ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ У ПЕРІОД РАННЬОЇ ДОРОСЛОСТІ


Автор(ка)
Гарастівська Аліна Сергіївна

Ступінь
Магістр

Група
ППм-1-22-1.4д

Спеціальність
053 Психологія

Кафедра
Кафедра практичної психології


Анотація

Актуальність дослідження. За останні роки в сфері інформаційних технологій відбувся значний розвиток. Впевнено можна вважати, що інтернет вже не є системою зберігання й передачі надвеликих обсягів інформації, він став новими реаліями нашого повсякденного життя та є сферою життєдіяльності та зайнятості величезної кількості людей.
Спостерігається комп'ютеризація всіх сфер суспільного життя. Комп'ютери та інтернет стали необхідною приналежністю закладів навчання, офісних центрів, медичних установ, міцно увійшли в побутове життя кожної людини. Швидке поширення нових інформаційних технологій стало одним з атрибутів сучасності. Зростання кількості користувачів комп'ютерних технологій, поширення інтернет мереж, розвиток різного роду комп’ютерних та телефонних програм - фактори, що впливають на кожну людину.
Через часті стресові ситуації, нестабільні політичні, економічні та соціальні ситуації в країні, через кризу в духовному житті, втрати життєвих цінностей, сучасній людині доводиться все більше пристосовуватися до сучасної реальності, шукати вихід з проблем, що виникають, слідкувати за останніми подіями у форматі онлайн в реальному часі, спілкуватися з близькими людьми, які не поруч. Наукові дослідження засвідчують, що більшість користувачів інтернету – це молодь, адже в сучасному світі молоді люди використовують інтернет як під час навчання, так і при пошуках роботи, також великою мірою вони використовують інтернет з розважальною метою: соціальні мережі, онлайн-ігри, перегляд відео та новин. Часто результатом постійного перебування в інтернеті молода людина може перестати розмежовувати віртуальність і реальність того, що відбувається.
Таким чином, може виникнути ілюзія вирішення проблем у формі відходу від реальності і розвитку різних форм залежностей. Ілюзія може здійснюватися різними способами. Елементи залежної поведінки притаманні практично будь-якій людині. Саме тому виникає питання, де межа патологічного використання інтернету, коли просте читання новин та спілкування з друзями може перерости в інтернет-залежність.
Проблема інтернет-залежності постала у кінці ХХ ст., тому її дослідження відбувається лише з початку 90-х. У 1995 р. А. Голдберг запропонував термін “інтернет-залежність” для опису патологічного потягу до використання Інтернету. Проблему інтернет-залежності досліджували А. Голдберг, К. Янг, вони зосереджували свою головну увагу на характеристиках віртуального середовища або на психологічних особливостях адиктів. Також, проблемами методології дослідження виявлення особливостей формування та прояву Інтернет-залежності активно займались такі відомі зарубіжні вчені, як: Д. Грінфілд, Дж. Грохот, Р. Девіс, Дж. Сулер
Серед українських фахівців, що в різних аспектах досліджують феномен інтернет залежної поведінки Л. Юр’єва, Т. Бальбот, вони здійснювали аналіз етапів формування комп'ютерної залежності, методи діагностики і профілактики. Соціально-педагогічні умови профілактики комп’ютерної адикції були обгрунтовані Н. Сергеєвою, причини виникнення комп’ютерної залежності та технології профілактики даного явища були виявлені Б. Биховцем, Ю. Вінтюком, Н. Максимовською, Н. Бугайовою, Г. Пілягиною, О. Чабан, Л. Юр’євою, Н. Пихтіною, Т. Федорченко
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити психологічні особливості інтернет-залежності у період ранньої дорослості.
Відповідно до мети визначено завдання:
1. На основі аналізу теоретичних джерел з’ясувати суть проблеми інтернет-залежності.
2. Експерементально дослідити психологічні особливості інтернет-залежності у період ранньої дорослості.
3. Розробити методичні рекомендації з приводу профілактики та подолання інтернет-залежності у період ранньої дорослості.
Шляхами реалізації мети та завдань дослідження є: комплекс теоретичних та емпіричних методів дослідження. Для виконання першого завдання було використано метод теоретичного аналізу, узагальнення та порівняння матеріалів наукових джерел для визначення змістовної специфіки досліджуваного психологічного феномену. Для виконання другого завдання використовувалися психодіагностичні методики, які придатні для розв’язання завдань дослідження
Ключові слова: залежність, інтернет-залежність, комп’ютерні технології, інтернет, рання дорослість .

Зміст


Зміст
ВСТУП………………………………………………………………………..…....3
Розділ 1 ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНІСТЬ ТА ЧИННИКИ ЇЇ ФОРМУВАННЯ
1.1. Поняття інтернет-залежності………………………………………….…..….6
1.2. Типи, ознаки та чинники інтернет-залежності…………………………...….9
1.3. Психологічні особливості інтернет-залежності у період ранньої дорослості та її вплив на людину…………………………………………..…………...…………..15
ВИСНОВКИ ДО ПЕРШОГО РОЗДІЛУ.............................................................22
Розділ 2 ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ
2.1. Організація дослідження та його методичне забезпечення ………….....….24
2.2. Результати дослідження психологічних особливостей інтернет-залежності у період ранньої дорослості……………...………………………………………....27
2.3. Рекомендації щодо профілактики та подолання інтернет-залежності у період ранньої дорослості …………………………………………………..……………50
Висновки до другого розділу………………………………….………….….…...58
Загальні висновки……………………………………………………………......60
Список використаних джерел……………………….………………….………62
Додатки………………………………………………………………………….....65


Покликання

1. Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2012. Випуск 6.
ПОНЯТТЯ “ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНІСТЬ” У СОЦІОГУМАНІТАРНИХ
НАУКАХ ТА СПЕЦИФІКА ЙОГО ДОСЛІДЖЕННЯ В СОЦІОЛОГІЇ
Я. В. Хміль ст. 303-309
2. Goldberg I. Internet Addictive Disorder http://www.psycom.net/iadcriteria.html
3. Шапар Б. В. Психологічний тлумачний словник 2004
4. Шиндировський І. М., ХАРАКТЕРИСТИКА КОРИСТУВАЧІВ ВСЕСВІТНЬОЇ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ
5. Залежність. [електрон. ресурс]. – Режим доступу URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%B6%D0%BD%D1%9 D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96
6. Вплив інтернет-залежності на особистість (за методикою К. Янг). науковий блог Національний університет «Острозька академія». . [електронний ресурс]. – Режим доступу URL:https://naub.oa.edu.ua/2014/vplyv-internet-zalez...
7. Дослідження впливу інтернету на психіку людини: [електронний ресурс]. – Режим доступу https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/39055/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97%2023-24.11.2021%20%D1%80..pdf#page=156
8. Вакуліч Т.М. Психологічні чинники запобігання Інтернет-залежності підлітків : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Т.М. Вакуліч / Центр. інст. післядип. педаг. освіти АПН України. – К., 2006. – 21 с.
9. Вісник психології та педагогіки. Український психолого-педагогічний ресурс (електронний збірник наукових праць) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.psyh.kiev.ua" class="hcphp-link">https://www.psyh.kiev.ua
10. Янг К.С. Діагноз – Інтернет-залежність / К.С. Янг // Мир Интернета. – М., 2000.
11. Інформаційні технології як фактор суспільних перетворень в Україні. Збірник аналітичних доповідей [Електронний ресурс] / М. А. Ожеван, С. Л. Гнатюк, Т. О. Ісакова [Електронний ресурс] / за заг. ред. Д. В. Дубова. – К. : НІСД, 2011. – 96 с. – Режим доступу : http://old2.niss.gov.ua/content/articles/files/D...
12. Психологічні особливості інтернет-залежності молоді, Камінська Ольга [електронний ресурс]. – Режим доступу http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/1240/1/%D0%9A%D0%B0%D0%BC%D1%96%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%9E%D0%BB%D1%8C%D0%B3%D0%B0%20%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
13. Церковний А. Аспекти формування Інтернет-залежності / А. Церковний // Соціальна психологія. – 2004. – № 5 (7). – C. 149–154.
14. Больбот Т. Ю. Психічні та поведінкові розлади в осіб молодого віку з комп’ютерною залежністю (клініка, корекція та профілактика) Український науково-дослідний інститут соціальної і судової психіатрії та наркології МОЗ України. – К., 2005. – 36 с.
15. Лабунська В.А. «Невербальна поведінка:структура і функції» [електронний ресурс]. – Режим доступу https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/avtorlek/13/10.pdf
16. Suler J. The Psychology of Cyberspace. [електронний ресурс]. – Режим доступу http://wwwusr.rider.edu/~suler/psycyber/psycyber.html.
17. Лєсто К. А. Психологічні особливості користувачів соціальних сайтів. [електронний ресурс]. – Режим доступу https://www.psyh.kiev.ua" class="hcphp-link">https://www.psyh.kiev.ua
18. Турецька Х. Вікові особливості самоставлення осіб, схильних до інтернет – залежності. [електронний ресурс]. – Режим доступу URL: http://www.socialscience.com.ua/.
19. Зінченко О. В. Психологічний аналіз проблеми інтернетспілкування: науковий вісник Херсонського державного університету, 2014. Випуск 2. С. 26-31.
20. ІНТЕРНЕТ – ЗАЛЕЖНІСТЬ ЯК ПРОБЛЕМА СУЧАСНОЇ МОЛОДІ ТА СУСПІЛЬСТВА Р.С. Гуревич, М.М. Козяр, Вінниця, Україна (ст. 35-40)
21. Актуальні проблеми психології. Том І. Випуск 54 Малоголова О. ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНІСТЬ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ПІДЛІТКІВ (ст. 89-94) [електронний ресурс]. – Режим доступу http://appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i54/APP_V...
22. Кириченко В.В. Психологическая безопасность личности в современной информационной среде // GESJ: Education Science and Psychology. – 2017 – №1(43). – С.34-38.
23. Beard KW (February 2005). "Internet addiction: a review of current assessment techniques and potential assessment questions". Cyberpsychology & Behavior. 8 (1): 7–14.
24. Young K (2017). "The Evolution of Internet Addiction Disorder". Internet
Addiction. Studies in Neuroscience, Psychology and Behavioral Economics. Springer, Cham.
pp. 3–18.
25. Немеш О.М «Психолоічні дослідження інтернет-залежності» [електронний ресурс]. – Режим доступу https://www.psytir.org.ua/upload/journals/6/auth...
26. Błachnio, A., Przepiorka, A., Senol-Durak, E., Durak, M., & Sherstyuk, L. (2017). The role of personality traits in Facebook and Internet addictions: A study on Polish, Turkish, and Ukrainian samples. Computers in Human Behavior, 68, 269–275. doi:10.1016/j.chb.2016.11.037 [електронний ресурс]. – Режим доступу
https://sci-hub.se/https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.037
27. Internet addiction, cognitive, and dispositional factors among US adults Diana Devine, Aaron M. Ogletree, Priti Shah, Benjamin Katz [електронний ресурс]. – Режим доступу https://www.sciencedirect.com/science/article/pi...
28. Бугайова Н. М. Інтернет-адикція як форма залежної поведінки. Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики. – Кривий Ріг, «нМетаУ», 2006. –т.3, вип. 6, 408 ст.
29. Голованова Т.М «вплив інтернет-залежності та самоактуалызацыю осыб юнацького віку», Київ 2020 [електронний ресурс]. – Режим доступу http://ipood.com.ua/data/avtoreferaty_i_dysertat...
30. Квятковська, А., Зьолко, Е., Криста, К., Муц-Вержгон, М., Бродзяк, А., Крупка-Матущик, І., & Пржибило, Дж. (2007). P.6.e.003 Інтернет-залежність та її соціальні наслідки. Європейська нейропсихофармакологія, 17, S559–S560. doi:10.1016/s0924-977x(07)70869-6 [електронний ресурс]. – Режим доступу https://sci-hub.se/https://doi.org/10.1016/S0924-977X(07)70869-6
31. Вчені записки Університету «КРОК» No4(68), 202291РОЗДІЛ 3. ПСИХОЛОГІЯУДК 159.9.07DOI:10.31732/2663-2209-2022-68-91-99ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНІСТЬ ДОРОСЛИХ КОРИСТУВАЧІВ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ ПРОФІЛАКТИКИ Ольга Петрунько ,Катерина Телешун[електронний ресурс]. – Режим доступу http://snku.krok.edu.ua/index.php/vcheni-zapiski...