Методика формування культури українського фахового мовлення майбутніх філологів у процесі засвоєння мовознавчих дисциплін


Автор(ка)
Котула Анастасія Романівна

Ступінь
Магістр

Група
УМм-1-21-2.0д

Спеціальність
035 Українська мова і література

Кафедра
Кафедра української мови


Анотація

У роботі розглянуто дослідження культури фахового мовлення у психолого-педагогічній науці та уточнено зміст понять: культура мови, культура мовлення, культура фахового мовлення.
Досліджено особливості реалізації проблемного підходу щодо формування культури українського фахового мовлення у процесі засвоєння дисциплін мовознавчого циклу та можливості застосування інформаційно-комунікаційних технологій.

Ключові слова: культура мовлення, культура фахового мовлення, методика формування культури українського фахового мовлення, підхід до навчання, проблемний підхід, інформаційно-комунікаційні технології.

Зміст

ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ УКРАЇНСЬКОГО ФАХОВОГО МОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ У ПРОЦЕСІ ОПАНУВАННЯ МОВОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН
1.1. Культура фахового мовлення як проблема у психолого-педагогічній науці
1.2. Аналіз базових понять дослідження
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ЛІНГВОДИДАКТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ УКРАЇНСЬКОГО ФАХОВОГО МОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ НА ЗАНЯТТЯХ МОВОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН
2.1. Аналіз змісту навчально-методичного забезпечення з мовознавчих дисциплін для майбутніх філологів
2.2. Сучасні підходи та принципи формування культури українського фахового мовлення майбутніх філологів
2.3. Форми, методи, прийоми та засоби формування культури українського фахового мовлення майбутніх філологів у процесі засвоєння дисциплін мовознавчого циклу
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ

Покликання

1. Абрамович С. Д. Риторика: Навчальний посібник / С. Д. Абрамович, М. Ю. Чікарькова. – Львів: Світ, 2001. – 240 с.
2. Алексюк А. М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія / А. М. Алексюк. – Київ: Либідь, 1998. – 557 с.
3. Бабич Н. Д. Основи культури мовлення / Н. Д. Бабич. – Львів: Світ, 1990. – 232 с.
4. Бакум З. П. Акмеологічний ресурс проблемного підходу у підготовці фахівців української словесності / З. П. Бакум, О. В. Караман. // Акмеологія – наука ХХІ століття : матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції. – 2014. – С. 330–341.
5. Берегова, Г. Д. Культура мовлення у системі професійної підготовки молоді : монографія / Г. Д. Берегова, О. Г. Предместніков. – Херсон : Олді-плюс, 2021. – 269 с.
6. Берестенко О. Г. Культура професійного спілкування: Навч.-метод. посібник / О. Г. Берестенко. – Луганськ: Видавництво ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2013. – 299 с.
7. Біляєв О. Лінгводидактика рідної мови: Навч.-метод. посібник / О.М. Біляєв. – К. : Ґенеза, 2005. – 180 с.
8. Біляєв О.М. Концепція навчання державної мови в школах України / О.М. Біляєв, Л.В. Скуратівський, Л.М. Симоненкова, Г.Т. Шелехова // Дивослово. – 1996. – № 1. – С. 16–22.
9. Ботвина Н. В. Міжнародні культурні традиції: мова та етика ділової комунікації: Навчальний посібник / Н. В. Ботвина. – Київ: АртЕк, 2000. – 192 с.
10. Бурлаченко Н. В. Стан і тенденції розвитку проблемного навчання. В системі вищої освіти / Н. В. Бурлаченко. // Актуальнi питання гуманiтарних наук. – 2020. – №27. – С. 206–211.
11. Голуб Н. Підходи до навчання української мови в основній школі / Ніна Голуб. // Українська мова і література в школі. – 2015. – №3. – С. 2–10.
12. Горошкіна О. М. Формування мовної особистості випускника профільної школи: лінгводидактичний аспект / О. М. Горошкіна. // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова Серія 8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство). – 2009. – №3. – С. 181–186.
13. Греб М. М. Використання дидактичного потенціалу проблемного підходу в процесі вивчення лексикології української мови у вищій школі / М. М. Греб. // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. – 2019. – №1. – С. 123–132.
14. Дороз В. Ф. Методика викладання української мови у вищій школі / В. Ф. Дороз. – Київ: Центр учбової літератури, 2008. – 176 с.
15. Дяченко-Богун М. Активні методи навчання у вищому навчальному закладі / Марина Дяченко-Богун. // Витоки педагогічної майстерності. – 2014. – №14. – С. 74–79.
16. Занюк С. С. Психологія мотивації: Навчальний посібник / С.С. Занюк. – К. : Либідь, 2002. – 304с.
17. Захарчук-Дуке О. Проблема культури мовлення у науковому полі сучасної лінгводидактики / О. Захарчук-Дуке // Українська мова і література в школах України. – 2014. – № 2. – С. 19–25.
18. Іконнікова М. Проблеми підготовки майбутніх філологів у сучасному науковому дискурсі / М. Іконнікова // Освітній простір України. - 2017. - Вип. 9. - С. 62-69. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/opu_2017_9_12
19. Інноваційні технології навчання: Навчальний посібник / Відп. ред. Бахтіярова Х.Ш.; наук. ред. Арістова А.В. – Київ: НТУ, 2017. – 172 с.
20. Караман С. О. Українська мова за професійним спрямуванням: Навчальний посібник / С. О. Караман, О. А. Копусь, В. І. Тихоша. – Київ: Літера, 2018. – 554 с.
21. Клєщова О. Є. Культура мови, культура мовлення та правописні норми: лінгвістична вікторина / О. Є. Клєщова. // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. – 2021. – №51. – С. 54–59.
22. Кобрій О. М. Побудова концепції змісту педагогічних дисциплін у контексті системного підходу до його формування / О. М. Кобрій. // Наукові записки [Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні та історичні науки. – 2012. – №103. – С. 141–147.
23. Колотілова Н. А. Риторика: Навчальний посібник / Н. А. Колотілова – К.:Центр учбової літератури, 2007. – 232 с.
24. Кондратено Л. О. Питання психологічної культури вчителя в роботах івана омеляновича синиці / л. О. Кондратено. // «Наукова спадщина І. О. Синиці в контексті сучасної педагогічної психології»: матеріали круглого столу. – 2015.
25. Культура мовлення та риторика: Навчальний посібник / Г. Кузнецова, О. Корчова, І. Кухарчук, І. Холявко. – Глухів: Глухівський НПУ ім. О. Довженка, 2020. – 325 с.
26. Культура фахового мовлення: Навчальний посібник / За ред. Н. Д. Бабич. – Чернівці: Книги-XXI, 2006. – 496 с.
27. Лисак Г. О. Культура мовлення як якісний показник професійної культури майбутнього вчителя-філолога / Г. О. Лисак, О. В. Мартинюк. // Актуальні проблеми філології та перекладознавства. – 2015. – №9. – С. 104–108.
28. Ліштаба Т. В. Мовленнєва культура – важлива складова успішної професійної діяльності сучасного фахівця / Т. В. Ліштаба. // Наукові записки. Серія : Філологічні науки (мовознавство). – 2018. – №165. – С. 530–535.
29. Майковська В. І. Практико-орієнтоване навчання як засіб професіоналізації підготовки майбутніх фахівців в україні / В. І. Майковська. // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – 2016. – №50. – С. 161–167.
30. Мамчур Л. І. Лінгводидактичні підходи до формування комунікативної компетентності учнів основної школи / Л. І. Мамчур. // Зб. наук. пр. Педагогічні науки. – 2011. – №59. – С. 124–127.
31. Мацько Л. І. Культура української фахової мови: Навчальний посібник / Л. І. Мацько, Л. В. Кравець. – Київ: Видавничий центр «Академія», 2007. – 360 с.
32. Митько Н. А. Сучасна українська мова. Лексикологія. Матеріали для практичних занять : навчально-методичний посібник. / Митько Н. – Вінниця : ДонНУ імені Василя Стуса, 2019. – 64 с.
33. Могильний А. П. Культура і особистість / А. П. Могильний – К. : Вища школа, 2002. – 303 с.
34. Овсієнко Л. М. Стимулювання мотивації студентів-філологів до засвоєння лінгвістики тексту / Л.М. Овсієнко // Economics, management, law : innovation strategy : Collection of scientific articles. Psychology. Pedagogy and Education. – China, Zhengzhou, 2016. − P. 357−359.
35. Овсієнко Л. М. Шляхи підвищення мотивації студентів-філологів до засвоєння лінгвістики тексту / Л. М. Овсієнко // Economics, management, law : problems of establishing and transformation : Collection of scientific articles. Psychology. Pedagogy and Education. − UAE, Dubai, 2016. − P. 389−392.
36. Окуневич Т. Г. Про культуру мови і мовлення студентів-філологів / Т. Г. Окуневич. // Наукові записки Національного університету Острозька академія. Серія: Філологічна. – 2013. – №40. – С. 238–241.
37. Окуневич Т. Г. Формування образності мовлення студентів-філологів у процесі професійної підготовки / Т. Г. Окуневич. // Науковий вісник Донбасу. – 2012. – № 2. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_2_7
38. Омельчук С. А. Методика навчання морфології української мови в основній школі на засадах дослідницького підходу : дис. докт. пед. наук / Омельчук Сергій Аркадійович – Херсон, 2014. – 537 с.
39. Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник / В. Л. Ортинський. – Київ: Центр учбової літератури, 2009. – 472 с.
40. Павленко В. В. Проблемне навчання: становлення, сутність, перспективи / В. В. Павленко. // Цілі та результати освітніх реформ: українсько-польський діалог. – 2013. – С. 126–134.
41. Панченко В. Комунікативна культура майбутнього фахівця: теоретичний аналіз / В. Панченко. // Науковий вісник Східноєвропейського національного університет імені Лесі Українки. – 2014. – №8. – С. 49–52.
42. Пасинок В. Г. Мовленнєва культура сучасного викладача і студента / В. Г. Пасинок. // Вісник ХНУ ім. В.Н. Каразіна. Іноземна філологія. – 2016. – №84. – С. 168–176.
43. Пентилюк М. І. Ділове спілкування та культура мовлення: Навчальний посібник / М. І. Пентилюк, І. І. Марунич, І. В. Гайдаєнко. – Київ: Центр учбової літератури, 2011. – 224 с.
44. Пентилюк М. І. Культура мови і стилістика / М. І. Пентилюк. – К. : Наук. думка, 1996. – 238 с.
45. Пентилюк М. І. Культура професійного спілкування майбутніх фахівців / М. І. Пентилюк // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. – 2015. – № 4. – С. 144-151.
46. Пентилюк М. І. Культура професійного спілкування через призму лінгводидактики / М. І. Пентилюк // Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Серія : Філологічна. – 2012. – Вип. 31. – С. 137-142.
47. Пентилюк М. І. Культуромовна підготовка майбутнього філолога в білінгвальному середовищі / М. І. Пентилюк. // науковий вісник мну імені в. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. – 2017. – №2. – С. 367–375.
48. Пентилюк М.І. Культуромовний аспект підготовки майбутнього вчителя-філолога в білінгвальному середовищі / М.І.Пентилюк, М.М. Солдатенко, О.М. Семеног // Розвиток педагогічної майстерності викладача в умовах неперервної освіти : монографія / за ред. М.М. Солдатенка, О.М. Семеног. – Глухів : РВВ ГДПУ, 2008. – 284 с.
49. Подлевська Н. В. Розвиток культури спілкування у студента філолога вищого навчального закладу / Н. В. Подлевська. // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти. – 2011. – №18. – С. 191-197.
50. Пономаренко С. Сучасна українська мова : Морфеміка. Дериватологія. Морфонологія : навчальний посібник / С. Пономаренко ; відп. ред. О. В. Крутоголова. – Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2017. – 300 с.
51. Пономарів О. Д. Культура слова. Мовностилістичні поради : навч. посіб. для студ. гуманітар. спец. вищ. навч закл. / О. Д. Пономарів. – 2 ге вид., стер. – Київ : Либідь, 2001. – 240 с.
52. Пономарів О. Д. Стилістика сучасної української мови : підруч. для студ. гуманіт. спец. вищ. закл. освіти / О. Д. Пономарів. – Вид. 3-тє, переробл. і допов. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2000. – 246 с.
53. Попович А. С. Сучасне інформаційне й навчально-методичне забезпечення дисципліни «Стилістика української мови»: теоретичний і практичний аспекти / А. С. Попович // Проблеми сучасного підручника. – 2017. – Вип. 19. – С. 266-274. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2017_19_31
54. Практикум з методики навчання мовознавчих дисциплін у вищій школі : навч. посіб. / О. Горошкіна, С. Караман, З. Бакум, О. Караман, О. Копусь / за ред. О. Горошкіної та С. Карамана. – 2015. – 250 с.
55. Психолого-педагогічні аспекти реалізації сучасних методів навчання у вищій школі: Навчальний посібник / За ред.М.Артюшиної – К.: КНЕУ, 2007.– 528 с.
56. Робоча програма навчальної дисципліни «Сучасна українська літературна мови: лексикологія, лексикографія. Фразеологія» / В. Ю. Дроботенко, О. А. Стишов., 2021.
57. Рускуліс Л. В. Формування культури усного мовлення студентів спеціальності «ведучий телевізійних програм»: стан і перспективи / Л. В. Рускуліс, Р. С. Друженеко. // Актуальнi питання гуманiтарних наук. – 2023. – №60.
58. Симоненкова Т. П. Культура мовлення як показник загальної культури особистості / Т. П. Симоненкова. // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 10 : Проблеми граматики і лексикології української мови. – 2013. – №10. – С. 229–233.
59. Снісар О.А. Значення психолого-педагогічних якостей викладача вищої школи для організації ефективного навчання на засадах проблемності // Вісник Черкаського університету. – 2009. – № 165. – С. 117–120.
60. Стрельбіцька О. О. Специфіка формування мовленнєвої культури здобувачів освіти в умовах новітніх реформ / О. О. Стрельбіцька, С. М. Подолюк. // Академічні студії. Серія «Педагогіка». – 2022. – №2. – С. 99–105.
61. Струганець Л. Поняття "мовна особистість" в україністиці [Електронний ресурс] / Л. Струганець // Культура слова. – 2012. – Вип. 77. – С. 127-133. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kuls_2012_77_24
62. Хома Т. В. Формування культури мовлення студентів нефілологічних спеціальностей в умовах поліетнічного середовища / Хома Т. В.// Педагогічна освіта і професійна підготовка в сучасному соціокультурному середовищі / Товканець Г. В. та колектив авторів. – Мукачево: Редакційно-видавничий центр МДУ, 2018. – С. 168–184.
63. Шиба А. В. Формування внутрішньої мотивації студентів-філологів у процесі вивчення іноземної мови / А. В. Шиба // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. – 2016. – Вип. 14. – С. 96-98. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ozfm_2016_14_28
64. Шкільник М. М. Проблемний підхід до вивчення частин мови: посібник для вчителів / М. М. Шкільник. – Київ: Радянська школа, 1986. – 136 с.
65. Щокіна Н. Б. Проблемне навчання у підготовці майбутніх викладачів / Н. Б. Щокіна. // Педагогічна освіта і наука в умовах класичного університету: традиції, проблеми, перспективи: збірник наукових праць. – 2013. – С. 296–303.
66. Янц Н. Д. Ґенеза ідеї проблемного навчання у педагогічній науці / Н. Д. Янц. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту. – 2007. – №9. – С. 135–138.