ФОРМУВАННЯ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ ЗАСОБОМ ГРИ-ДРАМАТИЗАЦІЇ


Автор(ка)
Боровець Алла Степанівна

Ступінь
Магістр

Група
ЛОГм-1-21-1.4з

Спеціальність
016 Логопедія

Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти


Анотація

Актуальність дослідження. Проблема спілкування є однією з найбільш актуальних для сучасної теорії і практики логопедії, оскільки воно присутнє у всіх видах дитячої діяльності та впливає на мовленнєвий і психічний розвиток дитини, формує особистість у цілому (Б. Гріншпун, О. Запорожець, М. Лісіна, І. Мартиненко, В. Тарасун, М. Шеремет, Є. Федосеєва та ін.).
Від його сформованості у дитини з порушенням мовлення залежить її подальша соціалізація та адаптація в суспільстві. Завдання розвитку звʼязного діалогічного мовлення посідають центральне місце в загальній системі роботи з розвитку мовлення в дошкільному
освітньому закладі. Навчання звʼязному діалогічному мовленню одночасно є і метою, і засобом практичного опанування мовою. Воно має надзвичайне значення для розвитку інтелекту та самосвідомості дитини, позитивно впливає на формування її важливих особистісних якостей таких, як комунікабельність, доброзичливість, ініціативність, креативність, компетентність.
Гра-драматизація є поширеним засобом формування діалогічного мовлення у дітей дошкільного віку у зв’язку з тим, що саме так дитина потрапляє у ситуацію, у певний сценарій, де у неї з’являється можливість спостерігати певну модель поведінки, взаємодію з іншими людьми. Дитина не тільки вчиться певним моделям, але й має можливість реагувати на поведінку інших учасників гри.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та емпірично перевірити ефективність комплексу занять з формування діалогічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення засобами гри-драматизації.
Відповідно до поставленої мети, у дослідженні було сформульовано наступні завдання:
1. Здійснити теоретичний аналіз проблеми становлення діалогічного мовлення у старших дошкільників із типовим розвитком та із загальним недорозвитком мовлення.
2. Розробити діагностичний комплекс та критерії оцінювання для визначення стану сформованості діалогічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення;
3. Теоретично обґрунтувати та апробувати ефективність комплексу занять із формування діалогічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення засобами гри-драматизації.

Зміст

ЗМІСТ

ВСТУП……………………………………………………………………….…………….3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИВЧЕННЯ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ……………………………………………………………………………….7
1.1 Діалогічне мовлення у структурі зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку…………………………………………………………………………………………7
1.2 Особливості діалогічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення…………………………………………………....15
1.3 Можливості гри-драматизації для формування діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення………………......23
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 1……………………………………………………………29
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОВЗИТКОМ МОВЛЕННЯ………………………………………………….…..31
2.1 Методика дослідження діалогічного мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення……………………………….…………………...31
2.2 Аналіз результатів емпіричного дослідження……………………….………....….41
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 2…………………………………………………………....45
РОЗДІЛ 3. ФОРМУВАННЯ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ ЗАСОБАМИ ГРИ ДРАМАТИЗАЦІЇ……………………………………………………47
3.1 Методика формування діалогічного мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення………………………………………..………...47
3.2 Аналіз результатів формувального експерименту………………………..………..59
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 3……………………………………………………………67
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………….……..69
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………………….…….71

Покликання

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Алексєєнко–Лемовська Л. В. Збагачення словника дошкільників у театрально–ігровій діяльності: педагогічні умови/ за ред. Алексєєнко–Лемовська Л. В.: Випуск 65: Педагогічні науки. URL: http://eprints.zu.edu.ua/9177/1/9.pdf.
2. Арнаутова Л. В. Корекція заїкання у вітчизняній та зарубіжній практиці. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): 2006, 2017. Вип. 9. С. 5-14.
3. Артемова Л. В. Театр і гра. Вдома, у дитячому садку, в школі: навч. посібник: «Томірс», 2002. 291 с.
4. Артюх Т. Організація діалогічного спілкування дошкільників. Семінар–практикум для вихователів. Дитячий садок. Управління. груд. 2014. № 12. С. 14–18.
5. Атрощенко Т. О. Підготовка майбутнього вихователя до роботи з формування мовленнєвої компетентності дошкільників. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2010. Вип. 52. С. 33–35.
6. Бабич Н. Д. Основи культури мовлення / Н. Д. Бабич. Львів: Світ, 2014. 232 с.
7. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / наук. ред. та упоряд. О. Л. Кононко. К.: Світич, 2008. 430 с.
8. Бегас Л. Д. Корекція заїкання дітей старшого дошкільного віку засобами театралізованої діяльності: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.03: корекційна педагогіка /за ред. Л. Д. Бегас. Київ, 2016. 19 с.
9. Березовська Л. І. Розвиток творчого мовленнєвого самовираження старших дошкільників в ігрових казкових ситуаціях: Автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.02 теорія і методика навчання (українська мова). Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського (м. Одеса)/
Одеса, 2004. 20 с.
10. Білан О.І. Навчаємо розповідати за ілюстраціями (старший дошкільний вік): навч.-метод. посіб. / Тернопіль: Мандрівець, 2012. 160 с.
11. Білан О.І. Художньо-мовленнєва діяльність дітей старшого дошкільного віку / за ред. О.І.Білан. Львів: Проман, 2007. 64 с.
12. Богачук Ю. В. Теоретико–методологічні засади розвитку мовлення дітей із загальним недорозвиненням мовлення засобами художньої літератури. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2015. Вип. 29. С. 16–21.
13. Богуш А. М. Дошкільна лінгводидактика: теорія і практика / за ред. А. М. Богуш. Запоріжжя: Просвіта, 2000.
14. Богуш А. М. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років: монографія / за ред. А. М. Богуш. К. : Вид. дім «Слово», 2004. С. 8–31.
15. Богуш А. М. Мовленнєво–ігрова діяльність дошкільників: мовленнєві ігри, ситуації, вправи. навч. посіб./ за ред. А. М. Богуш, Н. І. Луцан. К. : Вид. Дім «Слово», 2012. 304 с.
16. Богуш А.М., Гавриш Н.В. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: посіб. / за ред. А.М. Богуш. К.: «Вища школа»,
2007. 542 с.
17. Бондар В. І. Дефектологічний словник: навч. посіб. / за ред. В. І. Бондар, В. М. Синьов К.: «МП Леся», 2011. 528 с.
18. Бондаренко Н. А. Особливості формування зв’язних висловлювань у старших дошкільників із ЗНМ. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер : Педагогічні науки. Вип. 1. 2015. С. 14–20.
19. Бондаренко Н. А. Шляхи формування зв’язного монологічного мовлення у старших дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Вип. 24. 2013. С. 30–34.
20. Бредіхіна О. А. Казкотерапія у роботі з дітьми дошкільного віку. Авторські психотерапевтичні казки: метод. посібник /за ред. О. А. Бредіхіна. Нетішин, 2015. 85 с.
21. Васільєва В. В. Мовленнєвий розвиток дітей дошкільного віку: досвід роботи вихователя / за ред. В. В. Васільєва. Ржищів, 2013. 55 с.
22. Вашуленко М. С. Проблема перспективності і наступності у мовленнєвому розвитку дошкільників і молодших школярів. Вісник інституту розвитку дитини. Сер.: Філософія. Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. К.: НПУ
ім. М. П. Драгоманова, 2010. Вип. 11. С. 53–59.
23. Гавриш Н. В. Методика розвитку зв'язного мовлення дітей дошкільного віку : навч.метод. посіб. /за ред. Н. В. Гавриш. Луганськ: Альма–матер, 2004. 131 c.
24. Гавриш Н. В. Розвиток мовленнєвої творчості в дошкільному віці / за ред. Н. В. Гавриш. Донецьк: ТОВ «Лебідь», 2001. 218 c. 27.
25. Гавриш Н.В. Навчання розповіді за картиною. Дошкільне виховання.
2010. № 1. С. 7.
26. Гінжелюк О. В. Розвиток діалогічного мовлення у дітей із ЗНМ засобами дидактичних ігор і вправ Електронний ресурс / за ред. О. В. Гінжелюк. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2010. № 10 (197), ч. ІІ. URL: http://logopedu.com.ua/article/399_Rozvitok_dial....
27. Горбунова Н. Методика формування діалогічних умінь старших дошкільників /за ред. Н. Горбунова, В. Любашина. Ялта, 2006. 200с.
28. Двінянінова Ю.А. Творчі ігри в старшому дошкільному віці. Вихователь ДНЗ. 2009. №12. С. 43-47.
29. Дитина в дошкільні роки : комплексна освітня програма / автор. колектив; наук. керівник К. Л. Крутій. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2016. 160 с.
30. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років/ наук.кер. проекту В.О.Огнев’юк; авт.кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, Н.І. Богданець – Білоскаленко; наук. ред. Г.В. Бєлєнька, М.А. Машовець; Мін. осв. і науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. 304 с.
31. Дятленко Н.М. Педагогічні умови виховання самостійності у дошкільників. Педагогіка та психологія: Зб. наук. праць. К.: Університет, 2008.
С. 38 – 42.
32. Дяченко В. О. Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення. Матеріали науково–практичної конференції «Сучасні проблеми логопедії та реабілітації». Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2018. С. 69–72.
33. Жидких І. Використання казкотерапії у корекції важких порушень мовлення дошкільнят /за ред. І. Жидких. URL: https://www.slideshare.net/ssuser73fd82/ss–72326420.
34. Загальна психологія: навч. посібник /за ред. Скрипченко, Л. Долинська,
З. Огороднійчук та ін. К.: А.П.Н., 2002. 461 с.
35. Задорожня В. С. Розвиток діалогічного мовлення з ЗНМ. URL: https://vseosvita.ua/library/rozvitok-dialogicno... 15882.html
36. Захарова Н.М. Гра як засіб соціальної адаптації: збірн. наук. прац..
Вип. 8. Кн. 2. Київ, 2005. 152-156 с.
37. Золотоверх В. Ігротерапія як засіб подолання порушень у дітей з особливостями психофізичного розвитку /за ред. В. Золотоверх. Дефектологія. 2004. № 4. С. 18–22.
38. Іванкова Р. А. Планування педагогічної роботи з формування сюжетно-рольової гри у дітей раннього та дошкільного віку / за ред. Р. А. Іванкова. Дошкільне виховання: Традиції і сучасність. випуск четвертий.
39. Ігрові заняття з розвитку мовлення. 1–2 молодші групи. / за ред. Упоряд. В. Л. Сухар. Х.: Ранок-НТ, 2008. 192 с.
40. Індивідуалізація виховання дошкільника: навч. посіб. С. О. Ладивір, Т. О. Піроженко, О. О. Вовчик-Блакитна, и др. К.: «Наукова думка». 2007. 200 с.
41. Іщенко Л. Казка як засіб розвитку мовленнєвої творчості дітей дошкільного віку /за ред. Л. Іщенко. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_p...
42. Казанцева Л. Навчання дітей дошкільного віку діалогу на комунікативній основі. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2015. Вип. 2. С. 162–176.
43. Калмикова Л. О. Інноваційні технології в дошкільній освіті /за ред. Л. О. Калмикової, Н. В. Гавриш.Переяслав-Хмельницький: ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», 2018. 266 с.
44. Качан Т. Українська література для дітей та юнацтва: підручник /за ред. Т. Качан. К.: ВЦ «Академія», 2016. 352 с.
45. Кіян Л. М. Казкотерапія – технологія розвитку психічного здоров’я і творчості дітей дошкільного віку / за ред. Л. М. Кіян. Олександрія, 2013. 43 с.
46. Коваль О. В. Розвиток зв'язного мовлення дітей дошкільного віку у процесі мовленнєво–ігрової діяльності: досвід роботи вихователя /за ред. О. В. Коваль. Ржищів, 2013. 80 с.
47. Кондратенко В. О. Науково–теоретичні основи дослідження проблеми заїкання. Науковий часопис імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Київ: Видавництво НПУ ім.. М. П. Драгоманова, 2006.
С. 37–40.
48. Коновалова Л. М. Казкотерапія як засіб корекції мовлення дітей дошкільного віку. Матеріали науково–практ. конфер «Сучасні проблеми логопедії та реабілітації». Суми, 2017. С. 28–31.
49. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць.
К.: Видво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. Вип. 31. С. 67–73.
50. Крутій К. Л. Діагностика мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку : навчальний посібник. / за ред. К. Л. Крутій. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД.
2005. 208 с.
51. Куца І. Р. Формування зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення засобами казки /за ред. І. Р. Куца, О. П. Таран. Наукові здобутки студентів Інституту людини. 2017. №1(7). URL: http://studscientist.kubg.edu.ua/index.php/journ....
52. Ленів З. Корекція порушень усного мовлення у дітей старшого дошкільного віку засобами арттерапії : автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.03 / за ред. З. Ленів. К., 2010. 21 c.
53. Литвишко О. М. Казка як засіб соціалізації дітей старшого дошкільного віку. Молодий вчений. 2016. № 4 (31). С. 549–553.
54. Лісіна М.І. Спілкування та його вплив на розвиток психіки дошкільника/ за ред. М.І. Лісина. К.: Академія, 2012. 270 с.
55. Логопедія. Підручник. Третє видання, перероблене та доповнене / за ред. М.К. Шеремет. К. : Видавничий Дім «Слово», 2014. 672 с.
56. Лопатіна Г.О. Методика навчання діалогічного мовлення дітей молодшого дошкільного віку : монографія / за ред. Ганна Лопатіна. Бердянськ: Видавець Ткачук О. В., 2014. 254 с.
57. Луцан Н. І. Мовленнєво-ігрова діяльність дітей дошкільного віку / за ред. Н. І. Луцан. О.: ПНЦ АПН України: СВД М. П. Черкасов, 2005. 320 с.
58. Любашина В. В. Формування діалогічних умінь дітей старшого дошкільного віку в іграх за сюжетами художніх творів : автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.02. /за ред. В. В. Любашина. Одеса, 2006. 21 с.
59. Малятко : програма виховання дітей дошкільного віку: наук. кер. авт. кол. З. П. Плохій. 2-ге вид., доопр. і допов. К.: Пед. думка, 1999. 286 с.
60. Методика навчання діалогічного мовлення дітей молодшого дошкільного віку : монографія / за ред. Ганна Лопатіна. Бердянськ: Видавець Ткачук О. В., 2014. 254 с.
61. Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від двох до семи років «Дитина»: наук. кер. проекту В.О.Огнев’юк. наук.ред. Г.В. Бєлєнька. авт.кол Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч.В. М. Вертугіна та ін. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016
352 с.
62. Михайлова Л.І. Місце розмовного мовлення у практиці сучасного дошкільного закладу. / за ред. Л.І.Михайлова Освіта на Луганщині. № 2 (31). 2009. С. 174-176
63. Молошна І. А. Особливості розвитку лексико-граматичної сторони мовлення із загальним недорозвитком мовлення / за ред. І. А. Молошна, О. В. Ласточкіна. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : матеріали V Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції . Суми: ФОП Цьома С. П., 2016. С. 119–123.
64. Мороз Л. В., Мартьянова К. М. Розвиток зв’язного мовлення у старших дошкільників із розумовою відсталістю. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : матеріали VIІІ Всеукр. заочної науково-практ. конф. Сумський держ. пед. ун-тет ім. А. С. Макаренка. Суми: СП Цьома, 2019. С. 44–47
65. Окремі аспекти мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення», Кляп М.І., Scientific Journal «Virtus», Issue №20, Part I, January, 2018. 216 p. P. 132-135
66. Олефір О. І. Корекція лексичної складової мовлення у молодших школярів із тяжкими мовленнєвими вадами на уроках читання: автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.03 / за ред. Олефір Ольга Іванівна; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2015. 17 с.
67. Олійник О.О. Взаємозв’язок самооцінки та інтелектуального розвитку старших дошкільників. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова: 3б. наук. праць. Серія № 12. Психологія. К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2004. № 1 (25). С. 91 – 98.
68. Опанасець Н. А. Розвиток фонематичних процесів у дітей з мовленнєвими порушеннями / за ред. Н. А. Опанасець. Таврійський вісник освіти. 2015. № 3.
С. 120-125
69. Петрик О.В. Методичні аспекти розвитку діалогічного мовлення молодших школярів. 2016. URL: http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp5/pik.pdf
70. Піроженко Т.О. Комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільника / за ред. Тамара Піроженко. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 152 с.
71. Пічугіна Е.А. Мовні ігри в групі і на прогулянці. Вихователь ДНЗ. 2008. №6. С. 52-54.
72. Поніманська Т. Дошкільна педагогіка: навчальний посібник / за ред. Поніманська Т. К. : Академвидав, 2013. 456 с.
73. Рібцун Ю. В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення: програмно методичний комплекс / за ред. Ю. В. Рібцун. К., 2012. 258 с.
74. Романенко Н. В. Драматизація казки «Рукавичка» / за ред. Н. В. Романенко. Формування художньо–продуктивної компетенції дітей дошкільного віку: метод. посіб. упоряд. Т. М. Корж, М. Д. Нельзіна, А. М. Батуринець; КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти». Біла Церква: КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти», 2016. С. 91–93.
75. Тищенко В. В. Як навчити дитину правильно розмовляти: від народження до 5 років. Поради батькам /за ред. В. В. Тищенко, Ю. В. Рібцун К. : Літера ЛТД, 2009. –128 с.
76. Тур Л. В. Комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільників /Л.В.Тур. Х.: ВГ «Основа», 2016.
77. Шеремет М. К. Логопедія : начальний посібник. Київ: Слово, 2019. 410 с.
78. Ibolya I. Competenţa de comunicare a şcolarului mic. Brăila: Editura Sfântul Ierarh Nicolae, 2010. 102 p
79. Racu J. Formarea abilităţilor comunicative la preşcolarii mari. În: Asistenţa psihologică, psihopedagogică şi socială ca factor al dezvoltării societăţii, volumul I, Chişinău, 2010, p.13-17
80. Șchiopu U., «Probleme psihologice ale jocului și distracțiilor», E.D.P., București, 1970, 57p.