоровья. / Л. Г. Матрос // Рос. акад. мед. наук. / отв. ред. Ю. И. Бородин. – Новосибирск : Наука, 1992. – С. 156–157.
85. Мельник Л. На засадах здоров’я – фізичного і духовного : (здоров’я дошкільників) / Л. Мельник // Дошкільне виховання. – 1998. – № 4. – С. 19.
86. Мельник Л. Д. На варті здоров’я малюків / Л. Д. Мельник, Н. Ф. Денисенко. – Запоріжжя : ЛІПС, 1997. – С. 4–7.
87. Макаренко И.Е., Соловей А.Д. Формирование здорового образа жизни у детей старшего дошкольного возраста в условиях дошкольного учреждения (из опыта работы) // Молодой ученый. 2016. № 24. - С. 475-478.
88. Наступність у навчально-виховній роботі дитячого садка і школи / за ред. З. Н. Борисової. – К. : Рад.школа, 1985. – 142 с.
89. Національна доктрина розвитку освіти в Україні у ХХІ столітті. – К. : Шк. світ, 2001. – 24 с.
90. Національна програма «Діти України» // Затверджено указом Президента України від 18 січня 1996 року № 63/96. – К., 1996.
91. Новикова И.М. Формирование представлений о здоровом образе жизни у дошкольников. М.: Мозаика-синтез, 2015. – 121 с.
92. Носов А.Г. Эволюция идеи формирования здорового образа жизни: педагогический аспект // Фундаментальные исследования. 2015. № 11. - С. 60-65.
93. Організація оздоровчої роботи в ДНЗ / Гаркуша Г.В., Рудік О.А., Свинарьова К. М.; Л. А. Швайка. – Харків: Основа, 2011. – 319 с.
94. Педагогіка здорового способу життя: орієнтовна програма для установ післядипломної педагогічної освіти та педагогічних навчальних закладів / В. М. Оржеховська, О. І. Пилипенко. – К. : СК „Парус”, 2004. – 42 с.
95. Педагогическая технология : учебное пособие для студентов педагогических специальностей. – Белгород : БГУ, 1998. – 400 с.
96. Перехід на дванадцятирічне навчання // Дошкільне виховання. – 2001. – № 1. – С. 3–9.
97. Петленко В. П. Проблемы человека в теории медицины / В. П. Петленко, В. Ф. Сержантов. – Киев : Здоров’я, 1984. – 200с.
98. Петрик О. І. Медико-біологічні та психологічні основи здорового способу життя : курс лекцій / О. І. Петрик. – Львів : Світ, 1993. – 120 с.
99. Піндер Л. Новий погляд на структуру : вивчення становища щодо розвитку політики пропагування здоров’я в Канаді / Л. Піндер // Пропагування здоров’я. – № 2. – 1988. – С. 205-212.
100. Плохій З. П. Берегти здоров’я змалечку / З. П. Плохій // Дошкільне виховання. – 1998. – № 10.– С. 4–5.
101. Плохій З. П. Валеологія та екологія у змісті дошкільної освіти / Підготовка педагогічних кадрів і діяльність навчальних закладів нового типу в системі національної освіти : досвід і перспективи розвитку : зб. наук. пр. / З. П. Плохій. – Чернівці : ЦНТІ, 2002. – Ч. 2. – С. 506–512.
102. Плохій З. П. Виховання ціннісного ставлення до власного здоров’я / П. Плохій // Теорет.-метод. пробл. виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. – К. : Пед. думка, 1999. – С. 174–180.
103. Плохій З. П. Формування у дітей дошкільного віку екологічної культури : (теорет. та метод. аспекти) : монографія / З. П. Плохій. – К. : ДП Вид. дім «Персонал», 2010. – 319 с.
104. Поддъяков Н. Н. Мышление дошкольника / Н. Н. Поддъяков. – М. : Педагогика, 1972. – 272 с.
105. Положення про дошкільний навчальний заклад // Дошкільна освіта в Україні : нормативно-правове регулювання / упоряд. Л. Гураш, Т. Вороніна. – К. : Шкіл. світ, 2006. – 120 с.
106. Поніманська Т. І. Виховання ціннісного ставлення до світу дорослих у дітей дошкільного віку / Т. І. Поніманська // Вісник: зб. наук. пр. – Глухів : Глухів. держ. пед. ун-т. , 2003. – Сер. : Пед. науки. – Вип. 2. – С. 12–16.
107. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка : навчальн. посіб. Для студентів вищих навчальних закладів. / Т. І. Поніманська. – К. : Академвидав, 2004. – 456 с.
108. Сварковська Л. А. Дослідження фізичної готовності до школи дітей 6 років // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. пр. / Л. А. Сварковська. – Рівне : Рівнен. держ. гуманіт. ун-т., 2004. – Вип. 29. – С. 90–92.
109. Сварковська Л. А. Організація гнучкого режиму в дошкільному закладі / Л. А. Сварковська // Дошкільне виховання. – 2004. – № 7. – С. 20–21.
110. Сварковська Л. А. Реалізація індивідуально-диференційованого підходу у фізичному вихованні дітей дошкільного віку // Актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти в сучасних умовах : зб. наук. пр. / Л. А. Сварковська. – Херсон : Айлант, 2004. – С. 91–94.
111. Свириденко С. Формування культури здоров’я дитини в сім’ї як чинник соціальної компетентності // Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство : наук.-метод. зб. / ред. кол. Н. Софій (голова), І. Єрмаков (кер.авт. кол. і наук. ред.) та ін. / С. Свириденко. – К.: Контекст, 2000. –С. 135–139.
112. Сеченов И. М. Избранные произведения. / И. М. Сеченов. – М. : Наука, 1959. – 304 с.
113. Сіроштан С. Соціальний та емоційний розвиток малят / С. Сіроштан // Психолог. – № 12. – 2005. – С. 3–10.
114. Соціально-педагогічний словник / за ред. В. В. Радула. – К. : „ЕксОб”, 2004. – 304 с.
115. Статут (Конституція) Всесвітньої організації охорони здоров’я ВООЗ. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_599.
116. Сущенко Л. П. Здоровий спосіб життя людей як об’єкт соціального пізнання : автореф. дис. … канд.пед.наук / Л. П. Сущенко.– Запоріжжя, 1997. – 20 с.
117. Сухомлинський В. О. Вибрані твори : у 5 т. / В. О. Сухомлинський. – Рад. шк., 1977. – Т. 3. – 670 с.
118. Сухомлинский В. А. Избранные педагогические сочинения : в 3 т. / сост. О. С. Богданова, В. З. Смаль. – М. : Педагогика, 1980.– Т. 2. – 384 с
119. Токарева Е.А., Токарев А.А., Иванова В.В. Воспитание основ здорового образа жизни детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста в условиях образовательного комплекса «Детский сад - школа» // Вопросы дошкольной педагогики. 2017. № 1. - С. 128-131.
120. Токарева Е.А., Токарев А.А., Иванова В.В. Организационно- педагогические условия приобщения детей дошкольного и младшего школьного возраста к здоровому образу жизни в условиях образовательного комплекса «Детский сад - школа» // Образование и воспитание. 2017. № 1. - С. 21-24.
121. Устав (Конституция) Всемирной организации здравоохранения (ВОЗ) (принят в Нью-Йорке 22.07.1946) // СПС Консультант Плюс.
122. Формування здорового способу життя : навч. посіб. для слухачів курсів підвищ. кваліфікації / О. Яременко, О. Вакуленко, Л. Жаліло та ін. – Київ : Укр. Інститут соціальних досліджень, 2000. – 232 с.
123. Хакимова Г.А., Гребенюк Г.Н. Формирование ценностного отношения к здоровью у детей: Монография. Нижневартовск: Изд-во Нижневарт. гуманит. ун-та, 2010. - 175 с.
124. Хамидуллина М.А. Формирование у дошкольников ценностного отношения к здоровью // Инструктор по физкультуре. 2015. № 4. - С. 20-24.
125. Чупаха И.В. Здоровьесберегающие технологии в образовательно- воспитательном процессе. М.: Илекса, 2014. – 130 с.
126. Чумаков Б. Н. Введение в валеологию / Б. Н. Чумаков. – М.: Российское педагогическое агенство, 1997. – 237 с.
127. Шкільний курс «Валеологія» : збірник матеріалів. – К. : Освіта, 1994. – С. 6–7.
128. Щербакова К. Щоб складне стало зрозумілим : формування у дошкільників уявлень про соціальні явища / К. Щербакова, В. Бойко, К. Крутій // Дошкільне виховання. – 1988. – № 3. – С. 6–7.
129. Шаповалова О.М. Формирование ценностей здорового образа жизни у детей старшего дошкольного возраста посредством взаимодействия дошкольного образовательного учреждения с семьей // Вопросы дошкольной педагогики. 2015. № 2. - С. 41-43.
130. Шаповалова О.М. Экспериментальное исследование по изучению уровня сформированности ценностей здорового образа жизни у детей старшего дошкольного возраста в детском образовательном учреждении // Вопросы дошкольной педагогики. 2016. № 1. - С. 107-109.
131. Юрочкіна С. О. Педагогічні засади валеологічного виховання дітей старшого дошкільного віку : дис. … канд. пед. наук. / С. О. Юрочкіна. – К., 1997. – 135 с.
132. Яришева Н. Ф. Екологічне виховання дошкільників : посіб. для вихов. дит. садків / Н. Ф. Яришева. – К. : Грамота, 2001. – 55 с.
133. Cofer C. N. The history of the concept of motivation / C. N. Cofer. // History Behav. Scien, 1980. – Vol. 17. – P. 48–53.
134. Goldsmith Ed. The ecology of health / Ed. Goldsmith. // Ecologist. – 1980. – № 6–7. – P. 235–245.
135. Kelly R. Prediction of motivation and behavior change following health promotion : role of health beliefs, social support and self–efficacy / R. Kelly, G. Stephen, S. Alemagno. // Soc. Sci. Med. – 1991. – Vol. 32, № 3. –P. 311–320.
136. Popple K. Analysing Community Work : its Theory and Practice / K. Popple. – Buckingham : Open University Press, 1995. – 126 p.
137. Roreach M. The nature of human values / M. Roreach. – New York : Free Press, 1973. – 86 p.
138. Willmott P. Soocial Networks, Informal Care and Publicy / P. Willmott. –London : Policy Studiaes Institute, PSI Research Report 698, 1986. – 48 р.
139. https://sadik.ua/kiev/darnitskiy/detskiy-sad-147-lesnaya-pesnya
140. https://www.bsmu.edu.ua/blog/7080-osnovni-faktori-zdorov-ya
1. Алямовская В.Г. Инновационные подходы к организации оздоровительной деятельности в дошкольном образовательном учреждении / В.Г. Алямовская // Дошкольное образование. 2015. № 4. - С. 7-11.
2. Андрющенко Т.К. Формування ціннісного ставлення до власного здоров’я в дітей старшого дошкільного віку: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 /Андрющенко Тетяна Костянтинівна. – Переяслав-Хмельницький, 2007. – 268 с.
3. Андрющенко Т. К. Формування ціннісного ставлення до власного здоров’я в дітей старшого дошкільного віку : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Т. К. Андрющенко. – К. : Інститут проблем виховання АПН України, 2007. – 20 с.
4. Апанасенко Г. П. Валеологія як наука / Г. П. Апанасенко, Л. А. Попова //
Валелогія. – 1996. – № 1. – С. 4–9.
5. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / Наук.ред.
та упоряд. О.Л. Кононко. – 2- ге вид., випр. – К.: Світич, 2008. – 430 с.
6. Базовий компонент дошкільної освіти: Науковий керівник А.М. Богуш та ін.. – К.: Видавництво, 2012.
7. Бех І. Д. Біля витоків сутності особистості / І.Д. Бех. // Шлях освіти. – 1999. – № 2. –С. 11.
8. Бех І. Д. Виховання особистості : у 2-х кн. / І. Д. Бех. / Ред. О. І. Цибульська. – Кн. 1 : Особистісно-орієнтований підхід : теоретикотехнологічні засади – К. : Либідь, 2003. – 280 с.
9. Бех І. Д. Виховання особистості : у 2-х кн. / І. Д. Бех. / Ред. О. І. Цибульська. – Кн. 2 : Особистісно-орієнтований підхід : науковопрактичні засади – К. : Либідь, 2003. – 344 с.
10. Бех І. Д. Образ „Я” як мета формування і розвитку особистості / І. Д. Бех. // Педагогіка і психологія. – 1998. – № 2. – С. 30–40.
11. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : наук.-метод. посіб. / І. Д. Бех. – К. : ІЗМН, 1998. – 203 с.
12. Бєлєнька Г. В. Вихователь дітей дошкільного віку : становлення фахівця в умовах навчання : монографія / Г. В. Бєлєнька. – К. : Світич, 2006. – 304 с.
13. Бєлєнька Г. В. Здоров’я дитини – від родини / Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, М. А. Машовець. – К. : СПД Богданова А. М., 2006. – 220 с.
14. Бєлєнька Г. В. Здоров’я людини – від родини / Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч,
М. А. Машовець. – Київ : СПД Богданова А.М., 2006. – 220 с.
15. Бігунець Здоров’я (валеологія) : стандарт навчального українознавчого
інтегративного курсу для дітей дошкільного віку // Освіта. – 1995. – 9 серп.
– № 30. – С. 1–3.
16. Блудова Л. А. Створення умов природного розвитку дітей у системі дошкільного виховання / Л. А. Блудова. – К. : Рад. школа, 1992. – С. 8–15.
17. Богініч О. Л. Гуманне ставлення до дитини – важлива передумова гарантування оптимального рівня її здоров’я / О. Л. Богініч // Педагогіка добра в контексті етнокультурного соціума : материалы междунар. науч.- практ. конф., посвященной 150-летию со дня рождения Й. Гаспринского / Крым. гос. индустр.-пед. ун-т. – Симферополь : Крым. гос. индустр.-пед. ун-т., 2002. – С. 50–53.
18. Богініч О. Л. Сучасні підходи до розгляду теоретичних основ валеологічної освіти / О. Л. Богініч // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Сер. : Пед. науки.– Глухів : ГДПУ, 2003. – Вип. 2. – 171 с.
19. Богініч О. Л. Природа і рух : посіб. для батьків дошкільнят та соціальних педагогів / під заг. ред. С. Чередниченко. – К. : Кобза, 2003. – 192 с.
20. Богуш А. М. Теоретичні і методичні засади формування мовленнєвої компетенції дошкільника / А. М. Богуш // Початкова школа. – 2002. – № 9. – С. 5–10.
21. Богуш А. М. Шляхи наступності і перспективності в роботі дошкільних закладів і початкової школи. Система неперервної освіти : здобутки, пошуки, проблеми : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф.: у 6-ти кн. / А. М. Богуш, О. В. Паскаль. – Чернівці : Черн. держ. ун-т, 1996. – Кн. 3. – С. 3–5.
22. Богуш А. М. Українське народознавство в дошкільному закладі / А. М. Богуш, Н. В. Лисенко. – К. : Вища школа, 1994. – 398 с.
23. Богініч О.Л. Фізичне виховання, основи здоров'я та безпеки життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку: навч.-метод. посібник / О.Л. Богініч, Н.В. Левінець, Л.В. Лохвицька, Л.А. Сварковська. – К.: Генеза, 2013. – 128с.
24. Болотина Л.Р., Баранов С.П., Комарова Т.С. Дошкольная педагогика: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Академический Проект, 2015. – 257 с.
25. Бутенко В.Г. Дидактична гра як засіб формування здоров'язбережувальної компетентності старших дошкільників / В.Г. Бутенко // Дошкільна освіта: традиції та інновації: м-ли Всеукр. наук.-практ. конф. (24-25 березня 2015 р., м. Суми). – Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. – 207с.
26. Венгер Л. А. Воспиятие и обучение / Л. А. Венгер. – М. : Просвещение, 1969. – С. 3-73.
27. Веселка здоров’я : книга для читання дітям дошкільного віку: хрестоматія / уклад. Л. В. Лохвицька, Т. К. Андрющенко. – Черкаси : Відлуння-плюс, 2005. – 300 с.
28. Возниця Я. В. Шкідливі звички у дітей / Я. В. Возниця. – 2-е вид., перероб. і доп. – К. : Здоров’я, 1983. – 64 с.
29. Воробьева М. Воспитание здорового образа жизни у дошкольников / М. Воробьева// Дошкольное воспитание. 2015. № 7. - С. 5-7.
30. Гегель Г. Ф. Наука логики / Г. Ф. Гегель // Соч. в 9 т. – М. : Госполитиздат, 1939. – Т. 6. – 388 с.
31. Гиппократ. Наставления / Гиппократ. – М. : Биомндгиз, 1936. – С. 117–126, 143–169.
32. Горащук В. Соціально-педагогічний статус валеологічної науки / В. Горащук // Рідна школа. – 1998. – № 1. – С. 70–74.
33. Горбачук В. Г. Вплив зовнішніх і соціальних факторів на здоров’я дітей / В. Г. Горбачук, Н. В. Мацько // Матеріали І Всеукр. наук.-практ. конф. „Здоров’я і освіта”. – Львів, 1993. – Ч. І. – С. 92–95.
34. Горопаха Н. М. Виховання екологічної культури дітей : посіб. Для вихователів дошкільних закл. та вчителів поч. кл. / Н. М. Горопаха. – Рівне : Волин. обереги, 2001. – 212 с.
35. Денисенко Н.Ф. «Формування свідомого ставлення до здоров’я» Дошкільне виховання. – 2008. – № 9. – С.68-85.
36. Денисенко Н. Ф. Будьте здорові, діти : програма з валеологічного виховання / Н. Ф. Денисенко, Л. Д. Мельник // Дитячий садок. – 2001. – № 42. – 24 с.
37. Денисенко Н. Від рухового режиму – до здоров’я дитини / Н. Денисенко // Дошкільне виховання. – 1995. – № 10. – С. 10–11.
38. Денисенко Н. Ф. На варті здоров’я малюків : зб. наук.-метод. матер. / Н. Ф. Денисенко. – Запоріжжя : ЛІПС ЛТД, 1997. – 82 с.
39. Денисенко Н. Оздоровчі технології в освітньому процесі / Н. Денисенко // Дошкільне виховання. – 2004. – № 12. – С. 4–6.
40. Денисенко Н. Ф. Через рух до здоров’я дітей : навч.-метод. посіб. / Н. Ф. Денисенко, О. П. Аксьонова. – Т. : Мандрівець, 2009. – 88 с.
41. Державна національна програма „Освіта” („Україна ХХІ століття”). – К.: Райдуга, 1994. – 15 с.
42. Державна програма „Діти України” // Офіційний вісник України. – 2001. – № 4. – С. 65–82.
43. Журавлева И.В. Отношение к здоровью как социокультурный феномен: дис. ... доктора социол. наук: 22.00.04 / Журавлева Ирина Владимировна. – М., 2005. – 434 с.
44. Жерякова С.В. Сущность категории «здоровый образ жизни детей дошкольного возраста» и факторы формирования здорового образа жизни дошкольников в контексте педагогических исследований второй половины ХХ века // Молодой ученый. 2015. № 5. - С. 462-467.
45. Загородня Л.П., Тітаренко С.А., Барсуковська Г.П. Фізичне виховання дітей дошкільного віку. – Суми: Університетська книга, 2011.
46. Зайцев Г. К. Валеология в школе / Г. К. Зайцев. – Спб. : Акцидиент, 1996. – 198 с.
47. Закон України “Про дошкільну освіту”. – К.: Ред. ж-лу Дошкільне виховання, 2001. – 56 с.
48. Закон України “Про освіту” // Освіта. – 1995. – 15 серп. – 4 с.
49. Закон України “Про охорону дитинства” // Директор школи – 2002. – № 8. – С. 7–10.
50. Закони України. Конституція України. – К. : Школа, 2002. – 48 с.
51. Заплатніков Л. Т. Творчі здобутки діячів освіти в галузі охорони здоров’я дітей / Л. Т. Заплатніков, Г. Л Кривошеєва // Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. пр. / ред. кол. Гузій Н. В. (відп. ред.) та ін. – К. : НПУ, 1999. – Вип. 2. – С. 327–331.
52. Іванашко О. Є. Психологічний аналіз усвідомлення здорового способу життя дітьми дошкільного віку: дис… канд. психол. наук / О. Є. Іванашко. – Луцьк, 2001. – 210 с.
53. Іванашко О. Є. Психологічний аналіз усвідомлення здорового способу життя дітьми дошкільного віку : автореф. дис. …канд. психол. наук. / О. Е. Іванашко. – Рівне, 2001. – 20 с.
54. Игнатьева Г. А. Здоровьесберегающий потенциал развивающего обучения / Г. А. Игнатьева // Педагогическое обозрение. – 2004.– № 3. – С. 107–113.
55. Изуткин Д. А. Критерии здорового образа жизни и предпосылки его формирования / Д. А. Изуткин, А. Д. Степанов // Сов. здравоохранение. – 1981. – № 5.– С. 24–32.
56. Изуткин Д. А. Формирование здорового образа жизни / Д. А. Изуткин // Советская охрана здоровья. – 1984. – № 11. – С. 46–48.
57. Ильин Б. Н. О понятии “здоровье” человека / Б. Н. Ильин // Весник АМН СССР. –1988. – № 4. – С. 18–20.
58. Інтегративний українознавчий курс “Здоров’я” (валеологія) // Освіта. – 1996. – 24 лип. (№ 39). – С. 3.
59. Казин Э.М., Основы индивидуального здоровья человека: Введение в общую и прикладную валеологию: Учебное пособие. М.: ВЛАДОС, 2012. – 194 с.
60. Калуська Л. Валеологічна етнопедагогіка / Л. Калуська. // Дошкільне виховання. – 1998. – № 9. – С. 18–20.
61. Калуська Л. Валеологія в дитячому садку та вдома / Л. Калуська, Н. Щулькіна. – Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 1999. – 56 с.
62. Калью П. И. Сущностная характеристика понятия «здоровья» и некоторые вопросы перестройки здравоохранения : обзорная информация / П. И. Калью. – М. : Здоровье, 1998. – 67 с.
63. Карасева Т.В., Руженская Е.В. Особенности мотивации ведения здорового образа жизни // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2015. № 5. - С. 23-26.
64. Киркина Е.Н., Лисакова Н.В. Формирование здорового образа жизни у старших дошкольников в процессе организации физкультурно- оздоровительной деятельности // Дошкольное воспитание. 2015. № 10. - С. 56-60.
65. Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні : наук.- метод. посіб. / наук. ред. О.Л. Кононко. – К.: Ред. журн. „Дошкільне виховання”, 2003. – 243 с.
66. Кононко О.Л. Субсфера ― Я – фізичне; Субсфера ― Я – психічне // Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні. – К. : Дошкільне виховання. – 2003. – 243с.
67. Кононко О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві) : навч. посіб. для вищ. навч. закладів. / О. Л. Кононко. – К. : Освіта, 1998. – 255 с.
68. Концепція національного виховання // Освіта. – 1996. – 7 серп. (№ 41). – С. 2–7.
69. Концепція неперервної валеологічної освіти в Україні. – К. : Освіта, 1994. – 4 с.
70. Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді. // Превентивна педагогіка / В. М. Оржеховська, О. І. Пилипенко. – Черкаси : Вид. Чабаненко Ю., 2007 – С. 259-274.
71. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості/ за ред. Л. М. Проколієнко. – К. : Рад. школа, 1989. – 608 с.
72. Котирло В. К. Гра, навчання та праця в житті дошкільника / В. К. Котирло. – К. : Знання, 1968. – 48 с
73. Кулачківська С. Новий погляд на стару проблему / С. Кулачківська // Дошкільне виховання. – 2002. – № 7. – С. 15–17.
74. Кулачківська С. Є. Я – дошкільник (вікові та індивідуальні аспекти психічного розвитку) / С. Є. Кулачківська, С. О. Ладивір. – К. : Нора-принт, 1996. – 108 с.
75. Ладивір С. О. Пізнавальна активність старших дошкільнят: індивідуальні особивості / С. О. Ладивір // Дошкільне виховання. – 2006. – № 11. – С. 3–6.
76. Лещенко Н.А. Цінність як предмет сучасного наукового дискурсу / Н.А. Лещенко // Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету: Збірник наукових праць звітно-наукової конференції викладачів університету за 2011 рік, 9-10 лютого 2012 року. Частина 2 / Укл. Г.І. Волинка, О.В. Уваркіна, О.П. Симоненко, О.П. Ємельянова. – К.: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2012. – С. 22-23.
77. Локк Дж. Мысли о воспитании / Дж. Локк .– М. : Мысль, 1989. – 430 с.
78. Лохвицька Л. В. Валеологічні знання – дітям : запровадження валеології в дошкільних закладах / Л. В. Лохвицька // Вісник : зб. наук. пр. – Глухів: Глухів. держ. пед. ун-т., 2003. – Сер. : Пед. науки. – Вип. 2. – С. 86–93.
79. Лохвицька Л. В. Реалізація завдань валеологічної освіти в дошкільних закладах / Л. В. Лохвицька // Вісник Київ. міжнар. ун-ту : зб. наук. статей – Сер. пед. науки, психол. науки. – К. : Київ. міжнар. ун-т, 2003. – Вип. 3. – С. 37–45.
80. Лохвицька Л. В. Дошкільникам про основи здоров’я : навч.-метод. посіб. / Л. В. Лохвицька, Т. К. Андрющенко. – Черкаси : Відлуння-плюс, 2004. – 208 с.
81. Лубенець Н. Д. Громадські та сімейні початки в дошкільному вихованні / Н. Д. Лубенець // Дошк. вихов. – 1911. – № 3. – С. 3– 5.
82. Маслоу А. Самоактуализация / А. Маслоу // Психология личности. Тексты. – М.: Прогресс, 1982. – С. 108–118.
83. В. В. Виховання емоційно-ціннісного ставлення до природи у дітей старшого дошкільного віку: дис... канд. пед. наук: 13.00.08 / В. В. Маршицька. – Інститут проблем виховання АПН України. –К., 2003. – 186 с.
84. Матрос Л. Г. Социальные проблемы здоровья. / Л. Г. Матрос // Рос. акад. мед. наук. / отв. ред. Ю. И. Бородин. – Новосибирск : Наука, 1992. – С. 156–157.
85. Мельник Л. На засадах здоров’я – фізичного і духовного : (здоров’я дошкільників) / Л. Мельник // Дошкільне виховання. – 1998. – № 4. – С. 19.
86. Мельник Л. Д. На варті здоров’я малюків / Л. Д. Мельник, Н. Ф. Денисенко. – Запоріжжя : ЛІПС, 1997. – С. 4–7.
87. Макаренко И.Е., Соловей А.Д. Формирование здорового образа жизни у детей старшего дошкольного возраста в условиях дошкольного учреждения (из опыта работы) // Молодой ученый. 2016. № 24. - С. 475-478.
88. Наступність у навчально-виховній роботі дитячого садка і школи / за ред. З. Н. Борисової. – К. : Рад.школа, 1985. – 142 с.
89. Національна доктрина розвитку освіти в Україні у ХХІ столітті. – К. : Шк. світ, 2001. – 24 с.
90. Національна програма «Діти України» // Затверджено указом Президента України від 18 січня 1996 року № 63/96. – К., 1996.
91. Новикова И.М. Формирование представлений о здоровом образе жизни у дошкольников. М.: Мозаика-синтез, 2015. – 121 с.
92. Носов А.Г. Эволюция идеи формирования здорового образа жизни: педагогический аспект // Фундаментальные исследования. 2015. № 11. - С. 60-65.
93. Організація оздоровчої роботи в ДНЗ / Гаркуша Г.В., Рудік О.А., Свинарьова К. М.; Л. А. Швайка. – Харків: Основа, 2011. – 319 с.
94. Педагогіка здорового способу життя: орієнтовна програма для установ післядипломної педагогічної освіти та педагогічних навчальних закладів / В. М. Оржеховська, О. І. Пилипенко. – К. : СК „Парус”, 2004. – 42 с.
95. Педагогическая технология : учебное пособие для студентов педагогических специальностей. – Белгород : БГУ, 1998. – 400 с.
96. Перехід на дванадцятирічне навчання // Дошкільне виховання. – 2001. – № 1. – С. 3–9.
97. Петленко В. П. Проблемы человека в теории медицины / В. П. Петленко, В. Ф. Сержантов. – Киев : Здоров’я, 1984. – 200с.
98. Петрик О. І. Медико-біологічні та психологічні основи здорового способу життя : курс лекцій / О. І. Петрик. – Львів : Світ, 1993. – 120 с.
99. Піндер Л. Новий погляд на структуру : вивчення становища щодо розвитку політики пропагування здоров’я в Канаді / Л. Піндер // Пропагування здоров’я. – № 2. – 1988. – С. 205-212.
100. Плохій З. П. Берегти здоров’я змалечку / З. П. Плохій // Дошкільне виховання. – 1998. – № 10.– С. 4–5.
101. Плохій З. П. Валеологія та екологія у змісті дошкільної освіти / Підготовка педагогічних кадрів і діяльність навчальних закладів нового типу в системі національної освіти : досвід і перспективи розвитку : зб. наук. пр. / З. П. Плохій. – Чернівці : ЦНТІ, 2002. – Ч. 2. – С. 506–512.
102. Плохій З. П. Виховання ціннісного ставлення до власного здоров’я / П. Плохій // Теорет.-метод. пробл. виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. – К. : Пед. думка, 1999. – С. 174–180.
103. Плохій З. П. Формування у дітей дошкільного віку екологічної культури : (теорет. та метод. аспекти) : монографія / З. П. Плохій. – К. : ДП Вид. дім «Персонал», 2010. – 319 с.
104. Поддъяков Н. Н. Мышление дошкольника / Н. Н. Поддъяков. – М. : Педагогика, 1972. – 272 с.
105. Положення про дошкільний навчальний заклад // Дошкільна освіта в Україні : нормативно-правове регулювання / упоряд. Л. Гураш, Т. Вороніна. – К. : Шкіл. світ, 2006. – 120 с.
106. Поніманська Т. І. Виховання ціннісного ставлення до світу дорослих у дітей дошкільного віку / Т. І. Поніманська // Вісник: зб. наук. пр. – Глухів : Глухів. держ. пед. ун-т. , 2003. – Сер. : Пед. науки. – Вип. 2. – С. 12–16.
107. Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка : навчальн. посіб. Для студентів вищих навчальних закладів. / Т. І. Поніманська. – К. : Академвидав, 2004. – 456 с.
108. Сварковська Л. А. Дослідження фізичної готовності до школи дітей 6 років // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. пр. / Л. А. Сварковська. – Рівне : Рівнен. держ. гуманіт. ун-т., 2004. – Вип. 29. – С. 90–92.
109. Сварковська Л. А. Організація гнучкого режиму в дошкільному закладі / Л. А. Сварковська // Дошкільне виховання. – 2004. – № 7. – С. 20–21.
110. Сварковська Л. А. Реалізація індивідуально-диференційованого підходу у фізичному вихованні дітей дошкільного віку // Актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти в сучасних умовах : зб. наук. пр. / Л. А. Сварковська. – Херсон : Айлант, 2004. – С. 91–94.
111. Свириденко С. Формування культури здоров’я дитини в сім’ї як чинник соціальної компетентності // Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство : наук.-метод. зб. / ред. кол. Н. Софій (голова), І. Єрмаков (кер.авт. кол. і наук. ред.) та ін. / С. Свириденко. – К.: Контекст, 2000. –С. 135–139.
112. Сеченов И. М. Избранные произведения. / И. М. Сеченов. – М. : Наука, 1959. – 304 с.
113. Сіроштан С. Соціальний та емоційний розвиток малят / С. Сіроштан // Психолог. – № 12. – 2005. – С. 3–10.
114. Соціально-педагогічний словник / за ред. В. В. Радула. – К. : „ЕксОб”, 2004. – 304 с.
115. Статут (Конституція) Всесвітньої організації охорони здоров’я ВООЗ. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_599.
116. Сущенко Л. П. Здоровий спосіб життя людей як об’єкт соціального пізнання : автореф. дис. … канд.пед.наук / Л. П. Сущенко.– Запоріжжя, 1997. – 20 с.
117. Сухомлинський В. О. Вибрані твори : у 5 т. / В. О. Сухомлинський. – Рад. шк., 1977. – Т. 3. – 670 с.
118. Сухомлинский В. А. Избранные педагогические сочинения : в 3 т. / сост. О. С. Богданова, В. З. Смаль. – М. : Педагогика, 1980.– Т. 2. – 384 с
119. Токарева Е.А., Токарев А.А., Иванова В.В. Воспитание основ здорового образа жизни детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста в условиях образовательного комплекса «Детский сад - школа» // Вопросы дошкольной педагогики. 2017. № 1. - С. 128-131.
120. Токарева Е.А., Токарев А.А., Иванова В.В. Организационно- педагогические условия приобщения детей дошкольного и младшего школьного возраста к здоровому образу жизни в условиях образовательного комплекса «Детский сад - школа» // Образование и воспитание. 2017. № 1. - С. 21-24.
121. Устав (Конституция) Всемирной организации здравоохранения (ВОЗ) (принят в Нью-Йорке 22.07.1946) // СПС Консультант Плюс.
122. Формування здорового способу життя : навч. посіб. для слухачів курсів підвищ. кваліфікації / О. Яременко, О. Вакуленко, Л. Жаліло та ін. – Київ : Укр. Інститут соціальних досліджень, 2000. – 232 с.
123. Хакимова Г.А., Гребенюк Г.Н. Формирование ценностного отношения к здоровью у детей: Монография. Нижневартовск: Изд-во Нижневарт. гуманит. ун-та, 2010. - 175 с.
124. Хамидуллина М.А. Формирование у дошкольников ценностного отношения к здоровью // Инструктор по физкультуре. 2015. № 4. - С. 20-24.
125. Чупаха И.В. Здоровьесберегающие технологии в образовательно- воспитательном процессе. М.: Илекса, 2014. – 130 с.
126. Чумаков Б. Н. Введение в валеологию / Б. Н. Чумаков. – М.: Российское педагогическое агенство, 1997. – 237 с.
127. Шкільний курс «Валеологія» : збірник матеріалів. – К. : Освіта, 1994. – С. 6–7.
128. Щербакова К. Щоб складне стало зрозумілим : формування у дошкільників уявлень про соціальні явища / К. Щербакова, В. Бойко, К. Крутій // Дошкільне виховання. – 1988. – № 3. – С. 6–7.
129. Шаповалова О.М. Формирование ценностей здорового образа жизни у детей старшего дошкольного возраста посредством взаимодействия дошкольного образовательного учреждения с семьей // Вопросы дошкольной педагогики. 2015. № 2. - С. 41-43.
130. Шаповалова О.М. Экспериментальное исследование по изучению уровня сформированности ценностей здорового образа жизни у детей старшего дошкольного возраста в детском образовательном учреждении // Вопросы дошкольной педагогики. 2016. № 1. - С. 107-109.
131. Юрочкіна С. О. Педагогічні засади валеологічного виховання дітей старшого дошкільного віку : дис. … канд. пед. наук. / С. О. Юрочкіна. – К., 1997. – 135 с.
132. Яришева Н. Ф. Екологічне виховання дошкільників : посіб. для вихов. дит. садків / Н. Ф. Яришева. – К. : Грамота, 2001. – 55 с.
133. Cofer C. N. The history of the concept of motivation / C. N. Cofer. // History Behav. Scien, 1980. – Vol. 17. – P. 48–53.
134. Goldsmith Ed. The ecology of health / Ed. Goldsmith. // Ecologist. – 1980. – № 6–7. – P. 235–245.
135. Kelly R. Prediction of motivation and behavior change following health promotion : role of health beliefs, social support and self–efficacy / R. Kelly, G. Stephen, S. Alemagno. // Soc. Sci. Med. – 1991. – Vol. 32, № 3. –P. 311–320.
136. Popple K. Analysing Community Work : its Theory and Practice / K. Popple. – Buckingham : Open University Press, 1995. – 126 p.
137. Roreach M. The nature of human values / M. Roreach. – New York : Free Press, 1973. – 86 p.
138. Willmott P. Soocial Networks, Informal Care and Publicy / P. Willmott. –London : Policy Studiaes Institute, PSI Research Report 698, 1986. – 48 р.
139. https://sadik.ua/kiev/darnitskiy/detskiy-sad-147-lesnaya-pesnya
140. https://www.bsmu.edu.ua/blog/7080-osnovni-faktori-zdorov-ya