Забезпечення організаційних умов формування логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку засобами української казки
Автор(ка)
Радяхіна Ганна Павлівна
Ступінь
Магістр
Група
Дом-1-21-1.4д
Спеціальність
012 Дошкільна освіта
Кафедра
Кафедра дошкільної освіти
Анотація
З’ясовано сутнісні поняття проблеми дослідження. Охарактеризовано роль української казки як засобу формування логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку. Обґрунтовано стан сформованості логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовано організаційні умови формування логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку.
Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Проблема формування логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку
1.2. Українська казка як засіб формування логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ОБҐРУНТУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1. Стан сформованості логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку
2.2. Обґрунтування організаційних умов формування логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку
2.3. Аналіз результатів дослідження
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Проблема формування логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку
1.2. Українська казка як засіб формування логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ОБҐРУНТУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1. Стан сформованості логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку
2.2. Обґрунтування організаційних умов формування логіко-математичної компетентності у дітей старшого дошкільного віку
2.3. Аналіз результатів дослідження
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
1. Баглаєва Н. І. Сучасні підходи до логіко-математичного розвитку дошкільнят. Дошкільне виховання. 2010. № 7. С. 3–4.
2. Базовий компонент дошкільної освіти від 12 січня 2021 року. Режим доступу:https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-baz... (дата звернення 21.01.2022)
3. Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/ba...
4. Безсонова О. Форми групової взаємодії дошкільників. Вихователь-методист дошкільного закладу, 2020. №2. с.21–29
5. Богуш А.М. Змістова характеристика видів мовленнєвої компетенції дошкільників. Наука і освіта. 2007. №1-2. с.17.
6. Большунова Н. Я. Місце казки у дошкільній освіті. Питання психології. 2009. № 5. с. 39–42.
7. Гавриш Н. Інтеграційні процеси в системі дошкільної освіти. Вісник Дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Дніпропетровськ. 2017. № 1 С. 16-20.
8. Газіна І. О. Розвиток логічного мислення у дітей дошкільного віку: методичний посібник. Кам’янець-Подільський: ФЩП Сисин О. В., 2017. 172 с.
9. Гайдай Н. О. Інновації у формуванні логіко-математичної компетентності дітей: Методичні рекомендації щодо здійснення логіко-математичної роботи в закладі. Прилуки, 2021. С.56-68
10. Грама Г. П. Підготовка майбутнього вихователя до формування математичних уявлень у дошкільників. Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського: зб. наук. праць. 2007. Вип. 1–2. С. 111-117.
11. Гришко О. І. Математичні ігри та вправи як засіб формування елементарних математичних уявлень у дітей раннього та молодшого дошкільного віку: навч.-метод. пос. для студ. спец. 6.010101, 7.01010101 Дошкільна освіта, вихователів, методистів ДНЗ. Полтава : ПНПУ, 2013. 81 с.
12. Державний стандарт дошкільної освіти. Режим доступу: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc
13. Дитина: Програма виховання і навчання дітей від двох до семи років. наук. кер. проекту: О. В. Огнев’юк, К. І. Волинець. Мін. осв. і наук., мол. та спорту України, Головн. упр. осв. і наук. викон. орг. Київ.міськ.ради (КМДА) 3-тє вид., доопр. та доп. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. 492 с.
14. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посібник. Київ. Академвидав, 2014. 352 с.
15. Єременко О.Г Організація математичної освіти дітей дошкільного віку засобами роботи з паличковими наборами Кюїзенера. Сучасні технології формування логіко-математичної компетентності в дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. за заг. ред. Н. П. Тарнавської., Н. Ю. Рудницької, Ю. М. Мурашевич Житомир: ФОП «Левковець», 2015. 430 с
16. Зайцева Л. І. Формування математичної компетентності старших дошкільників. Методичний посібник. Харків. Ранок, 2008. 160 с.
17. Зайцева Л. І. Щоб математика розум впорядкувала. Дошкільне виховання. 2014. № 7. с.17-21
18. Закон України «Про дошкільну освіту». Київ. Ранок, 2020. 356 с.
19. Закон України «Про освіту». Київ. Ранок, 2017. 125 с.
20. Іщенко Л. В. Педагогічні технології супроводження процесу формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку: навч. посібн. для студентів спеціальності «Дошкільна освіта». укладач Л. В. Іщенко. Вид. 2-ге, перер. та доп. Умань: ПП Жовтий О. О., 2017. 149 с.
21. Крутій К. Л. Розвиваємо у дитини мовлення інтелект і здібності. Запоріжжя: ЛІПС. Лтд., 2010. 60 с.
22. Куликовський С. Генеза поняття «компетентність» у Європейській та Українській педагогічній науці. Людинознавчі студії. Педагогіка. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lstud_2014_29%281%29__12
23. Лазарович Н. Б. Логіко-математичний розвиток дітей дошкільного віку: методичні рекомендації. Івано-Франківськ, 2018. 90 с.
24. Логіко-математичні цікавинки. До Базової програми «Я у Світі». уклад. Н. І. Дикань. Харків: Вид. група «Основа», 2018. 143 с.
25. Ложкіна Т. Зимова пригода. Сюжетне заняття для молодших дошкільнят. Дошкільне виховання. 2019. № 2. С. 5-6
26. Ляпунова В.А., Добровольська Л.П., Жейнова С.С., Городнича С.В. Сутність та необхідність математичного розвитку особистості на етапі дошкільного дитинства. Інноваційна педагогіка. 2020. Випуск 26. С. 185- 190.
27. Марущак О.М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка: наук.-метод. журнал. Житомир: Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки «Полісся». 2016. Вип. 11. С. 97-108
28. Меналюк Г. Ф. С. Ф. Русова про навчання дітей математики. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. праць. Рівне, 2012. Вип. 21. С. 102-104.
29. Міськова Н. М. Формування методико-математичної компетентності майбутніх учителів початкових класів. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2013. Вип. 1. С. 107-115. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppog_2013_1_15
30. Нікітченко С. Вивчаємо математику за паличками Кюїзенера. Дошкільне виховання. 2019. № 3. С.4-10
31. Онопрієнко О. Концептуальні засади компетентнісного підходу в сучасній освіті. Шлях освіти, 2017. № 4. С. 32 – 37.
32. Павленко Л. Г. Роль дидактичних ігор у розвитку логіко математичних здібностей дошкільників. Таврійський вісник освіти. 2018. №2 (42). С.34-39
33. Підлипняк І. Ю. Сучасні підходи до організації логіко-математичної діяльності дітей дошкільного віку. Теорія та практика оновлення сучасної дошкільної освіти: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., присв. 50-тирічному ювілею соц.-пед. ф-ту. Донецьк, 2019. С. 165–167
34. Плетеницька Л. С., Крутій К. Л. Логіко-математичний розвиток дошкільників (за програмою «Дитина в дошкільні роки»). Освіта впродовж життя. Таврійський вісник освіти. 2017. №2. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2002. С. 8.
35. Позднякова В. В. Заплаткіна Н. В. Логіко-математичний розвиток дошкільнят: інноваційні аспекти альтернативної технології математичної освіти. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2006. № 5. С. 64–66.
36. Полєвікова О., Швець Т. Особливості логіко-математичного розвитку дошкільників за допомогою флеш-ігор. Educological discourse. 2021. № 3. Вип. 34. С.
37. Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О. І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О. В. Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. – С. 15 – 24.
38. Пометун О.І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ. “К.І.С.”, 2004. С. 15 – 25.
39. Прокапало Л. Математичні міста. Інтегроване заняття для старших дошкільнят. Дошкільне виховання. 2019. № 11. С. 7-8.
40. Просенюк А. І. Виховання інтересу до змісту художнього твору в дітей старшого дошкільного віку: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.08 «дошкільна педагогіка»; Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». Одеса, 2011. 24 с.
41. Селевко Г. Компетентність та її класифікація. Педагогічна думка. 2014. № 4. С. 138 – 143.
42. Сидоренко Т. В. Формування логіко-математичної компетентності дітей дошкільного віку . Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць за заг. ред. О. А. Гнізділової, відпов. ред. Н. В. Ковалевська. Полтава : ФОП Цьома С.П., 2019. Вип. 3. С. 181-185.
43. Скворцова С. Логіко-математична компетентність дитини : наступність дошкілля і школи. Дошкільне виховання. 2017. № 5. С. 13-17.
44. Скворцова С. Логіко-математична компетентність дитини : наступність дошкілля і школи. Дошкільне виховання. 2019. № 5. С. 13–17.
45. Старченко В. А. Формування логіко-математичної компетентності у старших дошкільників : Навч.-метод. посіб. до Базової програми розв. дитини дошк. віку «Я у Світі». Київ. Світич, 2009. 80 с
46. Старченко В. Логіко-математичний аспект дошкільної освіти. Дошкільне виховання. 2005. № 7. С. 19-21.
47. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Вибрані твори: в 5 т. Т.3. К.: Рад. шк., 1973. 510 с.
48. Татур Ю. Г. Компетентнісний підхід в описі результатів і проектуванні стандартів освіти. Київ, 2014. 16 с.
49. Халецька Ф. Л. Засоби забезпечення логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку. URL: http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/zasobi-zab... (Дата звернення 30.04.2022).
50. Харченко Алла Анатоліївна, Інтеграція як освітня стратегія модернізації дошкільної освіти. Зб. наук. пр. ред. кол.: В.І.Очеретянко. Хмельницький : ХОІППО, 2019. 550 с.
51. Хуторской А. В., Хуторская Л. Н. Компетентность как дидактическое понятие: содержание, структура и модели конструирования. Проектирование и организация самостоятельной работы студентов в контексте компетентностного подхода: Межвузовский сб. науч. тр. / Под ред. А. А. Орлова. Тула: Изд-во Тул. гос. пед. ун- та им. Л. Н. Толстого, 2008. Вып. 1. С.1– 137.
52. Шарипов Ф. В. Професійна компетентність педагога. Педагогічна думка. 2010. № 1. С. 72 – 77.
53. Щербакова К. Й. Методика формування елементарних математичних уявлень у дошкільників: навч. посіб. Київ. Вища шк., 2009. 240 с.
54. Щербакова К. Математика для малят: варто пригадати ази. Палітра педагога. 2015. № 2. С. 3-6.
55. Щербакова К. Математика розум упорядковує. Дошкільне виховання. 2013. № 7. С. 19-22.
56. Ящук О. М. Роль математики у формуванні логіко-математичного мислення. Сучасні технології розвитку професійної майстерності майбутніх учителів : матеріали VIII Всеукраїнської Інтернет-конференції, 28 жовтня 2015 р. FOLIA COMENIANA : вісник Польсько-української науково-дослідної лабораторії дидактики імені Я. А. Коменського. Умань : ФОП Жовтий, 2020. 218 с.
57. Rychen D. S. Definition and Selection of Competencies (DESECO): Theoretical and Conceptual Foundations. Strategy paper. Neuchatel, Switzerland: Swiss Federal Statistical Office, 2012. 27 p.
2. Базовий компонент дошкільної освіти від 12 січня 2021 року. Режим доступу:https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-baz... (дата звернення 21.01.2022)
3. Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/ba...
4. Безсонова О. Форми групової взаємодії дошкільників. Вихователь-методист дошкільного закладу, 2020. №2. с.21–29
5. Богуш А.М. Змістова характеристика видів мовленнєвої компетенції дошкільників. Наука і освіта. 2007. №1-2. с.17.
6. Большунова Н. Я. Місце казки у дошкільній освіті. Питання психології. 2009. № 5. с. 39–42.
7. Гавриш Н. Інтеграційні процеси в системі дошкільної освіти. Вісник Дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Дніпропетровськ. 2017. № 1 С. 16-20.
8. Газіна І. О. Розвиток логічного мислення у дітей дошкільного віку: методичний посібник. Кам’янець-Подільський: ФЩП Сисин О. В., 2017. 172 с.
9. Гайдай Н. О. Інновації у формуванні логіко-математичної компетентності дітей: Методичні рекомендації щодо здійснення логіко-математичної роботи в закладі. Прилуки, 2021. С.56-68
10. Грама Г. П. Підготовка майбутнього вихователя до формування математичних уявлень у дошкільників. Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського: зб. наук. праць. 2007. Вип. 1–2. С. 111-117.
11. Гришко О. І. Математичні ігри та вправи як засіб формування елементарних математичних уявлень у дітей раннього та молодшого дошкільного віку: навч.-метод. пос. для студ. спец. 6.010101, 7.01010101 Дошкільна освіта, вихователів, методистів ДНЗ. Полтава : ПНПУ, 2013. 81 с.
12. Державний стандарт дошкільної освіти. Режим доступу: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc
13. Дитина: Програма виховання і навчання дітей від двох до семи років. наук. кер. проекту: О. В. Огнев’юк, К. І. Волинець. Мін. осв. і наук., мол. та спорту України, Головн. упр. осв. і наук. викон. орг. Київ.міськ.ради (КМДА) 3-тє вид., доопр. та доп. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. 492 с.
14. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посібник. Київ. Академвидав, 2014. 352 с.
15. Єременко О.Г Організація математичної освіти дітей дошкільного віку засобами роботи з паличковими наборами Кюїзенера. Сучасні технології формування логіко-математичної компетентності в дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. за заг. ред. Н. П. Тарнавської., Н. Ю. Рудницької, Ю. М. Мурашевич Житомир: ФОП «Левковець», 2015. 430 с
16. Зайцева Л. І. Формування математичної компетентності старших дошкільників. Методичний посібник. Харків. Ранок, 2008. 160 с.
17. Зайцева Л. І. Щоб математика розум впорядкувала. Дошкільне виховання. 2014. № 7. с.17-21
18. Закон України «Про дошкільну освіту». Київ. Ранок, 2020. 356 с.
19. Закон України «Про освіту». Київ. Ранок, 2017. 125 с.
20. Іщенко Л. В. Педагогічні технології супроводження процесу формування елементарних математичних уявлень у дітей дошкільного віку: навч. посібн. для студентів спеціальності «Дошкільна освіта». укладач Л. В. Іщенко. Вид. 2-ге, перер. та доп. Умань: ПП Жовтий О. О., 2017. 149 с.
21. Крутій К. Л. Розвиваємо у дитини мовлення інтелект і здібності. Запоріжжя: ЛІПС. Лтд., 2010. 60 с.
22. Куликовський С. Генеза поняття «компетентність» у Європейській та Українській педагогічній науці. Людинознавчі студії. Педагогіка. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lstud_2014_29%281%29__12
23. Лазарович Н. Б. Логіко-математичний розвиток дітей дошкільного віку: методичні рекомендації. Івано-Франківськ, 2018. 90 с.
24. Логіко-математичні цікавинки. До Базової програми «Я у Світі». уклад. Н. І. Дикань. Харків: Вид. група «Основа», 2018. 143 с.
25. Ложкіна Т. Зимова пригода. Сюжетне заняття для молодших дошкільнят. Дошкільне виховання. 2019. № 2. С. 5-6
26. Ляпунова В.А., Добровольська Л.П., Жейнова С.С., Городнича С.В. Сутність та необхідність математичного розвитку особистості на етапі дошкільного дитинства. Інноваційна педагогіка. 2020. Випуск 26. С. 185- 190.
27. Марущак О.М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка: наук.-метод. журнал. Житомир: Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки «Полісся». 2016. Вип. 11. С. 97-108
28. Меналюк Г. Ф. С. Ф. Русова про навчання дітей математики. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. праць. Рівне, 2012. Вип. 21. С. 102-104.
29. Міськова Н. М. Формування методико-математичної компетентності майбутніх учителів початкових класів. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2013. Вип. 1. С. 107-115. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppog_2013_1_15
30. Нікітченко С. Вивчаємо математику за паличками Кюїзенера. Дошкільне виховання. 2019. № 3. С.4-10
31. Онопрієнко О. Концептуальні засади компетентнісного підходу в сучасній освіті. Шлях освіти, 2017. № 4. С. 32 – 37.
32. Павленко Л. Г. Роль дидактичних ігор у розвитку логіко математичних здібностей дошкільників. Таврійський вісник освіти. 2018. №2 (42). С.34-39
33. Підлипняк І. Ю. Сучасні підходи до організації логіко-математичної діяльності дітей дошкільного віку. Теорія та практика оновлення сучасної дошкільної освіти: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., присв. 50-тирічному ювілею соц.-пед. ф-ту. Донецьк, 2019. С. 165–167
34. Плетеницька Л. С., Крутій К. Л. Логіко-математичний розвиток дошкільників (за програмою «Дитина в дошкільні роки»). Освіта впродовж життя. Таврійський вісник освіти. 2017. №2. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2002. С. 8.
35. Позднякова В. В. Заплаткіна Н. В. Логіко-математичний розвиток дошкільнят: інноваційні аспекти альтернативної технології математичної освіти. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2006. № 5. С. 64–66.
36. Полєвікова О., Швець Т. Особливості логіко-математичного розвитку дошкільників за допомогою флеш-ігор. Educological discourse. 2021. № 3. Вип. 34. С.
37. Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О. І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О. В. Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. – С. 15 – 24.
38. Пометун О.І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ. “К.І.С.”, 2004. С. 15 – 25.
39. Прокапало Л. Математичні міста. Інтегроване заняття для старших дошкільнят. Дошкільне виховання. 2019. № 11. С. 7-8.
40. Просенюк А. І. Виховання інтересу до змісту художнього твору в дітей старшого дошкільного віку: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.08 «дошкільна педагогіка»; Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». Одеса, 2011. 24 с.
41. Селевко Г. Компетентність та її класифікація. Педагогічна думка. 2014. № 4. С. 138 – 143.
42. Сидоренко Т. В. Формування логіко-математичної компетентності дітей дошкільного віку . Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць за заг. ред. О. А. Гнізділової, відпов. ред. Н. В. Ковалевська. Полтава : ФОП Цьома С.П., 2019. Вип. 3. С. 181-185.
43. Скворцова С. Логіко-математична компетентність дитини : наступність дошкілля і школи. Дошкільне виховання. 2017. № 5. С. 13-17.
44. Скворцова С. Логіко-математична компетентність дитини : наступність дошкілля і школи. Дошкільне виховання. 2019. № 5. С. 13–17.
45. Старченко В. А. Формування логіко-математичної компетентності у старших дошкільників : Навч.-метод. посіб. до Базової програми розв. дитини дошк. віку «Я у Світі». Київ. Світич, 2009. 80 с
46. Старченко В. Логіко-математичний аспект дошкільної освіти. Дошкільне виховання. 2005. № 7. С. 19-21.
47. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Вибрані твори: в 5 т. Т.3. К.: Рад. шк., 1973. 510 с.
48. Татур Ю. Г. Компетентнісний підхід в описі результатів і проектуванні стандартів освіти. Київ, 2014. 16 с.
49. Халецька Ф. Л. Засоби забезпечення логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку. URL: http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/zasobi-zab... (Дата звернення 30.04.2022).
50. Харченко Алла Анатоліївна, Інтеграція як освітня стратегія модернізації дошкільної освіти. Зб. наук. пр. ред. кол.: В.І.Очеретянко. Хмельницький : ХОІППО, 2019. 550 с.
51. Хуторской А. В., Хуторская Л. Н. Компетентность как дидактическое понятие: содержание, структура и модели конструирования. Проектирование и организация самостоятельной работы студентов в контексте компетентностного подхода: Межвузовский сб. науч. тр. / Под ред. А. А. Орлова. Тула: Изд-во Тул. гос. пед. ун- та им. Л. Н. Толстого, 2008. Вып. 1. С.1– 137.
52. Шарипов Ф. В. Професійна компетентність педагога. Педагогічна думка. 2010. № 1. С. 72 – 77.
53. Щербакова К. Й. Методика формування елементарних математичних уявлень у дошкільників: навч. посіб. Київ. Вища шк., 2009. 240 с.
54. Щербакова К. Математика для малят: варто пригадати ази. Палітра педагога. 2015. № 2. С. 3-6.
55. Щербакова К. Математика розум упорядковує. Дошкільне виховання. 2013. № 7. С. 19-22.
56. Ящук О. М. Роль математики у формуванні логіко-математичного мислення. Сучасні технології розвитку професійної майстерності майбутніх учителів : матеріали VIII Всеукраїнської Інтернет-конференції, 28 жовтня 2015 р. FOLIA COMENIANA : вісник Польсько-української науково-дослідної лабораторії дидактики імені Я. А. Коменського. Умань : ФОП Жовтий, 2020. 218 с.
57. Rychen D. S. Definition and Selection of Competencies (DESECO): Theoretical and Conceptual Foundations. Strategy paper. Neuchatel, Switzerland: Swiss Federal Statistical Office, 2012. 27 p.