Особливості психологічного здоров'я педагогів в умовах воєнного стану
Автор(ка)
Семененко Юлія Юріївна
Ступінь
Магістр
Група
ЕКПм-1-22-1.4з
Спеціальність
053 Психологія
Кафедра
Кафедра психології особистості та соціальних практик
Анотація
24 лютого 2022 року наша країна стала об'єктом повномасштабної збройної агресії російської федерації. Усе населення України опинилось під впливом таких стресогенних факторів, яких більшість ніколи не переживали раніше в своєму житті. Війна є одним із факторів що може спровокувати травматичний стрес. Згідно з інформацією із сайту Mental Health for Ukraine (MH4U) Психічне здоров’я України з опитаних 5692 людей 82,7% зазнали важких і потенційно травматичних подій. З них лише у 8,3% діагностували ПТСР упродовж життя. Це одне дослідження розміщене на даному сайті показує, що 65% пацієнтів клініки первинної медичної допомоги повідомили про випадки негативного впливу потенційно травмуючих подій, але лише 12% з них розвинувся ПТСР. Педагогічні працівники через особливість своєї професії в сфері «людина-людина» вже мають підвищений ризик емоційного вигорання, що є наслідком кумулятивного стресу. А тимчасова, але довготривала стресова ситуація, до якої можна віднести перебування в зоні воєнних дій, зазвичай перетворюється у тривалий стрес, який призводить до психічного виснаження та погіршення психологічного здоров’я людини. Тема психологічного здоров’я педагогів є мало вивченою, а тим паче не є достатньо вивченою тема особливостей психологічного здоров’я в умовах воєнного стану.
Роль педагога у становленні та формуванні свідомості майбутнього покоління важко переоцінити. Згідно з професійним стандартом вчитель закладу загальної середньої освіти має володіти низкою професійних компетентностей: загальними, психологічними, здоров’язбережувальними тощо. Постає питання, наскільки достатнім є рівень психологічного здоров’я педагога на сьогодні, щоб якісно виконувати свої функціональні обов’язки?
Тож у нашому навчально-професійному проєкті ми маємо дослідити особливості психологічного здоров’я педагогів в умовах воєнного стану.
Роль педагога у становленні та формуванні свідомості майбутнього покоління важко переоцінити. Згідно з професійним стандартом вчитель закладу загальної середньої освіти має володіти низкою професійних компетентностей: загальними, психологічними, здоров’язбережувальними тощо. Постає питання, наскільки достатнім є рівень психологічного здоров’я педагога на сьогодні, щоб якісно виконувати свої функціональні обов’язки?
Тож у нашому навчально-професійному проєкті ми маємо дослідити особливості психологічного здоров’я педагогів в умовах воєнного стану.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ НАУКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
1.1. Проблема психологічного здоров’я педагогів
1.2. Особливості психологічного здоров’я педагогів в умовах воєнного
стану
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ПРАКТИКА НАДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ПЕДАГОГАМ З МЕТОЮ ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я
2.1. Аналіз результатів емпіричного дослідження особливостей
психологічного здоров’я педагогів в умовах воєнного стану
2.2. Опис програми збереження психологічного здоров’я педагогів
2.3. Апробація й експертиза програми збереження психологічного здоров’я педагогів
Висновки до другого розділу
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ НАУКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
1.1. Проблема психологічного здоров’я педагогів
1.2. Особливості психологічного здоров’я педагогів в умовах воєнного
стану
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ 2. ПРАКТИКА НАДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ПЕДАГОГАМ З МЕТОЮ ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я
2.1. Аналіз результатів емпіричного дослідження особливостей
психологічного здоров’я педагогів в умовах воєнного стану
2.2. Опис програми збереження психологічного здоров’я педагогів
2.3. Апробація й експертиза програми збереження психологічного здоров’я педагогів
Висновки до другого розділу
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Білозерська С. Психічне здоров’я педагога як умова ефективної професійної діяльності. Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві. Збірник тез II Всеукр. наук.-практ. конф. // упор. Н. М. Бамбурак. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2017. С. 33-39
2. Будиянский Н. Ф. Данчева Т.Д. Типология исследования психологического здоровья личности. Науковий збірник «Актуальні проблеми психології» Т. 11, «Психологія особистості. Психологічна допомога особистості», вип. 11, ч. 1, Київ, 2014 рік, С. 118-125, (в співавторстві)
3. Важливі навички в періоди стресу: ілюстроване керівництво: Копенгаген: Європейський регіональний офіс Всесвітньої організації охорони здоров'я; 2020. Ліцензія ес BY-NC-SA З.О ІGО.
4. Галецька І.І. Психологічне здоров’я як проблема національної безпеки. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2012. No2(1). С. 49–58.
5. Життєвий світ і психологічна безпека людини в умовах суспільних змін. Реферативний опис роботи / М. М. Слюсаревський, Л. А. Найдьонова, Т. М. Титаренко, В. О. Татенко, П. П. Горностай, О. М. Кочубейник, Б. П. Лазоренко. Київ : Талком, 2020. 318 с.
6. Златова Л. С. Психологічне здоров’я особистості: сучасні погляди українських науковців. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2018. № 3(1). С. 170-177.
7. Кашлюк Ю.І. Психологічне здоров’я і психологічне благополуччя особистості як складові задоволеності життям. Психологічний часопис. 2017. Том 7. No 3. С. 47–58.
8. Климчук В. О. Психологія посттравматичного зростання : монографія / В. О. Климчук ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. 2-ге вид., переробл. і допов. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 158 с.
9. Кокун О. М., Мельничук Т. І. Резилієнс-довідник: практичний посібник. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2023. 25 с.
10. Коцан І. Я., Ложкін Г. В., Мушкевич М. І. Психологія здоров’я людини. Луцьк : Вежа, 2011. 430 с.
11. Малхазов О. Р. Розвиток емоційної стійкості осіб, що переживають наслідки травматичних подій : монографія. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2022. 215 с.
12. Особливості психічного здоров’я персоналу освітніх та наукових організацій в умовах війни. [Л. Карамушка, О. Креденцер, К. Терещенко та ін.]. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2022. №1. С. 62–74.
13. Павлик Н. Закономірності впливу психологічного здоров'я педагога на. його психологічну готовність до професійної діяльності під час пандемії COVID -19. Психологічне здоров’я. 2021. №2. С. 69–83.
14. Психологічна стійкість вчителів (робочий зошит). URL: file:///G:/Downloads/%D0%9F%D0%9F%D0%94/%D0%9F%D0%A1%D0%98%D0%A5%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%90%20%D0%A1%D0%A2%D0%86%D0%99%D0%9A%D0%86%D0%A1%D0%A2%D0%AC%20%D0%92%D0%A7%D0%98%D0%A2%D0%95%D0%9B%D0%86%D0%92%20(%D0%A0%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%87%D0%B8%D0%B9%20%D0%B7%D0%BE%D1%88%D0%B8%D1%82)_%D0%9E%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B9.pdf
15. Руденко І. М. Психологічне здоров’я педагогічного працівника у сфері освітнього простору. Вісник Одеського національного університету. Серія : Психологія. 2018. Т. 23, Вип. 1. С. 93-101.
16. Терещенко К. В. Детермінанти забезпечення психологічного здоров’я персоналу організацій в умовах соціальної напруженості. Актуальні проблеми психології: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. 2020. №55. С. 59–65.
17. Тітаренко С.А. Збереження психічного здоров’я вихователя дошкільного навчального закладу як умова ефективності професійної діяльності. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип.30. С.175-182., с.178
18. Титаренко Т. М. Kритерії відновлення психологічного здоров’я в умовах довготривалої травматизації. Український психологічний журнал. 2017. № 1. С. 140-150
19. Титаренко Т. М. Посттравматичне життєтворення: способи досягнення психологічного благополуччя: монографія / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 160 c.
20. Фройд З. Вступ до психоаналізу. Нові висновки. 2021. 552 с.
21. Юнг К.Г. Психологічні типи. Львів: Астролябія, 2010. 692 с.
22. Як допомогти особистості в період переходу від війни до миру: соціально-психологічний супровід : практичний посібник / за наук. ред. Т. М. Титаренко, М. С. Дворник / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2022. 154 c.
23. Ярема Н. Ю. Психологічне здоров’я особистості. Юридична психологія. 2015. № 2. С. 106-115.
24. Ellis A., Dryden W. The Practice of Rational-Emotive Therapy. N. Y. : Spinger Publishing Company, 1987. Р. 18–20.
25. Keyes, C. L. M. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 43(2), 207–222. https://doi.org/10.2307/3090197
26. Rozanov, V. Et al. (2019). Mental Health Consequences of War Conflicts. In: Javed, A., Fountoulakis, K. (eds) Advances in Psychiatry. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-70554-5_17
1. Білозерська С. Психічне здоров’я педагога як умова ефективної професійної діяльності. Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві. Збірник тез II Всеукр. наук.-практ. конф. // упор. Н. М. Бамбурак. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2017. С. 33-39
2. Будиянский Н. Ф. Данчева Т.Д. Типология исследования психологического здоровья личности. Науковий збірник «Актуальні проблеми психології» Т. 11, «Психологія особистості. Психологічна допомога особистості», вип. 11, ч. 1, Київ, 2014 рік, С. 118-125, (в співавторстві)
3. Важливі навички в періоди стресу: ілюстроване керівництво: Копенгаген: Європейський регіональний офіс Всесвітньої організації охорони здоров'я; 2020. Ліцензія ес BY-NC-SA З.О ІGО.
4. Галецька І.І. Психологічне здоров’я як проблема національної безпеки. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2012. No2(1). С. 49–58.
5. Життєвий світ і психологічна безпека людини в умовах суспільних змін. Реферативний опис роботи / М. М. Слюсаревський, Л. А. Найдьонова, Т. М. Титаренко, В. О. Татенко, П. П. Горностай, О. М. Кочубейник, Б. П. Лазоренко. Київ : Талком, 2020. 318 с.
6. Златова Л. С. Психологічне здоров’я особистості: сучасні погляди українських науковців. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2018. № 3(1). С. 170-177.
7. Кашлюк Ю.І. Психологічне здоров’я і психологічне благополуччя особистості як складові задоволеності життям. Психологічний часопис. 2017. Том 7. No 3. С. 47–58.
8. Климчук В. О. Психологія посттравматичного зростання : монографія / В. О. Климчук ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. 2-ге вид., переробл. і допов. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 158 с.
9. Кокун О. М., Мельничук Т. І. Резилієнс-довідник: практичний посібник. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2023. 25 с.
10. Коцан І. Я., Ложкін Г. В., Мушкевич М. І. Психологія здоров’я людини. Луцьк : Вежа, 2011. 430 с.
11. Малхазов О. Р. Розвиток емоційної стійкості осіб, що переживають наслідки травматичних подій : монографія. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2022. 215 с.
12. Особливості психічного здоров’я персоналу освітніх та наукових організацій в умовах війни. [Л. Карамушка, О. Креденцер, К. Терещенко та ін.]. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2022. №1. С. 62–74.
13. Павлик Н. Закономірності впливу психологічного здоров'я педагога на. його психологічну готовність до професійної діяльності під час пандемії COVID -19. Психологічне здоров’я. 2021. №2. С. 69–83.
14. Психологічна стійкість вчителів (робочий зошит). URL: file:///G:/Downloads/%D0%9F%D0%9F%D0%94/%D0%9F%D0%A1%D0%98%D0%A5%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%90%20%D0%A1%D0%A2%D0%86%D0%99%D0%9A%D0%86%D0%A1%D0%A2%D0%AC%20%D0%92%D0%A7%D0%98%D0%A2%D0%95%D0%9B%D0%86%D0%92%20(%D0%A0%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%87%D0%B8%D0%B9%20%D0%B7%D0%BE%D1%88%D0%B8%D1%82)_%D0%9E%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B9.pdf
15. Руденко І. М. Психологічне здоров’я педагогічного працівника у сфері освітнього простору. Вісник Одеського національного університету. Серія : Психологія. 2018. Т. 23, Вип. 1. С. 93-101.
16. Терещенко К. В. Детермінанти забезпечення психологічного здоров’я персоналу організацій в умовах соціальної напруженості. Актуальні проблеми психології: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. 2020. №55. С. 59–65.
17. Тітаренко С.А. Збереження психічного здоров’я вихователя дошкільного навчального закладу як умова ефективності професійної діяльності. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип.30. С.175-182., с.178
18. Титаренко Т. М. Kритерії відновлення психологічного здоров’я в умовах довготривалої травматизації. Український психологічний журнал. 2017. № 1. С. 140-150
19. Титаренко Т. М. Посттравматичне життєтворення: способи досягнення психологічного благополуччя: монографія / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 160 c.
20. Фройд З. Вступ до психоаналізу. Нові висновки. 2021. 552 с.
21. Юнг К.Г. Психологічні типи. Львів: Астролябія, 2010. 692 с.
22. Як допомогти особистості в період переходу від війни до миру: соціально-психологічний супровід : практичний посібник / за наук. ред. Т. М. Титаренко, М. С. Дворник / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2022. 154 c.
23. Ярема Н. Ю. Психологічне здоров’я особистості. Юридична психологія. 2015. № 2. С. 106-115.
24. Ellis A., Dryden W. The Practice of Rational-Emotive Therapy. N. Y. : Spinger Publishing Company, 1987. Р. 18–20.
25. Keyes, C. L. M. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 43(2), 207–222. https://doi.org/10.2307/3090197
26. Rozanov, V. Et al. (2019). Mental Health Consequences of War Conflicts. In: Javed, A., Fountoulakis, K. (eds) Advances in Psychiatry. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-70554-5_17