СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ТРИВОЖНИХ ДІТЕЙ У ЗДО


Автор(ка)
Мураль Марина Анатоліївна

Ступінь
Магістр

Група
ППм-2-21-1.4з

Спеціальність
053 Практична психологія

Кафедра
Кафедра практичної психології


Анотація

Магістерська робота складається з вступу, двох розділів, загальних висновків, списку використаних джерел, який складається із 79 джерел, 5 додатків. Робота без списку використаних джерел та додатків складає 60 сторінок. Повний обсяг роботи становить 96 сторінок. Містить 1 таблицю та 4 рисунки.
Об’єкт дослідження - адаптація дітей до ЗДО.
Предмет дослідження – соціально-психологічна адаптація тривожних дітей раннього віку до умов ЗДО.
Мета дослідження - на основі теоретико-аналітичного пошуку висвітлити закономірності соціально-психологічної адаптації тривожних дітей у ЗДО.
У першому розділі проведено теоретичний аналіз наукових досліджень соціально-психологічних умов та чинників адаптації дітей у ЗДО та тривожних дітей раннього віку зокрема. У другому розділі розроблено рекомендації вихователям та психологам ЗДО щодо успішної соціально-психологічної адаптації тривожних дітей раннього віку у ЗДО та представлена тренінгова програма для батьків тривожних дітей раннього віку щодо успішної адаптації їх дітей до умов ЗДО.



Зміст


Вступ……………………………………………………………………………………….3

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ТРИВОЖНИХ ДІТЕЙ У ЗДО…………………………………………..6

1.1. Теоретичні засади соціально-психологічної адаптації дітей до ЗДО………6

1.2. Психологічні особливості тривожних дітей раннього віку……………….18

1.3. Специфіка адаптації тривожних дітей раннього віку у ЗДО..…………....30

1.4. Роль батьків та вихователів у сприянні адаптації тривожних дітей раннього віку до умов ЗДО ……………………………………………………………….………..36

Висновки до 1 розділу……………………………………………………………41


РОЗДІЛ 2. ШЛЯХИ ТА НАПРЯМКИ ФОРМУВАННЯ УСПІШНОЇ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ТРИВОЖНИХ ДІТЕЙ У ЗДО

2.1.Практичні рекомендації вихователям та психологам ЗДО щодо успішної соціально-психологічної адаптації тривожних дітей раннього віку…………………………………………………..……………………………………45
2.2. Опис тренінгової програми для батьків тривожних дітей раннього віку “Успішна адаптація дитини до умов ЗДО “.....................................................................52

Висновки до 2 розділу…………………………………………………………….56

Загальні висновки……………………………………………………………………...58

Список використаних джерел………………………………………………………...60

Додатки…………………………………………………………………………………..66


Покликання

Авраменко, О. О. (2021) Особливості психологічного супроводу дітей раннього віку в період адаптації до закладу дошкільної освіти. Психолого-педагогічний супровід розвитку особистості дитини в умовах закладу дошкільної освіти і сім’ї : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф., Умань, 25 листопада 2021, c.7-13
Бастун, Н.А.(2010) Можливості нейропсихологічного підходу в освітній практиці. Горизонти науки, № 2 (30), с. 88–94.
Бовкун, І. Л. Семенюк, Н. В.(2021) Адаптація дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти. Тенденції розвитку дошкільної та початкової освіти.Молодь і Наука.Збірник тез ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю здобувачів вищої освіти, аспірантів, молодих вчених, педагогів-практиків , Частина 2. Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 16 квітня 2021 року, с.79-81
Богуш, А. М., Бєлєнька, Г. В., Богініч, О. Л., Гавриш,Н. В., Долинна, О. П., Ільченко, Т. С., &...Якименко, Л. Ю.(2012) Базовий компонент дошкільної освіти. Київ. Видавництво.26с. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/b...
Бордачова, В.В.(2020) Психологічний супровід адаптації дитини до умов закладу дошкільної освіти. Соціально-психологічні аспекти розвитку суб’єктів освітнього процесу: матеріали ІІ Всеукраїнського науково-практичного форуму «Соціально-психологічні аспекти розвитку особистісно-професійної компетентності педагога в умовах інноваційних змін» Суми, 07– 12 грудня 2020 року, с.17-21
Бочаріна, Н.О, Мазур, О.О.(2017) Особливості психологічної адаптації дітей раннього віку. Молодий вчений № 4 (44) , с. 228-232. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_4_55
Бурсова, С.С.(2011). Адаптація дитини до умов дошкільного навчального закладу як психолого-педагогічна проблема. Педагогічні науки : збірник наукових праць. Вип. 1., Полтава, с. 49–53.
Ватутина Н.Д.(2003) Ребёнок поступает в детский сад: пособие для воспитателей дет. сада.Москва.Просвещение. 104 с.
Вершинина, Л. Д.(2009) Особенности адаптации детей раннего возраста к дошкольному образовательному учреждению. Детский сад от А до Я, №2,4-16.
Войтка, В.І.(1982) Психологічний словник. Київ: Вища школа. 214 c.
Вольнова, Л., Дьоміна Г. (2020) Чинники виникнення та посилення проявів тривоги у дітей дошкільного віку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. Випуск 9(54). 2020.c.32-45 https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.9(54).03
Гаврило, О.І.(2020) Система роботи з успішної адаптації дітей раннього віку в закладі дошкільної освіти. Збірник наукових праць «Актуальні питання природничо-математичної освіти»Випуск 1(15), Суми, с.12-20
Горленко, В.М. Острова, В.Д., Сосновенко, Н.В., Ткачук, І.І. ( 2018) Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи. 106 c.
Гришко, О.І., Клевака, Л.П. (2019) Аспекти психолого-педагогічної освіти батьків. Соціальна робота в сучасному суспільстві: тенденції, виклики, перспективи: матеріали ІІІ Всеукраїнської наук.-практ. конф., Полтава, 28 лютого 2019, c.111-117
Гурковська, Т.Л.(2001) Проблеми раннього віку. Дошкільне виховання.с. 15 – 16.
Гурковська, Т. Л.(2008) Новачок у дитячому садку. Київ.Шк. світ. 112 с.
Даниленко, В.В. ( 2020). Адаптація дітей раннього дошкільного віку до дитячого садка. Матеріали II Всеукраїнського науково-практичного форуму «Соціально-психологічні аспекти розвитку особистісно-професійної компетентності педагога в умовах інноваційних змін», Суми ,07–12 грудня 2020 року.
Дмитріюк, Н.С. (2015). Проблема тривожності у старших дошкільників: деякі емпіричні кореляти та індикатори. Актуальні проблеми психології, 10(27), 133-143. Режим доступу : http://appsychology.org.ua/data/jrn/v10/i27/14.pdf
Захаров, А.И. (1982) Психотерапия неврозов у детей и подростков. Москва.Медицина.216 с.
Захарова, Н.М. (2010) Адаптація дітей дошкільного віку до сучасного соціального простору: Монографія. Донецьк: вид-во "Ноулідж" .218 с.
Захарова,Н.М. (2006)Адаптація дітей до дитсадка : семінари для педагогів та батьків. Дошкільне виховання, №4,с. 8–13.
Захарова, Н.М.(2004) Ігрові техніки на допомогу в адаптації. Палітра педагога,№ 4, с.11-13.
Козлюк, О.А., & Руденко, Н.М. (2017). Особливості розвитку тривожності дошкільників у системі дитячо-батьківських взаємин. Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 36, с.131-145. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017- 36.%p
Кононко, О.Л. (1998). Соціально-емоційний розвиток особистості (в дошкільному дитинстві). Київ.Освіта
Кочубей, Б. І., Новікова, Є.В.(1998) Емоційна стійкість школяра.Київ.Освіта. 237 с.
Кощева З.В.(2006). Первые шаги малыша в детском саду.Минск.Зорны верасень. 68с.
Кутішенко, В.П., Ставицька, С.О.(2009) Психологія розвитку та вікова психологія:практикум; навч. посіб. Київ.Каравела. 448с.
Ладивір, С.(2013) Супровід розвитку дитини на засадах гуманного підходу. Практичний психолог: дитячий садок,№ 8,с. 17–22.
Лаврентьєва, Г.П., & Титаренко, Т.М. (1993). Практична психологія для вихователів. Київ.ВІПОЛ.
Леонтьев, А.Н.(2005). Деятельность. Сознание. Личность. Москва: Смысл, Академия.352 с.
Лютова Е. К., & Монина Г. Б.(2007) Шпаргалка для родителей: Психокоррекционная работа с гиперактивными, агрессивными, тревожными и аутичными детьми. Москва.Речь.136 с.
Лютова Е. К., & Монина Г. Б. (2006) Тренинг общения с ребенком (период раннего детства). Москва. Речь. 176 с.
Маковецька Н. В.(2001) Увага адаптація. Дошкільне виховання,№12,13 -14.
Максименко С.Д., Царькова, О.В., Кочкурова, О.В. (2015) Практикум із групової психокорекції. Мелітополь: Видавничо-поліграфічний центр «Люкс». 414 с.
Мандзюк. Н.Й. (2012) Особливості адаптації дітей раннього віку до умов дошкільного навчального закладу. Науковий вісник Мукачівського державного університету “Гуманітарні і суспільні науки Журнал наукових праць №12(7)”, Мукачево, c.76- 81
Марінушкіна,О.Є., Ю.О. Замазій (2007).Порадник практичного психолога.Харків.Основа. 2007. 240 с.
Мілютіна, К.Л. (2004) Теорія та практика психологічного тренінгу.Київ. МАУП. 192 с.
Міщенко, М.П., & Хавіна, І.В. (2017). Психологічні особливості страхів і тривожності у дітей дошкільного віку. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : матеріали міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених «Психолого-педагогічні аспекти формування управлінського потенціалу сучасної молоді: теорія і практика», (21 жовтня 2016 р.). (Вип. 46 (50), с. 18-31). Харків: НТУ «ХПІ». Режим доступу http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-...
Мушинський В.(2004) Особливості адаптації дітей до умов дитячого закладу. Психолог,№ 25–26,3–12.
Національна академія педагогічних наук України(2020) Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку.Київ.ФОП Ференець В.Б. 44 с.Режим доступу:http://tvogovt.zp.ua/sites/default/files/koncepc...
Наумова, І(2012). Адаптація дітей до умов дитячого садка. Психолог дошкілля, № 8, с. 28 –31
Науменко, О. М.(2010) Адаптація малюків до умов дошкільного закладу. Психологічна газета №13, с. 3-5.
Нурєєва, О. С. , & Шейнфельд, З. І.(2008) Таємниці адаптації. Психологічні особливості дітей дошкільного віку. Третій рік життя. Харків.Основа: «Тріада+».160 с
Остроухова А. (2000) Успешная адаптация. Как ее «измерить»? Обруч, №3, 16-17.
Панасенко, Е.А., Ремізова, В.М.,& Нестерова С.А. (2019) Адаптація і дезадаптація у дітей дошкільного віку: проблеми психодіагностики та психокорекції. Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» «Молодий вчений»,№ 10.1 (74.1).
Пасічніченко, А.В. (2012). Особливості тривожності дітей дошкільного віку. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія, 49, 93-95. Режим доступу : http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/10474
Пасічніченко, А.В., Коваленко, Н.В.( 2017) Психологічна характеристика соціальної тривожності дітей дошкільного віку. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць. Полтав, нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка, Видавець Шевченко Р. В., Випуск №1, с.124-129
Режим доступу: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/9669
Печора, К.Л. (2006) Дети раннего возраста в дошкольных учреждениях.Москва.Просвещение. 214 с
Прихожан А.М.(2007) Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. Воронеж.НПО «МОДЕК». 304 с.
Прихожан А.М. (2008) Роль детско-родительских отношений в становлении тревожности как личностного образования. Психологические исследования: электрон.науч.журн,.№2(2). Режим доступа: http://psystudy.ru/( дата обращения:15.02.2022)
Психологічний словник( 2007) / Авт.-уклад. В.В.Синявський, О.П.Сергєєнкова/ За ред.. Н.А.Побірченко.Режим доступу:https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_...
Роньжина, А.С. (2014)Занятия психолога с детьми 2-4-х лет в период адаптации к дошкольному учреждению.Москва.Книголюб.72 с.
Свечникова Ю. А.(2019).Адаптация как социальная категория.Молодой ученый,№ 8 (246),155-157. Режим доступу: https://moluch.ru/archive/246/56783/ (дата обращения: 01.02.2022).
Смольникова, Г.В. (2020) Адаптация детей раннего возраста к дошкольному учреждению в условиях пандемии .ІІІ Всеукраїнська наук.-практ. інтернет-конф. «Компетентнісне спрямування дошкільної та початкової освіти в умовах Нової української школи», Київ, 15 грудня 2020 р., с. 163-167.
Скрипченко О.В. Л.В.Долинська, & З.В.Огороднійчук (2007) Вікова та педагогічна психологія. Київ.Каравела, 400 с. .
Ставицька, С.О. (1998). Психолого-педагогічні умови подолання особистісної тривожності у дітей молодшого шкільного віку. (Автореф. дис. канд. психол. наук). Київ.
Степанюк О. (2009) Психологічні особливості процесу адаптації дитини до дошкільного закладу. Наукові записки. Серія Педагогіка, №1, 64-67
Стреж, Л.В.(2009). Сходинки адаптації дітей раннього віку. Київ . Шкільний світ. 159 с.
Теплюк, Н.С.(2006) Посмішка малюка в період адаптації. Дошкільне виховання,№ 3, 29 –35
Томчук, С.М., & Томчук, М.І. (2018). Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі (Монографія). Вінниця: КВНЗ «ВАНО».
Федорчук, В. М.(2014) Тренінг особистісного зростання. Київ. Центр учбової літератури.250 с.
Чуб , Н.В.(2007) Довідник для батьків дошкільників. Психологія дитини від А до Я. Харків.Веста. 160 с.
Шапар, В. Б. (2007).Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків. Прапор. 640 с.
Шаталова О.В.(2013) Адаптація дітей раннього віку до умов дитячого навчального закладу. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2013. Вип. 14,Частина І, 326-332
Швайка, Л.А., Гаркуша, Г.В.(2009) Організація роботи з дітьми раннього віку. Харків. Вид. група «Основа». 223 с
Ale, Ch.M., Chorney D.B., Brice, Ch.S., & Morris, T.L. (2010). Facial affect recognition and social anxiety in preschool children. Early Child Development and Care, 180(10), 1349- 1359. https://doi.org/10.1080/03004430903059318
Alkozei, A., Cooper, P.J., & Creswell, C. (2014). Emotional reasoning and anxiety sensitivity: Associations with social anxiety disorder in childhood. Journal of Affective Disorders, 152–154 (Jan.), 219-228. https://doi.org/10.1016/j.jad.2013.09.014
Beidel D. C., & Alfano, А.С. (2011) Child anxiety disorders : a guide to research and treatment.2nd ed. NY. Routledge Taylor & Francis Group
Brzezińska, А.І.(2013).Adaptation of a three-year old child to preschool environment.Edukacja An interdisciplinary approach, 1 ISSN 0239-6858, 25–40
Huberty, T. J. (2004). Anxiety and anxiety disorders in children: Information for parents. National Association of School Psychologists, 1-6.
Hudson, J.L., Dodd, H.F. & Bovopoulos, N. (2011). Temperament, family environment and anxiety in preschool children. Journal of Abnormal Child Psychology, 39(7 Oct.), 1573-2835. https://doi.org/10.1007/s10802-011-9502-x 24.
Keeton, C., Kolos, A., & Walkup, J. (2009) Pediatric generalized anxiety disorder: epidemiology, diagnosis, and management. Paediatr Drugs, V. 11,171–183.
Klim-Klimaszewska, A. (2006). Adaptacja dziecka do środowiska przedszkolnego [Child’s adaptation to preschool environment]. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
Lazarus, R.S., Dodd, H.F., Majdandžić, M., Vente, W.de, & Hudson, J.L. (2016). The relationship between challenging parenting behaviour and childhood anxiety disorders. Journal of Affective Disorders, 190 (15 Jan.), 784-791. https://doi.org/10.1016/j.jad.2015.11.032
Lubowiecka, J. (2000). Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola [Child’s psychological and social adaptation to kindergarten]. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne
Murray, L., Creswell, C., & Cooper, P. (2009). The development of anxiety disorders in childhood: An integrative review. Psychological Medicine, 39(9), 1413-1423. doi:10.1017/S0033291709005157
Morris, T. L., & March, J. S. (Eds.). (2004). Anxiety disorders in children and adolescents (2nd ed.). The Guilford Press.
Sęk, H., & Brzezińska, A. I. (2010). Podstawy pomocy psychologicznej [Basis of psychological help]. In J. Strelau and D. Doliński (eds.), Psychologia akademicka. Podręcznik [Academic Psychology. Handbook] (vol. 2, 2nd revised edition, pp. 735–784). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Schuch, B.(2009) Soziale Angste im Kindes- und Jugenddalter [Social anxiety in childhood and youth]. Psychiatr Danubina, Vol. 21, № 4, 453–462.German. PMID: 19935492