ОСВІТНІ ПОДОРОЖІ МІСТОМ З ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЯК ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Автор(ка)
Хемраєва Олена Іванівна
Ступінь
Магістр
Група
ДОм-1-20-1.4з
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Кафедра дошкільної освіти
Анотація
Виховання у дітей любові до Батьківщини, поваги та шани до традицій та звичаїв свого народу, відданності та бажання служити на благо Вітчизні, захищати її - є актуальними питаннями для нашої держави, особливо на сучасному етапі, коли Україна має захищати свою цілісність і незалежність. Таким чином, у Концепції національно-патріотичного виховання та молоді (2016 р.) визначено нову стратегію “цілеспрямованого й ефективного процесу виховання громадянина-патріота України”, мету та завдання національно-патріотичного виховання дітей та молоді, принципи і шляхи реалізації патріотичного виховання. У Концепції підкреслюється, що “серед основних напрямів сьогодні найбільш актуальним виступає патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як загальним вимогам, так і викликам сучасності”. В дошкільний період становлення особистості формуються основи національно-патріотичного виховання. Починаючи зі спостережень за природою, формування любові до рідного міста/села, краю, родини, вихователі поступово ведуть дітей до розуміння понять “ Батьківщина“, “український народ”, “нація”. Системні знання формуються в старшому дошкільному віці, адже саме старший дошкільний вік вважається віком становлення особистості. В.О. Сухомлинський наголошував, що “відчуття Вітчизни - відчування серцем, усіма силами душі - заходить коренем в раннє дитинство”; “роки дитинства - це перш за все виховання серця”, ось чому дошкільне дитинство - найсприятливіший період для національно-патріотичного виховання.
У Базовому компоненті дошкільної освіти, у змісті основних ліній “Дитина в соціумі”, “Особистість дитини”, “Гра дитини”, “Дитина у природному довкіллі”, “Мовлення дитини”, “Дитина у світі мистецтва” закладено якості дитини-патріота [54].
Проведений теоретичний аналіз наукової літератури засвідчив, що проблему патріотичного виховання дітей досліджували: І. Огієнко, М. Стельмахович, Г. Ващенко, І. Огієнко, С. Русова, Г. Сковорода, В. Сухомлинський, К. Ушинський та інші, а також сучасні вчені, зокрема: А. Богуш, О. Вишневський, П. Кононенко, В. Кононенко, В. Кузь, Т. Поніманська, Ю. Руденко та інші. Ученими проаналізована та досліджено теоретичні й методичні аспекти проблеми, визначено загальнолюдські й національні цінності, наголошено на значущості принципу народності у національно-патріотичному вихованні дітей. Психологічні аспекти розкриті в працях І. Беха, М. Боришевського, П. Гнатенка та інших. Як зазначають психологи І. Бех, М. Боришевський, Д. Ельконін та І. Кон, у старшому дошкільному віці з’являються новоутворення, які свідчать про можливість і необхідність спеціальної роботи з патріотичного виховання. До них, наприклад, належить формування в дошкільників моральних почуттів на основі збагачення змісту, зростання усвідомленості, глибини та стійкості емоційних переживань. Як зазначила О. Каплуновська, «патріотизм – це моральне почуття, а тому його формування вимагає глибокого емоційного переживання, усвідомлення і прийняття його дитиною як цінності. Якщо пробуджувати патріотизм лише за допомогою зовнішніх засобів, він може набути хибного спрямування, стати поверховим, показним». Очевидно, патріотизм – це почуття, яке необхідно формувати саме в дошкільному віці [54].
Важливо відзначити, що ознайомлення з рідним містом сприяє формуванню основ патріотичних почуттів, усвідомлення дітьми себе частиною спільноти міста, культивуванні кращих рис української ментальності – працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережного ставлення до природи, сприяє розвитку комунікативних умінь дітей тощо[40].
На сучасному етапі відповідно до Державної національні програми “Освіта” (Україна XXI століття), Закону України “Про освіту”, “Про дошкільну освіту” визначальною складовою реформування освіти є оновлення її змісту. Цей процес потребує певного управління. Проблема оновлення педагогічної системи є дуже важливою, оскільки від змістового наповнення освітніх програм, правильного добору форм і методів взаємної з учасниками освітнього процесу залежить сформованість інтелектуальної і моральної сфери особистості. Реформування завжди супроводжується введенням певних інновацій. Інновації відкривають досконаліші шляхи піднесення якості наукових досліджень та реального вдосконалення практики. Необхідно підкреслити той факт, що інноваційна діяльність вихователів знаходить своє відбиття у створенні нових освітніх технологій та зверненні до світового педагогічного досвіду [4].
Сучасний етап модернізації та розвитку дошкільної освіти в Україні потребує якісних змін в організації освітнього процесу, орієнтуючи педагогів на використання у своїй діяльності більш ефективних форм і методів навчання та виховання дошкільнят. Це пов’язано з тим, що акцент в освіті зміщується з формування репродуктивної інтелектуальної сфери, на розвиток вільної, творчої особистості, здатної самостійно мислити, здобувати і застосовувати знання в різних життєвих ситуаціях, приймати обмірковані рішення і чітко планувати свої дії, а також ефективно співпрацювати з однолітками, бути відкритими до нових ідей, контактів і зв’язків.
• Усвідомлюючи необхідність перебудови освітнього процесу, науковці та практики зосереджують увагу на пошуку оптимальних способів організації освітньої роботи з дошкільнятами. Серед них: інтегровані заняття (Н.Гавриш, І.Кіндрат, К.Крутій та ін.), освітні ситуації та подорожі (Т.Грицишина, К.Крутій, І.Стеценко), проєктна діяльність (Н.Гавриш, С.Ладивір, Т.Пірожено та ін.), пізнавальні прогулянки (Г.Бєлєнька, М.Машовець, О.Половіна та ін.), розвивально-пізнавальні ігри (Н.Гавриш, К.Крутій, Н.Рабчун, О.Стаєнна та ін.), експериментально-дослідна діяльність (Г.Бєлєнька, Л.Швайко та ін.). Пошук та впровадження в освітній процес нових форм і методів освітньої роботи є справою нелегкою та довготривалою, а тому залишається актуальною для подальших досліджень [43].
• Аналізуючи нормативно-правову базу, зазначимо, що Базовий компонент дошкільної освіти передбачає перехід дошкільної освіти до креативних технологій виховання і навчання, модернізацію змісту дошкільної освіти шляхом забезпечення різнобічного розвитку дітей дошкільного віку відповідно до їхніх задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, вікових особливостей, культурних потреб. Програма націлює науковців та практиків на:
• формування творчої індивідуальності;
• підтримання досягнень індивідуальної своєрідності неповторного життєвого шляху дитини;
• розвиток у дітей таких особистісних властивостей, як допитливість, ініціативність, самостійність, креативність, винахідливість.
• Креативний підхід у роботі сучасного вихователя полягає у вмінні в старому знаходити щось нове, щоразу випромінювати невідоме, видозмінювати, випереджувати, конструювати, трансформувати інформативний шквал у практичну площину, до якої долучена дитяча свідомість, уява, фантазія. Вихователь – педагог, ведучий, інформатор, помічник, порадник, наглядач, товариш, фантазер. І лише його діяльність має містити експериментаторство щодо організації та проведення індивідуального та групового часу дошкільника [6].
• Історичні джерела дозволяють стверджувати, що на рубежі Х1Х-ХХ ст. вітчизняною педагогікою був вироблений багатий арсенал форм та методів організації освітнього процесу, спрямованих на осягнення простору культури і його діяльне освоєння. У їх числі - освітня подорож, яка, на думку її творців - класиків Школи екскурсіонізма, була унікальним інструментом залучення особистості до світу культури і дозволяє реалізувати комплексну систему її освоєння. Екскурсійна школа впритул підійшла до усвідомлення освітньої подорожі як форми організаційного процесу педагогічної роботи, розробка якої була здійснена на рівні дидактичних і організаційних положень. Історичний досвід освітніх подорожей до сих пір не узагальнений і не систематизований. Реконструкція форми організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти освітніх подорожей на нових підставах, визначених сучасною філософією та педагогічною наукою, повернення його в педагогічну теорію і практику може стати одним з ефективних шляхів реалізації культуроорієнтованої моделі освіти [24].
o Освітня подорож дітей дошкільного віку — це педагогічна технологія, яка має свої особливості та передбачає зіткнення дошкільників із реальною, або віртуальною проблемою, активізацію дослідницької діяльності дітей, є формою спільної партнерської діяльності дорослого з дітьми [26]. Водночас, в закладі дошкільної освіти вона може розглядатись і як форма організації освітнього процесу, оскільки має всі ознаки форми: визначене місце проведення, обмежена тривалість у часі, стала кількість учасників.
• Існуючі протиріччя між потребою впровадження нових форм організації освітнього процесу та недостатнім їх методичним забезпеченням, зумовили вибір теми магістерського дослідження: “Освітні подорожі містом з дітьми старшого дошкільного віку як форма організації освітнього процесу в ЗДО”.
• Об'єкт дослідження: форми організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти.
• Предмет дослідження: освітні подорожі містом з дітьми старшого дошкільного віку.
• Завдання дослідження:
• Проаналізувати психолого-педагогічну літературу з питань дослідження.
• Здійснити порівняльний аналіз сучасних форм організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти.
• Обґрунтувати доцільність та ефективність використання в роботі з дітьми старшого дошкільного віку такої форми організації освітнього процесу як освітні подорожі містом.
• Розробити та дослідно-експериментальним шляхом перевірити ефективність використання освітніх подорожей містом для формування основ патріотичних почуттів у дітей старшого дошкільного віку.
o Методи:
• а) теоретичні: навчальні методи, психолого- педагогічна література;
• б) емпіричні: спостереження, опитування (бесіда);
• в) статистичні: опрацювання отриманих даних, оцінювання результатів. Використовується для опрацювання експериментальних даних з метою їх підвищення.
• Експериментальна база: Заклад дошкільної освіти №295 м. Києва. В досліджені взяли участь 22 дітей старшого дошкільного віку, 10 вихователів та 22 батьків дошкільнят.
• Структура роботи.
У Базовому компоненті дошкільної освіти, у змісті основних ліній “Дитина в соціумі”, “Особистість дитини”, “Гра дитини”, “Дитина у природному довкіллі”, “Мовлення дитини”, “Дитина у світі мистецтва” закладено якості дитини-патріота [54].
Проведений теоретичний аналіз наукової літератури засвідчив, що проблему патріотичного виховання дітей досліджували: І. Огієнко, М. Стельмахович, Г. Ващенко, І. Огієнко, С. Русова, Г. Сковорода, В. Сухомлинський, К. Ушинський та інші, а також сучасні вчені, зокрема: А. Богуш, О. Вишневський, П. Кононенко, В. Кононенко, В. Кузь, Т. Поніманська, Ю. Руденко та інші. Ученими проаналізована та досліджено теоретичні й методичні аспекти проблеми, визначено загальнолюдські й національні цінності, наголошено на значущості принципу народності у національно-патріотичному вихованні дітей. Психологічні аспекти розкриті в працях І. Беха, М. Боришевського, П. Гнатенка та інших. Як зазначають психологи І. Бех, М. Боришевський, Д. Ельконін та І. Кон, у старшому дошкільному віці з’являються новоутворення, які свідчать про можливість і необхідність спеціальної роботи з патріотичного виховання. До них, наприклад, належить формування в дошкільників моральних почуттів на основі збагачення змісту, зростання усвідомленості, глибини та стійкості емоційних переживань. Як зазначила О. Каплуновська, «патріотизм – це моральне почуття, а тому його формування вимагає глибокого емоційного переживання, усвідомлення і прийняття його дитиною як цінності. Якщо пробуджувати патріотизм лише за допомогою зовнішніх засобів, він може набути хибного спрямування, стати поверховим, показним». Очевидно, патріотизм – це почуття, яке необхідно формувати саме в дошкільному віці [54].
Важливо відзначити, що ознайомлення з рідним містом сприяє формуванню основ патріотичних почуттів, усвідомлення дітьми себе частиною спільноти міста, культивуванні кращих рис української ментальності – працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережного ставлення до природи, сприяє розвитку комунікативних умінь дітей тощо[40].
На сучасному етапі відповідно до Державної національні програми “Освіта” (Україна XXI століття), Закону України “Про освіту”, “Про дошкільну освіту” визначальною складовою реформування освіти є оновлення її змісту. Цей процес потребує певного управління. Проблема оновлення педагогічної системи є дуже важливою, оскільки від змістового наповнення освітніх програм, правильного добору форм і методів взаємної з учасниками освітнього процесу залежить сформованість інтелектуальної і моральної сфери особистості. Реформування завжди супроводжується введенням певних інновацій. Інновації відкривають досконаліші шляхи піднесення якості наукових досліджень та реального вдосконалення практики. Необхідно підкреслити той факт, що інноваційна діяльність вихователів знаходить своє відбиття у створенні нових освітніх технологій та зверненні до світового педагогічного досвіду [4].
Сучасний етап модернізації та розвитку дошкільної освіти в Україні потребує якісних змін в організації освітнього процесу, орієнтуючи педагогів на використання у своїй діяльності більш ефективних форм і методів навчання та виховання дошкільнят. Це пов’язано з тим, що акцент в освіті зміщується з формування репродуктивної інтелектуальної сфери, на розвиток вільної, творчої особистості, здатної самостійно мислити, здобувати і застосовувати знання в різних життєвих ситуаціях, приймати обмірковані рішення і чітко планувати свої дії, а також ефективно співпрацювати з однолітками, бути відкритими до нових ідей, контактів і зв’язків.
• Усвідомлюючи необхідність перебудови освітнього процесу, науковці та практики зосереджують увагу на пошуку оптимальних способів організації освітньої роботи з дошкільнятами. Серед них: інтегровані заняття (Н.Гавриш, І.Кіндрат, К.Крутій та ін.), освітні ситуації та подорожі (Т.Грицишина, К.Крутій, І.Стеценко), проєктна діяльність (Н.Гавриш, С.Ладивір, Т.Пірожено та ін.), пізнавальні прогулянки (Г.Бєлєнька, М.Машовець, О.Половіна та ін.), розвивально-пізнавальні ігри (Н.Гавриш, К.Крутій, Н.Рабчун, О.Стаєнна та ін.), експериментально-дослідна діяльність (Г.Бєлєнька, Л.Швайко та ін.). Пошук та впровадження в освітній процес нових форм і методів освітньої роботи є справою нелегкою та довготривалою, а тому залишається актуальною для подальших досліджень [43].
• Аналізуючи нормативно-правову базу, зазначимо, що Базовий компонент дошкільної освіти передбачає перехід дошкільної освіти до креативних технологій виховання і навчання, модернізацію змісту дошкільної освіти шляхом забезпечення різнобічного розвитку дітей дошкільного віку відповідно до їхніх задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, вікових особливостей, культурних потреб. Програма націлює науковців та практиків на:
• формування творчої індивідуальності;
• підтримання досягнень індивідуальної своєрідності неповторного життєвого шляху дитини;
• розвиток у дітей таких особистісних властивостей, як допитливість, ініціативність, самостійність, креативність, винахідливість.
• Креативний підхід у роботі сучасного вихователя полягає у вмінні в старому знаходити щось нове, щоразу випромінювати невідоме, видозмінювати, випереджувати, конструювати, трансформувати інформативний шквал у практичну площину, до якої долучена дитяча свідомість, уява, фантазія. Вихователь – педагог, ведучий, інформатор, помічник, порадник, наглядач, товариш, фантазер. І лише його діяльність має містити експериментаторство щодо організації та проведення індивідуального та групового часу дошкільника [6].
• Історичні джерела дозволяють стверджувати, що на рубежі Х1Х-ХХ ст. вітчизняною педагогікою був вироблений багатий арсенал форм та методів організації освітнього процесу, спрямованих на осягнення простору культури і його діяльне освоєння. У їх числі - освітня подорож, яка, на думку її творців - класиків Школи екскурсіонізма, була унікальним інструментом залучення особистості до світу культури і дозволяє реалізувати комплексну систему її освоєння. Екскурсійна школа впритул підійшла до усвідомлення освітньої подорожі як форми організаційного процесу педагогічної роботи, розробка якої була здійснена на рівні дидактичних і організаційних положень. Історичний досвід освітніх подорожей до сих пір не узагальнений і не систематизований. Реконструкція форми організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти освітніх подорожей на нових підставах, визначених сучасною філософією та педагогічною наукою, повернення його в педагогічну теорію і практику може стати одним з ефективних шляхів реалізації культуроорієнтованої моделі освіти [24].
o Освітня подорож дітей дошкільного віку — це педагогічна технологія, яка має свої особливості та передбачає зіткнення дошкільників із реальною, або віртуальною проблемою, активізацію дослідницької діяльності дітей, є формою спільної партнерської діяльності дорослого з дітьми [26]. Водночас, в закладі дошкільної освіти вона може розглядатись і як форма організації освітнього процесу, оскільки має всі ознаки форми: визначене місце проведення, обмежена тривалість у часі, стала кількість учасників.
• Існуючі протиріччя між потребою впровадження нових форм організації освітнього процесу та недостатнім їх методичним забезпеченням, зумовили вибір теми магістерського дослідження: “Освітні подорожі містом з дітьми старшого дошкільного віку як форма організації освітнього процесу в ЗДО”.
• Об'єкт дослідження: форми організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти.
• Предмет дослідження: освітні подорожі містом з дітьми старшого дошкільного віку.
• Завдання дослідження:
• Проаналізувати психолого-педагогічну літературу з питань дослідження.
• Здійснити порівняльний аналіз сучасних форм організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти.
• Обґрунтувати доцільність та ефективність використання в роботі з дітьми старшого дошкільного віку такої форми організації освітнього процесу як освітні подорожі містом.
• Розробити та дослідно-експериментальним шляхом перевірити ефективність використання освітніх подорожей містом для формування основ патріотичних почуттів у дітей старшого дошкільного віку.
o Методи:
• а) теоретичні: навчальні методи, психолого- педагогічна література;
• б) емпіричні: спостереження, опитування (бесіда);
• в) статистичні: опрацювання отриманих даних, оцінювання результатів. Використовується для опрацювання експериментальних даних з метою їх підвищення.
• Експериментальна база: Заклад дошкільної освіти №295 м. Києва. В досліджені взяли участь 22 дітей старшого дошкільного віку, 10 вихователів та 22 батьків дошкільнят.
• Структура роботи.
Зміст
ВСТУП……………………………………………………………………... 2
Розділ І: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ………………………………….…………………………………. 8
1.1. Організація освітнього процесу в закладі дошкільної освіти як педагогічна проблема сучасності…………………………………….…… 8
1.2. Форми організації освітнього процесу в ЗДО: вітчизняний та зарубіжний досвід………………………………………………………… 17
1.3. Освітня подорож – як форма організації освітнього процесу в ЗДО…………………………………………………………………………. 30
ВИСНОВКИ ДО ПЕРШОГО РОЗДІЛУ………………………………….. 37
Розділ ІI: ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ З ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНІХ ПОДОРОЖЕЙ МІСТОМ В РОБОТІ З ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ……………………………………………………. 39
2.1. Місце освітньої екскурсії в системі роботи з дітьми старшого дошкільного віку…………………………………………………………... 39
2.2. Стан використання подорожей рідним містом в освітньому процесі……………………………………………………………………… 46
2.3. Система роботи з використання подорожей рідним містом в роботі з дітьми старшого дошкільного віку……………………………………….. 89
2.4. Результати експериментальної роботи……………………………… 99
ВИСНОВКИ ДО ДРУГОГО РОЗДІЛУ…………………………………… 101
ВИСНОВКИ………………………………………………………………... 103
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………………………104
ДОДАТКИ………………………………………………………………….. 114
Покликання
1. EDA SEVĠNÇ (2019), PRESCHOOL TEACHERS‟ BELIEFS AND PRACTICES RELATED TO THE PROCESSES OF FIELD TRIPS, https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12623458/index.pdf
2. Emine Kızıltaş & Ramazan Sak (2018), Integrating field-trip activities with other activities in the preschool curriculum: its effects on the preschoolers’ social–emotional skills, International Journal of Child Care and Education Policy, https://ijccep.springeropen.com/articles/10.1186...
3. Антонюк, Ю. Р. (2017) Компаративний аналіз системи управління дошкільними навчальними закладами в Польщі та Україні. Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції "Інноваційний менеджмент у закладах освіти", С. 14-25.
4. Баранюк І. Г. (2011) Василь Сухомлинський про вплив природи на розумове виховання дитини / Баранюк Ірина Григорівна // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. В. Радул [та ін.]. - Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2011. Вип. 101. C. 44-51.
5. Богуш А.М. (2016) Ракурси національного виховання С. Русової в умовах трансформації суспільства / Вісник Чернігівського національного університету. Вип. 135. Серія: педагогічні науки. Чернігів, 2016. С.14 -18.
6. Будник О.Б. (2016) Порівняльна педагогіка: методичні рекомендації до вивчення курсу/ Олена Богданівна Будник / Педагогічний факультет; Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. – Івано-Франківськ, 2016. 76 с.
7. Бєлєнька Г.В., Даниленко А.М., Машовець М.А. (2016), Київ від А до Я: вивчаємо, милуємось, пишаємось / Г.В. Бєлєнька, А.М. Даниленко, М.А. Машовець. К.: АКМЕ ГРУП, 200 с.
8. Бєлєнька Г.В. (2011), Київські передзвони [Текст] : навчально-методичний посібник для дошкільних навчальних закладів / Г. В. Бєлєнька, М. А. Машовець ; ред. Л. В. Молодова. - Київ : Сім кольорів, 2011. 112 с.
9. Бєлєнька Г.В. (2013) Дошкільнятам про світ природи / Бєлєнька Г. В., Науменко Т. С., Половіна О. А. К.: Генеза, 2013. С. 4 – 5.
10. Бібік Н.М. (2018) Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с.
11. Вишневський О. (1996) Сучасне українське виховання. Педагогічні нариси. Львів : Львівський обласний науково-методичний інститут освіти; Львівське обласне педагогічне товариство ім.Г.Ващенка. 1996. 238 с.
12. Гнізділова О. А. (2019) Дошкільна освіта в Фінляндії: компаративний аналіз / О. А. Гнізділова // Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Гнізділової, відпов. ред. Н. В. Ковалевська. Полтава: ФОП Цьома С.П., 2019. Вип. 3. С. 5-12.
13. Гогоберидзе А. Г., Солнцева О.В. (2013) Дошкольная педагогика с основами методик воспитания и обучения: Учебник для вузов. Стандарт третьего поколения / Под ред. А. Г. Гогоберидзе, О. В. Солнцевой. СПб.: Питер, 2013. С. 177
14. Гончаренко С.У. (1995) Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. К.: АПН України. 45 с.
15. Горопаха Н.М. (2012) Методика ознайомлення дітей з природою: Хрестоматія. Видавничий Дім “Слово”. 432 с.
16. Груць Г. М. (2012) Теоретичні засади розвитку суспільного дошкільного виховання у педагогічній спадщині С. Ф. Русової. // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2012. № 2. С. 55-59.
17. Каленюк К.І. (2020) Система дошкільної освіти в Японії, https://vseosvita.ua/library/sistema-doskilnoi-o...
18. Карук І.В. (2018) Розвиток пошуково-дослідницької діяльності дітей дошкільного віку під час використання технології “Освітня подорож”, https://library.vspu.net/bitstream/handle/123456...%20ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
19. Коваленко Т.М. (2015) Використання ІКТ у навчально-виховній роботі з дітьми дошкільного віку // Впровадження та поширення інформаційно-комунікаційних технологій у роботі дошкільного навчального закладу з дітьми, педагогами, батьками та громадськістю : тематичний збірник праць / упоряд.: А. А. Волосюк; за заг. редакцією Л. А. Шишолік. Рівне : РОІППО, 2015. С.14-25
20. Козак Л. (2020) Характеристика сучасних форм організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти, Інноватика у вихованні. Випуск 12, С. 49-57.
21. Козак Л.В. (2018), Сучасна дошкільна освіта: європейський досвід розвитку / Л.В. Козак // Освітологічний дискурс. 2017. № 3-4. С. 235-251.
22. Конспект батьківських зборів “Людина залишає себе в людині”, https://idnz4.klasna.com/uk/site/batkivski-zbori-.html
23. Консультація «Організація та методика проведення екскурсій у природу», http://sadik-marinka.in.ua/2018/10/17/консу...
24. Коробкова Е.Н. (2004) Образовательное путешествие как педагогический метод : Дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 : СПб., 2004 232 c.
25. Кошелева А.Д. и др. (2003) Эмоциональное развитие дошкольников: Учеб. Пособие для студ. высш. пед. учеб. Заведений. / Под ред. О.А.Шаграевой, С.А.Козловой. Москва : Издательский центр “Академия”, 2003.
26. Крутій К., Стеценко І. (2017) Використання технології «Освітня подорож» як форми реалізації партнерської діяльності дитини і дорослого, http://ukrdeti.com/wp-content/uploads/2017/06/Т...
27. Крутій К. (2017) Використання технології "освітня подорож" як засіб реалізації STREAM-освіти дошкільників. // Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика. 2017. Вип. 2. С. 43-48.
28. Кудрін О. (2017), Система освіти Фінляндії. https://www.ukrinform.ua/rubric-world/2239681-si...
29. Кузіна О. (2019), Підготовка фахівця дошкільної освіти у контексті європейського досвіду / Електронне наукове фахове видання “Освітологічний дискурс”, 2019: № 3-4 (26-27) (2019). С. 319–329.
30. Лист Міністерства Освіти і Науки України «Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 навчальному році», https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-diy...
31. Логвіненко І.І. (2016), Патріотичне виховання в ДНЗ [Текст] /уклад. І. І. Лог-віненко, О. С. Тарасова, О. О. Христич, Л. А. Швайка. Х.: ВГ «Основа», 2016. 463 с.
32. Лозинська С.В. (2015), Софія Русова про трудове виховання дошкільників, https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2...
33. Локшина О. (2011) Європейські концепції професійної підготовки вчителів / О. Локшина // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 2011, Ч. 2. С. 204-210.
34. Матліна О. В. (2018) Екологічне виховання в спадщині В. О. Сухомлинського. // Матеріали регіональної науково-практичної конференції «Педагогічні вектори: В. О. Сухомлинський та сучасність». Лисичанськ : ФОП Чернов О. Г. 2018. С. 190 - 193.
35. Машовець, Марина Анатоліївна (2014) Діти і природа великого міста Рідна мова (22). С. 33-37.
36. Машовець М.А. (2018), Трудове виховання дітей дошкільного віку: пошук нових ідей // Інноватика у вихованні. Т.2, Вип. 7. С. 147-153.
37. Методична скарбничка закладу дошкільної освіти № 9, http://dzvinochok.in.ua/методична-скарбничка.
38. Методичні рекомендації, технологічні картки екскурсій "Мандрівники - Пізнайки", https://naurok.com.ua/metodichni-rekomendaci-teh...
39. Методичні рекомендації дошкільника. Дитячими садками світу, https://mon.gov.ua/storage/app/media/metodychni-...
40. Наказ Міністерства Освіти і Науки України від 16 червня 2015 “Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах”, https://ips.ligazakon.net/document/MUS24863.
41. Наказ Міністерства Освіти і Науки України про затвердження Базового Компонента дошкільної освіти, https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/...%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf
42. Нова Українська Школа, https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
43. Організація та зміст навчально-виховного процесу в дошкільних навчальних закладах, https://mon.gov.ua/storage/app/media/metodychni-...
44. Особливості організації екскурсій за межі дошкільного закладу, http://kkdnz6.dp.ua/metodichna-robota/28-metodyc...
45. Пальчук М.І. (2010) Глобалізаційні процеси в єдиному освітньому просторі та їхній вплив на стратегічний розвиток професійної освіти / М.І. Пальчук // Педагогіка і психологія : вісник АПН України. 2010. No 1 (66).С. 38–49.
46. Руденко О. Вітчизняні традиції університетської освіти та вимоги сьогодення у контексті європейських цінностей / О. Руденко, З. Руденко, Н. Ревуцька // Витоки пед. Майстерності. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 15. С. 275-280.
47. Русова С. (1997), Шкільні екскурсії і їх значення // Вибрані педагогічні твори / за ред. Є .І.Коваленка: У 2-х книгах. К.: Либідь, 1997. Кн.1. 270 с.
48. Самойленко С.М. (2020), Експериментально-дослідницька робота для дітей старшого дошкільного віку за ідеями творів В.О. Сухомлинського про природу, https://vseosvita.ua/library/eksperementalno-dos...
49. Семенюк Р.Ф. Інтегроване заняття як основна форма інтегрованої навчально-пізнавальної діяльності в ЗДО, http://leleka.rv.ua/integrovane-zanyattya-yak-os...
50. Скрипка Ю.М. (2018) Погляди В.О. Сухомлинського щодо екологічного виховання молодших школярів через навчання в природі, https://naurok.com.ua/poglyadi-v-o-suhomlinskogo...
51. Сластенин В.А. и др. (2013) Педагогика Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; Под ред. В.А. Сластенина. - М.: Издательский центр "Академия", 2013. 576 с.
52. Степанова-Камиш Анна, Як проводити безпечні походи та екскурсії для учнів. Поради скаутів, НУШ. https://nus.org.ua/articles/yak-provodyty-bezpec...
53. Стеценко, І. (2019), У світі казок. Освітні подорожі для дітей старшої групи (за публікаціями журналу "Джміль", 2019, № 11 "Мандруємо казками") / Ірина Стеценко // Дошкільне виховання. 2019. № 11. С. 24-26.
54. Тесленко С. Виховання національно-патріотичних почуттів старших дошкільників у процесі ознайомлення з рідним краєм. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка», Том 3, № 20, 2018 р. С. 131-137
55. Улюкаєва І.Г. (2016) Концепція дошкільного виховання Софії Русової / Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип.1. Бердянськ : ФО-П Ткачук О.В., С. 266-273.
56. Фiлiмонова Т. (2020) Патрiотичне виховання дiтей старшого дошкiльного вiку. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка», Том 5. № 27. С. 163-167.
57. Фуллан М. Сили змін: вимірювання глибини освітніх реформ / Майкл Фуман; пер. з англ.: Г. Шиян, Р. Шиян. Львів : Літопис, 2000. 269 с.
58. Шилова М. И. (1990) Учителю о воспитанности школьников [Текст] : из опыта работы / М. И. Шилова. М. : Педагогика, 1990. 144 с.
59. Шкребтієнко Л. П. (2019) Виховання патріотичних почуттів у дітей старшого дошкільного віку засобами художньої літератури : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Людмила Петрівна Шкребтієнко; наук. кер. Н. І. Богданець-Білоскаленко; Державний заклад "Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського". Одеса, 20 с.
2. Emine Kızıltaş & Ramazan Sak (2018), Integrating field-trip activities with other activities in the preschool curriculum: its effects on the preschoolers’ social–emotional skills, International Journal of Child Care and Education Policy, https://ijccep.springeropen.com/articles/10.1186...
3. Антонюк, Ю. Р. (2017) Компаративний аналіз системи управління дошкільними навчальними закладами в Польщі та Україні. Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції "Інноваційний менеджмент у закладах освіти", С. 14-25.
4. Баранюк І. Г. (2011) Василь Сухомлинський про вплив природи на розумове виховання дитини / Баранюк Ірина Григорівна // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. В. Радул [та ін.]. - Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2011. Вип. 101. C. 44-51.
5. Богуш А.М. (2016) Ракурси національного виховання С. Русової в умовах трансформації суспільства / Вісник Чернігівського національного університету. Вип. 135. Серія: педагогічні науки. Чернігів, 2016. С.14 -18.
6. Будник О.Б. (2016) Порівняльна педагогіка: методичні рекомендації до вивчення курсу/ Олена Богданівна Будник / Педагогічний факультет; Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. – Івано-Франківськ, 2016. 76 с.
7. Бєлєнька Г.В., Даниленко А.М., Машовець М.А. (2016), Київ від А до Я: вивчаємо, милуємось, пишаємось / Г.В. Бєлєнька, А.М. Даниленко, М.А. Машовець. К.: АКМЕ ГРУП, 200 с.
8. Бєлєнька Г.В. (2011), Київські передзвони [Текст] : навчально-методичний посібник для дошкільних навчальних закладів / Г. В. Бєлєнька, М. А. Машовець ; ред. Л. В. Молодова. - Київ : Сім кольорів, 2011. 112 с.
9. Бєлєнька Г.В. (2013) Дошкільнятам про світ природи / Бєлєнька Г. В., Науменко Т. С., Половіна О. А. К.: Генеза, 2013. С. 4 – 5.
10. Бібік Н.М. (2018) Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с.
11. Вишневський О. (1996) Сучасне українське виховання. Педагогічні нариси. Львів : Львівський обласний науково-методичний інститут освіти; Львівське обласне педагогічне товариство ім.Г.Ващенка. 1996. 238 с.
12. Гнізділова О. А. (2019) Дошкільна освіта в Фінляндії: компаративний аналіз / О. А. Гнізділова // Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Гнізділової, відпов. ред. Н. В. Ковалевська. Полтава: ФОП Цьома С.П., 2019. Вип. 3. С. 5-12.
13. Гогоберидзе А. Г., Солнцева О.В. (2013) Дошкольная педагогика с основами методик воспитания и обучения: Учебник для вузов. Стандарт третьего поколения / Под ред. А. Г. Гогоберидзе, О. В. Солнцевой. СПб.: Питер, 2013. С. 177
14. Гончаренко С.У. (1995) Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. К.: АПН України. 45 с.
15. Горопаха Н.М. (2012) Методика ознайомлення дітей з природою: Хрестоматія. Видавничий Дім “Слово”. 432 с.
16. Груць Г. М. (2012) Теоретичні засади розвитку суспільного дошкільного виховання у педагогічній спадщині С. Ф. Русової. // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2012. № 2. С. 55-59.
17. Каленюк К.І. (2020) Система дошкільної освіти в Японії, https://vseosvita.ua/library/sistema-doskilnoi-o...
18. Карук І.В. (2018) Розвиток пошуково-дослідницької діяльності дітей дошкільного віку під час використання технології “Освітня подорож”, https://library.vspu.net/bitstream/handle/123456...%20ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
19. Коваленко Т.М. (2015) Використання ІКТ у навчально-виховній роботі з дітьми дошкільного віку // Впровадження та поширення інформаційно-комунікаційних технологій у роботі дошкільного навчального закладу з дітьми, педагогами, батьками та громадськістю : тематичний збірник праць / упоряд.: А. А. Волосюк; за заг. редакцією Л. А. Шишолік. Рівне : РОІППО, 2015. С.14-25
20. Козак Л. (2020) Характеристика сучасних форм організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти, Інноватика у вихованні. Випуск 12, С. 49-57.
21. Козак Л.В. (2018), Сучасна дошкільна освіта: європейський досвід розвитку / Л.В. Козак // Освітологічний дискурс. 2017. № 3-4. С. 235-251.
22. Конспект батьківських зборів “Людина залишає себе в людині”, https://idnz4.klasna.com/uk/site/batkivski-zbori-.html
23. Консультація «Організація та методика проведення екскурсій у природу», http://sadik-marinka.in.ua/2018/10/17/консу...
24. Коробкова Е.Н. (2004) Образовательное путешествие как педагогический метод : Дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 : СПб., 2004 232 c.
25. Кошелева А.Д. и др. (2003) Эмоциональное развитие дошкольников: Учеб. Пособие для студ. высш. пед. учеб. Заведений. / Под ред. О.А.Шаграевой, С.А.Козловой. Москва : Издательский центр “Академия”, 2003.
26. Крутій К., Стеценко І. (2017) Використання технології «Освітня подорож» як форми реалізації партнерської діяльності дитини і дорослого, http://ukrdeti.com/wp-content/uploads/2017/06/Т...
27. Крутій К. (2017) Використання технології "освітня подорож" як засіб реалізації STREAM-освіти дошкільників. // Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика. 2017. Вип. 2. С. 43-48.
28. Кудрін О. (2017), Система освіти Фінляндії. https://www.ukrinform.ua/rubric-world/2239681-si...
29. Кузіна О. (2019), Підготовка фахівця дошкільної освіти у контексті європейського досвіду / Електронне наукове фахове видання “Освітологічний дискурс”, 2019: № 3-4 (26-27) (2019). С. 319–329.
30. Лист Міністерства Освіти і Науки України «Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 навчальному році», https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-diy...
31. Логвіненко І.І. (2016), Патріотичне виховання в ДНЗ [Текст] /уклад. І. І. Лог-віненко, О. С. Тарасова, О. О. Христич, Л. А. Швайка. Х.: ВГ «Основа», 2016. 463 с.
32. Лозинська С.В. (2015), Софія Русова про трудове виховання дошкільників, https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2...
33. Локшина О. (2011) Європейські концепції професійної підготовки вчителів / О. Локшина // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 2011, Ч. 2. С. 204-210.
34. Матліна О. В. (2018) Екологічне виховання в спадщині В. О. Сухомлинського. // Матеріали регіональної науково-практичної конференції «Педагогічні вектори: В. О. Сухомлинський та сучасність». Лисичанськ : ФОП Чернов О. Г. 2018. С. 190 - 193.
35. Машовець, Марина Анатоліївна (2014) Діти і природа великого міста Рідна мова (22). С. 33-37.
36. Машовець М.А. (2018), Трудове виховання дітей дошкільного віку: пошук нових ідей // Інноватика у вихованні. Т.2, Вип. 7. С. 147-153.
37. Методична скарбничка закладу дошкільної освіти № 9, http://dzvinochok.in.ua/методична-скарбничка.
38. Методичні рекомендації, технологічні картки екскурсій "Мандрівники - Пізнайки", https://naurok.com.ua/metodichni-rekomendaci-teh...
39. Методичні рекомендації дошкільника. Дитячими садками світу, https://mon.gov.ua/storage/app/media/metodychni-...
40. Наказ Міністерства Освіти і Науки України від 16 червня 2015 “Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах”, https://ips.ligazakon.net/document/MUS24863.
41. Наказ Міністерства Освіти і Науки України про затвердження Базового Компонента дошкільної освіти, https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/...%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf
42. Нова Українська Школа, https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
43. Організація та зміст навчально-виховного процесу в дошкільних навчальних закладах, https://mon.gov.ua/storage/app/media/metodychni-...
44. Особливості організації екскурсій за межі дошкільного закладу, http://kkdnz6.dp.ua/metodichna-robota/28-metodyc...
45. Пальчук М.І. (2010) Глобалізаційні процеси в єдиному освітньому просторі та їхній вплив на стратегічний розвиток професійної освіти / М.І. Пальчук // Педагогіка і психологія : вісник АПН України. 2010. No 1 (66).С. 38–49.
46. Руденко О. Вітчизняні традиції університетської освіти та вимоги сьогодення у контексті європейських цінностей / О. Руденко, З. Руденко, Н. Ревуцька // Витоки пед. Майстерності. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 15. С. 275-280.
47. Русова С. (1997), Шкільні екскурсії і їх значення // Вибрані педагогічні твори / за ред. Є .І.Коваленка: У 2-х книгах. К.: Либідь, 1997. Кн.1. 270 с.
48. Самойленко С.М. (2020), Експериментально-дослідницька робота для дітей старшого дошкільного віку за ідеями творів В.О. Сухомлинського про природу, https://vseosvita.ua/library/eksperementalno-dos...
49. Семенюк Р.Ф. Інтегроване заняття як основна форма інтегрованої навчально-пізнавальної діяльності в ЗДО, http://leleka.rv.ua/integrovane-zanyattya-yak-os...
50. Скрипка Ю.М. (2018) Погляди В.О. Сухомлинського щодо екологічного виховання молодших школярів через навчання в природі, https://naurok.com.ua/poglyadi-v-o-suhomlinskogo...
51. Сластенин В.А. и др. (2013) Педагогика Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; Под ред. В.А. Сластенина. - М.: Издательский центр "Академия", 2013. 576 с.
52. Степанова-Камиш Анна, Як проводити безпечні походи та екскурсії для учнів. Поради скаутів, НУШ. https://nus.org.ua/articles/yak-provodyty-bezpec...
53. Стеценко, І. (2019), У світі казок. Освітні подорожі для дітей старшої групи (за публікаціями журналу "Джміль", 2019, № 11 "Мандруємо казками") / Ірина Стеценко // Дошкільне виховання. 2019. № 11. С. 24-26.
54. Тесленко С. Виховання національно-патріотичних почуттів старших дошкільників у процесі ознайомлення з рідним краєм. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка», Том 3, № 20, 2018 р. С. 131-137
55. Улюкаєва І.Г. (2016) Концепція дошкільного виховання Софії Русової / Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип.1. Бердянськ : ФО-П Ткачук О.В., С. 266-273.
56. Фiлiмонова Т. (2020) Патрiотичне виховання дiтей старшого дошкiльного вiку. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка», Том 5. № 27. С. 163-167.
57. Фуллан М. Сили змін: вимірювання глибини освітніх реформ / Майкл Фуман; пер. з англ.: Г. Шиян, Р. Шиян. Львів : Літопис, 2000. 269 с.
58. Шилова М. И. (1990) Учителю о воспитанности школьников [Текст] : из опыта работы / М. И. Шилова. М. : Педагогика, 1990. 144 с.
59. Шкребтієнко Л. П. (2019) Виховання патріотичних почуттів у дітей старшого дошкільного віку засобами художньої літератури : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Людмила Петрівна Шкребтієнко; наук. кер. Н. І. Богданець-Білоскаленко; Державний заклад "Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського". Одеса, 20 с.