Методичні засади формування соціально-комунікативних навичок у дітей дошкільного віку з аутизмом засобами анімалотерапії
Автор(ка)
Кисла Оксана Петрівна
Ступінь
Магістр
Група
ВАм12114д
Спеціальність
016 Логопедія
Кафедра
Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти
Анотація
Стійкий дефіцит соціальної комунікації та соціальної взаємодії
є одним з діагностичних критеріїв розладів аутистичного спектра (РАС), що виявляється у
функціональних обмеженнях щодо: зорового контакту, вербальної і невербальної комунікації,
емоційному розвитку, розуміння соціального контексту тощо. Через особливості організації
нервової системи особи з РАС з раннього віку позбавлені форм навчання, які полягають в передачі
досвіду під час наслідування та спілкування, мають труднощі у соціальній взаємодії, становленні
соціальних стосунків (L. Jobe, S. White), позитивних контактів з однолітками (К. Koenig,
L. Scahill).
У своїх дослідженнях науковці (К. Лебединська, К. Островська, Т. Скрипник, Д. Шульженко
та ін.) розкривають чинники, що ускладнюють навчання дітей дошкільного віку з аутизмом
соціально-комунікативним навичкам. Так, йдеться про порушення базових механізмів, що дають
змогу взаємодіяти з навколишнім світом, а також набувати нового досвіду, орієнтуючись на досвід
інших людей.
У зв’язку зі складнощами безпосереднього впливу на становлення соціально-комунікативних
навичок дітей з РАС, наявна традиція застосування опосередкованих стратегій впливу на стан
їхнього соціального та комунікативного розвитку. Одним із методів опосередкованого впливу на
стан розвитку соціальної та комунікативної сфери дітей з РАС є анімалотерапія.
Анімалотерапія (як метод) – це узагальнена назва терапії за допомогою різних тварин
(дельфінотерапія, іпотерапія, каністерапія, фелінотерапія та ін.).
Науковцями встановлено сприятливий вплив на осіб з особливими потребами продуманої та
правильно організованої взаємодії з тваринами, що позначається на покращенні психоемоційного
стану, підвищенні активності щодо реагування на навколишній світ, розвитку рухових та ігрових
навичок (К. Allen, S. Barker, К. Dawson та ін.). Підтверджено, що тварини можуть унікальним
чином викликати соціальну взаємодію (M. O'Haire, S. McKenzie, A. Beck, V. Slaughter), тому у
наукових дослідженнях є припущення, що тварина може виступати соціальним посередником у
налагодженні взаємодії осіб з аутизмом з іншими людьми (E. Fortney, M. Sams, S. Willenbring,
L. Wood).
Вітчизняні науковці та практики досліджують вплив певних різновидів анімалотерапії на
розвиток дітей з аутизмом: 1) іпотерапії (Н. Грибок, Г. Таможанська, І. Шаповалова та ін.);
2) каністерапії (Н. Коломоєць, О. Мельничук, Д. Пенькова). Є роботи, присвячені дієвості
допомоги дітям з РАС, де узагальнено впливи щодо декількох видів анімалотерапії (С. Герасіна,
Б. Михайлов, Г. Сивик). При цьому зазначено, що відомі підходи, стосовно підтримки осіб з РАС з
опорою на анімалотерапію, мають недостатню методичну розробленість. Зокрема, це стосується:
орієнтування на актуальні потреби розвитку особи з РАС; деталізації алгоритму впливу; співпраці
учасників команди супроводу; вимог до ведучого таких занять тощо.
є одним з діагностичних критеріїв розладів аутистичного спектра (РАС), що виявляється у
функціональних обмеженнях щодо: зорового контакту, вербальної і невербальної комунікації,
емоційному розвитку, розуміння соціального контексту тощо. Через особливості організації
нервової системи особи з РАС з раннього віку позбавлені форм навчання, які полягають в передачі
досвіду під час наслідування та спілкування, мають труднощі у соціальній взаємодії, становленні
соціальних стосунків (L. Jobe, S. White), позитивних контактів з однолітками (К. Koenig,
L. Scahill).
У своїх дослідженнях науковці (К. Лебединська, К. Островська, Т. Скрипник, Д. Шульженко
та ін.) розкривають чинники, що ускладнюють навчання дітей дошкільного віку з аутизмом
соціально-комунікативним навичкам. Так, йдеться про порушення базових механізмів, що дають
змогу взаємодіяти з навколишнім світом, а також набувати нового досвіду, орієнтуючись на досвід
інших людей.
У зв’язку зі складнощами безпосереднього впливу на становлення соціально-комунікативних
навичок дітей з РАС, наявна традиція застосування опосередкованих стратегій впливу на стан
їхнього соціального та комунікативного розвитку. Одним із методів опосередкованого впливу на
стан розвитку соціальної та комунікативної сфери дітей з РАС є анімалотерапія.
Анімалотерапія (як метод) – це узагальнена назва терапії за допомогою різних тварин
(дельфінотерапія, іпотерапія, каністерапія, фелінотерапія та ін.).
Науковцями встановлено сприятливий вплив на осіб з особливими потребами продуманої та
правильно організованої взаємодії з тваринами, що позначається на покращенні психоемоційного
стану, підвищенні активності щодо реагування на навколишній світ, розвитку рухових та ігрових
навичок (К. Allen, S. Barker, К. Dawson та ін.). Підтверджено, що тварини можуть унікальним
чином викликати соціальну взаємодію (M. O'Haire, S. McKenzie, A. Beck, V. Slaughter), тому у
наукових дослідженнях є припущення, що тварина може виступати соціальним посередником у
налагодженні взаємодії осіб з аутизмом з іншими людьми (E. Fortney, M. Sams, S. Willenbring,
L. Wood).
Вітчизняні науковці та практики досліджують вплив певних різновидів анімалотерапії на
розвиток дітей з аутизмом: 1) іпотерапії (Н. Грибок, Г. Таможанська, І. Шаповалова та ін.);
2) каністерапії (Н. Коломоєць, О. Мельничук, Д. Пенькова). Є роботи, присвячені дієвості
допомоги дітям з РАС, де узагальнено впливи щодо декількох видів анімалотерапії (С. Герасіна,
Б. Михайлов, Г. Сивик). При цьому зазначено, що відомі підходи, стосовно підтримки осіб з РАС з
опорою на анімалотерапію, мають недостатню методичну розробленість. Зокрема, це стосується:
орієнтування на актуальні потреби розвитку особи з РАС; деталізації алгоритму впливу; співпраці
учасників команди супроводу; вимог до ведучого таких занять тощо.
Зміст
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ
СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ
ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ
1.1 Особливості розвитку соціально-комунікативних навичок у
дітей дошкільного віку
1.2. Проблеми розвитку соціально-комунікативних навичок у
дітей дошкільного віку з аутизмом
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ
СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ
ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ ЗАСОБАМИ
АНІМАЛОТЕРАПІЇ
2.1. Сутність анімалотерапії та її вплав на розвиток дітей з
особливими освітніми потребамиї
2.2. Методичні засади застосування каністерапії у формуванні
соціально-комунікативних навичок у дітей дошкільного віку з
аутизмом
2.3. Методичні рекомендації щодо формування соціально-
комунікативних навичок у дітей дошкільного віку з аутизмом
засобами каністерапії
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ
ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ
1.1 Особливості розвитку соціально-комунікативних навичок у
дітей дошкільного віку
1.2. Проблеми розвитку соціально-комунікативних навичок у
дітей дошкільного віку з аутизмом
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ
СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ
ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ ЗАСОБАМИ
АНІМАЛОТЕРАПІЇ
2.1. Сутність анімалотерапії та її вплав на розвиток дітей з
особливими освітніми потребамиї
2.2. Методичні засади застосування каністерапії у формуванні
соціально-комунікативних навичок у дітей дошкільного віку з
аутизмом
2.3. Методичні рекомендації щодо формування соціально-
комунікативних навичок у дітей дошкільного віку з аутизмом
засобами каністерапії
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
Покликання
1. Анцупова І. І. , Анімалотерапія. Навколо світу. М, 2006, №12. 3−4 с.
2. Артемова Л. Відображення знань дітей у спільних іграх /Л.Артемова, Л. Ждан // Дошкільне виховання 1993, № 9. 10 с.
3. Базима Н. В., Формування мовленнєвої активності у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку.- Дис. канд. пед. наук: 13.00.03, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2014. 200 с.
4. Базима Н. В. Розвиток мовлення дітей з аутизмом. Харків : Ранок, 2018. 144 с.
5. Базима Н. В. Діагностика комунікативної поведінки дітей з РАС. Корекційна педагогіка. Вісник УАКП. 2019. №1 7-17 с.
6. Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітнього процесу. 22 січня 2021 року. https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876
7. Богуш А. М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови / А. Богуш, Н. Гавриш; [за ред. А. Богуш]. – К.: Вища школа, 2007. 542 с.
8. Бублик Є. В., Формування соціально-комунікавних навичок у дітей старшого дошкільного віку. Тенденції розвитку дошкільної та початкової освіти : молодь і наука : збірник тез ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю здобувачів вищої освіти, аспірантів, молодих вчених, педагогів-практиків (16 квітня 2021 року, м. Київ, Україна). Частина 2. Київ: Національний педагогічний університет ім ені М.П. Драгоманова, 2021. 86-88 с. http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v9/i9/47.pdf
9. Використання каністерапії в роботі з дітьми з вадами розумового розвитку та аутичними розладами /Герасіна С., Мельничук О. Humanitarium, 2017. 63-74 с.
10. Гаврилова О.В., Співака В.І., Кам’янець-Подільського держ. ун-ту : серія соціально-психологічна; випуск 5 /за ред. О.В. Гаврилова, В.І. Співака, 2007. 333–338 с.
11. Денисенко О. І. Розвиток навичок комунікабельності дітей дошкільного віку. Черкаси: ЧОІПОПП ЧОР, 2012. 32 с.
12. Інститут спеціальної педагогіки НАПН України, Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт», Київ 2013. 15-23 с.
13. Калуська Л. В. Комплексна програма розвитку, навчання та виховання дітей дошкільного віку «Соняшник» / Л. В. Калуська. – Тернопіль: Мандрівець, 2014. 84 с.
14. Коломоєць Н. Т. Каністерапія як допоміжний альтернативний засіб спілкування дітей із розладами аутистичного спектра // Актуальні питання корекційної освіти, 2015. № 6. 159-170 с.
15. Комар І. Соціально-педагогічні аспекти каністерапії / Комар І., Гальма Л. // Молодь і ринок, 2012. № 4. 94-96 с.
16. Кононко. О. Л., Виховуємо соціальну компетентність дошкільників: навч.-метод. посіб. До Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі».К.: Світоч, 2009. 208 с.
17. Куценко Т. О. Розвиток комунікації у дітей з аутизмом: методичні рекомендації. Київ, 2012. 28 с.
18. Логопедія. Підручник / За ред.. М. К. Шеремет – К. : Видавничій дім «Слово», 2010. 672 с.
19. Лукацька Я. С., Аналіз поняття «Соціальна компетентність особистості» в Українських та Зарубіжних наукових працях, Вісник Університету імені Альфреда Нобеля ISSN 2522-9133 (online) Серія «Педагогіка і психологія». педагогічні науки. 2021. № 1 (21). 49-53 с. https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2021/1/7.pdf
20. Лукіна Л. Н., Реабілітація аутичних дітей з допомогою дельфінів. Севастополь : Вид-во Науково-дослідний центр «Державний океанаріум» Міністерства оборони України і Національної Академії наук України, 2000. 36 с.
21. Матвієнко С.І., Методика формування у дошкільників соціальної компетентності: навч.- метод. посібник. Ніжин : НДУ ім. М.Гоголя, 2012. 106 с.
22. Марченко І. С., Діагностика комунікативних здібностей дітей із ТПМ. Науковий час опис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, 2012. Вип. 21. 174-178 с.
23. Науковий вісник ЛНУВМБ імені С.З. Ґжицького. Серія: Економічні науки, 2019, т 21, № 92 Scientific Messenger LNUVMB. Series: Economical Sciences, 2019, vol. 21, 92- 163 с.
24. Недозим І. В. Забезпечення оптимальної адаптації дитини з розладами аутичного спектра до дошкільного навчального закладу/ І. В. Недозим, Т. В. Скрипник // Практичний психолог: Дитячий садок. - № 11. 2013, №11
25. Островська К. О. Особливості формування соціальної компетентності у осіб з аутистичними порушеннями / К. О. Островська // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць.– К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. № 22. 392–397 с.
26. Островська К. О., Качмарик Х. В., Дробіт Л. Р. Основи діагностики дітей з розладами аутистичного спектра.:навчальний посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2017. 124 с.
27. Психологія: Підручник / За ред. Ю. Л. Трофімова. – К. : Либідь, 2005. 558 с.
28. Психологія стресу: підручник / Л. Б. Наугольник. – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
29. Проект Закону про терапію за допомогою тварин (зоотерапія), 10350 від 30.05.2019, стаття 6. https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А
30. Проект Закону про терапію за допомогою тварин (зоотерапія), 10350 від 30.05.2019, стаття 7. https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А
31. Проект Закону про терапію за допомогою тварин (зоотерапія), 10350 від 30.05.2019, стаття 8. https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А
32. Проект Закону про терапію за допомогою тварин (зоотерапія), 10350 від 30.05.2019, стаття 11. https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А
33. Проект Закону про терапію за допомогою тварин (зоотерапія), 10350 від 30.05.2019, стаття 9. https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А
34. Світ дитинства: комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів / упоряд. : О. М. Байєр, Л. В. Батліна, А. М. Богуш– Тернопіль : «Мандрівець», 2015. 200 с.
35. Сивик Г.Є. Анімалотерапія у роботі з дітьми з розладами спектру аутизму. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія Соціально-педагогічна, 2013. 287-295 с.
36. Скрипник Т. В. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» / за заг. ред. Т. В. Скрипник. Київ, 2013. – с. 234
37. Скрипник Т. В. Психолого - педагогічна допомога дітям з аутизмом з урахуванням їхніх особливих освітніх потреб / Освіта осіб з особливими потребами : шляхи розбудови : за заг. ред. Колупаєвої А. А. Київ, 2014. – Випуск 5. 148 – 157 с.
38. Скрипник Т. В. Етапи психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в інклюзивному середовищі І Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Інноваційні технології розвитку особистісно- професійної компетентності педагогів в умовах післядипломної освіти», 2014 https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/20270/1/T...
39. Софій Н. З. Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами :методичний посібник / Н. З. Софій. К: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 66 с.
40. Смолянінов А. Г., «Дельфінотерапія для дітей». Київ, 2008- с.5
41. Таран О.П. Психологічна готовність дитини до школи. Київ: Шк. світ, 2010. 128 с. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/10469/1/O...
42. Чуприков А.П., Василевская Н. Ю., Келюшок С.В., «Dolphin assisted therapy / Одесса Астропринт», 2008. 40 с.
43. Шаповалова І. Іпотерапія як засіб впливу на координаційні здібності дітей з розладами спектру аутизму / І. Шаповалова // Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. - 2018. - Вип. 30. 111-117 с. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpnu_fiz_kult_2018_30_17
44. Шеремет М. К., Базима М. К., Розвиток мовленнєвої активності дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку : навч.-метод. посіб. Київ : ДІА, 2017. 100 с.
45. Шульженко Д.І. Діагностико-диференціальні тенденції аутизму /Д. І. Шульженко // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського державного університету імені Івана Огієнка / за ред. О. В. Гаврилова, В. І. Співака. – Кам’янецьПодільський: ПП Мошинський В.С., 2007. – Вип. VIII. 333–338 с.
46. Шульженко Д. І., Аутизм – не вирок. – Львів: Кальварія, 2010. 224 с.
47. Ярмола Н. Діти дощу. Діти з розладами аутистичного спектра / Харків: Видавництво « Ранок», ВГ « Кенгуру», 2019. 32с.
48. АРА. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fourth Edition Text Revision (DSM-IV-TR). Washington DC: American Psychiatric Association. https://doi.org/10.1176/appi.books.978089042334
49. Appe. F. Autism A New Introduction to Psychological Theory and Current Debate. Sue Fletcher-Watson & Francesca Happe, 1994. Р. 208
50. Baranek G.T., Parham L.D., & Bodfish J.W. Sensory and motor features in autism: Assessment and intervention. Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders , 2005. Р. 831-857. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons
51. Bardill N. & Hutchinson S. Animal assisted therapy with hospitalized adolescents. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 1997. 10(1). Р. 17-24.
52. Beaumont R. & Sofronoff, K. A multi-component social skills intervention forchildren with Asperger syndrome: The junior detective training program. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2008, 49(8). Р. 793-895.
53. Biley F.R. & Brodie S.J. An exploration of the potential benefits of pet facilitated therapy. Journal of Clinical Nursing, 1999. 8. Р. 329-327
54. Bolick T. Asperger Syndrome and Adolescence: Helping Preteens & Teens Get Ready for the Real World Paperback – Illustrated, June 1, 2004. Р.192
55. Bumin G., Uyanik M., Yilmaz I., Kaythan H. & Topu M. Hydrotherapy for Rett syndrome. Journal of Rehabilitation Medicine, 2003. 35. Р. 44-45.
56. Bustad L.K. & Hines L. Historical perspectives of the human-animal bond. 1984. 47(17). Р. 15.
57. Burch M.R. Volunteering With Your Pet: How to Get Involved in Animal-Assisted Therapy With Any Kind of Pet Hardcover – May 1, 1996. Р. 224
58. Carmack B. & Fila D. Animal-assisted therapy: a nursing intervention. Nurse Management, 1989. 20(5). Р. 98-101.
59. Chandler C.K. Animal assisted Therapy in counseling. Routledge, NY: Taylor and Francis Group, 2005. Р.10
60. Coren S. I. Sensation and perception. In D. K. Freedheim & I. B. Weiner (Eds.), Handbook of psychology: History of psychology, 2013. P.36
61. Corson S. A., Corson E.O., Gwynne P.H., Arnold L.E. Pet-facilitated psychotherapy in a hospital setting, 1975. 15:277-86. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1237389
62. Cox R. The human/animal bond as a correlate of family functioning. Clinical Nursing Research, 1993. 2(2). Р.156-164
63. Dudar A.I., & Husjainov T.M. Vozmozhnosti ispol'zovanija domashnih zhivotnyh pri rabote s klien-tom v sovremennoj social'noj rabote i psihologii. Gumanitarnye nauchnye issledovanija, 2015. 3 https://nvlvet.com.ua/index.php/economy/article/...
64. Epifanov, A.V. Reabilitacija vnevrologii. M. GJeOTAR Media, 201. P. 329–330
65. Fine, A. Handbook on animal-assisted Therapy: Theoretical foundations and guidelines for practice (2nd ed). San Diego: Academic Press. 2006. Р.588
66. Franclin H. Silverman. Communication for the Speechless: An Introduction to Augmentative Communication for the Severely Communicatively Impaired. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall,1989 https://archive.org/details/communicationfor0000silv
67. Goodman J.F. «Brief report: Pet-facilitated therapy with autistic children» Journal of Autism and Developmental Disorders, 1989. 19, Р.461-467
68. Goodman J.F. & Bond, L. The individualised education program: Aretrospective critique. Journal of Special Education, 1993. 26(4), Р. 408–22
69. Green V. A., Pituch K. A., Itchon J., Choi A., O’Reily M & Sigafoos J. .Internet survey of treatments used by parents of children with autism. Research in Developmental Disabilities, 2006. 27(1). Р. 70-84.
70. Guérin A.O'Haire Animal-Assisted Intervention for Autism A. Guérin, M. Purdue University, 2015. http://vet.purdue.edu/chab/ohaire/index.php.
71. Heward W. Exceptional children: An introduction to special education. Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, 2006. New Jersey 074548.Р. 273
72. Hooker S., Freeman L., & Stewart P. Pet therapy research: A historical review. Holistic Nursing Practice, 2002. 17(1). Р. 17-23.
73. Horner R.H. Problem behavior interventions for young children with autism: A research synthesis. Journal of Autism and Developmental Disorders, 2002. 32(5). Р. 423-446.
74. Herzog H. Does Animal-Assisted Therapy Really Work? What clinical trials reveal about the effectiveness of four-legged therapists / Herzog Hal Psychology. Posted November 17, 2014
75. Heward W.L. Exceptional children: An introduction to special education. Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey, 2006 (8th ed.) Р. 45-48
76. Jobe L., White S. Loneliness, social relationships, and a broader autism phenotype in college students.Volume 42, Issue 8, June 2007, Pages 1479-1489
77. John Wiley & Sons Inc, HANDBOOK of PSYCHOLOGY, 2020 https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/05/Handbook-o...
78. Katcher A.H. & Wilkins G.G. Animal-assisted therapy in the treatment of disruptive behavior disorders in children. In L. Ante (Ed.), The environmental and mental health: A guide for clinicians. Mahwah, NJ: Lawrence Exlibaum. 1998. Р. 12
79. Kazdin A., Weisz J. Identifying and developing empirically supported child and adolescent treatments. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 1998. 66(1). Р.19-36.
80. Kirilenko M. Chetveronogie druz'ja v nashem dome i nashej dushe. M. Kirilenko. Farmacevt-praktik, 2012. 7(8). Р. 58–59
81. Kozhyna A. M. & Cherkasova O. O. Kanistera-piia v systemi reabilitatsii tryvozhnykh i depresyv-nykh rozladiv u pidlitkiv. Materyaly naukovo-praktychnoi konferentsii . Model psykhosotsialnoi re-abilitatsii ditei z riznymy psykhichnymy ta povedinkovymy rozladamy. Kharkiv, 2013. Р. 79–81
82. Kushnir O.V. Pukhnasti likari. [Elektronnyi resurs]. Bukovynskyi derzhavnyi medychnyi univer-sytet. ofitsiinyi sait VNZ. Test, i hraf. dani. Rezhym dostupu http://www.bsmu.edu.ua/uk7news/digest/2783-piihnasti likari. (Data zvernennia 27.02.2017).
83. Kruger K. A. MSW, Assistant Director Symme W. Trachtenberg, MSW, LSW, Consultant James A. Serpell, PhD, Director Center for the Interaction of Animals and Society University of Pennsylvania School of Veterinary Medicine. July 2004
84. Kruger, K.A. Animal-assisted interventions in mental health: Definitions and theoretical foundations. In A.H. Fine Handbook on animal-assisted Therapy: Theoretical foundations and guidelines for practice (2ndedn). 2006. San Diego, CA: Academic Press.
85. Law S. & Scott, S. Tips for practitioners: Pet Care: A vehicle for learning. Focus on Autistic Behavior, 1995. 10, Р. 17-18.
86. Levinson B.M.The dog as co-therapist. Mental Hygiene, 1962. 46. Р. 59-65.
87. Levinson B.M. Pets and Human Development. Springfield, IL: Thomas, 1972. Р. 23
88. Levinson B.M. Pets child development and mental illness. Journal of the
American Veterinary Medical Association, 1997. Р. 157.
89. Levinson B.M. Pet-oriented child psychotherapy (2nd ed). Revised and updated by G.P. Mallon. Springfield, IL: Charles C. Thomas, 1997. Р.242
90. Levinson В.М. Handbook on Animal-Assisted Therapy: Theoretical Foundations and Guidelines , 2019. Р. 60-64
91. Lopata C. Ph. D. and Thomeer M. L. Ph.D. Unknown title/study. Journal of Autism and Developmental Disorders. In ‘Intensive treatment found to be highly-effective for children with Asperger’s and high-functioning autism. April 7, 2010 England: Jessica Kingsley Publishers.
92. Martin, F. and Farnum, J. Animal-assisted therapy for children with pervasive developmental disorders. Western Journal of Nursing Research, 2002. Осt. 24(6): 657-70
93. Nathanson D.E. and de Faria S. Cognitive improvement of children in water with and without dolphins. Anthrozoos, 1993. 6(1).Р. 17-29
94. Nathanson D.E., de Castro D., Friend H. and McMahon M. Effectiveness of short-term dolphin-assisted therapy for children with severe disabilities. Anthrozoos, 1997. 10(2/3).Р. 90-100
95. Nathanson D.E. Long-term effectiveness of dolphin-assisted therapy for children with severe disabilities. Anthrozoös. 1998, 11. P. 22–32
96. Netherwood Cathy. Australian parents, 2002.Р. 46.
97. Netting F.E., Wilson C.C. & New J.C. The human/animal bond: Implications for practice. Social Work, 1987. 32(1) Р. 60-64.
98. Pavlides M. All in a day’s work: Including children with developmental disabilities into dog training. Chronicle of the Dog, Jan/Feb,2006. Р. 1- 8.
99. Pavlides M. Animal-assisted Interventions for Individuals with Autism Paperback – April 15, 2008. Р. 208
100. Pavlides M. Animal-assisted interventions for individuals with autism. London, England: Jessica Kingsley Publishers, 2008. Р.70
101. Pavlides M. Animal-assisted interventions for individuals with autism. London, England: Jessica Kingsley Publishers, 2008. Р.71
102. Ponomar N.V. Vlijanie ippoterapii na hronicheskij vertebrogennyj bolevoj sindrom. Vseukrainskyi forum neiroreabilitatsii ta medyko-sotsialnoi ekspertyzy. pershyi mizhnarodnyi konhres, 28–29 berez. P. 27
103. Redefer L.A., Goodman, J.F. ‘Brief report: Pet-facilitated therapy with autistic children.’ Journal of Autism and Developmental Disorders, 1989. 19(3) Р. 461-7
104. Rettner R. Dogs Reduce Stress in Kids with Autism Rachael Rettner // Live Science,2010. http://www.livescience.com/10166dogs-reduce-stre...
105. Sallows G. & Graupner T. Intensive behavioral treatment for children with autism: Four-year outcome and predictors. American Journal on Mental Retardation, 2005, 110 (6), Р. 417-438
106. Sams M.J., Fortney E.V., Willenbring S. Occupational therapy incorporating animals for children with autism: A pilot investigation. American Journal of Occupational Therapy, 2006. 60. Р. 268-274
107. Serpell, J.A. «Animal-assisted interventions in historical perspective». Handbook on animal assisted therapy. 2nd Edition . August 14, 2006 SanDiego, CA: Academic Press.
108. Shulzhenko D.I. Educational - psychological integration of children with autism: monograph / D.I. Shulzhenko - Kyiv: NPU namedafter M.P. Drahomanov, Khortytska Netherwood, Cathy. Australian parents, 2002. P.46
109. Shulzhenko D.I. Educational - psychological integration of children with autism: monograph / D.I. Shulzhenko - Kyiv: NPU namedafter M.P. Drahomanov, Khortytska National Academy Publishing House, 2017. Р. 444
110. Smith B.А. The Discovery and Development of Dolphin-assisted Therapy. In: Frohoff, T. and Peterson, B.(editors), Between Species: Celebrating the Dolphin-Human Bond. Sierra Club Books, San Francisco, 2003
111. Tonge B., Brereton A., Gray K., & Enfield S. Behavioral and emotional disturbance in high-functioning autism and Aspergers syndrome. Autism, 1999. 3(2). Р. 117-130
112. Walsh, P. G., & Mertin, P.G. The training of pets as therapy dogs in a woman’s prison: A pilot study. Anthrozoos, 1994. Volume 7, Issue 2. Р. 124-128
113. White, S. W., Keonig, K., & Schaill, L. Social skills development in children with autism spectrum disorders: A review of the intervention research. Journal of Autism and Developmental Disorders, 2006. 37, 1858–1868. https://portal.qader.org/cached_uploads/download...
114. Weiss. M. & Harris, S. Teaching social skills to people with autism. Behavior Modification, 2001. 25(5). Р.785-802
115. Winnicott, D. Transitional objects and transitional phenomena. In P. Buckley(Eds.), Essential papers on object relations, 1986. P. 254-271. New York: New York University Press
2. Артемова Л. Відображення знань дітей у спільних іграх /Л.Артемова, Л. Ждан // Дошкільне виховання 1993, № 9. 10 с.
3. Базима Н. В., Формування мовленнєвої активності у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку.- Дис. канд. пед. наук: 13.00.03, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2014. 200 с.
4. Базима Н. В. Розвиток мовлення дітей з аутизмом. Харків : Ранок, 2018. 144 с.
5. Базима Н. В. Діагностика комунікативної поведінки дітей з РАС. Корекційна педагогіка. Вісник УАКП. 2019. №1 7-17 с.
6. Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітнього процесу. 22 січня 2021 року. https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876
7. Богуш А. М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови / А. Богуш, Н. Гавриш; [за ред. А. Богуш]. – К.: Вища школа, 2007. 542 с.
8. Бублик Є. В., Формування соціально-комунікавних навичок у дітей старшого дошкільного віку. Тенденції розвитку дошкільної та початкової освіти : молодь і наука : збірник тез ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю здобувачів вищої освіти, аспірантів, молодих вчених, педагогів-практиків (16 квітня 2021 року, м. Київ, Україна). Частина 2. Київ: Національний педагогічний університет ім ені М.П. Драгоманова, 2021. 86-88 с. http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v9/i9/47.pdf
9. Використання каністерапії в роботі з дітьми з вадами розумового розвитку та аутичними розладами /Герасіна С., Мельничук О. Humanitarium, 2017. 63-74 с.
10. Гаврилова О.В., Співака В.І., Кам’янець-Подільського держ. ун-ту : серія соціально-психологічна; випуск 5 /за ред. О.В. Гаврилова, В.І. Співака, 2007. 333–338 с.
11. Денисенко О. І. Розвиток навичок комунікабельності дітей дошкільного віку. Черкаси: ЧОІПОПП ЧОР, 2012. 32 с.
12. Інститут спеціальної педагогіки НАПН України, Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт», Київ 2013. 15-23 с.
13. Калуська Л. В. Комплексна програма розвитку, навчання та виховання дітей дошкільного віку «Соняшник» / Л. В. Калуська. – Тернопіль: Мандрівець, 2014. 84 с.
14. Коломоєць Н. Т. Каністерапія як допоміжний альтернативний засіб спілкування дітей із розладами аутистичного спектра // Актуальні питання корекційної освіти, 2015. № 6. 159-170 с.
15. Комар І. Соціально-педагогічні аспекти каністерапії / Комар І., Гальма Л. // Молодь і ринок, 2012. № 4. 94-96 с.
16. Кононко. О. Л., Виховуємо соціальну компетентність дошкільників: навч.-метод. посіб. До Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі».К.: Світоч, 2009. 208 с.
17. Куценко Т. О. Розвиток комунікації у дітей з аутизмом: методичні рекомендації. Київ, 2012. 28 с.
18. Логопедія. Підручник / За ред.. М. К. Шеремет – К. : Видавничій дім «Слово», 2010. 672 с.
19. Лукацька Я. С., Аналіз поняття «Соціальна компетентність особистості» в Українських та Зарубіжних наукових працях, Вісник Університету імені Альфреда Нобеля ISSN 2522-9133 (online) Серія «Педагогіка і психологія». педагогічні науки. 2021. № 1 (21). 49-53 с. https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2021/1/7.pdf
20. Лукіна Л. Н., Реабілітація аутичних дітей з допомогою дельфінів. Севастополь : Вид-во Науково-дослідний центр «Державний океанаріум» Міністерства оборони України і Національної Академії наук України, 2000. 36 с.
21. Матвієнко С.І., Методика формування у дошкільників соціальної компетентності: навч.- метод. посібник. Ніжин : НДУ ім. М.Гоголя, 2012. 106 с.
22. Марченко І. С., Діагностика комунікативних здібностей дітей із ТПМ. Науковий час опис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, 2012. Вип. 21. 174-178 с.
23. Науковий вісник ЛНУВМБ імені С.З. Ґжицького. Серія: Економічні науки, 2019, т 21, № 92 Scientific Messenger LNUVMB. Series: Economical Sciences, 2019, vol. 21, 92- 163 с.
24. Недозим І. В. Забезпечення оптимальної адаптації дитини з розладами аутичного спектра до дошкільного навчального закладу/ І. В. Недозим, Т. В. Скрипник // Практичний психолог: Дитячий садок. - № 11. 2013, №11
25. Островська К. О. Особливості формування соціальної компетентності у осіб з аутистичними порушеннями / К. О. Островська // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць.– К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. № 22. 392–397 с.
26. Островська К. О., Качмарик Х. В., Дробіт Л. Р. Основи діагностики дітей з розладами аутистичного спектра.:навчальний посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2017. 124 с.
27. Психологія: Підручник / За ред. Ю. Л. Трофімова. – К. : Либідь, 2005. 558 с.
28. Психологія стресу: підручник / Л. Б. Наугольник. – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
29. Проект Закону про терапію за допомогою тварин (зоотерапія), 10350 від 30.05.2019, стаття 6. https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А
30. Проект Закону про терапію за допомогою тварин (зоотерапія), 10350 від 30.05.2019, стаття 7. https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А
31. Проект Закону про терапію за допомогою тварин (зоотерапія), 10350 від 30.05.2019, стаття 8. https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А
32. Проект Закону про терапію за допомогою тварин (зоотерапія), 10350 від 30.05.2019, стаття 11. https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А
33. Проект Закону про терапію за допомогою тварин (зоотерапія), 10350 від 30.05.2019, стаття 9. https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А" class="hcphp-link">https://ips.ligazakon.net/document/JH7ZI00А
34. Світ дитинства: комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів / упоряд. : О. М. Байєр, Л. В. Батліна, А. М. Богуш– Тернопіль : «Мандрівець», 2015. 200 с.
35. Сивик Г.Є. Анімалотерапія у роботі з дітьми з розладами спектру аутизму. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія Соціально-педагогічна, 2013. 287-295 с.
36. Скрипник Т. В. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» / за заг. ред. Т. В. Скрипник. Київ, 2013. – с. 234
37. Скрипник Т. В. Психолого - педагогічна допомога дітям з аутизмом з урахуванням їхніх особливих освітніх потреб / Освіта осіб з особливими потребами : шляхи розбудови : за заг. ред. Колупаєвої А. А. Київ, 2014. – Випуск 5. 148 – 157 с.
38. Скрипник Т. В. Етапи психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в інклюзивному середовищі І Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Інноваційні технології розвитку особистісно- професійної компетентності педагогів в умовах післядипломної освіти», 2014 https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/20270/1/T...
39. Софій Н. З. Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами :методичний посібник / Н. З. Софій. К: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 66 с.
40. Смолянінов А. Г., «Дельфінотерапія для дітей». Київ, 2008- с.5
41. Таран О.П. Психологічна готовність дитини до школи. Київ: Шк. світ, 2010. 128 с. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/10469/1/O...
42. Чуприков А.П., Василевская Н. Ю., Келюшок С.В., «Dolphin assisted therapy / Одесса Астропринт», 2008. 40 с.
43. Шаповалова І. Іпотерапія як засіб впливу на координаційні здібності дітей з розладами спектру аутизму / І. Шаповалова // Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. - 2018. - Вип. 30. 111-117 с. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpnu_fiz_kult_2018_30_17
44. Шеремет М. К., Базима М. К., Розвиток мовленнєвої активності дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку : навч.-метод. посіб. Київ : ДІА, 2017. 100 с.
45. Шульженко Д.І. Діагностико-диференціальні тенденції аутизму /Д. І. Шульженко // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського державного університету імені Івана Огієнка / за ред. О. В. Гаврилова, В. І. Співака. – Кам’янецьПодільський: ПП Мошинський В.С., 2007. – Вип. VIII. 333–338 с.
46. Шульженко Д. І., Аутизм – не вирок. – Львів: Кальварія, 2010. 224 с.
47. Ярмола Н. Діти дощу. Діти з розладами аутистичного спектра / Харків: Видавництво « Ранок», ВГ « Кенгуру», 2019. 32с.
48. АРА. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fourth Edition Text Revision (DSM-IV-TR). Washington DC: American Psychiatric Association. https://doi.org/10.1176/appi.books.978089042334
49. Appe. F. Autism A New Introduction to Psychological Theory and Current Debate. Sue Fletcher-Watson & Francesca Happe, 1994. Р. 208
50. Baranek G.T., Parham L.D., & Bodfish J.W. Sensory and motor features in autism: Assessment and intervention. Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders , 2005. Р. 831-857. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons
51. Bardill N. & Hutchinson S. Animal assisted therapy with hospitalized adolescents. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 1997. 10(1). Р. 17-24.
52. Beaumont R. & Sofronoff, K. A multi-component social skills intervention forchildren with Asperger syndrome: The junior detective training program. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2008, 49(8). Р. 793-895.
53. Biley F.R. & Brodie S.J. An exploration of the potential benefits of pet facilitated therapy. Journal of Clinical Nursing, 1999. 8. Р. 329-327
54. Bolick T. Asperger Syndrome and Adolescence: Helping Preteens & Teens Get Ready for the Real World Paperback – Illustrated, June 1, 2004. Р.192
55. Bumin G., Uyanik M., Yilmaz I., Kaythan H. & Topu M. Hydrotherapy for Rett syndrome. Journal of Rehabilitation Medicine, 2003. 35. Р. 44-45.
56. Bustad L.K. & Hines L. Historical perspectives of the human-animal bond. 1984. 47(17). Р. 15.
57. Burch M.R. Volunteering With Your Pet: How to Get Involved in Animal-Assisted Therapy With Any Kind of Pet Hardcover – May 1, 1996. Р. 224
58. Carmack B. & Fila D. Animal-assisted therapy: a nursing intervention. Nurse Management, 1989. 20(5). Р. 98-101.
59. Chandler C.K. Animal assisted Therapy in counseling. Routledge, NY: Taylor and Francis Group, 2005. Р.10
60. Coren S. I. Sensation and perception. In D. K. Freedheim & I. B. Weiner (Eds.), Handbook of psychology: History of psychology, 2013. P.36
61. Corson S. A., Corson E.O., Gwynne P.H., Arnold L.E. Pet-facilitated psychotherapy in a hospital setting, 1975. 15:277-86. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1237389
62. Cox R. The human/animal bond as a correlate of family functioning. Clinical Nursing Research, 1993. 2(2). Р.156-164
63. Dudar A.I., & Husjainov T.M. Vozmozhnosti ispol'zovanija domashnih zhivotnyh pri rabote s klien-tom v sovremennoj social'noj rabote i psihologii. Gumanitarnye nauchnye issledovanija, 2015. 3 https://nvlvet.com.ua/index.php/economy/article/...
64. Epifanov, A.V. Reabilitacija vnevrologii. M. GJeOTAR Media, 201. P. 329–330
65. Fine, A. Handbook on animal-assisted Therapy: Theoretical foundations and guidelines for practice (2nd ed). San Diego: Academic Press. 2006. Р.588
66. Franclin H. Silverman. Communication for the Speechless: An Introduction to Augmentative Communication for the Severely Communicatively Impaired. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall,1989 https://archive.org/details/communicationfor0000silv
67. Goodman J.F. «Brief report: Pet-facilitated therapy with autistic children» Journal of Autism and Developmental Disorders, 1989. 19, Р.461-467
68. Goodman J.F. & Bond, L. The individualised education program: Aretrospective critique. Journal of Special Education, 1993. 26(4), Р. 408–22
69. Green V. A., Pituch K. A., Itchon J., Choi A., O’Reily M & Sigafoos J. .Internet survey of treatments used by parents of children with autism. Research in Developmental Disabilities, 2006. 27(1). Р. 70-84.
70. Guérin A.O'Haire Animal-Assisted Intervention for Autism A. Guérin, M. Purdue University, 2015. http://vet.purdue.edu/chab/ohaire/index.php.
71. Heward W. Exceptional children: An introduction to special education. Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, 2006. New Jersey 074548.Р. 273
72. Hooker S., Freeman L., & Stewart P. Pet therapy research: A historical review. Holistic Nursing Practice, 2002. 17(1). Р. 17-23.
73. Horner R.H. Problem behavior interventions for young children with autism: A research synthesis. Journal of Autism and Developmental Disorders, 2002. 32(5). Р. 423-446.
74. Herzog H. Does Animal-Assisted Therapy Really Work? What clinical trials reveal about the effectiveness of four-legged therapists / Herzog Hal Psychology. Posted November 17, 2014
75. Heward W.L. Exceptional children: An introduction to special education. Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey, 2006 (8th ed.) Р. 45-48
76. Jobe L., White S. Loneliness, social relationships, and a broader autism phenotype in college students.Volume 42, Issue 8, June 2007, Pages 1479-1489
77. John Wiley & Sons Inc, HANDBOOK of PSYCHOLOGY, 2020 https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/05/Handbook-o...
78. Katcher A.H. & Wilkins G.G. Animal-assisted therapy in the treatment of disruptive behavior disorders in children. In L. Ante (Ed.), The environmental and mental health: A guide for clinicians. Mahwah, NJ: Lawrence Exlibaum. 1998. Р. 12
79. Kazdin A., Weisz J. Identifying and developing empirically supported child and adolescent treatments. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 1998. 66(1). Р.19-36.
80. Kirilenko M. Chetveronogie druz'ja v nashem dome i nashej dushe. M. Kirilenko. Farmacevt-praktik, 2012. 7(8). Р. 58–59
81. Kozhyna A. M. & Cherkasova O. O. Kanistera-piia v systemi reabilitatsii tryvozhnykh i depresyv-nykh rozladiv u pidlitkiv. Materyaly naukovo-praktychnoi konferentsii . Model psykhosotsialnoi re-abilitatsii ditei z riznymy psykhichnymy ta povedinkovymy rozladamy. Kharkiv, 2013. Р. 79–81
82. Kushnir O.V. Pukhnasti likari. [Elektronnyi resurs]. Bukovynskyi derzhavnyi medychnyi univer-sytet. ofitsiinyi sait VNZ. Test, i hraf. dani. Rezhym dostupu http://www.bsmu.edu.ua/uk7news/digest/2783-piihnasti likari. (Data zvernennia 27.02.2017).
83. Kruger K. A. MSW, Assistant Director Symme W. Trachtenberg, MSW, LSW, Consultant James A. Serpell, PhD, Director Center for the Interaction of Animals and Society University of Pennsylvania School of Veterinary Medicine. July 2004
84. Kruger, K.A. Animal-assisted interventions in mental health: Definitions and theoretical foundations. In A.H. Fine Handbook on animal-assisted Therapy: Theoretical foundations and guidelines for practice (2ndedn). 2006. San Diego, CA: Academic Press.
85. Law S. & Scott, S. Tips for practitioners: Pet Care: A vehicle for learning. Focus on Autistic Behavior, 1995. 10, Р. 17-18.
86. Levinson B.M.The dog as co-therapist. Mental Hygiene, 1962. 46. Р. 59-65.
87. Levinson B.M. Pets and Human Development. Springfield, IL: Thomas, 1972. Р. 23
88. Levinson B.M. Pets child development and mental illness. Journal of the
American Veterinary Medical Association, 1997. Р. 157.
89. Levinson B.M. Pet-oriented child psychotherapy (2nd ed). Revised and updated by G.P. Mallon. Springfield, IL: Charles C. Thomas, 1997. Р.242
90. Levinson В.М. Handbook on Animal-Assisted Therapy: Theoretical Foundations and Guidelines , 2019. Р. 60-64
91. Lopata C. Ph. D. and Thomeer M. L. Ph.D. Unknown title/study. Journal of Autism and Developmental Disorders. In ‘Intensive treatment found to be highly-effective for children with Asperger’s and high-functioning autism. April 7, 2010 England: Jessica Kingsley Publishers.
92. Martin, F. and Farnum, J. Animal-assisted therapy for children with pervasive developmental disorders. Western Journal of Nursing Research, 2002. Осt. 24(6): 657-70
93. Nathanson D.E. and de Faria S. Cognitive improvement of children in water with and without dolphins. Anthrozoos, 1993. 6(1).Р. 17-29
94. Nathanson D.E., de Castro D., Friend H. and McMahon M. Effectiveness of short-term dolphin-assisted therapy for children with severe disabilities. Anthrozoos, 1997. 10(2/3).Р. 90-100
95. Nathanson D.E. Long-term effectiveness of dolphin-assisted therapy for children with severe disabilities. Anthrozoös. 1998, 11. P. 22–32
96. Netherwood Cathy. Australian parents, 2002.Р. 46.
97. Netting F.E., Wilson C.C. & New J.C. The human/animal bond: Implications for practice. Social Work, 1987. 32(1) Р. 60-64.
98. Pavlides M. All in a day’s work: Including children with developmental disabilities into dog training. Chronicle of the Dog, Jan/Feb,2006. Р. 1- 8.
99. Pavlides M. Animal-assisted Interventions for Individuals with Autism Paperback – April 15, 2008. Р. 208
100. Pavlides M. Animal-assisted interventions for individuals with autism. London, England: Jessica Kingsley Publishers, 2008. Р.70
101. Pavlides M. Animal-assisted interventions for individuals with autism. London, England: Jessica Kingsley Publishers, 2008. Р.71
102. Ponomar N.V. Vlijanie ippoterapii na hronicheskij vertebrogennyj bolevoj sindrom. Vseukrainskyi forum neiroreabilitatsii ta medyko-sotsialnoi ekspertyzy. pershyi mizhnarodnyi konhres, 28–29 berez. P. 27
103. Redefer L.A., Goodman, J.F. ‘Brief report: Pet-facilitated therapy with autistic children.’ Journal of Autism and Developmental Disorders, 1989. 19(3) Р. 461-7
104. Rettner R. Dogs Reduce Stress in Kids with Autism Rachael Rettner // Live Science,2010. http://www.livescience.com/10166dogs-reduce-stre...
105. Sallows G. & Graupner T. Intensive behavioral treatment for children with autism: Four-year outcome and predictors. American Journal on Mental Retardation, 2005, 110 (6), Р. 417-438
106. Sams M.J., Fortney E.V., Willenbring S. Occupational therapy incorporating animals for children with autism: A pilot investigation. American Journal of Occupational Therapy, 2006. 60. Р. 268-274
107. Serpell, J.A. «Animal-assisted interventions in historical perspective». Handbook on animal assisted therapy. 2nd Edition . August 14, 2006 SanDiego, CA: Academic Press.
108. Shulzhenko D.I. Educational - psychological integration of children with autism: monograph / D.I. Shulzhenko - Kyiv: NPU namedafter M.P. Drahomanov, Khortytska Netherwood, Cathy. Australian parents, 2002. P.46
109. Shulzhenko D.I. Educational - psychological integration of children with autism: monograph / D.I. Shulzhenko - Kyiv: NPU namedafter M.P. Drahomanov, Khortytska National Academy Publishing House, 2017. Р. 444
110. Smith B.А. The Discovery and Development of Dolphin-assisted Therapy. In: Frohoff, T. and Peterson, B.(editors), Between Species: Celebrating the Dolphin-Human Bond. Sierra Club Books, San Francisco, 2003
111. Tonge B., Brereton A., Gray K., & Enfield S. Behavioral and emotional disturbance in high-functioning autism and Aspergers syndrome. Autism, 1999. 3(2). Р. 117-130
112. Walsh, P. G., & Mertin, P.G. The training of pets as therapy dogs in a woman’s prison: A pilot study. Anthrozoos, 1994. Volume 7, Issue 2. Р. 124-128
113. White, S. W., Keonig, K., & Schaill, L. Social skills development in children with autism spectrum disorders: A review of the intervention research. Journal of Autism and Developmental Disorders, 2006. 37, 1858–1868. https://portal.qader.org/cached_uploads/download...
114. Weiss. M. & Harris, S. Teaching social skills to people with autism. Behavior Modification, 2001. 25(5). Р.785-802
115. Winnicott, D. Transitional objects and transitional phenomena. In P. Buckley(Eds.), Essential papers on object relations, 1986. P. 254-271. New York: New York University Press