ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА МОТИВАЦІЇ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗДО


Автор(ка)
Чава Яна Володимирівна

Ступінь
Магістр

Група
ДОм-1-21-1.4з

Спеціальність
012 Дошкільна освіта

Кафедра
Кафедра освітології та психолого-педагогічних наук


Анотація

В сучасній системі освіти виникає потреба в дослідженні та вивченні мотивації вихователів до педагогічної діяльності. Зростають вимоги до рівня компетентності особистості вихователя, а також шляхів підвищення рівня кваліфікації. Психологічна підтримка мотиваційної сфери вихователя є актуальною проблемою педагогіки. Знання спрямованості вихователя дошкільних закладів освіти дасть нам можливість зрозуміти орієнтацію його потреб, прагнень, цілей та установок, а також можливість проаналізувати та спрогнозувати його поведінку та мотиви. Вивчення домінуючих провідних зовнішніх та внутрішніх мотивів дасть нам можливість дослідити професійну реалізацію вихователів педагогічної діяльності освітніх закладів. Існує багато розробок методик вивчення внутрішньої та зовнішньої мотивації, завдяки яким ми можемо визначити рівень мотивації в професійній діяльності. Підґрунтям для дослідження вищезазначених категорій понять можуть бути концепції та теорії мотивації. Мотиваційні змінні відіграють важливу роль в здійсненні ефективної педагогічної діяльності, направляючи її і регулюючи її виконання.
Мотивація стимулює особистість до підвищення рівня ефективності діяльності, важливим фактором якої є спрямованість на досягнення цілей педагогічної діяльності. Почуття компетентності та самодетермінованості є фактором якісного та продуктивного виконання прийнятих рішень і досягнення запланованих освітніх завдань. Крім того, важливо стимулювати зовнішню та внутрішню мотивацію педагогів, створювати підвищення рівня зацікавленості, компетентності, продуктивності та розвитку самомотивованості в процесі професійної діяльності.
Актуальність проблеми психологічної підтримки мотивації вихователів до педагогічної діяльності полягає в розумінні мотиваційної сфери вихователя, його особистісних якостей, потреб та мотивів. Таким чином, ми можемо сформувати ефективні методи та програми підтримки мотивації вихователів дошкільних закладів.

Зміст

ВСТУП
РОЗДІЛ 1. СТАН ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗДО У ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ЛІТЕРАТУРІ
1.1 Психологічна характеристика мотиваційної сфери людини
1.2 Особливості мотивації вихователя ЗДО до професійної діяльності у сучасних умовах
1.3 Наукові підходи до визначення способів психологічної підтримки мотивації вихователів до педагогічної діяльності у ЗДО
Висновки до розділу 1
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЇ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗДО
2.1 Обґрунтування та проведення дослідження мотивації вихователів до педагогічної діяльності у ЗДО
2.2 Аналіз результатів експериментального дослідження
Висновки до розділу ІІ
РОЗДІЛ 3. АПРОБАЦІЯ ПРОГРАМИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ МОТИВАЦІЇ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗДО
3.1Освітня програма розвитку підтримки мотивації вихователів до педагогічної діяльності у ЗДО
3.2Результати аналізу ефективності програми розвитку підтримки мотивації вихователів до ЗДО
Висновки до розділу ІІІ
Висновок
Список використаних джерел
Додатки

Покликання

1. Бойчук І.І. Роль рефлексії у становленні майбутнього фахівця. Вісник післядипломної освіти: зб.наук.праць / Ун-т менедж. Освіти АПН України, Асоц. безперерв. освіти дорослих: Психологія / за ред. В.В.Олійник. Київ: Геопринт, 2009. Ч.2. Вип. 13. С. 25-31
2. Бандурка А.М. Психологія управління/ Бандурка А.М. Бочарова С.П., Землянська Е.В. – Харків: Фортуна-Прес, 1998. – 464с.
3. Блейхер В.М., Крук І.В. Патопсихологічна діагностика. -К.: Здоров'я, 1986. - 280 с.
4. Бурлачук Л.Ф. Основи психотерапії / Бурлачук Л.Ф., Грабська І.А., Качарян А.С. – К.:Київ, 2001.- 320с.
5. Бєлєнька Г.В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. 320 с.
6. Бурлачук Л.Ф. Введення в проективну психологію. - К.: Ніка-Центр, 1997.
7. Волинець С. Л., Самошкіна Л. М. Зв’язок мотивів афіліації, досягнення і влади в мотивації релігіозної діяльності. Вісник ДНУ. Серія: Педагогіка і психологія. 2012. Вип. 18. Т. 20. №9/1. С. 24–30.
8. Варій М. Й. Загальна психологія.: підр. [для студ. вищ. навч. закл.]/ М.Й. Варій – [3-тє вид.]. – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 1007 с.
9. Вілюнас В. К. Психологічні механизми мотивації людини/В. К. Вілюнас. – М.: Вид-во МГУ, 1990. – 288 с.
10. Вінтюк Ю.В. Обґрунтована класифікація мотивів: труднощі створення і шляхи їхнього подолання. Вісник Львівського університету. Серія філософські науки. 2008. № 11. С. 278–287.
11. Вінтюк Ю.В. Формування мотивів. Вісник Львівського університету. Серія філософські науки. 2009. № 12. С. 235–244.
12. Галян І. М. Психодіагностика. Навчальний посібник  І. М. Галян . - К.: Академвидав. - 2009. - 464 с.
13. Гуртовенко Н.В. Критерії оцінки, показники та рівні психологічної готовності майбутніх педагогів до професійної самореалізації. Психологічний часопис: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України / [гол. ред. С.Д. Максименко]. 2017. № 4 (8). С.53–63.
14. Гренюк Л.С. Мотиваційна компетентність у підготовці сурдопедагогів. Зб. наук. пр. Кам.-Под. нац. унів. ім. І. Огієнка / [за ред. О. В. Гаврилова, В.І. Співака]. Кам’янець-Подільський: «Аксіома», 2003. Вип. ХІІ. С. 367– 369.
15. Дмитерко-Карабин Х.М. Мотиваційна готовність до професійної діяльності як психологічна проблема. Філософія, соціологія, психологія: зб. наук. пр. Прикарп. унів. ім. В. Стефаника. Ів.-Франківськ : «Плай» Прикарп. унів., 2004. Вип.9. Ч.2. С. 23–32
16. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років/ наук. кер. Проекту В.О. Огнев'юк; авт. кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, В.М.Вертугіна [та ін.] ; наук. Ред. Г.В. Бєлєнька ; Київ. Ун-т ім. Б.Грінченка. – К.: Київ. Ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. – 440с.
17. Дікань Л. В., Синюгіна Н. В. Сучасні підходи до визначення сутності мотивації. Науковий журнал «Економіка розвитку», №3 (43), Харків: Вид-во ХНЕУ, 2007. С. 55–57.
18. Додонов Б. И. Структура і динаміка мотивів діяльності. Питання психології. 1984. № 4. С. 48-56.
19. Доцевич Т. І. Особливості педагогічного мислення та метакогнітивної сфери викладача вищої школи. Серія “Психологія”. 2014. С. 65-70.
20. Доцевич Т. І. Рефлексивність як компонент метапізнання особистості. Вісник Харківського нац. Університету ім. В. Н. Каразіна серія «Психологія». 2013. №10. - С. 64–68.
21. Дубінка М. А. Науковi записки особливості побудови мотивації навчально-пізнавальної діяльності студентів у процесі їх професійної підготовки. Педагогічні науки. Кіровоград, 2004. - С. 85–90.
22. Е.Берн. Люди, які грають в ігри. – М, 1988
23. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України: гол. ред. В.Г. Кремень. Київ: «Юрінком Інтер», 2008. - 1040 c
24. Єрохін С.А., Нікітін Ю.В., Нікітіна І.В. Концепція професійної мотивації студентів як фактора конкурентності на ринку праці. Науковий юридичний журнал № 1(1). Частина ІІ. Хмельницький : Видавництво Національної академії Державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького, 2011. С. 20–27.
25. Занюк С. С. Психологія мотивації. Теорія і практика мотивування. Мотиваційнийй тренінг. Київ: «Ніка-Центр, Ельга-Н», 2001. 352с.
26. Занюк С.С. Психологія мотивації: Навч. посібник. Київ: Либідь, 2002. 304 с.
27. Заседенець М.П. Вікові особливості розвитку дітей і формування їх особистості. - К.: Вища школа, 1978. - 263 с.
28. Зязюн І. А. Філософія поступу і прогнозу освітньої ситеми /І.А.Зязюн //Зязюн І. А. Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи: монографія.— Київ, 2005.— С.10–18.
29. Канюк С. С. Психологія мотивації: Навчальний посібник. / С. С. Канюк – К.: Либідь, 2002. – С. 238-248.
30. Климчук В., Горбунова В. Внутрішня мотивація учбової діяльності молоді: теорія,методика, програма розвитку: Монографія. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2014. – 110с.
31. Коваленко А. Б., Корнев Н. Н. Социальная психология. Киев, 2006. 400с.
32. Кузьмінський А. І. Теоретико-методологічні засади післядипломної педагогічної освіти в Україні : дис... д-ра пед. наук : 13.00.04 / Анатолій Іванович Кузьмінський ; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. — Київ, 2003. – 443 арк. + дод.
33. Колот А.М. Мотивація персоналу: підручник. Київ: КНЕУ, 2002. 337 с.
34. Колчигіна А. В. Мотивація досягнення: теоретико-методологічний аналіз. Теорія і практика сучасної психології. 2019. №1. С. 58–61.
35. Кузнецов М.А., Фоменко К.І, Кузнецов О.І. Психічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності. Харків: ХНПУ, 2015. (укр.) 339 c.
36. Куфлієвський А. С. Формування професійної мотивації рятувальників МНС україни. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2009. Вип.6 С. 38–42.
37. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. - К.: Радянська школа, 1989. - 608 с
38. Корольчук М.С., Осьодло В.І. Психодіагностика: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів/ За заг.ред. М.С. Корольчука.-К: Ельга, Ніка-центр, 2004.- 400 с.
39. Маслоу А. Г. Мотивация и личность. С-П: Евразія, 1999. - 478с.
40. Мельніченко С. А. Дослідження ціннісно-мотиваційної сфери підлітків, включених у діяльність скаутської організації. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2013. Випуск 2. С. 58–63.
41. Мельник Н. І. Професійна підготовка дошкільних педагогів у країнах Західної Європи: теорія і практика: монографія /Н.І. Мельник. — Умань: ФОП Жовтий О. О., 2016. — 392 с.
42. Мамонов І. Потреби та інтереси людини як основа публічного управління / І. Мамонов // Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. – 2012. - № 3. – С. 212-220.
43. Мірошниченко Д. Модель мотивації до праці та безробіття / Д. Мірошниченко // Вісник Львівського університету. – 2011. - № 14. – С. 200-208.
44. Методичні рекомендації до програми Дитина. Авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна [та ін.]; наук. ред.:Г. В. Бєлєнька, О. А. Половіна, І. В. Кондратець; Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2021. 568 с.
45. Мороз О. Г, Падалка О. С., Юрченко В. І. Педагогіка і психологія вищої школи: Навчальний посібник / За заг. ред. О. Г. Мороза. - К.: НПУ, 2003. - 267с.
46. Мотивація і діяльність/Х.Хекхаузен. – 2-е вид. – СПб.:Питер;М.:Сенс, 2003. – 860с.
47. Пезешкіан Н. Психотерапія повсякденного життя: тренінг вирішення конфліктів / Носсрат Пезешкіан. — С-Пб.: Мова, 2001. — 288 с.
48. Педагогічна майстерність / І.А.Зязюн, Л.В.Карамушка, І.Ф.Кривонос та ін. Київ: «Вища школа», 1997. - 349 с.
49. Пезешкиан Н. Психосоматика и позитивна психотерапія: Пер. з нім. — М.: Медицина, 1996. — 464 с.
50. Пезешкіан Н. 33-та 1 форма партнерства: Пер. з нім. — М.: Медицина, 1998. — 288 с.
51. Пезешкіан Н.Торговець та папуга. Східні історії та психотерапія: Пер. з нім./Заг. ред. А. В. Брушлинського, А. З. Шапиро. — М.: Прогрес, 1992. — 240 с.
52. Палій А. А. Диференціальна психологія: навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2010. - 432 с.
53. Прудка Л. Обґрунтування формування інтегративної готовності майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2013. 24 с.
54. Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: Указ Президента України від 25.06.2013 р., № 344/2013 // Законодавство про освіту: URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. (дата звернення 18.01.2020).
55. Оніщук Ю. Ю. Мотивація як одна зі складових ефективного управління розвитком людських ресурсів організації // Управління розвитком. 2013. № 12. С. 137.
56. Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління: навч. посібник/ Орбан-Лембрик Л.Е. – К.: Академвидав, 2003. – 568 с.
57. Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія особистості і спілкування. Підручник у 2 кн. Кн. 1. Київ: Либідь, 2004. 576 с.
58. Основи позитивної психотерапії. Первинне інтерв'ю / [Карікаш В. І., Босовска Н. А., Кравченко Ю. Е., Кириченко С. А.]. — Черкаси: Український інститут позитивної крос-культурної психотерапії та менеджмента, 2011. — 64 с.
59. Стельмахович М. Г. Українська народна педагогіка. — К. ІЗМН, 1997. — 232 с.
60. Савенкова Л. О. Тренінг як засіб формування психолого-педагогічної компетентності викладачів. Наукові праці. Чорноморський державний університет імені Петра Могили. Сер.: Педагогіка. 2009. Т. 108. Вип. 95. С. 90– 94.
61. Саврасов М. В. Мотивація успіху та мотивація запобігання невдачі у структурі креативності особистості школяра. Вісник Одеського національного університету. Психологія. 2009. Т. 14. №17. С. 96–101.
62. Сергеєва Т. В. Еко-гуманістична технологія саморозвитку: монографія. Харьків: АП «Блок», 2010. - 215 с.
63. С. Ф. Орлов. Енциклопедія сучасної України: у 30 т./ред. кол.: І.М.Дзюба [та ін.]; НАН України, НТШ. — К. : [б. в.], 2005. — Т. 4 : В — Вог. — ISBN 966-02-3354-X.
64. Семиченко В.А. Проблеми мотивації поведінки і діяльності людини: модульний курс психології. – Київ: «Міленіум», 2004. – 521с.
65. Стандарт дошкільної освіти. Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітнього процесу, 2021. https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876
66. Самсонова О. О. Розвиток професіоналізму вихователів дошкільних навчальних закладів у системі післядипломної освіти: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 /Самсонова Олена Олександрівна; Класич. приват. ун-т. — Запоріжжя, 2016. — 228 с.
67. Терлецька Л. П. Пізнавальний інтерес як вирішальний чинник діяльнісної активізації учнів / Леся Петрівна Терлецька // Наукові записки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова ; укл. Л.Л.Макаренко. – К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. – Випуск CХІ (111). – C. 172 – 178.
68. Терлецька Л.Г. Основи психодіагностики. Навчальний посібник. — К.:
Т35 Главник, 2006.— 144 с.
69. Хьєлл Л., Зіглер Д. Теорії особистості (Основні положення, дослідження та використання). – СПб: Видавництво П.,1999. – 608с.
70. Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. – Харьків, 2016
71. Файзуллаев А. Мотиваційна саморегуляція особистості. Ташкент: «Фан», 1987. - 121с.
72. Фоменко К.І. Губристична мотивація: феноменологія, структура, детермінація. Харків: Діса-плюс, 2018. 484с.
73. Фоменко К.І. Губристична мотивація та саморегуляція суб’єкта діяльності. Науковий вісник Херсонського державного університету. Психологічні науки. 2017. Вип. 3. Т.2. С. 95-101.
74. Фоменко К. І., Кузнецов О.І. Мотиваційні особливості академічної саморегуляції студентів / за ред. С.Д. Максименка, Л.О. Онуфрієвої. Проблеми сучасної психології: Збіник наукових праць Камянець-Подільського університету імені Івана Огиенко. 2014.Вип. 25. С. 582–596.
75. Фоменко К.І. Імпліцитні теорії інтелекту та особистості у зв’язку з губристичною мотивацією у студентів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Психологічні науки. 2016. Вип. 5. Т.2. С. 71–75.
76. Фоменко К.І., Полілуєва І.В. Характеристика діагностичного інструментарію для дослідження саморегуляції у спортивній діяльності. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2017. Випуск 56. С. 242–256.
77. Фоменко К.І. Self-regulation of labor activity: the means of psychodiagnostics and the role in motivation. Наука і освіта. 2017. №11. 98-104.
78. Чорна І. М. Психологічні особливості організації профорієнтаційної роботи в школі. - Тернопіль,: ТДШ. - 1995. -76 с.
79. Шиморова Ю. Є. Особливості навчальної мотивації майбутніх фармацевтів. Наукові записки. Серія: педагогічні науки. Випуск 91. С.260–263
80. Що ти кажеш після привітання? Психологія людської долі = What do You Say After You Say Hello: The Psychology of Human Destiny/ пер. з англ. Р. В. Клочка. — Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2018. — 432 с.
81. Яценко Т.С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика: Навч. Посіб. – К.: Вища шк., 2006. – с.33-44.
82. Яблонський А.І. Мотиваційний компонент в структурі мотиваційної готовності студентів до педагогічної діяльності. Вісник Харк. унів. Серія «Психологія». Харків: 1997. № 395. С. 134–138.