«Психологічні аспекти управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів закладу освіти»
Автор(ка)
Костенко Юлія Валеріївна
Ступінь
Магістр
Група
УЗОм-1 – 21 -1.4з
Спеціальність
073 Управління навчальним закладом (з.ф.н.)
Кафедра
Кафедра управління
Анотація
АННОТАЦІЯ
Костенко Юлія Валеріївна
Психологічні аспекти управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів закладу освіти. К.: Київський університет імені Бориса Грінченка, Факультет економіки та управління, 2022.
Науковий керівник – Бреус Юлія Володимирівна, кандидат психологічних наук, доцент кафедри управління.
У магістерській роботі розглянуто теоретичні аспекти факторів професійного розвитку педагогічних кадрів закладу освіти, визначено психологічні аспекти управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів. Здійснено діагностику особливостей професійного розвитку педагогічних кадрів закладу освіти м. Києва. Розроблено модель психолого-управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів закладу освіти та методичні рекомендації щодо її впровадження.
Ключові слова: компетентність, професійний розвиток педагогічних кадрів, управління персоналом, професійний стандарт вчителя.
Структура роботи: робота містить вступ, два розділи, висновки, список використаної літератури та додатки. Обсяг роботи – 91 сторінка, 1 рисунок, 4 таблиці, 3 додатки. Кількість використаних джерел – 56 на 7 сторінках.
Костенко Юлія Валеріївна
Психологічні аспекти управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів закладу освіти. К.: Київський університет імені Бориса Грінченка, Факультет економіки та управління, 2022.
Науковий керівник – Бреус Юлія Володимирівна, кандидат психологічних наук, доцент кафедри управління.
У магістерській роботі розглянуто теоретичні аспекти факторів професійного розвитку педагогічних кадрів закладу освіти, визначено психологічні аспекти управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів. Здійснено діагностику особливостей професійного розвитку педагогічних кадрів закладу освіти м. Києва. Розроблено модель психолого-управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів закладу освіти та методичні рекомендації щодо її впровадження.
Ключові слова: компетентність, професійний розвиток педагогічних кадрів, управління персоналом, професійний стандарт вчителя.
Структура роботи: робота містить вступ, два розділи, висновки, список використаної літератури та додатки. Обсяг роботи – 91 сторінка, 1 рисунок, 4 таблиці, 3 додатки. Кількість використаних джерел – 56 на 7 сторінках.
Зміст
ВСТУП
Розділ 1
1.1. Теоретичні основи професійної компетентності педагогічних кадрів
1.2. Основні підходи до управління професійним розвитком педагогічних кадрів закладу освіти
1.3. Психологічні аспекти управлінського супроводу професійного розвитку педагогічних кадрів закладу освіти
Висновки до розділу І
РОЗДІЛ ІІ. ОРГАНІЗАЦІЙНА МОДЕЛЬ ПСИХОЛОГО-УПРАВЛІНСЬКОГО СУПРОВОДУ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
2.1. Аналіз професійного розвитку педагогічних кадрів спеціалізованої школи №307 з поглибленим вивченням природничих наук міста Києва
2.2. Модель психолого-управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів закладу освіти
2.3. Методичні рекомендації щодо впровадження моделі психолого-управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів спеціалізованої школи №307 з поглибленим вивченням природничих наук міста Києва
Висновки до розділу ІІ
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Розділ 1
1.1. Теоретичні основи професійної компетентності педагогічних кадрів
1.2. Основні підходи до управління професійним розвитком педагогічних кадрів закладу освіти
1.3. Психологічні аспекти управлінського супроводу професійного розвитку педагогічних кадрів закладу освіти
Висновки до розділу І
РОЗДІЛ ІІ. ОРГАНІЗАЦІЙНА МОДЕЛЬ ПСИХОЛОГО-УПРАВЛІНСЬКОГО СУПРОВОДУ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
2.1. Аналіз професійного розвитку педагогічних кадрів спеціалізованої школи №307 з поглибленим вивченням природничих наук міста Києва
2.2. Модель психолого-управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів закладу освіти
2.3. Методичні рекомендації щодо впровадження моделі психолого-управлінського супроводу розвитку педагогічних кадрів спеціалізованої школи №307 з поглибленим вивченням природничих наук міста Києва
Висновки до розділу ІІ
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Авшенюк Н.М. Модернізація педагогічної освіти в європейському та євроатлантичному освітньому просторі: монографія / Н.М. Авшенюк; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. - К.: Педагогічна думка, 2011. - 232 с.
2. Акімова О.В. Особистісно-професійний розвиток майбутнього вчителя: монографія / О.В. Акімова, В.М. Галузяк та ін. - Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014. - 416 с.
3. Андрущенко В. Світанок Європи: проблема формування нового учителя для об’єднаної Європи ХХІ століття. - К.: Знання України, 2011. - 1099 с.
4. Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія / В. Ю. Биков. - К.: Атака, 2008. - 684 с.
5. Бойко І.І. Особистість педагога у контексті сучасних інноваційних процесів: модернізація в системі освіти та професійної підготовки // Розвиток професійної компетентності педагогів у системі післядипломної педагогічної освіти регіону: зб. матеріалів конф. / за ред. О. В. Пастовенського. - Житомир, 2017. - С. 29-37.
6. Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І. Бондарчук. — К. : Наук. світ, 2008. — 318 с.
7. Гончаренко С. У Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення / С. У. Гончаренко. — Рівне : Волинські обереги, 2012. — 192 с.
8. Гриневич Л. Від школи, де накачують знаннями, ми переходимо до школи компетентностей [Електронний ресурс] // ZN.ua - 2017. - 06 верес. - Режим доступу: https://dt.ua/EDUCATION/liliya-grinevich-perehod...- napihayut-znannyami-ta-vidtvoryuyut-yih-do-shkoli-kompetentnostey-252819_html
9. Гриневич Л. М. Оцінювання професійної діяльності вчителя як складова моніторингу якості освіти: зарубіжний досвід [Електронний ресурс] / Л.М. Гриневич // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. - 2012. - Вип. 29. - С. 355-360. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn _2012 _29_65
10. Грішнова О. А. Людський капітал: формування в системі освіти і професійної підготовки: монографія / О. А. Грішнова. - К. : Т-во “Знання”, КОО, 2004. - 254 с.
11. Гуменюк В. В. Науково-методична робота з педагогічними кадрами: навч.-метод. посіб. / В. В. Гуменюк, І. А. Наумчук. — Хмельницький : ПП. Мошак М. І., 2005. — 159 с.
12. Долинська Л. Професійно-педагогічна спрямованість особистості майбутнього вчителя як показник рівня сформованості його особистісної зрілості / Л. Долинська, О. Темрук // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. - 2005. - № 7 (31). - С. 207-212. 2.
13. Енциклопедія освіти / Акад. пед. України; голов. ред. В. Г. Кремень. - К. : Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.
14. Єльникова Г.В. Адаптивне управління: сутність, характеристика, моніторингові системи : [колектив. монографія] / Г.В. Єльникова, Т.А. Борова, Г.А. Полякова. - Чернівці: Технодрук, 2009. - 570 с.
15. Єльникова Г. В. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні : монографія / Г. В. Єльникова. — К. : ДАККО, 1999. — 303 с.
16. Калініна Л. М. Моделі управлінської діяльності керівника школи / Л. М. Калініна // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи : зб. наук. пр. ; за ред. Л. І. Даниленко. — К. : Логос, 2000. — С. 35-42.
17. Карамушка Л. М. Психологія управління: навч. посіб. / Л. М. Карамушка. — К. : Міленіум, 2003. — 344 с.
18. Кириченко М.О. Інноваційні підходи до професійного розвитку педагогічних, науково-педагогічних працівників та керівних кадрів освіти у відкритому суспільстві / М.О. Кириченко // Професійний розвиток та управління людськими ресурсами в системі післядипломної педагогічної освіти в контексті трансформації освіти України: зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 28 жовт. 2016 р.) - К.: УМО НАПН України, 2016. - С.16-30.
19. Ковальчук В. Професійний розвиток вчителів: зарубіжний досвід [Електронний ресурс] / В. Ковальчук. - Режим доступу: http://education-ua.org/ua/ porivnyalna-pedagogika/485-profesijnij-rozvitok-uchiteliv-zarubizhnij-dosvid)
20. Колот А.М. Мотивація, стимулювання й оцінка персоналу: навч. посібн. - К.: КНЕУ, 2002. - 224 с.
21. Красюк Л. В. Становлення професіоналізму вчителя початкової школи: теоретичний аспект / Л. В. Красюк // Школа першого ступеня: теорія і практика: зб. наук. пр. Переяслав-Хмельницького ДПУ ім. Григорія Сковороди / Л. В. Красюк. - 2005. - № 13-14. - С. 99-108.
22. Литвинюк Л.В. Педагогічне стимулювання професійного зростання вчителів загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. дис... на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: [спец.] 13.00.04 / Л.В. Литвинюк; - Кіровоград, 2007. - 25 с.
23. Мартиненко С.А. Професійна компетентність як складова професіоналізму особистості: психолого-педагогічний аспект/ С.А. Мартиненко // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія.- 2013. - Вип. 40(2). - С. 128-132.
24. Мартинець Л. Функції управління професійним розвитком учителів / Л. Мартинець [Електронний ресурс] // Наук. вісн. Ужгородського нац.- го ун.-ту. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». - 2016. - Вип. 2. - С. 137-139. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2016_2_36" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2016_2_36
25. Маслов В. І. Наукові основи та функції процесу управління загальноосвітніми навчальними закладами: навч. посіб. / В. І. Маслов. — Тернопіль : Астон, 2007. — 150 с.
26. Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу ; пер с англ. - 3-е изд. — СПб. : Питер, 2008. — 352 с.
27. Мескон М. Х. Основы менеджмента / М. Х. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури ; пер. с англ. — М. : Дело ЛТД, 1999. — 800 с.
28. Морозова М. Е. Стимулювання персоналу до професійного розвитку / М. Е. Морозова // Вісник післядипломної освіти: зб. наук. пр. / Ун-т менедж. освіти НАПН України ; редкол. : О. Л. Ануфрієва [та ін.]. — К., 2005. — Вип. 1(14), ч. 1: Педагогіка / голов. ред. В. В. Олійник. — 2010. — С. 124-131.
29. Морозова М. Е. Форми управління процесом підготовки педагогічних працівників до професійного розвитку / М. Е. Морозова // Вісник післядипломної освіти: зб. наук. пр. / Ун-т менедж. освіти НАПН України ; редкол.: О. Л. Ануфрієва [та ін.]. — К., 2005. — Вип. 3(16) / голов. ред. В. В. Олійник. — 2011. — С. 113-118.
30. Морозова М. Е. Професійний розвиток - навчання протягом життя / М. Е. Морозова // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. пр. / Ун-т менедж. освіти НАПН України ; редкол. : О. Л. Ануфрієва [та ін.]. — К., 2005. — Вип. 2(15) / голов. ред. В. В. Олійник. — 2011. — С. 98-104.
31. Мукан Н. Детермінування та особливості розвитку неперервної педагогічної освіти на початку ХХІ ст. у сучасному освітньому просторі / Н. Мукан, О. Мукан, Е. Істоміна // Порівняльно-педагогічні студії. - 2014. - № 1. - С. 100-105.
32. Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України №2736-20 від 23.12.2020 «Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»».
33. Неперервна професійна освіта: філософія, педагогічні парадигми, прогноз: монографія / В. П. Андрющенко, І. А. Зязюн, В. Г. Кремень, С. Д. Максименко, Н. Г. Ничкало, С. О. Сисоєва, Я. В. Цехмістер, О. В.Чалий / за ред. В. Г. Кременя. — К. : Наук. думка, 2003. — 853 с.
34. Нижник Н. Системний підхід до керівництва організацією: функція мотивації / Н. Нижник, О. Машков, С. Мосов // Вісник УАДУ, 1998. - Вип. 1. - С. 132.
35. Никифоренко В.Г. Управління розвитком людських ресурсів в Україні: монографія / В.Г. Никифоренко. - Одеса: ПАЛЬМІРА, 2009. - 200 с.
36. Огнев'юк В.О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку: монографія. - К.: Знання України, 2003. - 450 с.
37. Освітній менеджмент в умовах змін : навч. посіб. / [Л. Калініна, Л. Карамушка, Т. Сорочан, Р. Шиян та ін.] ; за заг. ред. В. Олійника, Н. Протасової та ін. – Луганськ : СПД Резніков В. С., 2011. – 308 с.
38. Пахомова М.В. Мотивація працівників закладів освіти як механізм державного управління їх професійним зростанням / М.В. Пахомова // Аналітика і влада. - К. : Видавництво НАДУ, 2014. - № 9. - С. 62-66.
39. Пахомова М.В. Професійний розвиток педагогічних працівників як складова людського розвитку / М.В. Пахомова // Професійний розвиток та управління людськими ресурсами в системі післядипломної педагогічної освіти в контексті трансформації освіти України: матеріали Всеукр.-кої наук.-прак.-ної конф., 28 жовт. 2016. - Київ, УМО НАПН, 2016. - С. 128-133.
40. Перепелюк Т. Підвищення професійної майстерності педагогічних працівників навчальних закладів: [Електронний ресурс] / Т. Перепелюк // Вісник Київського нац.-ого ун.-ту ім. Т. Шевченка. Військово-спеціальні науки. - 2016. - Вип. 1. - С. 30-34. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VKNU_vsn_ 2016_1_9
41. Про затвердження плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» [розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 груд. 2017 р. № 903-р] // Офіц. вісн. України. - 2017. - 22 груд. (№ 242).
42. Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників [наказ Міністерства освіти і науки України Закон України від 06 жовт. 2010 р. №930] // Офіц. вісн. України. - 2010. - 30 груд. (№98). - С. 88. - Ст. 3501.
43. Про професійний розвиток працівників [Закон України від 12 січн. 2012 р. № 4312-VI] // Офіц. вісн. України. - 2012. - 17 лют. (№ 395). - С. 12. - Ст. 395.
44. Професійний розвиток педагогічних працівників: практична андрагогіка: наук.-метод. посіб. / за заг. ред. В. І. Пуцова, Л. Я. Набоки. — К. : ЦІППО 2007. — 228 с.
45. Пуховська Л. Теоретичні засади професійного розвитку педагогів: рух до концептуальної карти [Електронний ресурс] / Л. Пуховська // Порівняльна професійна педагогіка : науковий журнал. - 2011. - № 1. - с. 97-106. - Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/2564/1
46. Романенко К.М. Інноваційні підходи до управління професійним розвитком педагогів / К.М. Романенко // «Сучасні проблеми державного управління в умовах системних змін»: зб. наук. праць Донецького держ.-ого ун.-ту управ.: Серія «Державне управління». Т. ХУШ, вип. 302. - Маріуполь, ДонДУУ, 2017.- С. 139¬146.
47. Синицина Н. Нові підходи до управління людськими ресурсами в управлінні освітою [Електронний ресурс] / Н. Синицина // Державне управління: удосконалення та розвиток: електронне наукове фахове видання. - 2011. - № 11. - Режим доступу: http://nbuv. gov.ua/UJRN/Duur_2011_11_3
48. Сіцінський А. Аналіз теоретичних основ мотивації досягнення в управлінській діяльності / А. Сіцінський // зб. наук. пр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України; за заг. ред. В. І. Лугового, В. М. Князєва. - К.: Вид-во НАДУ, 2004. - Вип. 1. - Ч. V. - С. 103-111.
49. Сорочан Т. М. Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія і практика : монографія / Т. М. Сорочан. — Луганськ : Знання, 2005. — 384 с.
50. Теорія та практика управління професійним розвитком науково-педагогічних та педагогічних працівників в умовах трансформаційних змін в освіті : кол. моногр. / Є. Р. Чернишова, Л. М. Колосова, Н. В. Любченко, М. Е. Морозова ; за наук. ред. Є. Р. Чернишової. - Луцьк : Вежа-Друк, 2015. - 296 с.
51. Теоретичні і методичні засади моделювання фахової компетентності керівників закладів освіти: монографія / Г. В. Єльникова, О. І. Зайченко, В. І. Маслов [та ін.] ; за заг. ред. Г. В. Єльникової.— К. - Чернівці : Книги - ХХІ, 2010. — 460 с.
52. Управління професійним розвитком учителів: навч.-метод.посіб. / Л.А. Мартинець. - Вінниця: ДонНУ, 2016. - 87 с.
53. Хоржевська І.М. Професіоналізм та професійний розвиток особистості/ І.М. Хоржевська // Наукові праці. Державне управління. - Вип. 202, Т. 214. - 2013, - С. 110-113.
54. Чернікова Т. Професійне становлення педагогів як пріоритет розвивального управління [Електронний ресурс] / Т. Чернікова // 05 лист. 2007 р. - Режим доступу: http://osvita.ua/school/method/1674/
55. Шпекторенко І.В. Теорія мотивації Ф. Герцберга у контексті структури професійної мобільності [Електронний ресурс] / І.В. Шпекторенко // Аспекти публічного управління. - 2013. - № 1. - С. 78-83. - Режим доступу: http://nbuv.gov. ua/ UJRN/aplup_2013_1_15
56. Штомпель Г. О. Сучасний менеджеризм і координація професійного зростання в освітній організації / Г. О. Штомпель // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. пр. / Ун-т менедж. освіти НАПН України, редкол.: О. Л. Ануфрієва [та ін.]. — К., 2005. — Вип. 1(14) / голов. ред. В. В. Олійник. — 2010. — С. 216-232.
1. Авшенюк Н.М. Модернізація педагогічної освіти в європейському та євроатлантичному освітньому просторі: монографія / Н.М. Авшенюк; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. - К.: Педагогічна думка, 2011. - 232 с.
2. Акімова О.В. Особистісно-професійний розвиток майбутнього вчителя: монографія / О.В. Акімова, В.М. Галузяк та ін. - Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014. - 416 с.
3. Андрущенко В. Світанок Європи: проблема формування нового учителя для об’єднаної Європи ХХІ століття. - К.: Знання України, 2011. - 1099 с.
4. Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія / В. Ю. Биков. - К.: Атака, 2008. - 684 с.
5. Бойко І.І. Особистість педагога у контексті сучасних інноваційних процесів: модернізація в системі освіти та професійної підготовки // Розвиток професійної компетентності педагогів у системі післядипломної педагогічної освіти регіону: зб. матеріалів конф. / за ред. О. В. Пастовенського. - Житомир, 2017. - С. 29-37.
6. Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І. Бондарчук. — К. : Наук. світ, 2008. — 318 с.
7. Гончаренко С. У Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення / С. У. Гончаренко. — Рівне : Волинські обереги, 2012. — 192 с.
8. Гриневич Л. Від школи, де накачують знаннями, ми переходимо до школи компетентностей [Електронний ресурс] // ZN.ua - 2017. - 06 верес. - Режим доступу: https://dt.ua/EDUCATION/liliya-grinevich-perehod...- napihayut-znannyami-ta-vidtvoryuyut-yih-do-shkoli-kompetentnostey-252819_html
9. Гриневич Л. М. Оцінювання професійної діяльності вчителя як складова моніторингу якості освіти: зарубіжний досвід [Електронний ресурс] / Л.М. Гриневич // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. - 2012. - Вип. 29. - С. 355-360. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn _2012 _29_65
10. Грішнова О. А. Людський капітал: формування в системі освіти і професійної підготовки: монографія / О. А. Грішнова. - К. : Т-во “Знання”, КОО, 2004. - 254 с.
11. Гуменюк В. В. Науково-методична робота з педагогічними кадрами: навч.-метод. посіб. / В. В. Гуменюк, І. А. Наумчук. — Хмельницький : ПП. Мошак М. І., 2005. — 159 с.
12. Долинська Л. Професійно-педагогічна спрямованість особистості майбутнього вчителя як показник рівня сформованості його особистісної зрілості / Л. Долинська, О. Темрук // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. - 2005. - № 7 (31). - С. 207-212. 2.
13. Енциклопедія освіти / Акад. пед. України; голов. ред. В. Г. Кремень. - К. : Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.
14. Єльникова Г.В. Адаптивне управління: сутність, характеристика, моніторингові системи : [колектив. монографія] / Г.В. Єльникова, Т.А. Борова, Г.А. Полякова. - Чернівці: Технодрук, 2009. - 570 с.
15. Єльникова Г. В. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні : монографія / Г. В. Єльникова. — К. : ДАККО, 1999. — 303 с.
16. Калініна Л. М. Моделі управлінської діяльності керівника школи / Л. М. Калініна // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи : зб. наук. пр. ; за ред. Л. І. Даниленко. — К. : Логос, 2000. — С. 35-42.
17. Карамушка Л. М. Психологія управління: навч. посіб. / Л. М. Карамушка. — К. : Міленіум, 2003. — 344 с.
18. Кириченко М.О. Інноваційні підходи до професійного розвитку педагогічних, науково-педагогічних працівників та керівних кадрів освіти у відкритому суспільстві / М.О. Кириченко // Професійний розвиток та управління людськими ресурсами в системі післядипломної педагогічної освіти в контексті трансформації освіти України: зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 28 жовт. 2016 р.) - К.: УМО НАПН України, 2016. - С.16-30.
19. Ковальчук В. Професійний розвиток вчителів: зарубіжний досвід [Електронний ресурс] / В. Ковальчук. - Режим доступу: http://education-ua.org/ua/ porivnyalna-pedagogika/485-profesijnij-rozvitok-uchiteliv-zarubizhnij-dosvid)
20. Колот А.М. Мотивація, стимулювання й оцінка персоналу: навч. посібн. - К.: КНЕУ, 2002. - 224 с.
21. Красюк Л. В. Становлення професіоналізму вчителя початкової школи: теоретичний аспект / Л. В. Красюк // Школа першого ступеня: теорія і практика: зб. наук. пр. Переяслав-Хмельницького ДПУ ім. Григорія Сковороди / Л. В. Красюк. - 2005. - № 13-14. - С. 99-108.
22. Литвинюк Л.В. Педагогічне стимулювання професійного зростання вчителів загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. дис... на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: [спец.] 13.00.04 / Л.В. Литвинюк; - Кіровоград, 2007. - 25 с.
23. Мартиненко С.А. Професійна компетентність як складова професіоналізму особистості: психолого-педагогічний аспект/ С.А. Мартиненко // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія.- 2013. - Вип. 40(2). - С. 128-132.
24. Мартинець Л. Функції управління професійним розвитком учителів / Л. Мартинець [Електронний ресурс] // Наук. вісн. Ужгородського нац.- го ун.-ту. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». - 2016. - Вип. 2. - С. 137-139. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2016_2_36" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2016_2_36
25. Маслов В. І. Наукові основи та функції процесу управління загальноосвітніми навчальними закладами: навч. посіб. / В. І. Маслов. — Тернопіль : Астон, 2007. — 150 с.
26. Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу ; пер с англ. - 3-е изд. — СПб. : Питер, 2008. — 352 с.
27. Мескон М. Х. Основы менеджмента / М. Х. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури ; пер. с англ. — М. : Дело ЛТД, 1999. — 800 с.
28. Морозова М. Е. Стимулювання персоналу до професійного розвитку / М. Е. Морозова // Вісник післядипломної освіти: зб. наук. пр. / Ун-т менедж. освіти НАПН України ; редкол. : О. Л. Ануфрієва [та ін.]. — К., 2005. — Вип. 1(14), ч. 1: Педагогіка / голов. ред. В. В. Олійник. — 2010. — С. 124-131.
29. Морозова М. Е. Форми управління процесом підготовки педагогічних працівників до професійного розвитку / М. Е. Морозова // Вісник післядипломної освіти: зб. наук. пр. / Ун-т менедж. освіти НАПН України ; редкол.: О. Л. Ануфрієва [та ін.]. — К., 2005. — Вип. 3(16) / голов. ред. В. В. Олійник. — 2011. — С. 113-118.
30. Морозова М. Е. Професійний розвиток - навчання протягом життя / М. Е. Морозова // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. пр. / Ун-т менедж. освіти НАПН України ; редкол. : О. Л. Ануфрієва [та ін.]. — К., 2005. — Вип. 2(15) / голов. ред. В. В. Олійник. — 2011. — С. 98-104.
31. Мукан Н. Детермінування та особливості розвитку неперервної педагогічної освіти на початку ХХІ ст. у сучасному освітньому просторі / Н. Мукан, О. Мукан, Е. Істоміна // Порівняльно-педагогічні студії. - 2014. - № 1. - С. 100-105.
32. Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України №2736-20 від 23.12.2020 «Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»».
33. Неперервна професійна освіта: філософія, педагогічні парадигми, прогноз: монографія / В. П. Андрющенко, І. А. Зязюн, В. Г. Кремень, С. Д. Максименко, Н. Г. Ничкало, С. О. Сисоєва, Я. В. Цехмістер, О. В.Чалий / за ред. В. Г. Кременя. — К. : Наук. думка, 2003. — 853 с.
34. Нижник Н. Системний підхід до керівництва організацією: функція мотивації / Н. Нижник, О. Машков, С. Мосов // Вісник УАДУ, 1998. - Вип. 1. - С. 132.
35. Никифоренко В.Г. Управління розвитком людських ресурсів в Україні: монографія / В.Г. Никифоренко. - Одеса: ПАЛЬМІРА, 2009. - 200 с.
36. Огнев'юк В.О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку: монографія. - К.: Знання України, 2003. - 450 с.
37. Освітній менеджмент в умовах змін : навч. посіб. / [Л. Калініна, Л. Карамушка, Т. Сорочан, Р. Шиян та ін.] ; за заг. ред. В. Олійника, Н. Протасової та ін. – Луганськ : СПД Резніков В. С., 2011. – 308 с.
38. Пахомова М.В. Мотивація працівників закладів освіти як механізм державного управління їх професійним зростанням / М.В. Пахомова // Аналітика і влада. - К. : Видавництво НАДУ, 2014. - № 9. - С. 62-66.
39. Пахомова М.В. Професійний розвиток педагогічних працівників як складова людського розвитку / М.В. Пахомова // Професійний розвиток та управління людськими ресурсами в системі післядипломної педагогічної освіти в контексті трансформації освіти України: матеріали Всеукр.-кої наук.-прак.-ної конф., 28 жовт. 2016. - Київ, УМО НАПН, 2016. - С. 128-133.
40. Перепелюк Т. Підвищення професійної майстерності педагогічних працівників навчальних закладів: [Електронний ресурс] / Т. Перепелюк // Вісник Київського нац.-ого ун.-ту ім. Т. Шевченка. Військово-спеціальні науки. - 2016. - Вип. 1. - С. 30-34. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/" class="hcphp-link">http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VKNU_vsn_ 2016_1_9
41. Про затвердження плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» [розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 груд. 2017 р. № 903-р] // Офіц. вісн. України. - 2017. - 22 груд. (№ 242).
42. Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників [наказ Міністерства освіти і науки України Закон України від 06 жовт. 2010 р. №930] // Офіц. вісн. України. - 2010. - 30 груд. (№98). - С. 88. - Ст. 3501.
43. Про професійний розвиток працівників [Закон України від 12 січн. 2012 р. № 4312-VI] // Офіц. вісн. України. - 2012. - 17 лют. (№ 395). - С. 12. - Ст. 395.
44. Професійний розвиток педагогічних працівників: практична андрагогіка: наук.-метод. посіб. / за заг. ред. В. І. Пуцова, Л. Я. Набоки. — К. : ЦІППО 2007. — 228 с.
45. Пуховська Л. Теоретичні засади професійного розвитку педагогів: рух до концептуальної карти [Електронний ресурс] / Л. Пуховська // Порівняльна професійна педагогіка : науковий журнал. - 2011. - № 1. - с. 97-106. - Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/2564/1
46. Романенко К.М. Інноваційні підходи до управління професійним розвитком педагогів / К.М. Романенко // «Сучасні проблеми державного управління в умовах системних змін»: зб. наук. праць Донецького держ.-ого ун.-ту управ.: Серія «Державне управління». Т. ХУШ, вип. 302. - Маріуполь, ДонДУУ, 2017.- С. 139¬146.
47. Синицина Н. Нові підходи до управління людськими ресурсами в управлінні освітою [Електронний ресурс] / Н. Синицина // Державне управління: удосконалення та розвиток: електронне наукове фахове видання. - 2011. - № 11. - Режим доступу: http://nbuv. gov.ua/UJRN/Duur_2011_11_3
48. Сіцінський А. Аналіз теоретичних основ мотивації досягнення в управлінській діяльності / А. Сіцінський // зб. наук. пр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України; за заг. ред. В. І. Лугового, В. М. Князєва. - К.: Вид-во НАДУ, 2004. - Вип. 1. - Ч. V. - С. 103-111.
49. Сорочан Т. М. Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія і практика : монографія / Т. М. Сорочан. — Луганськ : Знання, 2005. — 384 с.
50. Теорія та практика управління професійним розвитком науково-педагогічних та педагогічних працівників в умовах трансформаційних змін в освіті : кол. моногр. / Є. Р. Чернишова, Л. М. Колосова, Н. В. Любченко, М. Е. Морозова ; за наук. ред. Є. Р. Чернишової. - Луцьк : Вежа-Друк, 2015. - 296 с.
51. Теоретичні і методичні засади моделювання фахової компетентності керівників закладів освіти: монографія / Г. В. Єльникова, О. І. Зайченко, В. І. Маслов [та ін.] ; за заг. ред. Г. В. Єльникової.— К. - Чернівці : Книги - ХХІ, 2010. — 460 с.
52. Управління професійним розвитком учителів: навч.-метод.посіб. / Л.А. Мартинець. - Вінниця: ДонНУ, 2016. - 87 с.
53. Хоржевська І.М. Професіоналізм та професійний розвиток особистості/ І.М. Хоржевська // Наукові праці. Державне управління. - Вип. 202, Т. 214. - 2013, - С. 110-113.
54. Чернікова Т. Професійне становлення педагогів як пріоритет розвивального управління [Електронний ресурс] / Т. Чернікова // 05 лист. 2007 р. - Режим доступу: http://osvita.ua/school/method/1674/
55. Шпекторенко І.В. Теорія мотивації Ф. Герцберга у контексті структури професійної мобільності [Електронний ресурс] / І.В. Шпекторенко // Аспекти публічного управління. - 2013. - № 1. - С. 78-83. - Режим доступу: http://nbuv.gov. ua/ UJRN/aplup_2013_1_15
56. Штомпель Г. О. Сучасний менеджеризм і координація професійного зростання в освітній організації / Г. О. Штомпель // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. пр. / Ун-т менедж. освіти НАПН України, редкол.: О. Л. Ануфрієва [та ін.]. — К., 2005. — Вип. 1(14) / голов. ред. В. В. Олійник. — 2010. — С. 216-232.