ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК САМООЦІНКИ ТА ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДОРОСЛОЇ ЛЮДИНИ
Автор(ка)
Чалкова Наталія Сергіївна
Ступінь
Магістр
Група
ППм-1-22-1.4з
Спеціальність
053 Практична психологія
Кафедра
Кафедра практичної психології
Анотація
В сучасному світі тема самооцінки та розвитку емоційного інтелекту дуже актуальна, та стрімко розвивається в психологічній практиці. Розвинутий емоційний інтелект та здорова самооцінка людини сприяє її професійній та особистісній самореалізації. Поліпшує сприймання себе та спілкування з іншими людьми в суспільстві. Дослідження питання самооцінки та емоційного інтелекту представляє велике значення для психологічної науки. Від розвитку самооцінки та емоційного інтелекту залежить формування психологічного складу особистості дорослої людини.
У 1990 році П. Селовеєм і Дж. Мейєром вперше було введено поняття «емоційний інтелект», яке і досі є предметом активного дослідження та зацікавленості серед фахівців у галузях психології, організаційної поведінки, менеджменту та управління людськими ресурсами. У 2001 році Д. Гоулмен, видатний психолог і професор, опублікував дослідження, яке підкреслило важливість емоційного стану керівника для фінансового успіху компанії. В Україні також проводяться дослідження з управління емоційним інтелектом. Робота Е. Л. Носенка та Н. В. Ковриги описує підхід до функціонального призначення та оцінки рівня сформованості цієї особистісної властивості, Г. Березюк аналізує емоційний інтелект як фактор внутрішньої свободи особистості.
Питання самооцінки особистості на різних етапах онтогенезу розглядались у роботах таких дослідників, як І. Б. Гуменюк, О. С. Войтенко, Л. В. Пляка, В. О. Семко, В. С. Смітанка, О. А. Устименко, Г. В. Мостова, К. О. Кушніренко та ін.
Особливо вагомим є вміння усвідомлювати та приймати свої власні емоції, а також емоції інших осіб, управління своїми почуттями та вплив на емоційний стан інших. Здатність розуміти, що переживають інші люди, допомагає нам краще налаштовуватися на досягнення особистих цілей. Високорозвинута емпатія сприяє зниженню розвитку жорстокості та агресії. Особи із розвиненим емоційним інтелектом можуть входити в плідний діалог, успішно співпрацювати в колективі, бути на одній хвилі зі своїми почуттями та враховувати емоції інших.
Також невід’ємним є вміння розбиратися у власних емоціях та переживаннях, управляти емоційним станом, мати здорове самовідчуття і реалістичну оцінку власних можливостей, розуміти своє місце серед інших людей. Це відчутно сприяє розв’язанню складних життєвих ситуацій, вирішенню міжособистісних конфліктів, збалансованому ставленню до себе, критичній самокритиці та вимогливості до себе, а також позитивному погляду на власні досягнення та невдачі.
Таким чином, вивчення взаємозв’язку між самооцінкою та емоційним інтелектом є дуже актуальнім у наш час, визначається як тенденція розвитку наукового пізнання, так і існуючими в наш час потребами у розвитку емоційного інтелекту та здорової самооцінки дорослої людини. Розуміння важливості цього питання покладено в основу обрання теми нашого дослідження: «Взаємозв’язок самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини.
Об’єкт дослідження – самооцінка та емоційний інтелект у дорослої людини.
Предмет дослідження – взаємозв’язок самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини.
Мета дослідження – емпіричне та теоретичне дослідження взаємозв’язку самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини з подальшою розробкою психокорекційної програми підвищення самооцінки та розвитку емоційного інтелекту дорослої людини.
Відповідно до предмета та мети визначено завдання дослідження:
1. Здійснити теоретичний аналіз понять самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини
2. Дослідити наявність кореляційного взаємозв’язку самооцінки та емоційного інтелекту.
3. Розробити психокорекційну програму тренінгу підвищення самооцінки та розвитку емоційного інтелекту.
З урахуванням мети та вирішення поставлених завдань, був використаний комплекс теоретичних та емпіричних методів і конкретних методик: анкетування спілкування, спостереження; психодіагностичні методики вивчення емоційного інтелекту: тест-опитувальник визначення емоційного інтелекту Дж. Маєр, П. Селовей, Д. Карузо; тест-опитувальник визначення емоційного інтелекту Н. Холла; методика визначення самооцінки Т.В. Дембо, С.Я. Рубінштейна; шкала самооцінки Розенберга, аналіз поведінки під час тестування, індивідуальна розмова після закінчення тестування, методи кореляційного аналізу.
База дослідження. Емпіричне дослідження проводилось у місті Києві. В дослідженні брало участь доросле населення віком від 25 до 35 років у кількості 40 осіб, різних професій та галузей.
Практична значущість дослідження полягає в тому, що запропонована програма тренінгу щодо підвищення самооцінки та розвитку емоційного інтелекту може використовуватися для складання та розробки психокорекційних заходів та тренінгових програм з самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини.
Надійність та достовірність результатів дослідження забезпечувалася методологічною та теоретичною обґрунтованістю, з використанням комплексу взаємодоповнюючих методів дослідження та їх адекватністю щодо мети й задач дослідження; достатньою репрезентативністю вибірки, якісним і кількісним аналізом значного об’єму теоретичного, емпіричного матеріалу; застосуванням методів математичної статистики для опрацювання результатів дослідження.
У 1990 році П. Селовеєм і Дж. Мейєром вперше було введено поняття «емоційний інтелект», яке і досі є предметом активного дослідження та зацікавленості серед фахівців у галузях психології, організаційної поведінки, менеджменту та управління людськими ресурсами. У 2001 році Д. Гоулмен, видатний психолог і професор, опублікував дослідження, яке підкреслило важливість емоційного стану керівника для фінансового успіху компанії. В Україні також проводяться дослідження з управління емоційним інтелектом. Робота Е. Л. Носенка та Н. В. Ковриги описує підхід до функціонального призначення та оцінки рівня сформованості цієї особистісної властивості, Г. Березюк аналізує емоційний інтелект як фактор внутрішньої свободи особистості.
Питання самооцінки особистості на різних етапах онтогенезу розглядались у роботах таких дослідників, як І. Б. Гуменюк, О. С. Войтенко, Л. В. Пляка, В. О. Семко, В. С. Смітанка, О. А. Устименко, Г. В. Мостова, К. О. Кушніренко та ін.
Особливо вагомим є вміння усвідомлювати та приймати свої власні емоції, а також емоції інших осіб, управління своїми почуттями та вплив на емоційний стан інших. Здатність розуміти, що переживають інші люди, допомагає нам краще налаштовуватися на досягнення особистих цілей. Високорозвинута емпатія сприяє зниженню розвитку жорстокості та агресії. Особи із розвиненим емоційним інтелектом можуть входити в плідний діалог, успішно співпрацювати в колективі, бути на одній хвилі зі своїми почуттями та враховувати емоції інших.
Також невід’ємним є вміння розбиратися у власних емоціях та переживаннях, управляти емоційним станом, мати здорове самовідчуття і реалістичну оцінку власних можливостей, розуміти своє місце серед інших людей. Це відчутно сприяє розв’язанню складних життєвих ситуацій, вирішенню міжособистісних конфліктів, збалансованому ставленню до себе, критичній самокритиці та вимогливості до себе, а також позитивному погляду на власні досягнення та невдачі.
Таким чином, вивчення взаємозв’язку між самооцінкою та емоційним інтелектом є дуже актуальнім у наш час, визначається як тенденція розвитку наукового пізнання, так і існуючими в наш час потребами у розвитку емоційного інтелекту та здорової самооцінки дорослої людини. Розуміння важливості цього питання покладено в основу обрання теми нашого дослідження: «Взаємозв’язок самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини.
Об’єкт дослідження – самооцінка та емоційний інтелект у дорослої людини.
Предмет дослідження – взаємозв’язок самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини.
Мета дослідження – емпіричне та теоретичне дослідження взаємозв’язку самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини з подальшою розробкою психокорекційної програми підвищення самооцінки та розвитку емоційного інтелекту дорослої людини.
Відповідно до предмета та мети визначено завдання дослідження:
1. Здійснити теоретичний аналіз понять самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини
2. Дослідити наявність кореляційного взаємозв’язку самооцінки та емоційного інтелекту.
3. Розробити психокорекційну програму тренінгу підвищення самооцінки та розвитку емоційного інтелекту.
З урахуванням мети та вирішення поставлених завдань, був використаний комплекс теоретичних та емпіричних методів і конкретних методик: анкетування спілкування, спостереження; психодіагностичні методики вивчення емоційного інтелекту: тест-опитувальник визначення емоційного інтелекту Дж. Маєр, П. Селовей, Д. Карузо; тест-опитувальник визначення емоційного інтелекту Н. Холла; методика визначення самооцінки Т.В. Дембо, С.Я. Рубінштейна; шкала самооцінки Розенберга, аналіз поведінки під час тестування, індивідуальна розмова після закінчення тестування, методи кореляційного аналізу.
База дослідження. Емпіричне дослідження проводилось у місті Києві. В дослідженні брало участь доросле населення віком від 25 до 35 років у кількості 40 осіб, різних професій та галузей.
Практична значущість дослідження полягає в тому, що запропонована програма тренінгу щодо підвищення самооцінки та розвитку емоційного інтелекту може використовуватися для складання та розробки психокорекційних заходів та тренінгових програм з самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини.
Надійність та достовірність результатів дослідження забезпечувалася методологічною та теоретичною обґрунтованістю, з використанням комплексу взаємодоповнюючих методів дослідження та їх адекватністю щодо мети й задач дослідження; достатньою репрезентативністю вибірки, якісним і кількісним аналізом значного об’єму теоретичного, емпіричного матеріалу; застосуванням методів математичної статистики для опрацювання результатів дослідження.
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП
РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ САМООЦІНКИ ТА ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ
1.1. Психологічна сутність самооцінки, її різновиди та процес формування
1.2. Теоретичний аналіз емоційного інтелекту та його моделей
1.3. Особливості самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ II. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ САМООЦІНКИ ТА ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДОРОСЛОЇ ЛЮДИНИ
2.1. Організація дослідження та обґрунтування методів дослідження самооцінки та емоційного інтелекту
2.2. Кореляційний аналіз взаємозв’язку самооцінки та емоційного інтелекту
2.3. Психокорекційна програма тренінгу підвищення самооцінки та розвитку емоційного інтелекту
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
ВСТУП
РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ САМООЦІНКИ ТА ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ
1.1. Психологічна сутність самооцінки, її різновиди та процес формування
1.2. Теоретичний аналіз емоційного інтелекту та його моделей
1.3. Особливості самооцінки та емоційного інтелекту дорослої людини
Висновки до першого розділу
РОЗДІЛ II. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ САМООЦІНКИ ТА ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДОРОСЛОЇ ЛЮДИНИ
2.1. Організація дослідження та обґрунтування методів дослідження самооцінки та емоційного інтелекту
2.2. Кореляційний аналіз взаємозв’язку самооцінки та емоційного інтелекту
2.3. Психокорекційна програма тренінгу підвищення самооцінки та розвитку емоційного інтелекту
Висновки до другого розділу
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Покликання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Абдулова, Т. П. (2011). Вікові кризові явища у формуванні ідентичності підлітків. Deutshland: LAP Lambert Academic Publishing GmbH Co.
2. Ананьєва, А. (2013). Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах СНД. Гендерні особливості самооцінки і рівня домагань підлітків: матеріали ХІІ Міжнародної науково-практичної інтернаціональної конференції (м. Переяслав-Хмельницький, 29-30 червня 2013 р.). Переяслав-Хмельницький.
3. Березюк, Г. (2002). Емоційний інтелект як детермінанта внутрішньої свободи особистості. Психологічні студії Львівського університету, Львів, 20–23.
4. Бех, І. Д. (2008). Виховання особистості: Підручник. К.: Либідь.
5. Блаженко, О. М. (2013). Психологічні особливості формування самооцінки підлітків. Збірник "Студентський альманах", 3. Режим доступу: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/s...
6. Бойко, О., Горун, Г. (2023). Самооцінка як важливий критерій становлення особистості. Вісник Національного університету оборони України, 72(2), 29–34. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-72-2-29-34
7. Буркало, Н. І. (2019). Психологічні особливості емоційного інтелекту. Психологічний часопис, 5(7), 34–49.
8. Візір, В. А., Макуріна, Г. І., Сюсюка, В. Г, Пащенко, І. В. (2018). Розвиток емоційного інтелекту особистості як технологія збереження професійного здоров’я фахівця. У Ю. Д. Бойчука (Ред.), Сучасні здоров’язбережувальні технології: монографія (с. 74–79). Харків: Оригінал.
9. Власова, О. І. (2005). Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку. Київський університет, Київ.
10. Гайдукевич, К., Поліщук, Л. (2023). Емоційний інтелект як важлива складова успіху в професійній діяльності івент-менеджера. Питання культурології, (41), 78–88. https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276695
11. Гірчук, О. В. (2008). Умови формування самооцінки в підлітковому віці. Актуальні проблеми психології: науковий збірник. Київ, 241-249.
12. Гоулман, Д. (2018). Емоційний інтелект. Пер. з англ. С. Л. Гумецької. Харків: Віват.
13. Гоулман, Д. (2019). Емоційний інтелект (С. Л. Гумецька, Пер.). Vivat.
14. Грущинська, Н. М. (2018). Економічна поведінка та емоційний інтелект всучасних умовах зміни технологічних укладів. Причорноморські економічні студії, 33, 27–30. Режим доступу: http://bses.in.ua/journals/2018/33_2018/7.pdf
15. Дядюкіна, Є. В. (2011). Самооцінка як міждисциплінарне поняття. Науковий вісник Донбасу, 1(13), 37-45.
16. Заграй, Л. Д. (2021). Емоційний інтелект як складник професійної компетентності менеджера. Вчені записки Таврійського Національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія, 32(71)6, 47–54.
17. Зарицька, В. В. (2013). Ознаки наявності емоційного інтелекту у особистості. Вісник Дніпропетровського університету, 19(19), 74–79.
18. Зозуляк-Случник, Р., Лесюк, О. (2015). Психологічні особливості формування самооцінки підлітків. Обрії, 1(40), 23–24.
19. Ігнатенко, Ж. В. (2021). Що важливіше для молодої людини: рівень інтелекту IQ або емоційний інтелект EQ? У матеріалах Причорноморської наук.-прак. конф. проф.-викл. (с. 17–20). Миколаїв: МНАУ.
20. Кайдалова, Л. Г., Пляка, Л. В., Альохіна, Н. В., Шаповалова, В. С. (2018). Психологія спілкування: навчальний посібник (2-ге вид., перероб. і допов.). Х.: НФаУ.
21. Кир’янова,О.В. (2012). Концепція емоційного інтелекту в системі управління персоналом організації. Соціально-трудові відносини: теорія та практика, 1(3), 111–117. Режим доступу: https://core.ac.uk/download/pdf/14715248.pdf
22. Козерук, Ю. В., Євсейчик, Я. О. (2015). Самооцінка як фактор становлення особистості студента. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, 164.
23. Кондратик, Л. (2019). Він, Вона та їхні діти. Львів: В-во "КнигоВир".
24. Кузнєцов,М.А., Діомідова, Н. Ю. (2017). Емоційний інтелект як чинник психоемоційних станів студентів вумовах іспиту [Монографія]. Діса плюс.
25. Лепій, Т. В., Сідько, В. В., Чернієвська, М. Л. (2012). Вплив емоцій на здоров’я людини. У матеріалах Всеукраїнського наук.-прак. семінару-наради (с. 92–94). Полтава: Астрая.
26. Лящ, О. (2021). Генеза емоційного інтелекту в юнацькому віці (Дис. … док. наук з псих. : 19.00.07. «Педагогічна та вікова психологія»). Київ.
27. Лящ, О. П. (2013). Емоційний інтелект як предмет психологічних досліджень. Проблеми сучасної психології, 22, 324–335.
28. Лящ, О., Хуртенко , О., Марчук, С. (2023). Емоційний інтелект як засіб розвитку резильєнтності особистості. Вісник Національного університету оборони України, 74(4), 79–86. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-74-4-79-86
29. Мазоха, І. (2020). Аналіз проблеми емоційного інтелекту як особистісного ресурсу. Сучасна психологія: проблеми та перспективи, 100–104.
30. Марчук, С. (2021). Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Психологія, Випуск 3, 20-23. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.4
31. Мединська, Ю. Я. (2012). Рівень емоційного інтелекту як детермінанта психологічної безпеки особистості. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справа, 2, 354–360.
32. Мороз, Л., Кобець, О. (2023). Розвиток емоційного інтелекту майбутніх психологів. Вісник Національного університету оборони України, 74(4), 87–95. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-74-4-87-95
33. Мостова, І., Кушніренко, К. (2022). Дослідження самооцінки особистості підлітків. Вісник Національного університету оборони України. Питання психології, No4 (68), 108-112. Режим доступу: http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/261225/259002.
34. Носенко, Е. (2012). Емоційний інтелект як форма прояву важливої складової особистісного потенціалу – рефлексивної самосвідомості. Вісник Дніпропетровського національного університету. Серія: Педагогіка і психологія, Вип. 18, т. 20, №9/1, 116-123.
35. Носенко, Е. Л., Коврига, Н. В. (2003). Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції: монографія. Київ: Вища школа.
36. Панфілов, Ю. І., Токарєв, В. М., Поліщук, Д. К. (2021). Самооцінка особистості і лідерство. Режим доступу: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-....
37. Папітченко, Л. (2020). Теоретичний аналіз проблеми значущості самооцінки в структурі гідності особистості. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Серія 12. Психологічні науки, Вип.12 (57), 79-89. URL https://sj.npu.edu.ua/index.php/pn/article/view/1025/855.
38. Пенькова, О. (2015). Самовдосконалення особистості та її самооцінка. Психологічний часопис, Том1(1), 74-78. Режим доступу: https://apsijournal.com/index.php/psyjournal/art....
39. Свіденська, Г. М. (2012). До питання впливу тривожності на розвиток самосвідомості підлітків. Проблеми загальної та педагогічної психології: збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПНУ, Т. ХII, ч. 7, 390–398.
40. Седих, К. В., Моргун, В. Ф. (2015). Делінквентний підліток: навчальний посібник (2-е вид., доп.). К.: Видавничий Дім "Слово".
41. Ситнікова, Н. Є. (2004). Соціальне самоствердження особистості старшокласників за умов системної диференціації навчання. Т.: Економічна думка.
42. Станіславик, О., Власенко, Т., Козак, К., Демченко, О. (2023). Розвиток емоційного інтелекту як чинник успішності підприємницької діяльності. Innovation and Sustainability, (1), 99–105. https://doi.org/10.31649/ins.2023.1.99.105
43. Стельмашук, Ж, Ваколюк, А. (2019). До проблеми розвитку емоційного інтелекту особистості. Інноватика у вихованні, №9, 259-265.
44. Токарева, Н. М., Шамне, А. В., Макаренко, Н. М. (2014). Сучасний підліток у системі психолого-педагогічного супроводу: монографія. Кривий Ріг.
45. Циганчук, Т. В. (2017). Емоційний інтелект в структурі стресостійкості студентів. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія «Психологічні науки», 2, 200–204
46. Чайковська, О. М. (2013). Психологічні особливості конфліктності особистості у підлітковому віці. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія, 38(1), 251–257.
47. Чорновол-Ткаченко, А. О. (2013). Гендерні особливості змістовних характеристик ідентичності особистості старших підлітків. Педагогіка та психологія, 44, 200-210.
48. Шахова, О. Г. (2019). Соціальна психологія особистості: навчальний посібник. Харків: "Контраст".
49. Шибрук, О. В. (2015). Самооцінка та рівень домагань у структурі Я–концепції̈ курсантів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (19), Issue: 38, 119–122.
50. Bandura A. (1971). Psychological Modeling: Convicting Theories. Chіcagо.
51. Bar-On R. (2006). Model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema. 18 (Suppl), 13–25.
52. Bar-on, R. (1997). The Emotional Intelligence Inventory (EQ-i): Technical Manual. Multi-Health Systems.
53. C. MacCann, Y. Jiang, L.E.R. Brown, K.S. Double, M. Bucich, A. Minbashian (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin No 146 (2), Р. 150–186.
54. Chen, S., Chen, K., Shaw, L. (2004). Self-verification motives at the collective level of self-definition. Journal of Personality and Social Psychology, 86(1), 77-94.
55. Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco.
56. Gardner,H. (2011). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
57. Matthews, G., Zeidner, M., Roberts, R. D. (2012). The emotional intelligence, health, and well-being nexus: what have we learned and what have we missed? Applied psychology: health and well-being. 2012. № 4 (1). 1–30.
58. Mayer, J. D., Salovey, P. (1993). The Intelligence of emotional intelligence. Intelligence. 1993. V. 17. № 4. 433–442.
59. Mayer, J. D., Salovey, P. (1995). Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings. Applied and Preventive Psychology. 1995. V. 4. 197–208.
60. Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R. (2008). Emotional intelligence: New ability or eclectic traits? American Psychologist. 2008. 63 (6). 503–517.
61. Mayer, J. D., Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P.Salovey, D.J.Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp.3–31). Basic Books.
62. Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso,D. R. (2008). Emotional Intelligence. New ability or eclectic traits? American Psychologist, 63, 503-517.
63. Mruk, C. (2006). Self-esteem: Research, theory, and practice (3rd ed.). NY: Springer Publishing Company.
64. Orth, U., Robins, R. (2014). The Development of Self-Esteem. Current Directions in Psychological Science, 23(5), 381-387.
65. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
66. Salovey, P., Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9(3), 185–211.
67. Zysberg, L. (2018). Emotional intelligence and health outcomes. Psychology. 2018. № 9. 2471–2481.
1. Абдулова, Т. П. (2011). Вікові кризові явища у формуванні ідентичності підлітків. Deutshland: LAP Lambert Academic Publishing GmbH Co.
2. Ананьєва, А. (2013). Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах СНД. Гендерні особливості самооцінки і рівня домагань підлітків: матеріали ХІІ Міжнародної науково-практичної інтернаціональної конференції (м. Переяслав-Хмельницький, 29-30 червня 2013 р.). Переяслав-Хмельницький.
3. Березюк, Г. (2002). Емоційний інтелект як детермінанта внутрішньої свободи особистості. Психологічні студії Львівського університету, Львів, 20–23.
4. Бех, І. Д. (2008). Виховання особистості: Підручник. К.: Либідь.
5. Блаженко, О. М. (2013). Психологічні особливості формування самооцінки підлітків. Збірник "Студентський альманах", 3. Режим доступу: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/s...
6. Бойко, О., Горун, Г. (2023). Самооцінка як важливий критерій становлення особистості. Вісник Національного університету оборони України, 72(2), 29–34. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-72-2-29-34
7. Буркало, Н. І. (2019). Психологічні особливості емоційного інтелекту. Психологічний часопис, 5(7), 34–49.
8. Візір, В. А., Макуріна, Г. І., Сюсюка, В. Г, Пащенко, І. В. (2018). Розвиток емоційного інтелекту особистості як технологія збереження професійного здоров’я фахівця. У Ю. Д. Бойчука (Ред.), Сучасні здоров’язбережувальні технології: монографія (с. 74–79). Харків: Оригінал.
9. Власова, О. І. (2005). Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку. Київський університет, Київ.
10. Гайдукевич, К., Поліщук, Л. (2023). Емоційний інтелект як важлива складова успіху в професійній діяльності івент-менеджера. Питання культурології, (41), 78–88. https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276695
11. Гірчук, О. В. (2008). Умови формування самооцінки в підлітковому віці. Актуальні проблеми психології: науковий збірник. Київ, 241-249.
12. Гоулман, Д. (2018). Емоційний інтелект. Пер. з англ. С. Л. Гумецької. Харків: Віват.
13. Гоулман, Д. (2019). Емоційний інтелект (С. Л. Гумецька, Пер.). Vivat.
14. Грущинська, Н. М. (2018). Економічна поведінка та емоційний інтелект всучасних умовах зміни технологічних укладів. Причорноморські економічні студії, 33, 27–30. Режим доступу: http://bses.in.ua/journals/2018/33_2018/7.pdf
15. Дядюкіна, Є. В. (2011). Самооцінка як міждисциплінарне поняття. Науковий вісник Донбасу, 1(13), 37-45.
16. Заграй, Л. Д. (2021). Емоційний інтелект як складник професійної компетентності менеджера. Вчені записки Таврійського Національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія, 32(71)6, 47–54.
17. Зарицька, В. В. (2013). Ознаки наявності емоційного інтелекту у особистості. Вісник Дніпропетровського університету, 19(19), 74–79.
18. Зозуляк-Случник, Р., Лесюк, О. (2015). Психологічні особливості формування самооцінки підлітків. Обрії, 1(40), 23–24.
19. Ігнатенко, Ж. В. (2021). Що важливіше для молодої людини: рівень інтелекту IQ або емоційний інтелект EQ? У матеріалах Причорноморської наук.-прак. конф. проф.-викл. (с. 17–20). Миколаїв: МНАУ.
20. Кайдалова, Л. Г., Пляка, Л. В., Альохіна, Н. В., Шаповалова, В. С. (2018). Психологія спілкування: навчальний посібник (2-ге вид., перероб. і допов.). Х.: НФаУ.
21. Кир’янова,О.В. (2012). Концепція емоційного інтелекту в системі управління персоналом організації. Соціально-трудові відносини: теорія та практика, 1(3), 111–117. Режим доступу: https://core.ac.uk/download/pdf/14715248.pdf
22. Козерук, Ю. В., Євсейчик, Я. О. (2015). Самооцінка як фактор становлення особистості студента. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, 164.
23. Кондратик, Л. (2019). Він, Вона та їхні діти. Львів: В-во "КнигоВир".
24. Кузнєцов,М.А., Діомідова, Н. Ю. (2017). Емоційний інтелект як чинник психоемоційних станів студентів вумовах іспиту [Монографія]. Діса плюс.
25. Лепій, Т. В., Сідько, В. В., Чернієвська, М. Л. (2012). Вплив емоцій на здоров’я людини. У матеріалах Всеукраїнського наук.-прак. семінару-наради (с. 92–94). Полтава: Астрая.
26. Лящ, О. (2021). Генеза емоційного інтелекту в юнацькому віці (Дис. … док. наук з псих. : 19.00.07. «Педагогічна та вікова психологія»). Київ.
27. Лящ, О. П. (2013). Емоційний інтелект як предмет психологічних досліджень. Проблеми сучасної психології, 22, 324–335.
28. Лящ, О., Хуртенко , О., Марчук, С. (2023). Емоційний інтелект як засіб розвитку резильєнтності особистості. Вісник Національного університету оборони України, 74(4), 79–86. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-74-4-79-86
29. Мазоха, І. (2020). Аналіз проблеми емоційного інтелекту як особистісного ресурсу. Сучасна психологія: проблеми та перспективи, 100–104.
30. Марчук, С. (2021). Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Психологія, Випуск 3, 20-23. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.4
31. Мединська, Ю. Я. (2012). Рівень емоційного інтелекту як детермінанта психологічної безпеки особистості. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справа, 2, 354–360.
32. Мороз, Л., Кобець, О. (2023). Розвиток емоційного інтелекту майбутніх психологів. Вісник Національного університету оборони України, 74(4), 87–95. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-74-4-87-95
33. Мостова, І., Кушніренко, К. (2022). Дослідження самооцінки особистості підлітків. Вісник Національного університету оборони України. Питання психології, No4 (68), 108-112. Режим доступу: http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/261225/259002.
34. Носенко, Е. (2012). Емоційний інтелект як форма прояву важливої складової особистісного потенціалу – рефлексивної самосвідомості. Вісник Дніпропетровського національного університету. Серія: Педагогіка і психологія, Вип. 18, т. 20, №9/1, 116-123.
35. Носенко, Е. Л., Коврига, Н. В. (2003). Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції: монографія. Київ: Вища школа.
36. Панфілов, Ю. І., Токарєв, В. М., Поліщук, Д. К. (2021). Самооцінка особистості і лідерство. Режим доступу: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-....
37. Папітченко, Л. (2020). Теоретичний аналіз проблеми значущості самооцінки в структурі гідності особистості. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Серія 12. Психологічні науки, Вип.12 (57), 79-89. URL https://sj.npu.edu.ua/index.php/pn/article/view/1025/855.
38. Пенькова, О. (2015). Самовдосконалення особистості та її самооцінка. Психологічний часопис, Том1(1), 74-78. Режим доступу: https://apsijournal.com/index.php/psyjournal/art....
39. Свіденська, Г. М. (2012). До питання впливу тривожності на розвиток самосвідомості підлітків. Проблеми загальної та педагогічної психології: збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПНУ, Т. ХII, ч. 7, 390–398.
40. Седих, К. В., Моргун, В. Ф. (2015). Делінквентний підліток: навчальний посібник (2-е вид., доп.). К.: Видавничий Дім "Слово".
41. Ситнікова, Н. Є. (2004). Соціальне самоствердження особистості старшокласників за умов системної диференціації навчання. Т.: Економічна думка.
42. Станіславик, О., Власенко, Т., Козак, К., Демченко, О. (2023). Розвиток емоційного інтелекту як чинник успішності підприємницької діяльності. Innovation and Sustainability, (1), 99–105. https://doi.org/10.31649/ins.2023.1.99.105
43. Стельмашук, Ж, Ваколюк, А. (2019). До проблеми розвитку емоційного інтелекту особистості. Інноватика у вихованні, №9, 259-265.
44. Токарева, Н. М., Шамне, А. В., Макаренко, Н. М. (2014). Сучасний підліток у системі психолого-педагогічного супроводу: монографія. Кривий Ріг.
45. Циганчук, Т. В. (2017). Емоційний інтелект в структурі стресостійкості студентів. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія «Психологічні науки», 2, 200–204
46. Чайковська, О. М. (2013). Психологічні особливості конфліктності особистості у підлітковому віці. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія, 38(1), 251–257.
47. Чорновол-Ткаченко, А. О. (2013). Гендерні особливості змістовних характеристик ідентичності особистості старших підлітків. Педагогіка та психологія, 44, 200-210.
48. Шахова, О. Г. (2019). Соціальна психологія особистості: навчальний посібник. Харків: "Контраст".
49. Шибрук, О. В. (2015). Самооцінка та рівень домагань у структурі Я–концепції̈ курсантів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (19), Issue: 38, 119–122.
50. Bandura A. (1971). Psychological Modeling: Convicting Theories. Chіcagо.
51. Bar-On R. (2006). Model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema. 18 (Suppl), 13–25.
52. Bar-on, R. (1997). The Emotional Intelligence Inventory (EQ-i): Technical Manual. Multi-Health Systems.
53. C. MacCann, Y. Jiang, L.E.R. Brown, K.S. Double, M. Bucich, A. Minbashian (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin No 146 (2), Р. 150–186.
54. Chen, S., Chen, K., Shaw, L. (2004). Self-verification motives at the collective level of self-definition. Journal of Personality and Social Psychology, 86(1), 77-94.
55. Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco.
56. Gardner,H. (2011). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
57. Matthews, G., Zeidner, M., Roberts, R. D. (2012). The emotional intelligence, health, and well-being nexus: what have we learned and what have we missed? Applied psychology: health and well-being. 2012. № 4 (1). 1–30.
58. Mayer, J. D., Salovey, P. (1993). The Intelligence of emotional intelligence. Intelligence. 1993. V. 17. № 4. 433–442.
59. Mayer, J. D., Salovey, P. (1995). Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings. Applied and Preventive Psychology. 1995. V. 4. 197–208.
60. Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R. (2008). Emotional intelligence: New ability or eclectic traits? American Psychologist. 2008. 63 (6). 503–517.
61. Mayer, J. D., Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P.Salovey, D.J.Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp.3–31). Basic Books.
62. Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso,D. R. (2008). Emotional Intelligence. New ability or eclectic traits? American Psychologist, 63, 503-517.
63. Mruk, C. (2006). Self-esteem: Research, theory, and practice (3rd ed.). NY: Springer Publishing Company.
64. Orth, U., Robins, R. (2014). The Development of Self-Esteem. Current Directions in Psychological Science, 23(5), 381-387.
65. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
66. Salovey, P., Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9(3), 185–211.
67. Zysberg, L. (2018). Emotional intelligence and health outcomes. Psychology. 2018. № 9. 2471–2481.