ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ВОЛЕЙБОЛІСТІВ У СПОРТИВНІЙ КОМАНДНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ


Автор(ка)
Козачук Наталія Олександрівна

Ступінь
Бакалавр

Група
ТДб-1-18-4.0д

Спеціальність
017 Фізична культура і спорт

Кафедра
Кафедра спорту та фітнесу


Анотація

Актуальність. Часто спортивна діяльність пов'язана з проявом таких негативних якостей як агресивність, суперництво та ін, які можуть негативно позначитися на встановленні доброзичливих та емоційно-сприятливих взаємин. Особливо це важливо у командних видах спорту, зокрема у волейболі.
Сучасний волейбол пред’являє високі вимоги до функціонального стану організму, до фізичних і психологічних якостей гравців. У цій грі найбільш важливі такі якості як швидкість руху, координаційні здібності, стрибучість, сила, мислення. Психологічна підготовка спортсменів безпосередньо пов’язана з управлінням тренувальним і змагальним процесами Носко. М. О. Архипов. О. А. Жула. В. П. [ 8,9]
Проблема психологічної підготовки волейболістів була досліджена такими науковцями Н.А. Бєляєвим, С.С. Єрмаковим, А.Н. Лапутіним, Д. Морван та ін. та є актуальною темою наукового дослідження на сьогоднішній день у зв’язку з нестабільністю і гостротою різних ситуацій, що викликають у людини стан тривалої психічної напруги під час гри.
Приділяється дослідженню методів вирішення проблемних ситуацій комунікативних взаємодій у спортивних іграх.
Слід зазначити, що серед протиріч можна виділити наступне: досягнення високих спортивних результатів. Педагогічні можливості соціалізації особистості спортсмена, наявні у спорті, та нестача систематизованих засобів, методів та форм організації їхньої комунікативної діяльності. До цього слід додати, що й рівень фізичного розвитку, техніко-тактичної, фізичної та психологічної підготовленості значно може відрізнятися у гравців однієї команди.
Аналіз наукової та методичної літератури свідчить про наявність проблеми підвищення ефективності комунікативних взаємодій у волейбольних командах, що й визначило тему дослідження.
Мета дослідження – визначити психологічні особливості підготовки волейболістів у спортивній командній діяльності і визначення рівня клімату в команді.
Завдання дослідження:
1. Охарактеризувати напрямки психологічної підготовки волейболістів
2. Проаналізувати засоби психологічної підготовки волейболістів
3.З’ясувати рівень психічного напруження у волейболістів під час тренувальної діяльності та розробити практичні рекомендації щодо зниження рівня напруженості та тривожності у команді
Структура роботи. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел. Обсяг роботи становить 36 сторінки без урахування списку використаних джерел. Список літератури містить 37 найменувань, додатки.

Зміст

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ВОЛЕЙБОЛІСТІВ 6
1.1. Характеристика волейболу як ігрового виду спорту…………….......6
1.2. Основні напрямки психологічної підготовки волейболістів………10
1.3. Засоби та методи психологічної підготовки волейболістів………..14
Висновки до розділу 1……………………………………………………………...23
РОЗДІЛ 2. МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ 24
2.1. Методи дослідження……………………………………………………24
2.2. Організація дослідження……………………………………………….25
РОЗДІЛ 3. ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПІДГОТОВКИ ВОЛЕЙБОЛІСТІВ У СПОРТИВНІЙ КОМАНДНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ 26
3.1. Аналіз психічного напруження та тривожності у волейболістів під час тренувальної діяльності……………………………………………………………26
3.2. Рекомендації щодо зниження рівня напруження та тривожності у волейболістів під час тренувальної діяльності…………………………………...30
Висновки до розділу 3……………………………………………………………...33

Покликання

1. Артеменко Б.О. Значущість технічної підготовленості волейболістів різного рівня майстерності у їх ігровій діяльності. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2014р.1:9–12.
2. Барчук.І.С. Паничів І.С.Фізична культура і фізична підготовка: Підручник. Радянський спорт. Київ. 2013 р. 431 с.
3. Бриль М.С. Сучасна практика психологічної підготовки спортсмена. Теорія і практика фізичної культури, 2015. № 12. С. 5-7.
4. Борисов О.О. Основи теорії методики викладання волейболу і футболу. К.: ПП «Люскар», 2014. 664 с.
5. Беляев.А. В. Булыкина.Л. В. Волейбол: теория и методика тренировки. 2007 р. 176 с.
6. Борисов О.О. Особливості адаптації організму до фізичних навантажень волейболістів. В: Сучасні проблеми розвитку теорії та методики спортивних і рухливих ігор. Тези Всеукр. наук.-практ. конф. Львів; 1997, 43с.
7. Бриль М.С. Сучасна практика психологічної підготовки спортсмена. Теорія і практика фізичної культури. 2015 р. № 12. С. 5-7.
8. Ванек М. Гошек В. Актуальні питання психологічної підготовки спортсменів. Психологія і сучасний спорт. 2016 р. №3. С. 113-114.
9. Гамалий И.В. Программа дифференцированной физической подготовки волейболистов 15-17 лет с учетом игрового амплуа.Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. 2007. № 8. С. 22-26
10. Гамалій В. Оцінка результатів змагальної діяльності у волейболі
Теорія і методика фізичного вихованні і спорту. К. 2014. № 2. С. 3–9.
11. Гаркуша СВ. Педагогічні спостереження як основний метод контролю за змагальною діяльністю волейболістів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Зб. наук. пр. Харків: 2003 р.19. с. 7–10.
12. Гнатчук ЯІ. Аналіз ефективності різних методичних підходів до змісту фізичної підготовки кваліфікованих волейболістів. В: Молода спортивна наука України. Зб. наук. пр. з галузі фіз. культури і спорту. Львів; 2007р 11,3, с. 97–103.
13. Горбунов Г.Д. Основні завдання практичної психології в сучасному спорті. Психологія і сучасний спорт. 2016. №2. С. 120-128.
14. Демчишин А.Д. Волейбол – гра для всіх. К.: Здоров’я, 2017. 83 с.
15. Іващенка. В.П. Теорія і методика фізичного виховання: підручник . Черкаси: Видавництво ЧДУ ім. Б. Хмельницького, 2015. 272 с.
16. Клименко В.В. Психологія спорту: навч. посібник для вузів. К.: МАУП, 2017. 427 с.
17. Ковалевська О. Л. Аналіз ефективності техніко-тактичних дій в нападі кваліфікованих волейболістів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Харків. 2009 р. № 7. С. 74–77.
18. Колосов. А.Б. Аналіз когнітивних чинників підвищення стресостійкості у спорті. Спортивний вісник Придніпров’я. 2015 р. № 6. С. 50-52.
19. Комісарик М.І. Леко. М.І. Чуйко. Г.І. Основи психології спорту: навч.-метод. посібник. Чернівці: Рута, 2014. 400 с.
20. Кудряшов Е.В. Побудова і контроль тренувального процесу у волейболі Луганськ . Поліграфресурс. 2005 р. 87 с
21. Малхаз А.Р. Діагностика психічних станів у волейболі. Фізкультура і спорт. 2017 р. 104 с.
22. Малинський. І. Й. Терещенко. В.І . Приступа В.І. "Організація навчальних занять з фізичного виховання за методом колового тренування." 2019р. с.130
23. Мартишевський К.К. Технічні засоби у волейболі: навчально-методичний посібник. Харків 2017 р. 168 с.
24. Медведєв В.В. Психологічна підготовка волейболістів. М.: Спеціальна література, 2016. 453 с.
25. Носко Р.В. Діяльність тренера з волейболу у тренувальному та змагальному процесах.Вісник ЧНПУ імені Т.Г. Шевченка. 2017 р. 474 с.
26. Паничів І.С. Фізична культура: Навч. посібник для вузів. М: ЮНИТИ-ДАНА, 2013. 255 с.
27. Первая Н.В. Омельченко. Н.М. Коновал В.П. Фізичне виховання для волейболістів. Вісник ДЛАУ. 2017. № 1. С. 118-121.
28. Перльман М. Специальная физическая подготовка волейболистов. Физкультура и спорт, 2014. 168 с.
29. Половников Е.В. Развитие студенческой волейбольной лиги. Сборник статей международной научно-практической конференции: Инновационные проекты и программы в психологии, педагогике и образовании, в 2 частях. 2017. С. 102-104.
30. Попадюха Ю.А. Степанюк Н.В. Шалда С.В. Використання віброплатформ тренажерів у фізичному вихованні та спорті студентів. Національний технічний університет України «Київський Політехнічний Інститут». Випуск 28. 2016. С. 179-184.
31. Співак Л.М. Психологія спортивного колективу (курс лекцій та практикум): навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: ПП Зарицький, 2018. 108 с.
32. Ханін Ю.А. Психологія спілкування в спорті. М.: Просвещение, 2015. 207 с.
33. Чередніченко П.П. Вплив засобів фізичної реабілітації на опорно-ресорні показники. 2015. 134 с.
34. Чехов О.С. Основи волейболу. М.: Фізична культура і спорт, 2016. 168 с.
35. Чехов. О.І. Основы волейбола. Под ред. М.: Физкультура и спорт, 2018. 208 с.
36. Шльонська О. Л. Аналіз виконання силової подачі в стрибку в системі гри висококваліфікованих волейболістів. Педагогіка психологія та медіко-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Харків. 2009 р. № 11. С. 147–150.
37. Шльонська О. Л. Оцінка ефективності подач м’яча кваліфікованих волейболістів в умовах змагальної діяльності. Вісник ЧНПУ імені
Т. Г. Шевченка. Чернігів, 2013 р. №4. С. 286–291.